Elikkä renkaat pyörivät koko ajan auton ollessa pukin päällä. Vaikka tyhjäkäynti kieroksia säätä niin alas että kone sammuu.
Olenko kenties oikeilla jäljillä kytkimen suhteen? Vai voikko kyseessä olla muutakin?
Nämä ongelmat tulivat esiin viime sunnuntain tapahtumista josta onkin jo topiikki.
http://rc10.fi/index.php?topic=35908.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=35908.0)
Sammuuko auto jos laitat sen maahan ja pidät paikallaan ?
Ei liene mahdoton homma avata kytkin ja katsoa palojen kunto , mahdollista myös että kytkimen jousi poikki.
Ei sammu mutta tukehtuu
No avaa se kytkin. Uskon että vika selviää ihan samantien.
http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs017.snc1/4225_1125119818110_1530574344_30298316_2198051_n.jpg (http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs017.snc1/4225_1125119818110_1530574344_30298316_2198051_n.jpg)
Tommosen näköinen öpöstys oli tuolla. Jouset vaikuttivat olevan ehjiä. En näin aloittelija tiedä onko toi muuten kunnossa
Ja aina kun kelloa käyttää irti vaihtaa samalla laakerit. Just korkkas kaverilla laakeri kellosta, ja seurauksena kampi morjensti koneen kyljestä.. :tongue:
Näyttää pahalta että tässä ei ole laakeria muutakun moottorin sisällä. Siitä seuraava tulee vastaan vaihdelaatikossa
siis kytkinlaakereita tarkoitettiin.ne kannattaa vaihtaa parin kolmen litran välein.
jos nuo jouset on kunnolla paikoillaan niin laakerithan siellä jumittaa.
Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 07.05.09 - klo: 17.19
Ja aina kun kelloa käyttää irti vaihtaa samalla laakerit. Just korkkas kaverilla laakeri kellosta, ja seurauksena kampi morjensti koneen kyljestä.. :tongue:
Tuo kiertokangen lohkosta läpi tuleminen ei kyllä ihan noin vaan kytkinlaakereista johdu.
Itseasiassa muutenkin kuulostaa aika käsittämättömältä että kiertokanki läpi tulisi... no mahdollista ehkä, mutta ei ole koskaan tullut nähtyä, vaikka ties kuinkamonet kiertokangen hajoamiset olen nähnyt.
Vielä useammin olen nähnyt kytkinlaakereiden hajoamista ja itselläkin on monet paukkunut... Finaalikin on tullut keskeytettyä kytkinlaakereiden hajoamiseen.
Jos kytkinlakut menee rikki niin yleisin vaurio on ollut että kytkinkello kärsii... Isoratas saattaa myös olla kovilla, mikäli ajamista ei lopeta heti kun huomaa laakereiden hajonneen...
Tosin olen hajonneilla laakereilla joskus pari kierrosta ajanut kisatilanteessa että pääsi maaliin.
Mut tosiaan ei tarvii pelätä että moottori hajoaa jos kytkinlaakerit kilahtaa.
Ööö.......vaikka kuinka silmäilin niin en löydä yhtään laakeria kytkimestä, ellei se ole toi pitkulan mallinen joka tulee akselin ja kellon väliin. Muuta en keksi. Kytkinpaloissa on reikä, josta vauhtipyörässä oleva tappi menee kytkinpalan sisälle. Palan ja tapin välissä ei ole laakeria.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 07.05.09 - klo: 19.15
Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 07.05.09 - klo: 17.19
Ja aina kun kelloa käyttää irti vaihtaa samalla laakerit. Just korkkas kaverilla laakeri kellosta, ja seurauksena kampi morjensti koneen kyljestä.. :tongue:
Tuo kiertokangen lohkosta läpi tuleminen ei kyllä ihan noin vaan kytkinlaakereista johdu.
Itseasiassa muutenkin kuulostaa aika käsittämättömältä että kiertokanki läpi tulisi... no mahdollista ehkä, mutta ei ole koskaan tullut nähtyä, vaikka ties kuinkamonet kiertokangen hajoamiset olen nähnyt.
