RC10.FI
Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: pjp - 23.05.09 - klo: 22.11
-
sija Nimi Kierrosta Aika Paras
1 Teemu Leino 70 45:32.172 36.713
2 Ari Heinonen 69 45:27.988 36.929
3 Petri Mylläri 66 45:09.430 38.669
4 Markku Honkanen 66 45:23.007 38.354
5 Arto Heinonen 65 45:12.170 37.511
6 Tomi Salonen 65 45:16.821 38.149
7 Jouni-Pekka Hiltunen 64 45:00.025 39.266
8 Mikko Mäkinen 64 45:03.384 39.406
9 Jussi Torkkola 63 45:06.388 39.604
10 Tuomas Lintula 63 45:08.681 38.406
11 Juha Sartesuo 59 45:13.596 38.494
12 Joonas Vuojolahti 39 33:13.073 39.680
13 August Poutiainen 29 20:26.851 38.608
14 Harri Peltomaa 28 20:10.019 40.236
15 Heikki Valtonen 28 20:13.607 39.758
16 Marko Eklund 28 20:21.686 40.443
17 Tomi Marttinen 28 20:35.677 39.666
18 Jukka Häkämies 27 20:01.750 40.596
19 Tommi Alho 27 20:02.061 39.378
20 Olli Viitanen 27 20:04.081 40.601
21 Jarno Siltanen 26 20:08.117 38.328
22 Tomi Björkman 26 20:19.511 39.614
23 Simo Ahoniemi 26 20:40.334 37.880
24 Jari Valkola 18 12:46.484 40.052
25 Mikko Heikkilä 28 20:30.467 39.700
26 Aki Mertsola 28 20:41.701 40.577
27 Matti Korvenmaa 27 20:03.004 38.877
28 Pekka Kuronen 27 20:07.415 41.481
29 Mika Kettunen 27 20:10.114 41.259
30 Matti Honkanen 27 20:13.703 40.130
31 Jethro Lehtojärvi 27 20:14.974 40.547
32 Miikka Kauttu 27 20:17.941 40.137
33 Joel Nissinen 27 20:26.499 40.180
34 Jaakko Hietaoja 26 19:13.648 39.613
35 Matti Niinistö 26 20:06.376 40.585
36 Reijo Mattila 26 20:07.732 40.910
37 Jukka-Pekka Vihmo 26 20:16.718 42.001
38 Sami Huhta 25 20:00.869 42.248
39 Jani Hovi 17 13:57.654 40.128
40 Jani Parjanen 12 9:23.350 40.202
41 Matti Jokelainen 14 10:33.866 42.145
42 Sami Leppälä 14 10:40.294 42.275
43 Kalle Kyyrö 14 10:43.277 36.895
44 Henry Kanerva 13 10:12.098 43.269
45 Antti Nurmikumpu 13 10:12.283 41.448
46 Joni Hietala 13 10:42.952 41.815
47 Aarre Sillanpää 13 10:45.239 42.749
48 Janne Suutari 12 10:04.717 42.635
49 Jasse Huurre 12 10:18.877 41.169
50 Aaro Lecklin 12 10:27.068 45.307
51 Mika Huttunen 11 10:13.742 42.663
52 Max Mört 11 10:15.440 46.283
53 Harri Kervola 10 7:49.116 38.616
54 Mika Uutela 8 10:28.183 40.000
-
Joitakin räpsyjä löytyy ... www.t-pairat.net/kauhava
Veli
-
Moro
Kiitos kisan järjestäjille.
Oli todella hienot puitteet saatu aikaan.
Seuraavilla SM-kisa järjetäjillä onkin paljon tehtävää että näin hyvät järjestelyt olis seuraavissakin kisoissa mm. katettu varikko, pöytineen, sähköineen olis hieno juttu useamminkin.
+++Sää oli mitä parhain. (vaikka ennusteet ei sitä luvannutkaan ja järjestäjillä oli ollut todella suuri työ ennen kisoja sään takia)
+++oma ajo onnistui. (Ei mennyt talvella treenaaminen hukkaan.)
+++Xray toimi todella mahtavasti, Kiitos säätö vinkeistä Bros. Heinonen ja Teemu Leino.
+++Auto on helppo ja nopea ajaa.
+++Säätö apu koneelle Saarisen Teemu laittoi Novarossin hienosti laulamaan.
+++Kone kävi kuin kello ja oli hyvä ajettava.
+++PRCA:n tiimi toimii ja auttaa miestä mäessä ainakin alamäessä.
++Rata kesti todella hienosti.
+radan profiili on hieno.
Jos jotain miinustakin pitää keksiä niin
- A-oikeudet puuttui :afro: (Puffetti oli kyllä erinomainen)
- Radan hypyt voisi ehkä olla vaikeampiakin. (tosin oman tuloksen kannalta hyvä näin)
-Mikko-
-
Team Xray Kotka kiittää.
Homma toimi kuin kuuluisa junan vessa. Ollaan vielä pelipaikoilla, koneet sammuivat juuri, ja grilli syttyi. Ajettiin gallonat mieheen treeniä päivän päätteeksi.
Kiitokset kaikille, jotka auttoivat ja ottivat osaa.
Seuraavassa kisassa nähdään. (Paitsi Joni, jolta leipoi spekki, TAAS)
Kallelle telttaan terveisiä :grin:
-
Hienot kisat oli Kauhavalle järjestetty, tuosta voi ottaa mallia, ainakin näin pääpiirteissään. Rata-alue rakenteineen on hieno ja selvästi aikaa säästelemättä rakennettu. Profiili oli muutamia kohtia lukuunottamatta mukava. Kelikin pysyi kuivana ja ratakin kesti kulutusta huomattavasti, tosin eipä siinä liikaa pitoa ollut.
