RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: cenmatrix - 15.12.09 - klo: 17.47

Otsikko: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: cenmatrix - 15.12.09 - klo: 17.47
4wd, eteen ja taakse aurausta tai haritusta? Kääntyvyys nyt aika heikohko tahtoo puskea vaan kovassa nopeudessa.
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: _jtr_ - 15.12.09 - klo: 18.17
Lainaus käyttäjältä: cenmatrix - 15.12.09 - klo: 17.47
4wd, eteen ja taakse aurausta tai haritusta? Kääntyvyys nyt aika heikohko tahtoo puskea vaan kovassa nopeudessa.

Kääntyvyys on kiinni monesta muustakin asiasta kun pelkästä aurauskulmasta. Laita autosi malli hakusanaksi, ja etsi viestiketjuista hyväksi todettuja valmiita setuppeja, niitä on olemassa lähes joka merkille..
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: cenmatrix - 15.12.09 - klo: 20.55
Löytyi peräti yksi setuppi, eikä mitään mainintaa aurauksista tai harituksista, pelkkää iskari asiaa. Kumpaa yleensä etupäässä käytetään, nyt reilusti haritusta?
Auto: Cen Matrix tr arena
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: Antti M - 15.12.09 - klo: 21.07
Myös diffisoosit vaikuttaa, jos puskee niin pitää laittaa löysempää litkua eteen?
Korjatkaa jos olen väärässä!
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: SH. - 15.12.09 - klo: 21.33
Kokeileppas ennemmin näin:Taakse vähän aurausta ja keulaan jäkempi soosi tai taakse löysempää.
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: cenmatrix - 15.12.09 - klo: 21.56
Nyt huulipyöreänä ihmettelen kun noissa ei ole öljyä nyt laisinkaan!? Miten noissa edes voi öljyt pysyä sisällä koska autonrunko toimii diffin pohjana eikä välissä mitään tiivistettä  :shock:
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: TheArska - 15.12.09 - klo: 22.11
Ne diffiöljyt laitetaan itse diffin sisään, ei diffikotelon.
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: SH. - 15.12.09 - klo: 23.05
Sitten suosittelen manuaalin lukemista,taikka http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#diffit (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#diffit)

Sieltä löytyy tietoa yleisestikkin huru mycket :azn:
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: cenmatrix - 16.12.09 - klo: 07.07
Noo enköhän jonjinverran vetopyöristä tiedä, tosin sellaisista jotka painaa noin 500kg, eikös tämä "diffi" öljy ole kuitenkin vetopyörästö öljyä jotenka ei siellä muuta paikkaa ole kuin vetopyörästönkotelo niin kuin kaikissa muissakin kulkineissa ? edittiä: hetkinen,  voikos tuo rakenne olla niin ettei diffiä ole kuin keskellä autoa, edessä ja takana näyttäis olevan vain tavalliset perämurikat ?
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: HVoltage - 16.12.09 - klo: 08.01
Kyllä tuossa on kolme tasauspyörästöä. Edessä, takana ja keskellä. Näiden toimintaa säädetään eri paksuisilla silikoniöljyillä. Öljy on tasauspyörästössä sisällä. Rakenne ei vastaa samaa kuin "muissa kulkineissa" (jolla ilmeisesti viittaat oikeisiin 1:1 kulkineisiin). Vetorattaisiin laitetaan vain rasvaa jotka ovat "avoimena" siellä vetopyörästökotelossa. Vetopyörästökotelo ei ole sama asia kuin tasauspyörästö joka on tämän sisällä.
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: Hyper - 16.12.09 - klo: 09.07
Lainaus käyttäjältä: cenmatrix - 15.12.09 - klo: 17.47
4wd, eteen ja taakse aurausta tai haritusta? Kääntyvyys nyt aika heikohko tahtoo puskea vaan kovassa nopeudessa.

Eli sulla on neliveto kisatruggy nitrokoneella. Yksi vaihtoehto on katsella valmiita setuppeja tuolta cen matrix-ketjusta:
http://rc10.fi/index.php?topic=17520.0
myös netistä kannattaa katsella setup sheettejä.

Ainakin diffeihin kannattaa vaihtaa jotkut muut kuin ne vakio kalanmaksaööljyt jotka siellä voi olla tehtaan jäljiltä.

Se mihin ne diffiöljyt tulee selviää parhaiten kun katsot auton kasausohjeista missä vaiheessa "pullo aukeaa": http://www.cenracing.com/cars/manual/MatrixTRmanual.zip
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: cenmatrix - 16.12.09 - klo: 10.06
Ok, pitää perehtyä rakenteeseen. Aloitanko nyt sitten kääntyvyyttä hakemaan noista öljyistä?
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: peitsamo - 16.12.09 - klo: 10.18
Kyllä ne rengaskulmat kannattaa laittaa ensin kuntoon.

Taakse aurausta, vaikkapa 2 astetta. Eteen haritusta, vaikkapa 1 aste. Kaikkiin renkaisiin Camberia vaikkapa 2 astetta (ylhäältä sisäänpäin).

Sen jälkeen alat lotrailemaan niillä öljyillä.
Otsikko: Vs: Kääntyvyyden parantaminen
Kirjoitti: cenmatrix - 16.12.09 - klo: 10.32
Näin kokeillaan, kiitän taas kaikkia valaisevista vastauksista.