RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: CAi - 03.07.03 - klo: 21.43

Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: CAi - 03.07.03 - klo: 21.43
No niin.

Aloitan tässä uuden tai vanhan aiheen NimH akkujen purku, säilytys ja lataus ???

Mitä tapoja porukoilla ja kokemuksia......

Me yksinkertaisesti puretaan 0,9v / kenno treenien jälkeenja ennen kisaa puretaan ne edellisiltana 0,6v / kenno

Mihin "lauta" purkaa? entä mikä pitää olla purun ampeerit?

Miten pitää akkuja säilöä esim 4 viikkoa?

MIkä huonontaa akkuja enemmän aika vai käyttökerrat?

Keskustelua... :)
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: VesaK - 03.07.03 - klo: 22.16
Tosi hyvä aihe, johon meilläkin kaivataan viisautta ja kokemuksen ääntä.

Perinteisessä akun tyhjennyksessä nimittäin näkee, että NiMH ei tykkää pakottamisesta alhaiseen jännitteeseen: tapanani on purkaa erän jälkeen ylimääräiset lataukset portaittain, 20A - 10A- 7,5A- 5A, aina 6V-akkujännitteeseen, eli 1,0V/kenno, jos kennot ovat tasahyviä. Ja sen jälkeen tasauspurkuun, 0,7 V/kenno.
Mutta siinä missä NiCd antaa tehdä tämän ja tottelee nöyrästi, NiMH ei tahdo enää taipua viimeiseen purkuvirtaan (5A). Jännitteen laskeminen saattaa kestää suhteettoman kauan, ikäänkuin "kuminauha-akulla", ja siitä päättelen, että se ei pidä siitä: pitäisikö akkuun suosiolla jättää jokin peruslataus, kuten CAi kertoo tekevänsä?
Mutta entä tasauspurku? Purku muutaman kymmenen mA:n virralla 0,7V:iin ei varmasti myöskään tee hyvää?

Toivon kovasti, että pitkään NiMH-akkuja käyttäneet kertoisivat omista akkujen hoitotavoistaan.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: reittila - 04.07.03 - klo: 11.33
Itse puran 5A:lla ajon jälkeen akun 0.9v/kenno.
Akut voidaan "varastoida" tämän jälkeen.
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: CAi - 04.07.03 - klo: 11.36
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Itse puran 5A:lla ajon jälkeen akun 0.9v/kenno.
Akut voidaan "varastoida" tämän jälkeen.
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.

Eli käytät integyä ainoastaan ?
MItan toi lauta purku? purkaako se "syvemmälle"?
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Yippo - 04.07.03 - klo: 12.31
Minä olen mittaillut tuota Integyn purkulaitteen 0,9V katkaisua ja sain katkaisujännitteiksi jotain 0,98V ja 1,04 väliin. Eli se ei pura ihan siihen mitä lupaa ja kennojen välillä on vielä eroakin. Itse olen tyytynyt käyttämään vain tuota. Kennojen jännite tippuu melko nopeasti tuossa purun vaiheessa joten erot eivät ole suuria.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: CAi - 04.07.03 - klo: 12.36
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Minä olen mittaillut tuota Integyn purkulaitteen 0,9V katkaisua ja sain katkaisujännitteiksi jotain 0,98V ja 1,04 väliin. Eli se ei pura ihan siihen mitä lupaa ja kennojen välillä on vielä eroakin. Itse olen tyytynyt käyttämään vain tuota. Kennojen jännite tippuu melko nopeasti tuossa purun vaiheessa joten erot eivät ole suuria.

Tuota ajoin takaa eli luottaako integyyn.... vai purkaako sen jälkeen vielä laudalla...jos olen oikein ymmärtänyt lauta purkaa 1 amppeerilla ja on todella tarkka.
Onko laudan katkaisu 0,6 vai 0,9 volttia per kenno ?
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: VesaK - 04.07.03 - klo: 13.00
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.

Tämä ei kuitenkaan ole tasauspurkua? Jos ei, etkö suorita tasauspurkua lainkaan?
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: reittila - 04.07.03 - klo: 13.08
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Itse puran 5A:lla ajon jälkeen akun 0.9v/kenno.
Akut voidaan "varastoida" tämän jälkeen.
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.

