RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: jarkko - 15.11.09 - klo: 18.44

Otsikko: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: jarkko - 15.11.09 - klo: 18.44
Kokemuksia 2010 FTT kisarenkaasta, Xenon 28, on Kapinoiden jälkeen kertynyt eri radoilla muutaman viikon verran.

Olisi kiinnostavaa kuulla minkälaisia kokemukset ovat olleet esim.
  -kuinka monta akkua ajoa renkaat kestävät ennen hajoamista tai ominaisuuksien oleellista
   heikkenemistä (virissä ja muissa luokissa)
  -kuinka tasaiselta on laatu vaikuttanut (liimaukset, renkaan vyön kestävyys, vanne)
  -ajettavuus
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: SS - 16.11.09 - klo: 22.33
Aloitetaanpa sitten, näyttää aihe monia vähän ujostuttavan. Mäntsälässä uusi rengas tuntui ihan hyvälle ajettavuuden ja pidon suhteen, ongelmia alkoi kasaantua vasta kiinteällä radalla treenatessa. Kuskeja on viikottain paljon, ja ajolinjalle alkaa kertyä paksu kerros mustaa töhnää, jota näistä renkaista tuntuu irtoavan melkoisesti. Xenonissa on varmasti paljon hyvääkin, mm. renkaan kulutuspinnan kestävyys, mutta viimeaikaiset kokemukset ovat hieman negatiivisempia. Tässä muutama auton toimivuuteen vaikuttava seikka:

-auton pohja kiinteällä radalla ajettaessa aivan tahmea
-rengassarja n. 30 grammaa painavampi kuin viime kauden FTT-rengas
-rengas edellistä FTT-rengasta n. 1,5 mm korkeampi

Nämä asiat ovat ainakin allekirjoittaneelle tuottaneet harmaita hiuksia, koska auton käytös on Xenoneilla huomattavasti rauhattomampi kuin aiemmilla pyörillä, ja pito on välillä melko äkkinäinen.
En epäile etteikö autoa saisi säädettyä uusille pyörille toimivaksi, parhaat kierrosajat ovat nyt samaa luokkaa kuin edellisellä FTT-renkaalla. Hieman kuitenkin huolestuttaa se että suurimmassa osassa ajetuista renkaista on renkaan leveyssuuntainen jälki. En ole rengasta avannut, mutta taitaapa olla insertti poikki.

-Sami-
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: JUkka-san - 16.11.09 - klo: 23.02
Xenon tuntuu olevan käytökseltään paljon anteeksiantamattomampi kuin Sorexit olivat. Ajolinjalla on pitoa, mutta linjan ulkopuolella kaikki pito häviää. Renkaisiin tarttuu nöyhtää mielettömän paljon ja pidon takaisin saamiseen menee taas pitkä aika. Ajouralla kyllä pito on parempi kuin Sorexilla.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: TommyW - 16.11.09 - klo: 23.36
Itselleni Xenonit ovat ollet selkeä askel taaksepäin touring-harrastuksessani.

En väitä, etteikö ajotaidoissani olisi hiomisen varaa - enkä liioin väitä, etteikö setuppien vääntämisessäni olisi niin ikään hiomisen varaa, mutta en muista, milloin viimeksi touring-autoilu olisi ollut minulle näin vaikeaa.

Voi olla, että Sorexit olivat liian anteeksiantavat ja opettivat minulle turhan "roiskivan" ajotyylin, mutta itse ainakin elin siinä uskossa, että Sorexeilla autoni toimi varsin mukavasti.

Xenonit sitten ovatkin olleet minulle juuri se toinen äärilaita, Samin ja Jukan edellä mainittuja argumentteja lainaten: auto on rauhaton, pito äkkijyrkkää, käytös anteeksiantamatonta, etc.

Ongelmat varmastikin kasaantuvat juuri Torpan kaltaisella radalla, missä matto "pinnoittuu" Xenoneista - mutta ne nyt vaan sattuvat olemaan ne olosuhteet, joissa itse useiten ajan.

Renkaan näennäinen kestävyys lienee positiivinen ominaisuus, mutta jos vain renkaan pinta säilyy hyvänä rungon (vyö) katketessa - ei tätäkään detaljia liioin pääse hehkuttamaan.

Toivottavasti säädöt autoihin löytyvät ja hauskuus saa jatkua - itse pidän nyt kuitenkin hetken taukoa sähkötouringeista.

PS. Minusta olisi mukava kuulla, miksi juuri tämä rengas valikoitui lajiryhmän tiukassa seulassa viralliseksi FinTrack-renkaaksi? Ilmenikö kattavissa testeissä ominaisuuksia, jotka nostivat sen selkeästi muiden vaihtoehtojen yläpuolelle?

Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: Bulvaani - 17.11.09 - klo: 13.43
Renkaan käyttäytymisestä ei omilla ajotaidoilla vielä osaa sanoa oikein mitään, mutta muutaman sarjan kokemuksella uskaltaa jo sanoa, että kovin tasalaatuisesta tuotteesta ei ole kysymys. Viidestä ostetusta sarjasta kahdessa oli liimaukset unohtuneet sisäreunoista kokonaan, kaikki renkaat eivät olleet pyöreitä ja renkaiden pintaan tule kuluessa joskus tosi oudon näköisiä viivoja, halkeamia ja muita kulumajälkiä. Noilla jälkimmäisillä tarkoitan jälkiä, jotka eivät ole peräisin pommituksista tai muista kolaroinneista, vaan aivan normaalista ajosta. Kulutuspinta tuntuu kyllä kovinkin hyvin kulutusta kestävältä, eivätkä vanteetkaan ole aivan yhtä herkkiä rikkoutumaan kuin FTT-Sorexissa.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: TimoK - 17.11.09 - klo: 14.49
Moikka,

Vastaan jo jotain vaikka omat kokemukseni xenoneista rajoittuu vasta yhteen sarjaan, ihan uuteen autoon jolla en ole edes sorexeilla ajanut ja yhden kahden päivän treeneihin. Oma fiilis oli tosiaan ekan treeni-illan jälkeen, että oliko tämä ollut joskus kiva harrastus, voisin olla yhtä hyvin kotona pistelemässä itseäni piikeillä tms... Mutta seuraava päivä oli jo varsin erilainen hyvin nukutun yön jälkeen jaksoin keskittyä ajamiseen enempi ja siitä jopa tuli jotain. On selvää, että auto vaatii hyvin erilaisen setupin kuin ennen, nyt jos renkaista löytyy pitoa huolella siten, että jopa kaataminen pidon takia onnistuu. Niin autoa pitää säätää liukkaammaksi tms. jäykempää vakaajaa, jähmeempää rasvaa iskariin jne... mitä sitä kukin keksii. Uskoisin, että noillekin renkaille saadaan toimivat säädöt kun hieman jaksaa funtsia mitä pitää tehdä ja kokeilla. Renkaat on kuitenkin kaikille samat.

Monet ovatvalitelleet sitä Xenonin renkaiden laatuerosta. En tosiaan ole itse päässyt ajamaan kun vasta ekaa sarjaani. Mutta näkemieni kokemusten perusteella tuli mieleen, että voisiko olla niin, että xenonit eivät ihan uutena toimi. Vaan niissä esiintyy sitä pidon totaalista katoamista yllättäen uutena jne. Koska itsekin kärsin siitä kuten myös epätarkasta ajettavuudesta perjantaina uusilla renkailla, mutta lauantaina auto alkoi toimimaan paremmin vaikken säätöihin vielä juuri puuttunutkaan. Mikäli sitten renkaissa on oikeasti laatueroja jotka vaikuttavat pitoon, aiheuttaa se kieltämättä ongelmia. Varsinkin jos kisoihin saa renkaat jotka ei toimi lainkaan. Mikäli renkaat ovat sellaiset, että ne eivät uutena toimi läheskään niin loogisesti kuin hieman käytettyinä, saattaa se aiheuttaa pelaamista renkaiden kanssa jonkin verran. Esim kisojen ajamista edellisen kisan renkailla mahdollisuuksien mukaan tai renkaiden ostamista kisapaikalta jo edellisenä iltana jolloin niitä voi keinotekoisesti yrittää kuluttaa etukäteen tai uittaa yön pidotusaineessa tms.

Pidotusaineesta tulikin mieleeni, että perjantain ja lauantain suurin ero olikin siinä, että pidotin takarenkaat kokonaan ja eturenkaat vain puoliksi. Tämä paransi ohjaustuntumaa merkittävästi. Jollette ole vielä kokeilleet niin kokeilkaa ihmeessä. Jäykempien jousien kokeilu voi olla myös kokeilemisen arvoinen juttu.

--
Timo Keränen
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: CAi - 17.11.09 - klo: 15.02
Timo K:n suosituksesta huolimatta en laittaisi jäykempiä jousia, koska silloin auto reagoi nopeammin ja kippaa helpommin. Tämä siis, jos auto on liian "vikkelä"  :grin:
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: TimoK - 17.11.09 - klo: 15.25
Timo K:n suosituksesta huolimatta en laittaisi jäykempiä jousia, koska silloin auto reagoi nopeammin ja kippaa helpommin. Tämä siis, jos auto on liian "vikkelä"  :grin:

En ole itse noita jäykempiä jousia kokeillut, olen kuitenkin saanut käsityksen, että osa harrastajista on saanut autonsa toimimaan rauhallisemmin vaihtamalla taakse hieman jäykemmät jouset. Eihän tuo ole iso homma kokeilla jos auton perä tuntuu keinuvan kiihdytyksissä. Tähän tosiaan kyllä jähmeämmät iskaritkin voisi olla toimiva vaihtoehto.... Jäykemmät jouset saattaisivat olla jonkin sortin ratkaisu herkkään pidosta kaatamiseen jollei saa käyttöönsä jäykempiä vakaajia tai jollei jaksa ruuvailla ulosjoustoja jotka nekin lienevät jossain yhteydessä auton kallisteluun kaatumiseen asti.

--
Timo
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: Mr Cale - 17.11.09 - klo: 15.42
PS. Minusta olisi mukava kuulla, miksi juuri tämä rengas valikoitui lajiryhmän tiukassa seulassa viralliseksi FinTrack-renkaaksi?

Voin valottaa taustoja tästä vaikken lajiryhmään kuulukkaan.

