Eli tarkoituksena tähän topikkiin kerätä tietoa ja kokemuksia pääasiassa 1:8 kokoluokan itsetehdyistä On-Road autoista, toki muutkin kokoluokat sopii samaan syssyyn =) Eli alustoista, tekniikoista, renkaista yms...
Näitä on tällä hetkellä ainakin kolme kappaletta menossa, eli minulla, Mika R:llä ja ilmeisesti JVille nimimerkillä kirjoittavalla.
Aloitetaan omalla autolla:
Tässä oma konversio melkein valmiina, auto siis HB D8 suoraan paketista ja siihen ostin Tekno RC valmiin konversio kitin eli helpolla tyylillä mennään.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1019.photobucket.com%2Falbums%2Faf315%2FYeppe86%2FHB%2520D8%2520Brushless%2520GTE%2F01032010104.jpg&hash=16164f49ef5ec94c799fe625c9955ec3bd48ede9)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1019.photobucket.com%2Falbums%2Faf315%2FYeppe86%2FHB%2520D8%2520Brushless%2520GTE%2F01032010103.jpg&hash=b99f82bdadd51c5ead9e8a5be9ca2fd3d5de0db9)
Kytkin mulla olisi myös tuohon mutta mennään aluksi ainakin suoralla vedolla, vaihdetaan sitten jos ei miellytä. Jarruja en ainakaan heti laita vaan kokeilen aluksi ihan moottorijarrua ainoastaan.
Nopariksi tulee MMM V3 ja moottorina toimii tuo 1900kV kiinanihme. Akut ovat kuvissa näkyvät Turnigyn 2*3S 5000mAh 25C Lipoja sarjassa. Ohjausservoksi tulee Savöxin 16kg vääntävä digitaaliservo. Ja vastarina tulee toimimaan Spektrum 2.4GHz moottorin lämpö ja kierros telemetrialla. Ja tulee myös erillinen BEC antamaan sähköä edellä mainituille sähköille ja lisäksi tuulettimelle mikä tule konetta jäähdyttämään.
Jospa nuo saisi loppuviikon aikana kasaan kun pääsee takaisin kotiin harrastamaan.
Autosta on siis tulossa 1:8 GT auto satunnaiseen rata-ajoon/pihasuttailun pää-asiassa huvin vuoksi. Koppa tulee olemaan Porsche 911. Tämä konversio on vielä hieman kesken kun pitäisi vielä keksiä mitkä iskarit ja jouset laittaa autoon. Alkusuunnitelma on että iskareihin jäykät öljyt ja jousiksi jotkut jäykät myös. Mikäli jollain on ehdotuksia niin vapaasti saa ja myös pitää niitä ehdotella, ei haluaisi keksiä pyörää uudelleen :D
Palaillaan taas kuvien kera kun on enemmän saatu aikaan =)
Eli ajatuksena lähteä tossa keväällä ihan tyhjältä pöydältä hakemaan säätöjä ja kokemuksia tälläisestä pelistä. Renkaat ja kopan pistin tänään tulemaan joten enää ongelmana on tuo mitkä iskarit ja jouset laittaisi.
Eli ei muutakuin keskustelua pystyyn =)
Hyvä hyvä.. tässä kuva omastani rakennusvaiheessa, joka on tehty inferno VE alustalle eli vaihdettu iskaritornit ja iskarijouset GT-malliseksi ja lisätty etupuskuri. Keskidiffi on jäykkä eli spooli.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.snrt.net%2FIGT%2Fgte3.jpg&hash=e91b2fb488be3ba455deb8868b1803b1383288bb)
JVillen kanssa juteltiin että sähköversio on helppo ottaa ulos ja ajoon ei tarvitse koko R/C arsenaalia matkaan, eli kuten hän totesi monesti riittää nitrolla se 1-2 tankillista joten yksi lataus riittänee mainiosti pieneen kurvailuun lähialueella jos ei radalle asti jaksa lähteä.
Näkisin mielelläni näillä kisoja tulevaisuudessa, helppoutena se ettei tarvita mekaanikkoa eikä autot sammu lähtöviivalle. Mahdollisista kisoista lisää täällä http://rc10.fi/index.php?topic=44204.0 jonne voi ilmoitella kisahalukkuudestaan.
