Eli kuinka helposti pystyy vaihtamaan sylinterin pään? Olisin vaihtamassa Cen Magnum NX:ään tavallisen sylinterin tilalle -> CEN Cylinder Head NX18 Blue 3.0. Mitenköhän mahtaa tapahtua? Kokemuksia kenelläkään?
Onko sulla nyt kaikki termit ihan hallussa..?
Sylinterin pää? Eli kansiko?
Vai sylinteriputken vaihdat?
Tuolta löytyy sanasto ja paljon muuta hyödyllistä tietoa. :wink:
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/index.html
..mutta tuosta tekstistäsi päättelin että kyse on kannesta eikä sylinteristä/sylinteriputkesta joten kansi vaihtuu niinkin monimutkaisesti että avaat pultit kannen päältä, otat kannen pois, uusi tilalle ja pultit takaisin paikoilleen. (mitään muuta iloa kuin ehkä silmän iloa tuosta ei taida olla ellei vanha kansi ole hajonnut)
Ja kaikilla pitempään harrastaneilla varmaan on kokemusta koneen purkamisesta.
Eli aika helposti sen pystyy vaihtamaan.. :wink: ...vähän maalaisjärkeä peliin nyt.
Ja oiskai tämäkin kysymys mennyt vaikka tuonne..
http://rc10.fi/index.php?topic=36963.0;topicseen
Ei ole termit hallussa, ei. Satutko muuten tietämään Magnum NX:ään sopivaa korkeapainekantta?
En, tuskin sellasta on olemassakaan...
Ei näitä koneita yleensä viritetä millään kansilla....saati millään, jos jollain niin muokataan sylinteriputkea, veiviä ja kampuraa mutta siihen ei kannata ryhtyä jos ei oikeasti tiedä mitä tekee.
Jos haluat lisää tehoa, suosittelen vaihtamaan konetta.
Sellainen on kyllä olemassa. :grin:
Laittaapi kuvan?
Mielenkiintosta että olis korkeapainekansi olemassa nitrokoneeseen...
Sehän kun ei tekis muutenkaan muuta kuin vain lähinnä siirtäisi koneen ennakkoa aikaisemmaksi...
Sellaista EI KYLLÄ ole olemassakaan.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 18.10.09 - klo: 10.09
Mielenkiintosta että olis korkeapainekansi olemassa nitrokoneeseen...
Sehän kun ei tekis muutenkaan muuta kuin vain lähinnä siirtäisi koneen ennakkoa aikaisemmaksi...
Sellaista EI KYLLÄ ole olemassakaan.
Annetaan sille nyt mahdollisuus lisätä kuvan tänne.
Jerzi
http://rc-harrastus.com/ForumsPro/viewtopic/p=79983.html <- Siinä keskustelua aiheesta, mutta lisätäänpä vielä kuvakin, kun kerkeää.
Mun ymmärryksen mukaan kannen tiivisteillä voi "aavistuksen" pelata palotilan korkeuden korkeuden kanssa, jonka seurauksena moottorin puristussuhde muuttuu. "Korkeapainekansi" kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta... eli odotellaan kuvia, katsellaan ja keskustellaan sitten lisää.
Käsittämätöntä sontaa...
Isompi kansi joka lisää jäähdytystä... ja tätä nyt sit kutsutaankin korkeapainekanneksi ja vääntöä yms tuli vielä lisää...
Jep jep.
lainaus tuolta linkistä:
"Auto on toiminut lähes ongelmitta, alussa oli pientä lämpenemistä moottorissa, mutta parilla kannetiivisteellä se hoitui, sitten laitoin viriosina saatavan korkeapainekanen autoon joka on kooltaan suurempi kuin vakiokansi ja enemän jäähdytyspinta-alaa. ja taas lisää kannetiivisteitä Hymyilee .
Vääntö parani mukavasti, vaihteiston vaihtokohdan säädin tosi ylös että kakkonen menee vasta ihan huippukierroksillä päälle."
mitä pientä lämpenemistä... :grin: eikös moottorin kuulukkin lämmetä... :wink:
ja tuskinpa toi vääntö kasvaa, jos puristuksia pienentää kansiprikkoja lisäämällä... :wink:
hoh hoijaa... :shocked: että tämmöstä sitten nykyään... :lol:
Löytyykös tähän moottoriin muuten tehareita? Mikä olisi paras NX18 padalle?
Mitä olis tuplakaasari tuon lisäksi :lol:
Jerzi
Kyllä, toki, Jerzi. :lol: :lol: :lol: :lol:
Niin tämä nimimerkki 'Janonoinen' tuolta toiselta palstalta oli myymälänhoitajana JR-Hobbyssa silloin kun minäkin siellä työskentelin.
Kas kummaa, JR-Hobby on myös CEN autojen maahantuoja ja ns. authorized dealer Suomessa, joten ei ihme että omiaan kehuu.
Kyllä se Magnum silti ihan kohtuullinen peli on, paljon niitä myytiin ja on senkin jälkeen varmaan myyty.
Lainaus käyttäjältä: tuplaesa1 - 23.10.09 - klo: 17.36
Niin tämä nimimerkki 'Janonoinen' tuolta toiselta palstalta oli myymälänhoitajana JR-Hobbyssa silloin kun minäkin siellä työskentelin.
Kas kummaa, JR-Hobby on myös CEN autojen maahantuoja ja ns. authorized dealer Suomessa, joten ei ihme että omiaan kehuu.
Kyllä se Magnum silti ihan kohtuullinen peli on, paljon niitä myytiin ja on senkin jälkeen varmaan myyty.
No eipä ole sitten ihme että itsekin jaksoit ylistää kyseisen liikkeen tuotteita todella ahkerasti...kuten viesti historiasta näkyy. :roll:
ps. kerran kysyin osia tuolta kyseisestä liikkeestä(eräs kesän alku), niitä ei ollut ja ostin sitten muualta, syksyllä sain puhelun että: täällä olisi nyt nämä tavarat josta oli puhetta, näitä on metsästetty kissojen ja koirien kanssa(ja hinnat oli "kohillaan"). En siis ollut varannut/tilannut mitään, kysynyt vain, tuskin odotan rata-auton osia koko kesän yli ja olen kokonaan ajamatta autolla.. :roll: Muitakin "hyviä" juttuja olisi, niinkuin monella muullakin.
Nyt tuli tämä "korkeapainekansi" toimitus oli taas mitä oli...
sit vaan kuvaa alle :wink:
Tässä pari kuvaa:
Milläs perusteella toi sitten on korkeapainekansi ?
:p
-Antti
Kohtahan se nähään, ku koneeseen kiinni saadaan. Jos ei tehoja tule, ni takasin vaan.. :tongue:
E: Kylläkin paljon eroaa tavallisesta sylinterin kannesta, mikä on nyt kiinni koneessa. Kunhan tulppa tulee, niin pääsee ajelemaan.
Lainaus käyttäjältä: Off-Road - 12.11.09 - klo: 17.00
Kohtahan se nähään, ku koneeseen kiinni saadaan. Jos ei tehoja tule, ni takasin vaan.. :tongue:
E: Kylläkin paljon eroaa tavallisesta sylinterin kannesta, mikä on nyt kiinni koneessa. Kunhan tulppa tulee, niin pääsee ajelemaan.
Laitahan vertailun vuoks toi normaali kansi ton kannen viereen.
Jos siinä on turbo tulppa niin ei se siitä korkepainekantta tee...
-Antti
Eikös korkeapainekansi ole jokin sellainen, missä tulpankohtaa on laskettu alemmaks.? Niin että mäntä tulee lähemmäs kannen metalliosia tai jotain sellasta.
Aivan tavallinen tulppa kyllä on. Tässä nopeasti räpsäytetty kuva.
E: Laitan illemmalla tarkempaa kuvaa, jos tarvii.
Hmmm, isompi kansi missä isommat jäähdytysrivat, miten se muka on korkeapainekansi?
Itsellä oli joskus revossa novan kansi, ja laskihan se lämpöjä mutta kylmällä varsinkin oli hankala saada säätöihin.
Eikös tässä nyt sitä palotilan kokoa ja muotoa pitäisi vertailla? Eihän nyt ukoisista seikoista voi mitään päätellä..?
Ei voi juu....
Myytiinkö tuo uusi kansi sinulle korkeapainekantena? ...vai mistä keksit että tuo on korkeapainekansi..?
(kun en ole harrastus vuosinani koskaan moiseen törmännyt, vaikka kaiken näköistä on tullut nähtyä)
Vai "kaveri"foorumilla sanoi että tuo on semmoinen ja nyt kenties palautat normi kannen käytettynä liikkeeseen kun ei tehoa tullutkaan..?(tai kenties ainakin yrität)
Haluaisin myös kuulla millä perusteella tuo sitten on korkeapainekansi?
Ja mulle ei oikeen uppoa se että kyllä se tehoa tuo väite...
Tuo on ilmeisesti jonkun muun cen:n kansi..ei linkkiä olisi kyseiseen tuotteeseen?
edit: niin kyseessä on vissiin tämä kansi jonka malli löytyy sivun ekasta viestistä..? Eli: CEN Cylinder Head NX18 Blue 3.0.
Jep jep...eiköhän tämä kansi juttu ala olemaan käsitelty...ainakin mun osalta..siitä vaan muutkin ruuvaamaan "korkeapainekansia" kiinni.. :roll:
Kyllä kyllä.. Kuilu on aivan erikokoinen sylintereissä.
Tarkennuksena mainittakoon, että sylinteri on se putki jonka sisällä mäntä liikkuu. Tuo osa on sylinterin tai moottorin (jäähdytys)kansi.
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 12.11.09 - klo: 20.46
Tarkennuksena mainittakoon, että sylinteri on se putki jonka sisällä mäntä liikkuu. Tuo osa on sylinterin tai moottorin (jäähdytys)kansi.
Jep, jäi pari kirjainta siitä edestä pois ja tarkoitin sylinterinkantta.
Nyt oli kyllä pojat pikkusen väärässä ton korkeapainekannen suhteen. Puristuksia ja tehoa tuli HUOMATTAVASTI lisää!
Lainaus käyttäjältä: Off-Road - 12.11.09 - klo: 20.11
Kyllä kyllä.. Kuilu on aivan erikokoinen sylintereissä.
Siis täh..?
Mikä
kuilu?
Ei siinä jäähdytyskannessa ole palotilaa. Palotila on kansinapin alla. Jäähdytyskannen vaihto ei voi vaikuttaa palotilan kokoon/moottorin puristussuhteeseen, siihen vaikuttaa ainoastaan kannen (kansinapin) muoto ja korkeusasema suhteessa sylinteriputkeen tai sitten erilaiset/mittaiset sisuskalut, mutta siitä tuskin on kyse.
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 17.11.09 - klo: 17.35
Ei siinä jäähdytyskannessa ole palotilaa. Palotila on kansinapin alla. Jäähdytyskannen vaihto ei voi vaikuttaa palotilan kokoon/moottorin puristussuhteeseen, siihen vaikuttaa ainoastaan kannen (kansinapin) muoto ja korkeusasema suhteessa sylinteriputkeen tai sitten erilaiset/mittaiset sisuskalut, mutta siitä tuskin on kyse.
Loistava tietää. Aikaisemmassa viestissä puhuttiin palotilasta. Kuitenkin tämä ns. "epätodellinen" mystinen korkeapainekansi on nyt kuitenkin aivan todistettavasti olemassa.
Sitä se kyllä kieltämättä on, ja entistä mystisemmäksi menee.
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 17.11.09 - klo: 17.43
Sitä se kyllä kieltämättä on, ja entistä mystisemmäksi menee.
Se on mukavaa toki. Videon voisi jokunen päivä tehdä ja eiköhän siinä tehon vaikutusta näy kun vertaa muihin Cen Magnum NX videoihin, jossa on tavallisen kansi + 3,3cc moottori.
Edellee so korkea-paine-kansi ei siirtäis muuta kun ajotuksii eteepäi, ja käytännös siit ei oo mitää hyötyy...
Vai pitäisköhän täst lähtee bongailee korkeapainekansia V-Specii? :lol:
-Antti
Lainaus käyttäjältä: _^andy^_ - 17.11.09 - klo: 17.49
Edellee so korkea-paine-kansi ei siirtäis muuta kun ajotuksii eteepäi, ja käytännös siit ei oo mitää hyötyy...
Vai pitäisköhän täst lähtee bongailee korkeapainekansia V-Specii? :lol:
-Antti
Edellee "so" korkeapainekansi TOI PuRiStUsTa lisää MUT ihan miten vaa. Usko mitä uskot :laugh:
Lainaus käyttäjältä: Off-Road - 17.11.09 - klo: 17.52
Lainaus käyttäjältä: _^andy^_ - 17.11.09 - klo: 17.49
Edellee so korkea-paine-kansi ei siirtäis muuta kun ajotuksii eteepäi, ja käytännös siit ei oo mitää hyötyy...
Vai pitäisköhän täst lähtee bongailee korkeapainekansia V-Specii? :lol:
-Antti
Edellee "so" korkeapainekansi TOI PuRiStUsTa lisää MUT ihan miten vaa. Usko mitä uskot :laugh:
Jaa a, nooh tuokoot sitten sitä puristusta.
En jaksa enää kinastella, sovitaan sitten niin..
Hyvä että sait rahoille vastinetta..
-Antti
Lainaus käyttäjältä: _^andy^_ - 17.11.09 - klo: 17.57
Lainaus käyttäjältä: Off-Road - 17.11.09 - klo: 17.52
Lainaus käyttäjältä: _^andy^_ - 17.11.09 - klo: 17.49
Edellee so korkea-paine-kansi ei siirtäis muuta kun ajotuksii eteepäi, ja käytännös siit ei oo mitää hyötyy...
Vai pitäisköhän täst lähtee bongailee korkeapainekansia V-Specii? :lol:
-Antti
Edellee "so" korkeapainekansi TOI PuRiStUsTa lisää MUT ihan miten vaa. Usko mitä uskot :laugh:
Jaa a, nooh tuokoot sitten sitä puristusta.
En jaksa enää kinastella, sovitaan sitten niin..
Hyvä että sait rahoille vastinetta..
-Antti
Kyllä sain hyvinkin ja kiitoksia paljon mielenkiinnosta!
Hetkonen...olenko ymmärtänyt asian nyt oikein. Moottorin puristukset olisivat muka parantuneet pelkällä jäähdytyselementin vaihdolla eli palotila vakio? Vai tuliko tuossa myös uusi kansinappi?
Lainaus käyttäjältä: Petri T - 17.11.09 - klo: 18.15
Hetkonen...olenko ymmärtänyt asian nyt oikein. Moottorin puristukset olisivat muka parantuneet pelkällä jäähdytyselementin vaihdolla eli palotila vakio? Vai tuliko tuossa myös uusi kansinappi?
Off-road korjasi aikasemmin, että tarkoittaa moottorin kantta ei jäähdytyskantta.
Ok.
Voisikohan aiheen aloittaja hieman kertoa miten kannen vaihto vaikutti säätöihin ja moottorin käyttäytymiseen.
Lainaus käyttäjältä: Petri T - 17.11.09 - klo: 20.27
Voisikohan aiheen aloittaja hieman kertoa miten kannen vaihto vaikutti säätöihin ja moottorin käyttäytymiseen.
En ole kuin kerran päässyt kokeilemaan, niin säädöistä en osaa varmasti vielä sanoa. (Meni servon osa rikki) Puristuksia kun tuli lisää, niin oli hieman vaikeampaa saada käyntiin.