Hei, MIten on jos esim on spurri 60 hampainen ja pinioni 20, Niin kulkee kovempaa jos pinionia isontaa, ja kulkeeko kovempaa jos isontaa spurria? Ja isontaa spurria ja pienentää pinionia? Tai pinionia isontaa ja spurria pienentää? jos vaikka spurri olisi 58 ja pinioni 18, onko sama kuin 60 ja 20...?
T.Epätietoinen ja epäselväinen Janne
Eikö se ole niin, että jos pinjonia isontaa tai spurria pienentää niin silloin kulkee lujempaa.
edit: elikkä mitä isompi pinioni on verrattuna spurriin sitä lujempaa kulkee.
selvennin vielä :grin:
Jep, elikkä isompi isoratas = kulkee hitaampaa
isompi pinjoni = kulkee kovempaa
Jaa spurrin hammasluku pinjonin hammasluvulla. Siitä saat kyseisten rattaiden välityssuhteen. Mitä suurempi luku on, sitä "harvempi" välitys on ja samoin sitä hitaammin auto kulkee. Eli:
60/20 = 3
60/19 = 3,158
60/18 = 3,333
58/20 = 2,9
58/19 = 3,053 (=lähimpänä ensimmäistä)
58/18 = 3,222
Mitä suurempi ero rattaiden hammaslukujen välillä on, sitä suurempi vaikutus yhden hampaan muutoksella on, eli vaikutus on prosentuaalisesti suurempi. Eli joissain tapauksissa välitysten hienosäätämiseen varmaan auttaa mieluummin muuttaa spurrin kokoa, kuin pinjonia.
Noin pähkinöimällä löytynee hyvät kombinaatiot??
Tomi
Joo kiitti paljon avusta!
Terv. Tietoinen Janne =)
EDIT:
Nyt minulla on välitys : 60/23 = 2,608 ja onkos liian Ylivälitetty jos laittais 57/26 = 2,192
?
T:Janne
Lainaus käyttäjältä: RCJanne - 28.06.09 - klo: 01.07
Joo kiitti paljon avusta!
Terv. Tietoinen Janne =)
EDIT:
Nyt minulla on välitys : 60/23 = 2,608 ja onkos liian Ylivälitetty jos laittais 57/26 = 2,192
?
T:Janne
Riippuu moottoirsta.
Kerro mikä kone sinulla on käytössä.
Jerzi
Nyt on semmonen vakiomoottori joka ottaa täyden nopeuden ihan alle sekunnissa.. Takuuhuollosta tulossa on orionin 13x2.. Sillekkin pitäisi vaihtaa parempi välitys..
Ja sitten Offtopic niin miten kun ei ole automaattista lipoakun jännitteen katkaisijaa, niin huomaa että akku on loppu. Tehot loppuu hetksessä ja ei saa ajaa enää metriäkään? Mutta loppuuko tehot ihan kokonaan ettei auto jaksa enää edes kulkea? :D
T.Janne
mite ois vaikka jännite vahti ledeillä joita esm, lennokeissa ja koptereissa käytetään. Ja kyllä sen huomaa kun alkaa tehot katoamaan
Joo kun vähän on tehoja loppunut mutta ei niinkuin seinäään :D Noh, eka akku, kyllä se sen jälkeen menee,..
Lainaus käyttäjältä: TomiKoo - 19.06.09 - klo: 17.33
Mitä suurempi luku on, sitä "harvempi" välitys on ja samoin sitä hitaammin auto kulkee.
EI MITTÄÄN VAIKUTUSTA KYSYJÄLLE; JOS ON PIENIKI VAARA ETTÄ SEKOAT NIIN ELÄ NOTEERAA:
siis Tiuhempi? :)
Lainaus käyttäjältä: peanuts - 30.06.09 - klo: 00.10
siis Tiuhempi? :)
No juu, todellakin. Pahoittelen virhettä, sellainen sattui vaikka moneen kertaan tekstin läpi tavasin... :roll:
ingen panik :angel:
Hommasin täältä foorumilta muka 48p pinjoneita sarjan jotka ovat kuitenkin jotain muuta sen verran isompia ja karkeampi hampaisia.. Miten noista pinjoneista saa ton p-luvun laskettua? Ajattelin jos joku jato/revo spurri kävis noiden pinjoneiden kanssa yhteen.. Myös laskukaava miten saada välityssuhde vastaamaan nykyistä olis jees..
Lainaus käyttäjältä: bbr-racing - 13.07.09 - klo: 00.47
Hommasin täältä foorumilta muka 48p pinjoneita sarjan jotka ovat kuitenkin jotain muuta sen verran isompia ja karkeampi hampaisia.. Miten noista pinjoneista saa ton p-luvun laskettua? Ajattelin jos joku jato/revo spurri kävis noiden pinjoneiden kanssa yhteen.. Myös laskukaava miten saada välityssuhde vastaamaan nykyistä olis jees..
Tuosta (http://rc10.fi/index.php?topic=36718.0) katselet niitä linkkejä, niin saat laskettua sen jaon.
Lainaus käyttäjältä: bbr-racing - 13.07.09 - klo: 00.47
Hommasin täältä foorumilta muka 48p pinjoneita sarjan jotka ovat kuitenkin jotain muuta sen verran isompia ja karkeampi hampaisia.. Miten noista pinjoneista saa ton p-luvun laskettua? Ajattelin jos joku jato/revo spurri kävis noiden pinjoneiden kanssa yhteen.. Myös laskukaava miten saada välityssuhde vastaamaan nykyistä olis jees..
Laita kuva :) Tiedä nyt auttasko se mitään... vai olivatko paketissa vielä? Tuotenumero paketista tms?
Joo tosta jaben linkistä sain laskettua että ovat 32p.. Eli käy 32p spurrin kanssa.. No mites vaikuttaa kun rattaat ovat erikokoisia kun p luvut eri.. Minkälainen 32p pinjoni ja spurri yhdistelmä vastaisi nykyistä 48p 19/86 yhdistelmää?
saman tiettiksesi laskin ja mainittu linkki:
19/86 -48dp
etäisyys toisistaan
1.14 in (28.84 mm)
välityssuhde sillä laskimella
1:
4,5263157894736842105263157894737
ja takaisin äskeisen linkin ..
12
54
32dp
sama välitys
noin sama etäisyys
1.09 in (27.78 mm)
noi laskelmat menee jo yli mun aivokapasiteetin :laugh:
Perskule kun Lontoo taipuu niin heikosti ja matematiikka loppuu siihen kun aamulla laskee illan saldon :huh:
Mulla noi väärillä tiedoilla kaupatut 32p pinjonit 15,16,18,19 eli osaisko joku kieli/laskutaitoinen noista jollekin laskee spurriparia, katoin et revoon ainakin löytyy 40,38 ja 36T spurreja ja jatoon 54, 56, 54T. :shock:
Työntömittaa joudut käyttämään ton akselien keskipistevälin mittaamiseen.
(jos et osaa, ni akselien sisäreunojen välin mittaat ja lisäät puolet kummankin akselin halkasijasta)
Muistiksi, mitat oli
19/86 -48dp; etäisyys toisistaan 1.14 in (28.84 mm)
välityssuhde sillä laskimella
1: 4,5263157894736842105263157894737
ja takaisin LASKIMEEN
15/68
pari antas liki saman VÄLITYKSEN
Linkin laskimella akselinkeskeltä toiseen pitäs saada tilaa sillä parilla:
1.36 in (34.53 mm)
16,72 = 1:4,5 välityssuhteella mennään hittaammin; akseliväli 1.44 in (36.51 mm)
(sama välityssuhde työntäs puolikkaita hampahia)
16,73 pari, ni = 1:4,5625 ; välitilatarve 1.45 in (36.91 mm)
_
18,81 1:4,5 --- 1.61 in (40.88 mm)
(sama välityssuhde työntäs puolikkaita hampahia)
18,82,,,, 1:4,5555555555555555555555555555556
ja tuumat millit 1.63 in (41.28 mm)
19,86 taatusti ahasta, , melkein ku olis kone peräkärryssä
1.7 in (43.26 mm)
samoilla välityksillä kone siis 14,58 mm kauempana ku 48dp hampahin
toki konenvaihdolla kierrosluku vaihtus
akun volttien muutoksilla eri välityksetkin käy tolla koneella
nää mitat perustuu siihen et vain rattaista muutellaan
jos laittaisin 24/58 rattaat niin tulisiko paljonkin nopeutta kun moottorina olisi 9T 4300 kv harjaton
Lainaus käyttäjältä: rc_lazer - 24.04.10 - klo: 10.14
jos laittaisin 24/58 rattaat niin tulisiko paljonkin nopeutta kun moottorina olisi 9T 4300 kv harjaton
Riippuu ihan autosta ja nopeudensäätimestä ja ja ja ja...
Lainaus käyttäjältä: rc_lazer - 24.04.10 - klo: 10.14
jos laittaisin 24/58 rattaat niin tulisiko paljonkin nopeutta kun moottorina olisi 9T 4300 kv harjaton
Ei päivää sentään.
Mistä näitä kyssäreitä oikein tulee.
Miksi, arvaan että on kyosho :lol:
Jerzi
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 24.04.10 - klo: 10.20
Lainaus käyttäjältä: rc_lazer - 24.04.10 - klo: 10.14
jos laittaisin 24/58 rattaat niin tulisiko paljonkin nopeutta kun moottorina olisi 9T 4300 kv harjaton
Ei päivää sentään.
Mistä näitä kyssäreitä oikein tulee.
Miksi, arvaan että on kyosho :lol:
Jerzi
Oon aina ihmetellyt että miksi foorumilla ei saisi kysyä asioita, jos itse ei jotakin tiedä? Olkoonkin että tässä tapauksessa kysymys on vajavainen, mutta silti! Kysyjä on profiilin mukaan 13v. ja on suuri vaara, ettei kaveri enää uskalla kysyä jatkossa mitään, kun muut on heti "nauramassa" ja mollaamassa.. Sit vielä eri paikoissa toitotetaan, että "aloittelijat tervetulleita", "rohkeasti kysymään" jne.
E: Eikös kaikki ole olleet joskus aloittelijoita?!
jep näinhän se on oon aloittelija. mutta tulisiko speedee 24 ja 58 välityksillä?
Lainaus käyttäjältä: rc_lazer - 24.04.10 - klo: 10.53
jep näinhän se on oon aloittelija. mutta tulisiko speedee 24 ja 58 välityksillä?
Riippuu autosta, moottorista, nopeudensäätimestä... ja siitä, mihin verrataan.
Lainaus käyttäjältä: rc_lazer - 24.04.10 - klo: 10.53
jep näinhän se on oon aloittelija. mutta tulisiko speedee 24 ja 58 välityksillä?
Jos vaihdat vaikka kaks piikkiä isompaan niin ero ei välttämättä ole hirveä. Mutta jos vanha pinioni oli esim.18 ja spurri 68 niin eroa on.
mutta välitykset ovat nyt 24 ja 76. jos vaihtaisin ne 23 ja 58 niin tulisko vauhtia?
Lainaus käyttäjältä: rc_lazer - 27.04.10 - klo: 11.41
mutta välitykset ovat nyt 24 ja 76. jos vaihtaisin ne 23 ja 58 niin tulisko vauhtia?
Epäilen että noilla välityksillä toimintasavut karkaa sinun autostasi.
Eli ei tulisi lisää vauhtia.
siis meinasin 24 ja 58. laitoinkin 23 ja 58 mutta en usko että se mitään auttaisi. mitkä välitykset kannattaisi laittaa 9 t harjattoman kanssa. silleen että menisi mahdollisimman kovaa ja hyvä kiihtyvyys
Mikäli käsitin oikein autosi merkin, niin sen sisäinen välitys on 2.72
Kokonaisvälitys 12.34
Tuolla 58 spurrilla ja 23 pinionilla tulisi kokonaisvälitykseksi 6.86
Tarkistapa moottorisi tiedoista välityssuositus, ja tulet sitten kysymään lisää.
Eli kerro moottorin merkki, ellet löydä sitä suositusta.
Ehdottamasi välitys on aika "rankka"....
Edit: Korjattu ajatuskatkos....kiireellä ei pitäisi tehdä mitään tärkeää.
siis väitykset on 24 ja 76 ei 23 ja 76. moottori on ezrun 9t combo
mitkä välitykset kannattaa laittaa. autona lazer zx5
Mä en lähtisi tosta (24/76) enää välitystä pidentämään. Riippuu tietenkin vähän ajotavasta ja alustasta, mutta tuskin nuo välitykset liian lyhyet on. Ajele nyt noilla rattailla alkuun ja seuraa välillä koneen lämpötilaa. Jos tuppaa kuumenemaan herkästi, kannattaa harkita ennemmin pari piikkiä pienempää pinjonia kuin spurrin pienentämistä.
Välitys 9t hiilikoneella tulisi olla 1:10 crossarissa siinä 11-12 paikkeilla, jos on hiiletön 9t tähti*-käämillä niin alle kymmenen.
*=piti olla tähti eikä delta, deltalla vaatii varmasti johonkin 13 pintaan.
siis 9t harjaton moottori. mulla on nyt välityksinä 24 ja 76. mitkä kannattaisi laittaaa tohon 9T harjattomaan moottoriin :huh:
Jos mahdollista, niin kokeile 23/83.
Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 27.04.10 - klo: 14.10
Mikäli siinä on 48 jako, niin tuolla 58 spurrilla ja 23 pinionilla tulisi kokonaisvälitykseksi 6.86
Rupesi kiinnostamaan että mitä tekemistä hammasjaolla on välityksien kanssa?
Välitys, tarkemmin sanottuna välityssuhde kertoo vain hammasrattaiden hammaslukujen suhteista eikä hammasjako vaikuta laskemiseen millään tavoin.
Tartuin vain asiaan ettei mene äkkinäisellä pää sekaisin välityksien kanssa.
Joku aika sitten postasin pienen tietoiskun välityksistä uusille harrastajille.
http://rc10.fi/index.php?topic=38003.msg373199#msg373199 (http://rc10.fi/index.php?topic=38003.msg373199#msg373199)
Näin ihan asian vierestä ja BTW...
Tossa on taulukko Lazerin välityksistä, niin voi sitten tarkastaa laskujensa lopputuloksen. Mutta tosiaan 24/76 on sieltä pidemmästä päästä jo tälle autolle.
Hammasjaolla ei ole laskuissa mitään merkitystä, jos kumpikin ratas on samalla jaolla. Ja jos ei ole, niin sitten ei kannata edes laskea ;)
Onko nyt kyseessä stampede vai kyösho
kyoshon lazer zx 5