RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: miksu- - 22.07.03 - klo: 15.52

Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 22.07.03 - klo: 15.52
eli ihan aluks auto on kyosho inferno tr-15 ja motti on GS15R
tänä aamuna ku rupesin ajamaa ni se ei millään meinannu ottaa aluks kierroksia, mut kyl se pikkuhiljaa rupes toimimaan, mutta ei läheskää nii hyvin kun ennen. kiihtyy tosi laiskasti ja röpöttäen, mutta kun sen vauhtiin saa ni kyllä se huippunopeus on ihan suht normaali. normaalisti se seosruuvvi on ollu vähän alle puoltoista kierrosta auki, mut nytte sen saa toimimaan suht normaalistin kun se ruuvin on vaa yhen kierroksen auki. joten mikä hitto sille on voinu yhen yön aikana tulla, kun eile se toimi ihan normaalisti?
näitä oon jo koittanu:
-ilmaputsari on puhistettu
-pakoputken oon tarkistanu
-otin koneesta kannen ja kaasarin irti, eika sielläkää näkyny mitää ylinmäärästä.
-seosruuvi on ollu 1 ja 2 kierroksen välillä

jotekin tuntuu et se löpö ei palais kunnolla, kun se tyhjäkäynnillä työntää putkestä läpi sinistä mönjää(löpö on sinistä) ja muutekin se rupee tukkeutumaan tyhjäkäynnillä.
tietäskö kukaan missä vois olla vika?!
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: Juhana - 22.07.03 - klo: 16.24
Onko hehkun akussa virtaa? Jos akku on kovin tyhjä niin se ei lämmitä tulppaa tarpeeksi ja auto sammuilee.  Koitappa latailla hehkua ja tsekata uudelleen.  :wink:
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: Matias V - 22.07.03 - klo: 16.35
kokeile jotain muuta tulppaa
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: jarkkom - 22.07.03 - klo: 16.48
Lainaus käyttäjältä: "Juhana"
Onko hehkun akussa virtaa? Jos akku on kovin tyhjä niin se ei lämmitä tulppaa tarpeeksi ja auto sammuilee.  Koitappa latailla hehkua ja tsekata uudelleen.  :wink:


mitenhän se mekkauspöydällä oleva hehku lämmittäisi tulppaa ajossa?

jottei mee ihan OFFTOPIC niin tunaapa seosta laihemmalle rohkeemmin. ja nyt kun oot konetta purkanu niin muista kiinnittää osat huolella ja kiristä vielä kuumana ruuvit.

kertauksen vuoksi pari syytä mikä voi noi oireet aiheuttaa:

- päin tervettä putsattu ilmanputsari
- sää
- polttoaineen merkin ja/tai nitromäärän vaihto
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 22.07.03 - klo: 16.54
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"


- päin tervettä putsattu ilmanputsari
- sää
- polttoaineen merkin ja/tai nitromäärän vaihto


-päin tervettä putsattu ilmanputsari
testasin pikkasen ilman putsaria, ei mitään vaikutusta
- sää
samanlaine ku eile
- polttoaineen merkin ja/tai nitromäärän vaihto
samaa bensaa kun eile
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: ReCo - 22.07.03 - klo: 17.41
miksu ei kyllä kannata ilman putsaria ajella!! :roll:
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 22.07.03 - klo: 17.57
Lainaus käyttäjältä: "ReCo"
miksu ei kyllä kannata ilman putsaria ajella!! :roll:


joo tiiän, mut testasin vaan :mrgreen:
nyt oon paikallistanu vian:
se letku mikä menee pakoputkesta tankkiin ni sieltä tulee ihan liian kovalla paineella, kun ottaa sen letkun irti ja pistää sen seosruuvin noin puoltoista kierrosta auki ni kulkee loistavasti ja kun taas laittaa sen letkun kiinni ni ei kule mihikkää. kun taas pistää seosruuvin noin yhen kierroksen auki ja se letku kiinni ni silloki toimii loistavasti.
joten tiiä sitte :roll:
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 22.07.03 - klo: 19.34
pikkasen kyllä arveluttaa kun se on alle 1 kierroksen auki mutta ei se kertaakaa sammunu tai mitää kun tuolla yhen tankin kiihyttelin ja kokoaja tulee sinistä savua paitsi tyhjäkäynnillä sitä ei nää.
bensana 10% coolpower.
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: blenheim - 22.07.03 - klo: 20.10
Laita hiukan rikkaammalle, syö aika tehokkaasti tuota moottoria noin laihalla. Jos se nyt sitten röpsöttää isommalla!
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: Antti S - 22.07.03 - klo: 21.47
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Laita hiukan rikkaammalle, syö aika tehokkaasti tuota moottoria noin laihalla. Jos se nyt sitten röpsöttää isommalla!



Kaverilla ainakin oli GS15R:ässä tehopillin kanssa hana 1/4 kierrosta auki ja hyvin kulki ja kesti!!!!
Oli myös muuten kannen tiiviste poissa et oli hiukka enemmän puristuksii!!!
Tux10 vois kertoo lisää kun on hänen koneestaan kysymys.
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: Ville Vainio - 23.07.03 - klo: 07.11
Laita hiukan rikkaammalle, syö aika tehokkaasti tuota moottoria noin laihalla. Jos se nyt sitten röpsöttää isommalla![/quote]

samaa sanoin, mitenkäs kun GS15:en ohje sanoo että ajossa neulaa auki 2kierrosta, miten paljon nui isommat koneet poikkeaa vai pitäiskö neula olla samassa asennossa, vai voiko niillä pitää kireemmällä.

niin ja tärkein meinas unohtua, tekee pirusti mieli Wild Dodge Ramia! :D
Otsikko: ??
Kirjoitti: JQ - 23.07.03 - klo: 09.07
sillä ei ole mitään merkitystä paljonko se ruuvi on auki. Aivan sama onko se puoli kierrosta tai 1,5 kierrosta, kunhan mylly on säädöissä ja se ei käy liian kuumana.
Jos myllyyn ilmaantuu jotain ongelmia niin se on lähes poikkeuksetta tulppa, ilmansuodatin tai kytkin. Myllyn purkaminen ei kannata ennen kuin nämä kolme asiaa on tarkistettu. Ja ei kannata tarkistaa miten monta kierrosta mikäkin ruuvi on auki. Säätää vaan tilanteen mukaan.
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: vemu - 23.07.03 - klo: 09.43
Omassa myllyssäni on neula auki n. 1 1/4 kierrosta. Eikä varmasti ole laihalla. Ohjeet ko. mottiin oli surkeat. Niissä puhuttiin 1,5-2,5 kierroksesta. Ei lähtenyt edes käyntiin noilla lukemilla.

Kuulemani mukaan neulan kärkimuoto olisi muuttunut pyöreämmäksi, joten se voisi selittää tuon ilmiön. Toinen 'outo' seikka ohjeissa on se tyhjäkäynnin seosruuvi (ei se mekaaninen tyhjäkäynnin rajoitin). Kun sellaista siis ei ole, vaikka ohjeissa näkyy jopa kuvan kera ko. ruuvi. Onko hyviä selityksiä?

Mistä aloittaa auton tuunamisen? Moottori, pilli, polttoaine, alusta ??? Suosituksia!