Alkusyksystä tarkoitus oli ajaa tuleva talvikausi vielä Sorexeilla ja testata sitten seuraaville kausille uudet renkaat. MMRc kuitekin ilmoitti, että heidän EM-kisat ajetaan Xenonin 28 -renkaalla ja kertoivat testikokemuksia ja muuta taustatietoa renkaista.

Nämä seikat huomioiden lajiryhmä luokkayhteyshenkilön (eli allekirjoittaneen) kanssa yhdessä päätyi siihen ratkaisuun, että ajetaan myös FTT-sarja tänä talvena tuolla renkaalla. Saadaan kotimaan kuskeille kokemusta ja "kotikenttäetua" kisarenkaan ominaisuuksista. EM-kisoihin osallistuva Suomalaisedustus on kuitenkin huomattavan suuri, joten tässä ei menty pelkästään pro-kuskien ehdoilla.

Kapinoihin saapunut rengaserä oli väsätty ilmeisesti kauhealla kiireellä. CAi voi kertoa lisää siitä minkälainen aikataulutaistelu renkaiden saamisen kanssa lopulta oli. Toivottavasti liimausvirheet ja muut tällaiset seikat meni tuon kiireen piikkiin. Mäntsälän kisojen jälkeen on tehtaalle oltu yhteydessä täälläkin esillä olleiden laatuongelmien korjaamiseksi. Toivottavasti myös ETS-kisojen organisaation suunnalta on toimittu samoin.

Myönnetään, että tähän asti koetun perusteella Sorexeilla elämä olisi ollut paljon helpompaa. Toivottavasti EM- ja FTT-kisoihin saapuvat renkaat ovat paremmin tehtyjä.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: copter - 17.11.09 - klo: 15.57
Kiitos vastauksesta Kalle. Olin juuri itse kirjoittamassa samaa.

Olen monen kuljettajan kanssa keskustellut näistä renkaista ja samoja asioita on käyty lävitse keskusteluissa, myös ketjun aloittajan kanssa.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: CAi - 17.11.09 - klo: 16.52
Selvennös MMRc:n rengas valinnasta.

Renkaat valittiin EM kisoihin ja Mäntsälän matoille, joilla ne toimivatkin kuin unelma.

Renkaita ei MMRc:n toimesta ole testattu eikä suositeltu muihin kisoihin.

Ja MrCalen kommenttiin; Kyllä, renkailla oli kiire.


En muuten muista yhtään rengasta mikä olisi otettu vastaan ilman ongelmia (lue auton säätämistä)

Traktorit oli syvältä
CS-27 oli saippuaa
LRP kaatoi
Sorex oli kallis
Xenon pitää liikaa :grin:
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: jarkko - 17.11.09 - klo: 17.02
Lajiryhmän päätöksenteon logiikka rengasvalinnassa on minusta kaikinpuolin selkeä ja OK. Siitä kait ei ole pahemmin kommenteissa edes ollut kysymyskään.

Omia terveisiä ja toivomuksia (oikeastaan vaatimuksia) sen sijaan lähettäisin suoraan valmistajalle, joka kantaa vastuun tuotteen laadusta.
Kapinoiden kohdalla tehdas on ilmeisesti joutunut liikaa kiirehtimään uuden rengastyypin ensimmäisen erän valmistumista. Itse Kapinoissa rengasmerkintöja tehdessäni oli nopeasti havaittu millä laatutasolla renkaiden liimaukset oli tehty. Se laatu ei vastaa täyteen hintaan ostettavalle tuotteelle kuuluvaa tasoa.
Samaa näin Torpassa viime sunnuntaina, kun ensimmäistä kertaa sinne ajamaan tulleet isä ja poika olivat ihan ymmällään auton oudon käytöksen vuoksi xenoneilla, kun ensimmäiset akut toisilla renkailla sujuivat OK. Menin katsomaan ja totesimme liimausten puuttuvan kokonaan toisesta takarenkaasta. Tarkistus toisesta ostamastaan sarjasta paljasti siellä saman tilanteen.

Näistä renkaista todellakin on syytä tarkistaa liimaukset erityisen huolella ennen käyttöönottoa.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: CAi - 17.11.09 - klo: 17.16
Ei se rengas siitä mihinkään muutu. Ainahan sinne voi kyselyitä laittaa jne. Veikkaan että koneet on sylkenyt ulos jo tämän talvikauden renkaat.

Se mihin voi vaikuttaa on katsoa ennen ekaa ajoa liimaukset ja jos on liimaamatta niin korjaa asian. Itseasissa aina tulisi tarkastaa limmaukset on sitten kyseessä kenen tahansa valmistajan liimaama  rengas
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: copter - 17.11.09 - klo: 17.32
Niin, Olli on tuossa kyllä oikeassa. EM kisoja varten ainakin suurin osa renkaista on jo maassa (Mäntsälässä). Samoin myös FTT sarjan renkaat ovat olleet matkalla Suomeen jo hetken aikaa, eli siis asioihin ei enää hirveästi voi vaikuttaa niidenkään osalta.

Tehtaalle on kyllä laitettu asiaan liittyen viestiä, mutta koska tavara on jo maassa taikka ainakin lähtenyt tehtaalta, niin mahdollisuudet vaikuttaa ovat aika minimit. Asia kulminoituukin juuri siihen, että renkaiden käyttäjä voi vaikuttaa asioihin.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: peitsamo - 17.11.09 - klo: 17.41
Asia ei minua kosketa (ainakaan toistaiseksi) millään lailla, mutta tässä taidetaan puhua aidasta ja aidan seipäästä.

Ainakin vierestä katselleena ja kuunnelleena kyse ei ole pelkästään siitä, että rengas olisi tehty huonosti vaan siitä, että renkaan ominaisuudet ja sitä kautta vaikutukset auton käyttäytymiseen ovat epätoivottuja/huonoja. Paljolti on varmaan kyse mielipiteistä, tuntemuksista ja auton säädöistä, mutta ainakin "torppalaisten" suusta kuultuna tämä on ollut varsin yhtenevä näkemys.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: jarkkom - 17.11.09 - klo: 18.03
Ainakin vierestä katselleena ja kuunnelleena kyse ei ole pelkästään siitä, että rengas olisi tehty huonosti vaan siitä, että renkaan ominaisuudet ja sitä kautta vaikutukset auton käyttäytymiseen ovat epätoivottuja/huonoja.

Juuri näin. Renkaan liimaukset ja beltin katkeaminen on tässä combossa se pienin ongelma.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: jarkko - 17.11.09 - klo: 18.40
Renkaan hankalassa ajettavuudessa on myös hyvä puolensa ainakin niiden kannalta, jotka käyvät ajamassa ulkomailla mattokisoja.
Xenon opettaa säätämään autoa enemmän sen tyyppisiin kaato-olosuhteisiin, kuin mihin kv. kisoissa usein törmää.

Kuulemani perusteella muilla radoilla ongelmat eivät ole olleet ihan yhtä suuria ja yhtenäisesti koettuja kuin Torpassa, missä ajetaan paljon ja profiili pysyy samana koko ajan.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: AAKE K. - 17.11.09 - klo: 19.08
Aivan loistava TSM-10 -luokkaan: renkaan ominaisuudet ovat juuri sellaiset, jolla on hyvä treenata, jos aikoo maailmalla pärjätä. Rengas jättää kumia rataan, joka muuttuu pidoksi aika nopeasti. Isoissa kisoissa +200 kuskia, tulee kaatopito suht nopeasti.
Nyt kaverit joutuu monen vuoden jälkeen oikeasti säätämään autoja sekä miettimään nopeinta ajotyyliä, jopa muuttamaan sitä. Autot reagoi pieniinkin säätöihin niin, että sen huomaa.
Aikaisemmin arvostelin vanhaa rengassääntöä (Sorex), juuri sen liian helpon ajettavuuden takia. Kunhan auto oli sinnepäin niin sen pysty ajamalla paikkaamaan auton puutteet.
Laatuongelmat toivon mukaan korjaantuu seuraavassa erässä.

Valintakriteerit: en kommentoi ...
Renkaan luovutus kisoissa pitää tapahtua nimenomaan kisa-aamuna.
 
TSS-10 ja TSP-10 luokkaan: todennäköisesti liian työläs. Viljami testaa renkaita poroluokan autolla alue-8 kisassa, niin saamme tietoa lisää.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: CAi - 17.11.09 - klo: 19.16
Laatuongelmat toivon mukaan korjaantuu seuraavassa erässä.



Rengaserä on sama myös seuraavassa saapuvassa erässä. Liimaus on toivottvasti tehty joka renkaaseen.

Rengas on päätetty talveksi ja sitä on nyt turha sen enempää puida. Ruuvari vaan käteen.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: SS - 17.11.09 - klo: 20.45
Rengas on päätetty talveksi ja sitä on nyt turha sen enempää puida. Ruuvari vaan käteen.

Keskustelu ei ollut turha, jos se muistetaan ensi syksynä.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: CAi - 17.11.09 - klo: 20.52
SS: Tämä on totta.

Ei tuo toimitus ym. prosessi minultakaan positiivista merkintää saa. Tosin renkaan käyttäytyminen ainakin meidän matolla on todella hyvä


Ensi vuoden kapinat voidaan ajaa jopa LRP renkailla, jos neuvottelut päättyy onnellisesti.

Kantsii nyt katsoa ensin SM sarja ja vetää sitten johtopäätöksiä. Nyt näkökulma on varsin suppea...

Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: mairue - 17.11.09 - klo: 21.12
Pistetään nyt omakin lusikka soppaan sekaan.

Joo, onhan renkaat samat kaikille ja peli saadaan tällätavoin "tasaiseksi" kaikille..
Siltikin veikkaisin, että ihan puhtaasti harrastajan näkökulmasta tuo laskee
kummasti treenausmotivaatiota, kun auto ei todellakaan ole kovin looginen ajettava.
 
Itse olen hakenut säätöjä Riihimäellä ja Race centerissä, joista jälkimmäisessä
on myös "kaatopito", ja samanlaisia oireita on ollut havaittavissa kuin torpassakin
ajaneillta. Autoa on tullut ruuvattua, ja saatu nopeammaksi sekä ajettavammaksi,
mutta ehkä olen säätötaidoton/jotain vastaavaa kun mielestäni sorexeilla on
huomattavasti mielekkäämpää ajaa kyseisissä olosuhteissa, enkä ole ainoa kuka tätä mieltä on ollut..