Muutama asia kyllä jäi ihmettyttämään. Se liukas vanerinen "spoileri" oli katastrofaalinen. Pitoa siinä ei ollut ja kun edellä ajava teki pienenkin virheen pilasi se helposi kanssakilpailijoiden ajon, tätä tapahtui todella paljon.
Toinen asia oli se että siinä pölkkykurvin kohdalla moni rattimies "oikaisi" mutkan toistuvasti. En tosin ole varma että riittääkö että edes osa autosta kulkee ratareunojen sisäpuolella ja ilmassa on ihan sama missä kulkee. Tuskin tällä asialla suurta merkitystä oli mutta huomio kuitenkin.
Suurin ihmetys on se että toistuvasti lähes radasta riippumatta lähtösuoralle merkataan nämä lähtöpaikat aivan sumppuun. Siitä kun pillin soidessa lähdetään on aivan varma että rytisee. Välit johonkin 4 metrin paikkeille niin alkaa olla siistimpiä lähtöjä. Kauhavallakin tilaa olisi ollut vaikka kuinka näin tehdä.
Listaa:
+++ Nyt moottorit toimi hienosti, ei mitään ongelmia.
+++ Kelit
+ Puuhaa oli koko päiväksi
-- toistuvat peräänajot 1/4 finaalissa
--- satunnaiset radiohäiriöt alkuerissä, johon onneksi tuli korjaus.
--- Osittain käsittämättömän huonot nostajat... ( ei onneksi omalle kohdalle sattunut )
------------- oma ajo aivan hanurista, pahoja virheitä pitkin päivää...
PS: Ei näköjään korjaantunut lopputuloksiin se yksi kannettu kierros...
Kiitos...
PPS: Jos tekis pari viikkoa ihan jotain muuta... ...menis vaikka lentämään...
-
Toinen asia oli se että siinä pölkkykurvin kohdalla moni rattimies "oikaisi" mutkan toistuvasti. En tosin ole varma että riittääkö että edes osa autosta kulkee ratareunojen sisäpuolella ja ilmassa on ihan sama missä kulkee. Tuskin tällä asialla suurta merkitystä oli mutta huomio kuitenkin.
..hmmm mitä sitten??? Oikeesti??? Jos katsoo vaikka telkkarista formuloita tai rallia, niin paras ajolinja kulkee niissäkin AINA nimenomaan ojanpohjia ja vihreäksi maalattuja kohtia tai nurmikkoa pitkin. Tästä asiasta näkee ja kuulee valitusta lähes jokaisen pienoisautokilpailun yhteydessä, luokasta riippumatta, mielestäni aivan turhaan.
Hienot kisat oli Kauhavalle järjestetty, tuosta voi ottaa mallia, ainakin näin pääpiirteissään. Rata-alue rakenteineen on hieno ja selvästi aikaa säästelemättä rakennettu.
..Pohojalaaset osaa tehdä hyviä kisoja, harmi etten ehtinyt mukaan tälläkertaa. Kuvien perusteella hieno meininki.
Suurin ihmetys on se että toistuvasti lähes radasta riippumatta lähtösuoralle merkataan nämä lähtöpaikat aivan sumppuun. Siitä kun pillin soidessa lähdetään on aivan varma että rytisee. Välit johonkin 4 metrin paikkeille niin alkaa olla siistimpiä lähtöjä. Kauhavallakin tilaa olisi ollut vaikka kuinka näin tehdä.
..Tämä on kanssa asia joka on pielessä usein. Nyt oli paikalla ainakin riittävästi arvovaltaista ja kokenutta kilpakuljettajaa tuomaristossa. Mikäli ensikertalainen kisanjärjestäjä on laittanut ruudut liian tiuhaan, niin tämä olisi kyllä asia, jossa ulkopuolinen ja kokeneempi tuomaristo/valvontaporukka voisi helposti korjata tilannetta.
Kerhokisoissa on menestyksellä kokeiltu myös sellaista mallia, jossa esim kolme ensimmäistä lähtee ensimmäisen mutkan suojasta, jotta he eivät jää kasan alimmaisiksi.. Nousufinaaleissa tämä on ehkä vähän turhaa, mutta pääfinaaliin sitä voisi ehkä soveltaa???
-A-
-
Toinen asia oli se että siinä pölkkykurvin kohdalla moni rattimies "oikaisi" mutkan toistuvasti. En tosin ole varma että riittääkö että edes osa autosta kulkee ratareunojen sisäpuolella ja ilmassa on ihan sama missä kulkee. Tuskin tällä asialla suurta merkitystä oli mutta huomio kuitenkin.
..hmmm mitä sitten??? Oikeesti??? Jos katsoo vaikka telkkarista formuloita tai rallia, niin paras ajolinja kulkee niissäkin AINA nimenomaan ojanpohjia ja vihreäksi maalattuja kohtia tai nurmikkoa pitkin. Tästä asiasta näkee ja kuulee valitusta lähes jokaisen pienoisautokilpailun yhteydessä, luokasta riippumatta, mielestäni aivan turhaan.
Siis pointti oli siinä että täyttääkö se oikaisemisen kriteerit, minulta ainakin tuomaristo kysyi että olenko ymmärtänyt että rataa kuuluu kiertää valkoisten putkien välissä. Omalla kohdallani tilanne koski tosin ihan eri tapahtumaa, joka tosin toistui usealta muultakin kisaajalta samaan tyyliin...
Aivan sama, se että joku ajoi sen pölkkuosan noin niin ei mun torsteiluun vaikuta...
-
Todella hienot kisat oli järjestetty kyllä. Suuri kiitos järjestäjille. Mielestäni kauden avaus oli sarjan arvon mukainen ja keli myös varsin suosiollinen, joten todella positiivinen kuva kisoista jäi kaikin puolin.
Kootut selitykset:
Valitettavasti kuitenkin oma ajo oli hieman epäonnista. Ensimmäisessä AE:ssa kaksi omaa virhettä samalla kierroksella. Toisessa jumiutuminen hitaamman taakse, joka ei antanut tilaa ja kaksi muuta hitaampaa (mutta edellä olevaa nopeampaa) tulivat sitten vierailemaan konttiin. Kolmannessa alkoi tässä ketjussa jo aikaisemmin mainitut radiohäiriöt ja ajo piti jättää kesken niiden johdosta (kaasu jäi päälle ajoittain).
Jos joku muuten miettii mistä häiriöt johtuivat, niin syy kyllä omasta mielestäni löytyy tästä kuvasta: http://www.t-pairat.net/kauhava/images/img_0470.jpg
Radiohäiriöitä esiintyi jo perjantain treeneissä etenkin Sanwan 2.4GHz laitteilla. Tuntui että ilmankosteudella oli kuvassa näkyvien johtojen lisäksi joku vaikutus asiaan, koska aina kun pisara taikka pari tuli vettä, niin myös ongelmat lisääntyivät. Tämän takia en sitten 1/4 finaaliin (jonka paalulle päädyin) keksinyt muuta kuin vaihtaa radiovehkeet kokonaan toisiin riskin minimoimiseksi. Kahva meni myös vaihtoon kun toisen valmistajan moduulia ei ollut saatavilla näin pikaisella toimitusajalla.
Tästä sitten seurasikin finaalissa ongelmia, koska ilmeisesti jarru tuli säädettyä hieman liian kovaksi ja kone sammui heti lämmittelyn jälkeen varikolla ja vielä toisen kerran lähtöruudussa, joka tarkoitti että lähdin varikolta muiden perässä. Kaikki meni ihan hyvin ja pääsin nousemaan takaisin noususijoille, kunnes kone sitten dumppasi. Tästä vielä toivuttiin ja 17 minuutin kohdalla olin noussut finaalin kärkeen varikkolähdöstä ja yhdestä dumpista huolimatta. Kuitenkin kone muistutti vielä toisella dumpille ja sijoitus muuttui viidenneksi. Kisat siis päättyivät tähän.
Mitä tulee kahteen tässä jo esille tuotuun asiaan, niin se vesivanerista tms tehty ramppi oli mielestäni erittäin hyvä ja haasteellinen, mutta tosiaan haittapuolena oli se, että välillä autoa tuli vastapalloon kun eivät päässeet ylös saakka ja toisella puolella alastulossakin oli välillä yllätyksiä odottamassa. Ehkä tämä kannattaisi päällystää jollain hieman pitävemmällä materiaalilla, niin ohjelmaa olisi siellä vähemmän. Toisaalta rata oli nyt muutenkin jo melko "helppo" ja erot pieniä, joten vaikeusasteen kannalta se ei olisi hyvä asia.
Lähtövälit olivat ehkä hieman tiukat, mutta eivät mielestäni mitenkään ongelmalliset. Toki niitä voidaan aina viedä kauemmas toisistaan. Kuljettajat kuitenkin pystyvät vaikuttamaan siihen mitä lähdössä tapahtuu, joten kyllä lähdön kolarit kuitenkin loppujen lopuksi aiheutuvat kuljettajien tekemisistä, ei radan ominaisuuksista.
Oikaisukohta jonka Jeppe mainitsi, niin ilmeisesti tässä nyt tarkoitetaan sitä nyppylää ennen alitusta. Siinä pääsi hyppäämään suoraan alastuloon käymättä päällä ja näin ollen myös siinä samalla tuli ilmassa oikaistua kun putket menivät lähes päälle saakka. Jos tämä olisi haluttu välttää, niin päälle olisi ehkä kannattanut laittaa joku tolppa tms keppi merkiksi joka pitää kiertää oikealta puolelta. Muuten lähes mahdoton valvoa. Mielestäni radalla vallinnut ajotyyli/-linja tässä kohdassa oli ihan OK. Tilanne olisi ollut eri jos tuo tolppa / keppi olisi ollut päällä.
+ Futuren ja RacingFactoryn tuki ongelmatilanteissa
+ Mekkausapu Honkaselta, Muncilta ja Arskalta
+ Loistava kahvio
+ Jupen loistava selostus
+ Radan kestävyys ja profiili
+ Kilpailujen järjestelyt noin yleisesti, jokainen joka kisoja on ollut tekemässä on kiitoksen ansainnut
- Radiohäiriöt
- Tilan anto alkuerissä
-
Kiitos kisajärjestäjille, oli hieno kilpailutapahtuma ja puitteet oli kunnossa!
Muutamia huomioita päivästä:
Rata oli kiva ajaa ja ilmeisen autoystävällinen, koska auton rikkoutumisen vuoksi ei montaakaan keskeytystä nähty. Omaan autoón en saanut kunnon pitoa koko päivänä ja auto puski kaikkiin mutkiin, helppohan sillä oli ajaa, mutta ei sillä tarkkoja linjoja voinut mutkiin hakea, joten viimeinen nopeus oli vielä hakusessa. Se "spoilerimutka" oli kiva lisä, mutta olen edellisten kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että joku pitävämpi pinnoite, niin asia on vieläkin parempi.
Lähtöruudukon tiheydestä en tiedä, mutta jos konttiin ajamisen saa kuriin, niin ei kais sillä sitten ole niin paljon merkitystä? 1/4-finaalissa jouduin konttiin ajajan uhriksi ekassa kaarteessa ja siinä hässäkässä kärki karkasikin jo puoli läppiä. Samassa finaalissa sitten sattui omalta osaltani päivän ainoa "tekninen murhe", kun renkaan väliin jumitti kivi. Onneksi valpas nostaja huomasi asian ja hoiti auton takaisin ajokuntoon ja radalle, kiitos siitä! Lopputuloksena näistä kahdesta iiventistä oli se, että semifinaalipaikkaa ei tullut, vaikka periaatteessa se oli ihan ulottuvilla.
Tuosta kisaselostuksesta vielä. Em. finaalissa yritin raivoisaa takaa-ajoa sattuinen töppäilyjen kiinnikuromiseksi ja sainkin hyvän rytmin päälle. Ohitin finaalia johtaneen auton (joka oli siis siinä vaiheessa kierroksen minua edellä) ja sainkin kurottua välimatkaa kiinni. Tässä vaiheessa selostaja keksikin, että asia on toisinpäin ja kehoitti minun antamaan tilaa johtoautolle. No eihän siinä auttanut kun kiltisti siirtyä sivuun, vaikka olin ainakin sillä hetkellä nopeampi. Kuulutus sinällään oli hyvä ja antoi oikean urheilujuhlan tuntua, mutta tämmönen pikku kömmähdys pääsi sattumaan. Ei sillä, ei minun nousupaikka siihen mennyt.
Loppusijoitus 28 vastasi odotuksiani ja taitojani, paljon kovempaa vaan en osaa ajaa. Sellainen huomio tuli vielä tehtyä, että kisat oli todella tasaväkiset, pääfinaalin ulkopuolella sijoitukset 13-40 olis voitu jakaa melkein miten tahansa. Henkilökohtaista tyytyväisyyttä päivään lisäsi se, että tekniikka pelasi täysin moitteetta koko päivän.
Linkin (http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ceg8+peitsamo-karppamaki-sm-1-2009.html) takaa löytyy muutamia valokuvia finaalista.
-
Kiitos kisajärjestäjille, oli hieno kilpailutapahtuma ja puitteet oli kunnossa!
Muutamia huomioita päivästä:
Rata oli kiva ajaa ja ilmeisen autoystävällinen, koska auton rikkoutumisen vuoksi ei montaakaan keskeytystä nähty. Omaan autoón en saanut kunnon pitoa koko päivänä ja auto puski kaikkiin mutkiin, helppohan sillä oli ajaa, mutta ei sillä tarkkoja linjoja voinut mutkiin hakea, joten viimeinen nopeus oli vielä hakusessa. Se "spoilerimutka" oli kiva lisä, mutta olen edellisten kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että joku pitävämpi pinnoite, niin asia on vieläkin parempi.
Lähtöruudukon tiheydestä en tiedä, mutta jos konttiin ajamisen saa kuriin, niin ei kais sillä sitten ole niin paljon merkitystä? 1/4-finaalissa jouduin konttiin ajajan uhriksi ekassa kaarteessa ja siinä hässäkässä kärki karkasikin jo puoli läppiä. Samassa finaalissa sitten sattui omalta osaltani päivän ainoa "tekninen murhe", kun renkaan väliin jumitti kivi. Onneksi valpas nostaja huomasi asian ja hoiti auton takaisin ajokuntoon ja radalle, kiitos siitä! Lopputuloksena näistä kahdesta iiventistä oli se, että semifinaalipaikkaa ei tullut, vaikka periaatteessa se oli ihan ulottuvilla.
Tuosta kisaselostuksesta vielä. Em. finaalissa yritin raivoisaa takaa-ajoa sattuinen töppäilyjen kiinnikuromiseksi ja sainkin hyvän rytmin päälle. Ohitin finaalia johtaneen auton (joka oli siis siinä vaiheessa kierroksen minua edellä) ja sainkin kurottua välimatkaa kiinni. Tässä vaiheessa selostaja keksikin, että asia on toisinpäin ja kehoitti minun antamaan tilaa johtoautolle. No eihän siinä auttanut kun kiltisti siirtyä sivuun, vaikka olin ainakin sillä hetkellä nopeampi. Kuulutus sinällään oli hyvä ja antoi oikean urheilujuhlan tuntua, mutta tämmönen pikku kömmähdys pääsi sattumaan. Ei sillä, ei minun nousupaikka siihen mennyt.
Loppusijoitus 28 vastasi odotuksiani ja taitojani, paljon kovempaa vaan en osaa ajaa. Sellainen huomio tuli vielä tehtyä, että kisat oli todella tasaväkiset, pääfinaalin ulkopuolella sijoitukset 13-40 olis voitu jakaa melkein miten tahansa. Henkilökohtaista tyytyväisyyttä päivään lisäsi se, että tekniikka pelasi täysin moitteetta koko päivän.
Linkin (http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ceg8+peitsamo-karppamaki-sm-1-2009.html) takaa löytyy muutamia valokuvia finaalista.
Suurin ja nöyrin anteeksipyyntö asiasta joka tummennetussa kohdassa lukee. Kokemattomana kuuluttajana ja varsinkin ensimmäistä kertaa crossia kuuluttaneena, täytyy kyllä sanoa et silmäpareja ja mikrofoneja sais olla kaksi lisää. Millään muotoa minä en ainakaan asiaa havaitse tälllaisissa tilanteissa,kunhan saan kärjessä menevän auton "vapaalle uralle". Saati sit et näkisin ja huomaisin sen, jos joku on saanut hyvän rytminpäälle ja menee lujempaa kun kärkiauto.
