RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Otsomaani - 14.09.03 - klo: 21.03

Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Otsomaani - 14.09.03 - klo: 21.03
http://www.team-orion.ch/global/global_news.asp?id=2001

Olen itse odottanut kyseistä moottoria kuin joulua. :)
Erittäin mielenkiintoinen moottori.
Nyt ne tiimikuskit, jotka ovat kyseistä mottia testannu (he kyllä tietävät ketä tarkoitan :wink: ), voisivat varmaan kertoa vähän, kuinka V2 eroaa tehoiltaan "normaaleista" moottoreista.
Dyno tuloksia voi myös joku tänne laittaa jos on niitä jostain löytänyt. :wink:
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Tatti - 14.09.03 - klo: 21.17
Luin jostain että tehoa oli 248w!
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: TJ - 15.09.03 - klo: 12.03
-V2:ssa on enemmän vääntöä ja parempi hyötysuhde
-Sillä pystyy ajamaan pidemmällä välityksellä ja suuremmalla ennakolla kuin normaalihiilisellä moottorilla
-Samoilla hiilillä pystyy ajamaan kilpaa erittäin monta akkua (vaikka koko kisan ja treenit) ja ne paranevat kokoajan
-Kollektori ei pala samalla lailla ja sorvaustarve on pienempi
-248w ei taida riittää  :lol:
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: CAi - 15.09.03 - klo: 12.28
Tehoissa ei ole sanottavaa eroa !

Ero on siinä että hiilet kestävät kauemmin !

On noita koneita ollut team kuskeilla käytössä kai jo vuoden verran, mutta nopeus eroa ei ole.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: TJ - 15.09.03 - klo: 12.45
Mitä oon testaillu V2:a Euroopassa niin tehoissa kyllä on eroa.. ja parempi hyötysuhde ja pannun palamattomuus näkyy hyvin viimeisellä minuutilla.
V2 vaatii jonkin verran testailua uutuuden vuoksi.. mulla meni jonkin aikaa uskaltaa vääntää ennakot ja välitykset oikeisiin lukemiin.
Ennakon merkitys tehoon, kierroslukuun ja hyötysuhteeseen on V2:ssa suuri. 1-2mm lisää ennakkoa muuttaa lukemat dynossa ihan uusille luvuille. Normaaleilla hiilillä ei voi ajaa 5 min polttamatta pannua näillä ennakoilla. CS:n hopeahiilillä se lienee johonkin saakka mahdollista, mutta ne ovat muutoin normaalihiiliä huonommat.
Eka hiitti uusilla hiilillä on huonompi kuin seuraavat.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: CAi - 15.09.03 - klo: 12.47
Lainaus käyttäjältä: "TJ"

Eka hiitti uusilla hiilillä on huonompi kuin seuraavat.


Taitaa olla hiilet ajettu huonosti sisään :lol:
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Otsomaani - 15.09.03 - klo: 13.26
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Ero on siinä että hiilet kestävät kauemmin !



Pienemmän budjetin kuskina tuo vaikuttaa hyvältä asialta!
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Cruisaaja - 15.09.03 - klo: 19.41
Joo itelle vois kans hankkia tuommoisen vaikka joululahjaksi, koska kaikki mitä tämän kuun lopulla ja ensikuussa tulee ne on jo myyty ennakkotilauksina Tepolta niin lisää voi odottaa aikaisintaan jouluksi :wink:

Tuommoinen kone kävisi hyvin minullekkin, jos sorvaustarve pienenee niin se on plussaa... miinuksena lie korkea hinta :?
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: claustro - 16.09.03 - klo: 09.59
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
miinuksena lie korkea hinta


Mitäs moisella on hintaa jos pukinkonttiin sellaista tilaisi?
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Henkka - 16.09.03 - klo: 15.22
Hinnasta en osaa sanoa mitään, mutta epäilen että lähelle normaali koneen hintaa... Hintahan tiedetään sitten ku Sujut Oy:lle niitä tulee.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Cruisaaja - 16.09.03 - klo: 15.51
Se hinta tulee olemaan kuulemma lähempänä satasta :?  Mutta toivotaan että Teppo pitää kuluttajan puolta ja hinta olisi lähellä esim Coren hintaa... :)
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: jval - 17.09.03 - klo: 15.03
Entäs sitten hiilien hinta V2:een? Markkinoilta ei varmaankaan löydy muun merkkisiä pyöreitä hiiliä.

Schumacher mainosti CS:n hiilille hinnaksi 7.99£/pr.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Matias V - 18.09.03 - klo: 20.08
Yksi kysymys V2:sen paremmin tunteville:

Koneen pääty on alumiinia, niin miten se on tehty ettei se mene oikosulkuun? kuvaa? tekstiä?