Eli käytät integyä ainoastaan ?
MItan toi lauta purku? purkaako se "syvemmälle"?


Käyttämäni purkulaite on Eagle Racingin tekemä.
Värkki kyttää jokaista kennoa erikseen ja katkaisee purun joko 0.9, 0.6 tai 0.1 voltin kohdalla.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: reittila - 04.07.03 - klo: 13.09
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.

Tämä ei kuitenkaan ole tasauspurkua? Jos ei, etkö suorita tasauspurkua lainkaan?


Toki on "tasauspurkua" jos sillä tarkoitetaan sitä, että jokaisen kennon jännitettä kytätään erikseen.
En pura akkuja sarjassa ollenkaan. vaan jokaisen kennon erikseen.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: reittila - 04.07.03 - klo: 13.10
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Minä olen mittaillut tuota Integyn purkulaitteen 0,9V katkaisua ja sain katkaisujännitteiksi jotain 0,98V ja 1,04 väliin. Eli se ei pura ihan siihen mitä lupaa ja kennojen välillä on vielä eroakin. Itse olen tyytynyt käyttämään vain tuota. Kennojen jännite tippuu melko nopeasti tuossa purun vaiheessa joten erot eivät ole suuria.


Tuolla 6:n sadasosan erolla ei liene käytännön merkitystä ?
Parempi, että purkaa aiemmin kuion liian myöhään, eks je ?
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Vesa - 04.07.03 - klo: 13.29
Kuinka moni on miettinyt, että jokaisella kennolla on eri latausaika.

Kannattaako ihan "tyhjäksi" purkaminen oikeasti? Itse olen kyllä purkanut akkuni viimeiset 8 vuotta purkulevyllä 0,9V:iin, mutta mitenhän asia oikeasti menee.


Purettaessa paketti tyhjäksi korostetaan eroja, sillä jokainen kenno täyttyy eri aikaan. Ja tällähän päästään siihen, että joku kenno(t) ei tule ikinä täyteen kun taas toiset säätelevät sen, milloin lataus katkeaa. Valinkointi kun ei kestä kuin muutaman latauksen verran, sen jälkeen erot vain korostuvat, ja syntyy kierre jossa tietyt kennot kärsivät.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: VesaK - 04.07.03 - klo: 13.30
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Käyttämäni purkulaite on Eagle Racingin tekemä.
Värkki kyttää jokaista kennoa erikseen ja katkaisee purun joko 0.9, 0.6 tai 0.1 voltin kohdalla.


0,1V/kenno on kovin alhainen NiMH-kalustolle - miksi purat niin alas?

Kun joskus vaihdat/rakennat vieläkin paremman värkin, ehdotan sille nykyiselle värkille uudeksi kodiksi samaa osoitetta, missä entinen Tekinisi nykyisin sijaitsee ja voi hyvin.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: reittila - 04.07.03 - klo: 13.42
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Käyttämäni purkulaite on Eagle Racingin tekemä.
Värkki kyttää jokaista kennoa erikseen ja katkaisee purun joko 0.9, 0.6 tai 0.1 voltin kohdalla.


0,1V/kenno on kovin alhainen NiMH-kalustolle - miksi purat niin alas?

Kun joskus vaihdat/rakennat vieläkin paremman värkin, ehdotan sille nykyiselle värkille uudeksi kodiksi samaa osoitetta, missä entinen Tekinisi nykyisin sijaitsee ja voi hyvin.


Puran noin alas sen takia, että olen käytännössä huomannut saavani paremman potkun ja pitemmän ajoajan akuista.
Kyse on siis ns. muisti-ilmiön poistamisesta.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: reittila - 04.07.03 - klo: 13.44
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Kuinka moni on miettinyt, että jokaisella kennolla on eri latausaika.

Kannattaako ihan "tyhjäksi" purkaminen oikeasti? Itse olen kyllä purkanut akkuni viimeiset 8 vuotta purkulevyllä 0,9V:iin, mutta mitenhän asia oikeasti menee.


