RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: -Petsku- - 01.11.09 - klo: 15.53
-
Olenko ymmärtänyt oikein, että kyseisessä noparissa on automaattinen lipo cut-off jossain 5,5V paikkeilla?
Eilen kun olin oli autolla ajamaasa ainakin luulin, että vauhti olisi jossain vaiheess ollut hitaampaa, kuin ennen, mutta en ole ihan 100% varma tuosta.
-
Eiköhän akut ole jo tuossa voltti määrässä jo rikki/entiset.
Kuin akun jännite on jossain 7 pintaan niin silloin se menee jo kävely vauhtia.
Jerzi
-
Ei tuo auto kyllä kävelyvauhtia menny vaan ehkä aavistuksen hitaampaa.
Mikähän tuo cut-off raja on vai onko tuossa noparis sellaista? Netistä sain sellaisen käsityksen, et sellainen kuitenkin olisi tuossa noparissa.
-
Kuin auton vauhti selvästi on hitaampi niin siinä vaiheessa kannattaa jo lopettaa ajamisen.
Jerzi
-
LRP:n Sphere Competition 2007 ja TC Spec säätimissä lipon katkaisujännite on 2,8V per kenno. Kesällä joskus tuli ajettua cutoffiin asti mutta normaalisti vain 5 minsan hiittejä niin ole lähelläkään tuota rajaa.
-
On siinä cut offi, joka menee joskus itsestään päälle, vaikka ajaa nimheillä, tänään meni viimeksi kun ajeltiin sisäradalla. Ja jos ajaa nimheillä, niin se mode 1 kohta kannattaa laittaa kohtaan 2, eli nimh racing mode. -Sami
-
Jep 1 moodi on lipomoodi missä on tuo 2,8V per kenno katkaisujännite ja 2 moodi on peltikennomoodi missä ei ole mitään katkaisujännitettä.
-
No se ykkös moodi pitäisi olla "automatic" eli automaattinen tunnistus, mutta eipä ole. -Sami
-
InfernoSami: Luuletko sää että se säädin tunnistaa onko siellä lipo vai nimhi sähköö syöttämässä? Älä usko markkinamiesten puheita :wink:
-
Juu tiesin, että miten se voipi muka tunnistaa että onko lipo vaiko peltikenno. -Sami
-
Ei tuo auto kyllä kävelyvauhtia menny vaan ehkä aavistuksen hitaampaa.
Mikähän tuo cut-off raja on vai onko tuossa noparis sellaista? Netistä sain sellaisen käsityksen, et sellainen kuitenkin olisi tuossa noparissa.
Taitaa tuo lipon ulosanti alkaa heikkenemään, siis jos ajoit ulkona. Itse ainakin olin huomavinani selaista eilen ulkona.
-
Eilen ajoin kyllä ihan sisällä, mutta latauksen jälkeen ajelin jonkin verran pihalla parina päivänä ennen tuota eilistä ajoa.
Jos tuo cutoff on 2,8/kenno niin onko nyt noin kun Jerzi tuola edellä sanoi vai paljonko kennos voi turvallisesti tippua jännite?
-
Eilen ajoin kyllä ihan sisällä, mutta latauksen jälkeen ajelin jonkin verran pihalla parina päivänä ennen tuota eilistä ajoa.
Jos tuo cutoff on 2,8/kenno niin onko nyt noin kun Jerzi tuola edellä sanoi vai paljonko kennos voi turvallisesti tippua jännite?
Sanotaan näin että kuin minulla on kohta 1000 ajokertaa lipolla niin ajon jälkeen ei ole koskaan ollut alle 3.4v per kenno ajon jälkeen ja silloin on auto mennyt jo niin hiljaa että ei iole ollut mielekästä enää ajaa sillä.
Minkähän ihmeen takia tuo on määrätty noin alhaiseksi kuin 2.8, kuinkahan kovaa se auto silloin oikein menee :huh:
Jerzi
-
Sanotaan näin että kuin minulla on kohta 1000 ajokertaa lipolla niin ajon jälkeen ei ole koskaan ollut alle 3.4v per kenno ajon jälkeen ja silloin on auto mennyt jo niin hiljaa että ei iole ollut mielekästä enää ajaa sillä.
Minkähän ihmeen takia tuo on määrätty noin alhaiseksi kuin 2.8, kuinkahan kovaa se auto silloin oikein menee :huh:
Jerzi
Noin 17,8% hitaammin kuin 3,4 voltilla. :cool:
-
Sanotaan näin että kuin minulla on kohta 1000 ajokertaa lipolla niin ajon jälkeen ei ole koskaan ollut alle 3.4v per kenno ajon jälkeen ja silloin on auto mennyt jo niin hiljaa että ei iole ollut mielekästä enää ajaa sillä.
Minkähän ihmeen takia tuo on määrätty noin alhaiseksi kuin 2.8, kuinkahan kovaa se auto silloin oikein menee :huh:
Jerzi
Noin 17,8% hitaammin kuin 3,4 voltilla. :cool:
OK eli ryömintä vauhtia sitten on tiedossa jossa meinaa ajaa 2.8voltilla, tai tässä tapauksessa se on tarkemmin sanottuna 5.6v :lol:
Jerzi
-
Mua on kanssa ihmetyttäny tuo LRP:n säätimien alhainen cut-off, mitä järkeä on edes laittaa noin alhainen katkaisu kun se alkaa olemaan jo lipon kuoleman rajalla. En sitten kyl tiedä kuinka vaarallista tuo 2.8v kennossa kuorman kanssa on kun kuitenkin jännite nousee heti katkaisun jälkeen varmasti yli kolmeen volttiin. Vain luoja tietää muttei kerro.
-
Eli voidaanko sanoa yhteenvetona, et:
1. Ei kannata ajaa tuonne cut-offiin asti
2. Tuo Speed Passionin 17,5 moottori hyytty jo selvästi 7V pintaan, eli aika vaikee on päästää jännite laskemaan vaaralliselle tasolle, sillä eipä sitä kävelyvauhtia viitsi ajella.
-
Itse pidän sitä cut-offia ihan viimeisenä varmistuksena ja lopetan ajamisen heti kun alkaa näkymään hyytymisen merkkejä.
-
Auton hyytymistä ei tosiaan kannata jäädä ihmettelemään pitkäksi aikaa... Tarkoitan nyt siis että "jännä miten auto hyytyy, noh - pari kierrosta vielä jos se vaikka lähtis kulkemaan..."
Kun auton hyytymisen huomaa, ollaan jo aika lähellä sallittuja minimijännitteitä.