Onko noilla konkilla muuta merkitystä kuin tasata noparille meneviä virtapiikkejä?
Itellä tuli uuden akun liittimen juottamisessa ajatuskatkos ja juotin piuhat väärin päin.
Akku kiinni ja konkathan päästivät savut pihalle. Yleensä sentään tarkistan napaisuuden mutta kiireessä sekin jäi tekemättä..prkl :)
Vanha akku kiinni ja auto toimii kyllä normaalisti, mutta konkat eivät pitäneet napaisuuden muutoksesta :)
Uskaltaako tuolla ajella ilman konkkia vai pitäisikö hetimiten ja äkkiä lampsia komponenttiliikkeeseen konkkaostoksille?
Myös akku meni mykäksi ja suoritin pienen lobotomialeikkauksen. Kakkos- ja kolmoskennon välistä oli rätkäissyt tinat veks joten siinä kohtaa oli selvä katkos. Uusi tinaus ja taas pelittää.
Aina sattuu kun tapahtuu..
Konkat nimenomaan tasaamassa jänniteheittelyitä.
Esim kun paikaltaan lähdet kaasupohjassa niin virtaa kuluu hetkellisesti ja hyvin nopeasti sen verran ettei edes lipo oikein pysy perässä...
Jännite siis notkahtaa karvan verran enemmän ilman konkkia.
Toimii oikein hyvin ilman.
Kaikissa säätimissä ei edes tule mukana.
Hyötyä lähinnä vain kireemmän pään koneiden kanssa... Esim 8.5T koneen kanssa en saanut muuta eroa aikasiks kuin jarrun hienoisen parantumisen... Eli jarru reagoi silmänräpäyksessä... ennen tuli hieman pehmeämmin...
Mutta ero siis todella pieni.
Riippuu säätimestä, mutta jotkut ei kestä ilman konkkia pitkään, sama vaikutus huonoilla akuilla.
Tuon eron ja hyödyn ja vaikutuksen kestoon tosiaan huomaa vasta tehokkaammilla seteillä.
Mutta yleisesti, jos valmistaja on sen siihen laittanut niin sillä on joku tarkoituskin.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpersonal.inet.fi%2Fkoti%2Fliljeroos%2Fsahkot%2Fkondensaattorikayra.gif&hash=81050bb76ed16abdd206c05e632443f831eea010)