Oliskos jollain ehdotuksia vian diagnosointiin.
Slashissa Turnigy/EzRun 60A + 9T harjaton tekniikka, joka on toiminut aikaisemmin kuin unelma, mutta on tässä viime aikoina rötännyt ja nykinyt paikaltaan lähtiessä aika pahasti.
Kun vihdoin pääsee n. hiljaiseen juoksuvauhtiin, niin rötääminen lakkaa ja alkaa vetää tasaisesti.
Ajoitus on aina ollut 15-astetta ja sitäkin olen yrittänyt muuttaa pykälän molempiin suuntiin mutta tuloksetta.
Punchi on ollut koko ajan seiskassa, mutta pistin kokeeksi senkin täysille - ei vaikutusta.
Tuntuisi myös että kaikkein paras puhtikin olisi hieman kateissa..
Ilman kuormitusta (takarenkaat ilmassa), tuntuisi toimivan paljon paremmin.
Konkkapaketissa ollut pintaliitoskomponentti päästi savut ulos akun virheellisen kytkennän takia, mutta sen jälkeen olen kuitenkin ajanut tuolla aivan normaalisti muutaman akullisen ilman ongelmia. (Mitä muuten ne pari pikkuista pintaliitoskomponenttia mahtaa olla siinä konkkien yhteydessä? Vastuksia vai diodeita
Vinkkejä otetaan vastaan, kiitos.
Mun SP GT 1.1 säädin teki samaa kunnes pahentui, eikä lähtenyt liikkeelle ollenkaan. Säädin hajalla.
Voisiko jokin moottorin johdoista olla huonosti juotettu/ irtoamassa?
Sama juttu oli joskus pikkuassossa mamban kanssa. Kun säädin sitten lopulta hajosi, huomasin moottorin piuhojen ottavan kiinni toisiinsa, eristeet oli liukunut pois paikoiltaan.
Moottorin johtoja suosittelen minäkin tutkimaan ensiksi.
Itselläni teki samaa yhden kiinamotin kanssa, oli kolmesta banaaniliittimestä kaksi irti (kylmäjuotos) ja paikoillaan vain kutistesukalla. Korjaantui liittimen uudelleenkolvauksella ja uusilla kutistesukilla.
Lainaus käyttäjältä: Breweri - 12.01.10 - klo: 13.59
Itselläni teki samaa yhden kiinamotin kanssa, oli kolmesta banaaniliittimestä kaksi irti (kylmäjuotos) ja paikoillaan vain kutistesukalla. Korjaantui liittimen uudelleenkolvauksella ja uusilla kutistesukilla.
Näin muuten oli minullakin joskus sharkin kanssa!
Eli jos kysymyksen esittäjällä on moottoripiuhoissa liittimet niin tarkista, että juotokset on kunnolla kiinni myös liittimissä.
Lainaus käyttäjältä: Futaba - 12.01.10 - klo: 13.21
Sama juttu oli joskus pikkuassossa mamban kanssa. Kun säädin sitten lopulta hajosi, huomasin moottorin piuhojen ottavan kiinni toisiinsa, eristeet oli liukunut pois paikoiltaan.
Moottorin johtoja suosittelen minäkin tutkimaan ensiksi.
Miten niitä johtoja saa työnnettyä takaisin? Pitääkö ottaa takalevy irti?
Anteeksi offtopic.
Nyin ja vedin niitä liittimiä aika reilustikin mutta aika tukevasti tuntuivat olevan kiinni. Kutistesukkaa en ottanut pois.
Irrotin moottorinkin ja irrallaan toimii hienosti.
Sitten koitin vaihe kerrallaan irrottaa moottorin johdot ja kokeilla.
Kahdessa tapauksessa kuului vain vaimeaa naputusta eikä juurikaan liikettä, mutta yhdessä tapauksessa alkoi aika moinen rotlaaminen ja ees taas rimpuilu.. Olisko vaiheissa jotain mätää?
Ohessa vielä kuva siitä konkkapaketista.
Osaako joku sanoa, onko tuo kärähtänyt komponentti diodi, vastus vai joku muu? Itse konkat vaikuttaisivat ehjiltä.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fvagisti.1g.fi%2Fkuvat%2FValokuvat%2FRC-autot%2Fkonkat.jpg%2F_small.jpg&hash=5f3cb569ffdbbb37f2e5aae00f473b501645629e)
Kokeile vaihtaa sensori johto (vai onkos siinä) tai sitten moottorin sensori on rikki. Itellä oli täsmällee sama ongelma eri autolla ja sähköillä vaan.
Tuo ei ole sensorillinen malli.
Pommita hobbywingiä spostilla... Jos vaikka tärppäis. Varmuuden välttämiseksi kokeile nyt ensin kuitenkin toista nopari ja mottia jotta saat toisen suljettua pois.
Hmm. Voiko syynä olla virran puute? Epäilisin että joku paikka ahistaa virran kulkua nyt suuresti.
