Moi!
Tuli täytenä noviisina hankittua tällainen: http://www.hobbylinna.com/brama-with-eb10-buggy-body-2pin-p-15810.html
Nyt olen tuossa mietiskellyt laitteen jatkokehittelyä, vaikka olen vasta muutaman kerran ehtinyt ajamaan. Hirveän paljon en näitä laitteita tunne, mutta pikkuhiljaa oppii... mm. sen, että harjallisen moottorin ikä on rajallinen, ellei siihen pysty osia vaihtamaan.
Hiukan on hakusessa mitä esim. moottorin merkinnässä Saturn 35T tuo "35T" tarkoittaa? Ilmeisen halpa se on (niin kuin toki koko laite), joten ei liene hiilet vaihdettavissa? Mitä aloittelijalle suosittelisitte, millainen moottori kannattaa jatkossa hommata, mitään älyttömyyksiä ei rahaa huvita kuitenkaan laittaa, ja tällä autolla ajattelin yrittää jonkin aikaa pärjätä.
Onko hiiliharjallisissa järkeviä vaihtoehtoja, ja jos, niin mitä? Miten jos vaihtaa harjattoman moottorin + ESC, onko tuolloin akuilla merkitystä? Nyt toki vain NiMH.
Jos tulee mieleen antaa muita vinkkejä, niin ne ovat kaikki tervetulleita!
Miten muuten Gallerian katolla joskus ollut Hobbylinnan rata, onko vielä käytettävissä ja millä ehdoilla?
http://rc10.fi/index.php?topic=33274.0
Tuolta ei nyt taida vastauksia löytyä, mutta sanosin että heivaa se "crawler"tekniikka mäkeen ja harjatonta settiä tilalle.
Eri asia sitten miten tuon auton muu voimansiirto kestää harjattomien mukanaan tuoman tehon.
Itteäni tosiaa kiinnosti tuo myös hintansa takia, mutta jäi sitten..
Kiitokset, tuon ketjun luinkin jo aiemmin, mutta kun ei vastauksia löytynyt, niin ajattelin kysellä itse.
Voimansiirtoon tuohon löytää kestävämpää osaa, mutta kun ei ole tietoa, eikä kovin helposti edes tunnu löytyvän, että mitä sinne voimanlähteeksi voisi laittaa.
Tai sitten en vaan osaa etsiä, mutta heikosti on noihin kysymiini asioihin apuja netistä löytynyt.
Jokin 540 kokoinen harjatonmoottori ja siihen sopiva nopeudensäädin. Katso racingfactoryltä tai rc-sabesta. Moottorin kv jossain 4000 tietämillä.
Itse lisäisin ainakin pyöränlaakerit, voimansiirto käsittääkseni on jo kuulalaakeroitu. Lisäteho vaatii myös alumiinikardaanin, muovinen menee suuremmilla tehoilla kiharalle.
Vakio nopari kykenee harjallisiin 21T koneisiin asti, joten jos koko voimapaketti menee vaihtoon on hyvä harkita edullista harjatonta pakettia, harjaton voisi olla jotain "stanu" spekkiä eli 15T tienoille. Ei mene sitten överiksi ja voimansiirto porsi koko ajan.
Auto on kyllä vakionakin hämmästyttävän lujaa tekoa. Meillä oli tuossa alkukeväästä pari tällaista Seuran (TUA) esittelykäytössä joilla ajettiin koko päivä sekalaisilla "kuskeilla". Autot otettiin paketista esittelyaamuna ladattiin patterit ja ajettiin, ei tarvinnut mitään korjauksia tehdä koko päivänä. Vakiona huippunopeus on maltillinen joten ajaminen onnistui perheen pienimmiltäkin.
Itse paiskasin tänään nosramin 7.5 harjattoman motin kiinni ja alustavasti pihakäytössä on oikeen mainio.
Tulevaisuus tuo mahdollisesti tullessaan noita voimansiirtoon liittyviä hajoamisia.
Mutta siihen asti ajetaan vakioosilla :mrgreen:
Keron heti lisää kun kokemusta paketista saan lisää....
Äkkiseltään tuli mieleen, et teräsvetarit alle, ellei oo jo vakiona.
Toni
Taitaa noi vakiot olla terästä
Teräsvetarit, diffeissä terästä rattaat ym. ainoa heikko lenkki saattaa olla tuo keskishaft.
Ja aika näyttää mitä tuo tuo tullessaan.
Ja nyt on ajeltu 3 akullista ja suurin ongelma puhaltimineen on tuo pieni helle ulkona.
NYT ON SIT NIIN HAJALLA :angry: Ei kestä seinän kanssa kohtaamista vauhdissa...........
Mikään ei kestä. Seinät eivät sovi RC-autoille, kokeiltu juttu.
Lainaus käyttäjältä: Miguli - 30.06.09 - klo: 23.31
NYT ON SIT NIIN HAJALLA :angry: Ei kestä seinän kanssa kohtaamista vauhdissa...........
Ja yllätyit, koska... Autohan sopii seinälle, kuin nyrkin jättämä jälki silmään. Eli ei mikään auto kestä seinääntörmäystä vahudissa.
Lainaus käyttäjältä: thorak - 01.07.09 - klo: 10.49
Lainaus käyttäjältä: Miguli - 30.06.09 - klo: 23.31
NYT ON SIT NIIN HAJALLA :angry: Ei kestä seinän kanssa kohtaamista vauhdissa...........
Ja yllätyit, koska... Autohan sopii seinälle, kuin nyrkin jättämä jälki silmään. Eli ei mikään auto kestä seinääntörmäystä vahudissa.
Huoh.. torak.. Ei tuossa ole mitää tekovitsikkyyden aihetta.
Joskus on opittava lukemaan rivien välistä. Ei Miguli mitää yllättyny, totes vaan tosiasian.
Ei sitä tarvitte kertoa kenellekään erikseen ettei mikään auto kestä seinätörmäystä vauhdissa.
Vai kestäiskö auto seinätörmäyksen pysähdyksissä..? :roll:
No, minähän olenkin semmoinen tyhmätallaaja. :roll:
Sitä vaan aikas leikkii ja poks, palasia satelee sinnetänne.....
Onneks pohja tuli pika tänää lätäkön takaa ja kaik muutkin osat saanu haalittua.
Ja aattelin ajella vielä illalla piha"piparia"
Ainii pinjonin ja spurrin ns. suojattuun koteloon menee silti kiviä tekemään tuhoja,
vaikka olevinaan suojattu "umpiolla"
Nyt toimi niin kauan kun spurri men sileeksi....
Spurreja ja pinjoneita menee ja kivien pääsystä suojakoppaan ei ole selvinnyt vieläkään....
...KELE ...NA
Ei ole mun jakeluun menny, mistä ne kivet menee suojattuun rataskoppaan.
Jostain niiden on pakko mennä kun niitä siellä on, mut mistä :huh:
Sen suojakoppa oli yks syy miks valitsin tuon braman. ( taidan kohta purkaa kiukkuni lekalla siihen braman runkoon ja ostaa toisen "aihion"
Mulla oli hetken bramassa kiinni flux ja 5700kv motti. Muuten se kyllä kesti suhkot hyvin mut diffit hajos edestä sekä takaa tarpeeks monta kertaa. Joten kävin hakee fluxin pariksi firestormin ja nyt kestää. Ei taida toi brama olla ihan harjattomia varten. Kivi ongelmasta pääsee eroon kun tiivistää moottoripukin ja ratas suojan välin.
Onko tää nyt samalla keskustelu topikki siitä cyber 10b :stä? onko siitä kellään vielä mitään kokemusta?
Lainaus käyttäjältä: foursquare - 04.09.09 - klo: 15.09
Onko tää nyt samalla keskustelu topikki siitä cyber 10b :stä? onko siitä kellään vielä mitään kokemusta?
Cyber 10B on enemmän HB D4 kuin brama, joten ehkä cyber keskustelu voi olla siellä?
http://rc10.fi/index.php?topic=21622.msg207507#msg207507 (http://rc10.fi/index.php?topic=21622.msg207507#msg207507)
Eiköhän sitä varten kannata perustaa ihan oma topikki, kuitenkin joku sen tekee. Jos on jotain järkevää sanottavaa/kerrottavaa jo autosta, niin ei muutakun topikkia pystyyn! Mielenkiintoinen vekotin se kyllä on.
Itseäni harmitti kans hiekanmurusten joutuminen rattaisiin. Pistin tiivistäen rataskopan käyttäen varastosta löytynyttä "kangas-erkkaa" ja ny on rässitty parit akulliset hiekkalaatikolla ja ei ainakaan vielä rutise! Että kyllä sen saa tiivistettyä..
Kiitos neuvoista, samaa olen katsellut syyksi(vielä kun kerkiäis avaamaan ja tekemään asialle jotakin)
Cyberistä on jo tarinaa täällä:
http://rc10.fi/index.php?topic=39690.0