Niin se autohan oli 1/10 Inferno TR-15 (GS-15R)
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: WRC206 - 23.07.03 - klo: 09.49
Mielestäni auton tuunaaminen kannattaa aloittaa samasta kuin oikeenkin auton kanssa eli alustasta, kun alusta on kunnossa niin sitten hakemaan vasta lisätehoja.
Konehan on tossa sun autossa jo valmiiksi kohtuu tehokas eli lisäheppoja ei mielestäni ainakaan heti tarvitse, mieluummin parantaa alustaa, siihenkin saa kyllä uppoomaan todella paljon rahaa....
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 23.07.03 - klo: 12.55
ei prkl mikä tossa oikee voi olla, se niiku menee heti ihan tukkoon vaikka neula on vaan jonku 1 kierroksen auki. ja sittenku pistää auton semmoi alaspäi ni sitte voi pistää vaikka kui rikkaalle ni toimii loistavasti
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: Julle - 23.07.03 - klo: 14.34
Miksu,

yleensä ottaen koneen säätöihin ei juuri tarvitse koskea jos ns perusasiat ovat kunnossa. Näitä ovat:
1. tulppa (hehkuu), usein hyvä tapa tsekata tulpan toimivuus on sellainen, että jos kone käy hehkun kanssa, mutta ei ilman niin tulppa on sökö. Joskus se voi olla niin pahasti sökö, että hehkukaan ei auta
2. letkut, tsekattava, etteivät falskaa tai ole tukossa
3. filtterit, tsekattava, etteivät falskaa tai ole tukossa
4. laakerit, horahtaneet laakerit aiheuttavat pahaa jälkeä...
5. tankki ja sen paineistus (korkin tiiviste)
6. polttoaine (ei vettä, öljyt ja nitrot kohdallaan - polttoaineen vaihto johtaa yleensä moottorin HIENOsäätöön)
7. kone ei väljä - säädöt eivät pysy väljässä kiukaassa ja sammuu lämmettyään

Tässä muutamia vinkkejä. Kun perusasiat ovat kunnossa kone toimii tasan varmasti. Se, että koneesi vaikuttaa olevan rikkaalla voi johtua mm:
1. Tulppa sökö, fuili ei pala yhtä tehokkaasti kuin ennen - pitää laihentaa seosta jotta jaksaisi polttaa
3. Ilmansuodatin tukossa motti ei saa happea, ja menee siksi törkeän rikkaalle - yritä hengittää suodattimen läpi.
6. oletko vaihtanut polttoainetta

Julle
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 23.07.03 - klo: 19.58
Lainaus käyttäjältä: "Julle"
Miksu,

yleensä ottaen koneen säätöihin ei juuri tarvitse koskea jos ns perusasiat ovat kunnossa. Näitä ovat:
1. tulppa (hehkuu), usein hyvä tapa tsekata tulpan toimivuus on sellainen, että jos kone käy hehkun kanssa, mutta ei ilman niin tulppa on sökö. Joskus se voi olla niin pahasti sökö, että hehkukaan ei auta
2. letkut, tsekattava, etteivät falskaa tai ole tukossa
3. filtterit, tsekattava, etteivät falskaa tai ole tukossa
4. laakerit, horahtaneet laakerit aiheuttavat pahaa jälkeä...
5. tankki ja sen paineistus (korkin tiiviste)
6. polttoaine (ei vettä, öljyt ja nitrot kohdallaan - polttoaineen vaihto johtaa yleensä moottorin HIENOsäätöön)
7. kone ei väljä - säädöt eivät pysy väljässä kiukaassa ja sammuu lämmettyään

Tässä muutamia vinkkejä. Kun perusasiat ovat kunnossa kone toimii tasan varmasti. Se, että koneesi vaikuttaa olevan rikkaalla voi johtua mm:
1. Tulppa sökö, fuili ei pala yhtä tehokkaasti kuin ennen - pitää laihentaa seosta jotta jaksaisi polttaa
3. Ilmansuodatin tukossa motti ei saa happea, ja menee siksi törkeän rikkaalle - yritä hengittää suodattimen läpi.
6. oletko vaihtanut polttoainetta

Julle


toista tulppaa on testattu, ei vaikutusta.
ihan hyvin ilma kulkee suodattimen läpi.
enneki oon ajanu tällä samalla bensalla eikä oo ollu mitää ongelmia.
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: Julle - 23.07.03 - klo: 20.11
Alkaa siis vaikuttaa siltä, että sun myllyssä on tod. näk. sisäkalut entiset, eli se on väljä.