Tuo MikaR:n peli onkin aikas hienon näköinen, minkäs levyinen tuo auto on?
Tulisikohan XT8:sta liian leveä jos sitä lähtis muokkaamaan on-road autoksi...
Kiitos jabe!
Toi on krossin mitoissa (MP75), XT8:sta pitää vaihtaa tukivarret krossin tukivarsiin, niin on "sallituissa" mitoissa ja renkaat menee korin alle.
Meinaan kokeilla foameja alle.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fc0456141.cdn.cloudfiles.rackspacecloud.com%2Fimages%2Flarge%2Fofn%2Fofn82031_1.jpg&hash=4ea894dc490bcc8f1b593d2192d57f0cee8ceb31)
Mahtaisikohan olla hyvä idea laittaa näihin 1/8 sähkö gt-autoihin kytkin ja mekaaniset jarrut jos radalla ajelee..?
Silloin se rullaisi vapaasti esim. mutkissa(kuten polttikset), eikä meno olisi niin "tökkivää" ja voisi lähdöissä ym. tehot mennä "tasaisemmin" tonttiin.
Eikä kenties tarvisi olla niin tarkkana esim. juuri mutkissa kaasun kanssa.(jos näissä siis moottori jarruttaa "paljon"?)
Vai miten tälläinen rullaa kun päästää liipasimesta irti?
Voin toki olla ihan hakoteilläkin pohdinnoissani kun pääasiassa polttiksilla ajelen...
(ja eihän esim. 1/10 touring:ssa mitään kytkimiä ja mekaanisia jarruja ole..näyttää vaan mielestäni monesti videolta katsoessa tökkivältä meno näillä 1/8 sähkiksillä, siis jos ei ole kytkintä ja tuo kytkinhän pakottaa käyttämään mekaanisia jarrujakin)
Lainaus käyttäjältä: TheArska - 02.03.10 - klo: 18.05
Mahtaisikohan olla hyvä idea laittaa näihin 1/8 sähkö gt-autoihin kytkin ja mekaaniset jarrut jos radalla ajelee..?
Silloin se rullaisi vapaasti esim. mutkissa(kuten polttikset), eikä meno olisi niin "tökkivää" ja voisi lähdöissä ym. tehot mennä "tasaisemmin" tonttiin.
Eikä kenties tarvisi olla niin tarkkana esim. juuri mutkissa kaasun kanssa.(jos näissä siis moottori jarruttaa "paljon"?)
Vai miten tälläinen rullaa kun päästää liipasimesta irti?
Voin toki olla ihan hakoteilläkin pohdinnoissani kun pääasiassa polttiksilla ajelen...
(ja eihän esim. 1/10 touring:ssa mitään kytkimiä ja mekaanisia jarruja ole..näyttää vaan mielestäni monesti videolta katsoessa tökkivältä meno näillä 1/8 sähkiksillä, siis jos ei ole kytkintä ja tuo kytkinhän pakottaa käyttämään mekaanisia jarrujakin)
Jos tökkiminen on ongelma niin sillon kannattaa panostaa nopariin jossa on oikeesti säätöjä joilla auton käyttäytymisen saa säädettyä halutuksi esim. eri tyyppisiä rullauksessa avustavia asetuksia.
On noita kytkimiä ja mekaanisia jarruja tullut itsekin mietittyä, mutta toisaalta monet, mm. Chris Tosolini, käyttää drag brakea TP10:ssä, joten siltä osin moottorijarrutuksesta ei ole välttämättä haittaa. Ja tosiaan Kyoshon nopariin löytyy se ohjelmointilaite jolla voi säätöjä muuttaa.. Lähdetään näillä ja katsotaan sitten onko tarvetta lähteä muuttamaan konstruktiota. Näin olen omalta kohdaltani asiaa funtsinut.
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 02.03.10 - klo: 21.22
On noita kytkimiä ja mekaanisia jarruja tullut itsekin mietittyä, mutta toisaalta monet, mm. Chris Tosolini, käyttää drag brakea TP10:ssä, joten siltä osin moottorijarrutuksesta ei ole välttämättä haittaa. Ja tosiaan Kyoshon nopariin löytyy se ohjelmointilaite jolla voi säätöjä muuttaa.. Lähdetään näillä ja katsotaan sitten onko tarvetta lähteä muuttamaan konstruktiota. Näin olen omalta kohdaltani asiaa funtsinut.
Samoilla linjoilla mennään täällä, mulla olisi tuohon kytkin ja kaikki muutkin tarvittavat osat että saisi kytkimen ja mekaanisen jarun käyttöön mutta koitetaan ekaksi ohjelmoida MMM miellyttäksi :)
Ja Mika noita GT:n iskareita ja jousia olen itsekin kyttäillyt, ne olisi pituudeltaan ihan passelit että saattaa olla että mullekin sellaiset vielä D8 alee ilmestyy :)
Jees :cool:
Mekaaninen kytkin ja jarru mahdollistaa myös vaihteen käytön. Se sitten on toinen asia tarviiko vahva harjaton vaihteita.. Ja sitten on noita adaptereita mm. rc monsterilta jolla myös saa asennettua vaihteen pinjonit moottorin akselille ilman kytkintä.
Katsotaan sitten jos rata tuntuu liian isolta 1-vaihteiselle harjattomalle onko tarvetta näille ratkaisuille. Ehkä joku jo tietääkin?
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 02.03.10 - klo: 22.07
Jees :cool:
Mekaaninen kytkin ja jarru mahdollistaa myös vaihteen käytön. Se sitten on toinen asia tarviiko vahva harjaton vaihteita.. Ja sitten on noita adaptereita mm. rc monsterilta jolla myös saa asennettua vaihteen pinjonit moottorin akselille ilman kytkintä.
Katsotaan sitten jos rata tuntuu liian isolta 1-vaihteiselle harjattomalle onko tarvetta näille ratkaisuille. Ehkä joku jo tietääkin?
Tuntus äkkiseltään järkevämmälle hommaa "kers" säädin :)
Ja hinta on??
Hyvältä näyttää ve ja d8. Ilmoitetaan siis se kolmaskin mukaan.
Muutoksessa käytetyt osat ja hankintapaikka:
IS009 kardaani (Atala RC)
Hobaon keskidiffi (käytetty)
Mamba Monster Combo 2200 Kv (RC-Monster)
Hyperion G3 CX 5000 MAH 5S 18.5V LiPo (RC-Monster)
Akkukotelo Inferno GT2 (RC-Monster)
Moottoripukki Kyosho (RC-Monster)
Servojen ja vastarin kiinnityslevy mallia Kyosho Inferno GT (RC-Monster)
5mm, mod1 pinjoni 14T (RC-Monster)
Mekaaniset jarrut päätin säilyttää. Castle linkin avulla otettu noparilta jarru pois. Ainoa osa joka tarvitsi tehdä itse oli moottorin ja pukin väliin välilevy. Välilevy tarvittiin jotta jarrut mahtui paikalleen. Tuonkin olisi saanut valmiina mutta kun ei tullut mieleen tilausta tehtäessä.
Itseltäni löytyy myös tuota 2 vaihteista varten pinioni. GT:n vaihteistoa on siis tarkoitus kokeilla.
Kuvia:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.elisanet.fi%2Fjville%2Feigt1.jpg&hash=c5ff9f9a14634ca2cde40d041648f96c54bb0caa)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.elisanet.fi%2Fjville%2Feigt2.jpg&hash=170e28d7becb4b1be0127974210bbae004529e69)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.elisanet.fi%2Fjville%2Feigt3.jpg&hash=b6d5adebe102238a8d808660e6bb9ee51976ac02)
Perfex servo paikallaan jarrulla, lähinnä kuvia varten laitettu tuo kun vanha jarruservo päästi savut pihalle. Perfex ei siis tule olemaan paikallaan kun ajokelit koittaa.
Saa nähdä onko tuo 5 kennoa liikaa. Suunnitelmana oli saada autosta nopea mutta säilyttää ajettavuus. Tarkoituksena ei siis ollut tehdä laitetta pelkkää nopeutta ajatellen. Pitää hankkia 4s LiPoja jos tuntuu liian hurjalta.
Ville
Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 02.03.10 - klo: 22.09
Tuntus äkkiseltään järkevämmälle hommaa "kers" säädin :)
Taitaa olla "kersseissä" max 2s lipoille :roll:
Toi on kyllä hieno projekti, JVille.
Mistä hommasit tämän:
LainaaItseltäni löytyy myös tuota 2 vaihteista varten pinioni. GT:n vaihteistoa on siis tarkoitus kokeilla.
RC monsterilta? Sieltä loppu.
Jos haluat sovitella DM-1 vaihdetta Kyoshoon niin minulta löytyy, saat edullisesti.
Muussa tapauksessa kandee suosiolla odottaa alkukesään, jotta tulee toi päivitetty GT2 vaihde Kyosholta.
Ile - kai sullakin on GTe tekeillä? :cool:
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 03.03.10 - klo: 09.51
Ile - kai sullakin on GTe tekeillä? :cool:
Kai se nyt jo vähemmästäkin innostus lähtee käyntiin. Se sun linkittämä juutuup-video vielä varmisti asian.
Mietin tässä vaan että kuinka sen toteutan:
a) käytetystä rtr-GT2:sesta
b) paritankillista ajetusta MP777:sta, tää ois sit GT1 mittainen eli jäis nuo GT2 korit ylimääräiseksi
c) GT2:seen sovittamalla TeknoRC:n X2-CRT:hen tarkoitetulla konversio kitillä. Tää ois sit taas ehkä hiukan pidempi kuin GT2 vakiona, joten taas ois kori ongelmia
Sähköiksi tulee(jos valmistuu joskus)
a) Tekin RX8 2250kv combo 4S tai 6S lipolla
b) MMM + Neu 1500kv 6S lipolla
Lisäksi olen miettinyt vaihteen käyttöä:
+ siinä on hyvät puolensa
- siinä on myös huonot puolensa
Kytkimeen ja jarruihin pätee myös yllä olevat ominaisuudet...
Loistavaa ja hyvää pohdintaa..
Luultavasti tekisin sinuna GT2:sta kun sekin sulla on ja korit myös.
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 03.03.10 - klo: 06.41
Toi on kyllä hieno projekti, JVille.
Mistä hommasit tämän:
LainaaItseltäni löytyy myös tuota 2 vaihteista varten pinioni. GT:n vaihteistoa on siis tarkoitus kokeilla.
RC monsterilta? Sieltä loppu.
Jos haluat sovitella DM-1 vaihdetta Kyoshoon niin minulta löytyy, saat edullisesti.
Muussa tapauksessa kandee suosiolla odottaa alkukesään, jotta tulee toi päivitetty GT2 vaihde Kyosholta.
Hommasin tosiaan RC-Monsterin kautta. Melkein kannattaa s-postilla tiedustella koska tulee varastoon. Noissa RC-Monsterin osissa kun ei ole tavarantoimittajasta kiinni osien saapuminen varastoon. Käsittääkseni Rc-Monsterin Mike työstää osat itse.
Pitää muistaa tuo DM-1 vaihde ja miettiä onko tarvetta.
Ville
Jees, laittelinkin sinne jo s-postia viikonloppuna. Katsotaan josko hän ehtisi palata asiaan. kiitos Ville.
JVille
Kuvassa akun/noparin väliset päävirtajohdot ovat teknisesti siten, kun mun infernossa oli jokunen minuutti ennen kokkoa!
Johdot töyssyssä haukkas spurriin, joka ystävällisesti kytki + ja - yhteen ja hitsas siihen pyörimättömäksi. En toisille niin turhaa laskut toivo...
Nippari, tolppa johon piuhat saa nojata, akun kanssa velcroon, tms erotin mielessäin.
Noin muuten hyviä kuvia :smiley:
Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 03.03.10 - klo: 20.34
JVille
Kuvassa akun/noparin väliset päävirtajohdot ovat teknisesti siten, kun mun infernossa oli jokunen minuutti ennen kokkoa!
Johdot töyssyssä haukkas spurriin, joka ystävällisesti kytki + ja - yhteen ja hitsas siihen pyörimättömäksi. En toisille niin turhaa laskut toivo...
Nippari, tolppa johon piuhat saa nojata, akun kanssa velcroon, tms erotin mielessäin.
Noin muuten hyviä kuvia :smiley:
Kiitoksia huomiosta, mutta en jaksa uskoa että on syytä huoleen. Kuvasta ei toki ihan täysin selkene miten ovat kiinni. Yksi nippari heti servoliittimien jälkeen, toinen puolessavälissä ja viimeinen servolevyn tolpan ympäri.
Eihän tuo koskaan fiksu tapa ole, mutta ainakaan toista mahdollisuutta en ole vielä keksinyt. Pitää tosin katsoa saisiko ne fiksusti tuonne akun puolelle kuten mainitsit.
Ville
ÖH!
Toinen puhuu servoliittimistä yms radiojohdoista, ja mää akun-noparin välisistä pääkaapeleista. Siis niistä se iso kokko tulee oikkarissa.
Näkisin kyllä että samoista asioista puhutaan.. GT kopan alla on JVille hyvin tilaa jos vaan saat johdot akun puoleiselle sivustalle venytettyä. Tai akku toisinpäin?
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 04.03.10 - klo: 06.07
Näkisin kyllä että samoista asioista puhutaan.. GT kopan alla on JVille hyvin tilaa jos vaan saat johdot akun puoleiselle sivustalle venytettyä. Tai akku toisinpäin?
Näit mitä näit - kunhan heräät niin hoksaat itsekin. :wink:
Kyllä ne asiallisesti nippusiteillä kiinni olevat servojohdot ovat eri asia kuin nuo vapaasti heiluvat akun ja noparin väliset paksut johdot.
Nuo paksut johdot voi laittaa vaikka ensi testien ajaksi akun kiinnitys tarranauhojen alle, niin eivät pääse vahingossakaan heilahtamaan spurriin, joka on kuitenkin aika lähellä akun vieressä...
Totta. No JVille hoitaa :cool:
Anteeksi sekaannus. Olisi pitänyt lukea viestisi kahteen kertaan. Mietinkin että miten sen kokon tosiaan saa aikaiseksi servojohdoista :grin: Ei vain oikein ymmärrys kohdannut kun alettiin nippareista puhumaan. Autossani ainoat nipparit on kuitenkin juuri noissa servojohdoissa ja tulee olemaan ainoat nipparit. Niitäkään ei olisi jos nuo piuhat saisi muualle.
Tuo nyt on tietysti itsestään selvyys, että akun ja noparin väliset piuhat kiristetään samalla kuin akkukin samaa kiinnitysmekanismia käyttäen. Balanceri liitin vielä samaan nippuun. Kuvaustilannetta ajatellen vain laitoin tuon akun paikalleen, ei olisi tullut mielenkään lähteä ajamaan ilman tarkastamatta että kaikki ok.
Ensitestit on autolla otettu jo aikoja sitten, mutta sellaista testimahdollisuutta ei ole ollut että olisi voinut nähdä mihin tuo kykenee.
Sorry sekaannus vielä kerran.
Ville
Oma projekti onkin jäissä siihen asti kunnes maailmalta saapuu osia että pääsee taas jatkamaan. Olisin oistänyt GT:n alumiini-iskaritkin tilaukseen mutta en niitä mistään löytänyt myynnistä, tai ne mistä löysin oli vain yksi sarja myynnissä tai loppu varastosta. Eli vinkkejä saa antaa jos sellaiset jostain myynnistä löytää, tai vastaavasti jos on mjotkut muut vastaavat iskerit niin sellaisetkin käy
Tuli sitten taas selailtua Ebaytä ajankuluksi ja sieltä tuli pistettyä Tekno Rc:n osia tulemaan eli puuttuvat osat että saa kytkimen käyttöön ja pari erikokoista kytkinkelloa. Vähän päässyt tässäkin tuo mopo karkaamaan kun piti halvalla tehdä auto pihasuttaukseen :D enää ei ole ostamatta kuin ne iskarit mikäli teen päätöksen että iskarit menee vaihtoon.... Nyt vain osien odottelua malttamattomana :)
No niin tuli tämä D8 sitten myytyä pois ja ostettua tilalle DM-1 Spec ja tarkoitus siitä tehdä sähkö konversio. Eli aihio vain muuttui mutta ideana on edelleen tehdä 1:8 kokoinen sähköinen rata-auto :)
Niin, kumpi sitten on helpompi juttu - DM1:ssä on rata setuppi valmiina mutta toisaalta D8:ssa olis kai ollut ne sähköt valmiina - vai oliko sekin polttiksesta tehty? (sori kun en ole varma enkä jaksa selata vanhoja)
Inferno VE:stä oli ainakin helppo tehdä, ei tarvinnu monta asiaa vaihtaa rata-autoksi
No mutta ei se mitään, laitapa infoa kun homma etenee..
Lopullinen tuotos..
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.snrt.net%2FIGT%2Fgte_final1.jpg&hash=835727e9a6651850581340d552f8e981334c9bda)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.snrt.net%2FIGT%2Fgte_final2.jpg&hash=d58d3a15734e09ca6c3b3e3c2f86bc83d96f458e)
Alkaa asfalttia näkymään enemmänkin jo.. kohta ulos testaa..
Sisätestistä tuolla http://rc10.fi/index.php?topic=42456.msg421129#msg421129 ..
Tässä yksinkertaisuudessaan vaihdetut osat vielä (siipi tietysti täysin turha)..
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.snrt.net%2FIGT%2Fgte11.jpg&hash=4d3499c94195a2105eb73d441954d1b5d8c05819)
Todella hieno! :smiley: Olis kiva nähä miten toi menee asfaltilla. Mist muuten ostit noi foamit. Tarttis ostaa asfaltti renkaat DRT:hen, ku oon ostanu jo adapteritkin. Vai olisko GRP Rally asfaltti renkaat paremmat, niit ainakin oon jo kytännyt. :wink: Olis tarkotus varmaan mennä kesällä ajamaan tattikselle.
Nöyrä kiitos.. Yritetään saada videota kun päästään ulos ajamaaan. Eiköhän se aika pian tapahdu, jonnekin parkkikselle kun hiekat on ajettu veks.
Ekat koeajot lupas tosiaan hyvää - enemmän kuin uskalsin odottaa, tuli mieleen ihan sellaset hallikisat missä kaksi kilpuria ajaa vierekkäin.. niin hyvin piisas tehoa ulos mutkasta ja suoralla ja sitten tiukka jarrutus ennen seuravaa..
No juu, GRP toimii hyvin ulkona ja kestää. Foamit saattaa kulua aika nopeesti. Ostin ne lähinnä tuota sisätestausta varten A-mainista. Mutta miksei radallekin. Hintaa tuli tuollaiset $65 taalaa kuljetuksineen. Takana medium ja edessä soft.
Tattis kuulostaa hyvältä.
Mielenkiinnolla odotan, että päästään tattiksella näkemään electric vs. nitro.
Sama täällä! Ihan mainiota.
Voi olla jännän tasaväkistä. Raportoikaa toki miten käy. Mitespäin crossiradoilla menee? Voisin kuvitella sähkön olevan niskanpäällä?
Muutaman kanssa olen ajanut ja aika tasaväkistä on ollut.. muistaakseni
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 10.03.10 - klo: 10.14
Niin, kumpi sitten on helpompi juttu - DM1:ssä on rata setuppi valmiina mutta toisaalta D8:ssa olis kai ollut ne sähköt valmiina - vai oliko sekin polttiksesta tehty? (sori kun en ole varma enkä jaksa selata vanhoja)
Inferno VE:stä oli ainakin helppo tehdä, ei tarvinnu monta asiaa vaihtaa rata-autoksi
No mutta ei se mitään, laitapa infoa kun homma etenee..
Nitro peli se D8 alunperin oli, eli siihen piti vaihtaa ne sähköt ja olisi myös tarvinnut muuttaa rata-alusta siihen. Tohon Honkkariin tarvii vain sähköt, nekin on tulossa jo tänne suuntaan, josko ensi viikonlopuksi tulisi niin pääsee kasaamaan =)
Selvä homma, sittenhän se menee tolleen helpommin! Kuulostaa hyvältä.
Eilen tuli puheeksi radalla ferrarin paino:
Auto kori päällä ajokunnossa ILMAN ajoakkuja 3180g
Siihen päälle lipot 235g x 2 = 470g
Yht 3650gr
Vastaava polttis tankki täytenä (1,5dl) on aika samaa luokkaa.
Kysyisin mielenkiinnosta kun teillä kaikilla näkee että motti on toisella puolella ja akut toisella niin ovatko nämä autot sivusuunnassa tasapainossa miten? Vaikuttaa aika olellisesti mutkakäyttäytymiseen.
Muutenhan ovat melko symmetrisiä painonjakaumaltaan mutta toi motin ja akkujen sijoittelu ei näytä kuvissa mitenkään loppuunajatellulta. Itse laittaisin motin takakardaanin päälle ja akut kumminkin puolin keskilinjaa mahdollisimman lähelle sitä. Tosin ootte te varmaan jo itsekin tällasii juttuja funtsinu.
Aika saman painoiset limput ne on motti vs lipoakku. Nuo hardcaset ehkä painaa muutaman kymmentä grammaa enempi ku normi akut, mutta ei vaikuta asiaan huomattavasti.
Se että jos koneen laittais takakardaanin päälle, nostaisi painopistettä huomattavasti. Kone painaa kuitenkin noin 400grammaa riippuen yksilöstä...
Ja servokin on normaalitapauksissa jotain 100gr luokkaa, enemmän tai vähemmän.
Ostitko ne renkaat amerikasta, sielt A Main Hobbies sivustolta? Olisin ehkä ostamassa sieltä jotain, niin millä sieltä kannattais ostaa ns. turvallisesti ja luotettavasti? :huh:
Okei,
eli tää on jo aikaa sitten ajateltu juttu. Piti vaan kysyä. Dänks.
Tuossa on kans aika edullisia katurenkaita http://modelsport.co.uk/?CallFunction=ShowSpecification&ItemID=32447 Pari satsia noita itelle tilasin joku aika sitten. Siitä miten ne soveltuu kisakäyttöön en osaa sanoa mitään mut asfalttibashaukseen oikein mainiot. Suht nopeasti vain tuntuvat kuluvan...
Hienot vanteet siin on myös ja halvat, mut paljon maksais postikulut?
Lainaus käyttäjältä: Joel - 16.03.10 - klo: 17.33
Hienot vanteet siin on myös ja halvat, mut paljon maksais postikulut?
8£ näyttäisi olevan yhdelle parille ja näemmä aivan sama kuinka monta paria on niin aina sama toimituskulu
Tuossa vielä lähikuva vanne/renga yhdistelmästä:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.mbnet.fi%2Fpro-ht%2FRC%2Fhyper_8_corr.JPG&hash=5de36848272ff899eac20872e480bbd0ac39cf53)
Ite en ole testaillut noita kuin suht liukkaalla(pölyisellä) betonipinnalla, mutta voisin kuvitella että puhtaalla asfaltilla pito on kertaluokkaa parempi vielä. On siis pussista otettuna todella nihkeää kumia(käsiin jää kivat taturat) ja haju on melkoisen voimakas.
Lainaus käyttäjältä: Joel - 16.03.10 - klo: 14.58
Ostitko ne renkaat amerikasta, sielt A Main Hobbies sivustolta? Olisin ehkä ostamassa sieltä jotain, niin millä sieltä kannattais ostaa ns. turvallisesti ja luotettavasti? :huh:
Jep, PayPalilla hoituu täydellisesti.
Oikein mielenkiintoista jutustelua ja hauskaa huomata, että 1/8 krossi taipuu suhteellisen pienillä muutoksilla tällaiseenkin touhuun.
Ja Hobbylinnaan on ilmeisesti tulossa konversio kittejä, ainakin sivustolla on useampaan merkkiin niitä, eikä hintakaan päätä huimaa: http://www.hobbylinna.com/products_new.php?page=2
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 18.03.10 - klo: 07.48
Ja Hobbylinnaan on ilmeisesti tulossa konversio kittejä, ainakin sivustolla on useampaan merkkiin niitä, eikä hintakaan päätä huimaa: http://www.hobbylinna.com/products_new.php?page=2
Niin no näin uutena harrastajana 1/8 luokkaan vähän kutkuttelisi tulla kokeilemaan miten RC8e noissa touhuissa pärjäisi hupimielessä. Lähempänä sydäntä olisi kyllä aina tuo rallycross-tyylinen off/onroad sekoitus, mutta mistä sitä tietää mihin sitä sortuu! Jos ei kamalasti sarjassa pipo kiristä niin hyvin voisi ehkä olla siellä viimeisissä lähdöissä escortilla ;).