Purettaessa paketti tyhjäksi korostetaan eroja, sillä jokainen kenno täyttyy eri aikaan. Ja tällähän päästään siihen, että joku kenno(t) ei tule ikinä täyteen kun taas toiset säätelevät sen, milloin lataus katkeaa. Valinkointi kun ei kestä kuin muutaman latauksen verran, sen jälkeen erot vain korostuvat, ja syntyy kierre jossa tietyt kennot kärsivät.


Olet oikeassa, mutta alas purkaminen ei muuta asia mitenkään.
Kyllä ne kennot alkavat "harittaa" ilmankin ja toisaalta, olen pannut merkille, että kompromissina tuo tuntuu toimivan kuitenkin hyvin.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: CAi - 04.07.03 - klo: 13.45
Reittilä:
Meillä kun on samanlainen laite kuin sinulla, niin välillä kun purkaa o,1 tai 0,6 v niin laite napauttaa kaikki pois kerralla. Mistä tämä johtuu sattumasta... sekoaako aivot....NimH akuista ???

Jos painaa uudestaan kaikki jää puoliksi päälle  :shock:

Puratko muuten illalla vai ennen latusta 0,1 volttiin entä erien välillä 0,1 vai 0,9 v
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: VesaK - 04.07.03 - klo: 13.54
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.

Se on siis laite, joka katkaisee purun (kennokohtaisesti) heti, kun jännite on pudonnut 0.1V:iin? Eikä jää kihnuttamaan pienellä virralla rajajännitteen pinnassa.
Vaikuttaa fiksulta ja käy järkeen. Onko miten kallis värkki ja kuka myy?
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: reittila - 04.07.03 - klo: 13.57
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Reittilä:
Meillä kun on samanlainen laite kuin sinulla, niin välillä kun purkaa o,1 tai 0,6 v niin laite napauttaa kaikki pois kerralla. Mistä tämä johtuu sattumasta... sekoaako aivot....NimH akuista ???

Jos painaa uudestaan kaikki jää puoliksi päälle  :shock:

Puratko muuten illalla vai ennen latusta 0,1 volttiin entä erien välillä 0,1 vai 0,9 v


Olen pannut saman merkille silloin, kun akut ajetaan täysin tyhjiksi.
Edit: Lisäys.
Puran ennen latausta 0.1Volttiin.
Erien välillä 0.6:een, jos akku ajetaan udestaan samana päivänä.
Viimeisen erän jälkeen taas 0.9:ään.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: reittila - 04.07.03 - klo: 13.58
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Ennen uutta latausta, riippumatta varastoinitiajan pituudesta, puran 5A:lla akun 0.1V:iin/kenno.

Se on siis laite, joka katkaisee purun (kennokohtaisesti) heti, kun jännite on pudonnut 0.1V:iin? Eikä jää kihnuttamaan pienellä virralla rajajännitteen pinnassa.
Vaikuttaa fiksulta ja käy järkeen. Onko miten kallis värkki ja kuka myy?


Kyllä. Kyttää jokaista kennoa erikseen ja katkaisee purun kennokohtaisesti.
Laitetta kannattaa tiedustella Medasecin pojilta.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Yippo - 09.07.03 - klo: 20.07
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Minä olen mittaillut tuota Integyn purkulaitteen 0,9V katkaisua ja sain katkaisujännitteiksi jotain 0,98V ja 1,04 väliin. Eli se ei pura ihan siihen mitä lupaa ja kennojen välillä on vielä eroakin. Itse olen tyytynyt käyttämään vain tuota. Kennojen jännite tippuu melko nopeasti tuossa purun vaiheessa joten erot eivät ole suuria.


Tuolla 6:n sadasosan erolla ei liene käytännön merkitystä ?
Parempi, että purkaa aiemmin kuion liian myöhään, eks je ?


Silläpä ei varmaan hirveän suurta merkitystä ole, mutta jos käytät kyseistä laitetta 0,1V purkuun niin se ei taida oikein toimia. Muistelen että minulle vastattiin kyselyyn että tuo Conditioninf purku kyseisessä laitteessa purkaa kennoja "jonkun aikaa". Eli ei katkaise jännitteen perusteella. Tähän Medasecin pojat kertokoot oikean tiedon.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Yippo - 09.07.03 - klo: 20.09
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Reittilä:
Meillä kun on samanlainen laite kuin sinulla, niin välillä kun purkaa o,1 tai 0,6 v niin laite napauttaa kaikki pois kerralla. Mistä tämä johtuu sattumasta... sekoaako aivot....NimH akuista ???