Onko mahdollista, että olet ajanut sillä liian piikillä ja kone on ylikuumentunut ja sylinteri ei ole enää palautunut alkuperäiseen muotoonsa?

Joka tapauksessa, yleensä on niin, että mikäli perustekijöiden tsekkauksenkaan jälkeen kone ei vieläkään toimi, niin silloin se on mitä ilmeisemmin kulahtanut.

Lähinnä mun pointti on se, että kunnossa olevaa konetta ei tarvitse kovin paljoa säätää. Jos homma menee säätämiseksi, niin silloin jossain perustekijässä on vikaa.

Julle
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 23.07.03 - klo: 20.20
noh oon muutaman kerran ottanu ton kannen irti ja ei sielä näkyny mitää kulumista tai naarmuja, ja kaikki puristukset on kohallaan.
sillä on yleensä ajeltu semmoi neula 1,1/3 tai 1½ kierrosta auki, joten ei mitekään hirveen piikillä kai?
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 23.07.03 - klo: 20.25
noh oon muutaman kerran ottanu ton kannen irti ja ei sielä näkyny mitää kulumista tai naarmuja, ja kaikki puristukset on kohallaan.
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: tux10 - 23.07.03 - klo: 22.11
Lainaus käyttäjältä: "Tuning girl"
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Laita hiukan rikkaammalle, syö aika tehokkaasti tuota moottoria noin laihalla. Jos se nyt sitten röpsöttää isommalla!



Kaverilla ainakin oli GS15R:ässä tehopillin kanssa hana 1/4 kierrosta auki ja hyvin kulki ja kesti!!!!
Oli myös muuten kannen tiiviste poissa et oli hiukka enemmän puristuksii!!!
Tux10 vois kertoo lisää kun on hänen koneestaan kysymys.


Asia on kyllä juuri näin!
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: Julle - 24.07.03 - klo: 08.18
Vielä Miksulle,

mitä ilmansuodatinta olet käyttänyt? Oletan Kyoshon vakiofiltteriä. Oletko öljynnyt sen? Erityisesti jos vastaus jälkimmäiseen kysymykseen on kielteinen, niin on ERITTÄIN todennäköistä, että moottorisi on haukannut pölyä sisäänsä.

Jo muutaman minuutin ajo huonolla filtterillä voi pilata koneen. Pölyn ja polttoaineen muodostaman hiomatahnan ei tarvitse kauaa sylinteriputkea hioa niin se on entinen.

Tätä kulumista et pelkällä kannen ylösnostolla voi todentaa. Mitään naarmuja koneeseen ei välttämättä jää.On vain otettava mylly auki ja tarkistettava kuinka syvälle sylinteriputkeen mäntä sujahtaa. Tämäkään ei vielä yksin kerro mitään, sillä vielä pitäisi tietää kuinka syvälle mäntä uppoaa toimivassa koneessa.

Jos ymmärsin oikein, että kyseessä on krossiauto, niin suosittelen käyttämään tuplavaahtomuovisuodatinta, jonka molemmat kerrokset öljytään rissalla. Tällainen kunnon filtteri löytyy 1/8 kisavehkeistä, ja sellaista voi kysellä vaikka Timpalta Iso-Hepasta.

Julle
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 24.07.03 - klo: 09.38
no se on semmone musta putki, ja joka kerta putsauksen yhteydessa on oon öljynny sen. tänään oli suunnitelmissa purkaa koko kone osiin ni katotaan sitten.
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: Maajussi - 24.07.03 - klo: 10.22
Itelläni oli sama ongelma. Lämmitä kone ensin ja sitten säätämään.  Mulla toimi eka hyvin 1.3 kierrosta, mutta kesken ajon *NAPS* ja kone ei enään ottanut kierroksia ollenkaan. Ihmettelin  että mikäs siihen nyt tuli. Pakoputkesta tuli tavaraa ulos todella paljon. Aloin kiristämään ruuvia ja se ei ottanut ees kierroksia ruuvin ollessa 1kierros auki.  Nyt se toimii suht hyvin 0.75 kierrosta auki, eli kiristä rohkeasti vaan sitä ruuvia.