Orionin sivuilta huomasin että koneessa on ledi/ledejä, mitä varten ne ovat?

Ps. V2 tilattu!  :twisted:
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: TJ - 19.09.03 - klo: 10.10
Alumiini on eloksoitu, joten kontaktia ei ole.
Ledeille oli ihan tarkoituskin.. Muistaakseni se/ne osoittaa sen, että häiriönpoistajat toimii ja toisekseen, että moottorin johdot on oikeinpäin juotettu.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: hoj - 19.09.03 - klo: 15.17
Jos eristys on todella vain eloksoinnin varassa suhtaudun moottoriin isolla varauksella. Eloksointihan on erittäin ohut kerros alumiinin pinnalla joka vielä naarmuuntuu suhteellisen helposti. Koska hiilikanavat ovat eri materiaalia täytyy ne asentaa paikoilleen työntämällä reikiinsä. Jo tässä vaiheessa naarmuuntumisen riski on mielestäni erittäin suuri ja oikosulku mahdollinen.

Ehkä nuo kupariset(?) hiilikanavat on pinnoitettu eristeaineella tms. lisäeristyksen aikaan saamiseksi. Tosin näin toimittaessa muodostuu eriste myös lämmön siirtymiseen sinänsä hienon päädyn jäähdytysripoihin.

Jos jollain on parampaa tietoa ko. moottorin eristyksen toteutuksesta kertokoon sen. Odotan tietoa mielenkiinnolla.

Ennen kuin suinpäin ryntään ostamaan tätä moottori kummajaista kuuntelen hetken palautetta.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: JesseT - 19.09.03 - klo: 15.40
Nopeasti voisi veikata, että hiilikanavat ovat  joko krympätty tai liimattu paikalleen, jolloin eloksointi ei ainakaan vahingoittuisi. Eloksointi muodostaa myös erittäin kovan pinnan, mikä ei itse asiassa ihan helposti naarmuunnu.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: hoj - 19.09.03 - klo: 16.19
Liima tuntuisi järkevältä, koska muunlainen mekaaninen kiinnitys saattaisi aiheuttaa muodon muutoksia hiilikanavassa.

"Erittäin" on liioittelua, kun puhutaan eloksoinnin mekaanisesta kestävyydestä kevytmetallin pinnoitteena.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Matias V - 19.09.03 - klo: 16.23
Tuosta kuvasta päätellen hiilikanavissa ei ole käytetty liimaa.

(http://www.team-orion.ch/news/images/rev-endbell.jpg)
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: hoj - 19.09.03 - klo: 16.28
Päätteletkö tahrojen vähyydestä?  :roll:
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Matias V - 19.09.03 - klo: 16.37
entäs tämä sitten? ei tässä ole liimaa näkyvissä......
 (http://www.team-orion.ch/news/images/rev-capacitor.jpg)

Eikä missään mainita sanallakaan liimasta tms...
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Tatti - 19.09.03 - klo: 16.40
En kyllä usko, että ovat jättäneet oikosulun vaaran huomioimatta..

Tai jos orionilta tulee pian markkinoille oikosulkua kestävä nopari, niin saa alkaa epäilemään :lol:




Jos hinnan tietäisi, ei mikään estä tilaamasta yhtä uutta konetta pakkiin :)
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Otsomaani - 19.09.03 - klo: 17.25
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
En kyllä usko, että ovat jättäneet oikosulun vaaran huomioimatta..

Tai jos orionilta tulee pian markkinoille oikosulkua kestävä nopari, niin saa alkaa epäilemään :lol:


Ja oikosulun kestävä akku  :wink: .
Jos moottoria on ollut testattavana tiimikuskeilla jo vuoden ajan (ja jos he ovat pamauttaneet nopareita jne. niin asiasta on varmaan ilmoitettu orionin suunnittelijoille) niin en usko että myyntiin tulevissa koneissa oikosulun vaaraa on.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: TJ - 19.09.03 - klo: 17.41
Eipä taida oikosulun vaaraa olla...  :lol:
Voin kysäistä kiinnityksen viikonloppuna, niin ei tarvi arvuutella kiinnitystavasta.. oma veikkaus on ihan lämpölaajenemiseen perustuva kiinnitys.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: JesseT - 20.09.03 - klo: 17.08
...eli krumpätty. Ja jos siellä liimaa on niin mistä sen nyt päältä päin näkisi? Turha näitä nyt kuitenkaan on arvuutella, kohta tuokin tiedetään ihan oikeasti, kun joku vaan kysäisee oikeilta henkilöiltä.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: TJ - 22.09.03 - klo: 17.46
Lainaus käyttäjältä: "TJ"
Eipä taida oikosulun vaaraa olla...  :lol:
Voin kysäistä kiinnityksen viikonloppuna, niin ei tarvi arvuutella kiinnitystavasta.. oma veikkaus on ihan lämpölaajenemiseen perustuva kiinnitys.