Eli tuota tarkoitin Reittilälle vastattaessa. Ei katkaise jännitteell' vaan kellolla!!!
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: reittila - 10.07.03 - klo: 09.12
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Reittilä:
Meillä kun on samanlainen laite kuin sinulla, niin välillä kun purkaa o,1 tai 0,6 v niin laite napauttaa kaikki pois kerralla. Mistä tämä johtuu sattumasta... sekoaako aivot....NimH akuista ???


Eli tuota tarkoitin Reittilälle vastattaessa. Ei katkaise jännitteell' vaan kellolla!!!


Ovelaa.
Sikäli, että olen itsekin toki aikoinaan, kun värkki oli uusi, mitannut jännitteitä ja mulla se ainakin purkaa ihan kiltisti n. 0.1V:iin/kenno, jolloin jokaisen kennon purku selkeästi myös loppuu eri aikaan.
Voihan olla, että jos lähtöjännitetaso on riittävän alhainen, tapahtuu sitten aikaan perustuva purku...mene ja tiedä.
Manuaalista ei moista piirrettä löytynyt.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Tatti - 28.07.03 - klo: 13.27
Kuinka muuten piikkaus kannatta tehdä? Siis monellako "A:lla"?

Luin jostain ulkomaiselta nettisaitilta, että akut pitäisi piikata 7A virralla. Pitääkö paikkaansa?

Ja kärsiikö "NIMH" akku jos sitä lataa yli 5:llä amppeerilla?
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: J.M. - 28.07.03 - klo: 13.43
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Kuinka muuten piikkaus kannatta tehdä? Siis monellako "A:lla"?

Luin jostain ulkomaiselta nettisaitilta, että akut pitäisi piikata 7A virralla. Pitääkö paikkaansa?

Ja kärsiikö "NIMH" akku jos sitä lataa yli 5:llä amppeerilla?


Itse en tiedä oikeata piikkaus Amppeeri määrää. Itse piikkaan akun samoilla arvoilla kuin latasi sen.
En ole ainakaan itse huomannut, että kärsiikö akut kauheesti meinaa lataan 6 Amppeerilla.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: CAi - 28.07.03 - klo: 14.12
Akut kärsii sitä enemmän mitä enemmän laittaa amppeereita...

Jos haluaa ajaa pitkään akuilla niin 4,5 Amppeeria

Jos haluaa päästä lujaa mutaman kerran  niin 7-8 amppeeria ja akut täyteen just ennen lähtöä. (eikä ajeta sinne lähtöruutuun vaan kannetaan se auto sinne !)
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: niko.lindvall - 31.07.03 - klo: 11.52
En viittinyt tehdä uutta topiccia, mutta asiaan:

Jos halua ladata lähettimen akut lähettimessä, riittääkö, muuuntaja > lähettimen latausliittimeen?
Eli onko lähettimessä latauksen säätöä?
Vai pitääkö olla laturi > lähettimen latausliitin?
Lähetin on Hitec Lynx AM.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: l150040 - 01.08.03 - klo: 09.38
Lähettimissä ei ole yleensä mitään latauksen säätöä, joten kovin suurella virralla ei kannata silmittömästi ladata. Lähettimen lataamiseen on oikeastaan kaksi vihtoehtoa.

Ensimmäinen vaihtoehto on käyttää varsinaista lähettimen akkujen lataamiseen tarkoitettua laturia. Tällainen laite lataa pienellä virralla, joka ei vahingoita akkuja jätettäessä lähetin lataukseen pitkäksikin ajaksi.

Toinen vaihtoehto on käyttää laturia, jossa on esim. Delta Peak-tunnistus, jolloin voidaan ladata huomattavasti suuremmillakin virroilla. On kuitenkin hyvä tarkistaa minkälaisia virtoja ladattavat lähettimen akut kestää.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Teemu L - 08.08.03 - klo: 01.11
Noniin, en viittinyt tehdä uutta aihetta joten...
Mulla on pari tollasta orionin tasauspurkulevyä, ja ne on aika hitaita purkamaan. Pitäisi saada nopeammin akut purettua, ja ajattelin laittaa noiden "vakio" vastusten tilalle vähän suuremmat, 5 watin vastukset. Ei kai diodeja joudu vaihtamaan? Sitten vielä...tuossa ledin takana on myös diodi ja vastus, joutuuko ne vaihtamaan?