Kun autossa on virrat ym. päällä ja tekee ohjausservolla todella nopeaa edestakaista liikettä ääripäästä ääripäähän, niin koko systeemi hyytyy hetken päästä täysin. Noparin tuuletin alkaa puutumaan ja renkaat eivät jaksa enää kunnolla kääntyä. Sitten kun pysäyttää niin tuuletin alkaa heti piristyä ja renkaatkin kääntyä normaalisti.
Akkuna on sentään 3s 4000mAh 20C joten sen puolesta virtaa pitäisi riittää.
Ei kai tuommoinen ohjausservo voi niin paljoa virtaa kuluttaa että koko systeemi kaatuu nopeaan ratin vispaamiseen??
Servon virrankulutus voi todellakin olla yllättävän suurta.
Kerran mittasin Hitec HS65MG:n kulutuksen ahdistettaessa ja se söi lähes 1,5A hetkellisesti.
Joulukuussa minulla tuli ongelmia touring-autossa servon virrankulutuksen kanssa.
Tuossa on hiukan juttua asiasta:
http://rc10.fi/index.php?topic=39311.msg385537#msg385537
Mutta jos tuo sinun kokonaisuus aiemmin on toiminut, epäilen että noparissa on jotain häikkää.
Kokeile erillisellä vastarinakulla ja ilman tuuletinta.
Noparin vastariin tulevasta liittimestä pitää sitten ehdottomasti ottaa se punainen johto irti ennen akun kytkemistä vastariin, muuten nousee savu varmasti jostain!
Lainaus käyttäjältä: Lehtila - 14.01.10 - klo: 02.38
Ei kai tuommoinen ohjausservo voi niin paljoa virtaa kuluttaa että koko systeemi kaatuu nopeaan ratin vispaamiseen??
Kyllä voi, ja vika todennäköisesti noparissa. Näin ainakin kaverilla.
Sama nopari oli kyseessä. Jo rattia vispatessa (auto ilmassa eikä kaasua yhtään) kaverilla himmeni ponderin valo ja muutenkin auton toiminnat tuli joko viiveellä tai ei toiminut ollenkaan. Radalla ajaminen oli hirveää, kääntyessä ei voinut kaasuttaa kunnolla, tai renkaita ei saanut enää suoristettua. Samaten täyskaasulla auto kääntyi todella heikosti, ja tuntui kuin olisi ollu radiohäiriöitä vähän väliä.
Noparin BEC siis ilmeisesti viallinen tai muuten vain luokaton, ei pysty jakamaan virtaa kaikille välineille samaan aikaan. Selittää hyvin nykimisenkin: kun kaasutat, moottorille menee kaikki virta, ja nopari ei syötä vastarille mitään. Signaali katoaa, kaasu nollaantuu, virta menee taas vastarille, signaali tulee takaisin, kaasu menee pohjaan, ja sama homma toistuu taas.
Nykyään kyseisen noparin kaverina castlen ulkoinen BEC, ja toimii.
Tuossa vois olla järkeä..
Pitänee koittaa tosiaan erillisellä vastariakulla. Jos otan noparin bec-piuhan kokonaan irti siksi aikaa niin servon toiminnan pystyy testaamaan.
Jos nappaan bec-johdosta plussan irti niin nopari saa signaalin normaalisti vaikka käytössä olisi ulkoinen vastariakku?
Mulla ei ole toista noparia, jota voisi käyttää vertailukohtana mutta yksi ylimääräinen 30A lennokkinopari olis. Pystyiskö sillä testaamaan että loppuuko se pätkiminen?
Se olisi hyvä jos vika olisi vain siinä becissä ja se korjaantuisi ulkoisella becillä.
Niistä konkista vielä sen verran että onko jollain tieoa mikä se pikkukomponentti siinä piirilevyllä on?
Mahtaisiko se toimia jos vain juottaa konkkapaketin tilalle yhden konkan ilman mitään muita komponentteja? Sekin voisi vähän tasata liikkeellelähtöä..kenties.. Sitä bec-vikaa se ei tietysti taida korjata.
Kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikista vastauksistanne!
Taas tuli kokeiltua kaikenlaista.
Lennokin 4.8V vastariakku vastariin kiinni, noparin bec-piuhan jatkoin tavallisella servojatkojohdolla josta katkaisin plussan.
Servo ei enää puudu, mutta liikkeellelähtö on samanlaista rötinää.
Seuraavaksi kokeilin tavallisella 30A lennokkinoparilla ja sillä lähtee tosi nätisti.. Eli kyllä se vika on siinä noparissa.
Juotinpa konkkapaketistakin nuo kaikki pintaliitoskomponentit irti ja vedin hyppylangalla molemmat konkat rinnan. Ei vaikutusta..
Ideat käy vähiin. Joku siinä noparissa nyt tökkii, kun tietäis että mikä..