Olen suunnittelemassa sähköauton hankintaa. Alussa on tarkoitus ajaa NiMH-akulla, mutta melko pian siirryn luultavasti LiPo-akkuihin. Mikä laturiksi? Omissa ajatuksissa välkkyy Graupner Ultramat 8 hintaan 59eur tai Graupner Ultramat 14plus hintaan 99eur. Kumpi noista, vai ihan joku muu? Eikös tuossa kasissakin ole LiPo-tasuri itsessään, vai olenko käsittänyt väärin?
Ultramat 14+
Ihan jo latausvirran vuoksi.
Niin ja sitä piti vielä kysymäni, onko noissa kahdessa muuta merkitsevää eroa kuin latausvirta 3A vs. 5A?
Lainaus käyttäjältä: Propulsion - 09.01.10 - klo: 09.50
Niin ja sitä piti vielä kysymäni, onko noissa kahdessa muuta merkitsevää eroa kuin latausvirta 3A vs. 5A?
Tuo latausvirtahan on jo melko iso asia, jos esim ultramat 14+ lataa 5000mAh lipon n. tunnissa (tyhjästä täyteen siis), niin 8:lla meneekin sitten jo 1h 40min. Vaikkakaan itse en oikeastaan koskaan aja akkuja lähellekään tyhjäksi, kun on kuitenkin välillä tarvetta jäähdytellä moottoria tms.
Lieneekö noilla sitten muuten niin isoa eroa, mutta kyllähän sekin on mukava että 14+ näyttää voltit ja paljonko mAh akkuun on ladattu jne.
PS. Ainakin Graupnerin sivujen mukaan myös 8:ssa on tosiaan tuo balanseri.
Kiinanpiru kummittelee jälleen! :evil:
Itsellä ja kaverilla tuommouiset
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028
EIkä ole tarvinnut katua!
Accucell 6 tai graupner ultramat 14 plussa. Jälkimmäinen on itsellä, ja olen tyytyväinen. -Sami
Itselläni on tämä http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39666&grpid=5018 ja päivääkään en ole katunut ostostani,kaikki tarpeellinen pienessä paketissa.
Yks hyvä vaihtoehto on myös Imax B5 tai B6.
Itte alotin syksyllä ja ostin Imax B5 laturin ja oon ollu tyytyväine. Sisäinen balanseri löytyy molemmista.
Lainaus käyttäjältä: Propulsion - 09.01.10 - klo: 09.50
Niin ja sitä piti vielä kysymäni, onko noissa kahdessa muuta merkitsevää eroa kuin latausvirta 3A vs. 5A?
Tuostahan noita pääsee vertailemaan:Eli, joko
14+ tai B5
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-8-102670
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-Plus-103751
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630
Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 09.01.10 - klo: 19.05
Lainaus käyttäjältä: Propulsion - 09.01.10 - klo: 09.50
Niin ja sitä piti vielä kysymäni, onko noissa kahdessa muuta merkitsevää eroa kuin latausvirta 3A vs. 5A?
Tuostahan noita pääsee vertailemaan:
Eli, joko 14+ tai B5
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-8-102670
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-Plus-103751
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630
minä sanoisin että 14+ tia jos ostat b5 niin osta saman tien tämä http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5606&Product_Name=IMAX_B8_Charger/Discharger_1-8_Cells (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5606&Product_Name=IMAX_B8_Charger/Discharger_1-8_Cells) minulla on 1 vuoden ollut tuon 14+ niin on toiminut hyvin ja hyvä laturi muutenkin kun pystyy lataan 5a virralla.
Noniin, tää homma alkaa muotoutua tässä vähitellen. Luultavasti autoksi Traxxas Slash 4x4 ja laturiksi Graupner Ultramat 14plus. Sitten pitäis vielä miettiä mikä ois järkevin ratkaisu akun liittimeksi. Jättääkö tuolle traxxasin omalle, vai vaihtaako joku muu, esim. deans tai graupner 3.5? Jossain vaiheessa käyttöön tulee melko varmasti LiPo-akut. Kestääkö tuo traxxasin oma isompia virtoja isoilla koneilla ja 3s LiPoilla? RF:llä ei tällä hetkellä ole Graupner-->Traxxas latauskaapelia varastossa, mutta senhän sais tehtyä kyllä. Ottaa halvimman Graupner latauskaapelin ja vaihtaa siihen traxxasin liittimen. Sen liitinparin kun ostais, niin siitä jäis yks liitin sitten odottamaan siihen tulevaan LiPo-akkuun liittämistä. Tai vielä helpommalla ottamalla Graupner-Tamiya latauskaapelin ja siihen Tamiya-->Traxxas -adapterin, mutta yhdessä ylimääräisessä liitoksessa ei taida juuri olla järkeä. Vaikka eipä sillä latauspuolella taida niin olla merkitystä? LiPoa ei taida vielä näin talveksi kannattaa hommata, nehän ei kai oikeen pakkasessa ja yleensäkään kylmässä pelittele? Vai napsinko koko traxxasin oman liittimen huis pois ja teen jollain muulla?