Levyhän näyttää tältä
(http://www.team-orion.ch/products/images/31100.gif)
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: l150040 - 08.08.03 - klo: 08.17
Pelkkä vastusten tehonkeston (watti-arvo) kasvattaminen ei tee purkulaitteesta nopeampaa. Purkuvirran suuruutta säädetään vastuksen ohmi-arvolla. Mitä pienempi tämä arvo on, sitä suurempi on purkuvirta. Kun purkuvirta kasvaa on myös vastuksen tehonkestoa kasvatettava, koska suuremmilla virroilla vastuksen pitäisi hävittää tehoa lämpönä enemmän.

Diodit kestävät vain tiettyä virtaa, joten purkuvirtaa riittävästi kasvattamalla, hajoaa diodit. Tuskin valmiissa tuotteessa diodeja on valittu kestämään kovinkaan paljon asetettua purkuvirtaa suurempia virtoja.

Ledin edellä olevaa ns. etuvastusta ei tarvitse vaihtaa. Sen tarkoitus on vain laskea jännite ledille sopivaksi.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: VesaK - 08.08.03 - klo: 09.06
Orionin tasauspurkulevy on tarkoitettu nimenomaan kennojen tasauspurkuun, ei akun ylimääräisen latauksen tyhjennyspurkuun. Sen purkama virta on siksi mitoitettu hyvin pieneksi, luokkaa alle 100 mA. Käyttöohjeessakin sanotaan, että laitteeseen ei pidä asettaa täydessä latauksessa olevaa akkua. Puolillaan oleva akku ei purkulaudan kannalta paljoa eroa täysinäisestä.

Pura akusta liiat virrat pois vaikka 12V-polttimolla tai useammalla sellaisella (2,7A per lamppu). Kun niiden kirkkaus alkaa himmetä, on oikea aika irrottaa lamput ja laittaa akku tasauspurkulevyyn.

Huom. Tuo tasauspurkulevy on tarkoitettu NiCd-akuille. Sillä voi hoitaa myös NiMH-akkuja, mutta ne eivät oikein pidä jännitteen pakottamisesta alas. Lautahan pudottaa kennojen jännitteen 0,7V tuntumaan. Olen kyllä käyttänyt sitä NiMH-akuille, mutta vain sellaisina tunnin hoitokuureina.
NiCd-akku sen sijaan voi seisoa purkulaudassa vaikka päivätolkulla.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Teemu L - 08.08.03 - klo: 09.14
Okei. Tuli taas opittua jotain uutta, kun pelkkiä Ni-mh akkuja käytän. Kiitoksia paljon VesaK ja l150040!
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Tatti - 22.08.03 - klo: 15.53
Kysymys viisaammille:

Kumpi kuluttaa akkua enemmän?
Se jos lataan kotona 4.5a ja piikkaan radalla sen 4.5a:lla, vai lataan sen radalla 5.5a ja en piikkaa sitä missään välissä?
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Tatti - 30.08.03 - klo: 19.50
Itse omistan myös tuommoisen eagle racingin purkulaitteen. Minull aon myös tuo ongelma, että se lopettaa kaikki kennot yhtäakikaa, purettaessa 0.6 tai 0.1. Mistähän moinen todellisuudessa johtuu?
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: VesaK - 31.08.03 - klo: 09.55
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Kysymys viisaammille:

Kumpi kuluttaa akkua enemmän?
Se jos lataan kotona 4.5a ja piikkaan radalla sen 4.5a:lla, vai lataan sen radalla 5.5a ja en piikkaa sitä missään välissä?

