RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: LasHi - 09.09.09 - klo: 22.58
-
Tuolla Braman puolella puolella AiR sanoin hyvin että :
"Jos on jotain järkevää sanottavaa/kerrottavaa jo autosta, niin ei muutakun topikkia pystyyn!"
No en tiedä pystynkö tuohon mutta koitetaan ...
Linkki auton valmistajan sivuille :
http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=100703&lang=fi
Papereiden mukaan vaikutti mielenkiintoiselta laitteelta. Kun viel selvis että HobbyLinnassa onkin näitä jo hyllyssä niin hieman Jonin kanssa tuumailtiin että otettaisko tuo kokeiluun. Joten meidän on tarkoitus koota auto ja koittaa ajaa tätä Raision Sähkö krossi radalla. (hiukan ehkä vertailla D4:ään)
Tää Caiperihän pitäis tulla sitten seuraavaksi autoksi Braman jälkeen kun alkaa hieman kerho kisailu kiinostamaan. Varsinkin kun osista on aikamoinen osa D4 WCE autosta niin niin ...
No enemmittä puheitta asiaan...
Paketin kun aukaisi niin tuli aikapaljon WCE:n osia vastaan joka hieman hämmästytti.
Kun kysessä on kuitenkin D4 verrattuna aika paljon halvenpi laite.
Diffit kasasin TUA:n kerho illassa kun piti samalla pitää "Diffi Koulu" ja näillähän esitys kävi sutjakkaasti. Diffin ruuvinakin oli peräti WCE:n 2,6mm joten sen puoleen ei pitäis olla ongelmaa.
Osat on HB/HPI tyylin mukaan hyvin pakattu pusseihin joista ne kyllä löytää.
Pikku osista vinkki että kun niitä otatte pussista pois niin ne kannataa saman tien laittaa johonkin pieneen muovi keppoon niin pysyy koonti järjestys hyvänä.
Sekä noita muovi osia kun otatte pois siitä isosta "säkistä" niin nekin kannattaa laittaa aina takaisin pahvi laatikkoon.
Lisäksi muovi osissa on aina numerot siinä "haravan juuressa" ja osa vieressä on se ohjeen mustassa pallossa oleva numero. Joten oikeat osat löytyy hyvin.
Ohjeessa on muuten nuo kaikki haravat näytetty muovi osista joten sitäkin kautta haravien tunnistaminen helpotuu.
Muovi osien irroitukseen tarvitaan pienet sivu leikkurit ja matto veitsi jolla tuon kannan ko osasta voi leikata nätisti pois.
Nää nyt Suomeen tulleet auto ei näköjään ole ensimäisten sarjojen autoja kun tässä paketissa oli jo muutama päivitys sivukin ja niiden mukaiset uudet osatkin (siis lisää WCE:n osia)
Muuten kokoomisen aloitus lähti kivasti käyntiin kun osat sopivat tosi hyvin paikoilleen.
Joten lisää seuravalla kerralla ... ;)
-
Niin unohtui mainita että se mikä ehkä eniten kiinostaa niin tuo patteri tila on tässä autossa iso. Jopa nämä uudet isot kovakuoriset lipot mahtuu hyvin.
Myös se Nosram/Lrp 5300 kisa akku missä on ne "nystyrät" alla mahtuu paikoilleen...
Tiukka se on mutta menee.
No jos käyttää niitä 5000 lipoja joissa on valmiit virta ja tasurin johdot niin silloin ehkä joutuu noista kohdin hieman hiomaan muovia pois mutta jahka kokoonpano etenee niin katsotaan tarkemmin kuinka käy.
Sekään pieni hiominen ei ole ongelma kun akku kotelon päissä on muovia aika paksulti tuossa kohtaa missä nuo akun johdot on.
-
Mielenkiintoinen laite. Onkohan tässä vaihtoehto DurgaR:lle?
Hinta ainakin on siedettävämpi :roll:
-
Löytyi linkki RCtech sivuilta joissa on jo tälläinen auto saatu ajo kuntoon:
http://www.rctech.net/forum/electric-off-road/284709-hpi-racing-cyber-10b.html
Tarina on Lontoon kielellä mutta kuvat on hyviä.
Tämä vaan siksi kun tälläinen vanhempi harrstaja kun autoa kasaa niin aikaa meneeeee....
Vaikka onhan tuossa linkin mukaan mennyt 10 päivää.
Sekä innokkaimille löytyy jo kisa SetUppejakin oOplen sivuilta :
http://www.oople.com/forums/showthread.php?t=25685
-
Ainakin, kun noita RCTechin juttuja lukee, niin omistajat vaikuttaisivat aika tyytyväisiltä.
Ymmärsinkö oikein, että auto tulee ilman slipperiä? Tämä auto on aika kova kilpailija Durgalle.
-
Juu auto tulee ilman slipperiä. Mutta meillä on tarkoitus koittaa mitä toi kulkee ja kasaan auton varmuuden vuoksi WCE:n slipperillä. Raision rata on kyllä hiekka rata niin sillä voiman siirto saattais kestääkkin ilman slipperiä mutta me ei oteta sitä riskiä...
hmmm ... ainakaan vielä ... ;)
Autoon löytyy Cyberin oma optio osa slipperi joka on ilmeisesti halvempi kuin tuo WCE:n osa. Syynää on kun WCE:n koko setissä on myös yksi keski akselin vetari mukana sekä muuta tilkettä ja Cyberin omassa niitä ei ole.
Niin juu ja WCE:n osat on vielä väärän värinenkin ... ;)
Cyberin omat optio osat on Oranssin väriä ja WCE:n osat purppuuran värisiä.
Linkeisä näet eron :
Cyber :
http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=fi&partNo=100888
D4 WCE :
http://www.hbeurope.com/piw.php?partNo=61587&lang=en
Edit: Niin tarkoitus on myöhemmin ajaa tuolla alkuperäisellä "kiinteällä slipperillä" jos vaan syksyn ajo kelejä riittää.
-
Tämä ei liity aiheeseen, mutta missäs raisiossa on tämä sähkökrossirata? Satun tietämään Turussa vaan Jyrkkälän radan, mikä on vissiin polttisrata. Itselläkin olisi jonkinasteista kiinnostusta hankkia sähkökrossari, mutta toistaiseksi on vielä jäänyt. Voisi käväistä Raisiossa kattomassa millainen rata siellä on.
Googleakin vaivasin, mutta tulosta ei syntynyt, kuin jotain vanhoja keilahallin alakertajuttuja.
-
Odotan mielenkiinnolla testejä. Itsellä pohdinnassa nelikko krossari ja live kokemukset kelpaavat ennemmin kuin painettu sana :grin:
Tästä radasta ei olla huudeltu rc10:llä. Koska rata on vähän keskenkin vielä. Meitä on pieni ryhmä pienoisautoilijoita Raision urheiluautoilijoissa ja teimme ns. radan Raisioon hyvinkin nopealla aikataululla. Rata ei ole varsinaisesti valmis ja myöskään ei ole savipintainen kuten yleensä. Tämä johtuu pelkästään siksi, koska työt aloitettiin sen verran myöhään tänä vuonna ja hiekka/kivituhkaseos antaa anteeksi kosteutta syksyllä. Toisin sanoen pinta kuivuu hyvinkin nopeasti ajokelpoiseksi jo samana päivänä. Ja ydinporukalle ajaminen on pää-asia samanhenkisten kanssa.
Kuvia ja lisää informaatiota toiminnastamme löytyy linkistä, http://mcdfinland.foorumi.eu/viewforum.php?f=28
-
Ai Raisiossa on RATA!! Vau oon luullu et jyrkkälä on ainoo krossirata täällä lähellä. Voisi joskus käydä rustlerin kanssa koittamassa :lol: Ei mutta hieno homma toi rata, vaikkei ehkä ihan valmis olekkaan. Ja ettei nyt ihan oftopiciksi menisi niin toi cyberi alko vähän kiinnostamaan.
-
Taas on hieman edetty ...
Diffien kasauksessa ei ollut mitään ihmeeleistä kunhan vaan katsoi tarkaan mitkä osat kuuluu mihinkin, etu ja taka perä kun on kuoriltaan erillaiset.
Tällä kertaa ihmettelin noita keski akselin vetareita. Nuo ovat ns. koiran luita ja tuon WCE slipperin kanssa näytti että vetarit saattaa tulla pois paikoiltaa tai ainakin on hyvin lähelle….
No slipperin molempiin päihin laitoin 2-3 mm pätkän polttiksen polttoaine letkua ulostulon sisälle niin vetari pysyy paremmin keskellä.
Muuten tuon Spurrin pöly suojan kanssa tein pientä askartelua ja tais olla niin että se on vaan tarkka laittaa paikoilleen kun uusinta kasaus meni hyvin. Joten kun nuo slipperin tuet laittaan alussa paikoilleen niin niitä ruuveja on turha kiristää alussa. Tekee sen sitten kun laittaa kannen osat kiinni niin nuo pukit hieman ”elää” niin saa helpommin sen kannen paikoilleen.
Vetareja kun kokosin tein taas sen normaalin dremelöinnin sille tapille kiristys ruuvin kohdalta.
Hiottava osa ja kohta näkyy hyin tästä linkistä :
http://www.hpiracing.com/walkthroughs/rebuild-cvd.htm
Mutta nyt löytyi jo selkeä halvennus….
Vetareissa ei nimittäin ollut Hot Bodies kaiverruksia … ;)
Hubit ja C-palat on erillaisia kuin D4:ssä mutta tuki varrat taas aivan saman näköiset. Joten jos haluaa jossain vaihessa linkkeihin enemmän säädettävyyttä niin D4:n hubit ja C-palat voi tuohon laittaa.
Muuten etupäästä tuli oikein hyvä ja herkkä kun sen sain kasattua.
Vanttien kasaukseen löytyy sitten sovite pala koka sopii vantin päähän ja tuohon ”ristikko avaimeen” jolloin vanttien kasaus on helppoa.
Tein ne aika tarkaan ohjeen mukaisiksi kun HB tapaan ne tulee yleensä melko lähelle oikeaa.
Autoa kasasin koko ajan ns paketti SetUppiin mutta eipä siinä isoja eroja ollut havaitttavissa meidän D4:ään nähden.
Autossa kun on paljon muovi osia niin kannattaa pitää maltti käsissä kun osia ekaa kertaa kiristelee. Pitkät ruuvvit kuumenee ylättävän paljon kun niitä reippaasti kääntää ja sehän tietty pehmittää myös muovia.
Joten itse tein lopullisen kiristyksen vasta ”hetken päästä”.
-
Taas jatkuu…
Nyt on autossa jo sähkötkin jo paikalla. Moottorin pinjonin ja spurrin välyksen säätö on tässä näppärä kun tuossa on epökesko pala ja sille kiristin niin välyksen säätö on helppoa.
Sähköille oli hyvin tilaa ja jos on isompi säädin niin vastarille löytyy kyllä lisä tilaa moottorin puolelta.
Ohjaus geometria on näköjään todella samanlainen kuin D4:ssä. Otin nimittän servon suoraan siitä autosta ja kun sähköjä kokeilin niin keskitys on sama ja pyörien kääntö kulmat myös kun ratista kokeilee. Joten Ratin säätöihin ei tarvinnut koskea.
Akuiksi laitoin Yuntongin 5000 kova kuorisen akun ja se mahtui hyvin paikoilleen. Joutui jopa lisäämään kaks puolisella teipillä noita pehmustus kumeja jotta sai akun kivaan puristukseen.
Vaikka tuossa akussa on johdot sivuilla niin tuota akku koteloa ei tarvinnutkaan dremelöidä noiden johtojen kohdalta. Ainoastaan dremelillä hieman pyoristin akku kotelojen teräviä reunoja jotta nuo johdot pysyis paremmassa kunnossa.
Vasta jälki käteen huomasin että tuolla akulla saa poikittaisen tasapainon säädettyä kun akku kotelo on hieman pitkä. Nyt akku tulee keskelle autoa.
Iskareista tein jo etu iskarit ja nekin menee kasaan helposti. Kun männän on saanu iskarin varteen kiinni niin mäntää kannattaa kokeilla hieman iskarin rungon sisälle. Näin varmistut että ne liikkuu herkästi. Mulla jäi ainakin molempiin mäntiin kieman ”haravan kantaa” jonka sitten matto veitsellä varovasti poistin. Jonka jälkeen se liikkuui koko matkan herkästi ylös alas. Huom tippa iskari öljyä mäntään kun teet tämän.
Vertaisin noita iskareita tuolla paketti öljyillä D4:n iskareihin joissa on 30w öljy sisällä. No näissä on ilmeisesti hieman isommat reijät kun tuntuvat hieman pehmeimmiltä mitä meidän D4:ssä on. Mutta autom omat renkaatkin tuntuu hieman kovemmilta mitä on nuo meidän kisa renkaat. Joten noilla mennään.
Kori kun vielä kuivuu yön yli niin pääsen sovittamaan sen paikoilleen ja kun nuo loput hommat saan aamulla tehtyä niin huomenna mennään radalle koittamaan kuinka peli kulkee.
Pysyis vaan sää nyt satamatta niin sit olis kiva ajella… ;)
-
No niin, tiimin pihasudittaja on ottanut autosta jo sauh... siis eikun ensimmäiset tyypit pihalla ja kaikki tuntuu toimivan niin kuin pitää.
Täytyy varmaan vielä katsoa nuo pyörän kulmat tarkemmin mihin ne meni.
Sen jälkeen ei ole kuin tärkein homma enää jäljella eli teippien liimaus ... ;)
Niin juu ja kuski täytyy kans herättääääää ...
Ennen kuin lähdetään radalla ... ;)
ps.
On tää kyl ollut mekaanikolle aika oma ehtoinen "polvi laukaus".
Yleensä ekat ajot tehdään hieman salassa ettei muut nää missä kaikissa kohdissa
auton kasaaja on töpännyt.
Mutta näillä mennään ja katsotaan mitä tulemaan pitää ... ;)
-
Vihdoin päästiin ajalemaan autolla ja Jonin kommentti paketissa olevilla renkailla oli että tosi helppo ajaa. No auto ajeltiin eka akku vähän sisään ajoa kun voiman siirron osat oli aika tiukan tuntuisia sovitukseltaan.
Seuraavilla Lipolla sitten jo mentiin ”täyttä” ja edelleen kuski oli sitä mieltä että helppo ajaa mutta vauhdissa jää D4:lle. Kun auto oli vähän ajettu niin pistettiin kisa renkaat alle niin vauhti parani silmissä. Jolloin alkoi näkymään se että painoa täytyy lisätä taakse.
Joten tuumasta toimaan ja kun akku kotelossa oli tilaa niin kotelon perään tais lopulta mennä 70-80 g lyjyä ja auton käytös parani selkeästi.
Päivän viimeisen akun jälkeen Joni totesikin että nyt ollaan D4:ää niin lähelle että ei oo tosikaan. Harmi vaan että näitä Rob… pondereita ei ollut yhtään ylimääräistä tällä kertaa niin olis nähnyt kuinka lähelle oltais päästy.
Noin sivusta kun katsoin niin silmämäärin ajo oli hyvän näköistä ja jos siinä jotain eroa oli niin ehkä D4 vaimentimet hoitaa homman hieman paremmin kuin nuo Cyberin vaimentimet….
No voi olla että hieman jäykempi öljykin keulaan olis auttanut…
Joten meidän kannalta mielenkiintoinen testi ja jos ens viikon vaihteessa vielä keliä pitään niin voidaan hieman tuota vaimennusta vielä kokeilla muuttaa.
-
Tämä on kyllä mielenkiintoinen auto. Itsellä on polte kovasti 4veto autoon. Asson käyttäjänä B44 olisi mukava, mutta hinta on autosta aika suolainen. Cyberissä kiinostaakin juurikin tuo huokea hinta, ja kun kommentteja on tässä lukenut niin autohan vaikuttaa todellakin hyvältä. Onko tästä autosta ihan kisapoluille? Onko autossa jotain heikkoja kohtia jota olisi syytä heti päivittää ? Hieman kolmen vaiheilla tässä ollaan, eli kyseinen Cyber tai jos muutaman kympin laittaisi lisää niin voisi laittaa Schumacher Cat:in, myös Durgaa on tullutr katsottua
-
Heikoista kohdista en osaa näillä akku määrillä sanoa mitään mutta voiman siirto on kuitenkin pää asiassa D4 perua joten se taitaa olla suht hyvä.
Soveltuvuudesta todelliseen kisa käytöön en uskalla sanoa vielä mitään. Kun ajetiin niin ei ollut ajanoton ponderia autossa niin ennen sitä en uskalla ”elvistellä” sen enempää mitä tuossa ylempänä lukee. Mutta kerho kisa tasolle tämä auto on tehtykkin joten ...
Niin auton parantelusta/päivittelystä seuraavaa :
Ohjausta ja tukivarsien toimintaa saa tietty tarkemmaksi sihimmaamalla tukivarsia ja ohjaus paloja näillä shimmeillä :
SHIM SET 3X5mm (M3X5X0.1-0.2-0.3mm)
http://www.hotbodiesonline.com/piw.php?partNo=72111&lang=en
Sekä pyörän akseleihin Z852 shimmejä :
http://www.hotbodiesonline.com/piw.php?partNo=z852&lang=en
Diffeihin jos laittaa B020 (5*8*2.5) laakerit niin niiden huolto vähenee.
Ohjauksen varsiin jos laittaa B015 (4*7*2.5) laakerit niin ohjaus tulee tarkemmaksi.
Lisäksi tietty erillaisia iskarin öljyjä ja jäykempiä jousia. Auton mukana tulee muistaakseni HB mustat eli pehmeimmät jouset.
Mitä tulee tuohon WCE:n Slipperi tarpeeseen niin liukkaammilla radoilla tarve on varmaan vähäisempi. Mutta jos todella kovaa on tarkoitus ajaa niin kaikilla kisojen kärki kuskeilla tietääkseni on säädettävä slipperi ...
Ainakin Raision hiekka radalla me tullaan ajamaan tuolla originaalin ”kiinteällä slipperillä” jossain vaiheessa ja siitä myöhemmin.
-
Lisää vielä kuvia.
Kuvat on kyl otettu kamera kännykällä joten noi ei oo laadulliseti kovin hääppösiä.
-
Nyt päästiin vihdoin radalle sähköisen ajanoton kanssa ja pienien säätöjen jälkeen ajetiin kovempaa kuin mitä oli edelliset pohjat D4 autolla.
Set Uppia muutetiin paketin säädöistä lopulta niin että eteen tuli GS Racingin 35w öljyt ja lisäksi otetiin edestä ja takaa vaimentimet yläpäistään sisimpään asentoon. Perän korkeus oli minimissä ja keula tästä 1-2 mm ylempänä.
Pohjalevy oli mennyt jonkin verran naarmuille ja jos haluaa pitään sen hyvänä niin siihin voi tosiaan laittaa tätä :
http://www.hotbodiesonline.com/products/en/61526.html
Lisäksi kokeiltiin HB uusia Crossi renkaita. Jotta testi olis tosi kova renkaille niin rata ”tasoitetiin hiekalla” jonka seurauksena pito lähti radan pinnassa olevan irto hiekan tähden.
Joten sitten vertailtiin HoleShotteihin näitä uusisa renkaita :
http://www.hbeurope.com/piw.php?partNo=67777&lang=en
http://www.hbeurope.com/piw.php?partNo=67964&lang=en
Vaikka tuo etu rengas on aika matala kuvioinen niin se yllätti todella hyvällä ajettavuudella. Ohjaus oli koko ajan tarka ja autolla pääsi vielä tarkemmin ”mollan” viereen. Joten noilla renkailla ajetiin selkeesti kovenpi BestLäppi mitä vertailu renkailla.
Summana ei tuo Cyberi 10B nyt aivan D4 WCEn veroinen ole mutta yllättävän kovaa silläkin pääsee ja melkein suoraan paketti säädöillä.
-
On kyllä siisti ja laadukkaan näköinen auto hintaansa nähden, mutta nuo iskaritornit ja tukivarret esim. näyttävät hieman rimpuloilta, mikä fiilis noista?
-
Niin tuskimpa noiden osien kanssa ihmeempää ongelmaa tulee.
Iskari torneista radalla kuultua : "aika tukevan tuntuiset nuo muoviset iskari tornit"
Tukivarret ja linkit on taas vastaavat kuin isossa veljessä...
Autopaketissa oli muuten mukana suojus kotelo spurrille ja pinjonille jota yhtenä päivänä kokeiltiin. Päivän ajojen päätteeksi siltä löytyi hieman pölyä joten aika tiiviin systeemin ovat saaneet tehtyä.
-
Noin tiedoksi että hän on palannut kotiin...
Eli Cyber on nyt nähtävänä HobbyLinnan Turun Voimakadun liikkeeseen. Jossa auto on "hypisteltävissä".
-
mulla ois nyt tollanen vehje valmiina ja tarkoitus olisi ajaa turun uudella sisäradalla. oisko jotain vinkkejä säätöihin?
-
auto tuli täälläkin kasattua. mutta jotain virheitä ilmeisesti tuli tehtyä. Eli siis rattaat pitää ihan älyttömän kovaa ääntä ja molemmat taka vetarit heiluvat edestakaisin todella väljän oloisesti ja toinen lähti jopa irti ihan kädessä kaasuttelemalla. Osaisiko joku kertoa mitä olen tehnyt väärin kun ohjeita selaamalla en mitään ihmeempiä virheitä löytänyt?
Edit: pistin tämän videon tuonne omat rcvideot topikkiinkin jo. Mutta osaako joku sanoa tuon perusteella mistä tuo rahina tulee joka kuuluu varsinkin videon lopussa? hobbylinnassa veikkasivat että johtuisi pinjonin ja spurrin liian pienestä välyksestä mutta voiko tuohon olla jokin muukin syy? http://www.youtube.com/watch?v=fF6OGbyHTaM
-
Täällä tuli Cyberi kasattua myös ja helmikuun olen autolla ajellut. Mun auto piti uutena aikalailla samanlaista ääntä kun ulkona testasin lumessa. Spurriratas vispasi oudosti vaikkei missään näyttäny olevan mitään vialla. Rattaan keskitys kuitenkin tasoittui aika pian ja kun vaihdoin uuden isomman pinionin, paha ääni hävisi kokonaan. Vaikea kuulla omaa autoa enää radalla muiden autojen seasta. Vanha pinioni oli sit ilmeisesti niin paljon äänekkäämpi. Nyt on paikalla spurrin tilalla slipperi ja tasaisesti ja äänettömästi pyörii. Isompi pyöriva massa tuntui vaan heti ajossa yllättävän voimakkaasti. Voimansiirto muutenkin tuntui vähän tiukalta aluksi mutta nyt se pyörii jo erittäin herkästi.
Eturipustukset on autosta hajoillu jo pariin otteeseen, mm. pyöränlaakeri ilmeisesti pyörän liiasta kiristelystä, tukivarren kiinnitys "helat"(suspension mount), alatukivarsi, raidetanko katkennut ja 1 muovi-iskari on haljennut. Sen jälkeen laitoin alumiini-iskarit tilalle. Muuten auto tuntuu erittäin hyvältä ja kestävältä, kun vertaa siihen millä viimeksi ajelin (15vuotta sitten). Tosin joidenkin osien ja ruuvien laadussa olis parantamisen varaan, mutta tämän hintaisen auton suhteen ei kannata niistä valittaa.
-
tuo ruuvien "laatu" tuli täälläkin huomattua kyllä, osaisiko joku neuvoa tuota vetari asiaa vielä? vasemmalla puolella takana eikä edessä ole mitään ongelmaa, mutta oikean puolen taka vetari pomppaa pyörän puolelta pois ihan kädessä rengasta pyörittämällä. Yhden kierroksen verran pysyy nätisti paikallaan vielä, mutta toisen alkaessa pomppaa aina pois paikoiltaan.
Edit: meni ajatuksissa väärinpäin vasen ja oikea, eli siis oikealla puolella pysyy nätisti ja vasemmalla ei.
-
Oletko laittanu diffin kiristysruuvin päälle tulevan muovisen korkin (osa 100852)ja ne molemmat silikooniset o-renkaat diffin ulostuloihin? Vai oliskohan diffi väärin kasattu? Mittasin ulkoapäin mun diffin ulostulojen väliksi 56,8mm. Korkealla maavaralla vetarit tulee melkein ulos mullakin, muttei kuitenkaan irtoa. Alumiiniset iskarit on mulla hiukan lyhyemmät joten se madaltaa mun autoa eikä vetarit tule niin helposti ulos.
-
noilla tavallisilla iskareilla kannattaa rajoittaa ulosjoustoa hieman niin ei käy noin niin helposti. Ja vetarin ulkopäähänkin laitoin sellaisen vaahtomuovipalan.
-
noista o renkaistahan se sitten kiinni oli, nyt pysyy ainakin toistaiseksi vetarit paikallaan vaikka toinen heiluu vieläkin todella väljän oloisesti edestakaisin (tiedän että kuuluu hieman heiluakkin) kiitokset teille avusta ja vinkeistä :smiley:
-
noista o renkaistahan se sitten kiinni oli, nyt pysyy ainakin toistaiseksi vetarit paikallaan vaikka toinen heiluu vieläkin todella väljän oloisesti edestakaisin (tiedän että kuuluu hieman heiluakkin) kiitokset teille avusta ja vinkeistä :smiley:
Mulla ei kyllä o-renkaat auttanut.
-
hmm. Onkohan noissa vetareissa sitten jotain "virheitä" kun toisilla ei tunnu olevan mitään ongelmaa ja toisilla taas isojakin ongelmia niitten kanssa, no kuitenkin kyllä nuo vetarit tuolla nyt ovat ainakin pysyneet sen vähän muutaman akullisen mitä olen ehtinyt autolla ajamaan. Nyt on vaan uusi "ongelma" tuli sillon autoa kasaessa ajatuksissani tilattua vähän turhan pieni pinjoni tuohon(23t) ja moottori lämpenee aika rajusti, laitoin eilen tilaukseen ohjekirjan suositusten mukaan 29 piikkisen pinjonin niin koitetaan jos sillä pysyisi lämmöt hieman miedompina :tongue:
-
hmm. Onkohan noissa vetareissa sitten jotain "virheitä" kun toisilla ei tunnu olevan mitään ongelmaa ja toisilla taas isojakin ongelmia niitten kanssa, no kuitenkin kyllä nuo vetarit tuolla nyt ovat ainakin pysyneet sen vähän muutaman akullisen mitä olen ehtinyt autolla ajamaan. Nyt on vaan uusi "ongelma" tuli sillon autoa kasaessa ajatuksissani tilattua vähän turhan pieni pinjoni tuohon(23t) ja moottori lämpenee aika rajusti, laitoin eilen tilaukseen ohjekirjan suositusten mukaan 29 piikkisen pinjonin niin koitetaan jos sillä pysyisi lämmöt hieman miedompina :tongue:
en tiedä, mutta pitäisikö olla sittenkin pienempi pinjoni? Itsekin olen tällainen noobie, mutta joku sanoi mulle että pienempi pinjoni=lämmöt ei nouse niin rajusti.
-
hmm. Onkohan noissa vetareissa sitten jotain "virheitä" kun toisilla ei tunnu olevan mitään ongelmaa ja toisilla taas isojakin ongelmia niitten kanssa, no kuitenkin kyllä nuo vetarit tuolla nyt ovat ainakin pysyneet sen vähän muutaman akullisen mitä olen ehtinyt autolla ajamaan. Nyt on vaan uusi "ongelma" tuli sillon autoa kasaessa ajatuksissani tilattua vähän turhan pieni pinjoni tuohon(23t) ja moottori lämpenee aika rajusti, laitoin eilen tilaukseen ohjekirjan suositusten mukaan 29 piikkisen pinjonin niin koitetaan jos sillä pysyisi lämmöt hieman miedompina :tongue:
en tiedä, mutta pitäisikö olla sittenkin pienempi pinjoni? Itsekin olen tällainen noobie, mutta joku sanoi mulle että pienempi pinjoni=lämmöt ei nouse niin rajusti.
Jos pinioni on hurjasti liian pieni niin kone voi lämmetä myös sen takia kun kiertää kokoajan maksimikierroksilla.
-
Mullakaan ei ole paljon kokemusta harjattomilla nykyajan autoilla ajelusta, mutta kaiken oman järkeni mukaan lyhempi välitys eli pienempi pinjoni laskisi lämpöä. Ajelin ensin lyhyellä 24t (9,5 kierroksen harjaton) ja nyt isommallakin vaihteella kone lämpenee kyllä rajusti sisäradalla. Jäähdyttimen olen kyllä tilannut kun hirvittää se että kone sulaa melkein pohjasta läpi.
-
itsekkin olen aika pihalla noista välityksistä mutta kokeilemallahan se selviää kun eivät nuo pinjonit nyt mielestäni kuitenkaan ihan mitään älyttömän kalliita ole. Voihan sekin tietenkin olla että tuo moottori on vaan luonteeltaan lämpeävää sorttia (ezrun 8.5t harjaton) kyljestä se on juuri ja juuri käden lämpöinen, mutta päädyssä ei kauaa sormea kärsi akullisen jälkeen pitää.
Edit: unohtui mainita että en ole vielä päässyt/kerinnyt kokeilemaan autoa kunnon pidolla vaan ajelu on ollut lumen pöllytystä niin tuollakin on varmasti vaikutusta asiaan kun kierrokset huutaa koko ajan lähes tapissa eikä auto saa pitoa juurikaan mistään.
-
Juu, ei kai sellainen lämpö vielä paha ole. Mulla ei kärsis kättä pitää kannun kyljessäkään. Mun kone on myös kuumenevaa sorttia. Turnigy Mach2 9.5t.Ilmeisesti 80 astetta alkaa olla maksimi suositeltava, ettei magneettiroottori sula. Mut kannattaa ihmeessä kokeilla pidempää välitystä. Vääntöä pitäis löytyä sinunki koneesta.
Huom. lueskelin vähän lisää, ja tarkentaisin että se maksimi ulkopinnan lämpö taitaa olla yleensä 80 celsiusta ja jossain koneissa matalempi.
-
kiitos tuosta tiedosta, olin jotenkin siinä uskossa että jo 50-60 astetta on ehdoton maksimi näille harjattomille. Ja juu varmasti löytyy, eri asia on sitten taas löytyykö akusta tarpeeksi puhtia (7.2v 5000mah nimh) :grin: lipoihin siirtyminen on kyllä vakavassa harkinnassa jo ihan pelkän ajo ajan vuoksi, on vaan turhauttavaa ladata akkua aina tunnin ja ajella 10 minuuttia kerrallaan :cry:
-
itse ajelin aluksi varmaan 45min 4100mah lipolla, kun tehot oli säädetty aika pieneksi :tongue:
-
45 min :shocked: prkl.. Ei tollasia ajo aikoja saa kertoa, tietää vaan sitä että taas taitaa nyt väkisin tulla lisää rahan menoa :grin:
-
no kyllä se aika siitä pieneni aika paljon, kun vähän lisäsi potkua noparista...
-
no joo mutta kai silti sen 20-30 min jaksaa? itselle riittäisi tuollainen ajoaika ihan hyvin siihen nykyiseen 10 minuuttiin verrattuna, kun tehot on itsellänikin tällä hetkellä aika pienellä ja silti ajoaika on noin lyhyt. Punchin jos laittaa täydelle niin ajoaikaa on noin 5 min. Tuli kokeiltua muuten tuota isompaa pinjonia, siinä kävi juuri niinkuin veikkasit eli kone lämpeni paljon enemmän kuin tuolla 23 piikkisellä. Täytyy odottaa niitä kesä kelejä ja kokeilla sitten uudestaan paremmalla pidolla.
-
no joo mutta kai silti sen 20-30 min jaksaa? itselle riittäisi tuollainen ajoaika ihan hyvin siihen nykyiseen 10 minuuttiin verrattuna, kun tehot on itsellänikin tällä hetkellä aika pienellä ja silti ajoaika on noin lyhyt. Punchin jos laittaa täydelle niin ajoaikaa on noin 5 min. Tuli kokeiltua muuten tuota isompaa pinjonia, siinä kävi juuri niinkuin veikkasit eli kone lämpeni paljon enemmän kuin tuolla 23 piikkisellä. Täytyy odottaa niitä kesä kelejä ja kokeilla sitten uudestaan paremmalla pidolla.
juu kyllä sillä aina 20min ajaa.
-
Hankaako teillä kardaani akkuun kiinni?
Saakos tähän uutta koria jostain?
-
ei minulla ainakaan ole niin käynyt. onkohan jokin hieman väljää tai kardaanisi kiero. kannattaisi tutkia tarkemmin. hobbylinnasta on ainakin saanut tilattua uusia koreja. kysele tuolla hobbylinnan osiossa.
-
Riippuu akusta tai paremminkin akun paksuudesta.
Fullymaxin akuissa ottaa hiukan kiinni.
Saddlepack akuissa ei pitäisi olla ongelmaa eikä EFRA hyväksyttyjen akkujen kanssa.
-
Jees,
onko noista auto alkuperäisistä renkaista mihinkään? Millä alustalla niillä sopii ajaa?
Minkälaista rengastusta ulkoradoilla on käytössä?
-
Jees,
onko noista auto alkuperäisistä renkaista mihinkään? Millä alustalla niillä sopii ajaa?
Minkälaista rengastusta ulkoradoilla on käytössä?
Ainakin turun rc-areenalla rengas toimi ihan ok. Alustana ns messumatto. Ulkona en ole ajanut. Yountongin 4100mah akku on ainakin passelin kokoinen tuohon autoon. Ja kuulemma 5000mah sopii myös.
-
Nosramin VTEC LiPo 2S2P 5300 mAh Xtreme Race - 7,4V / 28C - Hard Case
Ainakin ottaa jäljistäpäätellen kardaaniin kiinni, mutta nystyröiden dremelöinti akun pohjasta taisi auttaa tilanteeseen.
-
Nosramin VTEC LiPo 2S2P 5300 mAh Xtreme Race - 7,4V / 28C - Hard Case
Ainakin ottaa jäljistäpäätellen kardaaniin kiinni, mutta nystyröiden dremelöinti akun pohjasta taisi auttaa tilanteeseen.
Eikös Nosramissa ollut akkuliittimet läpi asti, että sen akun olisi voinut laittaa ylösalaisin ja ne nystyrät olisi ollut yläpuolella (ja akku alempana)?
-
Nosramin VTEC LiPo 2S2P 5300 mAh Xtreme Race - 7,4V / 28C - Hard Case
Ainakin ottaa jäljistäpäätellen kardaaniin kiinni, mutta nystyröiden dremelöinti akun pohjasta taisi auttaa tilanteeseen.
Eikös Nosramissa ollut akkuliittimet läpi asti, että sen akun olisi voinut laittaa ylösalaisin ja ne nystyrät olisi ollut yläpuolella (ja akku alempana)?
:)
-
Nosramin VTEC LiPo 2S2P 5300 mAh Xtreme Race - 7,4V / 28C - Hard Case
Ainakin ottaa jäljistäpäätellen kardaaniin kiinni, mutta nystyröiden dremelöinti akun pohjasta taisi auttaa tilanteeseen.
Eikös Nosramissa ollut akkuliittimet läpi asti, että sen akun olisi voinut laittaa ylösalaisin ja ne nystyrät olisi ollut yläpuolella (ja akku alempana)?
:)
Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta ei tuollaisia aina tule ajatelleeksi. Täytyy tunnustaa, että itsekin tuskastelin B4:ssä LRP akun korkeuden kanssa, kunnes joku ystävällinen antoi minulle tämän saman vinkin. Joskus sitä vaan tuntee itsensä NIIN typeräksi. :embarrassed:
-
Kääntämällä akun tosiian olis ollu helpoin konsti, mutta mulla on johdot vedetty epoksilla kuoreen sillain että niitten on pakko tulla akun yläpuolen kautta. Oli miten oli, nyt homma toimii.
btw. parin akullisen kokemuksella on erinomaisen mukava auto. Liikkuu suht ripeesti 8,5t harjattomalla nosramilla. Radalta tosin ei ole kokemusta, mutta sitäkin on tarkoitus hankkia.
-
kyllä sillä lujaa pääsee. Alkuun kyllä napsahteli osia palasiksi ihan kiitettävästi kun ei osannut ajaa ja kun seinä tulee vastaan niin se tulee:) mutta kyllä se osien kulutuskin hieman rauhoittui.
-
Mistä ootte osat tilaillu?
-
hobbylinnasta. Ja medasecista saa myös hb d4 osia jotka osittain on yhteensopivia. Mutta medasecista ei mielestäni saa niitä osia jotka sopii vain cyberiin
-
Laitetaan nyt tännekkin. Cyber sai ihan kokeilu/hupi mielessä uudet vaatteet
(http://i707.photobucket.com/albums/ww72/Salba69/RC/IMG_2343.jpg)
(http://i707.photobucket.com/albums/ww72/Salba69/RC/IMG_2352.jpg)
Olkoon tämä nyt sitten vaikka "Hpi Cyber 10SC"
-
ei juma :) onko toi maverickin koppa?
-
Juu sehän se. maverickin merkit vaan nypin pois :smiley:
-
Olisin taas pientä apua vailla, eli saako tästä kiristettyä servo saveria ilman, että purkaa puolta ohjausta palasiksi. Kun pääsi löystymään tuo ja nyt auto ei enää käänny oikealle ollenkaan eikä myöskään palauta ohjausta takaisin keskelle. :smiley:
-
en nyt muista tarkkaan kun olen auton jo myynyt mutta jos siitä kiristysmutterista saa jollain pihdeillä kiinni niin eikun kiristämään. Mutta ei se purkaminenkaan iso homma ole.
-
no juu tuota pihti hommaa itsekkin mietin, mutta tiukka väli näyttää olevan. Millään normi kärkipihdeillä ei ole asiaakaan lähelle, no jos tuon sitten purkaisi ja laittaisi samalla sitä ruuvilukitetta mikä "unohtui" rakennus vaiheessa :embarrassed:
-
juu. Ylädekki vaan irti ja pari pallokuppia ja pari ruuvia vaan pohjasta. Minä pistin sitä muutenkin vähän kireämmälle kuin ohjeessa et kääntyy paremmin.
-
kyllä se sieltä pois välistä tuli ilman tuota ylädekin poistamistakin kun kaverin kanssa sitä tutkittiin. Eikä ollut vain löystynyt, vaan myös se musta akselitappi joka siellä on oli juuresta poikki. Saatiin kuitenkin hieman väkivaltaa käyttäen takaisin kasaan ja nyt tuo on tosiaan niin tiukalla että seuravaaksi on varmaan koko saveri kappaleina, mutta onpahan ainakin tarkka ohjaus nyt, ja niitä uusia osiahan saa sitten kaupasta :roll:
-
piukkaan vaan. toivottavasti servo kestää :wink:
-
Atomic Carbonin suunnalta näkyi oOple Invernational -kisassa ihan mielenkiintoisen oloinen konversiokitti Cyber 10B:hen. Ei kuitenkaan ilmeisesti myyntiin ole tulossa...
(http://www.oople.com/rc/photos/ooplerace2010/atomic/DSC_5158.jpg)
Lisää kuvia ja kisaraportti: http://www.oople.com/rc/photos/ooplerace2010/
-
Pysyykö moottorin lämmöt kurissa kun noudattaa manuaalin ohjetaulukkoa? 8,5 t harjaton tuppaa lämpenemään 24t pinionilla, mutta nyt lähti tilaukseen ohjeen mukainen 29t. saapa nähdä onko apua.
-
Ei kannata, itselläni ainakin ezrunin 8.5 lankasella lämmöt karkasi jo talvella taivaisiin, nyt 23 pikkiinen pinjoni ja lämmöt akullisen jälkeen noin 60-75 astetta.
-
Pysyykö moottorin lämmöt kurissa kun noudattaa manuaalin ohjetaulukkoa? 8,5 t harjaton tuppaa lämpenemään 24t pinionilla, mutta nyt lähti tilaukseen ohjeen mukainen 29t. saapa nähdä onko apua.
mulla oli 23 ja arrowindin 8,5 lankainen. Lämmöt oli hyvät sillä. 29 kun laitat niin sitten saat varmaan mennä moottorikaupoille pian...
-
Lämpiää edelleen :huh:
Nyt oli kokeilumielessä nosramin 7,5 t motti 23 hampaisella pinionilla, mutta yhden akullisen jälkeen jo motti polttaa näpit. Pitäisköhän pinioni olla vielä pienempi?
Minkä kokoinen on vakio spurri? Itellä kiinni 84 t, mutta kun auton käytettynä hommasin niin en ole varma onko alkuperäinen.
-
koita vielä 21:stä. Tai niin pientä et saat lämmöt kuriin. Se arrowindin kiinaihme ei ole varmaan läheskään yhtä tehokas kuin tuo nosram. Ja sillä meni 23. Pieniä rajoituksia tosin tehty myös noparilla. Koska ajelen vain sisäradalla. Että saattaa olla 21:sen paikka itselläkin kun taidot/vauhti kasvaa.
-
Jees, nyt on 21 piikkinen kiinni. Loppuisi vaan toi sade illaksi niin pääsisi radalle testaamaan nouseeko lämmöt vielä. Ootteko uusia ruuveja joutunut tähän hommaileen? Omasta rupee useamman ruuvin kannat oleen pyöreitä ja tarvis uusia. Passaisko noista:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1484.0
edit:
Semmosta vielä piti kysyä että mistä voi tietää mitkä d4:n varaosista sopii cyberiin? esim suspension mount?
-
no katsot ohjekirjasta nuo ruuvien koot ja tilaat sen mukaan. En kyllä huomannut että missään luki onko uppokantaisia vai mitä ovat.
Eipä paljon maksa. Ota testiksi jotain. Onko sulla kunnon työkalut kun pyöreeksi menevät?
No tukivarsien kiinnitys on ainakin tuossa autossa täysin erilainen kuin hb d4:ssä. Suorilta käsin en osaa sanoa muuta yhteensopivaa kuin tukivarret, iskarit ja vetarit. Täytyy tutkailla asiaa.
Suspension mount on edessä ainakin sellainen osa joka katkesi minulla usein. Kerran repesi ruuveineen päivineen pihalle. Eihän siellä muovissa sen jälkeen enää ruuvi pysy. Onneksi siitä sai pitkät ruuvit läpi ja mutterin päähän. Vaikutti mielestäni hieman osan kestoonkin kun oli tukevammin kiinni. Tai sitten en vaan törmäillyt enää niin paljon :)
-
Taidan tosiaan kokeeksi ottaa jonkinmoisen setin uusia ruuveja. Avaimia ehkä olis kanssa syytä hankkia laadukkaampia edellisen halppissetin tilalle. Ehkäpä lähtee ruuvien kanssa samaan tilaukseen...
Käykö d4:n suspension mount (eteen)? Alkuperäisen sain kanssa säpäleiksi.
-
hpi:n sivuilta näet mitä optio osia siihen sopii. Mutta tuo ei ainakaan sovi.
-
No nyt rupesi cyber pitämään aikamoista jyrinää koneen pyöriessä. Voisko jyrinä lähtee noista kardaanin päihin tulevista ´holkeista´ (mikä lieneekään oikea nimitys)? Noihin holkkeihin on kardaanin tapit syöneet aikamoiset kolot ja kardaanikin napsahti edellisellä reissulla poikki.
-
Mietin tätä kyberiä talven mittaan kasailtavaksi, mutta vara/viriosia ei tahdo löytyä peruspaikoilta (Liquid-Amain-Tower-Modelsport). Mistä Cyber-kuskit tilailee varaosansa? Vai onko koskaan menny mitään rikki ku on pomminkestävää HPI-laatua? :azn:
-
Eipä mulla ainakaan mitään ihmeempiä osia ole hajonnut, ja autoa on kyllä välillä paiskottu todella rankalla kädellä. Vakio vetarit on aika pehmeää tavaraa ja ainakin itse sain kaksi sarjaa noita kieroksi ennenkuin hankin hot bodiessin vastaavat, jonka jälkeen ongelmia niiden suhteen ei ole ollut. Myöskin servo saverin akseleita olen pari saanut katkeamaan, kestävä auto kaiken kaikkiaan ainakin omasta mielestäni. Varaosia saa hobylinnasta yleensä suoraan hyllystä, joten ei varmaan maksa vaivaa tilailla ulkomailta. Jos jotain optio osia laittaa, niin D4:sen slipperi paljon muuta tuo ei taida kaivata :smiley:
-
Ongelma: Moottori "Ylikuumenee" ja puutuu.
Moottori: 3350kv / 11,5T Sensored
Nopari: 45A, BEC 2A/5V
Akku: 2S lipo, 40-80C
Välitys: 26/87, testattu myös 24/87 ja tuntui että ongelma kenties jopa paheni.
Herää kysymys, mistä on kysymys?
Hiekalla antaa pyöritellä max.3min ja assulla max.1min.
Jos sahaa suoraa päästä päähän ei ongelmaa tule.
Suositelkaa ohi mennen jotain hinta-laatusuhteeltaan hyvää, luotettavaa moottori+esc pakettia jolla riittää vauhtia ja vääntöä.
Ja jos jollain pyörii nurkissa varaosia autoon niin tarjotkaa niitäkin.