RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: maironi - 01.02.10 - klo: 21.38

Otsikko: harjallinen vai harjaton?
Kirjoitti: maironi - 01.02.10 - klo: 21.38
mitä eroa on harjallisessa ja harjattomassa, vaikka ne olis samaa kokoluokkaa. onko eroina vääntö, teho vai kierrosluku. olis kiva tietää ku aloin miettiä että pitäiskö heittää harjaton setti. niin, ja auto on ''vain'' 1/10. tartteeko sit viel jotain lisää niinkuin toisen moottoripukin tai jotain? vastauksia kiitos. meneeko harjattomat aina kovempaa samoilla väleillä vai onko ero huomattavakin?
Otsikko: Vs: harjallinen vai harjaton?
Kirjoitti: Pete_69 - 01.02.10 - klo: 21.52
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#harjaton
ja
http://rc10.fi/index.php?topic=12687.0
Otsikko: Vs: harjallinen vai harjaton?
Kirjoitti: Rossari - 26.09.10 - klo: 20.01
Eikös harjallinen kestä paremmin?Ja siinähän pitäisi olla enemmän tehoakin...
Otsikko: Vs: harjallinen vai harjaton?
Kirjoitti: SSchevy - 26.09.10 - klo: 20.02
Harjattomassa on kylläkin enemmän tehoja.
Otsikko: Vs: harjallinen vai harjaton?
Kirjoitti: mof - 26.09.10 - klo: 20.14
Eikös harjallinen kestä paremmin?Ja siinähän pitäisi olla enemmän tehoakin...

Ei kestä paremmin vaan huonommin. Yleensä.
Otsikko: Vs: harjallinen vai harjaton?
Kirjoitti: mof - 26.09.10 - klo: 20.15
Harjattomassa on kylläkin enemmän tehoja.

Riippuu tietysti vähän, kaikissa harjattomissa ei ole enemmän tehoa kuin kaikissa harjallisissa.
Otsikko: Vs: harjallinen vai harjaton?
Kirjoitti: LaNi5 - 26.09.10 - klo: 21.30
Olennainen ero on hyötysuhteessa ja sitä kautta lämpenemisessä (ylilämpö tappaa moottorit). Harjattoman hyötysuhde on 80-85% eli hukkateho on vajaa 20% ja tämä jakantuu aika tasaisesti moottoriin, lisäksi käämit on ulkokehällä (sisäpyörijöissä) eli jäähtyy hyvin koteloon. Harjallisen hyötysuhde on 60-70% eli hukkateho on vajaa 40% eli tupla harjattomaan nähden. Tästä noin puolet syntyy hiili/kollektori kontaktissa eli hyvin pienellä alueella ja lopuista suurin osa roottorin pyöriviin käämeihin mitkä jäähtyy ilman kautta eli vaikeampia jäähdyttää, kuin harjattoman ulkokuori. Lisäksi rakenteen pitää sallia ilman kierto eli moottorin sisään pääsee helpommin roskia (iso osa harjattomista on käytännössä suljettuja). Em. asioiden takia harjallinen yleensä kestää selvästi lyhyemmän ajan, kuin harjaton.
Otsikko: Vs: harjallinen vai harjaton?
Kirjoitti: Voyager - 27.09.10 - klo: 20.01
Harjattoman moottorin kanssa pitää olla harjattomalle moottortille
sopiva nopeuden säädin.

Sensorillinen kompo on aina parempi kuin sensoriton.

Sensorittoman noparin ja koneen pyörimis suunnan voi muuttaa,
kun koneelle menevistä johdoista kaksi irroitetaan ja
vaihdetaan päikseen paikkaa.

Sensorillisen koneen ja noparin kanssa ylläolevaa
kääntöä EI SAA suorittaa.

Toni