Toki, on renkaassa hyviäkin puolia, aikaisemmin mainittu kulutuskestävyys on
moninkertainen sorexeihin verrattuna ja rengas pysyy ajo-omituisuuksiltaan hyvin
samanlaisena koko elinkaarensa ajan.

KV-kisoihin tuskin aivan aloittelijat lähtevätkään, tai jos lähtevät, heillä tuskin
on heti A-finaalipaikka mielessä. Joten oletan, että sinne (varsinkin TSM-luokkaa)
ajamaan lähtevät kuskit osaavat mukautua olosuhteisiin hieman paremmin kuin suurinosa
FTT-kisailijoista.

PS. itselläni ainakin talven rengaskulut pienevät huomattavasti valitun renkaan ansiosta..
Jokainen arvelkoon syytä toki itsekseen.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: copter - 17.11.09 - klo: 21.20
Itseasiassa sain juuri tiedon, että myyntiin tulevat FTT renkaat ovat uudemmasta erästä. Olin väärässä tietoni suhteen kun aikaisemmin sanoin että renkaat olisivat lähteneet tehtaalta jo aikaisemmin laivarahdilla.

Renkaat valmistuivat tuotantolinjalta eilen 16.11.2009 ja tehtaan kommenttien mukaan liimauksia sekä valmistusprosessia muuten on parannettu. Antamamme palaute oli mennyt perille. Toivon mukaan tämä koskee myös renkaan vyön liimausta, eikä ainoastaan renkaan liimausta vanteelle. Renkaat lähtivät lentorahdilla tänään 17.11.2009 kohti Suomea, joten siis ovat maassa n. viikon kuluttua maahantuojalla.

Maahantuoja ja jälleenmyyjät varmasti ilmoittelevat milloin renkaita on saatavilla tästä uudemmasta erästä.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: LasHi - 17.11.09 - klo: 22.07
Niin Cai:n toteamus että ruuvari vaan käteen on hyvä heitto ...  ;)

Mutta asia varmaan helpottaa kun eri merkkien kokeneemmat kuskit laittaa perus set uppeja jakoon mitä on ajettu Xenonin renkailla. Sähkö osiossa taitaa olla joka merkillä jo topikki niin sieltä ne sitten löytyy.

Jonka seurauksena hommasta tulee taas hauskaa kaikille.
Hmmm... tai ainakin helpompaa, toivottavasti... ;)
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: to_lat - 17.11.09 - klo: 22.09
Kapinoiden jälkeen kun ajoimme ensimmäisen kerran renkailla ei itku ollut kaukana. Nyt kun autoa on säädetty ja säädetty niin rengas alkaa vaikuttamaan hyvältä. Tänään saimme RC Pisteen radalla auton erittäin hyväksi. Nyt on mukava Lassin lähteä lauantaina Torppaan kisoihin. Itse olen ajanut stanua ja siinä en ole renkaan kanssa huomannut mitään ongelmaa.

Itse olen oppinut auton säätämisestä ja siitä miten säädöt vaikuttavat autoon Kapinoiden jälkeen enemmän, kuin näiden kolmen vuoden aikana yhteensä mitä olemme harrastaneet.

Toni
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: TomiM - 17.11.09 - klo: 22.48
Minun mielestä lajiryhmä on valinnut renkaat turhan hepposin perustein ajaen kansainvälisellä tasolla kilpailevien kuljettajien etuja.

Todella huonoa argumentointia vuosikausia, jopa vuosikymmeniä harrastuksessa mukana olleilta kavereilta huudella foorumilla työkalujen käytöstä ja auton säätämisestä. Onko tämä oikea keino edistää harrastuksen tietotaitoa? Ennemmin kaivattaisiin säätötietoa, jolla voidaan kompensoida renkaiden kelvottomia ajo-ominaisuuksia, koska ensikauden renkaat ovat jo lukossa.

Näyttäisi Rajatorpassa tehdaskuljettajien autotkin liikkuvan enemmän katollaan kuin pyörillään, ettei säätötyön iterointi helppoa heillekään ole. Mitä luulet kuinka helppoa aloittelijalle on tulla mukaan harrastukseen, kun hädin tuskin tietää miten päin radiota pidetään kädessä ja auto kaatuu radalla ratin hipaisusta. Toteatteko heillekin "Työkalut käteen, säädä autoa!"?

Lopuksia kokemuksia Xenoneista:
-Ajo-ominaisuudet hipovat karmottavaa. Kierrosajat epätasaisia ja renkaat tekevät autosta kaatumisherkän. Renkaiden suurempi halkaisija, vanteiden offset ja massa vaativat massiivisia säätötoimenpiteitä monen merkin pakettisäätöihin.
-Kumissa tuntuisi olevan hyvin mekaanistapitoa, jopa enemmän kuin Sorexeissa, mutta yllämainittujen tekoijöiden takia ominaisuuksia ei saa siirrettyä rataan.
-Pito ei ole vakaa läpi päivän. Pitoaine ja rataan jäävä kumi tuntuu muuttavan kumin entistäkin niljakkaammaksi, joka edelleen lisää kaatumisherkkyyttä.
-kudokset katkeilevat
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: copter - 18.11.09 - klo: 01.21
Kaikenlaista kommenttia on tullut. En ala puhumaan sen enempää auton säätämisestä taikka renkaiden valintaprosessista, koska niitä tässä on jo käsitelty.

Mitä tulee sitten näihin ilmenneisiin ongelmiin. Muutamia seikkoja, joita olen tässä päässäni pyöritellyt.

1. Renkaiden vyön katkeaminen

Tietyillä kuskeilla ja ennen kaikkea tietyillä radoilla vyön katkeamista on tapahtunut. Olen saanut jotain statistiikkaa tähän liittyen, mutta kovin laajalti tätä ei ole tapahtunut tai ainakaan minulla ei ole tiedossa että olisi tapahtunut. Kyseessä on lähinnä virikuskien raportit ja Stock / Prostock kuskit ovat tietääkseni selvinneet ongelmitta. Lisäksi myös on raportoitu että renkaat ovat ajettavissa vaikka vyö on katkennut, eli vyön katkeaminen ei ole tehnyt renkaasta ajokelvotonta vaikka renkaassa jälki katkeamisesta näkyykin. Vyön katkeaminen on tapahtunut saamieni tietojen mukaan välillä 5-15 akkua, mutta puolestaan olen myös keskustellut (viri)kuskien kanssa jotka ovat ajaneet renkailla 20-30 akullista ilman repeämistä. Eli siis tämä vaihtelee ja mitä ilmeisimmin liittyy rataan, ajotapaan sekä pidotukseen.

2. "Liika pito" ja kippailu

Ongelma korostuu Rajatorpan radalla. Muilla radoilla vastaavaa ongelmaa ei samassa mittakaavassa ole tapahtunut. Rajatorpan kiinteällä baanalla pitoa kerääntyy liikaa. Tämä ei kuitenkaan vastaa kilpailutilanteita, joissa kussakin kisassa on uusi profiili johon pitoa ei ole kerääntynyt samalla tapaa kuin Rajatorppaan. Mäntsälässä renkaat toimivat OK kun "tajutonta" pitolinjaa ei ollut kerääntynyt. Olen keskustellut kuskien kanssa muilta radoilta ja tosiaan vastaavaa epidemiaa pidon suhteen ei ole tullut ilmi.

3. Renkaiden liimaukset

Tämä tuli ilmi jo kapinoissa, että renkaiden liimaus ei kaikissa seteissä ole ollut täydellinen. Kuten sanottu, niin liimausta on parannettu jatkoa ajatellen. Liimausten tarkistus ennen ajoa korjaa tämän ongelman.

4. Aloittelijat

On totta että Xenon ei varmasti ole aloittelijalle paras mahdollinen rengas ainakaan Rajatorpan radalla. Tämän takia aloittelijoille tarkoitetuissa kerhokilpailussa on sallittu myös muita renkaita kuten LRP VTEC ja käsittääkseni myös Sorexeilla saa ajaa joissa kerhokilpailusarjoissa. Kyseessä on FTT sarjarengas ja toki on "normaalia" että sillä ko. sarjaa ajavat kuskit harjoittelevat, mutta aloittelijoilla on muitakin vaihtoehtoja.

5. EM kisojen "kansainväliset kuljettajat"

Näitä kuljettajia on 32 kappaletta. Siis suomalaisia, jotka ovat menossa ajamaan meidän omiin EM kisoihin muutaman kuukauden kuluttua. Mielestäni kyseessä ei ole mikään pieni määrä kuljettajia, joiden etua tässä on yritetty hakea arvokilpailuihin.

---

Noh, tuossa muutamia mietteitä näistä asioista jotka ovat tulleet esille. Jos nyt mietitään "normaalia" FTT sisäkisaa, niin voidaan ym. kohdista (1-2) mainita seuraavaa:

1. TSS-10 ja TSP-10 luokissa on sallittu 1 kierros renkaita, jonka pitäisi kestää ongelmitta ko. tehoilla ajettavien kierrosten määrä (2 treeniä + 4 alkuerää + 3 finaalia). TSM-10 luokassa on käytössä 2 kierrosta renkaita, joka tarkoittaa että yhdellä kierroksella "tarvitsee" ajaa 4½ erää. Tämä on alle raportoidun 5 akullisen, jossa renkaan vyö on saatu pettämään.

2. FTT kisoissa sisällä on kaikissa uudet ajamattomat profiilit joihin pitoa ei ole kerääntynyt samassa mittakaavassa kuin Rajatorpan kiinteälle radalle. Tästä syystä pito-olosuhteiden pitäisi olla inhimilliset. Esim. Kuusankosken treeneissä on nyt ajettu kohta kuukausi samalla profiililla ja liikaa pitoa ei ole vielä muodostunut.

Summa summarum yritän tässä sanoa, että FTT kisoissa esille tuotuja ongelmia ei pitäisi esiintyä siinä mittakaavassa mitä tässä nyt on maalailtu seinille. Tosin myös kuten yllä kirjoitin, niin renkaiden liimausta on parannettu FTT rengaserässä ja on täysin mahdollista, että ongelmia renkaiden liimauksien sekä mahdollisesti myös renkaan vyön kestämisen suhteen ei ole edes näillä renkailla. Käyttäytyminen lienee kuitenkin sama.