Outoa on se, että yhtäkkiä voi entiset hyvät säädöt muuttua "huonoiksi".  :roll:
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: RChullu - 24.07.03 - klo: 11.17
Maajussi: Jos en ihan väärin muista, niin sinulla oli hyper 8 port kone? Siinä mukana tuleva kaasari on aika surkea, se muuttelee säätöjä juuri tuolla tavalla. Ja pääneulasta voi loppua säätövara kesken. Hobaon uudempi kaasari toimii hieman paremmin, hintaa sillä on 38€.
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 24.07.03 - klo: 14.18
Lainaus käyttäjältä: "Julle"
Vielä Miksulle,

Jos ymmärsin oikein, että kyseessä on krossiauto, niin suosittelen käyttämään tuplavaahtomuovisuodatinta, jonka molemmat kerrokset öljytään rissalla. Tällainen kunnon filtteri löytyy 1/8 kisavehkeistä, ja sellaista voi kysellä vaikka Timpalta Iso-Hepasta.

Julle


mites saakos tommosta putsaria miten kiinni kun tuo kone on aika pikkune verrattuna noihi kisakoneisiin?
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: Julle - 24.07.03 - klo: 14.27
Moi Miksu,

se voi olla kieltämättä ongelmallista :(
Oikeanlaisella hanhenkaulalla sen luulisi onnistuvan, mutta sitten se ei välttämättä mahdu korin alle. Ainakin kannattaa tutustua idikseen ja kyhätä vaikka pienennetty vedos tuollaisesta. Ilmanputsarin tärkeyttä krossarissa ei voi korostaa liikaa.

Julle
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 24.07.03 - klo: 14.46
no onkohan kyosholla tommosia vastaavia, ne varmaan ainaki käy.
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 25.07.03 - klo: 12.24
tuli nyt testattua tuo väljyyskin ja kevyesti sormivoimin sitä mäntää työntämällä ei saanu menemää lähellekään sen putken reunaa, joten se ei ilmeiseti väljäkään ole...
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 25.07.03 - klo: 12.39
taas.
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: Julle - 25.07.03 - klo: 13.25
Beats me,

paha mennä näin chatin välityksellä paljoa enempää neuvomaan :(

Jos on varaa (kukkarossa), niin ruuvaa sitten vaan piikimmälle. Mitä voit hävitä? Yhden huonosti toimivan moottorin...

Muista kuitenkin huolehtia jäähdytyksestä, ettet päästä kuumenemaan liikaa. Maksimi käyttölämpö tuommoiselle kiukaalle lienee noin 140 astetta, silloin liikkunee varmasti, turvallisempaa on käyttää 100-120 asteisena, kaikki koneet ei kuitenkaan näin kylmänä vielä anna tehoja ulos.

Toivottavasti saat sen toimimaan.
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 25.07.03 - klo: 14.09
alkaa vähä vaikuttaa siltä että siitä polttoaineeta on kaikki metanoli ja nitro haihtunu ja pelkät öljyt jälellä.
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 26.07.03 - klo: 13.19
onks tossa neulassa tarkotus olla tommone ura?
http://personal.inet.fi/surf/mehto/neula.jpg
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: Joonas - 27.07.03 - klo: 18.32
Mikä kytkin sinulla on tavallinen vai komposiitti, ihan vaan mielen kiinnosta kyselen
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 27.07.03 - klo: 18.37
se on se kyoshon über vespelkytkin.
Otsikko: motissa jotain vikaa!
Kirjoitti: miksu- - 30.07.03 - klo: 11.18
nyt ei pitäs olla ilmasuodattimessa mitään vikaa:
http://personal.inet.fi/surf/mehto/suodatin.jpg
 :mrgreen:  :roll: