Tuli vielä semmonen asia mieleen, että mitenkäs näillä polttis/sähkö autoilla kykenee ajamaan talvella ulkossa? Vai onko nämä vain sisärata talvella ja ulkona kesällä käyttöön?
Kiitoksia etukäteen...
Ei kai siinä mikään estä ajamasta talvella "ulkossa" jos pitää huolen että sähköt pysyy kuivana. Jotkut sanoo että moottori kärsii, koska tulee helposti lämpötilaeroja moottoriin kovassa pakkasessa, mutta tarkkaa tietoa asiasta mulla ei ole. Itse en ajaisi ainakaan kalliimmalla moottorilla talvella kuitenkaan.
Kyllä autoilla talvella voi ajaa, ehkäpä on hauskempaakin kuin kesällä kun saa hienoja sladeja :wink: ! En ainakaan ole huomannut moottorissani mitään pakkasen aiheuttamia vikoja, pikemminkin huolimattoman ilmansuodattimen käytön... Eli kunhan suojaa radiot ja muut sähkölaitteet vedeltä, eikä aja liian rikkaalla (moottorin pitää lämmetäkin) niin ihan hyvin voi ajella.
Talvella on vain se ongelma ajaa, jos ei ole kovin suuri maavara, niin jää helposti lumeen kiinni ellei aja jossain auratulla alueella.
onneksi omistan EK-4:n, niin eipähän jää ainakaan ihan helposti pohjaamaan. eipä kyllä taida jäädä tahmaamaan väännön puutteen takia :wink:
Jääkentällä alphalla! Se on hauskaa!
itsellänikin on jääkentällä ajosta lämpimiä kokemuksia, alphalla, .15 motilla, ja lujaa meni!! ja taas pitäs saaha polttis..
Joo olen itsekkin ajellu sähkömonsterillani ja alphalla talvella alphaan laitoin huntterin taka nakit eteen ja taakse :D
Vastari ja servot oli muovipussin sisällä ja silleen ajelin nopari ja moottorikin kannattas varmaan suojata mut emmä viittiny eikä siitä kyll mitään vikojakaan oo ilmenny
Polttomoottori ei siitä lumesta kärsi ellei sitä pääse kaasariin. Radiot ja radioakut kannattaa suojata. Multa kyllä meni yksi kaasuservo hiukan rikki puutteellisen suojauksen ansiosta... Harmittaa hieman...
Polttomoottori voi kärsiä pakkasen ja moottorin lämpiämisen aiheuttamasta lämpötilaerosta; muistan että jotkut olis laittaneet foliota motin ja kannen ympärille niin että lämpö jakautuu tasaisemmin koko moottorin alueelle .. en sitten tiedä onko hätä varjelun liioittelua. Pakkasessa voi olla vaikea saada käyntiin joten voi joutua lämmittämään hiustenkuivaajalla ensiks.
Talvella ajaessanne ottakaa huomioon tällainen seikka: moottorissa lämpöä jotain hiukka reilu sata astetta, ajat autosi lumihankeen, moottori saa lunta päällensä, nopea lämmön muutos reilusta sadasta asteesta ehkä noin 20-40 asteeseen, tämä aiheuttaa todella huonolla tuurilla kannen/lohkon halkeamisen...
En ole koskaan nähnyt moista, mutta tuo on teoriassa mahdollista.
Muistan jonkun kaverin joskus halkaisseen PV suzukista kannen tuolla lailla...
Itse en ajaisi oikeestaan muilla kuin monstereilla talvella koska niissä "kalliimmat" osat kuten moottori ja sähköt kulkevat kohtuus korkealla lumesta, ja pyörät eivät yleensä syydä lunta arkoihin paikkoihin... vrt Supertenissä etupyöristä lumi pöllyää suoraan ohjausservoon, ilmansuotimeen, virtakatkaisijaan ja kaasuservoon.
tämän tiedän siitä että olen kokeillut ajaa noin kymmenen metriä auratulla tiellä talvella ja oli muuten ensimmäinen ja viimeinen kokeilu talviajoa noin kalliilla autolla.
Joo, touring autolla en todellakaan ajaisi talvella .. enkä edes sateella koska vesi pilaa laakerit ja metalliosat .. ehkä just monsterilla tai RC lumikelkalla. Toi hankeen ajo on kyllä hyvä mahdollisuus saada kone rikki.
