RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: sandmaster89 - 20.10.03 - klo: 22.30

Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: sandmaster89 - 20.10.03 - klo: 22.30
Mul oli tota model techincs 10 ja kone kävi aivan loistavasti ja starttaski hyvin, mut sit ku se loppu sitä ei enää löytynytkään mistään, ku niitten tilalle oli tullut jotain "cool power"nimistä löpöä. No ostin sit coolpower 10% ja  menin testaamaan nii ei meinannukkaan lähtä käyntiin. Yritin kaikkia mahollisia säätöjä mut ei lähteny. Kaasu piti laittaa melkeen täysille ja neula venttiili oli noin 1 kiekan auki. Sitte 15 minuutin nykimisen jälkeen se vasta lähti ja kaasu oli melkeen täysillä, mut heti ku laitto vähä pienemmälle kaasua se sammu. Eli pitäskö mun ostaa jotain 15-20% löpöä vai onko liian äkäst 12 koneelle? Miks model techincs toimi paljo paremmin vaik seki oli 10%
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: Mika R - 21.10.03 - klo: 10.56
Cool Power on kyllä minusta laadukkaampaa kuin Qwikfire. Ootko ottanut huomioon että siellähän on (melkein) pakkasta? Ei tietenkään käynnisty smalla tavalla / samoilla säädöillä kuin kesällä. Koska viimeks käynnistit autoa sillä ed. aineella?
Mä veikkaan että sun tulppa on sökö, ei nitrossa vikaa ole, säätöjen suhteen vain pientä hienosäätöä.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: RC_seniori - 21.10.03 - klo: 11.17
Mika: Modeltechnicsillä on toki muitakin 10% polttoaineita kuin Qwikfire.

Esim. Dynagloakin löytyy 10%. Enkä oikein usko, että olisi jotenkin huonompaa kuin Cool Power.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: Mika R - 21.10.03 - klo: 12.04
totta, ei huonompaa mutta ei kai parempaakaan? yleensä kauppiaat myy kuitenkin Qwikfireä josta ainakaan itse en hirveästi pidä, mutta makuasioitahan nää on eli tarkennetaan tässä kohtaa.
silti cool power ei ole "jotain löpöä" vaan ihan kunnon kamaa, johon voi kyllä minusta 100% luottaa (tämä ei ole maksettu maninos  :D vaan ihan kokemusperäistä)

ja kuten sanoin, epäilen syyksi tulppaa enkä nitroa
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: RC_seniori - 21.10.03 - klo: 12.57
Epäilemättä syy on jossain muualla kuin polttoaineessa. Vaikka todella pieniä eroavaisuuksia säätöjen suhteen voisi olla vaihdettaessa toisen merkkiseen polttoaineeseen, niin käyntiin lähteminen ei voi muuttua noin rankasti. Tarkista kaikki muut kohteet, hyvä lista löytyy nyt polttisautojen ensimmäisestä topikista (hyvä Mika).

Voipi olla ettei kauppiaat pidä hyllyssä pienemmillä nitroprosenteilla noita Modeltecknicsin 'parempia' polttoaineita. itse ajelen 25% Dynaglolla, jota hieman lantraan. Lisää rissaa, hitusen vähempi nitroa.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: Philip - 21.10.03 - klo: 16.20
Eikö kukaan aja 25% tornado fuelilla? Ite ajan sillä ja se toimii myös tosi hyvin.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: fiesta6 - 21.10.03 - klo: 16.27
ite oon kokeillu 20% cool poweria maxissa. sellasta, missä on 30% helikopperilöpöä ja 10% normaalia sekasin. Savuttaa kyl enemmän  :P Se on punaista...
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: BoOsTeR - 21.10.03 - klo: 16.58
Kuulpowerin 30% toimii hyvin autossa.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: mascot - 22.10.03 - klo: 10.57
Morganin Cool Power taitaa olla yksi maailman tunnetuimmista (parhaista) polttoaineista. Cool Power sisältää pelkästään synteettistä öljyä. vihreissä coolpowereissa on hajusta päätellen AeroSave tai AeroSynth nimistä öljyä ja punaisista en tiedä mitä öljyä eikä tiedä moni muukaan koska Morgan pitää sitä salassa aika visusti.

Tosin ModelTechnics on tuonut markkinoille Kyoshon polttispuhallinlennokkeja varten 25%nitroisen violetin polttoaineen jossa on öljynä synteettinen AeroSave. Tämä on ainoa ModelTechnicsin aine jota minä suostuisin moottorilleni syöttämään, mutta en sitä tee koska sekoitan itse polttoaineeni juuri sellaisella nitromäärällä mitä milloinkin tarvitsen.

Tuo violettin värin syy selvisi minulle kun jouduin kerran ostamaan ModelTechnicsin puhdasta nitroa, ja kuinkas ollakaan kun kaadoin vihreää AeroSavea keltaiseen metanoli nitro seokseen se muuttui violetiksi.

Ja fiesta siinä on syy miksi jotkut ajavat aivan liian laihalla seoksella ja kärsivät lämpöongelmista, laittanat liian korkeanitroista polttoainetta ja säätävät moottorinsa savutuksen perusteella... Nitro pitoisuus vaikuttaa suoraan savutuksen määrään
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: RC_seniori - 22.10.03 - klo: 11.35
Todella kuumissa olosuhteissa (tiukka kisaerä), kun motti käy (lähes) ylikuumana, synteettisten öljyjen voiteluominaisuudet loppuu ennen risiiniöljyä. Sen takia rissaa on ihan  hyväkin olla jonkinverran joukossa.
Otsikko: bensat
Kirjoitti: sandmaster89 - 22.10.03 - klo: 11.39
Maanantaina käytin viimeks autoa ja sillon se modeltecnics loppu. Mulla oli ollu autotallisa jo sitä cool poweria  ja samana päivänä kokeilin sitä mut ei lähteny käyntiin. Mutta toin sen bensan yöksi sisälle lämpiämään (autotallisa on meleko kylymä)nii sitte se seuraavana päivänä lähti käyntiin,mut heti ku ajo kaasu täysillä ja rupes hijentämään nii auto sammu.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: fiesta6 - 23.10.03 - klo: 13.21
en mä savutuksen perusteella säädä. sillee et kulkee hyvin, että ei rupee röpöttämään. ei kuitenkaan piikillä. ei se enää kuumene, kun on ilmatkin vähän viileät. näpit vaa jäätyy ku yrittää ajaa  :shock: joo, pitäsköhän sitä hommata seuraavax 10%...
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: rc-boy - 23.10.03 - klo: 13.58
Atalasta kyselin kerran toista polttoainetta omaan autoon, mutta sanoivat, että sitä ei kannattaisi vaihtaa enää. Eli säädöt muuttuvat ja auto on ''tottunut'' alkuperäiseen löpöön(?).

Btw. fiesta ja Mika vois käyttää isoja alkukirjaimia, kuten tossa lukeekin kun kirjottaa viestiä  :wink:
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: Mika R - 23.10.03 - klo: 14.47
Aijai, onko näin päässyt tapahtumaan, täytyypä korjata asia jatkossa  :cry:
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: fiesta6 - 23.10.03 - klo: 15.18
jooh, ei aina muista/jaksa painaa nuolta et sais ison kirjaimen. oho, nytkin uhohtu.  :?  Yritän jatkossa...
Otsikko: aineiden tehoeroista
Kirjoitti: Ville Vainio - 24.10.03 - klo: 01.17
Ja fiesta siinä on syy miksi jotkut ajavat aivan liian laihalla seoksella ja kärsivät lämpöongelmista, laittanat liian korkeanitroista polttoainetta ja säätävät moottorinsa savutuksen perusteella... Nitro pitoisuus vaikuttaa suoraan savutuksen määrään[/quote]

hei... iski silmät tohon ( säätävät moottorinsa savutuksen perusteella... )

ite olen toiminu noin... mutta mulla on modelteknikin 10% ainetta... missä kohtaa tulee vastaan toi sun kertoma onkelma?

Huomen haen infernoon GS21R moottorin, jos suositellaan myyjän (JR-Hobby) mukaan käytettäväksi 16% ainetta... eli rupeeko toi oleen jo sen verta ärhäkkäää että vois leipasta?

Miten paljon yleensä on tehoeroja jos puhutaan 10% aineesta ja vaikkapa tuosta 16%, tosa vieressä on kyllä kannullinen modelin 25% mitä käytin infernossa kun oli Forcen kone...

Ja aattelinkin että jos ei kauhee tehoero ole, niin ajan gs:llä 10:llä tai sitten korkeintaan 16:lla, ois vaan kätevää jos vois ajaa kaikilla koneilla tota kympin ainetta (puretenalpha II, bajabeetle ja inferno)

http://helium.wakkanet.fi/~vilkku/Kyoshon_RC_autoja/
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: mascot - 24.10.03 - klo: 06.03
Ei ne moottorit nitrolla leipase vaan liian laihalla seoksella ja vähäisellä voitelulla. Vrt. kilpa hydrot (sikanopeita veneitä) ajavat 40%nitrolla, tosin niissä on nestejäähdytys... Ja suosittelevat 16% nitroa koska se on kisoissa maksimi määrä mitä saa käyttää ja krossarimoottorit on tod. näk. suunniteltu toimimaan parhaiten juuri tuolla määrällä.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: RC_seniori - 24.10.03 - klo: 09.19
Lainaus käyttäjältä: "mascot"
... Ja suosittelevat 16% nitroa koska se on kisoissa maksimi määrä mitä saa käyttää ja krossarimoottorit on tod. näk. suunniteltu toimimaan parhaiten juuri tuolla määrällä.

Polttiskrossi [M-8] luokassa on sallittu 25% polttoaine. Eli eiköhän ne koneet ole tehty toimimaan juurikin tuolla nitromäärällä, ainakin kisoihin tarkoitetut.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: fiesta6 - 03.11.03 - klo: 12.35
Onko kukaan kokeillu Hobbylinnan team orionin löpöä ?
sitä black demonia...
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: Ville Vainio - 29.11.03 - klo: 16.05
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"
Onko kukaan kokeillu Hobbylinnan team orionin löpöä ?
sitä black demonia...



mie käytän savagessa juuri sitä, 25%:sta
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: Sukkula - 05.12.03 - klo: 14.23
Vielä tuosta että miksei motti toimi kunnolla löpön vaihdon jälkeen johtuu mielestäni siitä, että moottori pitää ikäänkuin ajaa uudelleen sisään uudelle löpölle. Eli pari kolme tankkia uudella löpöllä niin taas alkaa toimimaan. Tämä pätee ainakin koptereissa.

Cool Power on kyllä varmaankin suositumpaa (parempaa?) ja tasalaatusempaa kuin Model tecnicin "litkut", kalliimpaakin tosin. Molemmat on ainaki itelläni toiminut ihan moitteettomasti, tosin kun vaihdoin ensimmäinen tankki oli aika tuskaa.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: tommilk - 09.06.04 - klo: 11.27
Osaiskohan joku kertoa, mitkä liikkeet myy Modeltechnicsin polttoaineita tällä hetkellä. Kiitos jo etukäteen.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: Mika R - 09.06.04 - klo: 11.32
Kyosho liikeet muiden muassa. Missäpäin? Vois helpottaa asiaa. Stadissa ainakin Tieto-Nikkari.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: tommilk - 09.06.04 - klo: 12.16
Mikkelissä nuo aineet olisi tarkoitus polttaa, mutta kulkeehan ne matkahuollolla mistä vaan.
Juuri vaidettiin tuo Modeltechnicsin 16% aine käyttöön Hyper 21:een, ja olisi ilmeisesti hyvä käyttää samaa ainetta jatkuvasti. Nyt kuitenkaan tuosta liikkeestä ei enää kyseistä ainetta saa.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: fiesta6 - 09.06.04 - klo: 14.15
Mites sit se Pieksämäen liike, Keinosen liike siis ? Saakohan sieltä..
Jostain löytyy sen mahtavat kotisivutkin  :roll:

Täältä löytyy ainakin:
http://www.atalarc.fi/html/polttoaineet__oljyt.html

Ei ainakaa tossa sivuilla ole kuin 5% ainetta. Luulisi löytyvän ärjumpääkin. Vai onko se ostettava siihen mukaan nitropullo...
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: Pekka V - 09.06.04 - klo: 14.25
http://www.dlc.fi/~keinonen/auto/index.htm
Tuota liikettä fiesta6 varmaan tarkoitat, vai?
Katsokaa Kanain hintaa. :lol: Vielä taitaa olla ensimmäinen kanai. :lol:
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: fiesta6 - 09.06.04 - klo: 14.27
Juu, tota tarkoitin. Sivuja päivitetään näköjään "ahkerasti"  :wink:
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: rc aleksi - 09.06.04 - klo: 17.21
lahesta hobbyhiltuselta saa modeltechnicksiä 10-16% ainetta :)
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: rc aleksi - 09.06.04 - klo: 17.32
16%  sil ei oo montaa litraa eikä se enää tilaa kesällä sitä mutta talvella tilaa
Otsikko: Erojako?
Kirjoitti: Jöördis - 09.06.04 - klo: 17.49
Kuis isolla nitro% kannattaa vielä ajella? 25-30?  
Ja onko kuinka huomattava ero kun vaihtaa vaikkapa 10% polttoaineesta 30% tavaraan?
Nyt itse ajelen 16% quickfirella ja ajatus on vaihtaa Coolpowerin 25% tavaraan...

Kun moottorin valmistajat ilmoittaa tehojaan,millähän polttoaineella ne tehot mittailee ?
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: fiesta6 - 09.06.04 - klo: 20.36
Millä autolla jöördis setä ajelee ?
Eiköhän tuo 15-16% ole ihan riittävä. Ei kulu moottorikaan niin paljon..
Otsikko: Se fiudeni
Kirjoitti: Jöördis - 09.06.04 - klo: 20.41
TT EB4S2pro buggy :D
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: tux10 - 09.06.04 - klo: 20.55
Eikös toi QwikSpeed 10 ole aika lepsua tavaraa, niin kuin vielä QwiksSpeed 16:kin! Käyttäkää vaikka QwikFire 16:sta, eikös silläkin jo alkais koneet jenkaamaan!!
Itse käytän Dynaglo 16:sta, se on ihan hyvää soppaa!!!
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: blenheim - 09.06.04 - klo: 20.57
QuikFire 10% on ihan sopivaa tehottomammille .12-.15 kokoisille sporttikoneille, kisakoneille voi suositella suosiolla jotain rankempaa ainetta, että saa kaikki tehot irti.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: tux10 - 09.06.04 - klo: 21.13
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
QuikFire 10% on ihan sopivaa tehottomammille .12-.15 kokoisille sporttikoneille, kisakoneille voi suositella suosiolla jotain rankempaa ainetta, että saa kaikki tehot irti.


No kyllä sen on minusta on turhaan laimeeta...
Kyllä mäkin suosittelisin tota pikku koneisiin, mutta en kyllä itse käytä missään! Itse laitan Kyötin gs15r mottiinkin Dynagloa!! :mrgreen:
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: Mika R - 09.06.04 - klo: 21.37
Ei se nitron määrä hirveesti tee, 10% vs 15% ero tehossa on olematon, 15% saattaa vain käydä vähän paremmin. Yli 20 pinnaa voi ero alkaa tuntua, mutta mitä enemmän nitroa sitä nopeemmin kone (sisuskalut) kuluu väljäksi. Koska kisakuskeilla on sponsorit takana niin tuolla eipä juuri väliä, mutta tavalliselle pulliaiselle varmasti kaikki suosittelevat tuota ~15% nitroa jotta lompakkokin pysyy vähän paksumapana.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: l150040 - 09.06.04 - klo: 21.55
Suuri nitromäärä aiheuttaa myös säätämisen vaikeutumisen, joten aivan kokemattoman ei kannata kovin suurinitroisella polttoaineella leikkiä. Liiankin usein säätäminen ihan riittävän vaikeata jo sillä 16% polttoaineellakin.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: miksu- - 14.06.04 - klo: 11.27
Coolpower on maailman myydyin RC-laitteiden polttoaine, niin miksi käyttää mitään muuta kun sitä.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: kukkalapio - 14.06.04 - klo: 12.01
Lainaus käyttäjältä: "miksu-"
Coolpower on maailman myydyin RC-laitteiden polttoaine, niin miksi käyttää mitään muuta kun sitä.

Mistä sait ton tiedon? On varmaan totta, mutta kuinka ylivoimaisesti ja miltä ajalta?
Otsikko: Säätämisestä
Kirjoitti: Catiska - 14.06.04 - klo: 12.25
No, olen eri mieltä 25% nitron kanssa moottorin säätämisen vaikeudesta. Olen itse tosi aloittelija. Minulla on ollut RC-auto jo kokonaista 1 kk. ja siirryin 10% aineesta 25% muutama tankillista takaperin. Kun vaihdoin ainetta, sekoitin eka tankillisen vanhaa ja uutta 1:1, neulaa vahän suuremmalle ja lämmöt 115 celsiusta. Seuraava tankillinen pelkkää 25%, ja lämmöt suht samaan, ehkä hitusen ylemmäs, ja hyvin on Kyösti pelannut ja käynyt luotettavasti. Mielestäni 25% seoksella on jopa helpompi käynnistää, lähtee yleensä ekalla nykäisyllä. Siksi, mielestäni on turha pelotella keltanokkia vaikeasta säätämisestä, vai onko moottorityypeillä eroa? Itselläni on kyöstin GX15...
¨
Enkä muutenkaan jaksa kantaa huolta moottorin mahdollisesta kulumisesta, sillä mitä noiden mottien hintoja katselin, niin eipä nuo kalliita ole.
Otsikko: model tecnics vs. coolpower
Kirjoitti: l150040 - 14.06.04 - klo: 12.30
Tarkoitin todella suurinitroisella polttoaineella esim. 40%, jolla tuli joskus aikoinan leikittyä 1/8 rata-autossa. Koneen säätäminen tuolla aineella ei ollut enää mitenkään helppoa. Ja vaikka säädöt saikin kohdalleen tietynlaiseiseen olosuhteeseen, niin seuraavana päivänä säätäminen piti aloittaa taas uudestaan. 25% on vielä sellainen määrä, jolla ei pitäisi mitään suurempia ongelmia tulla.

Olen joskus tälläkin foorumilla kirjoitellut ihan kokemusperäistä tietoa eri nitromäärillä varustetuista polttoaineista. Käytännössä 10% ja 25% polttoaineilla ei ole mainittavampaa merkitystä moottorin käyntiin tai suorituskykyyn. Suuremman vaikutuksen saa aikaiseksi säätämällä moottori kunnolla. 5% voi olla jo niin laimeata, että joidenkin koneiden kanssa voi olla lieviä ongelmia.