En halua mitenkään aliarvioida tietenkään tämän hetkistä tilannetta, mutta tuntuu että asian tiimoilta liikkuu todella paljon "mutu" tietoa ja asiat pullistuvat kun ne kulkevat suusta suuhun. Moni henkilö puhuu ongelmista, joita ei itse ole edes kohdannut, mutta on nähnyt taikka kuullut jonkun muun kohtaavan ko. renkaiden kanssa. Tähän kun yhdistetään omat "pari akkua" ko. renkailla ja mahdolliset kohdatut ongelmat säätöjen kanssa, niin näihin esitettyihin ongelmiin on helppo yhtyä. Toki totuus piilee aina siellä taustalla jollain tapaa, mutta silti en itse pysty näkemään tilannetta niin pahana kuin se täällä esitetään. Ja kuten voidaan huomata, niin on seassa myös kommentteja missä renkaista löytyy hyviäkin puolia.

Mikäli joku tuntee halua keskustella renkaista enemmälti, niin kehoitan nykimään minua hihasta Ulappatorin, RC Pisteen taikka Rajatorpan radalla. Toki minulle voi myös soittaa, numero on 0408641351. Täällä foorumissa nämä keskustelut valitettavasti menevät aina enemmän taikka vähemmän huuteluksi / äänestämiseksi. Toki silti edelleen jatkan tänne kirjoittamista.


--
Terveisin,
Matti Korvenmaa
PA lajiryhmän pj
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: TomiM - 18.11.09 - klo: 08.11
Näiden kolmenkymmenenkahden kv-kuljettajan yhden kilpailun ansiosta kaksisataa muuta harrastajaa kärsii koko kauden. Tämäkö oli rengastyrannian tarkoitus? Nämä kolmekymmentäkaksi huippukuljettajaa olisivat etsineet autoihinsa renkaille sopivat säädöt niin kuin aikaisempina vuosina, kun arvokisat on ajettu FinTrack-säännöistä poikkeavalla rengastuksella.

Jatkuvan peruuttamisen sijaan tulisi hyödyntää jatkuvan kehittämisen periaatteita. Viime vuosina tekniikan kehittymisen myötä laji on kokenut todella hienoja uudistuksia. Uudistukset ovat tuoneet lajiin uusia harrastajia. Renkaat ovat kuitenkin auton tärkein ajo-ominaisuuksiin vaikuttava yksittäinen komponenttikokonaisuus. Jos renkaiden ajettavuus lähentelee kelvotonta verrattuna edelliskauden renkaisiin, tämä varmasti heijastunee harrastajamääriin.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: copter - 18.11.09 - klo: 10.13
Mitä ehdoitat ratkaisuksi?

EDIT: Ja lisäksi olisin kovasti kiinnostunut tietämään mitä tarkoitat jatkuvalla peruuttamisella?
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: S.Trzaska - 18.11.09 - klo: 12.02
200 muuta harrastajaa? FTT kisojen osallistumismäärät eivät todellakaan ole olleet noin hurjaa tasoa. Ne 32 kisaajaa muodostavat yleensä viikonlopun kuskeista kolmasosan, pahimmillaan melkein puolet vaikka lasketaan poro ja stanu mukaan.

Toisekseen se on edelleen kuski mikä ratkaisee, kenties vielä enemmän kun näillä renkailla ei voi runnoa rattia ihan miten sattuu. Sen jälkeen kun käytiin ekoissa kisoissa ulkomailla (LRP-mastersit, ehkä makeimmat kisat ikinä) on aina ollut vähän surullisen hupaisaa seurata kun Suomessa valitetaan "huonosti" teipatuista radoista, "röykyistä" maton alla, tai "vaikeasta" ajettavuudesta. Suomessa on aina ollu niin viimeisen päälle tehdyt radat ja helpot olosuhteet, ja silti jengi itkee. Kisat on hyvät kun otetaan sillä tapaa rennosti että lasipalatri ei säry vaikkei aina niin hyvin menisikään, kisan onnistuminen ei ole vain järjestäjän vastuulla. Mäntsälän EM warm up:ssa autot oli oikeesti aika hyviä ajaa, piti räimiä jo ihan kunnolla että sai kaatumaan pidosta.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: TimoK - 18.11.09 - klo: 12.28
Moikka,

Otetaan vielä osaa tähän keskusteluun vähän toiselta kannalta. Torppa lienee ratana tosiaan Suomessa ihan oma lukunsa, siellä on aina ollut linjalla melkoinen pito. Kaikki suomen harrastajat eivät käytä Torpan rataa, joten ei rengasta voi valita pelkästään sen mukaan miten se toimii Torpassa. Kuten Sebastian jo totesi, vaatii xenonit enemmän järkeä siihen ajamiseen joka voi nuorille kuskeille olla varsin hyvä juttu. Tehdään selväksi, että runnomalla ei auto voi kuljettaa. Pakotetaan enempi ajamaan pehmeästi. Kyllä sitä allekirjoittanutkin sai opetella ihan uuden tavan käyttää kaasua ja rattia xenoneilla, mutta en varsinaisesti pidä sitä huonona juttuna. Ainakin oma ajoni on aina kärsinyt siitä sorexien sallimasya survomisesta, se on näkynyt suoraan kierrosajoissa. Nyt on pakko opetella ajamaan pehmeästi josta olen erittäin tyytyväinenkin.

Stanussa etenkin autot ei lipsu enää niin paljoa joten voisi kuvitella, että osalle harrastajista ajaminen on jopa helpompaa kasvaneen pidon takia. Olen kuullut positiivisiäkin kommentteja renkaista Lahdessa ja kuten ekassa viestissäni tässä säikeessä kerroin, niin alkaa se omakin ajo sujua jo kivasti näillä uusilla kumeilla.

Sorexien kanssa kärsin jatkuvasti peräpidon puutteesta. Nyt ei ole sitä ongelmaa enää ja ajaminen on sen vuoksi ainakin kivempaa vaikka se vähän uutta ajotavan opettelua toikin. Renkaat ovat kaikille kuitenkin samat, joten turha alkaa kitisemään täällä jos oma ajo menee nyt huonommin kuin muilla renkaiden takia. Voisi funtsia, että mistä se johtuu jos osa ajaa xenoneilla hyvin ja oma ajo kusee.

--
Timo
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: CAi - 18.11.09 - klo: 13.45
Rc pisteessä on Xenoneita myynnissä.

Avatkaa pussi ostaessa ja jos liimaus on liimaamatta jossain renkaassa saa liimaus palkkiota 2€ eli se setti on 24€.

Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: jarkko - 18.11.09 - klo: 13.55
Tuppaa tämä keskustelu kääntymään pelkkään ajamisen helppouteen/vaikeuteen ja "hyvä kun siperia lopultakin opettaa meitä kaikkia" -pohdintaan.

Oma näkökulmani on renkaiden value for money, laadun ja kestävyyden näkökulmasta tarkasteltuna. Kuski meillä hoitaa säätämisen ja hanskaa ajamisen haasteet.
Value for money -pisteet eivät tähänastisten kokemusten valossa ole hyvät.

Mutta on ollut rohkaisevaa kuulla täällä muilta parempia kokemuksia, kuin mitä Torpan olosuhteissa on kuskeille kertynyt.
Täytyypä porukalla miettiä onko Xenonien rataamme kerryttämää ylenpalttista pitoa jotenkin imuroitavissa pois tai muilla keinoin vähennettävissä. Tämäkin on yksi kokemus Xenoneista.

Toivon todellakin, että Matille kerrottu tieto maahantuojan seuraavaksi saaman erän olemisesta parannettua versiota osoittautuu todeksi ja, että erot tuntuvat myös value for money -pisteissä.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: TTKoo - 21.11.09 - klo: 21.07
Alustus:
Kun tässä syksynmittaan juniori on aloitellut touringia uudelleen, niin sai AE TC4 FT:n toimimaan Sorexseilla todella hyvin. (niiden kestoikä aika lyhyt)

Otsikkoon:
Kun sitten alle tuli Xenonit, niin halu hakea niille säädöt loppui, kaikki olisi pitänyt aloittaa alusta.(renkailla yksi ajopäivä)

Kun tänään testattiin hihnavetoisella samaista rengassettiä, auto toimi ihan kohtuuhyvin. (eli päivä meni lähinnä autoon tutustuen)

Ostettiin kuusi sarjaa xenoneja siitä kapinoiden erästä, neljä pakettia avattu, kaikissa liimaus kunnossa.

Tästä ajetusta setistä ei renkaiden vyö ole katkennut, kuluneet tasaisesti, ja tuntuu kahden ajopäivän jälkeen olevan ikäänkuin "parhaimmillaan".... mutta....

Halusin katsoa autoa lähemmin (tällä iällä näkö sitä mitä on.... siis ulkonäön lisäksi) ja voi sitä "tervan määrää" käsissä ja kaikessa mihin renkaat sattuivat hipaisemaan.

Säälin niitä kerhoja, joilla matot eivät täytä koko lattiapintaa ja puolta metriä seinästäkin.
Lisäksi jos matolla kulkee ja sitten menee varikolle, niin sokeakin voi seurata niitä jalanjälkiä. (tämä taitaa olla miltei joka kerhossa välttämätöntä)

Saattaa tulla sanomista siivoojien kanssa....

Renkaiden kulutuskestävyys tuntuu olevan muuten ihan asiallista verrattuna aiempiin kokeilemiimme. (onhan niissä kulutettavaakin kait enemmän kuin aikaisemmissa renkaissa)

Selvennykseksi:
Ajettu siis yhdellä setillä kaksi ajopäivää.
Lisäksi kaksi settiä avattu ja tarkastettu, eli mukana "pakissa".
Yksi setti annettu kilpakumppanille korvaukseksi palveluksista....liimaus siinäkin kunnossa.
Kaksi settiä vielä avaamatta pussissa, ja tarkastamatta.

Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: Stilo - 21.11.09 - klo: 22.31
Säälin niitä kerhoja, joilla matot eivät täytä koko lattiapintaa ja puolta metriä seinästäkin.
Lisäksi jos matolla kulkee ja sitten menee varikolle, niin sokeakin voi seurata niitä jalanjälkiä. (tämä taitaa olla miltei joka kerhossa välttämätöntä)

Saattaa tulla sanomista siivoojien kanssa....

Tullut tutuksi tämä ongelma kolmena peräkkäisenä viikonloppuna, onneksi kerholaisilla on hyvät suhteet ja sitä kautta halvat kliineripurkit...
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: AAKE K. - 22.11.09 - klo: 13.58
Torpan Alue-8 kisassa ajettiin (Viljami) prostockki ja viriluokat:
Jatkettiin samoilla seteillä mitkä jäi Mäntsälästä. Niillä on treenattu siitä lähtien (yhteensä ko kisassa hankittiin 6 settiä), joten kyllä rahoille on saatu vastinetta.
Kisapäivä ajettiin samalla setillä/auto koko päivä, 6 lähtöä/auto. Kisan jälkeen vyön liitoskohta näkyy jokaisessa renkaassa, kun ovat jo kuluneet, selvästi poikkinaisia vöitä ei näkynyt, eikä rikkinäisiä renkaita. Kierrosajat oli virissä 9.91 ja prostockissa 10.07, pito oli (erittäin) hyvä. Prostockissa rengas menetti hieman pitoa erän loppussa. Virissä oli pelivaraa kiristää tarvittaessa ja rengas piti paremmin kun polki enemmän. Molemmat autot olivat helpohkoja ajettavia ja lähes samoissa säädöissä.
Tämä esimerkki on kuljettajasta, joka on keskittynyt testaamaan autoa ja renkaita, eikä huutamaan, ku on niin p*ska rengas.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: jarkko - 22.11.09 - klo: 18.24
Säälin niitä kerhoja, joilla matot eivät täytä koko lattiapintaa ja puolta metriä seinästäkin.
Lisäksi jos matolla kulkee ja sitten menee varikolle, niin sokeakin voi seurata niitä jalanjälkiä. (tämä taitaa olla miltei joka kerhossa välttämätöntä)

Saattaa tulla sanomista siivoojien kanssa....

Tullut tutuksi tämä ongelma kolmena peräkkäisenä viikonloppuna, onneksi kerholaisilla on hyvät suhteet ja sitä kautta halvat kliineripurkit...

Torpassa talkoiltiin rataa kisakuntoon perjantaina ennen alue-8 kisoja. Liikkuminen linjalla kengät jalassa sotki jonkin verran pitolinjaa ja heikensi sopivasti alue-8 kilpailua varten pitoa. Näin vieraileville kisaajille pitotilanne oli melko normaali.

Valitettavasti Xenonien aikaansaama töhnä radan pinnassa todella kulkeutuu ympäriinsä ja radan välialueiden ruohinvihreä matto on nyt täynnä mustia kengänjälkiä.

Radan ja tilojen huollon näkökulmasta olisi toivottavaa, että renkaiden jättämä töhnä ei tässä määrin kulkeutuisi kengissä vääriin paikkoihin.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: RC-Piste - 22.11.09 - klo: 21.37
Torpassa oltiin ajelemassa A-8 kisaa. Pito oli aluksi huonompi mihin oltiin totuttu RC Piste Race Centerissä. Alustaa pehmennettiin Lassin autossa ja päivän edetessä palattiin samoihin säätöihin kuin kotiradalla.

Kuski ei vaan ollut tarpeeksi nopea Torpan radalle, mutta kertaakaan ei sanonut että renkaassa olisi jotain vikaa.

Terveisin Toni / RC Piste

P.S en nyt kirjoittanut kauppiaan / lajiryhmän jäsenenä
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: TomiM - 23.11.09 - klo: 02.23
Keskustelufoorumien yleiseen tapaan tämäkin viestiketju asiallisesta ja perustellusta kritiikistä huolimatta on ajautunut asiattomon huutelun tasolle. Sosiaalisten keskustelufoorumien tapaan myös tälle foorumille on kehittynyt nettiauktoriteetteja. Nettiauktoriteeteillä on suunnaton voima, jolla he pystyvät tarvittaessa suggeroimaan suuriakin massoja tavoitteidensa mukaisesti. On aihetta epäillä ettei osa näistä nettiauktoriteeteista aja tavallisen harrastajan etuja.

Toivoisinkin mahdollisimman monen aktiivikuljettajan perustellun näkemyksen Xenon 28 vs. Sorex 28 rengasdilemmasta. Kauden 2009 Fintrackiin osallistui 113 kuljettajaa matkailuautoluokkiin, josta UAU:ta edusta merkittävän paljon: 23%. Olettaisin rengasta kuluttavia harrastajia olevan yhteensä lähes 200 silmäparia. Näin monta viestiä odotan tämän jatkoksi.

Näytän mallia:

Hankintahinta: Pisteet Xenonille. Raha on helposti mitattava suure, josta halvemmalle pisteet.

Kulutuskestävyys: Pisteet tasan. Sorexilla ja Xenonilla on molemmilla täysin riittävä kulutuskestävyys mattoradalla. Molemmilla rengastyypeillä olen ajanut 20-30 -akullista. Periaattessa viimeisen päälle kilpakuljettajalle kaikki yli 4...8 akullista ajetut renkaat ovat roskistavaraa, koska käytännössä kilpailuissa käytetään aina uusia renkaita, eikä vanhoilla renkailla ajaminen simuloi kilpailutilannetta. Xenoneissa elinikää rajoittaa katkeava vyö, kun taas Sorexit kuluvat puhki.

Ajettavuus: Pisteet Sorexille. Käytännössä osaava kuljettaja vie molemmilla rengastyypillä lujaa ja näyttävästi. Keskivertokuljettajalle ja aloittelevalle harrastajalle Xenonit ovat vaikeita hallita. Harrastuksen alkutaipaleella tulisi suoda mahdollisimman vakaat ajo-olosuhteet, joissa harjoitella auton hallintaa ja säätämistä, eikä turhauttaa ajovimma epäloogisesti käyttäytyvällä autolla. Mielestäni Sorexeit mahdollistavat ajoharjoittelun paremmin kuin Xenonit.


Kaikkivoipat säätäjägurut loistavat poissaolollaan, joten jokainen voisi myös rustata omia kokemuksia kuinka ovat saanut autoaan ajettavammaksi. Pelkkä työkalujen pakissa olemassaolon huutelu ei tee kilpurista nopeampaa tai ajettavampaa. Mainitsetko myös mitä luokkaa ajat ja millä tasolla, sekä harrastuspaikkasi pitotason. Mahdollisimman tarkka argumentointi on tärkeää, koska tällöin voimme kehittää yhdessä autoja ajettavimmiksi.

Ennen kuin aloitetaan säätötyö, tulee ymmärtää miksi Jeppe juo, ei kun miksi Xenoneilla auto epälooginen ajettava ja kaataa pidosta. Jos peruslähtökohtia ei ymmärretä, ei voi menestyksekkäästi säätää autoa:
Xenonit on n.2mm halkaisijaltaan suuremmat, sekä n.30g painavammat kuin Sorexit. Renkaan kitkamateriaalina toimii kumi, joka tuntuu olevan hieman pitävämpää Xenoneissa kuin Sorexeissa. Vanteissa on myös eri syväys. Miten luulet näiden suureiden vaikuttavan ajettavuuteen?

Minä vuorostani raportoin yöunien jälkeen.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: jarkko - 23.11.09 - klo: 08.57
Erinomainen palautus objektiiviselle ja faktapohjaiselle keskustelulinjalle, Tomi.

Riippumattomilla kuskeilla ratkaisevat nimenomaan omat ajokokemukset ja keskustelun rakenteeksi ehdotettu malli on jatkoa ajatellen kehittävä.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: ilvessalo - 23.11.09 - klo: 10.19
Hankintahinta
Pisteet Xenonille. Saatavuus on tosin ollut toistaiseksi hieman heikkoa. Onneksi ostin 5 settiä Mantsälästä. Niillä ajellaan vielä ja varmastikin vielä loppuvuosi..

Kulutuskestävyys
Pisteet Xenoneille, tai sitten Sorexeille... Xenoneissa tuntuu olevan paksumpi kulutuspinta. Toisaalta vanteen kestävyys ei ole samalla tasolla kuin Sorexeissa. Neljästä vanteesta on irronnut keskiö. Luultavimmin irtoamiset ovat osaksi itse aiheutettuja sillä osumaakin on tullut. Vanne on ehkä hieman kovempaa materiaalia kuin Sorexeissa. Ongelmaa ei ole jos ajaa "siististi". Molemmissa renkaissa on kovalla pidolla liimattavaa erän jälkeen. Sorexeissa repeää kumi renkaan reunasta kun taas Xenoneissa vanne aivan reunasta tai renkaan liimaus vanteesta. Sorexeja on helpompi liimata kun halkeamat ovat isompia.

Ajettavuus
Molemmilla renkailla saadaan lähes samanlaiset ajo-ominaisuudet aikaiseksi vaikkakin erilaisilla säädöillä. Xenoneilla tosin ei kannata mollien päältä kovinkaan vauhdikkaasti ajella sillä silloin on Kaato lähellä. Sorexeilla voi mollan päältä ajaa paremmin sillä renkaan profiili on matalampi ja insertti paljon pehmeämpi kuin Xenoneissa. Toisin sanoen Sorex antaa enemmän periksi osuessaan mollaan, jonka johdosta auto ei kallistu yhtä paljon kuin Xenoneilla.

Säädöistä
Yleisesti voidaan sanoa että kaatamiseen eniten vaikuttavat säädöt ovat ulosjoustot, maavara, vakaajat sekä iskarien öljyt sekä iskarijousien jäykkyys.

Alla säätöjä, joilla ainakin Rajatorpassa ajetaan Xenoneilla.

Ulosjoustot (renkaat pois, tukivarren alta mitattuna mm): edessä 7, takana 5.5. Edessä 6 / takana 5 ulosoustoilla autosta tulee parempi ja reagoivampi ajettava hitaissa mutkissa, mutta kaatamisen riski nopeissa mutkissa kasvaa merkittävästi.
Maavara: edessä 4.5mm, takana 5mm
Vakaajat: edessä medium/hard , takana soft/medium
Iskarien öljyt: Ultimate Racing 60 edessä ja takana. Jotkut käyttävät takana pykälää löysempää oljyä.
Iskarien jouset: Edessä Tamiyan jäykin eli valkoinen, takana valkoinen / sininen. Mäntinä edessä ja takana 3 reikää
Iskarien asento: edessä melko pystyssä, takana kallellaan
Camberit: 1.5 joka nurkassa. Varsinkin oikean puolen renkaat kuluvat merkittävästi enemmän jos kulma on jokin muu

Muita yleisiä säätöjä:
- aurausta EI, haritusta aste tai pari, eli renkaan etureunat ylhäältä katsottuna leveämmällä kuin takareuna
- auton kori mahdollisimman alas mutta kuitenkin niin että se EI osu nopeissa mutkissa mattoon. Jos erän jälkeen korissa on mustia jälkiä matosta niin sakset käteen. Esim MazdaSpeed6 korissa olevat EFRA viivat ovat ainakin 2 milliä liian alhaalla, jos auton korkeudeksi haluaa 116mm.
- nosta etupään alatukivarsien kiinnitystä jos mahdollista > vähentää pitoa etupäästä > rauhallisempi ajaa
- ylälinkkien pituus maksimiin ja edesä mahdollisimman ylös sisäpuolelta.
- rungon jäkkyys (Flex). Jos mahdollista säätää niin kovalla pidolla mahdollisimman jäykäksi

Kaatamista voi myös estää raideleveyttä lisäämällä eli esim lisäämällä 0.5-1mm prikat renkaan ja heksien väliin. Säätö tekee ohjauksesta vähemmän tunnokkaan mutta hillitsee kaatamista. Caster kulmallakin voi pelata. Normaalisti käytetään 4 astetta - 2 asteen paloilla ohjaus ei ole niin herkkä, mutta kaatuminen vähenee, toisaalta aliohjautuvuus lisääntyy...

Rutiineista ennen erää ja erän jälkeen:
Ennen erää: auton pohjan voi pyhkäistä jäykkään silikoniöljyyn (esim polttiskrossarin diffiöljy - 1000 wt) kastetulla rätillä. Näin kumimöhnä ei tartu auton pohjaan samalla tavalla. Pitoaine on laitettu 5-10 minuuttia ennen ajon alkua. Jotkut pidottavat ensin takarenkaat ja vasta myöhemmin eturenkaat. Itse olen katsonut yksinkertaisemmaksi pidottaa kaikki renkaat samaan aikaan. Ilman pitoaineittakin pärjää ihan hyvin jos jaksaa odottaa muutaman kierroksen renkaiden lämpiämistä :)

Erän jälkeen: renkaiden puhdistus joko pitoaineella (kisoissa) tai kliinerillä (harjoituksissa). Vanteiden pyhkäisy puhtaaksi kliinerillä. Puhdistuksen jälkeen renkaiden irrotus ja liimaus. Kahdella rengassetillä puhdistusliimausrumba on huomattavasti mukavampaa. PUhdistusliinan on hyvä olla nukkaamatonta materiaalia, eli esim talouspaperi ei ole hyvä.

Autot ja luokat:
auto 1: VIRI - Xray T2 009, 4.5R Speed Passion ~9.5 välityksellä, Speed Passion Pro 2.0 säädin, Xenon renkaat - KORI Ltc
auto 2: VIRI - Xray T2R Pro päivitettynä 009 versioon, 4.5R Speed Passion ~10.0 välityksellä, Speed Passion Pro 2.0 säädin, Tamiyan TRF iskarit, Xenon renkaat - Kori LTC
auto 3: STANU - Tamiya TRF415 MSX, 17.5t CS Super Sport, LRP SPX, 4.4 - 5.1 välitys, Sorex 28R, Kori
Mazda6

TSS-10 (Stanu) luokassa säädöillä ei ole niin suurta merkitystä kuin Virissä kaatamisen osalta, sillä vauhti ei ole niin kova. Esimerkiksi ulosjoustoissa ei tarvita niin rajuja arvoja, edessä 6 ja takana 4,5 tai 5 riittävät. Näin ajettavuus syheröosuudella on parempi ja nopeat mutkatkin pysytään vielä pystyssä.

Toivottavasti ym tiedoista on jollekin apua auton säädöissä.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: AAKE K. - 28.11.09 - klo: 21.22
Olen tuleva TSS-10 kilpakuski monen vuoden tauon jälkeen (sähkötouring). Opastan poikaani SM-, EM- ja ensi kesän MM-kisoissa parhaan kykyni mukaan. Seuraan hänen ajanmista ja kerron miten hänen autonsa käyttäytyy ja mihin hänen täytyy kiinnittää huomiota, mutta hän saa keksiä ratkaisut ongelmiin. Hän taas auttaa minua säätämään autoni, kun kerron ongelmat. Toimin Yokomo ja LRP - maahantuojana, joten myös kehun omat tuotteeni.

Nyt on ajettu ekat stanutreenit Xenoneilla ja heti alkuun voi todeta, että ajaisin mielellään itse joillain muilla renkailla. Keula haukkaa rajusti ja perä pitää kuin tauti eli ajovirheellä auton saa kaatumaan. Raja on pieni nopealla kierroksella ja kaadolla. Ajoin samoilla säädöillä kuin stanukisan Alue-8 kisoissa (jonka voitin). Pitkän tauon jälkeen, auto on ehdottomasti paras, mitä olen koskaan sähkötourinkia ajanut. Auton säädöt oli tehty Sorexeille ja mahdollisimman helpoksi ajaa.
Mutta: renkaiden ominaisuuksien takia voin kuvitella, että talven FTT -kisojen jälkeen meillä on erittäin osaava joukko touring -kisaajia. Mistään hinnasta ei kannata jättää sarjan kisoja (ja treenejä) väliin. Sillä 2010 talvi tulee opettamaan paljon. Itse haluan nautiskella ajamisesta, jos ajattelisin vain itseäni valitsisin helpoimmat mahdolliset renkaat. LRP CPX:t (kevyt insertti, matala profiili, hyvä liimaus, halpa hinta).
Olen ihmetellyt lajiryhmää, miksi he valitsevat samat renkaat sekä TSM- ja TSS -luokkiin. Tehoissa on kuitenkin eroa 4-6 kertaisesti sekä kuljettajien taidoissa.
Kaikille, jotka haluavat kehittyä lajissa niin loistava kausi on tulossa. Me muut tarvitsemme apuja.
Voi olla, että radoilla, joissa rullataan maton kisoihin, niin tappopitoo ei tuu lauantaina.

Xenonin plussat:
Pito TSM-10 luokassa
Vanteen offset
Opettaa säätämään autoa
Xenonin miinukset:
Pito muissa luokissa liikaa
Insertin paino
Profiili
Vanteen kestävyys
Liimaus
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: sakke_ - 04.01.10 - klo: 17.10
Tulipa tuosa viikonloppuna testattua pari päivää laukaan matoilla xenonia ja tuntuma oli aika hyvä suoraan pakasta repästyllä stanu schumilla. Ensimmäiset 2 vetoa renkaat toimivat hyvin. Sen jälkeen alkoivat ongelmat joita selvittelin sitten sunnuntai päivän ajoissa. Lopputulos oli se että vika löytyi renkaan liimauksesta ja "renkaannauhasta". Rengas oli liimattu vain kyljistä vanteeseen, itse "rungossa" ei liimaa ollut ollenkaan ja myös renkaan nauha oli todella huonosti liimattu. Rengas oli sitä uudempaa erää jossa kyseiset ongelmat piti olla jo korjattu. Näiden renkaiden kanssa tullaan ilmeisesti talvikauden kisoissa näkemään yllättävän paljon "hajonneita" vanteita.  :grin: Rengas olisi varmaan hyvä jos sen liimausta ei tehtaan toimesta olisi ryssitty.
Tähän liittyen siis kysymys. Miten kisoissa tullaan toimimaan kyseisten renkaiden kanssa? Saanko repiä tehtaan "liimaukset" auki heti aluksi ja liimata renkaat niin kuin ne pitää liimata vai hajoaako vanteet kolmannella vedolla jonka jälkeen voi renkaan vaihtaa?  :huh:
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: -Jari- - 04.01.10 - klo: 18.57
Se on ihan normaalia että kisapäivän aikana renkaita joutuu jossain määrin liimailemaan.
Mutta siitä olen samaa mieltä että myös siinä uudessa erässä on edelleen liimaukset luokattoman huonot, ainakin niissä rengassarjoissa joita olen ostanut on ollut samalla lailla vaan renkaan kylki ja vanne liimattu mutta rengas on yli puolikin kierrosta irti vanteen urasta.

Noin kolmen viikon prostock treenien jälkeen olen tullut siihen tulokseen että ainakin Rajatorpassa harrastaminen on huomattavasti mielekkäämpää jollain muulla renkaalla. Xenonien käyttöönoton jälkeen on tullut kaksi ongelmaa:
1) Renkaan pito-ominaisuudet muuttuu illan aikana todella paljon jo kolmessa akullisessa, neljäs akullinen saman illan aikana on yleensä jo liikaa.
2) Radan pito-ominaisuudet muuttuu illan aikana todella paljon lyhyessäkin ajassa. Olen ajanut kahdella rengassarjalla testiä niin että käytän sarjoja vuorotellen ja ajan puolentunnin välein, jo ensimmäisillä akullisilla ero ensimmäisen ja toisen rengassarjan välillä on huomattavan suuri jos vaan radalla on vähänkään kuskeja.

Tottakai olen testaillut säätää autoa paremmaksi, mutta se säätöjen hakeminenkin on vähän niinjanäin kun olosuhteet muuttuu illan aikana niin radikaalisti. Itseasiassa Raision LA-kisapäivän aikana sai enemmän hyödyllistä säätötietoa kuin koko kolmen viikon torppatreenien aikana.

Raision kisoissa ei Xenoneilla ajaminen tuottanut ainakaan lauantaina mitään ongelmaa kun oli vaan ~30 autoa kiertämässä rataa, ja radalla oli ajettu vaan pari päivää treeniä (ilmeisesti melkopienellä määrällä kuskeja). Eli FinTrack kisoissa TSS luokka tuskin tulee kärsimään ainakaan kaatopidoista, mutta sunnuntain TSP ja TSM jää nähtäväksi millaiset olosuhteet kehittyy.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: LasHi - 09.01.10 - klo: 20.44
No hämmennämmpä minäkin hiemna tätä...

Renkaiden kaikkinaisten ominaisuuksien kanssa kyllä pystyy elämäään mutta yhden asian kanssa ei.

On aivan järkyttävää kun ajojen jälkeen menee 2 tuntia mustien jalanjälkien siivoomiseen  treenipaikalla.

Tämän ylimääräisen siivous talkoon tähden ollaan Raision lukiolla kieltämässä Xenonien käyttö kokonaan.
Ens lauantaina vielä niillä saa ajaa mutta suositus on jo nyt että kaikki alkais jo käyttämään muita renkaista. Esim vanhoja sorexeja tai Vtec renkaita.
Vaikka noilla Xenoneilla ei enää ajettais metriäkään niin matoissa on pitkään tuota kumia joka sotkee paikat vielä monta kertaa.

Joten mun mielipide on näistä renkaista selvä.

Onneks meillä ei ole FTT:n sisäkisaa jossa näitä renkaita on pakko käyttää.

Paras olis jos nuo renkaata laitettais kaikki pussiin  ja otettais kesällä uudestaan käyttöön. Silloin tuo sotkeminen ei haittaa. Sekä ajettais sisäkausi jollain muulla renkaalla. Asiaa vaan taitaa kaatua käytännön järjestelyihin.

Summana näissä renkaissa on tuo sotkeminen aivan liian suurta.

Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: kisaaja - 09.01.10 - klo: 22.56
hEI RENGAS TOIMI HYVIN REENISSÄ VAIKKA AJOIN SEINÄÄ 5 KERTAA JA VANTEET PYSY EHJÄNMÄ.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: goos - 10.01.10 - klo: 03.47
hEI RENGAS TOIMI HYVIN REENISSÄ VAIKKA AJOIN SEINÄÄ 5 KERTAA JA VANTEET PYSY EHJÄNMÄ.
ja Niko kiihdytti torpan suoralla tänään stanulla ja vanne irtos keskiöstä...
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: sakke_ - 17.01.10 - klo: 17.45
hEI RENGAS TOIMI HYVIN REENISSÄ VAIKKA AJOIN SEINÄÄ 5 KERTAA JA VANTEET PYSY EHJÄNMÄ.
ja Niko kiihdytti torpan suoralla tänään stanulla ja vanne irtos keskiöstä...
Laukaassa nähtiin viikonloppuna kaks stanua kanssa missä repes vanne keskeltä ja rengas jatko matkaa pääsuoralla.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: sakke_ - 17.01.10 - klo: 22.54
Kokemuksia 2010 FTT kisarenkaasta, Xenon 28, on Kapinoiden jälkeen kertynyt eri radoilla muutaman viikon verran.
Olisi kiinnostavaa kuulla minkälaisia kokemukset ovat olleet esim.
  -kuinka monta akkua ajoa renkaat kestävät ennen hajoamista tai ominaisuuksien oleellista
   heikkenemistä (virissä ja muissa luokissa)
  -kuinka tasaiselta on laatu vaikuttanut (liimaukset, renkaan vyön kestävyys, vanne)
  -ajettavuus
Teimpä pientä tutkimusta illan kuluksi nyt noille renkaille millä ajelin viikonloppuna stanu reenejä Laukaan matoilla.
Ajoaikaa kertyi renkaille n.30-35 min ja renkaat muttuivat käyttökelvottomiksi joten tein niille ruumiinavauksen ja tutkin mikä oli tähän syynä vaikka itse rengas ei juuri kulunut.

Ensimmäinen ongelmana näyttäisi olevan renkaan liimaus, 4 tutkittua rengasta ja yksikään näistä renkaista ei ole liimattu renkaan rungosta vaan kyljestä vanteeseen. Vanteen urasta ei löytynyt yhdessäkään renkaassa tippaakaan liimaa.
Toinen ongelma on renkaan vyön liimaus "liitoskohdassa" josta ei löytynyt liimaa yhdestäkään renkaasta.
Kolmas ongelma oli itse vanne joka tuntuu olevan jotain ämpäri muovia, kolme neljästä vanteesta halkeillut enemmän tai vähemmän.
Ainut positiivinen asia renkaissa oli insertti joka oli jokaisessa renkaassa kuin uusi. :azn:

Renkaan suurimmaksi ongelmaksi itsellä muodostui juuri tuo huono liimaus joka aiheutti renkaan alle taittumisen jo 4 stintin jälkeen. Renkaan kylki pehmenee liikaa koska kaikki kuorma kohdistuu liian pieneen liimattuun alueeseen koska itse liimaus on tehty väärin.

Nämä renkaat olivat sitä uudempaa satsia jossa kyseiset viat piti olla korjattu.:angry: Toivottavasti talven FTT kisoihin saadaan oikeasti parempia renkaita muuten tuleva talvi tulee olemaan melkoista taistelua renkaiden kanssa. :huh:

No mutta eiköhän tässä ollut vuodatukset minun osaltani ja kaikillehan se rengas on sama, pieni pyöreä ja musta.

Rengas olisi varmasti hyvä kisarengas ja mukava ajaa jos se olisi oikein tehty.  :grin:
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: LasHi - 18.01.10 - klo: 12.01
Näistä Xenonien sotkuista...


Lauantaina kokeiltiin tälläisiä sinisiä töppösiä ja kokeilu oli meistä varsin onnistunut.
Raisiossa aletaan käyttämään niitä nyt säännöllisesti.
Lisäksi otetiin yhden nostajan käytäntö jolloin kaukalon sisällä on koko ajan yks edellisen
treeni kierroksen kuskeista nostamassa. (yksi on silloin koko ajan siniset jalassa)
 
Jälki Siivouksen tarve väheni selkeesti. Nostajan toimintaa se kyllä haittaa mutta ei likikään niin paljon kuin pelätiin. Ihan max vauhtia niillä ei pysty juoksemaan mutta matolla on kuitenkin hyvin pitoa ja jopa minä pystyin niiden kanssa juoksemaan ...  ;)
 
Siniset kun laittoi jalkaan ja käveli maton päästä päähän niin sinisen pohja oli heti musta.
 
Joten näillä kokemuksilla noiden sinisten töppösten käyttöä voi suositella muillekkin.
 
Töppöset oli tälläisiä :
http://www.kumipalvelu.com/main.site?action=app/shop/one&open_path=0/00001/00019&cat_id=19&item_id=163
 
Meille tulleet maksoi 100 kpl 5-10 eceä joten kallita nuo ei ole.

Meille tuli vaan sääntö :
Radalla saa olla vain sinisten töppöste kanssa.
Muualla taas noita sinisiä ei saa käyttää.
Sekä yksi edellisen treeni kierroksen kuskeista jää kaukaloon siniset jalassa.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: HVoltage - 18.01.10 - klo: 13.49
Meille tuli vaan sääntö :
Radalla saa olla vain sinisten töppöste kanssa.
Muualla taas noita sinisiä ei saa käyttää.
Sekä yksi edellisen treeni kierroksen kuskeista jää kaukaloon siniset jalassa.

[OT]
Sitten kun seuraava kisarengas valitaan niin vaatimukseksi Tyvek kertakäyttöhaalarit päälle ja vilkkuva valo päähän kuminauhalla. Nykyään kun on noi lipo akut niin jää aikaa ylimääräiseen puuhasteluun, niin mikäs sen mukavampaa kuin ylimääräiset rättisulkeiset...
[/OT]

Käsittämätöntä mitä yksi rengas saa aikaan...
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: jarkko - 18.01.10 - klo: 15.07
Torpan radalla pidettiin talkoot, joiden yksi tavoite oli edes tilapäisesti antaa helpotusta Xenonien pahimpaan haittaan meillä eli ajonautintoja haittaavaan, liialliseen pitoon.

Toimenpiteet:
-imurointia
-matot irti ja rullalle
-mattojen asettelu uudestaan paikoilleen (raot umpeen)
-profiilin uusiminen
-imurointi

Monen ehdottamaan mattojen kääntämiseen ei voitu mennä, koska matosta on vain toinen puoli ajettavaksi sopiva.

Homma auttoi ja pito-olosuhteet olivat ainakin loppupäivän "vähemmän kaatavat". Katsotaan kuinka hyvin ja kauan tilanne pysyy kohtuullisen hyvänä.

Nykyään suosittelen kaikille muille kuin TSM-10 luokkaa FTT-sarjassa ajaville, treenien ajamista muilla (=kivemmilla) renkailla. Esimerkiksi LRP CPX tai Sorex 28 ovat erinomaisia treenirenkaita Torpassa ajaville.
Muutama kuski on jättänyt turistit sikseen xenonien takia ja pari virikuskiakin on siirtynyt treenissä muihin renkaisiin. Hauskaahan tään puuhan pitäisi olla, eiks niin.

DHI-Cupissa juttelin Xenon renkaiden "Euroopan edustajan" Uwe Rheinhardin kanssa. Hän kertoi suositelleensä kaikille, joiden kanssa on Xenon-renkaista ollut puheissa, seokseltaan kovempaa versiota renkaasta. Hänen mielestään 28 ei sovellu matolla ajamiseen.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: peitsamo - 23.01.10 - klo: 18.07
Torpan radalla pidettiin talkoot, joiden yksi tavoite oli edes tilapäisesti antaa helpotusta Xenonien pahimpaan haittaan meillä eli ajonautintoja haittaavaan, liialliseen pitoon.

No, nyt tuo tilapäinen helpotus on sitten käytetty, pito on mitä on ja ajaminen sitä samaa.

Tämä talvi on tullut stanuiltua, kokemusta on kahdesta renkaasta, Sorexista ja Xenonista. Sanottakoon tässä vielä, että kovin syvällistä näkemystä touring-renkaista minulla ei ole,  mutta mielipiteitä siitäkin edestä:

Xenoni-päivän jälkeen kädet on savessa, kuin olisi vaihdelaatikkoremontin tehnyt, vaatteet menee siinä samalla, eli paidat ja housut aina pesuun, kengät pitää muistaa puhdistaa myös, ennen kotiin menoa.

Kolme kierrosta ko. renkaita olen ostanut, joista rikki olen saanut kaksi vannetta ja kolme keskiötä, rikkoutumisprosentti siis noin 35%. Liekkö vika käyttäjässä, mene ja tiedä.

Kulutuskestävyydestä en osaa sanoa, kun yhtää renkasta en ole saanut loppuun ajettua, varmaan senkin päivän vielä näen.

Renkaiden keskiöt menevät jotenkin "lyttyyn" ja renkaiden poistaminen autosta on hankalaa ja keskiöreikiä pitää porailla suuremmaksi. Suurin osa renkaista tai vanteista on soikeita, eli ne "lieppaa".

Renkaiden liimaus on ollut huono tai olematon useassa renkaassa.

Viimeisin asia on sitten tuo pito. Kyllä niillä ajaa voi, mutta aika äkkijyrkkiä ovat verrattuna Sorexiin, kierrosajassa Torpassa Sorexille tulee takkiin noin 0,3 sekuntia.

Summasummaarum, en keksi yhtään näkökulmaa, missä Xenon olisi parempi kuin Sorex.

En odota tähän mitään ylitsepursuavaa puolustuspuhetta, koska halusin ilmaista vaan oman mielipiteeni. Jos kuitenkin joku osaa ja voi ilmaista ilman suurempia tunteenpurkauksia ne hyvät puolet, joita tässä renkaassa on, niin olisi ainakin jotakin mitä odottaa..

Lopuksi vielä lainaus, joka mielestäni kiteyttää asian:

DHI-Cupissa juttelin Xenon renkaiden "Euroopan edustajan" Uwe Rheinhardin kanssa. Hän kertoi suositelleensä kaikille, joiden kanssa on Xenon-renkaista ollut puheissa, seokseltaan kovempaa versiota renkaasta. Hänen mielestään 28 ei sovellu matolla ajamiseen.



Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: sakke_ - 23.01.10 - klo: 20.13
Tää nyt on hiukan ot.
Mutta onko kukaan testannu tuota uutta Lrp:n rengasta niillä radoilla missä tuon xenonin kanssa on ongelmia? http://www.lrp.cc/en/products/vtec-tyre/110-onroad/produkt/vtec-cpx-komplettrad-teppich-4stk/details/ (http://www.lrp.cc/en/products/vtec-tyre/110-onroad/produkt/vtec-cpx-komplettrad-teppich-4stk/details/) Ihan mielenkiintonen tuo idea että vanne on läpinäkyvä jolloin kilpailija näkee heti jos liimaus on renkaassa ryssitty ja tuomarit näkee että onko sisällä oikea insertti.
Kiinnostas vaan että onko tosta reenirenkaaks siinä mielessä että onko renkaan toiminta kuinka lähellä xenonin rengasta ku toi xenoni on nyt mitä on.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: Stilo - 23.01.10 - klo: 20.25
LRP CPX:llä ajoin KyPakin Casinolla päivän verran ja sitten DHI cupissa. Casinolla rengas toimi ihan hyvin, hieman epämääräisempi ajaa kuin sorexi, mutta muuten ominaisuuksiltaan hyvin lähellä. Xenoneihin nähden kaataminen ei ollut ollenkaan ongelma ja mollat rankaisi huomattavasti vähemmän. Liimaukset CPX:ssä on samaa tasoa Xenonien kanssa, yhtä surkeaa. Ja ne vanteet vaan on rumimmat _ikinä_. Ääni Sorexeille.

Pistetään vielä kuva siitä miten kivasti Xenonit kestää.

Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: bluebeetle - 23.01.10 - klo: 20.50
Kyä iskis jo välivuosi jos tommosilla olis pakko ajaa...
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: goos - 12.02.10 - klo: 21.55
Mistä saa ostaa näitä uusia saippuaxenoneita ja miten ne erottaa tahmaxenoneista?
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: peitsamo - 12.02.10 - klo: 22.04
Vrt:

http://rc10.fi/index.php?topic=43922.msg408886#msg408886
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: Janne A - 15.02.10 - klo: 16.57
Voisiko joku asiasta enemmän _tietävä_ vähän valottaa, että miten tää rengaskuvio on oikein mennyt? Motivaationa tässä on se, että oon kuullut ties mitä sekavia huhuja eri seoksista ja liimauksista jnejne...

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin "Xenonilta" on tullut kaksi lähetystä Suomeen, joista ensimmäinen erä tuli Mäntsälän EM-warmuppiin ja toinen setti tuli ennen kauden alkua? Molempien lähetysten rengas (eli seos), vanne ja insertti ovat spekseiltään ja malleiltaan samoja?

Ote säännöistä:
Rengassetti TTR-0128M4 koostuu:
- Xenon 28 shore rengas
- Xenon keltainen insertti TIR-0001
- Xenon vanne WHE-0012W


Nyt vaan tämä "ei pidä"-episodi ekassa kisassa loi sellasen harhakuvan(?), että jotkut alkoivat epäillä ja väittämään, että renkaissa olisi jotain poikkeavaa ensimmäisen ja toisen lähetyksen välillä? Tai että jopa saman lähetyksen sisällä olevat renkaat olisivat erilaisia?

Mulla auto toimi FTT1:ssä hyvin ja olin tyytyväinen renkaaseen. En anna hirveesti näille huhuille painoarvoa, mutta jos vaan joku haluaa asiaa valottaa, niin kiva juttu. :azn:
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: JUkka-san - 15.02.10 - klo: 17.21
Kovin vaikuttaa siltä että kumiseos on renkaissa muuttunut näiden kahden toimituksen välillä. Isot pojat testasivat Kuusankosken kisan jälkeen vanhoja (siis Kapinoihin tulleita) Xenoneja ja väittivät ajaneensa niillä noin puoli sekuntia kovempia läppejä. Itse kokeilin Riihimäellä sunnuntaina uusien ja vanhojen renkaiden eroja ja kierrosajoissa oli noin 0,3 sekunnin ero noin 9,5 sekunnin baanalla. Viralliset kisakumit ovat siis kovempaa ja vähemmän tahmaavaa kumia kuin Kapinoihin tulleet renkaat.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: Stilo - 15.02.10 - klo: 17.24
Mitä heti kisojen jälkeen leikkelin useempaa Xenoni settiä palasiksi niin vanne/insertti/vyö  on renkaissa ihan samaa, mutta kumi itsessään on jäykempää ja pitää muotonsa huomattavasti tiukemmin. Eli rengas ei painaudu niin paljoa radan pintaan eikä myöskään elä auton alla niin paljoa. Kierrosajoissa on se noin 2-3 kymmenyksen ero.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: sakke_ - 15.02.10 - klo: 17.29
Mitä heti kisojen jälkeen leikkelin useempaa Xenoni settiä palasiksi niin vanne/insertti/vyö  on renkaissa ihan samaa, mutta kumi itsessään on jäykempää ja pitää muotonsa huomattavasti tiukemmin. Eli rengas ei painaudu niin paljoa radan pintaan eikä myöskään elä auton alla niin paljoa. Kierrosajoissa on se noin 2-3 kymmenyksen ero.
Eli renkaissahan on huomattava ero silloin.
Voiskohan nyt ne henkilöt vähän selittää tätä rengas sekoilua jotka niistä ovat päättäneet ja kertoa suoraan mitkä ovat ne renkaat joilla jatkossa ajetaan ettei tule reenattua ja säädettyä autoa väärille renkaille. Ja mistä näitä täysin samoja renkaita saa joilla tullaan loppukausi ajamaan. Ei kiinnosta tahkota ja säätää autoa jos kisassa tuleekin eteen taas täysin eri renkaat.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: Heuli - 15.02.10 - klo: 17.39
Ensi viikonloppuna Tampereen FTT:ssä ajetaan käsittääkseni samalla millä Kuusankosken FTT:ssä eli tuolla uuden sarjan renkaalla. Tampereella noiden renkaiden nopeusero on ollut pari kymmenystä vanhojen hyväksi. Vaikka uusi rengas on hitaampi niin mielestäni se on hyvä parannus vanhoihin nähden mitkä sotkivat kisa- ja treenipaikat aika tehokkaasti.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: jarkkom - 15.02.10 - klo: 17.48
Kantsii varmaan ajaa kisarenkailla JO eräharjoituksissa ettei tule suurempia yllätyksiä.  :mrgreen: :mrgreen:
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: jarkko - 15.02.10 - klo: 21.45
Ensi viikonloppuna Tampereen FTT:ssä ajetaan käsittääkseni samalla millä Kuusankosken FTT:ssä eli tuolla uuden sarjan renkaalla. Tampereella noiden renkaiden nopeusero on ollut pari kymmenystä vanhojen hyväksi. Vaikka uusi rengas on hitaampi niin mielestäni se on hyvä parannus vanhoihin nähden mitkä sotkivat kisa- ja treenipaikat aika tehokkaasti.

Kantsii varmaan ajaa kisarenkailla JO eräharjoituksissa ettei tule suurempia yllätyksiä.  :mrgreen: :mrgreen:

Kaikkien kantsis jättää kaikki vanhat renkaat kotiin ja ajaa treeneissä sisään kisarenkaansa.

Tämä goos'in näppärästi saippuaxenoniksi nimittämä uusi epävirallinen versio saman nimisestä vanhemmasta xenon-versiosta kannattaa ehdottomasti ajaa sisään kunnolla. Tämä todettiin käytännössä eilen Tampereen matoilla.
Otsikko: Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
Kirjoitti: goos - 15.02.10 - klo: 21.52
Tämä goos'in näppärästi saippuaxenoniksi nimittämä uusi epävirallinen versio saman nimisestä vanhemmasta xenon-versiosta kannattaa ehdottomasti ajaa sisään kunnolla. Tämä todettiin käytännössä eilen Tampereen matoilla.

En kyllä halua tuosta ottaa krediittiä vaan ihan Torpassa poimittu nimitys noille, saippuaxenon sekä tahmaxenon.

Itse jouduin autosta vaihtaa öljyt 650->400cst, etuvakaaja 1.6->1.4, jouset pykälää löysemmäks edestä ja takaa ja alentaa rollcentteriä edestä 0.75mm. Tämän jälkeen saippuaxenonit olivat ajettavia Torpassa, suurinongelma olikin että auto puski ja yleinen pitotaso oli heikko tahmaxenon säädöillä. Autona xray t2 009 ja korina mazda6