No, eipä ole mulla kyllä sitä vielä tapahtunut vaikka kaasu onkin hirttänyt kiinni ja lumihankeen lentänyt ilman koppaa katolleen. Moottorin lähettyviltä oli kyllä lumet sulaneet ja kone huusi mukavasti. Höyryä kyllä nousi, kaukaa kun katsoi näytti, että paloi...
Ihan siistii musta ainakin on ajaa talvella enkä oo huomannun mitään ongelmii paitsi että Baja beetlen vakio servoilla ei käännä kunnolla kun renkaat menee täyteen lunta.Tehtiin viimetalvena kentälle jota ei oltu jäädytetty semmonen rata. Oli muuten aika siisti ajaa kisaa kavereiden kaa.Minä suosittelen että jos aikoo ajaa talvella niin kanntattaa olla joku monsteri ittelläni on Baja beetle ja Mad Force. Mad forcen sain kesällä joten en oo ehtiny testata miten se kulkee talvalle mutta uskon että hyvin :D
mites tollasella puretenillä et mitä kannattaa suojata ja tehä menee ajaa talvella ja eiks ois hyvä rakentaa lokasuojat.
Kyse on sähköstä sekä polttiksesta
Mä kävin ainakin äsken ostamassa kaksmillistä pleksii mun pureteniin lokaireiden rakentamisen aikeissa. Siinä autossa nimittäin roiskuu aika pahasti tonne sähkölaitteille ja servoille. Suosittelen lokareiden rakentamista, olen itse ajanut talvella jäällä ja kyllä meni kivasti! Suosittelen myös rallisuodattimen hankkimista jos haluaa ajaa hiekalla, se suodattaa hyvin ilmaa ja suojaa konetta pölyltä.
Olen jo aikaisemmin tänään kysynyt että minkälaiset renkaat voisi laittaa kun ajaa talvella? Onko olemassa oikeita talvirenkaita, vai onko rallirenkaat sopivat? Rallirenkaat on ihan hyvät lumella, mutta jäällä ei kyllä muistaakseni toiminut hirveän hyvin. Taisi sutia aika lailla :!: Ekat ajot oli muuten jäällä :D , ei ehkä ihan fiksua ajaa jäälllä ja lumella siisäänajossa.
Poju12... voin kertoa ettei ole mukavaa puretenillä pakkaskelillä.... n. 1cm lunta riittää ja sun Puretenis ei lähde liikkeelle, vaan jää paikalleen sutimaan... on kokeiltu... :/
Viime talvena meni nopari ja sitten ostin uuden noin 50 ekulla ja kerkesin ajaa 2 kertaa niin kun olin menossa kolmatta kertaa niin alkoi savuttamaan noparista vaikka olin peittänyt sen elmukelmulla viime ajon aikana, ja sit möin auton pois. Pari viikkoa sitten alkoi tulla ikävä radio ohjattavaa niin siksi ostin viiko sitten landmaxin...
Sellaista se on, kun johonkin harrastukseen kiintyy siitä ei tahdo millään päästä irti. Ainakin itse olen huomannut sen jo lukuisia kertoja :)
Joskus vuonna 5 ekr kun aloittelin harrastusta sähkökrossarilla,
tein "nasta renkaat" itse.
Resepti oli jotakuinkin tämä:
Vanhojen foamien päälle ilmastointiteippiä hetipiti- liimalla kiinni
liima ylöspäin. asettelin renkaan täydeltä nastoja joka pyörään.
päälle teippi oikein päin.
Oli tosi siisti ajaa, ainut ongelma oli nastojen vääntyileminen.
Mut tosta kehtittämällä vois saada kivaa aikaan...
Tai rikkinäisiä autoja?
- V -
Samantapaisella reseptillä tehtiin kanssa joskus kauan sitten Kyoshon Tomahawkiin nastarenkaat:
Siinä oli isonappulaiset takarenkaat, joten joka nappulan kohdalta painettiin sisäpuolelta leveäkantainen nasta läpi. Pitoa kyllä oli, ja nastat jopa kesti paikallaan. Eturenkaisiin sinnne tänne nastoja, ja kyllä piti. Varsinkin kovalla lumella (melkein jäätä) pitoa oli hienosti.
Kyseessä oli tosin sähkökrossari, polttikseen en lähtisi tolla reseptillä tekemään. Sen verran pitää näkökykyä arvostaa. Polttiksessa on voimaa ihan eri lailla, joten ne nastat myös lähtee sieltä renkaasta irrotessaan ihan eri tyyliin. Tavalliset nastat tuskin edes kestää polttista.
