Eli auto Hobao Hyper ST RTR
Autolla on ajeltu parikesää satunnaisesti mutta nyt ensimmäistä kertaa olen vähän enemmän perehtynyt (purkanut) autoa ja putsannut tulevaa kesää varten. En ole itse säädellyt kuin kaasaria eikä sekään suju mutta nyt olisinkin enemmän kaivannut tietoa diffien ja iskareiden huollosta.
Diffeihin ei tarvinnut tai tullut koskaan kajottua. Nyt ostin 7000 ja 10000 silikoniöljyt ja muutaman ruiskun valmiiksi mihin täällä oli jo ohjeita...
Eli siis mihin, paljonko, kuinka usein ja mistä noihin diffeihin kuuluu tuo öljy laittaa, tuossa purin koko takapään pois että sain vaihdettua vetostartin ohessa pitäisi olla takapäästä kuvia. Siellä näkyi olevan aikas jäykkää vaseliinia nyt jossa muutama hiekan muru..
Keskidiffi on vähän hakusessa kun on niin avonaisen näköinen paketti vai tuleeko öljy hopeakuoren ja rattaan väliin vai miten?
En ole enempää viitsinyt purkaa kun pelkään että kasattua uudestaan pöydällä on vielä osia joille ei löytynyt paikkaa :azn:
Sitten toinen kysymys koskee noita iskareita, yhdessä näkyi olevan putken suoja kortsu rikki onko suuri haitta? Miten näihin saa laitettua iskariöljyä (ruuvataanko iskarin päästä auki?) Nyt tuntuu että painuu sormilla helposti pohjaan ja palautuu heikosti ilman jousta.
Olisiko jotain muuta huolto/öljyämispaikkaa mitä kannattaisi huoltaa
Kyseisessä kuvassa näkyy vasta diffikotelon / boksin / bulkheadin sisälle, diffi on tuo pyörivä möhkäle siellä sisällä. Siinä on ratas kiinni neljällä ruuvilla ja öljy laitetaan sinne sisälle.
Iskarit aukeavat ruuvaamalla yläpää auki ja sinne kaadetaan öljyä. Niiden kuuluu mennä ilman jousta ihan käsivoimin sisään ja mikäli se palautuu hitaasti itsekseen, niin luultavasti siellä on vielä ihan hyvin tököttiä sisällä. Mikäli iskarit olisivat niin jäykät että niiden kanssa saisi käsivoimin tapella, niin auton n. 4kg massa ei jaksaisi niitä puristaa yhtään kasaan ja kyseessä olisi tuttujen kesken kivireki.
Tuosta varmaan käy kuvista hyvin ilmi autosi rakennetta, vaikka ei sama peli olekkaan: http://www.twf8.ws/new/tech/car/hobao/hyper7/hyper7build/hyper7index.html
Pari vasta kysymystä tuosta ylemmästä kuvasta. Mitä suodatin öljyä käytät? Tuo ilmanputsari näyttää aika kuivalta. Ja toinen kysymys, mitä polttoainetta käytät? Tankki ihmeen sininen...............
Lainaus käyttäjältä: MKE - 09.04.09 - klo: 19.52
Pari vasta kysymystä tuosta ylemmästä kuvasta. Mitä suodatin öljyä käytät? Tuo ilmanputsari näyttää aika kuivalta. Ja toinen kysymys, mitä polttoainetta käytät? Tankki ihmeen sininen...............
Nitro on 16% Sidewinder sinistä viimeiset menossa, odottamassa on saman merkin 25%.
Suodatin on kyllä "kostea" mutta ei märkä ja aika likanen, uudet saan ensiviikolla...
Suodatin öljyä sisä sekä ulko versioita olen suorattanut kuvan mukaisella.
Lainaus käyttäjältä: Sami L - 09.04.09 - klo: 19.41
Kyseisessä kuvassa näkyy vasta diffikotelon / boksin / bulkheadin sisälle, diffi on tuo pyörivä möhkäle siellä sisällä. Siinä on ratas kiinni neljällä ruuvilla ja öljy laitetaan sinne sisälle.
Iskarit aukeavat ruuvaamalla yläpää auki ja sinne kaadetaan öljyä. Niiden kuuluu mennä ilman jousta ihan käsivoimin sisään ja mikäli se palautuu hitaasti itsekseen, niin luultavasti siellä on vielä ihan hyvin tököttiä sisällä. Mikäli iskarit olisivat niin jäykät että niiden kanssa saisi käsivoimin tapella, niin auton n. 4kg massa ei jaksaisi niitä puristaa yhtään kasaan ja kyseessä olisi tuttujen kesken kivireki.
Tuosta varmaan käy kuvista hyvin ilmi autosi rakennetta, vaikka ei sama peli olekkaan: http://www.twf8.ws/new/tech/car/hobao/hyper7/hyper7build/hyper7index.html
Kiitos tuosta tiedosta, hyvä että en kerennyt tuota koloa täyttämään 7000:lla öljyllä olisi voinut olla aika sotkusta touhua hetkenpäästä. :smiley:
Eli siis pitää lähteä purkamaan enemmän että pääsee käsiksi diffiin, onko yleensä järkevää availla jne. noita boxeja jos ne on tehdasrakenteisia eikä vuotoja näy ulkopuolella? Vai pitäisikö säännöllisesti laittaa/vaihtaa öljyjä?
Juu iskareista meinasin että menee melkein hipaisemalla sisään kun ei jousta ole paikoillaan eli siis todella helposti.. En ole autolla juurikaan hyppinyt vaan ajellut pihatietä edes-takaisin mutta eikö noi iskarien kunnon voi päätellä jos tekee pieniä loikkia ja löy pohjaa esim. maahan niin silloin on syytä pikkaisen jäykkyyttä lisätä?
Kannattanee vaklata joku sopiva setuppi autoon tuolta Hyper ST:n topicista, niitä lienee siellä jokuset, tai sitten jostain ulkomaiselta palstalta. Pohjan lyöminen maahan ei automaattisesti tarkoita alustan kaipaavan lisää jäykistystä, näissä vehkeissä kun on tarkoituskin pohjan ottaa isoimpia iskuja vastaan, mikäli vaimennus olisi alastuloihin kovin jäykkä, niin auto olisi taas muussa ajossa kivireki.
Ja mitä tulee diffikotelon täyttämiseen, niin muistuupa mieleen tapaus jossa jannu valitteli auton olevan syvältä kun ei öljy pysy diffissä ja oli kuulemma aukkojakin silikoonilla tiivistelly...
Kyllä niitä diffikoteloita ja diffejä uskaltaa availla, ei ne mitään "tehdastekoisia" ole vaikkakin osassa autoista valmiiksi tehtaalla kasattu. Autokiteissä ne on kuitenkin ihan lihoina. Mikäli et ole niitä kertaakaan räpeltänyt, niin voihan se olla ihan järkevää tarkastaa mitä sieltä löytyy ja vaihtaa puhtaat öljyt, tiedätpähän sitten itse kauanko siellä on liemet maannu ja mitä jäykkyyttä ovat ylipäätään. (Ja ekan kerran voi toki laittaa puhtaasti rakenteen oppimisen piikkiin!) Pidä huoli että on sopivat diffiöljyt käsillä, jotta saat auton kasattua. (Ja jäykkyydet kannattaa vaklata sieltä setupista, josta oli edellä jo puhetta.)
Ja kyllä, joudut diffikotelon puoliskot irrottamaan toisistaan jotta diffi pääsee sieltä välistä pois, ei ole monen ruuvin homma enää kun olet jo noinkin paljon purkanut. Diffit saa kyllä irti autosta myös irrottamatta koko perää tai keulaa irti.
Kiitos rohkaisusta, eipä tuo ollut vaikeaa muuten kuin että piti purkaa koko ripustus että diffin sain pois... Oli kunnon vaseliiniä alkuperäis töhnä mutta sain putsattua ja laitettua takaisin uusilla öljyillä etu ja taka.. Nyt vain pitäs päästä testaan toimiiko "huolto" ja sitten siirtyä tekeen vielä tuo keskidiffin huoltokin