RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: yogi - 08.07.09 - klo: 18.38

Otsikko: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: yogi - 08.07.09 - klo: 18.38
Kuten otsikko kertoo, eka 'kärryä' oon hommaamassa pojalle (ja itselleni ;-) ja jotenkin olen nyt päätynyt HB:n Cyclone D4 autoon. Koskapa noviisina ollaan liikenteessä niin minkäslaista sähköpuolta (kone/akku) tuohon kannattaisi näin aluksi laittaa? Radiosuosituksia?

t.jokke
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: Voyager - 08.07.09 - klo: 19.53
Harjaton kone ja nopari, mulla on Speed Passionin noparia ja konetta
kahdessa eri autossa ja hyvin pelaa.

Akuiksi lipoa, ehdottomasti "hard case" mallista.

Kiteetön radio, mulla itsellä on Futaba 3PM 2.4 Ghz ja voin suositella sinulle myös.

Osta myös samaan syssyyn joltakin RC kauppiaalta kunnon työkalut.

Toni
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: yogi - 08.07.09 - klo: 20.06
Lainaa
Harjaton kone ja nopari, mulla on Speed Passionin noparia ja konetta
kahdessa eri autossa ja hyvin pelaa.

Mikä on käytännön ero näissä nopeudensäätimissä? Onko esim. http://bit.ly/vQZcl ok vai omaako kalliimmat versiot jotain, joka puolustaa vahvasti sellaisen hankkimista?

Samoin tuosta koneesta, olisi varmaan ok jos ei heti kärkeen tulisi hirveä tykki joka ei pysy juniorin tai seniorin käsissä ollenkaan ja päätyy naapurin aamiaispöytään lasin läpi... Eli onko noiden koneiden välillä suuret teho erot vai onko nopeusteho useamman osan summa?

jokke

Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: _valtsu_ - 08.07.09 - klo: 20.10
Itse aloitin krossin juuri tuolla hot bodies d4:lla ja autoon olen ollut tyytyväinen. Se on kestävä, nopea ja varaosien saanti on kunnossa.  Jos ja kun kisoihin aiotaan osallistua, kannattaa suoraan ostaa kisalailliset laitteet. Eli käytännössä 540 sarjan sensorillinen kone ja sille sopiva nopeudensäädin. CS, speedpassion ja lrp, ovat ainakin sellaisia merkkejä joilta saa laadukkaita nopareita ja moottoreita. Radioksi varmaankin 2,4Ghz malli. Aloittelijalle tehoa on helppo vähentää noparista, joten auton saa kulkemaan vaikka kävelyvauhtia.
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: Voyager - 08.07.09 - klo: 20.25
Harjattoman moottorin kv arvo antaa osviittaa koneen tehosta.

Myös auton välitys vaikuttaa menoon, helpoiten välitys vaihtuu moottorin
akselilla olevan pinjoni rattaan muuttamisella.

Harjattoman tekniikan kaveriksi lipo, ei nimhejä.

Autoa saa helpoiten kuristettua ratista, jossa on EPA säädöt.

Kiteetön tekniikka ehdottomasti, ei tarvi radalla sählätä kiteiden kanssa.

Toni
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: yogi - 08.07.09 - klo: 21.03
Lainaus käyttäjältä: Voyager date=1247073901
Harjattoman moottorin kv arvo antaa osviittaa koneen tehosta.

Autoa saa helpoiten kuristettua ratista, jossa on EPA säädöt.

Kiteetön tekniikka ehdottomasti, ei tarvi radalla sählätä kiteiden kanssa.

Olin katsellut sitä Futaban n. 200 euron radiota (3PM jotain), vaikkakin ilmeisesti puolella tuosta jo saisi kiteetöntä. Toisaalta olen yleensä samaa mieltä mitä tälläkin foorumilla monessa postauksessa on sanottu, että kannattaa ostaa kerralla kunnollista ja ilmeisestikin Futaban tapauksessa ekstraa maksetaan muustakin kuin pelkästä nimestä.