Deans on hyvä liitin.
Lainaus käyttäjältä: Propulsion - 09.01.10 - klo: 19.10
Vai napsinko koko traxxasin oman liittimen huis pois ja teen jollain muulla?
Kyllä :p. Itsellä oli nuo, aidot. Ja lämpesi ihan pirusti, ja hiilikoneella ajelin. Deanssit kun laitoin, niin ei lämmennyt yhtään. Mielipidekysymys. Ja graupnerin 14+ on vähän kalliimpi kuin b5, b6 tai b8, mutta sitä voi käyttää sekä 12v että 230v. Eli jos ei ole poweria omasta takaa, niin nuokin imaxin laturit tulee yhtä kalliiksi kuin graupnerin. -Sami
Jos on nämä trx:n liittimen, niin ei kannata vaihdella mihinkään deans liittimiin.
Eli ->http://www.traxxas.com/products/accessories/acc_imgs/hi-current_connector_v.jpg (http://www.traxxas.com/products/accessories/acc_imgs/hi-current_connector_v.jpg)
Jossain on vikaa jos nuo lämpenee/sulaa, silloin sulaa myös deans.
Kyseiset trx:n liittimet on todella helppokäyttöiset vs esim. deans.
6s/MMM/2200 kv combolla ei ollut minkäänlaisia ongelmia, edes lämpö.
Lainaus käyttäjältä: sjos - 09.01.10 - klo: 19.20
Jos on nämä trx:n liittimen, niin ei kannata vaihdella mihinkään deans liittimiin.
Eli ->http://www.traxxas.com/products/accessories/acc_imgs/hi-current_connector_v.jpg (http://www.traxxas.com/products/accessories/acc_imgs/hi-current_connector_v.jpg)
Jossain on vikaa jos nuo lämpenee/sulaa, silloin sulaa myös deans.
Kyseiset trx:n liittimet on todella helppokäyttöiset vs esim. deans.
6s/MMM/2200 kv combolla ei ollut minkäänlaisia ongelmia, edes lämpö.
On mielestäni juurikin tuo, velineonillahan se on tuo autokin.
Lainaus käyttäjältä: sjos - 09.01.10 - klo: 19.20
Jos on nämä trx:n liittimen, niin ei kannata vaihdella mihinkään deans liittimiin.
Minullakaan ei ole ollut minkäänlaisia onkelmia kyseisten liittimien kanssa vaikka on tullu vähän harjattomalla pöristeltyä... :grin:
Lainaus käyttäjältä: Propulsion - 09.01.10 - klo: 19.25
On mielestäni juurikin tuo, velineonillahan se on tuo autokin.
Sit kannattaa pitää nuo trx:n omat.
Deans copiot on noin puolet pienempiäkin, ja sitäkautta todella hankalat irroitella, etenkin jos ei ole mitään karhennusta.
Noita trxiäkin kun ostelee niin täytyy olla tarkkana, niitäkin on kopioita ja ovat aika kuraa.
itsekkin olisin valinnut tämän mutta ei saa suomesta mistään...
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028
toisena vaihtoehtona oli just tuo swallow mistä oli toi linkki aiemmin mut se vaatii erillisen virtalähteen joten halvemmaksi tuli hankkia graupner ultramat 14+ kuin swallow ja virtalähde...kummastakaan laturita ei vielä mitään kokemusta ole kun paketti vasta tulossa...
Lainaus käyttäjältä: Hemppa83 - 09.01.10 - klo: 19.57
itsekkin olisin valinnut tämän mutta ei saa suomesta mistään...
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028
toisena vaihtoehtona oli just tuo swallow mistä oli toi linkki aiemmin mut se vaatii erillisen virtalähteen joten halvemmaksi tuli hankkia graupner ultramat 14+ kuin swallow ja virtalähde...kummastakaan laturita ei vielä mitään kokemusta ole kun paketti vasta tulossa...
Erillisen virtalähteen se vaatii tuo turnigykin käsittääkseni ja sitähän ei tosiaan suomesta saa. Mulla oli vähän sellanen visio, että tähän ekaan ostosläjään ostais kaiken samasta paikasta... Tuo graupnerihan syö sekä 230V, että 12V, joten on myös "kenttäkelpoinen".
Sanokaapas nyt viisaammat käykö tämä http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Liittimet-ja-johdot/30412S-Graupner-lipo-latausbalanserikaapeli-108292 (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Liittimet-ja-johdot/30412S-Graupner-lipo-latausbalanserikaapeli-108292) suoraan tuohon Ultramat 14plussaan? Eli tuohon vaan traxxasin liitin toiseen päähän ja siinä mulla on latauskaapeli, jota voi käyttää sitten LiPo-aikanakin? Eli tuolla kaapelilla sais nyt ensin ladattua sitä mukana tulevaa NiMH-akkua ja myöhemmin sitten LiPo-akkuja? Mä kun en mistään saanut selville, että minkä kokoinen banaani tuohon graupneriin käy...