Vielä useammin olen nähnyt kytkinlaakereiden hajoamista ja itselläkin on monet paukkunut... Finaalikin on tullut keskeytettyä kytkinlaakereiden hajoamiseen.
Jos kytkinlakut menee rikki niin yleisin vaurio on ollut että kytkinkello kärsii... Isoratas saattaa myös olla kovilla, mikäli ajamista ei lopeta heti kun huomaa laakereiden hajonneen...
Tosin olen hajonneilla laakereilla joskus pari kierrosta ajanut kisatilanteessa että pääsi maaliin.
Mut tosiaan ei tarvii pelätä että moottori hajoaa jos kytkinlaakerit kilahtaa.
Kampiakseli teki reiän lohkon alapuolelle, ei kiertokanki. kyseessä oli 28 "isolohko" joka alueelta narahti, ja on kyllä melkoinen yhteensattuma että kone ja kytkin korkkaavat samalla sekunnilla.. Ei nyt ole tarkkaa analyysiä menikö kirtokanki poikki, ja tekikö akseliin jäänyt jämä reiän vai itse kampura, mutta kuitenkin.
Lainaus käyttäjältä: Mikko260 - 07.05.09 - klo: 19.22
Ööö.......vaikka kuinka silmäilin niin en löydä yhtään laakeria kytkimestä, ellei se ole toi pitkulan mallinen joka tulee akselin ja kellon väliin. Muuta en keksi. Kytkinpaloissa on reikä, josta vauhtipyörässä oleva tappi menee kytkinpalan sisälle. Palan ja tapin välissä ei ole laakeria.
Laakerit on kellon ja akselin välissä. :smiley:
Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 07.05.09 - klo: 19.40
Laakerit on kellon ja akselin välissä. :smiley:
Elikkä se on tämä muuta siinä ei olekkaan. tämä rullaa kuin unelma kun sen pistää paikalleen ja pyörittää.
http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs017.snc1/4225_1125188539828_1530574344_30298433_7286527_n.jpg (http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs017.snc1/4225_1125188539828_1530574344_30298433_7286527_n.jpg)
Tuo kuvassa oleva on juuri se laakeri. Sitä kutsutaan neulalaakeriksi.
Lainaus käyttäjältä: pieto - 07.05.09 - klo: 20.29
Tuo kuvassa oleva on juuri se laakeri. Sitä kutsutaan neulalaakeriksi.
Vau nyttempä tietää jatkossa.
Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 07.05.09 - klo: 19.35
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 07.05.09 - klo: 19.15
Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 07.05.09 - klo: 17.19
Ja aina kun kelloa käyttää irti vaihtaa samalla laakerit. Just korkkas kaverilla laakeri kellosta, ja seurauksena kampi morjensti koneen kyljestä.. :tongue:
Tuo kiertokangen lohkosta läpi tuleminen ei kyllä ihan noin vaan kytkinlaakereista johdu.
Itseasiassa muutenkin kuulostaa aika käsittämättömältä että kiertokanki läpi tulisi... no mahdollista ehkä, mutta ei ole koskaan tullut nähtyä, vaikka ties kuinkamonet kiertokangen hajoamiset olen nähnyt.
Vielä useammin olen nähnyt kytkinlaakereiden hajoamista ja itselläkin on monet paukkunut... Finaalikin on tullut keskeytettyä kytkinlaakereiden hajoamiseen.
Jos kytkinlakut menee rikki niin yleisin vaurio on ollut että kytkinkello kärsii... Isoratas saattaa myös olla kovilla, mikäli ajamista ei lopeta heti kun huomaa laakereiden hajonneen...
Tosin olen hajonneilla laakereilla joskus pari kierrosta ajanut kisatilanteessa että pääsi maaliin.
Mut tosiaan ei tarvii pelätä että moottori hajoaa jos kytkinlaakerit kilahtaa.
Kampiakseli teki reiän lohkon alapuolelle, ei kiertokanki. kyseessä oli 28 "isolohko" joka alueelta narahti, ja on kyllä melkoinen yhteensattuma että kone ja kytkin korkkaavat samalla sekunnilla.. Ei nyt ole tarkkaa analyysiä menikö kirtokanki poikki, ja tekikö akseliin jäänyt jämä reiän vai itse kampura, mutta kuitenkin.
No höpö höpö.
Kampiakseli ei todellakaan pääse hajoittamaan lohkoa, ellei sitten moottorin laakerit ole todella pahoin korkannut.
Enkä kyllä silti saa moottorin rakenteesta johtuen mitenkään kaaliin miten ihmeessä kampura joka on lähinnä vain suora akseli, saa lohkoon reiän.
Kyllä todellakin on johtunut jostain muusta tuo reikä.
Kävikö mielessä että ehkäpä kytkinlaakerit (jotka ovat ne heiveröisimmät) olisivat hajonneet koneen hajotessa.
Se ei ole todellakana uutta että jos koneen laakerit ovat vialliset niin kytkinlaakerit hajoavat.
Ei tarvitse olla kuin etulaakeri tarpeeksi väljä niin kytkinlaakerit ei kestä minuuttia pidempään ajamista.
Kytkinlaakereiden hajoaminen ei tuota aikaan saa.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 07.05.09 - klo: 20.48
Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 07.05.09 - klo: 19.35
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 07.05.09 - klo: 19.15
Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 07.05.09 - klo: 17.19
Ja aina kun kelloa käyttää irti vaihtaa samalla laakerit. Just korkkas kaverilla laakeri kellosta, ja seurauksena kampi morjensti koneen kyljestä.. :tongue:
Tuo kiertokangen lohkosta läpi tuleminen ei kyllä ihan noin vaan kytkinlaakereista johdu.
Itseasiassa muutenkin kuulostaa aika käsittämättömältä että kiertokanki läpi tulisi... no mahdollista ehkä, mutta ei ole koskaan tullut nähtyä, vaikka ties kuinkamonet kiertokangen hajoamiset olen nähnyt.
Vielä useammin olen nähnyt kytkinlaakereiden hajoamista ja itselläkin on monet paukkunut... Finaalikin on tullut keskeytettyä kytkinlaakereiden hajoamiseen.
Jos kytkinlakut menee rikki niin yleisin vaurio on ollut että kytkinkello kärsii... Isoratas saattaa myös olla kovilla, mikäli ajamista ei lopeta heti kun huomaa laakereiden hajonneen...
Tosin olen hajonneilla laakereilla joskus pari kierrosta ajanut kisatilanteessa että pääsi maaliin.
Mut tosiaan ei tarvii pelätä että moottori hajoaa jos kytkinlaakerit kilahtaa.
Kampiakseli teki reiän lohkon alapuolelle, ei kiertokanki. kyseessä oli 28 "isolohko" joka alueelta narahti, ja on kyllä melkoinen yhteensattuma että kone ja kytkin korkkaavat samalla sekunnilla.. Ei nyt ole tarkkaa analyysiä menikö kirtokanki poikki, ja tekikö akseliin jäänyt jämä reiän vai itse kampura, mutta kuitenkin.
No höpö höpö.
Kampiakseli ei todellakaan pääse hajoittamaan lohkoa, ellei sitten moottorin laakerit ole todella pahoin korkannut.
Enkä kyllä silti saa moottorin rakenteesta johtuen mitenkään kaaliin miten ihmeessä kampura joka on lähinnä vain suora akseli, saa lohkoon reiän.
Kyllä todellakin on johtunut jostain muusta tuo reikä.
Kävikö mielessä että ehkäpä kytkinlaakerit (jotka ovat ne heiveröisimmät) olisivat hajonneet koneen hajotessa.
Se ei ole todellakana uutta että jos koneen laakerit ovat vialliset niin kytkinlaakerit hajoavat.
Ei tarvitse olla kuin etulaakeri tarpeeksi väljä niin kytkinlaakerit ei kestä minuuttia pidempään ajamista.
Kytkinlaakereiden hajoaminen ei tuota aikaan saa.