No kyllä mä ainakin ajoin sähkö puretenillä viime talvena ja ei käyny mitää ja lunta kyllä riitti sekä ulkona että auton sisällä.
Mut nyt se auto on myyty ja tarkoitus ois ajaa polttis puretenillä talvella ainut ongelma on että mul on tossa talvella projekteja autoa varten.
Nyt ihan lähiaikoina aijon laittaa lokasuojat autoo.
Huom ku ajoin sähkö autolla niin mitään ei oltu pahemmin suojattu ja ku en viittinyt vaihtaa hiekkarenkaita nii voitte kuvitella miten lähtee auto sladiin asfaltti renkailla.
Alla olevassa osotteessa näkyy kuva millä autolla ajoin sillon talvella. Tsekatkaa :wink:
Onko teillä videoita talviajosta jos on niin pistäkää ihmeessä tänne
Hyvin tuo ajelu talvellakin onnistuu.Itse painelin tänään aikaisemmin päivällä 6 cm syvässä hangessa maxxin kanssa.Ajon jälkeen kyllä auto oli varmaan puolet raskaampi(täynnä lunta),ei muuta kuin kuivumaan ja taas mennään.
Eilen me vähäsen rässittiin kaverin asfaltti autoll rengas lähti irti, bensa letku halkes jne...
Ajoin tänään maxilla tuolla pitkin hankia. ihan hyvinhän se meni. kiva ajaa hyppyristä hankeen :P Ja takana oli lukkoperä, ni oli hieno ajaa. Sain jopa takanta tälläsen hajoamaan, tosin muovisen:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/WTI0095P?FVSEARCH=LXUL67+&FVPROFIL=++
Savagesta tulee kyllä melkoinen kivireki pakkasella. Iskariöljyt lähestulkoon jäätyy putkiin! Kivan näköistä pomppimista... :P
Joo, videoita kehiin jos vain löytyy...
Se on vaihdettava öljyt...
Laitoin tonne lue tämä ensin osuuteen ohjetta pakkasella ajosta, tosin englanniksi. Lukekaa ja ottakaa onkeenne.
-Mika
kyllä nillä ajamaan talvella pystyy se vaan että ne muoviosat kärsii/hajoaa talvella helpommin :?
Itse olen käyttänyt pakkasellä vaikka millaisia moottoreita ja luntakin niihin on mennyt. Yhtään ei ole menny rikki 11-vuoden aikana. :wink:
kandee lukea tämä kuitenkin ekaks http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=4635
Eli jos vaikka servo saa kosteutta ja alkaa reistailemaan, se paranee kuivaamalla heti vian ilmettyä. Ymmärsinkö tuon englanninkielisen tekstin oikein?
Jees, yleensä aika hyvin. Joskus voi mennä niin pahasti oikariin esim vetopäällä etteivät toivu kuivatuksenkaan jälkeen.
Mutta meneekö servoon helpostikkin vettä? Pari kertaa oon ajellu lumessa, mutta toistaseks ei oo mitää tapahtunu. Vastari on ilmapallon sisäs ja nippusiteel ilmapallon suu pistetty kiinni. Sitte viel kotelon päälle tuorekelmuu nii ei sinne ainakaa mee vettä.
Mut mite ne servot? Pitääkö neki laittaa ilmapallon sisää? Kerran koitin mut aika hankalaa oli.
Niin, kai se olis hyvä. Saumojen tiivistys silikonillakin voisi olla hyvä. Jotkut servot on kunnolla roiskesuojattu jo valmiiksi. Yleensä hankalin paikka itse tiivistää on se servo hornin ulostulo. Ilmapallossa on se huono puoli että jos kosteutta menee sisään niin se muhii siellä ja pilaa paikat jos ei avaa ajon jälkeen. No menee enemmän sähköpuolen hommiksi, polttiksella ei ajella talvella :mrgreen:
Silikonispraylla suihkauttelee servon ulkopinnat ja hornin ulostulon voi änkeä täyteen vaseliinia. Semmoista mitä saa kaikista auto- ja koneliikkeistä. Eipähän ole yhtäkään servoa mennyt hajalle vielä!
