Elikkä on vasta aloittelija. sisään ajossa käytin tyhjäkäynnillä auto pari tankillista ja ajoin sen jälkeen vähän ja auto ei tämän jälkeen ole pelannut kunnolla tämän hetkinen tilannne on että roiskii bensaa ja kun saa joskus käyntiin niin tuntuu että kone ahistaa jotenkin? tosi vaikea saada käyntiin. ei ole aivan varmaa tieto auton säätö ruuveista auttakaa tietämätöntä :sad:
roiskiiko löpöä pakoputkesta vai tankista tai letkuista? kuullostaa siltä että autosi säädöt on todella rikkaalla. molempia ylä sekä alaneulaa reilusti kiinni n puoli kierrosta aluksi ja sitten otat moottorista tulpan irti pyörittelet moottoria kunnes on enimmät öljyt ja löpöt tullu ulos sitten tulppa takaisin kiini ja kokeilet uudestaan tulille sen jälkeen säädät pikku hiljaa ala neulaa kiinni niin että jaksaa käydä tyhjää kunnolla ja että tyhjä kaynniltä vastaa hyvin kaasuun sitten alat kiristämään ylä neulaa pikku hiljaa
Uusi kone voi tuntua tiukalta ja jos ryypyttää liikaa niin kone voi mennä lukkoon. -> tulppa irti ja pyörittää konetta pikkasen että lukko poistuu.
Onko tuossa vetostartti? lisää trimmistä kaasua vähän että kaasari aukeaa pikkaisen ja koita sitten käynnistää.
Rotostartti tai starttilaatikko helpottaa käynnistämistä todella paljon.
autossa on vetostartti vuoto kohta ei ota selvää kun koko kone on ihan mönjässä vaikka ei ole paljoa edes käytetty käynnissä. kaveri meni säätämään noita ruuveja ja luulen todellakin että noi on kaikki päin peetä eli mitä minun itäisi säätää ja miten .
puhdista se auto kunnolla sitten rakistat että kaikki letkut on ehjät ja oikeilla paikoillaan ja sitten katsot mistä se sitä polttoainetta roiskii. ala kokeilemaan kierrät ylä neulaa kiinni vaikka kierroksen ja sitten ala neulaa puoli kierrosta ja alat kokeilemaan käyntiin sitten lisää ala neulaa kiinni jos ei lähde niin ja vaihda uusi tulppa
en ole varma missä tässä on se ala neula ja pitääkö noi vetää ensin kaikki ruuvit kiinni ja sit aukoo?
Ohjekirjasta näät missä neulat sijaitsee. Kai sulla semmoinen on jos auto/moottori on uusi.
Sieltä pitäisi myös selvitä paljonko niiden pitää olla sisäänajovaiheessa auki. Siitä sitten lähet kiertämään kiinnipäin niitä.
mutta jos kerran jostain vuotaa niin selvitä ja korjaa se ensin.
Ei ole ohje kirjaa! missä olisi nuo? nyt on ilmennyt ongelma että auto ei lähe käytiin vasta kun laittaa kaasun pohjaan ja ei pysy kuin 2s käynnissä ja sammuu ja saa kyllä vedellä.
Cen:n omilla sivuilla on muistaakseni sähköisessä muodossa ohjekirjat.
löytyykö suomeksi kun ei oikeen ole noita suomentajia:)
No selvititkö mistä se vuotaa?
Pyöriikö kytkin vapaasti sormella pyöritellessä vai kuuluuko laahausta?
Yläneula on siinä ilmanputsarin vieressä.
Tyhjäkäyntiruuvi on kaasarin "kyljessä" kiinni. Tyhjäkäynti säädetään niin että auto ei etene maassa/renkaat ei vedä.
Alaneulasta en tiedä missä sijaitsee kun sivuilla oleva manuaali niin huono.
Säädä yläneula vaikka tasan sen reunuksen kanssa ja siitä laita vaikka puolikas kierros kiinni ja kato mitä tapahtuu.
Lämpömittari kannattaa ostaa.