NÖYRÄ ANTEEKSI VIELÄ KERRAN,
Jukka-Pekka Huhtala
Kuulutuksesta vastannut
ps. KUULUTUKSESTA VASTANNEELTA ANTEEKSIPYYNTÖ MYÖS HEINOSEN ARILLE, PALKINTOJENJAON TÖPPÄILYN VUOKSI
-
Meniks TQ taas väärin? :grin:
-
Moi,
Juu hienot oli kisat.
Ensiks vähän narinaa, eli sain sitten varmaan kisan ainoan stopparin konttiinajosta, ehkä se oli aiheellinen mutta en kerinny tekeen mitään(huono selitys), kun sen sillan ali tulin niin siellä odotti muutaman auton suma toisella puolella ja konttiinhan se tärähti. Muut ei sitten samasta asiasta stopparia saanutkaan, omaan konttiinkin tultiin ainakin kaks kertaa samassa paikassa. Jos niitä rangaistuksia jaetaan niin annettas sitten kaikille samasta asiasta ja turha sanoo että kaikkea ei näe kun ei se meikäläisen konttikosketus kyllä todellakaan ollut päivän ainoa. Se siitä narinasta.
Muuten oli loistopäivä, auto pelas suhtkoht hyvin(kerran se stumppas ja tietysti 1/4 finaalissa).
Kiitokset mekkausavusta rempalle, peitsamolle ja wimmulle(hienosti ilmoitettu koska pitäs antaa tilaa, tuli vaan välillä annettua tilaa vähän turhankin paljon(ulkokurvi ei riittänyt))
-
Itse kans juuri kotiutuneena voin kantaa korteni kekoon:
+++Keli
+++Kuulutus, autokilpailussa kun ollaan niin mukavaa että kuulutetaan, kyllä sitä myöhemmin ehtii hieroa ja oppia, että mitä kuulutetaan. Kunhan juttua riittää!
+++Puitteet muuten, rata hyvässä kunnossa, ei menny röykylle, hieno teltta, hyvät pöydät, puffetti, opastukset radalle yms.
-Kallistettu mutka ja/tai sen pito, sadekisassa ko. kohta olisi ollut vielä "hauskempi", Laittakaa siihen vaikka kattohuopaa pintaan, tai loiventakaa, aiheuttaa nykyisellään 12 kuskilla liikaa tilanteita. Yksi tekee virheen ja pian siellä on kauhea kasa ja härdelli päällänsä.
-Oma ajo ja pienet epäonnet/onnistumiset
-Nousun omituisuudet, radiohäiriöt(??) EDIT: Vedetään hieman takaisin kun auto on perusteellisesti käyty läpi, niin mystisen nykimisen syyksi paljastui auennut vauhtipyörän mutteri, joka sopivasti välillä lukitti koko kytkinpaketin ja toiminta muistutti jotakuinkin radiohäiröilyä... eli häiriöitä ei itselläni ollut.
Kiitokset mekkauksista Jontulle, Tuomakselle ja Kallelle (joka on näköjään tehny kovan kierrosajan, ei noin iso kaveri mahdu edes oikomaan mistään. :grin:)
Notta kiitos ja kumarrus, onnittelut voittajille!
-
+Rata oli todella hieno
+Mekkaustilat oli hyvät
+Kuulutus
+Tuomarointi asiallista
+Vanhoista palikoista kasattu OS
+Ensimmäiset mun liimaamat renkaat ikinä ja ne pysyi kiinni!
-oli vähän ahdasta ajajakorokkeella
-mun mielestä hyppyrit voisivat olla mielummin savesta tehtyjä/vaikeempia
-ei osaa ajaa tarpeeks kovaa
outoa radassa oli se, että tankki kesti niin kauan. (tai sit ajoin niin hiljaa)
-
Joo kisat meni harjoittelun piikkiin....Meillä tuotti todella paljon tuskaa "seinä"...Teltta, pöydät ja tuolit valmiiksi paikalla !!!! Olihan komee varikko...Hienosti järjestetyt kisat ei mitään valittamista...Odotellaan Vantaan kisoja...
-
Meniks TQ taas väärin? :grin:
saat kerran arvata :angry:
ps.pyysin ennen palkintojenjakoa listat mustaavalkosella, menin siinä hieman vääriltä henkilöiltä TQ:ta kysymään ja tietenkin se meni väärin.....Männyn Mikakin on aikoinaan touring kisoissa saanut kokea samantyylisiä virheitä...ja aina sama kuuluttaja....
-
Hyvät kisat vaikka oma lopputulos / ajo ei oikein ollut viimmoisen päälle.
Kisatarina alkoi jo edellisenä päivänä, kun oikein harjoiteltiin Lavangossa moottorin sisäänajon verran. Kisassa edettiin yhden säädön taktiikalla per erä hyvin kunnes sitten finaalissa tuli renkaat finaaliin ja meni ajelu driftailuksi. Säädöillä haettiin pitoa, kääntyvyyttä sekä myös perän rauhoitusta. Ihan loogisesti edettiin, mutta pari aikaajoerää + semin ajon jälkeen olisi pitänyt rinkulat tosiaan uusia. Finaalissa ei vauhti riittänyt, kun mutkanopeus ei pidon puuttumisen takia riittänyt + siitä seuraavat ajovirheet. Eipä se fuilin loppuminenkaan lopputulosta parantanut.
Tuomas oli varmaan yksi Jepen mainitsemista "oikaisijoista". Ainakin hän otti tuon mutkan aina ihan sisältä. En ihan allekirjoita tuota oikaisua, sillä aina kun ihan oikeasti auto meni putken väärälle puolella niin kyllä siinä aikaa meni radalle paluussa reilusti enemmän verrattuna radalla ajamiseen.
Seinä oli aavistuksen liian liukas. Tuomaksenkin yksi alkuerä meni pieleen vastapalloon ajettaessa. Siitä kun ei ihan helpolla päässyt ylös ilman vauhdin hakua alhaalta. Jos sitä joku jaksaa karhentaa, niin kannattaa jättää kuitenkin se alastulo-osuus liukkaaksi.
Rata oli aavistuksen erilainen saven osalta kuin muualla maassamme on totuttu. Se ei pahemmin pölissyt, mutta oli liukas. Hyvä niin, onpahan vähän erilaista. Rata profiili ehkä muutaman luonnonkummun kaipaisi, jotta eroja pääsisi syntymään. Toisaalta pitkästä aikaan oli alkuerissä jännitystä sekä myös finaaleissa. Sillon ajettiin mies meistä vastaan peräkkäin. Eikös se ole kilvanajoa parhaimmillaan. Radan lyhyydestä ja helppoudesta johtuen alkuerissä 12 autoa oli ehkä liikaa. Itse ainakin "kärsittiin". Nostamisessa ollut mitään ongelmia. Kaikki kaadot nostettiin.
Kisat olivat hienosti järjestetty! Siitä kiitos järjestäjille.
Sarjasääntöihin pitää varmaan rustata lisää tarinaa:
- alkueräpisteytys
- A finaalin lähtöjärjestyksen muodostuminen semin ajotuloksen perusteella
- lähtövälit 4 metriin vaikka sitten menisi kaarteeseen. Tämä korostaisi mielestäni myös alkuerien ja finaalien menestymistä nykyistä enemmän.
- alkuerissä ei saa jäädä pyörimään tai pysähtymään ennen ajanottoa. Jos ei tankki riitä ylimääräiseen kierrokseen, niin silloin pitää osata lähteä varikolta sopivasti.
- Radiohäiriöt 2.4 G taajuudella?! Voiko kannettavien ja nykykännyköiden WLANit häiritä? Pitääkö kieltää moisten värkkien käyttö kokonaan?
-
- Radiohäiriöt 2.4 G taajuudella?! Voiko kannettavien ja nykykännyköiden WLANit häiritä? Pitääkö kieltää moisten värkkien käyttö kokonaan?
Ainakin Bluetooth käyttää 2.4ghz taajuutta ja näköjään myös uusimmat wlan hässäkkät
-
Menomatkalla vähän juteltiin rc-autokilpailujen ekologisesta jalanjäljestä, ja siitä kuinka suhteellisen suuri siinä on kisamatkan merkitys. No, noista ajatutuksista kyllä toivuttiin nopeasti, kun havaittiin kuinka hienot kisat oli Kauhavalle järjestetty. Vaivoja ei oltu säästetty radan, varikon eikä kisan läpiviennin kanssa. Kaikki toimi hienosti ja kisoissa oli helppo viihtyä hyvässä säässä. Kiitos!
Oman tiimin kisakin meni tavallaan oikein hienosti. Viimeaikoina on vaan jatkunut tuo sama suuntaus, että lopputulos on paljon huonompi kuin yhdenkään alkueräkierroksen tulos. Ja siitä täytyy kyllä minun mekkarina ottaa vastuu.
Tällä kertaa semissä oli tilanne vakiintunut siihen, että vaikka erän kärkiauto hitaasti karkasi niin myös ero kolmantena tulevaan alkoi mukavasti kasvaa. Siinä välissä olisi hyvä paikka ajella varmoja 40s läppejä. Olipa hetken kisa mallillaan. Sitten noin 4.30 kohdalla kone sammui normaalissa jarrutuksessa keskelle ajolinjaa. Ja pappa juoksee... kone hapuillen käyntiin ja takaisin baanalle - siitä sellainen 100 sekunnin kierros ja sijoitus tuossa vaiheessa tietysti 12. Loppuaika meni takaa-ajossa, joka oli jopa onnistua. Muut tässä erässä vain olivat liian nopeita. Pari sekuntia jäätiin finaalipaikan ulkopuolelle eli sijoitus erässä 7.
Stumpin syy oli ulomman kytkinlaakerin hajoaminen. Onneksi yhdellä laakerilla pärjäsi vielä sen 15 minuuttia. Olisi pitänyt tietysti laakeri ajoissa vaihtaa, mutta kun se tohelo mekkari muisti laakereilla ajetut minuutit väärin :tongue:
Ja kiitos vielä Arille ja muille reiskalaisille toimivista säätövinkeistä.
-
Oikaisukohta jonka Jeppe mainitsi, niin ilmeisesti tässä nyt tarkoitetaan sitä nyppylää ennen alitusta. Siinä pääsi hyppäämään suoraan alastuloon käymättä päällä ja näin ollen myös siinä samalla tuli ilmassa oikaistua kun putket menivät lähes päälle saakka. Jos tämä olisi haluttu välttää, niin päälle olisi ehkä kannattanut laittaa joku tolppa tms keppi merkiksi joka pitää kiertää oikealta puolelta. Muuten lähes mahdoton valvoa. Mielestäni radalla vallinnut ajotyyli/-linja tässä kohdassa oli ihan OK. Tilanne olisi ollut eri jos tuo tolppa / keppi olisi ollut päällä.
Jeppe tarkoitti nimenomaan pölkky mutkaa.
Pölkkymutkaan löyty erittäin hyvä ajolinja kun tuli sillalta alas erittäin tiukasti sisälinjaa ja hyppäsi ekasta pölkystä nätisti koko pölkkyhässäkän yli...
Tämä linja toki meni reunaputken yli lähes koko auton verran.
Itse myös kyseistä linjaa käytin hyvin ahkerasti.
Omaan silmään ainakin näytti siltä että auto ei mennyt kaikilla 4 renkaalla putken väärälle puolelle, vaan siitä meni reilu puoliautoa putken väärää puolta.