Ne banaanit on kooltaan 4mm. Tämä on se normaali koko, mikä käy tavallisiin yleismittareihin jne. Tämänlainen johto kävisi (jos ei olisi loppu) suoraan:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Liittimet-ja-johdot/Traxxas-VXL-latauskaapeli-108074
LiPo:lle tarvitset sitten lisäksi balanserijohdon.
Lainaus käyttäjältä: LaNi5 - 09.01.10 - klo: 21.08
Ne banaanit on kooltaan 4mm. Tämä on se normaali koko, mikä käy tavallisiin yleismittareihin jne. Tämänlainen johto kävisi (jos ei olisi loppu) suoraan:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Liittimet-ja-johdot/Traxxas-VXL-latauskaapeli-108074
LiPo:lle tarvitset sitten lisäksi balanserijohdon.
Onkos noissa LiPoissa sinne niitä 2mm banaaneja? Eli tuo olis sopiva johto, niitten 2mm banaanien tilalle vaan se traxxasin oma liitin? Olis sitten se tasausjohtokin valmiina siinä.
Se 2mm banaani on LiPo:n balanseripiuha.
Tästä näkyy banaanien kokoero:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-LiPo-ja-LiFe-akut/GM-V-MAXX-Lipo-5000-35C-74V-107870
Onkohan tuossa piuhassa sitten 4x4mm banaani, 1x2mm banaani ja sit se graupnerin balansointiliitin. Eli tuohon sitten vaan tuonne 2mm banaanin puoleiseen päähän niiden 4mm banskujen tilalle traxxasin liitin.
Tuossa toisessa päässä on graupnerin G3.5 liitin, mikä kannattaa vaihtaa deanssiin tai traxxasin liittimeen. -Sami
Lainaus käyttäjältä: SLap - 09.01.10 - klo: 22.05
Tuossa toisessa päässä on graupnerin G3.5 liitin, mikä kannattaa vaihtaa deanssiin tai traxxasin liittimeen. -Sami
Niin sä puhut nyt siitä piuhasta, joka tulee sen LiPo-akun mukana? Siihenhän täytyis sitten pökätä se traxxasin liitin,
jos tuon akun shoppailis.
Lainaus käyttäjältä: Propulsion - 09.01.10 - klo: 22.02
Onkohan tuossa piuhassa sitten 4x4mm banaani, 1x2mm banaani ja sit se graupnerin balansointiliitin. Eli tuohon sitten vaan tuonne 2mm banaanin puoleiseen päähän niiden 4mm banskujen tilalle traxxasin liitin.
Ilmeisesti on, mutta jos et ole vielä päättänyt LiPo akun tyyppiä niin mielestäni ei kannata yrittää varautua tässä vaiheessa sen lataamiseen/ainakaan yrittää pärjätä yhdellä johdolla.Nyt tarvitset sen 2x 4mm banaanin ja toisessa päässä traxxas uroksen. Aika monessa akussa on itsessään balanseriliitin mukana, esim. tässä:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9435&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_4000mAh_2S1P_30C_hardcase_pack
Lainaus käyttäjältä: LaNi5 - 09.01.10 - klo: 22.44
Lainaus käyttäjältä: Propulsion - 09.01.10 - klo: 22.02
Onkohan tuossa piuhassa sitten 4x4mm banaani, 1x2mm banaani ja sit se graupnerin balansointiliitin. Eli tuohon sitten vaan tuonne 2mm banaanin puoleiseen päähän niiden 4mm banskujen tilalle traxxasin liitin.
Ilmeisesti on, mutta jos et ole vielä päättänyt LiPo akun tyyppiä niin mielestäni ei kannata yrittää varautua tässä vaiheessa sen lataamiseen/ainakaan yrittää pärjätä yhdellä johdolla.Nyt tarvitset sen 2x 4mm banaanin ja toisessa päässä traxxas uroksen. Aika monessa akussa on itsessään balanseriliitin mukana, esim. tässä:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9435&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_4000mAh_2S1P_30C_hardcase_pack
Joo, totta varmaan tuokin. Tuossa flightmaxissakin taitaa olla tuo balanceriliitin olla vääränlainen, eikös graupnerissa oo jst-eh ja tuossa flightmaxissa on jst-xh. Mutta joo, ehkä on turhaa varautua vielä johdoissakin siihen LiPo-aikaan, kattoo sitten valitsemansa akun mukaan millaisen johdon tarvitsee...
Minä suosittelen henkilö kohtaisesti graupner ultramat 14+ ja deansseja