Viisaampia edelleen odotellessa oma mielipiteeni:
Lataustavoilla tuskin on muuta kuin ns. akateemista eroa akun hyvinvoinnin kannalta.
Jos toinen on nimettävä toista paremmaksi, niin 5,5A on NiMH-akuille korkeahko, ja valitsisin 4,5A + 4,5A.
Mutta jos akku on NiCd, valitsisin latauksen 5,5A:lla, ilman piikkausta.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: jokke69 - 31.08.03 - klo: 12.17
eiköhän selviä noi ni-mh akut osotteesta http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/chem/nicmet/index.html ja ni-cd akut http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/chem/niccad/index.html
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Thormax - 02.09.03 - klo: 09.02
Mitä itse asiassa toi "piikkaus" on?
Ladataanko akku täyteen ja myöhemmin ns. herätetään se?
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: l150040 - 02.09.03 - klo: 09.35
Lainaus käyttäjältä: "Thormax"
Mitä itse asiassa toi "piikkaus" on?
Ladataanko akku täyteen ja myöhemmin ns. herätetään se?


Aikaisemmin täyteen ladattu akku ladataan uudestaan juuri ennen kisan alkua. Tällä tavalla akku antaa hieman enemmän potkua aluksi.
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Tatti - 07.09.03 - klo: 15.44
Kuinka kovalla virralla kannattaa ladata lähettimen akkuja( 8 kpl, 1900 mah)? Laturi ei pysty lataamaan 0.5A pienemmällä virralla, onko virta turhan  suuri?
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Heuli - 07.09.03 - klo: 17.10
Lähettimen akkuja (8 x GP 1800 mAh) oon lataillut 0,5-1 ampeerin virroilla, riippuen kuinka kiire on ollut  :wink:
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: pete|| - 07.09.03 - klo: 21.26
~300mAh on hyvä latausvirta. 0.5-1A lyhentää akkujen elinikää, mutta tuleehan ne täyteen noinkin  :wink:
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Tatti - 13.09.03 - klo: 18.56
Tänään kokeilin ihan huvin vuoksi ladata gp:n patterit 6.3a ja jäähdyttää kone tosi kylmäksi(prf:ällä).  Kyllä stanu kulki n. 1 minuutin ujeltaen ja siitä eteenpäin myös kovaa!

Tuo iso virta auttaa huomattavasti tehoon, toivottavasti ei kovin paljoa käyttö ikään.  Akut eivät olleet mitään uusia, mutta kuitenkin hyvin potkivia.

Ehdottomasti kun kisaamaan menee, niin täytyy ladata akut kovilla virroilla!
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: CAi - 14.09.03 - klo: 09.56
Nm kisoissa 2002 latasimme 8 - 9 ampeerilla sen aikaisia 3000 akkuja kierrosajat olivat rapeita 14 sekunttisia.
Hyvinkään radalla kisoissa 2002 meidän paras kierrosaika oli 22.4 s 8)

Muistan kun Similän Erkki Laukaan NM:ssä ihmetteli latausvirtoja Tenhusen Artolle tyyliin...Akut ei tuota kauan kestä, johon Arto, mitäs sitten, me ajetaan kilpaa :lol:
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: niko.lindvall - 26.09.03 - klo: 21.20
No niin taas kysymyksiä:
Kuinka paljon NiMh akut lämpenevät latauksessa?
Annoin lämmetä 62 asteeseen asti, laturi ei katkaissut, olisiko jotain vialla? Akut ihan uudet WECin
Kuinka pitkät johdot on LRPn micro laturissa?
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: Mikko M - 26.09.03 - klo: 21.45
AKUT PITÄISI LADATA 40 ASTEESEEN
Otsikko: AKKUJEN PURKU JA LATAUS
Kirjoitti: l150040 - 27.09.03 - klo: 07.22
Lainaus käyttäjältä: "niko.lindvall"
No niin taas kysymyksiä:
Kuinka paljon NiMh akut lämpenevät latauksessa?
Annoin lämmetä 62 asteeseen asti, laturi ei katkaissut, olisiko jotain vialla? Akut ihan uudet WECin
Kuinka pitkät johdot on LRPn micro laturissa?


Todennäköisesti sinulla on nyt entinen akku tai ainakin huomattavasti lyhytikäisempi. Akkuja ei kannata siis ladata liian kuumiksi. Sopiva arvo on siis maksimissaan 45 astetta. Jossain kilpaluokissa ja joillain akkutyypeillä tämä saatetaan ylittää, mutta tällöin akkujen elinikä on huomattavasti lyhyempi.