Oikea vastaus on liima.. ja pinta on anodisoitu, ei eloksoitu
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Turhala - 22.09.03 - klo: 19.30
Eikö anodisoitu ja eloksoitu ole sama asia?
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Matias V - 23.09.03 - klo: 07.23
Tässä vähän faktaa anodisoinnista. Laitan elaksoinnista kun löydän...

Anodisointi:
http://www.742060.com/cd3/PDF-files/Finland/Tab_J_4-7.pdf

Elaksointi:
http://www.rittal.fi/pdf-tiedostot/PDFpaaluettelo/HB30sivut0234_263.pdf

Tämä linkki tonne elaksointiin ei oikein liity asiaan, mutta se oli ainut jonka löysin googlen avulla.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: l150040 - 23.09.03 - klo: 08.34
Lainaus käyttäjältä: "Turhala"
Eikö anodisoitu ja eloksoitu ole sama asia?

Kyllä on!
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: VesaK - 26.09.03 - klo: 23.21
Peakiltakin on tulossa samaan kannuun perustuva mylly:
http://www.peakmotors.com/modified_motors.asp

Pitääkin huhuilla että koska tätä saataisiin kauppoihin..

-Juho-
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Juho - 28.09.03 - klo: 13.18
Peak=Orion

Jos se kerran on niin hyvä kysykää Teemulta miks ei se aja sillä ;)
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Otsomaani - 28.09.03 - klo: 15.37
http://www.radiocontrolzone.com/forums/showthread.php?s=814781592dadce10dadf0ed74c8da3db&threadid=140822

Siinä on peakin versio
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Teppo - 29.09.03 - klo: 00.06
Lainaus käyttäjältä: "Juho"
Peak=Orion

Jos se kerran on niin hyvä kysykää Teemulta miks ei se aja sillä ;)


Aika tiukka kysymys.. No siks että se Teemun (prototyyppi)moottori on mulla kestotestissä.. Assollahan ei kestotestiä voi ajaa kun se ei kestä edes hiilien vertaa  :wink:
Teemu on varmaan ensimmäinen ketä saa viimeisen kehitysversion V2 koneen testiin kunhan ne valmistuvat.
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Teppo - 13.12.03 - klo: 21.01
Täältä voi katsella muutamia V2 koneita käytössä.

http://koti.welho.com/tkauppin/Koppa/Torppa/

Muutamat kerhoillat voi ajaa huoletta ilman huollon tai sorvauksen tarpeita.. ja kulkee kuin pieni eläin!
kannattaa kysyä käyttäjiltä tarkemmat tiedot "myyntimiestähän" ei usko hullukaan ;)
Teemulla tietysti pitää olla oman värinen tarra kun Jukallakin on  8)
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: CAi - 13.12.03 - klo: 21.28
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Lainaus käyttäjältä: "Juho"
Peak=Orion

Jos se kerran on niin hyvä kysykää Teemulta miks ei se aja sillä ;)


Aika tiukka kysymys.. No siks että se Teemun (prototyyppi)moottori on mulla kestotestissä.. Assollahan ei kestotestiä voi ajaa kun se ei kestä edes hiilien vertaa  :wink:
Teemu on varmaan ensimmäinen ketä saa viimeisen kehitysversion V2 koneen testiin kunhan ne valmistuvat.

Pienet tuntuu olevan tuotekehitys menot jos Teemullakin on peräti 1kpl protokoneita, jota lainataan muille Orion kuskeille :wink:
Milläs muuten kaverit ajaa kisoissa, siis ihan oikeesti, ei tulosten perusteella :roll: ...... Keski-Suomessa ekan satsin koneesta dynottiin jo huikeat 210W (vrt. Chrome about 225W).
Mutta sairaan kivaa on, että konetta ei tarvi huoltaa. Se on tosi hieno homma! Tosin meidän tiimi kannattaa tehoja enemmän :lol:

Kilpa-autot on herkkiä pelejä, toisin kuin idän ihmeet.... :mrgreen:
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Teppo - 13.12.03 - klo: 21.36
kuten sanoin.. älkää uskoko myyntimiestä...  :wink:  
Cai, ymmärrän sun tuskan...  :mrgreen:
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Teppo - 13.12.03 - klo: 21.38
Tossa vielä muutama liikkeellä oleva V2:
http://www.kolumbus.fi/heuli/kuvia/
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Henkka - 13.12.03 - klo: 21.43
CAi, hieno homma että olet huomannut uudet V-tyyli koneet :)
Otsikko: Tätä on odotettu: Orion V2!
Kirjoitti: Juke- - 06.05.05 - klo: 09.03
Saako tätä V2 konetta 17 lankasena krossina :?: