Mikä mottin lämpötila pitää olla? mistä sitä mitataan? tai tietääkö joku mistä sais noita lukemia?
Elikkäs täällä foorumilla on joskus ollutkin tuosta juttua, koitas hakua.
Joka tapauksessa kerron millä sitä voi mitata. Sitä mitataan infrapunamittarilla. Varmaan se jossain siinä 100 asteessa liikkuu se optimi. Katseles tuosta ihan hyperin aiheesta
Se lukee käyttöohjeessa. Hyperi saa käydä hieman normaalia kuumempana: käyttöohjeessa sanotaan, että on ok, kunhan ei ylitä 140-150.
Ja ihan tiedoksi OS:n koneiden käyttäjille, että tämä tieto ei päde niihin koneisiin. Ja älkää te kokeneet hemmot luulko, että pidän teitä aloittelijoina.
Ihan tiedoksi, että Ossi pitää viileämmästä käynnistä. Ehdoton maksimi on 130 astetta plussan puolella, mieluiten 100-115 astetta normaalina käyntilämpönä. Eli moottorin voi pilata huudattamalla alle 18% voiteluainepitoisuudella liian kovalla lämpötilalla.
mistä toi tieto on peräisin?
Muistaakseni Pienoismallista. Siis lehdestä. Olan tai Jullen joskus sanoma... Siis meinaan lähinnä isompia krossikoneita (.21). Pienistä en tiedä...
Toiseksi uusimmassa Pienoismallissa O.S. uusimman kisiakoneen OS MAX 21 VZ-B(P) kisasäätöohjeesta lainattua (sivu 46 -->) :
"Käyntilämpötila
......lämmittelyajon jälkeen tyypillesesti noin 105-110 asteisia, ja kisaerän/finaalin jälkeen noin 120-135 asteisia."
Eli tosta vois jo päätellä, että normaalit käyntilämmöt luokkaa 110 astetta ja yli. Aika yleisesti 130:ä astetta voisi pitää ylärajana useimmille koneille.
Pienemmät (.12 - .15) käy yleensä vähän kuumempina kun pinta-alaa josta lämpö haihtuu on vähemmän. Mulla Ossit on yleensä tossa 130:ssa, siksi kiinnosti tuo.
Jeps, ja eiköhän noi isommatkin saa käydä ihan rauhassa siellä 130 lähistöllä. Mutta jostain muistan lukeneeni (RB:n foorumi ?), että 130 on hyvä yläraja normaaliajossa, jos haluaa pidentää koneen ikää. Kisoissa lämmöt tietenkin voi nousta vähän korkeemmalle.
Tietenkään noi lämmöt mitä on mitattu, ei ole korkeimpia lämpöjä vaan varikolla mitattuja finaalin jälkeen.
Samassa jutussa oli myös vihje, että rikastaa seosta vähän pitkää finaalia varten. Eli ilmeisesti nuo mitatut lämmöt on himpan rikkaammalla ajettu.
Paha sanoa mitään yleispätevää lämpötilaa, mikä käy kaikkiin moottoreihin. Esim. jos tuota RC_seniorin mainitsemaa 130 astetta käyttää cmb:ssä, se ei siitä kovin hyvää tykkää. Sen käyntilämpötilan pitää jäädä 90-110 haarukkaan. Eli kannattaa katsoa, mitä siellä manuaalissa sanotaan. Jos ei sanota mitään, pitää kysyä jälleenmyyjältä.
CMB on vähän asia erikseen, kun siinä on long taper sylinteri/mäntä http://www.reidrc.com/pistonte.htm . Sitä kun on vaikea kuumana saada edes käymään. Muut koneet sitten saavatkin yleisesti ottaen käydä vähän kuumempina.