Edullisempaa gigaradiota Futabalta:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi25.tinypic.com%2Frc28wh.jpg&hash=c2e36d55c7595ff21b53a5075376475e1bee5fdd)
The popular Futaba 2PL now with 2.4GHz Sport FHSS technology! With the introduction of the Futaba 2PL 2.4GHz Sport FHSS Radio, there's no reason why sport racers and boaters should miss out on the advantages of spread spectrum! The 2PL 2.4GHz Sport FHSS offers modelers an affordable 2.4GHz alternative that retains the 2PL's programming features while providing the interference-free control that has made 2.4GHz all the rage in R/C. The best of both worlds are combined with the computer programming convenience of the 2PL and the cutting-edge technology of 2.4GHz! A great upgrade for RTR cars, trucks and boats! Futaba Sport FHSS (Frequency Hopping Spread Spectrum) eliminates frequency pins and eliminates signal interference The included R603GF receiver features a flexible coaxial antenna that's easy to position inside the model for ideal reception Easy, convenient push-button transmitter/receiver linking, no binding plugs needed Uses only 4 dry cells, instead of the 8 cells usually required 2.4GHz Sport FHSS is not compatible with Futaba FASST systems. All of the 2PL's great programming features are still here! One-button menu access and function select Trim switch for precise setup 10-model memory Model naming Model reset Steering dual rates Servo reversing End Point Adjustments ABS braking Throttle Fail Safe Large LCD screen.
Hintana näyttäisi olevan 109,90$ Jenkeissä.
Harmi vaan ettei vastarit sovi yhteen FASST:in kanssa.
Koskahan saadaan Suomeen?
minkä laista muovia toi on? että jos putoaa lattialle
Lainaus käyttäjältä: samperi - 01.08.09 - klo: 16.32
minkä laista muovia toi on? että jos putoaa lattialle
Kyllähän se sieltä kannattaa nostaa ylös :grin: ja kunhan ei varpaille tiputa.. sattuu.
Ei noissa Futaban tuotteissa ole paljon materiaali virheitä ollut, eli kestää kyllä kolhuja kun mikä tahansa kyseisen merkin tuote.
Tuossa taitais olla Kyllä seuraava hankinta radioksi pojalle, nykynen on myös 2pl, mut 27mhz.
Voi harmi, näyttää saavan vasta lokakuun lopussa ainakin towerista.
Toi on kyllä hyvä ratti perus harrastajalle.
Toni
Nämä ilmeisesti 2-kanavaiset? Mistä edulliset 3-kanva radiot?
Lainaus käyttäjältä: s4m1 - 03.08.09 - klo: 00.12
Nämä ilmeisesti 2-kanavaiset? Mistä edulliset 3-kanva radiot?
LRP:eeltä. On ollut toimivat 40 mhz radioina ainakin mut tuolta saa gigaset... http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1286_1290&products_id=80463 (http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1286_1290&products_id=80463)
Samat radiot ansmannina:
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?products_id=2398&osCsid=4u979550vbspk9i6qr79trra94 (http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?products_id=2398&osCsid=4u979550vbspk9i6qr79trra94)
Kummatkin sanwan MX-3 Sportteja eri tarroilla.
Tuli tämä raatio tilattua. Taidan olla ainoa kenellä tämä on? Tai tosin huomenna taikka ylihuomenna saapuu postiin.
Syy siksi miksi tilasin nämä, johtuu siitä kun ajelen useimmin omaksi iloksi, niin en tarvitse hifistely laitteita :) Nämä riittävät omaan käyttöön varsin hyvin. Ja menee vain 4kpl paristoja (omaan sopivasti 4kpl ladattavia AA-paristoja)
Vastarin kokoa en mistään netin syövereistä löydä. Ei edes Futaban sivuilta. Mutta eikös nämä gigasen vastarit ole aika pieniä? Laitan vaikka kuvia tänne kun saapuu, koska netistä ei löydy kuin yhtä kuvaa.
Muiden Futaban 2,4GHz-mankkojen vastaanottimet ovat puolen auton kokoisia...eiköhän tuossakin ole sama juttu.
Google:
R603GF FHSS vastari 39 x 26 x 10 mm ja painoa 8g.
R603FF FASST vastari 26.5 x 37.7 x 14.3mm ja 17g.
Itsekin tässä arvon 2PL ja 3PM-X välillä :undecided:
Juu, ei noi vastarit kyllä mitään puolen auton kokoisia ole. Itellä 3pm ja tämä 2pl gigasina versioina. Loistavia radioita.
Aijai kun Futaba olisi laittanut vielä steering speed säädön tähän 2pl:ään niin olisi aika bueno, mutta pärjää kyllä ilmankin :smiley:
Lainaus käyttäjältä: poksudos - 25.09.09 - klo: 12.18
Juu, ei noi vastarit kyllä mitään puolen auton kokoisia ole. Itellä 3pm ja tämä 2pl gigasina versioina. Loistavia radioita.
No nyt kun minä arvon noiden välillä niin mitä käytännön eroa noissa olet huomannut paitsi tietysti yhden kanavan ero? 3PM-X kiinnostaa kyllä osittain siksi että jos pistäisi nelipyöräohjaavan auton crawleriksi..
Crawler-käytössä varmaan ihan pätevä tuo X malli. Itsellä siis vain tuo normaali 3pm versio.
Käytännön erot ovat oikeastaan vain ominaisuuksissa, joita 3pm:ssä on enemmän.
Nyt sain omani haettua postista. Ensimmäinen reaktio kapulasta oli, että onpas se kolho. En minä mitään pientä varronnutkaan, mutta kumminkin sen koko hieman säväytti. Ai vaizki oli onnistunut googlettamaan paremmin :)
Tuo vastari on kyllä ällistyttävän pieni. Ohjaimen ja vastarin naittaminen onnistui todella helposti. Ja ohjaimen säädöt ovat mielestäni helppoja käyttää. Ei tarvinnut ohjeita säätöjen tekemiseen. Vielä ei ole tullut eteen ominaisuutta, mitä olisin jäänyt kaipaamaan.
Nämä löytyi paketista... (ohjeet jäi kuvasta pois ja
AA-paristo on mittasuhteena vastarille).
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi302.photobucket.com%2Falbums%2Fnn102%2FTepanaattori%2Fprojekti%2FFutaba%2FDSC05684.jpg&hash=561a8b24791178467c658d12ca14f4530cadb17c) | (https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi302.photobucket.com%2Falbums%2Fnn102%2FTepanaattori%2Fprojekti%2FFutaba%2FDSC05690.jpg&hash=49daffd92ad0f3ffefc31c6d626eada3584b4933) | (https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi302.photobucket.com%2Falbums%2Fnn102%2FTepanaattori%2Fprojekti%2FFutaba%2FDSC05692.jpg&hash=49f9191ee62bc3d793ec4f893573d7e1518e7552) |
Mites nämä nyt asennetaan savage fluxiin? Onnistuin ne koodaamaan kyllä toisilleen, ja ohjaus toimii kun laittaa sen kiinni auton piuhoihin, mutta kaasu ei toimi, ja noparissa vilkkuu vain keltainen valo?
Lainaus käyttäjältä: Vilperix - 22.12.09 - klo: 12.46
Mites nämä nyt asennetaan savage fluxiin? Onnistuin ne koodaamaan kyllä toisilleen, ja ohjaus toimii kun laittaa sen kiinni auton piuhoihin, mutta kaasu ei toimi, ja noparissa vilkkuu vain keltainen valo?
En MMM:ia paremmin tunne, mutta yleensä, kun uusi vastari isketään kiinni niin nopari täytyy kalibroida uudestaan.
Nopeita neuvoja kun tuli hommattua tämmönen kapula tolla vastarilla tietysti ja tämä uusi Traxxas Slash 4x4 P.E. niin sellainen ongelma eli kun ei kaasuttele, se vaan tärrää paikoillaan, miksi? Eka kerta 2.4ghz radio ja ei ole myöskään hirveesti kokemuksia noiden yhdistämisestä/kalibroimisesta, kiitos jo etukäteen :)
Lainaus käyttäjältä: Makro86 - 11.01.10 - klo: 21.32
Nopeita neuvoja kun tuli hommattua tämmönen kapula tolla vastarilla tietysti ja tämä uusi Traxxas Slash 4x4 P.E. niin sellainen ongelma eli kun ei kaasuttele, se vaan tärrää paikoillaan, miksi? Eka kerta 2.4ghz radio ja ei ole myöskään hirveesti kokemuksia noiden yhdistämisestä/kalibroimisesta, kiitos jo etukäteen :)
Eli jos kaasu on neutraalilla, niin kone "tärrää"? Jos näin, niin ratin vasemmalla puolella on pieni namiska josta saa kaasutrimmiä säädettyä. Kun naputat namiskaa ylös tai alas, niin näytöllä lukee kuinka paljon säätää, maximi on 25. Itselläni ohjain ja vastari yhdisti itsestään, eli mun ei tarvinnut painaa vastarista sitä painiketta. Toivottavasti saa jotain selkoa..
Juu asia selvä, sainkin sen sitten vähän ennen laittamaasi viestiä Tepaja, kiitos kuitenkin vastauksestasi :) Ei tosiaan tarvinnut sen koommin yhdistellä noita keskenään kun tekivät ikäänkuin puolestani :)
Gigaradiot on ollu hankintalistalla. Pitkään piti arpoa seuraavien välillä:
- Futaba 2PL
- Ansmann W3
- Acoms Technisport
Ja kalliimmista
- Futaba 3PM
- Spektrum DX3S
- Spektrum DX3.0
Lopulta päädyin 2PL:ään. Ajo on lähinnä monttubashausta, joten enemmillä säädöillä tuskin teen mitään :smiley: Valintaa puolsi myös 4xAA patterivaatimus. Luvatulla kantomatkallakaan (80m) ei ollut eroa verrattuna kalliimpaan Futabaan.
Radiot lähti juuri tilaukseen Suomesta, ehkä tiistaina jo asennushommiin :cool:
Lainaus käyttäjältä: apophis - 21.02.10 - klo: 22.51
Gigaradiot on ollu hankintalistalla. Pitkään piti arpoa seuraavien välillä:
- Futaba 2PL
- Ansmann W3
- Acoms Technisport
Kuin myös, itsellä on vaan ansmannin tilalla tuo LRP C3-STX Pro 2.4GHz F.H.S.S. Mutta valintoihin tuli myös traxxasin gigaset käytettynä. Mitäs mieltä olette nuista? Acoms on ykkösena halvin kun on ja keskustelua/tietoa löytyy.
Spektrumilta on tullut myös hyvä kilpailija n100€ joukkoon, DX3E.
Lainaus käyttäjältä: sjos - 22.02.10 - klo: 07.58
Spektrumilta on tullut myös hyvä kilpailija n100€ joukkoon, DX3E.
Halpahan tuo on, mutta pelkät analogiset säädöt ei oikein innostaneet. Sama juttu sen Acomsin uuden mallin kanssa. IMHO pitää olla digitaaliset säädöt ja näyttö :wink:
Lainaus käyttäjältä: apophis - 21.02.10 - klo: 22.51
Lopulta päädyin 2PL:ään. Ajo on lähinnä monttubashausta, joten enemmillä säädöillä tuskin teen mitään :smiley: Valintaa puolsi myös 4xAA patterivaatimus. Luvatulla kantomatkallakaan (80m) ei ollut eroa verrattuna kalliimpaan Futabaan.
Radiot lähti juuri tilaukseen Suomesta, ehkä tiistaina jo asennushommiin :cool:
Itseä myös korpeaa nuo TRX:sin AM radiot ja apua etsin noista em. radioista ja itsekin olisin tuon 2PL:än kannalla. Joten pistätkö käyttökokemuksia, kun saat radiot kiinni? Tulisi itselläkin lähinnä erinäiseen bashaukseen, mutta kuitenkin niin, että jotain perus kisaamista voisi kokeilla myös. Mitään bling bling "pilkunn**simis" säätöjä en usko tarvitsevani. Jotenkin kuitenkin tuo 80m kantama aika lyhyeltä. Onhan se nyt lähes jalkapallokentän mitta, ja siellä kaukaisuudessa auton ajo ei ehkä ole enää kovin tarkkaa, mutta monilla gigaradioilla sanotaan olevan "näkökentän" kattava kantama. Joten jos voisit laittaa myös kantavuudesta tietoa. Jokatapauksessa nykyinen n. 20m kantama kasvaisi 4-kertaiseksi.
Acomssille lupaavat 200m tuolla topikissa.
Lainaus käyttäjältä: SepiMies - 25.02.10 - klo: 12.44
Joten pistätkö käyttökokemuksia, kun saat radiot kiinni?
Voin ainakin itse suositella kyseistä laitetta. Ei ole kertaakaan ollut häiriöitä 6kk aikana. Kantamaa tosin en ole koittanut. Plussaa saa erityisesti vähäisestä virrankulutuksesta AM radioihin verrattuna. Hieman pitäisi omaa kapulaa parantaa vain kahvasta, laittaa jotain pehmikettä. Varsinkin kisoissa kädet hikoili ja kapula rupesi lipsumaan :grin:
Onko tuossa mahdollista säätää kanavien vastekäyriä kalliimman Futaban tapaan?
Lainaus käyttäjältä: hk - 25.02.10 - klo: 21.30
Onko tuossa mahdollista säätää kanavien vastekäyriä kalliimman Futaban tapaan?
Ei.
Lainaus käyttäjältä: mof - 25.02.10 - klo: 22.19
Lainaus käyttäjältä: hk - 25.02.10 - klo: 21.30
Onko tuossa mahdollista säätää kanavien vastekäyriä kalliimman Futaban tapaan?
Ei.
No perskuta. Sen ominaisuuden takia olisin voinut vaihtaa Acomsin tuohon Futabaan.
Toivottavasti Futaba tajuaa hinnoitella tuon mallin vastarit todella aggressiivisesti, perinteisestihän Futaban vastarit eivät ole olleet edullisimmasta päästä, jos kiltisti sanotaan. Kun Acomsin vastaavaan hilavitkuttimeen saa lisävastareita ~35 eurolla ja värkeissä on ilmeisesti sitten tasan samat ominaisuudet niin en oikein näe mitä asiakaskuntaa Futaba tuolla uutukaisella kosiskelee. Kannattaa muistaa, että matalammalla jännitteellä toimiva lähetin tarvii enemmän virtaa saadakseen saman tehon pihalle...yleensä se tarkoittaa kalliimpaa elektroniikkaa mitä tuskin tässä halpisluokassa edes Futaba voi käyttää.
Varmasti toimiva radio kuten kaikki Futabat, mutta pärjääkö se jo nykyisessä porukassa jää nähtäväksi.
Radiot saatu ja asennettu.
Ensivaikutelma oli ihan kohtuu laadukas. Johonkin AM/FM radion kuoriinhan tuo on tehty. Pientä kynnystystä on saumoissa 'puoliskojen' välissä jossakin kohdissa. Kiteen paikka ja antennin reikä on tulpattu. Tuossahan on siis sisäänrakennettu antenni lähettimessä.
Ratin vaste on hyvä ja tarkan tuntuinen, palautusvoimaa ei voi säätää, mutta oli sopivan tuntuinen. Liipasin tuntuu jotenkin herkältä, johtunee siitä, että oli TQ mankassa pitkään 70/30 asetus liipasimelle.
Näyttö on selkeä ja säädöt erittäin helppoja käyttää.
Vastari on pienempi kuin uusin Traxxasin nelikanavainen AM vastari. Eli esim. Slashin radiokoteloon menee erittäin helposti. Vastarin antenni on koaksiaalityyppiä ja kovin tiukalle ei saa taivuttaa. Slässiin meni nätisti vakio antennipaikalle ja laitoin antennin suojaan lyhyeen antenniputken pätkään. Koko homma jää kopan sisälle kokonaan ja antenni saadaan silti pystyyn.
Bindausta ei tarvinnut tehdä, ainoa juttu Castlen Sidewinderin kanssa on laittaa kaasu kanava reverselle, että saa kalibroitua. Sama juttu vissiin kaikkien Futabien kanssa?
Onko muuten mahdollista, että eri radiolla tulisi ohjausservoon enemmän liikerataa?! Ainakin siltä tuntui kun autotallissa tuota pyörittelin!?
Kantamatestiä en ole tehnyt, mutta jos ohje lupaa 80m, niin ainakin sen se varmaan kantaa? 200 metriä on muuten melko pitkä matka ja epäilen että mikään gigaradio ei sellaista lupaa, koska lähetysteho on kuitenkin rajoitettu 2.4GHz alueella. Varmasti yli 100 metriin kuitenkin päästään hyvissä olosuhteissa kaikilla.
On vähän slässin koriprojekti vaiheessa ja liqidista osaa tulossa, joten enemmän testiraporttia myöhemmin :wink:
EDIT: Tuosta lähettimen jännite/patterimäärästä vielä. Se oli ehkä lopussa suurin syy, että tuli otettua tuo Futaba. Low voltage 2.4GHz vehkeitä ja piirisarjoja on jokapaikka täynnä, joten ihmettelen suuresti, miksi esim. Acoms ja Ansmann käyttää lähettimessä 8 AA paristoa?!
Lainaus käyttäjältä: apophis - 25.02.10 - klo: 23.27
EDIT: Tuosta lähettimen jännite/patterimäärästä vielä. Se oli ehkä lopussa suurin syy, että tuli otettua tuo Futaba. Low voltage 2.4GHz vehkeitä ja piirisarjoja on jokapaikka täynnä, joten ihmettelen suuresti, miksi esim. Acoms ja Ansmann käyttää lähettimessä 8 AA paristoa?!
Koska P=UI.
Ettei tämä nyt menisi pelkäksi viisasteluksi mistä ei ole kenellekään mitään hyötyä niin käytännössä korkeampi jännite tarkoittaa sitä, että voidaan käyttää vanhempia komponentteja mitkä ovat tuntuvasti halvempia, ja niissä myös pätee tuo perussääntö.
Lainaus käyttäjältä: hk - 25.02.10 - klo: 22.43
Lainaus käyttäjältä: mof - 25.02.10 - klo: 22.19
Lainaus käyttäjältä: hk - 25.02.10 - klo: 21.30
Onko tuossa mahdollista säätää kanavien vastekäyriä kalliimman Futaban tapaan?
Ei.
No perskuta. Sen ominaisuuden takia olisin voinut vaihtaa Acomsin tuohon Futabaan.
Toivottavasti Futaba tajuaa hinnoitella tuon mallin vastarit todella aggressiivisesti, perinteisestihän Futaban vastarit eivät ole olleet edullisimmasta päästä, jos kiltisti sanotaan. Kun Acomsin vastaavaan hilavitkuttimeen saa lisävastareita ~35 eurolla ja värkeissä on ilmeisesti sitten tasan samat ominaisuudet niin en oikein näe mitä asiakaskuntaa Futaba tuolla uutukaisella kosiskelee. Kannattaa muistaa, että matalammalla jännitteellä toimiva lähetin tarvii enemmän virtaa saadakseen saman tehon pihalle...yleensä se tarkoittaa kalliimpaa elektroniikkaa mitä tuskin tässä halpisluokassa edes Futaba voi käyttää.
Varmasti toimiva radio kuten kaikki Futabat, mutta pärjääkö se jo nykyisessä porukassa jää nähtäväksi.
Ainakin äkkiseltään vertailtuna omasta mielestä Futaba tuntuu paremmalta käteen ja tuntumaltaan paremmalta. Varmasti molemmat on kuitenkin ihan ok.
Vastarit on kyllä hieman kalliimmat kuin Acomsilla.
Lainaus käyttäjältä: hk - 26.02.10 - klo: 01.16
Koska P=UI.
Ettei tämä nyt menisi pelkäksi viisasteluksi mistä ei ole kenellekään mitään hyötyä niin käytännössä korkeampi jännite tarkoittaa sitä, että voidaan käyttää vanhempia komponentteja mitkä ovat tuntuvasti halvempia, ja niissä myös pätee tuo perussääntö.
P=UI ei ole kovin hyvä peruste, vaikka faktaa onkin. Nimittäin nykyään hakkureita saa yhteen käytännössä ilmaiseen piiriin integroituna, joten ei ole sen puolesta syytä käyttää korkeampaa lähtöjännitettä kuin 4xAA.
Ennemmin syynä lienee joku valmis OEM design, jossa patterikotelo sattuu olemaan 8xAA ja muu elektroniikka alunperin ko. jännitteellä. Joten jos minimibudjetilla tehdään sellaisesta 2.4GHz versio, niin ei ole alettu tuota muuttamaan.
Lähetystehon ja kantaman kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Ja nimenomaan sen takia, että 2.4G alueella on tehot rajoitettu viranomaisten puolesta.
Kehitys kehittyy! Varsinkin yhden aikaan aamuyöstä ;)
Nyt kysymys johon mieluiten vastaus nopeasti eli kun olen hommaamassa tuon
Savageen kun siitää meni vastari rikki niin kuinka hyvin sopii savageen?
Eikö tän radion vastariin voi kytkeä 6v akkua?
Itellä ei toimi yhtään 6v mutta 4,8 toimii hyvin
Kyllä pitäisi toimia vastarin 6V:lla, liekö ongelma nyt jossain muualla, liittimissä tai akussa?
Liittimet kunnossa.. akusta en tiedä..
Nyt katoin niin manuaalissa luki että pitää vastarin jännite olla alle 6v?
Mistä johtuu että pakki ei toimi fluxissa heti jarrutuksen jälkeen vaan joutuu usemman kerran työntämään pakkia päälle ohjaimesta?
Noparina mulla on hobbywingi.
Noparin asetuksiin en ole vielä koskenut.
Kuuluuko ohjaimesta olla päällä NOR. vai REV.???
NORMAALILLA mulla ei auto kyllä tottele eli on päin vastoin mutta kun laitan REV. päälle niin toimii.
Lainaus käyttäjältä: Ilfons - 29.03.10 - klo: 09.44
Mistä johtuu että pakki ei toimi fluxissa heti jarrutuksen jälkeen vaan joutuu usemman kerran työntämään pakkia päälle ohjaimesta?
Noparina mulla on hobbywingi.
Noparin asetuksiin en ole vielä koskenut.
Kuuluuko ohjaimesta olla päällä NOR. vai REV.???
NORMAALILLA mulla ei auto kyllä tottele eli on päin vastoin mutta kun laitan REV. päälle niin toimii.
Onko noparia kalibroitu?
En ole kyllä kalibroinut sitä.
TUNTUI toimivan suoraan paikalleen asennuksen jälkeen.
Varmaan löytyy manuaalista kalibroimis ohje..??
No totta kai löytyy mut olin taas perus suomalainen ja koitin ns. kepillä jäätä ennen kuin viitsin lukea ohjekirjaa...
Niin olikos tässä mallissa latauspistoketta? Tietty eihän tuon neljän akun
erilliseen laturiin irrottaminenkaan kauhea homma ole. Mutta kätevämpää olisi
kytkeä laturin piuha suoraan radioon kiinni. Laturikin oliis jo valmiina, kun
se vastarin akun lataamista varten piti ostaa.
Lainaus käyttäjältä: InfernoSP4 - 01.04.10 - klo: 11.46
Niin olikos tässä mallissa latauspistoketta?
Löytyy näytön alapuolelta. Lukee "4.8V only".
Tänks Tepaja!
Nyt täytyy sitten miettiä tämän Futaba 2PL:n ja Spectrumin DX3E:n välilä! :undecided:
Ehkä vaaka kääntyy kuitenkin spectrumiin, sen muotoilu jotenkin puhuttelee!
Ja vielä tarkennan että kun olet laturin ostanut niin onhan se nyt sitten 4,8v max niinkuin spektrum ilmoittaa.
Eli et rupea latailemaan liian korkealla jännitteellä.
Ja vielä muistutuksena että spektrumin latauspistokkeessa on napaisuus käänteisesti verrattuna esim futabaan.
Liitin on sama, mutta napaisuus käänteisesti.
Eli valmis laturi ei siis suoraan käy, vaan pitää kääntää johdot toisinpäin.
Onko joku testannut mikä tämän radion todellinen kantama on?
A-ha, ei ole sitten tuo laturin sopivuuskaan niin itsestään selvää... :angry:
Mutta mulla on siis tuollainen Fusion NX83 (Kyosho-kaupat myy). Paketissa lukee
että "johdot mukana Futaba TX, JR/Spectrum TX,RX". Ja vielä että "TX-lataus
4-8 kennoa). JA pari adapteria siinä tuli mukana. Voisi siis toiveajatella, että
saattaa onistua myös Spectrumin lataus.
Ja jos ei käy, niin neljän akun satsi menee tuollaiseen yleislaturiin mutta
kahdeksan latailu teettää jo askaretta!
Ostin tämmösen futaban kun ei nuo vanhat kideradiot tykänny toimia (am tai fm)e-maxxin kanssa 20-30m pidemmälle mamba monster kokoonpanolla. Tulipa kokeiltua. Ratissa on hyvä tuntuma ja mukavan "tahmea" kumi. Perusradio joka toimii omassa bashauksessa juuri niin kuin pitää. 50-60m pidemmälle en ole vielä kokeillut. Futabaan olen oppinut luottamaan, saa nähdä ansaitseeko tämä luottamuksen pidemmällä tähtäimellä...
Itsekkin ostin kyseisen ohjaimen ja vastarin E-maxxiin. Tuli heti ongelma vastaan, kun autossa on kaksi ohjausservoa ja vastarissa vain yksi lähtö näille. Voiko nuo ohjausservot liittää modaamalla samaan vastarin lähtöön?
Y-kaapelilla ainakin onnistuu, en tiedä sitten onko joku erillinen paikka.
Nyt kuli ks. radio ja tarvittaisiin neuvoja. Eli miten toi asennetaan ja mikä tuo mukana tullut katkasija on? Kytkin sen noparin johtoon (kuvien) mukaan ja painoin katkasian on asentoon ohjain päälle, mutta kun noparista painaa nappia niin ei tapahdu mitään. Ohjaus kyllä toimii.
Neuvoja?
Edit. Ilman katkasiaa toimi, mutta kaasu on pakki jne. Eli miten se suunta käännetään? Toinen "ongelma" on se että kun ohjaimen laittaa pois päältä niin alkaa piipitys auto koittaa liikkua vähän mutta pysyy silti paikoillaan?
AAh, oisko se katkasia bindaukseen?
Niin?
Ei ole katkaisija bindaukseen, vaan muistaakseni polttomoottoriautoja varten.
Ohjaimen menuun kun menet, niin siellä on kaasulle (ja ohjaukselle) normaali ja reverse, olisivatkohan olleet nimillä fwd ja rev, eli sen kun kokeilee kääntää toisinpäin.
Ja usein toki nopeudensäädin pitäisi kalibroida myöskin uusille radioille.
Toimi suoraan ilman kalibrointia. Enpä vaan saanut käännettyä näin kyllä nuo nimet mutta ei onistunut.
No jos reverse ei pelitä niin käännä moottorin johdot toisin päin eli jos nyt on
Punanen-Punanen
Musta-Musta niin käännät
Punanen-Musta
Musta-Punanen
Lainaus käyttäjältä: -HL- - 02.06.10 - klo: 14.29
Toimi suoraan ilman kalibrointia. Enpä vaan saanut käännettyä näin kyllä nuo nimet mutta ei onistunut.
Asetuksia vaihdetaan niillä ratin yläpuolella ja vasemmalla puolella olevilla nappuloilla joilla esim ohjaustakin trimmataan.
Joo toi autto. Mutta nyt on ongelma ilmeisesti "vapaa" tilan epassa. Eli kun auton laittaa päälle niin etu renkaat kääntyvät jonkun verran vasemmalle. Sitten ongelmaa kaasun epassa, eli auto kulkee n. puolta vauhtia normaalista. Vika ei ole noparin asetuksissa.
Lainaus käyttäjältä: -HL- - 03.06.10 - klo: 14.09
Joo toi autto. Mutta nyt on ongelma ilmeisesti "vapaa" tilan epassa. Eli kun auton laittaa päälle niin etu renkaat kääntyvät jonkun verran vasemmalle. Sitten ongelmaa kaasun epassa, eli auto kulkee n. puolta vauhtia normaalista. Vika ei ole noparin asetuksissa.
Niistä ratin ympärillä olevista napeista toisella säädetään tuo ohjaus suoraksi kun et ole valikossa... muistaakseni se päällä oleva.
onkos toi futaba 2pl 2.4ghz ohajain hyvä venekäyttöön? onkos kelläkään tota ohjainta ? mites toi kestää käytössä , entäs käyttö kokemukset ? :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: mof - 03.06.10 - klo: 18.50
Lainaus käyttäjältä: -HL- - 03.06.10 - klo: 14.09
Joo toi autto. Mutta nyt on ongelma ilmeisesti "vapaa" tilan epassa. Eli kun auton laittaa päälle niin etu renkaat kääntyvät jonkun verran vasemmalle. Sitten ongelmaa kaasun epassa, eli auto kulkee n. puolta vauhtia normaalista. Vika ei ole noparin asetuksissa.
Niistä ratin ympärillä olevista napeista toisella säädetään tuo ohjaus suoraksi kun et ole valikossa... muistaakseni se päällä oleva.
Kyse ei ole sillon EPAsta
EPA = End Poin Adjustment
Epalla siis säädetään ainoastaan liikeradan maksimi asento.
Trimmit on erikseen millä säädetään ohjauksen ja kaasun keskitys.
Ja ne on nimenomaan ne ratin ympärillä olevat trim nappulat.
ratin yläpuolella ohjaus... ratin vasemmalla puolella kaasu.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 04.06.10 - klo: 13.18
Lainaus käyttäjältä: mof - 03.06.10 - klo: 18.50
Lainaus käyttäjältä: -HL- - 03.06.10 - klo: 14.09
Joo toi autto. Mutta nyt on ongelma ilmeisesti "vapaa" tilan epassa. Eli kun auton laittaa päälle niin etu renkaat kääntyvät jonkun verran vasemmalle. Sitten ongelmaa kaasun epassa, eli auto kulkee n. puolta vauhtia normaalista. Vika ei ole noparin asetuksissa.
Niistä ratin ympärillä olevista napeista toisella säädetään tuo ohjaus suoraksi kun et ole valikossa... muistaakseni se päällä oleva.
Kyse ei ole sillon EPAsta
EPA = End Poin Adjustment
Epalla siis säädetään ainoastaan liikeradan maksimi asento.
Trimmit on erikseen millä säädetään ohjauksen ja kaasun keskitys.
Ja ne on nimenomaan ne ratin ympärillä olevat trim nappulat.
ratin yläpuolella ohjaus... ratin vasemmalla puolella kaasu.
Juu, mutta vikakuvauksessa oli että kääntyy jonkin verran vasemmalle, eli väittäisin että tarkoituksena on säätää trimmiä eikä epaa...
Epahan tuossa ohjaimessa säädetään niin, että valikon epa-kohdassa käännetään esim vasemmalle, jolloin säädetään vasemman puolen epa (edelleen niistä ratin ympärillä olevista namiskoista) ja oikealle käännettäessä oikean puolen epa.
Mutta entäs tuo kaasu? En saanut ohjausta toimimaan oikein päin vieläkään...
Moi,
Pitääkö tän futaba 2pl 2.4ghz radion kanssa käyttää digiservoja?
En ole ihan varma, mutta muistelisin että manuskassa lukee ONLY DIG(I) SERVOS
Minä en pikaisen lukaisun perusteella löytänyt, että lukisi vain digitaaliset servot.
Itse olen käyttänyt ainakin tätä (http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8778) moitteetta ja en löydä mainintaa, että olisi digitaalinen servo.
Jaa voi olla tarkistanpas... Sitten huomenna. :cheesy:
Vois ittekki hommata kesäks tommosen radion, mutta ei taida onnistua jos tarvii digi servot?
Nyt autossa kiinni halpis hitecit, oisko ollu jotain 322 ja 422? Ehkä?
moro, käykö tamä akku? futaba 2pl 2,4 ghz radio-ohjaimeen.
http://cgi.ebay.com/RC-Transmitter-Lipo-Battery-futaba-3PM-6EXA-3FR-2PL-/290411540002?cmd=ViewItem&pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item439de06e22#ht_935wt_911
Lainaus käyttäjältä: jokke19 - 09.06.10 - klo: 11.00
moro, käykö tamä akku? futaba 2pl 2,4 ghz radio-ohjaimeen.
http://cgi.ebay.com/RC-Transmitter-Lipo-Battery-futaba-3PM-6EXA-3FR-2PL-/290411540002?cmd=ViewItem&pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item439de06e22#ht_935wt_911
Jossei ole isompi kuin 4 akkua / sormiparistoa niin sopii.
Lainaus käyttäjältä: vilzuh - 09.06.10 - klo: 11.05
Lainaus käyttäjältä: jokke19 - 09.06.10 - klo: 11.00
moro, käykö tamä akku? futaba 2pl 2,4 ghz radio-ohjaimeen.
http://cgi.ebay.com/RC-Transmitter-Lipo-Battery-futaba-3PM-6EXA-3FR-2PL-/290411540002?cmd=ViewItem&pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item439de06e22#ht_935wt_911
Jossei ole isompi kuin 4 akkua / sormiparistoa niin sopii.
Tuskin käy, koska tuo akku on 11.1V ja ainakin oma 2.4GHz 2PL on 4 paristolla toimiva, eli n. 6V...
Lainaus käyttäjältä: mof - 09.06.10 - klo: 11.42
Lainaus käyttäjältä: vilzuh - 09.06.10 - klo: 11.05
Lainaus käyttäjältä: jokke19 - 09.06.10 - klo: 11.00
moro, käykö tamä akku? futaba 2pl 2,4 ghz radio-ohjaimeen.
http://cgi.ebay.com/RC-Transmitter-Lipo-Battery-futaba-3PM-6EXA-3FR-2PL-/290411540002?cmd=ViewItem&pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item439de06e22#ht_935wt_911
Jossei ole isompi kuin 4 akkua / sormiparistoa niin sopii.
Oho, en huomannut, että on 11,1 volttinen.
Mutta osaako joku sanoa, toimiiko 2PL analogisten hitec- servojen kanssa?
Tuskin käy, koska tuo akku on 11.1V ja ainakin oma 2.4GHz 2PL on 4 paristolla toimiva, eli n. 6V...
Onkos tässä radiossa vielä ihan normi piiska-antenni vai jokin lyhyempi versio?
Antennin tilalla on kahvassa kumitulppa ja vastarissa se kymmensenttinen koksijohdon pätkä jonka olen inferno ve:ssä jättänyt sinne vastarilaatikkoon rullalle ja hyvin on toiminut.
Itsellä toiminut hyvin Kyoshon rtr ja Hpin rtr servoilla jotka tuskin on digiä nähnytkään.
Lainaus käyttäjältä: Raisu - 19.06.10 - klo: 12.11
Antennin tilalla on kahvassa kumitulppa ja vastarissa se kymmensenttinen koksijohdon pätkä jonka olen inferno ve:ssä jättänyt sinne vastarilaatikkoon rullalle ja hyvin on toiminut.
Itsellä toiminut hyvin Kyoshon rtr ja Hpin rtr servoilla jotka tuskin on digiä nähnytkään.
Eli toisinsanoen ohjaimessa ei ole ulkoista antennia lainkaan? Meneekin siinätapauksessa ykkösvaihtoehdoksi nämä radiot.
Ei ole ulkoista antennia ei, hyvä radio mutta lisä vastarit arvokkaita n. 60e muistaakseni.
Lainaus käyttäjältä: Raisu - 19.06.10 - klo: 12.42
Ei ole ulkoista antennia ei, hyvä radio mutta lisä vastarit arvokkaita n. 60e muistaakseni.
Siltikin selvästi halvempia kuin kalliimmissa futaboissa.
On kyllä yllättävänkin halpa jos Suomesta saa alle 100€ Futaban vastarin :wink:
Tuleekohan Futabalta autopuolelle koskaan samanlaisia edullisempia vaihtoehtoja kuin lennokkikäyttöön hiljattain tuli järkevään hintaluokkaan 6106HF ja 6106HFC?
Tuli hommattua kyseinen radio ja nyt tuntuu olevan nuo gigasen radion säädöt todella hakusessa.
Voisiko joku kenties hieman selventää asiaa vaikka yv:llä?
Autossa on myös sellanen ongelma,ettei pakki toimi kunnolla.
Radio ja vastari löysivät toisensa itsekseen,nopari on kalibroitu ja noparin asetukset ovat kunnossa.Joten tuo taitaa myös olla noista säädöistä siis kiinni vai?
Jos joku viitsisi vaivautua ja auttaa,niin saisi nuo säädöt kohdilleen.
Millasia puutteita siinä sitten on?
Nyt on vähän ongelmia tuon throttle epan kanssa.
Pitäisikö tuo pakki/jarru saada toimimaan tuolla 120%:lla?Vaikuttaako siihen se mitkä noparissa on niiden arvoina?
Nyt tuntuu jotenkin toimivan pakki tuolla 70%:lla.Saisi omasta mielestä ottaa myös jarru paremmin kiinni.
Nyt tarvittaisiin neuvoja.
Laita jarru ja kaasu EPA:t suurimpaan arvoon eli 120% ja kalibroi nopari. Siihen loppuu ne ongelmat...
Eikä niihin epoihinkaan ole pakko koskea, kunhan kalibroi noparin uudelleen, kun olet radion vaihtanut. Tähän ei vaikuta se että minkä radion siihen vaihdat, vaan se nopari pitää kalibroida uudestaan vaikka laittaisit just samanlaisen radion kuin aiempikin on ollut.
Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 30.06.10 - klo: 16.19
Laita jarru ja kaasu EPA:t suurimpaan arvoon eli 120% ja kalibroi nopari. Siihen loppuu ne ongelmat...
Eikä niihin epoihinkaan ole pakko koskea, kunhan kalibroi noparin uudelleen, kun olet radion vaihtanut. Tähän ei vaikuta se että minkä radion siihen vaihdat, vaan se nopari pitää kalibroida uudestaan vaikka laittaisit just samanlaisen radion kuin aiempikin on ollut.
Nopari tuli kalibroitua ja siihen ne ongelmat tosiaan loppui!
Eihän näistä voi ikinä oppia kaikkea. :grin:
Futaba R603FG vastari on jo rikkonut 2 kpl servoja ? mikäköhän vika siinä vastaan ottimessa on?
auttakaa pliis haluun saada tähän ongelmaan apua pikaisesti !!
vastauksia kiitos .
Milläs olet päätellyt että se vastari ne servot rikkoo ?
Ellei selvää mekaanista vauriota ole, on aika usein servojen rikkoutumisen syy on se, että servon liikeradan ääripään säätö on jäänyt tekemättä tai tehty huolimattomasti. Vastari tuskin itsessään on syypää tuohon.
No tuli vaa mieleen että servo rikkois ne , mutta en tiiä sitten. Täytyy käydä ostaa uus servo ja sitten testata jos toimisi. Kiitos kaikille vinkeistä oikein paljon. :laugh:
moro, nytten on mitattu jännite noparilta vastarille 5.97 volttia . Vastari rikkonut jo 3 servoa . Servon moottori pyörii kokoajan, ja kun lähettimen laittaa päälle niin servo pyörii kokoajan. Ohjausta käännetäessä servon pyörimis suunta ja nopeus muuttuu. Mikä on sitten vikana?
Mitä servoja sää tarkalleen siitä olet rikkonut? Eikös Futaballa ole kalliimmissa värkeissä ne omat servopulssimoodinsa mistä ainakin aikanaan varoiteltiin, että saattaa rikkoa paikkoja jos ei ota pois päältä?
Näin Acomsia käyttäneenä ei noita tarkempia speksejä muista kun savöxit ne toimii vaan. ;)
Mulla on siinä futaba 2pl 2,4 ghz radio. Ekaksi siitä meni traxxas 2080 servo ja, sitten toinen oli futaba ss3305 ja vikaksi meni vertical mini servo.
Tuo Traxxas 2080 servo on vissiin ollu 1/16 revossa. Itselläni on ollut sama setuppi ja ei mitään häikkää.
Miten sulla kestää toi servo samalla setupilla? mulla vaan ei kestä. Ostin sitten siihen uuden savöx servon metallirattailla ja vääntövoima 3,9 kg onkohan toi riittävä minirevoon ?
Siis ei minulla enää ole kyseistä autoa. Ihan hyvin se kesti, ei mitään ongelmaa. Ja vastarissa on ollut kiinni Blue Birdin servoja jälkeen ongelmitta. Eiköhän tuo servo ole passeli mini revoon.
Oliko sulla siinä mini e-revossa futaban 2pl 2,4 radiot ? mulla on sen vastari rikkonut 3kpl servoja. Mites sulla toimiko se ihan ongelmitta?
Tuossa radiossa ei taida olla HRS-moodia mikä voisi rikkoa nopealla signaalillaan noita halvempia analogiservoja? Mikä tuossa viittaa siihen että se on juuri vastaanotin mikä rikkoo ne servot?
Ei löydy mistään mainintaa, että omaisi HRS-moodia.
Lainaus käyttäjältä: SSchevy - 13.08.10 - klo: 20.21
Oliko sulla siinä mini e-revossa futaban 2pl 2,4 radiot ? mulla on sen vastari rikkonut 3kpl servoja. Mites sulla toimiko se ihan onlgelmitta?
Itsellä ei ainakaan ollut ensimmäistäkään tuollaista ongelmaa 2PL:n kanssa, sekä vastarit että servot (Savöx) toimi eikä rikkoneet toisiaan... miksi oletat, että vastari niitä rikkoo?
En tiedä että onko vika vastarissa vai missä ? Vika voi tietysti olla myös noparissa mutta sitä en oikeen usko. Vai onko se vika sitten lähettimessä ? Täytyy sitten käydä hakee ens viikolla futabaan uus vastari.
Hei SSchevy!
Kai olet säätänyt servon liikeradan oikein???
Eli säätä EPA, End Point Adjustment, toiminnolla kääntyvyys niin että,
ohjaupalan varren ja alatukivarren välissä on noin kahden millin väli.
Jos ohjauspalan varsi ottaa kiinni alatukivarteen ja servo sirisee,
niin servo vaan haluaa kääntää enemmän ja enemmän.
Servo ei luonnollisesti tykkää, jos se vaan haluaa kääntää,
mutta ei pääse liikkumaan.
Kun säädät EPA:lla kääntyvyyttä, niin huomaat takuulla,
että servon sirinä loppuu, kun olet leikannut tarpeeksi kääntyvyyttä.
Muista myös se, että edellämainittu kääntyvyys säätö pitää suorittaa
vasemmalle ja oikealle puolelle erikseen.
Toni
Ostin juuri Futaban 2pl radion. Kaikki toimii hienosti ja ohjain sopii hienosti käteen. En ole vielä kokeillut radalla. Sitten tuli katsottua pienoisautoilun kilpailusääntöjä AKK:n sivuilta ja huomasin kohdasta 3.3.2 (Radio-ohjaustaajuudet 27 / 40 MHz ja 2,4 GHz taajuusalueilla), että 2,4 GHz:n lähettimessä tulee olla seuraava merkintä: CE tai CE xxxx. Sitten aloin etsiä ohjaimesta merkintää, mutten silti löytänyt sitä. Tarkoittaako se ettei laitetta voi käyttää kilpailuissa? Vai?
Linkistä pienoisautoilun kilpailusäännöt:
http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-03-26T20-45-32175.pdf (http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-03-26T20-45-32175.pdf)
Ohjaimen pahvilaatikon päädyssä ainakin löytyy CE merkintä, mutta ohjaimesta itsestään en myöskään löytäny.
Tuli itsellä pieni paniikki, kun pakkaus oli jo viety keräykseen. Nimittäin aika kallis laite, ja jos sitä ei olisi kisoissa saanut käyttää, mutta kiitos tästä tiedosta.
Eikö missään kohtaa muovissa ole( CE ! ) merkkiä???
Rattia vastapäätä oli ainakin normaali megaherzisessä laitteessa.
Ei siis tarra, vaan ihan muoviin valettu.
Serial numeron ylä puolella on CE tarra. Joka löyty ohjaimen taka puolelta.
Moi,
Liekö jo joku hokannut, mutta tämän 2PL radion vastariksi kelpaa myös nelikanavainen R2004GF, joka on vastaava FHSS-teknologian vastari (ei FASST). Se löytyy esim. Liquid RC:stä hintaan 61 taalaa + 99c postituskuluja, eli koko homma about 48€ postilaatikkoon kannettuna, tämän päivän kurssilla. Kokeiltu on, sekä toimitusta että vastarin toimintaa.
Samasta putiikista saa myös alkuperäistä R603GF 3-kanavaista vastaria hintaan 65 taalaa. Joskus on vaikea käsittää näitä hinnoitteluja, enemmän on vähemmän...
Yhtäkaikki, tuo on halvin löytämäni paikka saada lisävastari tähän radioon. Homma voi tietysti kaatua siihen, että kirje päätyy tullipostiin, mutta 23% alvillakin jää vielä kympin voitolle Suomen hinnoitteluun nähden.
Liquid RC:stä vastarit on kolahtaneet postilaatikkoon n. viikossa.
-Mika
Lainaus käyttäjältä: SSchevy - 15.08.10 - klo: 20.57
Serial numeron ylä puolella on CE tarra. Joka löyty ohjaimen taka puolelta.
Kappas.. Niin olikin. Kumma kun ei siihen silmät osunut :)
Lainaus käyttäjältä: Tepaja - 15.08.10 - klo: 23.56
Lainaus käyttäjältä: SSchevy - 15.08.10 - klo: 20.57
Serial numeron ylä puolella on CE tarra. Joka löyty ohjaimen taka puolelta.
Kappas.. Niin olikin. Kumma kun ei siihen silmät osunut :)
Mä en kyllä vieläkään nää sitä. Serial numeron päällä olevassa tarrassa lukee mulla vaan
FCC ID AZPT2PL-24G
FUTABA
MADE IN TAIWAN
...mut ei muuta. Tarkottaako toi mitään? Mä oon tilannut omani USA:sta, vaikuttaako?
moro,
Kyllä se varmaan vaikuttaa jos ostit sen usasta. Mä ostin sen suomesta .
Mutta se on ihan sama laite. Voinko kisata sillä, vaikkei siinä ole merkintää, koska ostin USA:sta?
Voiko olla tolla epa säädöllä vaikutuksia tehoihin vai ei ?
Voi koska sillä pystyy säätämään myös kaasun päätepistettä.
Miten pystyn säätämään kaasun päätepisteet ? eli onke ne noi end point adjust säädöt ? kannattaako ne laittaa 120 prosenttiin vai minne ?
Manuaali sivu 18 löytyy ohjeet: http://manuals.hobbico.com/fut/2pl-2_4ghz-manual.pdf
Noparin kalibrointi kannattaa tehdä 100% arvolla ja säätää siitä sitten prosentteja pienemmäksi jos tuntuu tehoa olevan liian paljon. Säätämällä EPA-arvoa ylöspäin kalibroinnissa käytetystä arvosta (eli yleensä 100%) ei tehoa saa lisää, ainoastaan maksimikaasun kohta aikaistuu kaasuliipasimen liikeradassa.
Lainaus käyttäjältä: raceman - 19.08.10 - klo: 15.37
Mutta se on ihan sama laite. Voinko kisata sillä, vaikkei siinä ole merkintää, koska ostin USA:sta?
Usassa on eri specsit eli ei tarkkaan ottaen ole meidän määräysten mukainen kun teho todennäköisesti on suurempi kuin euroopassa sallittu.En tiedä onko muuta eroa...
Itsekkin ajattelin kyseisen ration ostaa. Niin, että meneekö niitä servoja rikki jos EPA:t kunnolla säädetty :huh: . Entä onko aivan pakko kaliproida noparia? Mitä se kaliprointi oikeen tarkoittaa? Onko se sama kuin uudelleen ohjelmointi? Että tälläistä.
Lainaus käyttäjältä: sponge - 17.09.10 - klo: 18.11
Itsekkin ajattelin kyseisen ration ostaa. Niin, että meneekö niitä servoja rikki jos EPA:t kunnolla säädetty :huh: . Entä onko aivan pakko kaliproida noparia? Mitä se kaliprointi oikeen tarkoittaa? Onko se sama kuin uudelleen ohjelmointi? Että tälläistä.
Kirjoitin tonne ylemmäs EPA säätö ohjeet ohjauksen kanssa.
Noparin kalibrointi pitää suorittaa, kun nopari otetaan käyttöön.
Eli noparille näytetään kaasuliipaisimesta neutral asento,
täys kaasu ja täys jarru.
Toimi noparin ohjeiden mukaan.
Toni
Saako tällä radiolla kytkettyä pakkia pois?
Lainaus käyttäjältä: Omenahillomunkkipossu - 18.10.10 - klo: 18.53
Saako tällä radiolla kytkettyä pakkia pois?
Pakin pois ottaminen löytyy noparin ominaisuuksista, ei ratista.
Toni
Tiedän, mutta omasta noparista pakin poisto ominaisuutta ei löydy. Löytyykö tästä radiosta kaasukäyrän/pakin säätö ominaisuutta?
Ok, kiits :sad:
Ei löydy.
Onkos muuten tää futaban 2PL ratijo hyvä kisaradioks, vai olisko medasecin futaban 3PL radiota vastaava parempi?
Tekisi mieli käyttää akkuja 2PL:ssä. 4*1.2 on kuitenkin 4.8 ja laitteen ohjeissa sanotaan, ettei sitä pitäisi käyttää alle 4.8 V jännitteellä. Olisiko siis järkevää virittää paristokoteloon tilaa vielä viidennelle AA patterin kokoiselle akulle, jotta saisi 1.2*5=6V jännitettä?
Onko joku tehnyt näin?
Ajattelin ostaa yhden 2 patterin kotelon ja johdottaa se paristokoteloon yhden patterin tilalle.
Hmm eikös tuo ole ihan oikea määrä? Akkujen nimellisjännite on tuo 1,2V per kenno mutta täyteen ladattuna se on korkeampi. Radion ohjeessa lukee että ei saisi ajaa alle 4,5V jännitteellä ja 4,2V jännitteen kohdalla alkaa varoituspiipperi soimaan. Jos on ohje hukassa niin löytyy tuosta hieman ylempää jo linkitettynä.
Lainaus käyttäjältä: Heuli - 06.11.10 - klo: 16.46
Jos on ohje hukassa niin löytyy tuosta hieman ylempää jo linkitettynä.
Ei, ohje on tuossa vieressä, mutta jotenkin olin ihan varma, että siellä sanottiin 4.8V. No, iskin nyt laitteeseen 4 täyteen ladattua NIMH akkua ja se näyttää 5.5V, joten hyvinhän se noilla toimii.
Kuuluuko tosta R603GF vastarista lähteä tuo piirilevy kokonaan irti noista kuorista?
Olisin vaan sinne alle myös suihkinut tuota suojalakkaa.
Ei hirveästi uskalla vääntää.
Minulla on tuollainen 2PL ja siinä on näytön alla kumitulppa, jonka vieressä lukee "4.8V only". Onko tuo nyt jokin latausliitin ja miten sitä käytetään? Jonkun verran olen sitä kumitulppaa nykinyt ja aika kiinteältä se tuntuu...
Kyl se tulppa irti lähtee, saa takasinkin. Itekkin oon käsittänyt, että se ois lataus liitin ei mulla sille tosin ole käyttöä.
Olisko kellään vinkkiä tuohon lähettimen ja vastarin "yhteyden" löytämiseksi. Oon koittanyt saada virtaa
siihen vastariin noparin kautta, mutta ei sano mitään. vai tartteeko se oman akun että saadaan yhteys.
Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 03.03.11 - klo: 15.11
Olisko kellään vinkkiä tuohon lähettimen ja vastarin "yhteyden" löytämiseksi. Oon koittanyt saada virtaa
siihen vastariin noparin kautta, mutta ei sano mitään. vai tartteeko se oman akun että saadaan yhteys.
Onko sulla se noparilta tuleva piuha oikeessa rakosessa ja oikein päin? Itellä kävi amatöörimaisesti, kun laitoin ensin väärään kohtaan ja väärinpäin sitten toisessa yrityksessä :D Siihen kakkoskohtaanhan se ohje neuvoo, ellei käytä erillistä akkua. Palaako sulla vastarissa/noparissa mitään valoja?
siinä vastarissa palaa punanen ja vihree valo eikä se reagoi mitenkään siihen "link" nappulaan.
Noprissa (GT2.0) palaa aluks punanen valo, mut se sammuu sitten.
EDITTIVÄ: Se ratkasu löytykin sattumoisin noista johtojen kykennöistä. :grin:
Hyvä että löyty vika :) Sit melkeen kannattaa nopari ohjelmoida uudelleen, itellä ainakin teki asennuksen jälkeen melkosia peliliikkeitä :D
Onko joku kokeillut noita abs jarruja käytännössä? Hyödyttääkö mitään? Nyt olis semmoset servotkin jotka pysyvät perässä nopeallakin syklillä.
Melko turha ominaisuus, rasittaa turhaan servoja ja lyhentää servon elinikää.
Noniin olenpas taas tullut tänne mukavalle rc sivustolle takaisin puolen vuoden tauon jälkeen mutta asiaan :) Puoli vuotta sitten kärähti(luultavasti) tuon lähettimen mukana tuleva vastari... Jotenka kysynpäs nyt että saanko toimimaan lähettimen uuden vastarin(sama kuin alkuperäinen) kanssa... :P Olen vielä vähän pihalla ku pitkä tauko ollut näissä :wink:
Jos se kerta on samanlainen kuin alkuperäinen niin sun ei tartte kun bindata se ja rueta kaahailemaan.
Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 07.03.11 - klo: 21.50
Onko joku kokeillut noita abs jarruja käytännössä? Hyödyttääkö mitään? Nyt olis semmoset servotkin jotka pysyvät perässä nopeallakin syklillä.
Omassa sähkössäni talvella kokeilin. Ihan ok , vähentävät mielestäni merkittävästi luisumista ainakin liukkaalla. Muulloin (siis kesällä) jarrutus teho on pienempi/ jarrutusmatka pidempi. :sad:
Ihan hyvin kestää paristotkin. Eilen jäi servojen säätelyn jälkeen virrat radioon päälle ja 22 tunnin jälkeen alkoi piipitys kuulua. Ja on muuten melko ärsyttävä ääni, varmaan ihan syystäkin. Paristot olivat merkkiä halpis, ja 6.0 volttia tais olla tasan jännitettä jäljellä, kun eilen säätelin.
Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 28.03.11 - klo: 20.01
Ihan hyvin kestää paristotkin. Eilen jäi servojen säätelyn jälkeen virrat radioon päälle ja 22 tunnin jälkeen alkoi piipitys kuulua. Ja on muuten melko ärsyttävä ääni, varmaan ihan syystäkin. Paristot olivat merkkiä halpis, ja 6.0 volttia tais olla tasan jännitettä jäljellä, kun eilen säätelin.
Minullakin paristot kesti käyttöä kuukausitolkulla, varsinkin sitten kun laitoin sinne vielä viidennen akun sisälle. Pari viikkoa sitten sain kuitenkin tällaisen postissa:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14466
Tuollakin taitaa mennä pari ajelupäivää helposti ja se on niin tajuttoman kevyt (65g), ettei paluuta kyllä ole. Ohjaimesta tuli kerralla parempi, kun käsiä ei tarvitse jännittää yhtä paljon.
Asiani koskee Futaba 3PL Radiota, mutta laitan sen tänne, ettei mitään uutta aihetta tarvitse vääntää..
Onko kenelläkään kokemusta radiosta? Tarvitsen autooni Radiot, ja olen miettinyt tätä 3PL:ää, tai sitten Spektrumin DX3C:tä. (Tai jos haluaa halvalla päästä niin FlySkyn GT3B... :grin:)
3PL:än saisin suomesta ja siinähän on vuoden tehastakuu(?) Spektrumin tilaisin ulkomailta, sen takuusta en tiedä.
Kävin tänään kokeilemassa käteeni 3PL:ää. Kyllähän se ihan sopivan kokoinen oli, mutta jotenkin niin muovinen ja heppasen näkönen. Ja vähän erikoinenkin, kun antenni on sisäänrakennettu. Ja ainakin tässä 2PL mallissa kantama ei ole hirmuinen? Mitä täällä topiccissa luki, n. 100m?
Mutta olisiko antaa kokemuksia tästä 3PL radiosta, ja siitä, kumpi olisi parempi?
Lainaus käyttäjältä: thorak - 04.07.11 - klo: 00.17
Ja vähän erikoinenkin, kun antenni on sisäänrakennettu. Ja ainakin tässä 2PL mallissa kantama ei ole hirmuinen? Mitä täällä topiccissa luki, n. 100m?
Tuossa testissä 3PL Pääsee yli kolmen sadan metrin (ja voittaa jonkun Spektrumin radion):
http://www.bigsquidrc.com/2-4-ghz-radio-transmitter-shootout/
Eipä ole 2PL kantamakaan koskaan ollut käytössä ongelmana.
No huhu! Kuvasta sai kivan osviitan kantavuudesta. Ja tuo 3PL kantaa enemmänkin, mitä kuvassa näytettiin.
Hyvät pisteethän se sai vertailussa ja sijoittuikin 2. sijalle. Hyvältä kuulostaa ja, kun saisin sen vielä 95e.. ..hmm :roll:
Lainaus käyttäjältä: thorak - 04.07.11 - klo: 01.56
No huhu! Kuvasta sai kivan osviitan kantavuudesta. Ja tuo 3PL kantaa enemmänkin, mitä kuvassa näytettiin.
Hyvät pisteethän se sai vertailussa ja sijoittuikin 2. sijalle. Hyvältä kuulostaa ja, kun saisin sen vielä 95e.. ..hmm :roll:
Joo, eilen illalla laitoin 2PL lähettimen parvekkeelle ja kävelin auton kanssa 200m katua eteenpäin. Sitten en saanut pidettyä näköyhteyttä lähettimeen ja vastarin valo alkoi vilkkua. :grin: Talon läpi kantama on vain noin 50m.
Mutta tuolla vertailulla ehkä enemmän tarkoitin, että kannattaa tehdä valinta muilla kriteereillä kuin kantamalla. Tuntuma, hinta, ominaisuudet jne. on paljon tärkeämpiä.
Joo. Ei se kantomatka toki tärkeintä ole. Mietin vain, kun muilla mallaille on reippaasti yli 100m, ja täällä 2PL:älle sanottiin n. 100m. Huolestuin kantamasta. (Vaiikkakin sen on kyllä melkoinen 3PL:ässä. :grin:)
Mutta samoten, tuolla kerrottiin hyvästä tuntumasta ja hinnasta ominaisuuksien nähden.
Mutta nyt tälle on tullut tämä kova kilpailia DX3C..
Voikos saman vastarin ottaa polttiksesta ja lykätä sähköautoon, jos tekee uuden muistipaikan sille? Tarkotus olis myös säilyttää ne polttiskan asetukset siellä.
Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 17.09.11 - klo: 22.40
Voikos saman vastarin ottaa polttiksesta ja lykätä sähköautoon, jos tekee uuden muistipaikan sille? Tarkotus olis myös säilyttää ne polttiskan asetukset siellä.
Joo, just tuota varten ne automuistipaikat on. Juuri muuten tänään juteltiin siitä, että Sanwalla muistipaikkaan paritetaan tietty vastari, mutta Futaballa vastarit paritetaan ohjaimeen ja kaikki paritetut vastarit toimivat kaikilla muistipaikoilla.
:angry: Sain sitten 2PL:stäni Select nappulan pohjaan jumiin ja ei se aukea millään. Avasin laitetta ja siihen nappulaan menee kaksi johtoa piirilevyllä. Olisiko se niin yksinkertainen, että pohjassa se johtaa ja muuten ei? Silloin sen voisi korvata jollain muulla...
edit: Oli se ihan virta kulkee - ei kulje -tyyppinen. Hajonneen DVD soittimen etupaneelista löytyi riittävän samanlainen ja lähetin on taas iskussa.
Käykös tuohon futaba 2 pl 2.4 GHz ohjaimeen jokin muu vastari kuin tämä Futaba R603FG ?
Lainaus käyttäjältä: SSchevy - 05.07.12 - klo: 23.34
Käykös tuohon futaba 2 pl 2.4 GHz ohjaimeen jokin muu vastari kuin tämä Futaba R603FG ?
Käy siihen. Nuo uudet S-FHSS vastarit osaavat olla myös FHSS tilassa. Minulla on käytössä näitä:
Futaba R203GF 3-Channel 2.4GHz S-FHSS Receiver (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/208943/n/Futaba-R203GF-3-Channel-24GHz-S-FHSS-Receiver)
Futaba R2104GF High Voltage 2.4Ghz S-FHSS 4-Channel Receiver (4PL) (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/192960/n/Futaba-R2104GF-High-Voltage-24Ghz-S-FHSS-4-Channel-Receiver-4PL)
Mutta varmaankin ne toimivat kaikki. Nythän tuolla on myös sisäisellä antennilla varustettu vastaanotin:
Futaba R204GF-E High Voltage 2.4GHz S-FHSS 4-Channel Micro Receiver (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/222749/n/Futaba-R204GF-E-High-Voltage-24GHz-S-FHSS-4-Channel-Micro-Receiver)
(En löytänyt Suomesta varastosta. Kai niitä jossain täälläkin on.)
Sabesta nyt ainakin
https://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=52210&grpid=4003&order_id=WO1340614877
https://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44352&grpid=4003&order_id=WO1340614877
https://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=52225&grpid=4003&order_id=WO1340614877
Eilen Kiimingin kisoissa koettua:
Viimeiseen finaalilähtöön valmistautuessa autoon virtoja laittaessa huomasin, että 2-kanavan toinen suunta ei toiminut, tässä tapauksessa kaasu. Jarru toimi normaalisti. Toinen auto toisella vastarilla teki saman tempun, eli auton sähköissä vika ei voinut olla. Parin radion uudelleenkäynnistyksen jälkeen näyttöön tuli teksti "ERR" ja kaikki muistit radiosta sileeksi. Toiveikkaana sitten koitin kalibroida resetoituneet radiot säätimen kanssa mutten saanut kumpaakaan autoa kalibroitua, kaasu kun ei edelleenkään toiminut.
Tänään sitten koitin vielä kerran kalibrointia, niin kaikki toimi niin kuin ei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan :shocked: Ei muuta kuin ohjaus-epat ja muut setupit takaisin ja kovaa ajoa.
Onko kellään ollu vastaavaa temppuilua?
Lainaus käyttäjältä: Pököeemi - 09.09.12 - klo: 18.20
Eilen Kiimingin kisoissa koettua:
Viimeiseen finaalilähtöön valmistautuessa autoon virtoja laittaessa huomasin, että 2-kanavan toinen suunta ei toiminut, tässä tapauksessa kaasu. Jarru toimi normaalisti. Toinen auto toisella vastarilla teki saman tempun, eli auton sähköissä vika ei voinut olla. Parin radion uudelleenkäynnistyksen jälkeen näyttöön tuli teksti "ERR" ja kaikki muistit radiosta sileeksi. Toiveikkaana sitten koitin kalibroida resetoituneet radiot säätimen kanssa mutten saanut kumpaakaan autoa kalibroitua, kaasu kun ei edelleenkään toiminut.
Tänään sitten koitin vielä kerran kalibrointia, niin kaikki toimi niin kuin ei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan :shocked: Ei muuta kuin ohjaus-epat ja muut setupit takaisin ja kovaa ajoa.
Onko kellään ollu vastaavaa temppuilua?
Ei ole ollut mitään vikaa omassa radiossa , toimii kuin junan vessa mutta jouduin ostamaan uuden vastarin kun se entinen sekosi ihan täydellisesti nytten on vastarina futaban R 203GF HV.