Ihmettelen kyllä miksi mennä ruuvaamaan ruuveja jos ei tiedä mitä tekee.
vuoto kohtaa en ole vielä löytänyt kun ei näytä löytyvän sitä oikeeta kohtaa. kun yrität laittaa auto käyntiin niin jokapaikkaan roiskii tavaraa jonkun verran onko oikein? otan kuvan noista ruuveista jos joku osaisi sanoa. jos auton saa käyntiin ja laittaa kaasua ei lähde kiertämään ja lämpeää nopeasti sen parin sekunnin aikana? tuntuu kohta niin toivottomalta :sad:
tuossa on nuo kaksi säätö eli toi ylempi on se yläneula ja onko toi alempi tyhjä käynti ja sit tossa letkun takana on semmon tosi pieni ruuvi joko on melkeen kokonaan auki en ole siihen koskenu. toinen asia on tossa sylinterin päällä oleva pieni osa löysin maasta ja ei tietoa mikä on jos saatte selvää kertokaa! mitä pitäisi tehdä että bensa vuoto kohta selviäisi?
Suosittelisin että SkubaDino ei koske autoonsa vaan etsii paikkakunnaltaan kokeneemman harrastajan joka auttaa alkuun. Jos mitään ohjekirjaa ei ole, auto on uusi ja harrastaja on uusi niin kysy kokeneelta apua.
kun nyin auto ilman tulppaa tulee tosi paljon tavaraa ulos mistä moinen?
Auto on rikkaalla, saa tosi paljon löpöö...
Säädä yläneulaa vähän laihemmalle(kiinnipäin, puol kiekkaa kerrallaan korkeilntaan) ni vois helpottaa.
-Antti
vaikuttaako tämä sitten jos auto on käynnissä ja roiskii joka paikkaan
säädin neulaaa. vaikka ylä neulan laittaa kokonaan kiinni roiskii paljon löpöä???????
Mistä päin olet, kannatta etsiä käsiin joku jolla on kokemusta säätämisestä, jos vain mahdollista. Tuossa lopputalvesta säädin kaverin koneen vastaavasta autosta, joka oli ollut ajamattomana edelliskesästä kun ei ollut saanut konetta säädettyä, hyvistä neuvoista huolimatta.
Joko olet tuolla käynyt? --> http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html)
olen kuusamosta ja tuntuu että täällä ei ole noita harrastajia. en oikeen tiedä sitten kenen puoleen kääntyä?
jos ees kemissä olis joitakin niin olis hyvä kun siellä tulee pyörittyä paljon! onko kukaan??
Kysyppä tuolta http://rc10.fi/index.php?topic=7612.0
Lainaus käyttäjältä: SkubaDino - 06.06.09 - klo: 14.52
säädin neulaaa. vaikka ylä neulan laittaa kokonaan kiinni roiskii paljon löpöä???????
En keksi enään muuta kuin että letkut ovat rikki tai kansi on pikkaisen irti.
Muista ruuvata reilusti auki taas ettei jää liian piikille neula.
...taitaa pakoputkesta ne roiskeet tulla...niin mä tuon käsitin. Säädä alaneulaa, jos sellainen löytyy kun tuota konetta löytyy kuulemma ilman sitä, itsellä kyllä on tuollainen kone ja siinä sellainen on. Se ei ole luistin päässä niinkuin monesti vaan vastapuolella kaasaria.(siellä ahtaassa välissä pakoputken puolella)
Mene ja tiedä. Itse ymmärsin että tulee muualta kun kerran roiskii jokapaikkaan.
Tosin kuvassa moottori on puhtaan näkönen.
Lainaus käyttäjältä: TheArska - 06.06.09 - klo: 15.49
...taitaa pakoputkesta ne roiskeet tulla...niin mä tuon käsitin. Säädä alaneulaa, jos sellainen löytyy kun tuota konetta löytyy kuulemma ilman sitä, itsellä kyllä on tuollainen kone ja siinä sellainen on. Se ei ole luistin päässä niinkuin monesti vaan vastapuolella kaasaria.(siellä ahtaassa välissä pakoputken puolella)
olet oikeassa huomasin itsekkin että roiskii pakoputkesta mutta kun en tiedä mikä noista on se ala neula ja paljon pitää säätä? otan uuden kuva jos saan noista säädöistä
elikkä tussa on noi kolme säätö mitä tiedän tässä autossa. Merkityksiä en tiedä!
Punainen : Tyhjäkäynti
Sininen : Yläneula
Vihreä : Alaneula
Muista että lopullinen säätö tehdään sitten kun kone on lämmin.
Jos putkesta tulee löpöä ulos niin yläneulaa vähän kiinni.