Ei siis periaatteessa oikaisu vaan tiukka mollan ylitys mitä nähtiin sunnuntain F1
kisoissakin...
Tuo erittäin liukas seinämutka oli kieltämättä vähän turhan liukas.
Mikäli mutka meni nätisti, mutka oli erittäin hieno ajaa.
Mutta kisatilanteessa jos joku teki mutkassa virheen niin tästä sai perässä ajajat välillä kärsiä aivan turhaan kun seinältä valu välillä 1-3 autoa kerralla pyöriskellen alas.
Täysin arpapelillä joko pääs vahingossa puikkaamaan alasvaluvien autojen välistä tai jäi itse samaan rysään.
Parit kerrat vedin itse putkien yli mutkan oikaisten tilanteessa jossa joku seinällä pyöriskeli ja osuin autoon lopputuloksena alas valuminen...
Kylmästi vaan putkien yli ja pieni pysähdys radalla varmistaen että kyseisestä "oikaisusta" ei rankaisua tule... Eikä tullut.
Aikaa silti menetti reilusti eli tällöinhän ei tietenkään "oikaisusta" rokoteta penalteilla.
Mutta tosiaan... Pitoa pitäis kyseisessä mutkassa enemmän olla jotta ei näitä tilanteita pääsisi turhaan sattumaan.
Alastulo mutkassa oli mahtava juuri liukkauden takia.
Hienosti pysty liukumaan kylki edellä jolloin ajolinja osu nätisti alhaalla olevaan sisäkaarteeseen jne.
Radan pinta oli loistava.
Pitoa riitti, joskin rata oli periaatteessa enemmän liukkaaseen kallellaan.
Renkaat ei kulunu käytännössä mihinkään.
Samoilla renkailla ajoin 2 alkuerää, semin ja A finaalin.
Finaalin jälkeen vasta renkaissa näki nappuloiden pyöristymistä.
Saman kulumisen saa lavangossa aikaiseksi jo yhdellä tankillisella... ellei jopa pienemmälläkin ajolla.
Radan pinta pysy koko päivän hyvänä eikä reikiä tullut.
Yksi pienehkö reikä rataan ilmestyi lippamutkaa edeltävään tiukkaan mutkaan ajolinjalle.
Muuten rata taisi pysyä lähes kulumattomana koko päivän.
Pölyä ei juurikaan esiintynyt.
Varikko korokkeelle sisääntulossa oli kakkosnelonen vähän turhan matalalla.
Siitä piti tulla käytännössä konttaus vauhtia jotta ei auto noussut senttiäkään ilmaan joka siis jo riitti lankkuun täräyttämiseen.
Tämä jälleen muuten hyvä, mutta korokkeen vasemmasta laidasta ei välillä nähnyt ylöstulorinteeseen edessä seisovien mekaanikkojen takia, joten ylös tultiin puhtaasti arvalla.
Ja välillä näkikin juuri ylöstuloon syntyvän melkosta ruuhkaa kun tankille tultiin eikä jätkät nähny autojaan.
Tuuman verran lankkua korkeammalle niin se pitää silti vauhdin hiljaisena varikolle tullessa ja siitä pääsee silti edes nätisti rullaamalla ylös täräyttämättä lankkuun.
Varikko puitteet oli todella mahtavat.
Näin se pitäisi aina olla.
Iso teltta mihin kaikki mahtu, jokaiselle oli pöydät ja penkit jne.
Kuuluttajalle erittäin iso plussa.
Kerrankin kuuli että kisoissa heti eräharjoituksesta lähtien kuulutettiin porukan kierrosaikoja, väliaikatietoja jne jne jne.
Kerrottiin missä menee kärkiauto ja muutkin kovaa etenevät.
Suuri plussa katsojille ja myös kuskeille kun tiesi missä se ykkönen menee... Osasi varautua antamaan latua jos tällainen tilanne tuli.
Omalla kohdalla ainakin helpotti suuresti kuulla että Leinon poika on hurjassa vedossa ajamassa hyvää alkuerätulosta. "leino tällähetkellä kaartaa pääsuoralle siitä noin... läppiaika 3...."
tässä kohtaa tajus heti että kun kerta itse on vähän hitaammassa vauhdissa ja juuri sillähetkellä juuri pääsuoralla, että perässä tuleva on tosiaan parasta vauhtia pitävä ja ohi oli helppo päästää.
Finaaleissa kuuli katsojana hyvin kuka johtaa jne.
Kuuluteltiin kuskejen eroja yms.
Näin se homma hoidetaan loistavasti.
Kiitos.
Omalta kohdalta kisat meni melkeinpä paremmin kuin ennakkoon odotin.
Aivan uusi auto johon vielä setuppeja haetaan jne.
Eka kisa.
Tavoitteena oli lähinnä saada hyvää kokemusta autosta ja yrittää finaaliin.
Alkuerissä omaa töppäilyä... Pari hyvää ajoa... uskomattoman huonoa tuuria jne...
Lopulta alkuerien jälkeen 10. sija oli itselle suuri positiivinen yllätys.
Semeihin lähdin kauhea ressi päällä tietäen että nyt on rata ja erässä olevien kuskejen taso sellainen ettei virheille oikeasti ole varaa.
Kovaa pitäisi ajaa eikä saa kertaakaan kaataa.
Starttasin semiin paikalta 5.
Parin mutkan jälkeen pääsin yllättäen sijalle 3.
Meniköhän pari kierrosta kun edessä tehtiin virhe ja siirryin paikalle 2.
Teemu veti keulilla ja letka tuli perässä.
Jossain 5 minuutin kohdilla havahduin tilanteeseen että leino tietenkin jätti tasaisentappavasti joka kierroksella sekunnin pari... Mutta takana rako kasvoi myös.