Joo.. Mä nyt vaan kehotin kaveria uusimaan kytkinlaakerit ajoissa, ja mainitsin ikävän esimerkin mitä saattaa tapahtua. Anteeksi jos "raportissani" oli suunnaton määrä asiavirheitä ja tulkinnan varoja, kerroin vain mitä näimme ja epäilimme tapahtuneen. Mulla ei ole tarkotus kinata kaikenmailman vänkäreiden kanssa, mutta Joka tapauksessa koneessa oli uudehkot laakerit, kytkimessä ei, ja lohkon alapuolelle ilmestyi reikä. :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 07.05.09 - klo: 19.15
Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 07.05.09 - klo: 17.19
Ja aina kun kelloa käyttää irti vaihtaa samalla laakerit. Just korkkas kaverilla laakeri kellosta, ja seurauksena kampi morjensti koneen kyljestä.. :tongue:
Tuo kiertokangen lohkosta läpi tuleminen ei kyllä ihan noin vaan kytkinlaakereista johdu.
Itseasiassa muutenkin kuulostaa aika käsittämättömältä että kiertokanki läpi tulisi... no mahdollista ehkä, mutta ei ole koskaan tullut nähtyä, vaikka ties kuinkamonet kiertokangen hajoamiset olen nähnyt.
Vielä useammin olen nähnyt kytkinlaakereiden hajoamista ja itselläkin on monet paukkunut... Finaalikin on tullut keskeytettyä kytkinlaakereiden hajoamiseen.
Jos kytkinlakut menee rikki niin yleisin vaurio on ollut että kytkinkello kärsii... Isoratas saattaa myös olla kovilla, mikäli ajamista ei lopeta heti kun huomaa laakereiden hajonneen...
Tosin olen hajonneilla laakereilla joskus pari kierrosta ajanut kisatilanteessa että pääsi maaliin.
Mut tosiaan ei tarvii pelätä että moottori hajoaa jos kytkinlaakerit kilahtaa.
Olen nähnyt peräti 2 kpl. Kyllä nauratti että onko tuo mahdollista. No ne olivat c8 autoja.
Jerzi
Ja molemmat hajos kytkinlaakereiden takia eiks nii???
Mikäs osa kampuraa sen reiän lohkoon teki???
Ja koneen laakeritkin oli varmaan ihan kunnossa.
Hommasin uuden kaukoputken... Enpä olis heti uskonu että kuussa asuu lehmiä... Ne on lentäny sinne maasta.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 07.05.09 - klo: 21.25
Ja molemmat hajos kytkinlaakereiden takia eiks nii???
Mikäs osa kampuraa sen reiän lohkoon teki???
Ja koneen laakeritkin oli varmaan ihan kunnossa.
Hommasin uuden kaukoputken... Enpä olis heti uskonu että kuussa asuu lehmiä... Ne on lentäny sinne maasta.
Tuskin oli kytkin laakeri vikainen moottori, vaan tehojo luultavasti haettiin rankalla kädellä.
Jerzi
Niin...
Mikä osa kampiakselista teki lohkoon reiän???
Ettei vaan olis ollu se kiertokanki joka antautunu ja kurkistanu lohkosta pihalle.
Sellaista on tapahtunut ja nitromoottorin rakennetta edes kerran vilkaustuaan huomaa että lähinnä ainoa osa koko moottorissa mikä voisi lohkon puhkaista.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 07.05.09 - klo: 21.36
Niin...
Mikä osa kampiakselista teki lohkoon reiän???
Ettei vaan olis ollu se kiertokanki joka antautunu ja kurkistanu lohkosta pihalle.
Sellaista on tapahtunut ja nitromoottorin rakennetta edes kerran vilkaustuaan huomaa että lähinnä ainoa osa koko moottorissa mikä voisi lohkon puhkaista.
Tossahan mä ylempänä yritin ehdottaa että saattaa olla kiertokangen jämä minkä kampiakseli on juntannu paikkaan mihin se ei mahdu..
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 07.05.09 - klo: 21.36
Niin...
Mikä osa kampiakselista teki lohkoon reiän???
Ettei vaan olis ollu se kiertokanki joka antautunu ja kurkistanu lohkosta pihalle.
Sellaista on tapahtunut ja nitromoottorin rakennetta edes kerran vilkaustuaan huomaa että lähinnä ainoa osa koko moottorissa mikä voisi lohkon puhkaista.
Toi oli meikäläisen force28, en ole konetta vielä kerennyt purkamaan ja "analysoimaan"..
Mutta faktaa on se että tankkaukseen tullessa renkaat pyöri tyhjäkäynnillä ja tästä tuli ensimmäisenä mieleen että kytkin prakaa. Aika nopeesti huomasin kuitenkin että kellossa oli pieni välys(laakeri), tästä huolimatta heitin muutaman lenkin autolla joka päättyi siihen kun auto sammui radalle ilman sen suurempia kilinöitä ja kolinoita. Varikolla kello irti ja siinä totesin että laakereista ei ollu kuin rungot jäljellä. Meinasin alkaa laakerien vaihtoon mutta siinä vaiheessa(vasta) huomasin että koneen pohjassa oli reikä ja kone oli kuin samba helistin.. :mrgreen:
Ja kun tutkit tarkemmin niin huomaat että kiertokanki on lohkon rikkonut.
Kampura ei ole hypännyt laakereista pois ja lyönyt lohkoon reikää.
Auto cen ct5 karkasi tallin seinään ja muiden vaurioiden lisäksi askarruttaa seuraava: kone käynnistyy hyvin ja ottaa kierrokset mutta auto ei liiku mihinkään. Onko vika kytkimessä vai vaihteistossa? Jep, olen uusi.
Lainaus käyttäjältä: qwertyuio - 12.07.09 - klo: 14.25
Auto cen ct5 karkasi tallin seinään ja muiden vaurioiden lisäksi askarruttaa seuraava: kone käynnistyy hyvin ja ottaa kierrokset mutta auto ei liiku mihinkään. Onko vika kytkimessä vai vaihteistossa? Jep, olen uusi.
Olikos hyvä ostos tuo eka polttis auto. Nuo sähkö pelit ovat hiukan helpompia näin aluksi ainakin kuten niin monesti ollaan huomattu.
Jerzi
Eikai siinä muuta kun rupeat tarkistamaan mikä ei liiku vaikka kone pyörii.
Jos kytkinkello , eli ne pienemmät rattaat ei liiku vika on kytkimessä
Jos Kytkinkello pyörii mutta sitä seuraavat rattaat eivät liiku kyse on mahdollisesti välyksestä/rattaiden hajoamisesta.
Jos ne molemmat pyörivät vika lienee hihnoissa tai tasauspyörästössä , mikäli autossa on sellanen.
OFFTOPIC :
Jerzille ihan vinkkinä että sähköauto ei ole sen helpompi korjata seinään ajon jälkeen.
Jos ei kiinnosta vastata muuta kun tuota turhaa potaskaa , jätä pliis vastaamatta.
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 12.07.09 - klo: 17.50
Olikos hyvä ostos tuo eka polttis auto. Nuo sähkö pelit ovat hiukan helpompia näin aluksi ainakin kuten niin monesti ollaan huomattu.
Jerzi
Se on hyvä, että meitä tyhmiä polttisautoilijoita aina silloin tällöin varoitetaan harrastuksen haitoista. Samalla saa aina asiaankuuluvaa valistusta tupakinpolton ja viunanjuonnin vaaroista. Se on äärimmäisen hienoa, että on harrastajia, jotka uskovat vakaumukseensa ja jaksavat sitä myöskin auliisti muille saarnata. :angry:
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 12.07.09 - klo: 19.17
Se on hyvä, että meitä tyhmiä polttisautoilijoita aina silloin tällöin varoitetaan harrastuksen haitoista. Samalla saa aina asiaankuuluvaa valistusta tupakinpolton ja viunanjuonnin vaaroista. Se on äärimmäisen hienoa, että on harrastajia, jotka uskovat vakaumukseensa ja jaksavat sitä myöskin auliisti muille saarnata. :angry:
Meinasin juuri sanoa samaa.... Hyvä Pekka!