Kone ei siis käynnisty noilla säädöillä?
joo jos saa käyntiin noilla pitää olla kaasu pohjassa ei pysy tyhjäkäynnillä kun 2-4s käynnissä ja ei ole saman kuulonenkaan kun ensimmäisillä kerroilla kun laitto käyntiin tuntuu et tukehtuu tai ahistaa roiskii bensaa vaikka ois toi ylä neula kii ja niinkun sanoin aiemmin lämpee tos 2-4s ainaka aika hyvin???
Näyttää että alaneula olisi melko ulkona...omaankin verrattuna. Et löytänyt orkkis säätöjä cen:n sivuilta...?
Koitin kattoa cenin sivuilta ohjetta moottoriin mutta se linkki ei toimi.
Siinä toisessa ohjeessa ei ole mitään moottorin säädöistä.
Alaneula näyttää tosiaan olevan aika ulkona jos vertaa omiin moottoreihin. Pistä se rungon kanssa vaikka tasan ja kato käynnistyykö helpommin.
Tässä ohjeet millä sain oman autoni jotenkin ruotuun:
Yläneulalla/ruuvilla säädetään huippunopeutta ja
Alaneulalla/ruuvilla säädetään alakierroksia eli kuinka auto lähtee paikaltaan ja vastaa kaasuun.
Muista säätää vain pieniä 1/6kierroksen eriä kerrallaan ja anna autolle aikaa"15-30sek" sen ollessa käynnissä tasoittaa säätöjen vaikutusta.
Lähtökohtaisesti kannattaa laittaa neulat ns. tehdassäätöihin ja tarkastaa, että tyhjäkäynti on säädetty
suunnilleen oikein.
Tämä vaihtelee vähän moottorista riippuen, mutta yleensä luistin jää auki noin 1mm.
Jos tyhjäkäynti on keturallaan, se sotkee myös alaneulan säätöä ja ihmettely on valmis.
Kun tyhjäkäynti on säädetty n.1mm ja kone ei meinaa pysyä käynnissä,
niin alaneulaa kiristää kunnes se käy tyhjäkäyntiä edes jotenkin.
Tässä vaiheessa auto ei todennäköisesti vastaa kaasuun heti vaan pröpröttää ja sammuu liiallisesta kaasusta.
Sitten vaan konetta lämpöiseksi ja kiristämään yläneulaa.
Kiristetään yläneulaa sen verran että auto kulkee suoralla täysiä ja laulaa mukavasti, mutta lähtö vaiheessa"alakierrokset" viellä tökkii.
Kun auto kulkee hyvin yläneulan kiristämisen jälkeen, ja silti tulee putkesta savua alkaa yläneula olemaan "lähellä" totuutta.
Sitten kiristämään alaneulaa.
Alaneulan säätöön ajat muutaman täysikaasukiihdytyksen, jätät auton paikalleen tyhjäkäynnille,
odotat 10-15sekunttia ja sitten kaasupohjaan. Jos auto lähtee kuin anoppi laiturilta, niin alaneulaa aukipäin,
jos sammuu ennen 15s tai sammuu kun laitat kaasun pohjaan niin alaneulaa kiinni.
Jos auto ei meinaa pysyä tyhjä käynnillä niin kannattaa ohjaimesta säätää kaasua vähän isommalle ja jatkaa säätämistä, myöhemmin sitten palauttaa sen nolliin ja säätää auton tyhjäkäynti sopivaksi.
mikäli vaan on tarpeen.
Noilla ohjeilla sain oman autoni edes jotenkin käymään.
Korjatkaa vaan jos on jotain lisättävää...
Jokuhan vois tehdä tänne Säätämis oppaan, mihin tulis kaikki esimerkit ja muut vianmääritykset neuvoineen :afro:
Olis varmaa aikasta pitkä litannia
Löysin ja löysin ton ohje kirjan nyt :smiley: mutta omalla taidolla en tota suomenna enkä tajua noita milli juttuja saako kukaan selvää ja en tiedä mikä noista on se oikea.
Täältä foorumilta löytyy varmaan sadan jannun versio koneen säätämisestä ja tässä alla olevassa linkissäkin se aika hyvin selitetään, mikä on jo tässäkin topikissa ollut ainakin kerran pari..
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html
..se on vaan foorumilla vaikea säätää toisen konetta, vielä jos oireiden kuvaus ei ole oikeilla termeillä tms.
Edit: Yläneula 3-3puol kierrosta, alaneula 1 kierros ja luistiin millin rako.
Edit2: Vai onko tuo alaneula kaasarin tasalta 1 kierros kiinnipäin...
kokeilin taas säätä oheitten mukaan ei mitään vaikutusta bensaa syytää joka paikkaan niiin perhanasti. ja huomasin tossa että kun puristaa bensa letkua niin koneen ääni on paremman kuulonen.
toinen asia että laitoin tankin täyteen nyt on puoli tankkia mihin toi bensa oikeen menee hädin tuskin oli 10s yhteensä käynnissä?
nyt sain auton kiertämään kun avasin pakoputken ja se tiiviste oli tosi huonosti niin laitoin sen niin alko kiertämään mutta ei pysy tyhjä käynnillä muuten pelaa ja savua ja putkesta roiskuu mitä nyt tehdä?
Lainaus käyttäjältä: SkubaDino - 06.06.09 - klo: 20.59
nyt sain auton kiertämään kun avasin pakoputken ja se tiiviste oli tosi huonosti niin laitoin sen niin alko kiertämään mutta ei pysy tyhjä käynnillä muuten pelaa ja savua ja putkesta roiskuu mitä nyt tehdä?
Kiristä yläneulaa pikku hiljaa, niin kauan että se lopettaa sen putkestä räkimisen.
sitte siirryt alaneulaan.
kuulostaa jotenkin oudolta että koneen kautta kiertäisi puolitankkia 10s aikana :shocked:
ja jos sillonkin tuli löpöä vaikka neula oli kiinni.
yksi vaihtoehto on että olet rikkonut yläneulan liialla ruuvaamisella.
Nyt pysty ajamaan tankillisen että ei sammunu kierrokset tuntu hyvältä ja kiersi tosi hyvin mutta ihmetytti bensan väri miksikä menee ajaessa kuuluuko asiaan??
Taitaa olla rikkaalla vieläkin jos putkesta tulee palamatonta ulos. 1/8 kierrosta vaikka kiinni.
Sulla tuskin on lämpömittaria?
Nyt teen semmosen homman että en enempää riko tota auto. Käyn jokun ammattilaisen luona joka säätää ton ja neuvoo mua. Kiitän kaikki jotka ovat auttaneet olen tosi positiivisesti yllättynyt tämän foorumin osaajia. Kiitos
Tuli vaan semmonen hölmö juttu tässä kännipäissään mieleen, että toivottavasti oot ajanu muutamia tankillisia sisään sitä autoa noilla tehdas säädöillä, kun tässä nyt vaan säätämisestä puhutaan. Mutta rikkaalla se on ainakin ollut jos viel paukkaa petroilia putkesta, että nou hätä.
Joo ei ainakaan siitä ole kiinni että ei oo löböä saanu, on nimittäin ihan hyvin tullu tota tavaraa läpi putkesta. Hyvä että joku miettii asioita hartaasti pullo kädessä :grin:
Onko neuvoja millä olisi tuo auto paras putsata? Ja miten katon ton luistimen säädön?
WD-40 + paineilmaa. Luisti pitää ola jonkin verran auki, usein n.1mm riittää, eli silmällä näkee :wink:
Lainaus käyttäjältä: SkubaDino - 07.06.09 - klo: 18.01
Onko neuvoja millä olisi tuo auto paras putsata? Ja miten katon ton luistimen säädön?
Vanha hammasharja on kanssa hyvä keino. Jos käytät paineilmaa, niin varo puhaltamasta likaa laakereihin. Ja vielä jos haluaa perusteellisemmin putsata niin itse teen niin, että otan koneen, sähköt ja tankin irti ja suihkautan hiukka laimennettua Pineline-tehopesua joka puolelle ja sen jälkeen vettä perään ja tarpeellisiin paikkoihin öljyä ja jotain ruosteenestävää ainetta. Lähtee kaikkia liat ilman, että pitää jollain harjalla hinkutella.
Tietäskö kukaan mistä sais mg16:seen katurenkaita??
:wink:
Lainaus käyttäjältä: toni92 - 24.11.09 - klo: 16.30
Tietäskö kukaan mistä sais mg16:seen katurenkaita??
:wink:
Googleta. (www.google.fi)
Ei löydy!! :p
Google löysi tuollaiset: http://www.modelsinmotion.co.uk/sparesproduct.asp?productid=5573&catcode=250
käykö noi mg16!?
Eikös tuohon mene normaalit 1:10 crossarin renkaat? (eli silloin sopii)
Kyllä ainakin lazer zx-5 renkaat käy!
kävisikö nämä tohon mg16 http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=17499&grpid=5063
ja minkä lainen vanne siihen käy?