Homma näytti hyvältä ja auto toimi ihan jees...
Jossain ekan tankkauksen kohdilla huomasin että auton käyttäytyminen hieman muuttui.
Ja kerrankin oikeaan suuntaan. Autoon tulihieman kaivattua sisäänkääntyvyyttä lisää ja muutenkin tuntu toimivan todella herkästi.
Vauhti kasvoi ja helponoloisella rennolla ajolla varmasti jatkoon.
Semejen 3. nopein tulos joka kyllä hämmästytti itseä suuresti.
Rata kun oli sileä, kuskejenväliset erot tämänkin takia pienet ja muutenkaan ihan sileä rata ei omaan ajoon koskaan ole ollut hyvä... Tälläkertaa yllättäen homma toimikin reilusti odotuksia paremmin.
Finaaleja odotellen...
Finaalin alussa kuulutettiin kuskit lähtöjärjestyksessä lauteille varaamaan itselle ajopaikkaa...
Tässä kohtaa huomasin että nyt on kyllä kummallinen järjestys kun olinkin yhtäkkiä 4.
Tuloslistoja tuijottamaan ja vaikka miten laski niin olin tulosten mukaan 3. kierroksen erolla neljänteen.
No ei muuta ku tuomaristolle höpisemään jne jne jne...
No pienen väännön jälkeen lista uusiksi niinkuin se pitääkin olla, eli finaaliin startataan semejen tulosten mukaan.
Näin se on ollut ja näin se on isoissakin kisoissa ja näinhän se pitääkin olla.
Eiköpähän sekin sääntöpykälä jostain paksusta EFRA kirjasta löydy kun koko pumaskan läpi käy...
Suomen sääntövihkosessa ei tästä kuulema mitään mainintaa ollut... mutta onhan se monien sääntöjen kohdalla nähty että tarkennukset löytyy sieltä paksusta EFRA kirjasta kun sen jaksaa kannesta kanteen.
No mutta loppu hyvin, kaikki hyvin ja listat tosiaan päivitettiin siihen järjestykseen kuin se oikea lähtöjärjestys pitääkin olla.
Finaalin startti sujui hyvin, eikä tiheästä lähtöruudukosta huolimatta tainnut takanakaan kummosta ruuhkaa syntyä.
Teemu ja Ari lähti vetämään letkaa itse kolmantena roikkuen.
Tilanne näytti hyvältä...
Teemu ja Ari tietenkin hiljalleen lähtivät omille teilleen ja itse ajoin tasaisen tappavasti kolmannella sijalla.
Perässä kaverit tuli kovaa, mutta kuitenkin samaa vauhtia kuin itse siinä vaiheessa joten vääntöäkään ei tullut.
Homma näytti erittäin hyvältä ja ero takana tuleviin kasvoi pikkuhiljaa.
Jossain vaiheessa tein virheen ja kaadoin.
Tässä kohtaa tapahtuikin se ainoa oikeasti negatiivinen asia koko päivältä omalla kohdalla.
Nostaja juoksi autolle ja tarrasi hanskatkädessä auton kyljistä kiinni...
EI NÄIN... EIIIII TODELLAKAAN NÄIN!!!!
Mennikö käsi pillin eteen vai osuiko sormi vauhtipyörään, mutta uudenuutukainen varmasti käynnissä pysyvä kone sammui.
Tästä on jo vuosia puhuttu ja on joissain kisoissa jopa ajajakokouksessakin mainittu että näin ei autoa nosteta koska riski sammuttaa kone vahingossa, on vain liian suuri.
Itsestään se ei sammunut ja sen voi 100% varmuudella sanoa tästä tilanteesta.
Mekkarit säntäs hakemaan autoa ja äkkiä takas baanalle.
Tipuin jonnekin 9 paikan kieppeille ja vati oli pahasti nurin.
Muutama läppi aivan sekoilua ennenkuin hermot palas ja ajo alkoi taas sujua.
Tasasentappavalla hyvällä vauhdilla ja hieman jopa kanssakilpailijoidenkin ongelmien myötä nousin lopulta 4. sijalle.
Pete meni edessä hyvää vauhtia ja saavutin kokoajan hiljalleen.
Taisin parhaimmillani olla ihan parin sekunnin päässä 3. sijasta kunnes tarvitsi tulla viimeiselle tankille hieman ennen finaalin loppua.
Hieman kirin edelleen peteä kiinni, mutta ero jäi lopulta jonnekin lähelle 20 sekuntiin.
Lopputulos siis maalissa neljäs.
Hyvä tulos loppupeleissä.
Hieman jäi karvaasti toki kaivelemaan tuo nostajan koneen sammuttaminen joka jossittelulla vei aika selkeen 3. sijan...
No... Jos jos...
Eipä jossitella enempää, vaan tähdätään seuraavaan kisaan taas.
+Hyper 9 alkoi toimia kuin ajatus.
+Kisapuitteet kuin isommissakin kisoissa.
+Kuulutukset aamusta iltaan
+Radan pinta
-Sekoilut finaalin lähtöjärjestyksen kanssa
-Nostajan stumppaus
-Härmän yöelämä...
-Navigaattori talviajassa... (navigaattori näyttää 20.30... hei hyvin ehdittiin kauppaan hakemaan kaljat illaks... MITÄ IHMETTÄ???? miks kauppa on kiinni)
-
Kiitosta vaan kisoista täältäkin , eipä juuri moitittavaa jäänyt
Kuvatuksia kisoista (http://clubbah.1g.fi/kuvat/Rc-jutut/M8%20Sm1%20K%E4rpp%E4m%E4ki/)
-
Pientä tarinaa kisoista löytyy http://www.gambleratvracing.com/uutiset.html