Tota mulla ei ole huonoja kokemuksia talviajosta kaikki autot on kestäny hyvin ekoilla kerroilla joskus aikoinaan meni yks Futaban vastari kun aattelin et kyll se ilman suojaa vähän aikaa toimii, mutta ei :D
Tota löyty tuolta kovalevyn kätköistä yks vanha pätkä (motuaikoina tehty eli todella huonolaatu ikivä kyllä :/
Tossa olis linkkiä: http://koti.phnet.fi/lassi/rc-tavaraa/peugeot.wmv
Laitoin bösöön aikoinaan Huntterin iso nappulaiset takarenkaat niin meni suht hyvin :)
Kiitti hyvistä neuvoista :D Joo tota saumojen laittamista silikonilla umpeen oon ajatellu ja toi spray oli hyvä juttu!
Ja sitäki ajattelin ku laittaa ilmapalloon noi nii täytyy olla tod. tarkka et sinne ei sit jää yhtää vettä muhii ja sit höyrystymään sinne ilmapallon sisälle.
Ja kyllä polttiksella talvella varmaan iha hyvi ajaa voi ku suojaa noi sähköt hyvin :wink:
Jos suojaat esim. servon/vastarin ilmapalloon, se voi olla siella maksimissaan puoli tuntia, koska sinne ilmapalloon yulee ns. kondensaatio vettä joka on tavallista vettä. Ja se rikkoo vastarin/servon.
Sähköpuolella en ole koskaan suojannut servoa, eikä ole myöskään mennyt rikki. Noparin suojaan aina koska se on niin iso hankinta esim. nyt minulla on LRP:n quantum Competition (~250€)
Enks nii just sanonu tos? :roll:
Olen nyt pari kertaa ajanu ja ilman mitään suojauksia. Tuossa inferno tr-15:ssä on aika hyvä tuo kori, niin ei mee paljon mitään lunta sisään. Auton etuosa vaan menee lumeen. Eli oikeestaan vaan ohjausservo on vaarassa.
Tosin ei tossa tiellä oo kyllä luntakaan ollu ku sentti ja sitte sellasta jää röpelöö alla.
Itte oon ajanu ek4:lla lumessa eikä oo menny mitään lähellekkään servoja. Korkeintaan minimaalisen vähän lunta suli servon päälle. Tosta talviajoon liittyvästä nii tarviiko ilmanputsari rasvata kun ajaa talvella pelkässä lumihiekassa, jossa tuskin on pölyä?
Tosi vanha aihe mutta silti... ( en oo lukenut koko aihetta läpi :mrgreen:) Mitä kannattaa talviajossa huomioida kylmenpi tulppa jne Ja kuin kylmässä kannattaa ajaa ? - 10 ? Eikä varmaan isompaan hankeen kannata ajaa . Eikö?
Moro,
En suosittele ainakaan hyvän moottorin käyttöä talviajossa ellei sitten ole ylimääräistä tuohta. Ongelma on ainakin noin -5c pakkasessa ja sitä alemissa lämpötiloissa se että, lämpöjä ei meinaa saada pysymään 110-120C paikkeilla vaikka olisi foliota ympärillä ym. Ja kuten tiedämme, kun ajat mosaa ali lämpöisenä niin se kuluttaa sitten pytyn & männän suht nopeesti pahaan kuntoon. Ja keväällä kun ilmat alkaa olemaan keväällä taas kohdillaan
moottori on aika vaikea saada säätöhin. Eli fakta on se että, ei se ainakaan hyvää tee.
Mutta mikäli on ylimääräisiä 2:s ja 3:s moottoreita niin siitä vaan lumihankeen. Tosin eipä ole toistaiseksi paljon lunta/pakkasia pahemmin ollut.
Ja kannattaa myös "yrittää" suojata moottori siten että, suoraa lumituiskua ei pääsisi moottoriiin.
nm. yhden HYVÄN moottorin lumi/talviajolla pilannut.
:p
ei se vaikuta musta ainakaan mitään ainakaan mun infussa en suojannu mitää ei menny rikki mitään!. täytyy kattoo kestääkö losi lunta mitä ny tossa vähä ajelin pienessä lumipeitteessä ni ei mitää mee rikki. se riippuu myös kopasta kuika hyvin koppa suojaa?. losi on ollu mulla 2 ja puol viikkoo ni kerra oon putsannu losi ja melkee joka päivä ajoin! infussa täyty olla koko ajan olla putsaamaassa! päivän ajon jälkee!. :cheesy: