RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: copter - 20.11.03 - klo: 23.53

Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 20.11.03 - klo: 23.53
Tässä ollaan yhden kaverin kanssa vakavasti mietitty että hankittaisiin polttikset. Molemmat ollaan ihan uusia harrastajia, eli siis ei ole aikaisempaa kokemusta RC-autoista, jos nyt ei jotain lapsuusvuosien Nikko-autoja lasketa. Tarkoituksena olisi hankkia näin alkuun jotkut suht. valmiit / täydelliset setit, eli siis sellainen pohja mistä sitten lähteä virittelemään eteenpäin kun ollaan päästy sinuiksi lajin kanssa.

Tähän mennessä silmään on pistänyt kaksi settiä joita ollaan mielenkiinnolla harkittu ja täältä foorumistakin tietoa autoihin etsitty. Toinen näistä on täällä näköjään paljon puhuttu ja arvosteltu  Kyosho Inferno 7.5-MP Sport Readyset ja toinen puolestaan Thunder Tiger EB4 S2 1/8 4WD Nitro Buggy Super Compo. Olisiko kenelläkään asioista paremmin tuntevalla antaa tähän jotain mojovaa mielipidettä sekä mahdollisestikin antaa jotain kuvaa mitä hyvää / huonoa näissä kahdessa vaihtoehdossa on toisiinsa verrattuna? Myöskin kaikki muut ehdoitukset ovat tervetulleita koska mitään päätöksiä ei olla tehty vielä, paitsi että neliveto pitää olla ja 1/8 kokoluokka. Tässä nyt tosiaankin on vain kaksi valmista settiä, mutta teknistä ja mekaanista osaamista kyllä löytyy, eli siis jos sinulla olisi mielessä joku toinen vaihtoehto joka pitää itse kasata kokonaan niin se ei ole ongelma. Tuntuu vain että tälläisiä valmiita settejä jotka pitää mukanaan "kaiken" tarpeellisen aloitusta varten ei ole kuin valmiiksi kasattuina.

Hintahaarukkaa ei nyt olla mitenkään tarkkaan määritelty, mutta uskoisin että siinä 600-700 EUR on se summa mitä oltaisiin per nuppi valmiita investoimaan ensimmäisella kerralla (eli siis koko setti + mahdolliset tarvikkeet kuten polttoaine, polttoaine pullo ja muut tarvittavat kilkkeet).

Kiinnostus meillä on juuri crossareihin koska käyttötarkoituksena on ajaa jossain määrin maastossa, mutta myöskin siten että hallittavuus ja ohjattavuus ovat kohdallaan ja asfaltilla ajaminen myöskin mahdollista ilman lepsua ohjausta (käsittääkseni laskee pois monsterit). Tähän tietenkin saa kommentoida koska varmastikin tiedätte paremmin.

Lisäksi myöskin tärkeä aspekti valinnan suhteen on auton kehittäminen / virittäminen jatkossa, eli siis kuten alussa sanoin niin alkuun pitäisi nyt päästä mutta kuitenkin hankkia sellainen "pohja" investointi jota ei heti tarvitsisi vaihtaa. :) Myöskin mahdollisuudet vaihtaa renkaita ajopaikan suhteen kiinnostavat (slicksit taikka radial renkaat asfaltille crossariin mahdollisia?) ja osien yhteensopivuus muiden valmistajien / mallien välillä. Towerissa myöskin oli mahdollisuuksia vaihtaa erilaisia spoilereita ja niiden kiinnikkeitä tms crossareihin, mutta miten on itse korin laita? Tähän mennessä olen nähnyt vain ns. "yleiskoreja" crossareihin jotka kaikki näyttää ihan samalta, eli siis onko mahdollista laittaa crossariin kiinni joku erilainen kori kuin vain tuo normaali (luin jotain korin kannattimista joilla saisi kiinnityspisteen korkeammalle ja näin olleen muitakin koreja ripustettua paikalleen pienen puuhastelun avulla) ?

Näistä aiheista täällä onkin aika paljon keskustelua ollut varsinkin infernon osalta, mutta EB4 S2:sta taikka muista mahdollisista vaihtoehdoista kuulisin mielelläni lisää (tätä informaatioa täällä foorumissa varmaan mahdollisestikin on jo jossain toisisissa viesteissä, mutta foorumin haku-toiminto tuntuu olevan rikki niin en löytänyt vaikka kovasti yritin käsin selata).

Huh, tulipa kirjoitettua ja kiitos sinulle joka jaksoit lukea. Kiitän jo etukäteen tiedoista. ;)
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: Jukka - 21.11.03 - klo: 00.01
Täällä on ainakin jotain juttua EB4 S2:sta http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=3109&highlight=eb4

Ja samoin täällä http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=3369&highlight=eb4

Hienoa että jaksoit nähdä vaivaa ja etsiä itsekin tietoa autoista. Sitä harvemmin tahtoo nykyään nähdä.
Oletko/oletteko ajatellut uutta vai käytettyä autoa? Käytettynä budjetillanne saa jo kohtuu hyvä auton kaikkine varusteineen.
Kummastakaan autosta en omaa kokemusta, mutta kaverilla oli MP 7.5 Sportissa vähän väliä jotain pientä vikaa. En tiedä johtuiko ajajasta vai autosta  :D
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: Mika R - 21.11.03 - klo: 10.37
Kuulostaa hyvältä.

Itse luottaisin enemmän Japanilaiseen (Kyosho) kuin Hong Kongilaiseen (TT), mutta makuasia. Itse en tunne jälkimmäistä käytännössä, mutta Kyoshosta voi sanoa että ainakin kitit ovat huippuluokkaa, RTR:t mallit jättäisin kuitenkin lapsille jotka haluavat päästä heti ajamaan ilman mukamas tylsää kasausvaihetta (joka oikeesti on opettavainen vaihe).

Edullisempi jälkimmäinen varmasti on, mutta onko esim moottoreiden, osien ja ohjeiden laatu sama? Olen kyllä nähnyt täällä forumissakin puhuttavan TT:stä ihan positiivisesti joten voisi olla hyvinkin kokeilun arvoinen peli.

Toisaalta Kyosho tekee hyviä autoja mutta moottorina kannattaa käyttää esim Ossia, vaikka ei Sportin mukana .21 taidakaan huonoimmasta päästä olla. Ja moottorin voi aina vaihtaa.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: fiesta6 - 21.11.03 - klo: 10.47
Minä suosittelisin hobao, motin kanssa 450€. Siihen vain radiolaitteet ja löpö.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 21.11.03 - klo: 11.04
Kiitos kommenteista. Kuitenkin haluaisin vielä tähdentää että molemmat mainitsemani kitit ovat RTR-malleja mainitsemani syistä. Ja hinnasta taas puolestaan että tuo Kyoshon kitti on itseasiassa halvempi (~ 500 EUR) kun taas TT on pikkasen kalliimpi (~560 EUR) ainakin JR-Hobbyssa. Käsittääkseni kuitenkin RTR-malleissa käytettyjen osien laatu ei ole ihan sitä samaa mitä ne ovat "normaaleissa" malleissa, osaako kukaan sanoa että onko esim. Kyoshossa laadullisesti paremmat vaiko huonommat osat kuin EB4 S2:ssa? :)

Koska itse en oikein ihan täysin ymmärrä mitä kaikkia osia autoon kokonaisuudessaan kuuluu, niin sen takia joku valmis setti olisi todella hyvä ettei pääse käymään "ai tähän tarvii vielä tollasenkin"-ilmiötä. Tietysti jos joku osaa selventää näkemystäni hieman tarvittavista osista, niin silloin voisi jotain muutakin vaihtoehtoa harkita kuin RTR-kittiä. Lähinnä tässä nyt on kyse siitä että eri moottoreiden käynnistämiseen kaiketi tarvitaan erilaisia osia (sähkö / hehku / veto) jos olen oikein ymmärtänyt. Myöskin on hieman epäselvää mitä pelkissä autopaketeissa tulee mukana, eli siis jos katson että jossain myydään pelkkä auto moottorin kanssa, niin mitä kaikkea siihen todellisuudessa kuuluu, eli siis tarvitseeko siihen sitten vielä päälle ostaa jotain servoja tms tarvikkeita. Ja sitten myöskin että jos ostan auton jossa ei ole mootttoria ja sitten siihen tilaan moottorin jostain erikseen, niin mitäs muuta siihen pitää tilata kuin itse moottori (esim. pilli ja letkua)?

Joskus olen aikoinaan omistanut RC-veneen ja sen kautta kyllä on tietämystä perusasioista jossain määrin, mutta se oli sähköpeli niin nyt nämä polttikset on hieman hämärän peitossa siltä osin kuis osissa on eroavaisuutta.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 21.11.03 - klo: 11.12
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Minä suosittelisin hobao, motin kanssa 450€. Siihen vain radiolaitteet ja löpö.
Katselin kyllä tuota Hobaon autoa mutta jotenkin jäi sellainen kuva että se olisi kalliimpi ja sen takia jäi laskuista pois. Onko nyt kyse HoBao Hyper 7 1:8 Off-Road Buggy mallista (http://www.sanderssona.com/index.php?s=tuotteet&sub=autot_hyper7) vaiko jostain muusta? Ja onko tuo hinta Sanderssonalta vaiko jostain muusta liikkeestä?

Kuten tuossa ylempänä mainitsinkin niin tuleeko tuohon sitten hankkia vielä jotain muita radiolaitteita kuin itse ohjain, eli siis täytyykö itse autoon vielä hankkia joku vastaanotin ja sitten siihen servot tms vai onko siinä autossa kaikki mukana että vain ohjain ja bensä puuttuu? :)
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: fiesta6 - 21.11.03 - klo: 11.25
Juuri tuo auto sanderssonilla. Kun ostat radiolaitteet, niin siinähän tulee kaikki mukana, vastaanotin, lähetin, servot. Tarviit siis radioitten lisäx bensaa. ja hehkun, mutta sen voi tinkiä...  :lol:
Ja halvemmat varaosat kuin kyoshoon, ja ne löytyy suoraan varastosta. ainakin pitäs...
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 21.11.03 - klo: 11.29
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Juuri tuo auto sanderssonilla. Kun ostat radiolaitteet, niin siinähän tulee kaikki mukana, vastaanotin, lähetin, servot. Tarviit siis radioitten lisäx bensaa. ja hehkun, mutta sen voi tinkiä...  :lol:
Ja halvemmat varaosat kuin kyoshoon, ja ne löytyy suoraan varastosta. ainakin pitäs...
Ok, kuullostaa todella hyvältä. Mitenkäs sitten akut ja niiden laturit? Käsittääkseni kuitenkin autoon tarvitaan akut vastaanottimelle mistä se sitten ottaa virrat ohjaukseen ja ohjaimeen nyt sitten tietenkin pitää hankkia patterit taikka ladattavat sellaiset.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 21.11.03 - klo: 11.35
Niin ja mikä motti tossa Hyper 7:ssa tulee mukana? Katselin että Sanderssonan sivuilla on tuo HoBao Hyper 21 8 Port motti listattuna erikseen, mutta Hyper 7:n kuvissa motti on vihreä ja tarvikesivuilla tuo mainitsena motti on violetti. Siis onko tuossa mukana tuo mainitsemani motti vaiko joku heikkotehoisempi malli jota myydään tuon vakioversion mukana?
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: RC_seniori - 21.11.03 - klo: 11.46
Tuo, että radioiden mukana tulee tarvittavat servot ja vastaanotin, ei aivan pidä paikkaansa. 1/8 krossarissa ohjauksessa täytyy olla voimaservo, radiopaketin mukana tulee 2 tavallista servoa, joista toinen -ainakin aluksi- kelpaa kaasuun/jarruun.

Mielestäni joidenkin RTR pakettien mukana tulee jonkinlainen voimaservo, kannattaa tarkistaa, sillä voimaservot maksaa 50€:sta ylöspäin.

Monissa käytetyissä tulee kaikki ajamiseen tarvittava mukana, jopa voimaservo. Voisi kuitenkin olla harkitsemisen arvoinen juttu.

Itsellä on MP 7.5 Sport, jota olen 'viritellyt' hiljalleen. Ainut suurempi, mitä autosta on mennyt on alustalevy. Vakioalusta on kohtuullisen pehmeää alumiinia ja taipuu jossain vaiheessa, jonkin hyppysession päätteeksi.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 21.11.03 - klo: 11.55
Kiitos tiedosta RC_seniori, koskaan en ole voimaservosta kuullut joten tiedostasi oli paljon hyötyä.

Miten jos nyt kuvitellaan että ostaisin tuon mainitsemani HoBao Hyper 7 auton ja siihen sitten Futaba 2PHKA-AM radion jossa tulee mukana nuo mainitsemasi kaksi servoa. Näistä toista siis aluksi voisin käyttää kaasuun / jarruun, niin mites sitten tuon voimaservon kanssa, katselin hieman sivustoja ja en löytänyt yhtään voimaservoa. Voisiko joku selittää mitä eroa on voimaservolla ja normaalilla sekä myöskin osoittaa linkin jonkun suomalaisen jälleenmyyjän sivuille mistä voimaservoja löytyy (ja kertoa mistä tiedän onko kyseessä normaali servo vaiko voimaservo mikäli sitä ei erikseen ole mainittu tuoteluettelossa.)

Toivottavasti että turhaannu tietämättömyyteeni. :)
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: Mika R - 21.11.03 - klo: 12.03
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Koska itse en oikein ihan täysin ymmärrä mitä kaikkia osia autoon kokonaisuudessaan kuuluu, niin sen takia joku valmis setti olisi todella hyvä ettei pääse käymään "ai tähän tarvii vielä tollasenkin"-ilmiötä. Tietysti jos joku osaa selventää näkemystäni hieman tarvittavista osista, niin silloin voisi jotain muutakin vaihtoehtoa harkita kuin RTR-kittiä. Lähinnä tässä nyt on kyse siitä että eri moottoreiden käynnistämiseen kaiketi tarvitaan erilaisia osia (sähkö / hehku / veto) jos olen oikein ymmärtänyt. Myöskin on hieman epäselvää mitä pelkissä autopaketeissa tulee mukana, eli siis jos katson että jossain myydään pelkkä auto moottorin kanssa, niin mitä kaikkea siihen todellisuudessa kuuluu, eli siis tarvitseeko siihen sitten vielä päälle ostaa jotain servoja tms tarvikkeita. Ja sitten myöskin että jos ostan auton jossa ei ole mootttoria ja sitten siihen tilaan moottorin jostain erikseen, niin mitäs muuta siihen pitää tilata kuin itse moottori (esim. pilli ja letkua)?

Tuota tuota .. riippuu kitistä, joissakin tulee myös moottori, joissakin ei, mutta taitaapa olla niin että esim Kyoshon MP7.5 Sportissa tulee.

No joka tapauksessa vaikka ostaisit kitin niin kaikki tarvittava tulee mukana paitsi ehkä just moottori + pakoputki (=viripilli) ja ainakin puuttuu radiot. Jos motti tulee niin silloin tulee myös pakari ja kaikki vermeet siihen. Vaikka moottori+pakari puuttuisivat niin mukana on muut osat eli kytkinkello, kytkin, vauhtipyörä, akselit jne jne ei niistä ei tarvitse olla huolissaan.

Jos kuitenkaan esim. silikontiletkua ei tule niin se mainitaan boxissa että tarvitsee itse hankkia. Näin ainakin Kyoshoissa. Kyllä homma on niin valmiiksi tehty ettei aloittelijallakaan pitäisi olla ongelmia.

Tietty moottorista sitten riippuu että tarvitsetko vielä starttiboxin ja siihen akut+laturin eli onko koneessa vetari vai ei. Suosittelen starttiboxia.

Hyvä paikka tutkia asioita on paitsi valmistajien sivut niin Tower Hobbies.comin website, sieltä esim.
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXANJ1&P=7
Yleensä kerrotaan mitä tarvitset lisäksi ja mitä kitti sisältää.
Suosittelen edelleen että älä osta RTR vaan kitti. Opit samalla laittamaan autoa, joka on tarpeen jatkossa.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: l150040 - 21.11.03 - klo: 12.05
Voimaservolla tarkoitetaan servoa, jonka vääntövoima on huomattavasti suurempi kuin vakioservolla. Hyvä lähtökohta olisi etsiä metallirattaista servoa, jonka vääntö on ainakin 6 kg tietämillä. Tällainen servo on esim. Hitec HS-645MG. Näitä löytyy mm. www.atalarc.fi hintaan 61,60€. Tämä on hyvä lähtökohta. Voimaa riittää varmasti tarpeeksi ja metallirattaat auttavat servoa kestämään.

Vastaavia servoja löytyy luonnollisestikin muilta valmistajilta ja kauppiailta. Tämä oli vain ensimmäinen mieleen tullut hinta-laatu-suhteeltaan hyvä servo. Muita harkinnan arvoisia saman hintaluokan servoja on esim.

- GWS Servo S19CL MG (Hobbypeople 76,40€)
- Hobbico CS-70MG Metal Geared (Hobbylinna 69,00€)
- Keil PS-4001 (Power-Racing 75€)
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: RC_seniori - 21.11.03 - klo: 12.09
Voimaservoksi itse luokittelisin servon, jossa on vääntöä yli 5 kg/cm. Sen pitäisi riittää, mutta mieluummin yli 6 kg/cm.

Noita pitäisi kyllä löytyä kaikkien kauppiaiden sivuilta, välttämätta ei mainita, että on voimaservo. Katso kauppiaslinkit RC-netin linkit sivulta. Ainakin äkkiä katottuna Prohobbyn, Hobbylinnan, hobbypeoplen sivuilta löytyy.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 21.11.03 - klo: 12.17
Kiitos jälleen, johan osasin alkaa etsiä ja löytää oikeanlaisia servoja kun tuo vääntöraja normaalin ja voimaservon välillä tuli selväksi.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: l150040 - 21.11.03 - klo: 12.41
Tämä sopivan kokoonpanon löytäminen voi olla melkoisen kinkkinen ongelma. Toisaalta helpolla pääsisi ostamalla valmiin RTR-paketin, mutta tällöin kokoaminen on jo tehty, auto täytyy kuitenkin tarkistaa (mm. ruuvien kiinnitys ja lukitseminen), kokoonpanoon ei voi juurikaan vaikuttaa jne. Itse paketin kasaamalla luonnollisestikin pääsee vaikuttamaan paketin kokoonpanoon. Tällöin riskinä on kuitenkin se, että paketista tulee julmetun kallis kertapanostukseksi.

Eli melkein järkevintä olisi ostaa käytetty paketti, joka käsittää vähintäänkin keskinkertaiset komponentit. Tietenkään tämäkään ei ole oikotie onneen. Esim. auton ja moottorin kunnon selvittäminen ei ole mitään helppoa - ainakaan puhelimen tai sähköpostin välityksellä. Aktiivinen harrastaja pystyy kuitenkin näkemään pahimmat viat jokseenkin helposti, jos saa tutkia asiaa ja jopa koeajaa rauhassa jonkun aikaa.

Merkin valinta on myöskin enemmän kuin salatiedettä, joten jokaisella merkillä on omat kannattajansa. Itse lähtisin melkein katsomaan merkkiä ja mallia, jonka varaosat ovat edullisia ja varaosapalvelu pelaa. Tämä pudottaisi ehdottomasti ainakin omalta osaltani Kyoshon pois laskuista. Laadullisesti Kyosho olisi kuitenkin hyvä. Thunder Tigerista minulla ei ole mitään kokemuksia, joten siitä ei sen enempää. Crono on erittäin laadukas, mutta riisuttua kisamallia ei ole, joten hankinta hinta voi tulla vastaan. Hobao täyttäisi myös vaatimukseni.

Aikaisemmin mainittu hinta Hobaolle kuitenkin epäilyttää minua. Luulisi, että pelkkä auto olisi tuota luokkaa. Onhan tuo lievempikin malli Hobaosta melko lähellä tuotta Pro-mallia. Kysymällä tietenkin tämäkin asia selviäisi.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 21.11.03 - klo: 13.00
LainaaAikaisemmin mainittu hinta Hobaolle kuitenkin epäilyttää minua. Luulisi, että pelkkä auto olisi tuota luokkaa. Onhan tuo lievempikin malli Hobaosta melko lähellä tuotta Pro-mallia. Kysymällä tietenkin tämäkin asia selviäisi.

Olen ihan samaa mieltä. Hinta kuullostaa epäilyttävän halvalta ja kuten ylempänä mainitsinkin niin juuri tämän takia emme harkinneet tätä mallia aikaisemmin (koska kuvittelimme hinnan olevan korkeampi). Laitoin sähköpostitse tarjouspyynnön ko. autosta Sanderssonalle, joten toivon että sieltä saan vastauksen mukana tiedon mikä todellinen hinta on. Pyysin myöskin tarjousta ohjauslaitteiden kanssa (toisen voimaservon kanssa), joten siis mielenkiinnolla jään odottamaan vastausta.

Tässä vaiheessa alkaa olemaan jo kyllä minulle aikaa selvää että RTR-kitteihin en tule koskemaan. Kiitos tästä kuuluu teille koska olette huomattavasti pystyneet parantamaan ymmärrystäni autojen osista ja näin olleen olen yhä vakuuttuneempi siitä, että haluan kasata auton itse ja että siitä myöskin on jatkossa paljon hyötyä kun heti alusta pitäen tietää mitä auto on "syönyt" sisäänsä. :)
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: Mika R - 21.11.03 - klo: 13.13
Kuulostaa todella hyvältä tuo kitin suhteen.

Mulla on OFNAn eli HoBaon 125cc polttoainetankki tuossa HPIn Super nitrossa ja tilatessani tankkia hieman epäilin laatua koska hinta oli vain reilut $10. Kun paketti tuli hämmästelin kuinka hyvää kamaa onkaan. En epäilisi HoBaota (Japsihan sekin).

Voimaservoja katsastaessa kannattaa todellakin keskittyä vääntöön eikä niinkään nopeuteen. Liiasta nopeudesta on vain haittaa ja tekee ajon tempoilevaksi; servo kääntää renkaita nopeammin kun ajaja haluaisi tapahtuvan. Noissa edellä mainituissa servoissa lienee voima ja nopeus kohdallaan, itse olen ainakin touring puolella tykännyt Hitecin MG 645 :sta.

-Mika
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: blenheim - 21.11.03 - klo: 13.31
Hitecin 645MG on toiminut hyvin ainakin monsterissa. Siinä on isot renkaat ja se kääntää niitä aivan riittävästi. Ja kestäväkin on kaikenlisäksi :D! Kannattaa ihmeessä hommata tuollainen. Ainakin mitä kokemus sanoo...
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 21.11.03 - klo: 16.10
LainaaOletko/oletteko ajatellut uutta vai käytettyä autoa? Käytettynä budjetillanne saa jo kohtuu hyvä auton kaikkine varusteineen.

Uusia ollaan lähinnä ajateltu koska varmaankin tullaan hankkimaan samanlaiset kokonaisuudet ja näin olleen riski puolittuu siinä mielessä että molemmat tulevat törmäämään samoihin ongelmiin mikäli niitä tulee ja ei tarvitse yksin pähkäillä sitten asioiden kanssa. Tietty voi olla että erilaisetkin tulee hankittua, riippuu nyt vähän siitä että millasia vaihtoehtoja tuo budjetti mahdollistaa.

Käytetytkään ei ole pois suljettu, mutta kun noita ilmoituksia lukee niin tuntuu että ihmiset ovat myymässä enemmän taikka vähemmän palasina olevia autoja ja näistä sitten toimivan kokonaisuuden kokoaminen on enemmän taikka vähemmän kimuranttia.

Myöskään kun ei kokemusta ole, niin on hyvin vaikeata sanoa onko auto hyvässä vaiko huonossa kunnossa. Kaupasta kun ostaa niin ainakin tietää että on kunnossa ja mikäli ei ole niin takuu on voimassa. Tietysti täytyy nyt tässä pitää silmät auki jos vaikka joku hyvä käytetty auto motin kanssa jostain löytyy niin sellaisen ostaa ja sitten siihen radiolaitteet tms uutena. :)
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: fiesta6 - 21.11.03 - klo: 17.29
Lainaus käyttäjältä: "copter"Niin ja mikä motti tossa Hyper 7:ssa tulee mukana? Katselin että Sanderssonan sivuilla on tuo HoBao Hyper 21 8 Port motti listattuna erikseen, mutta Hyper 7:n kuvissa motti on vihreä ja tarvikesivuilla tuo mainitsena motti on violetti. Siis onko tuossa mukana tuo mainitsemani motti vaiko joku heikkotehoisempi malli jota myydään tuon vakioversion mukana?

Hobaon mukana tulee se violetti motti. minkä kuvakin on siellä sivuilla, moottori jutussa. Itte ostin hobbypeoplesta voimaservon, makso 20e kyllä sellanen ainakin monsterissa kestää.. ainakii mulla  :mrgreen:
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: RC_seniori - 21.11.03 - klo: 19.17
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Itte ostin hobbypeoplesta voimaservon, makso 20e kyllä sellanen ainakin monsterissa kestää.. ainakii mulla
Varmaan kestää, mutta nopeus ei ihan vastaa sitä mitä se on muissa (kalliimmissa). Oletan, että sun servo on "GWS Servo S06 STD", muita 20€ voimaservoja en hobbypeoplen sivuilta löytänyt. Varmasti ihan hyvä servo, hinta-laatu suhde näyttäisi olevan kohdillaan.
http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/gws/gws_tuotesivut/servo_S06.htm

Jos tuntuu, että nopeus tuossa mallissa riittää, niin kannattaa kuitenkin ottaa se metallirattainen malli, hintaeroa 10€.
http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/gws/gws_tuotesivut/servo_S06BB.htm

Eikös tossa Hobaossa tule mukaan se 4 porttinen versio ei toi 8 porttinen. Näin muistelisin, mutta toki voin olla väärässäkin. 8 porttinen maksaa jo pelkkä kone yli 200€.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: Mika R - 21.11.03 - klo: 20.09
Pikkasen halvalta kuulostaa, metallirattainen kandee vähintään hommata. Crossarissa kaikki joutuu koville, myös servot, ja veikkaan että jopa monsteria kovemmalle kun ajetaan kisaa. Kaasuun / jarruun tuo saattaa käydä hyvin.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 21.11.03 - klo: 20.47
Kyllä uskon että käännyn tuon Hitecin MG 645 servon puoleen kun sitä on useampi ihminen kovasti kehunut.

Laitoin tuosta moottorista myöskin samassa yhteydessä kyselyn Sanderssonalle, eli siis eiköhän siihen tule myöskin selvyys kun vastaus kilahtaa sähköpostiin. Kuitenkin sivuilla on tälläinen vanha uutinen, joka kyllä viittaa siihen että mukana on tuo 4-porttinen version mistä Mika mainitsikin:

Lainaa:: 14.05.2003 :: HoBao uutuudet nyt hyllyssä
HoBao uutuudet, kuten starttiboksit ja Hyper 21 8 Port Pro moottorit ovat saapuneet Sanderssonaan. Hanki nopeasti omasi!!! Nyt myös HoBao Hyper 7 saatavana Hyper 21 4 Port vetostarttimoottorilla auto/moottoripakettina todella edullisesti
Kuitenkin päätin tutkia hieman asiaa enemmälti ja rcnitrotalk.com foorumeista löysin tälläistä tietoa:

LainaaKuma
The RTR these days comes with the 8port, however most likely it will include the black head instead of purple which can be confusing.
.. Eli siis aikaisemmassa vaiheessa on tullut tuolla 4 porttisella koneella ja kaiketi nykyään tulee 8 porttisella. Tässä siis puhuttiin Hyper 7 RTR mallista, mutta vaikea kuvitella että jos RTR tulee 8-porttisella, niin että sitten tästä astetta "vaativampi" malli tulisi kevyemmällä koneella. Eli varmaankin ainut varmuus tästä asiasta saadaan kun Sanderssona lähettää tuon vastauksen johon monta kertaa olenkin jo viitannut. :)

Eli jos nyt kaikki menisi hintojen puolesta kohdalleen jne, niin olen miettinyt että ostaisin:
- HoBao Hyper 7 auton
- Futaba 2PHKA-AM radion
- Hitecin MG 645 servon ohjaukseen

Tähän sitten päälle vielä hehku, toiset renkaat vanteineen, bensaa ja bensapullo (puuttuuko jotain?). Muuten käsittääkseni tuossa pitäisi olla toimiva kokonaisuus mikäli autossa vain on moottori vaan mukana. Työkaluja ja Loctiten ruuvikiinnikettä löytyy omasta takaa. Kommentteja? :)

EDIT: Tuosta toisesta servosta olikin puhetta aikasemmin, eli siis joku mainitsi että tuolla vakioservolla pärjää kaasun kanssa näin alkuun. Olisiko mahdollista saada hieman täsmennystä tähän, eli siis onko kyse siitä kestääkö tämä vakioservo vaiko siitä että ostamalla voimaservon jollain tapaa auton toiminnallisuus paranee?
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 21.11.03 - klo: 21.28
Vielä yksi asia tässä tuli mieleen, tuntuu että koko threadi alkaa pikkuhiljaa siirtyä ihan muihin aiheisiin kuin mitä alkuperäinen topic sanoo, mutta tuntuisi hassulta avata jokaisesta kysymyksestä uutta threadia.

Eli siis onko näille ns. off-road / stadium truck tyyppisille autoille (esim. Nitro Rustler 2.5 ja MUGEN MST-1) olemassa mitään "virallista" nimikettä ja sitä myöten myöskin jotain sarjaa missä niillä voi kilpailla. Vaikuttaisi että niiden käyttö (ja ajo-ominaisuudet myöskin?) on pitkältikin saman tapaista kuin crossareilla. Maastossa jne menee hyvin sekä hypyt ja kaikki onnistuu, eli voiko näillä ottaa osaa samoihin kilpailuihin kuin crossareilla?
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: Matias V - 21.11.03 - klo: 21.45
Kilpailut osiossa on rctrial topic, kato sieltä.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 21.11.03 - klo: 22.06
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"Kilpailut osiossa on rctrial topic, kato sieltä.

Tuntuu että tuo koskisi lähinnä monstereita, joita käsittääkseni mainitsemani autot eivät ole (vai ovatko)? Vai ajattelitko että nuo voisivat kuulua tuohon "modifioidut 4WD crossarit" luokkaan?
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: Matias V - 21.11.03 - klo: 22.09
siis trial, mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa?

siinä oli sähköt ja polttikset erikseen ei muuta. Oli auto sitten 2WD tai 4WD, sou what? sekaan vaa!
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: Erkhart - 21.11.03 - klo: 23.46
Mulle annettiin tosta hobaon pro mallista + 8port koneesta 600€ Tarjous.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: Mika R - 22.11.03 - klo: 00.22
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Eli siis onko näille ns. off-road / stadium truck tyyppisille autoille (esim. Nitro Rustler 2.5 ja MUGEN MST-1) olemassa mitään "virallista" nimikettä ja sitä myöten myöskin jotain sarjaa missä niillä voi kilpailla. Vaikuttaisi että niiden käyttö (ja ajo-ominaisuudet myöskin?) on pitkältikin saman tapaista kuin crossareilla. Maastossa jne menee hyvin sekä hypyt ja kaikki onnistuu, eli voiko näillä ottaa osaa samoihin kilpailuihin kuin crossareilla?

Nyt en osaa sanoa ajetaanko suomessa kisaa näillä polttispuolella, ehkä ei niin virallisesti (trial luokka?) mutta jenkkilässähän tää on kovin suosittua juontaen varmaan vastaavista oikeista autoista. Vaikka jenkeissähän kyllä ajetaan monstereillakin kilpaa. Ihan samalla tavalla ei suomessa, joten crossari (tai asfaltille touring) on paras valinta jos kisata haluaa.

Takavetoisina suorituskyky ei ole samaa luokkaa kuin 4wd crossareilla, myös moottorien koko on .12 eikä .21 joten tehoa on puolet vähemmän. 2wd autoja puoltaa helppo huoltaminen ja edullisuus, koska 2wd vaatii vähemmän tekniikkaa kuin 4wd. Siitä varmaan suosio kun kustannukset pysyy alempana.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 22.11.03 - klo: 00.43
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"siis trial, mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa?
Kuten ehkä tämän threadin luonteesta saatat huomata niin en ole kokenut harrastaja (päin vastoin ostamassa ensimmäistä autoa) ja näin ollen en tiedä mitä alan termi mahtaa tarkoittaa. Jos suora suomennos englanninkielestä otetaan niin käsittääkseni jotain kokeilua uusista kilpailumuodoista ja/tai luokista ollaan tekemässä ja sitähän tuon threadin sisältökin oli. Ihan mielenkiintoista kyllä vaikutti.

Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"siinä oli sähköt ja polttikset erikseen ei muuta. Oli auto sitten 2WD tai 4WD, sou what? sekaan vaa!

Kiitos mielelläni osallistuisin, mutta tällä hetkellä olen kuitenkin pisteessä missä olen selvittämässä tulevaa hankintaani ja siihen vaikuttavia tekijöitä enkä niinkään kartoittamassa uusia kilpailumuotoja koska itse autokin on vielä hankkimatta.

Jos nyt vaikka kuviteltaisiin että omistaisin vaikka tuon MUGEN MST-1 auton, niin en kyllä siltikään tietäisi voisinko osallistua tuhon kilpailuun, koska siinä oli kyllä aika tarkkaan määritelty mitä autoja tuo koskee:

LainaaSähkö:
4WD monsterit / modifioidut 4WD crossarit
2WD monsterit / modifioidut 2WD crossarit
Polttis:
4WD monsterit / modifioidut 4WD crossarit
2WD monsterit / modifioidut 2WD crossarit
Tämän takia juuri olenkin kovasti kiinnostunut mihin luokkaan nuo yllä mainitsemani autot ja muut saman tyyppiset mahtavat kuulua (onko se tuo modifioidut 2WD crossarit?), koska jos meinaan hankkia auton niin olisi sillä mukavaa joskus tulevaisuudessa harrastuksen kehityksen myötä myöskin kilpailuihin ottaa osaa.

Lähinnä mitä kuitenkin kysymykselläni olin hakemassa on se, että  onko noille autoille olemassa jotain (jo olemassa olevaa) ihan virallista luokkaa jossa niillä voi kilpailla (eli siis meneekö esim. crossareiden kanssa samaan) vai ovatko nuo ihan pelkkiä hupiautoja kuten monsterit, joille ei käsittääkseni ole mitään sarjaa tällä hetkellä olemassa. Vai tulkitaanko nuo autot monstereiksi huolimatta niiden pienemmästä maavarasta, paremmista ajo-ominaisuuksista ja muutenkin paljoltikin eriävästä rakenteesta? :)

EDIT: Niin siis tuo MST-1 onkin 2WD eikä 4WD. :)
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 22.11.03 - klo: 00.53
Kiitos Mika vastauksestasi jälleen. Tuo selvensi jo aika paljon. Eli siis nuo yllä mainitsemani mallit siis luokitellaan samaan monstereiden kanssa, tämä oli juuri se tieto mitä olin etsimässä.

Myöskin viestistäsi ymmärsin että trial on joku ihan oma luokkansa, mitä en myöskään tiennyt aiemmin ja näin ollen varmaan pientä väärinkäsitystä aiheitu tuossa kun kirjoittelin Matias Vikstedtille takaisin. Toivottavasti menee vielä aloittelijan piikkiin.. :)

Kyllä tämä tästä, pikkuhiljaa rupeaa hahmottumaan termit ja muut alaan liittyvät kuviot. Kiitos kaikille jotka olette vastailleet kysymyksiini! Tästä nyt kun vain saan tuon auton hankittua niin ihan varmasti palaan taas kirjoittelemaan siihen liittyvistä asioista ja tuomaan kuvia näytille (ja varmasti seuraan keskustelua muutenkin täällä foorumeissa jatkossakin). :)
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: l150040 - 22.11.03 - klo: 08.45
Lainaus käyttäjältä: "copter"
EDIT: Tuosta toisesta servosta olikin puhetta aikasemmin, eli siis joku mainitsi että tuolla vakioservolla pärjää kaasun kanssa näin alkuun. Olisiko mahdollista saada hieman täsmennystä tähän, eli siis onko kyse siitä kestääkö tämä vakioservo vaiko siitä että ostamalla voimaservon jollain tapaa auton toiminnallisuus paranee?

Servo jaksaa hyvinkin käyttää kaasua, koska siihen ei nyt juurikaan tarvita voimaa. Sama servo käyttää kuitenkin myös jarrua, jonka käyttöön vakioservo on vähän siinä ja siinä. Eli varmemman ja tehokkaamman jarrun toiminnan saa sillä voimaservolla.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: fiesta6 - 22.11.03 - klo: 10.54
Lainaus käyttäjältä: "Mika"Pikkasen halvalta kuulostaa, metallirattainen kandee vähintään hommata. Crossarissa kaikki joutuu koville, myös servot, ja veikkaan että jopa monsteria kovemmalle kun ajetaan kisaa. Kaasuun / jarruun tuo saattaa käydä hyvin.

Joo, on mulla sama servo metallirattaillakin.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: RC_seniori - 22.11.03 - klo: 11.01
Täältä löydät pienoisautoilun säännöt (http://www.akk-motorsport.fi/saannot/AKK2003net/2003Pienois3.html)

Siellä on lueteltu kaikki autot, joille järjestetään virallisesti kisoja. Tommoset Truck tyyppiset off-road autot ei kuulu niihin, valitettavasti.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: tux10 - 22.11.03 - klo: 13.57
Jos ostat tuollaisen TT EB-4 S2:sen, niin ensimmäiseksi toimenpiteeksi suosittelen, että simmaan välyydet pois tasauspyörästöistä. En tiedä onko kyoshon tasauspyörästöissä välyyttä uutena!

Molemmat ovat ihan hyviä autoja, mutta kyllä kyoshossa on huomattavasti korkeammat varaosa hinnat.

En ole varma, että onko toi TT juuri sitä mallia missä ei ole keskellä lainkaan tasauspyörästöä. Kyllä toi TT:n moottori on tehokkaampi kuin kyosho.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 24.11.03 - klo: 11.46
Sain tuolta Sanderssonalta vastauksen jo perjantaina, mutta luin sen vasta tänään ja tuo aikaisemmin tässä threadissa mainittu hinta 450 EUR kyllä pitää paikkansa. Motti joka mukana tulee on tuo 8-porttinen eli kuullostaa kyllä hyvältä vaihtoehdolta.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: fiesta6 - 24.11.03 - klo: 21.27
niin kuin aikasemmin suosittelin, ni suosittelen edelleen  8)  Kaverilla on tommonen, ja toimii ihku hyvin...
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: RC_seniori - 24.11.03 - klo: 21.37
Kuulostaa kyllä sopuhintaiselta vaihtoehdolta.

Tuli vielä mieleen sellaista, jos meinaat kunnon servot laittaa heti alkuun, niin kannattaa ehkä myös lähettimeen-vastariin panostaa jonkin verran. FM-radio on kuitenkin häiriöttömämpi kuin AM. Ja muita toimintoja sen mukaan, miltä tuntuu. Ehdoton on kuitenkin EPA (end point adjustment) molemmille kanaville, jotta saat servojen liikeradat kohilleen.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 25.11.03 - klo: 00.38
Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"Kuulostaa kyllä sopuhintaiselta vaihtoehdolta.

Tuli vielä mieleen sellaista, jos meinaat kunnon servot laittaa heti alkuun, niin kannattaa ehkä myös lähettimeen-vastariin panostaa jonkin verran. FM-radio on kuitenkin häiriöttömämpi kuin AM. Ja muita toimintoja sen mukaan, miltä tuntuu. Ehdoton on kuitenkin EPA (end point adjustment) molemmille kanaville, jotta saat servojen liikeradat kohilleen.

Kiitos tiedoista. Aika hyvään aikaan osasit tuosta mainita koska olen juuri tässä illan mittaan kartoittanut tuota radiopuolta. Kun olen tuossa katsellut noita radioita niin en kyllä ole yhtään tuota AM/FM osannut katsoa. Tyhmänä ajatellut vaan että "radio ku radio", tosin kyllä sitten noita EPA- ja ABS-toimintoja olen kyllä osannut hakea. Käsittääkseni Graupner/JR XS-6 on FM-radiolla toimiva, mutta muita ei nyt näin pikaisesti tarkistettuna tullut vastaan. Onko tämä ohjain hyvä (ainakin jälleenmyyjän kuvauksen ja hinnan mukaan pitäisi olla) ja/tai olisiko mahdollisesti sinulla joku muu valmistaja ja/tai malli mielessä jota kannattaisi harkita?

Myöskin aikaisemmin oli puhetta siitä että yleensä ohjaimessa tulee aina mukana vastaanotin ja pari servoa, mutta onko näin aina? Servoista nyt ei niin väliä koska ne tulen ostamaan erikseen joka tapauksessa, mutta lähinnä tuo vastaanotin kiinnostaa, koska kun tässä katsellut joitain jälleenmyyjien sivuja niin niissä joissain on mainittu siitä että vastaanotin tms sälää tulee mukana ja joissain taas on pelkkä ohjain eikä mitään mainintaa siitä että siinä tulisi mukana esim. vastaanotinta joka kuitenkin on aika oleellinen. Tämä nyt ei kuitenkaan ole mitenkään kriittinen kysymys koska jälleenmyyjältä kysymällähän se selviää, mutta tietysti tuntuu hieman hassulta jokaisesta tuotteesta aina kysyä erikseen tuleeko mukava vaiko ei jos tähän on joku yleinen linjaus olemassa. :)

Tuntuu nyt kuitenkin siltä että tuo auto on aika selkeä valinta, joko se on Hyper 7 taikka sitten tuo Hyper 7 Pro-R ja sitten mottina tuo vakio 8 port. Tiedän kyllä että varmasti tuo normaali Hyper 7 olisi ihan riittävä näin alkuun, mutta minulla kun on huono tapa siihen että kun jotain hankitaan, niin hankitaan sitten "kunnolla". Voin olla tietenkin väärässä, mutta minulla on sellainen paha aavistus että mikäli ostan tuon Hyper 7, niin kuitenkin päädyn siihen ostamaan noita viriosia mitä tuossa Pro-R mallissa on vakiona ja näin ollen uskon että tuo Pro-R malliin sijoittaminen on kannattavaa jo tässä vaiheessa. Täytyy nyt hieman harkita tuota kuitenkin vielä, varsinkin kun nainen on tässä vierestä katsellut innostustani RC-autoihin ja samalla hieman vihjaillut että "eikös meidän pitänyt se koirakin hankkia..". ;)

Jotta auto ei kuitenkaan ihan heti käsistä lähde niin tuo 8 porttinen kone saa riittää (eli siis ei pro mallia vielä motista) ja sitten joskus kesällä harkita mikäli tuollaisen O.S. motin siihen vaihtaisi (käsittääkseni pitäisi olla aika ärhäköitä) kun tuntuu siltä että homma on muuten hallussa. :)
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: l150040 - 25.11.03 - klo: 08.46
Tuo Graupnerin XS-6 on erittäin pätevä radio. Siitä löytyy kaikki tarpeelliset säädöt ja bonuksena vielä kiteettömyys. Eli taajuutta saa vaihdettu ruuvia vääntämällä. Tuo FM on parempi kuin AM, mutta ero ei nyt niin valtava ole. Yleensä radiohäiriöt ovat johtuneet aivan muista asioista kuin modulaatiosta. Lisäksi Futaban AM-radiot ovat nykyään 40 MHz alueelle, joka pitäisi olla häiriöttömämpi. Muita hyviä aloitusradioita voisi olla seuraavat kiteelliset radiot.

- Futaba Megatech Racer (FP3PDF)
- Futaba Megatech 2PL Computer (FP2PL) Huom. AM-radio
- Hitec Lynx 3D
- Hitec Aggressor CRX

Yleensä parempien radioiden mukana ei tule ainakaan kahta servoa, mutta vastaanottimet ja kiteet (jos on tarpeen) niissä on melkein poikkeuksetta.

Menee todella pitkään ennen kuin pystyt huomaamaan eroa tuon 8-porttisen perusversion ja Pro-version välillä. Pelkällä oikealla säädöllä vallitseviin olosuhteisiin voidaan vaikutta melkein enemmän. Sama pätee ehkä vielä enemmän esim. Hobaon kisakoneen ja OS:in kisakoneen välillä.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: RC_seniori - 25.11.03 - klo: 11.04
Edellä jo mainittiinkin, että näiden parempien radioiden mukana ei välttämättä tule kuin vastari ja kiteet.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että ota ihmeessä FM-radio, 40MHz:n taajuusalueella, on kuitenkin vähemmän herkkä häiriöille ääritilanteessa kuin AM-moduloitu. Itsellä oli Futaban 40MHz:n AM-radiot, jotka kyllä olivat hyvät, mutta häiriöitä oli kuitenkin (pieniä 'räpsähdyksiä'), ei tosin varsinaisesti ajoa haittaavia. Nyt on Futaban 3PK, FM ja 40MHz ja toimii hienosti, ei minkäänlaisia radiohäiriöitä. Ja toimintoja ainakin riittävästi. Kunhan vielä kerkeän saada kaikki käyttöön. :wink:

Siinä ainakin radio, jota voin suositella. Kallis tosin, ainakin jos vertaa Graupneriin. Hitecin paremmat mallit, on myös hinta-laatu suhteeltaan erinomaisia.

Radioissa en ostaisi aloitusmallia, vaan suoraan sellaisen, jossa ominaisuudet sitten riittää pitemmälle. Olet näköjään hankkimassa sellaista autoakin, niin miksei samantien radiotakin. Radion kestoikä on kuitenkin todella pitkä, jos kaikki tarvittavat radiosta löytyy, ettei ominaisuuksien takia tarvi vaihtaa.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: Mika R - 25.11.03 - klo: 12.03
Niin, minusta radioissa ei tosiaan tarvitse polttiksessa olla kuin ratti ja liipasin ja EPA säädöt kaasulle ja jarrulle. Muista hienouksista voi hyvin tinkiä, ei radiossa tarvitse diginäyttöä olla jos on yksi auto. Jos autoja enemmän, niin sitten muistipaikat ym ovat plussaa. Minusta radion keveys on myös eduksi ja sen pitää tuntua hyvältä kädessä, koska parin tunnin ajon aikana se alkaa yllättävästi tuntua; myös ratin koolla voi olla merkitystä. Eli lyhyesti ergonominen radio.

Jos kuitenkin on rahaa mitä laittaa niin kiteetön radio+vastari on varmasti miellyttävä pidemmän päälle (taajuden vaihto käy helposti) ja ymmärtääkseni uusimmissa hienoissa malleissa on lisäksi erittäin kätevä fiitseri: vastaanottimen akun/paristojen näyttö. Eipähän tarvitse arpoa vieläkö virtaa riittää autossa ottamatta sisään pit stopille.

Servot ovat tärkeät, sijoita niihin mielummin kuin radion fiitsereihin. Itsellä on sekä hitec AM ja FM ihan perusradiot, niilläkin pärjää. Mutta älä ymmärrä väärin, eli halvinta mahdollista ei välttämättä kannata hankkia.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: copter - 25.11.03 - klo: 12.53
No siinä taas tulikin tietoa kerrakseen. Mikan pointti tuosta radiosta, että siis kannattaa ostaa kunnon radio heti alussa jos kerta autonkin meinaa samalla periaatteella hankkia, niin pitää kyllä mielestäni kutinsa aika hyvin eikä ero AM- ja FM-radioiden hinnoissa ole nyt niin suuri että se olisi mitenkään este. Myöskin tuo radion kestävyys on minulla tiedossa, sen elinikä on pitkä ja näin ollen ei mitään "lelua" kannata ostaa mielestäni edes alussa. Hieman tosin harmittaa tässä se, että RC-veneessäni ollut Futaban rattiradio on kadonnut ajan saatossa, sillähän olisi päässyt alkuun tässä hommassa. :)

Uskon että näiden perusteluiden jälkeen tulen hankkimaan FM-radion jossa on muistipaikkoja sekä sitten nuo EPA-säätimet. Nuo nyt ainakin. En vielä ihan tarkkaan tuosta mallista ole sen enempää tehnyt päätöstä, koska en ole vielä kaikkiin yllä mainittuihin radioihin löytänyt hintoja taikka jälleenmyyjää. Pitää hieman tarkemmin tutkailla noita malleja ja sitten katsoa että mihin niistä päätyy. Tuo aikaisemmin mainitsemani Graupner/JR XS-6 kyllä vaikuttaa ihan pätevältä hintaansa verrattuna, joten se nyt tässä on ensimmäisenä vaihtoehtona.

Kuitenkin tuo kiteettömyys hieman mietityttää siinä mielessä, että onko tuo radio esim. kisoissa sallittu, koska käsitykseni mukaan kisapaikalla jaetaan kiteet kilpailijoille joita sitten pitää käyttää? Vai onko mahdollista sitten vain katsoa se taajuus mikä jaetuissa kiteissä on ja konffata se tuohon radioon ja vastaanottimeen käytettäväksi? Myöskin uskoisin että koska radio on kiteetön, niin siihen toisen vastaanottimen ostaminen (toiseen autoon esim.) voi olla kalliimpaa kuin normaaliin kiteelliseen radioon, johtuen siitä että normaalit vastaanottimet eivät käsittääkseni tuohon sovi ja näin ollen siinä pitää käyttää radion valmistajan tekemää vastaanotinta joissa ei kilpailua varmaankaan pahemmin ole vaihtoehtoisten mallien taikka hinnan puolella.

Se että radiossa on muistipaikkoja on sinänsä minulle tärkeää, koska RC-autoissa minua kovasti myöskin kiinnostaa niiden ulkonäkö ja yksityiskohdat. Crossarissa ei pahemmin ole mahdollisuuksia koria tms laittaa, joten mielessä on kyllä hankkia jossain vaiheessa joku toinen auto rinnalle, jota sitten voi sitten viimeistellä. Touring- ja Rally-autoissa mahdollisuuksia tuohon on selkeästikin paljon, sekä myöskin noissa aikaisemmin mainitsemissani "off-road / stadium truck" vekottimissa. Pitää sitten joskus tuota harkita, tässä vaiheessa hieman liian aikaista puhua moisesta kun ei ole vielä ensimmäinenkään auto kasassa. :) Otan tämän kuitenkin huomioon radion hankinnan yhteydessä koska sillä on asiaan selkeä vaikutus.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: l150040 - 25.11.03 - klo: 13.00
Kiteetön radio on sallittu kilpailuissa ja kilpailujen järjestäjien mielestä huomattavasti parempi vaihtoehto kuin kiteetän radio minimimäärällä kiteitä. Tällöinhän sinä voit ilmoittaa järjestäjille, että voit käyttää kaikkia laillisia taajuuksia. Tämä helpottaa järjestäjien työtä huomattavasti.

Kiteettömän radion kanssa voi käyttää myös kiteellistä vastaanotinta, kunhan siinä on se kide. Olen kuitenkin kuullut myös epäyhteensopivuuksista, mutta itse en ole tällaiseen törmännyt. Yhtälailla ongelmia voi olla eri valmistajien kiteellisissä vehkeissä.
Otsikko: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
Kirjoitti: Sukkula - 01.12.03 - klo: 19.02
Mites tuo Inferno MP7.5 sport kestää ihan peruskäytössä.