Mitä tuohon autoon tulee, Medasecillä näyttäis olevan nyt 399 eur tuo D4 World Championship Edition. Olen jonkun verran kahlaillut noita ulkomaisia kauppoja ja loppupeleissä tuo tarjous tuntuu kohtuullisen houkuttelevalta vai onko jonkun silmiin sattunut selkeästi 'parempia' hintoja?

jokke
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: Karvajalka - 08.07.09 - klo: 22.08
Lainaus käyttäjältä: yogi - 08.07.09 - klo: 21.03
Olin katsellut sitä Futaban n. 200 euron radiota (3PM jotain), vaikkakin ilmeisesti puolella tuosta jo saisi kiteetöntä. Toisaalta olen yleensä samaa mieltä mitä tälläkin foorumilla monessa postauksessa on sanottu, että kannattaa ostaa kerralla kunnollista ja ilmeisestikin Futaban tapauksessa ekstraa maksetaan muustakin kuin pelkästä nimestä.

Itselläni on juurikin tuo radio. Eipä siitä tosiaan ole muuta pahaa sanottavaa kuin vastaanottimien hinta. Niitä ei alle satasen kovin helposti ainakaan suomesta löydä. Mutta jos käytössä on vain yksi auto, ei radion mukana tulevaa vastaria enempää tarvitakkaan.
Säätöjä löytyy varmasti aloittelijalle riittävästi (en ole vuoden aikan kaikkiin vielä perehtynyt) ja radioita on sen verran paljon liikkeellä, että neuvojakin saa säätämiseen.

Jos olisin radiota ostamassa nyt, oma valinta todennäköisesti osuisi Spektrum DX3S:ään. Kaksi vastaria paketissa ja telemetriallakin pääsisi leikkimään. Suurin piirtein sama hinta kuin Futaballa, mutta vastarit edullisempia. Eikä tuosta parilta kaverilta ole pahemmin haukkuja ko. radiolle kuulunut myöskään.
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: jiksu - 08.07.09 - klo: 23.29

Lainaus käyttäjältä: yogi - 08.07.09 - klo: 21.03

Jos olisin radiota ostamassa nyt, oma valinta todennäköisesti osuisi Spektrum DX3S:ään. Kaksi vastaria paketissa ja telemetriallakin pääsisi leikkimään. Suurin piirtein sama hinta kuin Futaballa, mutta vastarit edullisempia. Eikä tuosta parilta kaverilta ole pahemmin haukkuja ko. radiolle kuulunut myöskään.

pistäkkö linkkiä mistä vois saada kyseisen radio halvalla!??
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: pulla - 09.07.09 - klo: 07.58
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET/Spektrum-DX3S-3-kanavainen-Tietokonerattiradio-107633

Siinä on ratti.  :smiley:
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: alarauta - 09.07.09 - klo: 08.14
Lainaus käyttäjältä: yogi - 08.07.09 - klo: 20.06
Lainaa
Harjaton kone ja nopari, mulla on Speed Passionin noparia ja konetta
kahdessa eri autossa ja hyvin pelaa.

Mikä on käytännön ero näissä nopeudensäätimissä? Onko esim. http://bit.ly/vQZcl ok vai omaako kalliimmat versiot jotain, joka puolustaa vahvasti sellaisen hankkimista?

Samoin tuosta koneesta, olisi varmaan ok jos ei heti kärkeen tulisi hirveä tykki joka ei pysy juniorin tai seniorin käsissä ollenkaan ja päätyy naapurin aamiaispöytään lasin läpi... Eli onko noiden koneiden välillä suuret teho erot vai onko nopeusteho useamman osan summa?

jokke



linkittämäsi nopeuden säädin riittää aluksi, mutta moottorin tehon rajoitus tulee vastaan nelkkukrossin kanssa.
hanki suoraan lrp sphere / nosram matrix  ja siihen 5,5 lankainen kone.
se lienee yhdistelmä jolla nelkkukrossin vauhti ei lopu kesken.

vauhtiahan voi pudottaa noparista ja ohjaimesta.
moottori nopari valinnoista lienee enemmän juttua cyclonen omassa säikeessä.
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: jarkkom - 09.07.09 - klo: 13.53
Tossa on aika hyvä tarjous: http://www.hobbylinna.com/nosram-combo-matrix-power-revpure-p-21545.html.

Tosin koneen laakerit kannattaa päivittää keraamisiin.
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: peitsamo - 09.07.09 - klo: 14.56
Mulla oli D4:ssa tällainen (http://www.rcmart.com/catalog/rc-brushless-hobbywing-ezrun-sensorless-60aslh55t-motorprogramcard-combo-p-27593.html) combo. Hyvä hinta-laatusuhde.

Auto itsessään on hyvä ja niinkuin sanottu, osiakin saa.
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: yogi - 09.07.09 - klo: 15.20
Mitenkäs tämä http://bit.ly/swanghobby vertautuu noihin kahteen  edelliseen, onko katetta tuplahintaan verrattuna edellä mainittuun eZrunner komboon. btw, kiitoksia kaikille vinkkejä jakaville, tämä on loistava foorumi!

t. jokke

Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: ma-de - 09.07.09 - klo: 18.24
Itse laitan sellaisen mielipiteen että osta sensoripiuhalla oleva nopari ja moottori. Esim. medasecista cs nopari ja moottori. Tai novak, lrp/nosram jne.
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: _valtsu_ - 09.07.09 - klo: 22.22
Kannattaa ottaa myös huomioon, että jos jokin ostos on viallinen, niin suomalaisessa kaupassa takuutoiminta on molemminpuolin helpompaa.
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: Qazu - 10.07.09 - klo: 10.57
Xerun lienee laadukkaampi ja ominaisuuksiltaan parempi. Olisiko tarkempi laaduntarkkailu ja sitten nopeudensäätimellä parempi virrankesto. Moottorista en tiedä tarkemmin, mutta kiertää enemmän ja puhutaan "high quality" -magneeteista. Näemmä moottorissa on lämpötilasensorikin. Lieneekö joku moista comboa kokeillut autossaan?
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: sakke_ - 10.07.09 - klo: 14.20
Lainaus käyttäjältä: yogi - 08.07.09 - klo: 18.38
Kuten otsikko kertoo, eka 'kärryä' oon hommaamassa pojalle (ja itselleni ;-) ja jotenkin olen nyt päätynyt HB:n Cyclone D4 autoon. Koskapa noviisina ollaan liikenteessä niin minkäslaista sähköpuolta (kone/akku) tuohon kannattaisi näin aluksi laittaa? Radiosuosituksia?

t.jokke

Suosittelisin että käy kurkkaas jotain kisoja ja vähän ihmettelees mitä kalustoa kuskeilla on, kuitenki puhutaan aika isosta investoinnista pikku autoihin jos 2kpl autojaki hommaa ja kaikki niihin tarvittavat työkalut ja muut tilpehöörit. Ja yksittäisenki auton hankintaan helposti tonni uppoaa kaikkineen tavaroinen. Voihan harrastuksen halvemmallakin alottaa mutta kun ostaa kerralla kunnollista niin ei tarvi hermojaan menettää niin usein. Ja kilpailut ovat ehdottomasti tämän lajin suola jos aikoo harrastaa muutakin kun parin akun sudittelua pihassa, johon varsin äkkiä kyllästyy.
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: Qazu - 10.07.09 - klo: 14.25
Ja tietenkin kannattaa kartoittaa myös tarve eli missä autolla aiot ajaa? Se merkkaa melkeinpä eniten ja vaikuttaa myös siihen miten paljon rahaa autoihin menee.
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: sakke_ - 10.07.09 - klo: 16.13
Lainaus käyttäjältä: Qazu - 10.07.09 - klo: 14.25
Ja tietenkin kannattaa kartoittaa myös tarve eli missä autolla aiot ajaa? Se merkkaa melkeinpä eniten ja vaikuttaa myös siihen miten paljon rahaa autoihin menee.
Juu todellakin, ei kisa autoo kannata ostaa jos ei meinaa radalla ajella. Hiekkamontulle turha vehe, sinne menee foffi tai monsteri paremmin. Ja yleiseen kaahaukseen sopii vaikka slash tai joku muu traxasin pommikoneista.
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: yogi - 10.07.09 - klo: 20.13
Lainaus käyttäjältä: sakke_ - 10.07.09 - klo: 14.20
Suosittelisin että käy kurkkaas jotain kisoja ja vähän ihmettelees mitä kalustoa kuskeilla on, kuitenki puhutaan aika isosta investoinnista pikku autoihin jos 2kpl autojaki hommaa ja kaikki niihin tarvittavat työkalut ja muut tilpehöörit. Ja yksittäisenki auton hankintaan helposti tonni uppoaa kaikkineen tavaroinen. Voihan harrastuksen halvemmallakin alottaa mutta kun ostaa kerralla kunnollista niin ei tarvi hermojaan menettää niin usein. Ja kilpailut ovat ehdottomasti tämän lajin suola jos aikoo harrastaa muutakin kun parin akun sudittelua pihassa, johon varsin äkkiä kyllästyy.
Lainaus käyttäjältä: Qazu - 10.07.09 - klo: 14.25
Ja tietenkin kannattaa kartoittaa myös tarve eli missä autolla aiot ajaa? Se merkkaa melkeinpä eniten ja vaikuttaa myös siihen miten paljon rahaa autoihin menee.

Kiitos vinkeistä, ollaankin varmaan menossa katteleen Hyvinkään kisoja viikon päästä. Sanoin eka postauksessa vähän epäselvästi, en oo kahta kärryä hommaamassa vaan yhden jolla voi itekin välillä ajella, riippuen nyt kuinka hyvin pikkujunnua rc kärpänen puraisee (itteeni ainakin syyhyttää kovasti päästä radoille kokeileen ja haastaan  :grin:).

Kyllä sellainen auto jolla kisoihinkin voisi osallistua kiinnostaa. Onko tuolla lavangon radalla muuten mitä pienempää kerhotason kisatoimintaa? Tai jossain muualla Hesan lähiympäristöissä? Jotenkin myös järkeilin, että jos kunnon vehkeet ostaa, on niillä edes jotain jälleenmyyntiarvoa jos joskus homma jostain syystä ihan lopahtais. Rahaa tähän hommaan näyttää saavan menemän just niin paljon kun vaan haluaa, kaikkia faktoja ei ehkä vaimolle pidä kertoa...  :p tai sitten verrata lätkän peluun kustannuksiin...

jokke
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: RealTaste - 10.07.09 - klo: 21.08
Kaikille aloittelioille suosittelen rustleria (/muuta traxxasia) koska ajoin sillä yhdesti melkein täysiä puuhun niin ei tullut mitään. Mutta toisen kerran kun paukautin talon kulmaan niin meni 2 osaa rikki. Tilasin sabelta uudet yht hintaa 11€ postikuluineen.
Suosittelen rustleria (tai mitä vaan traxxasia) koska saben kautta varaosapalvelu pelaa ja kestää paljon damagea :D
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: Voyager - 10.07.09 - klo: 21.33
Jos sähkökrossi kiinnostaa, niin ottaisin keskusteluun mukaan Tamiya Durgan.
Durga on rakennus sarja, johon saa laittaa sähköt ja radiot kuin itse haluaa.

Autolle on oma topikki täällä sähköpuolella.

Toni  :wink:
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: jiksu - 10.07.09 - klo: 21.54
juu kannattaa ehdottomasti ostaa suoraa kisa version ni sillä pärjäileekin jo vähän kauemmin.
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: RealTaste - 10.07.09 - klo: 22.41
Mutta kun useilla ei ole samantien heittää tonnia autoon ja osiin  :undecided:
Otsikko: Vs: Jälleen yksi ensimmäisen auton ostaja...
Kirjoitti: peitsamo - 10.07.09 - klo: 22.47
Lainaus käyttäjältä: RealTaste - 10.07.09 - klo: 21.08
Kaikille aloittelioille suosittelen rustleria (/muuta traxxasia) koska ajoin sillä yhdesti melkein täysiä puuhun niin ei tullut mitään. Mutta toisen kerran kun paukautin talon kulmaan niin meni 2 osaa rikki.

Radalla ajamisessa on se hyvä puoli, että ei ole puita eikä taloja niin lähellä, että osumia tulisi.. :lol:

Totuus on kuitenkin se, että ajoi missä tahansa osia menee silloin tällöin rikki autosta kuin autosta, siksi toimiva varaosapalvelu on tärkeä asia. Kuten tuolla aiemmin on todettu, kannattaa katsoa ja kuunnella mitä kilpaa ajavat ovat mieltä, heillä kuitenkin on ensi käden kokemusta asiasta. En pitäisi ollenkaan huonona vaihtoehtona käytetyn kisakrossarin hankkimista, on se sitten HB, Tamiya tai mikä tahansa näistä yleisesti käytössä olevista merkeistä ja malleista.