RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Cruisaaja - 23.11.03 - klo: 18.48
-
Kuuli hiljattain asiasta ja päätin tehdä tästä topicin, kun ajattelin kysyä mitä hyötyä/haittaa olisi hommata tuollainen omaan autoon tulevia kisoja silmälläpitäen.
Haluaisin kommentteja niiltä tahoilta jotka asiasta tietää.
-
[OffTopic]Meinasin itse tehdä vastaavan topicin, mutta kerkesit ensin.[/OffTopic]
Paljonko kyseinen hilaviktutin maksaa? mistä saa?
Missä tämä on jo käytössä? koska tulee käyttöön?
Paino? yms kriittiset mitat?
Hyöty/haitta akseli vrt. entinen (entinen ja entinen, nykyinen) parempi vai huonompi?
-
Hyödyt:
- pienempi ja kevyempi kuin tavallinen ponderi. Mistä seurauksena etua lisäpainojen sijoittelussa. Tai jos auto on ylipainoinen, niin hyöty on suoraa kevyempi auto.
- ei tarvi häslätä ponderin hakemisten ja palautusten kanssa. Koko asiaa ei siis tarvi miettiä
- joskus tulevaisuudessa mahdollisesti pakollinen kapistus
Haitat:
- vie kapasiteettia ajoakusta / radioakuista
- laitteen toimintakunto omalla vastuulla
- hankkiminen maksaa eikä omien ponderien käyttö vaikuta ilmoittautumismaksuihin
-
Cale kuitti :wink:
Milloin/missä tuollaista voi käyttää kisoissa täällä Härmälandiassa?
Miten sen tunnistus tapahtuu muiden "tavallisten" pondereiden joukosta kun kisa alkaa? Ilmoitetaan ensin kierroslaskentaan, vai?
Kuulin että Rc Pisteellä on noita myynnissä ~ 50€ hintaan??
Ilmeisesti virta ponderiin tulee vastarilta vai mitä tarkoitit että akuilta / radion akuista?
-
Kuinkas monella kisajärjestäjällä on käytössä/tulee ensi vuoden sarjakisaan mennessä softa käyttöön joka tukee henkilökohtaisia pondereita? Luulenpa että hyöty on aika pieni jos niitä ei montaa ole.
-
Cruiseri:
Tarkoitin tosissaan radioakuilla vastariakkuja tai mahdollista erillistä virtalähdettä ponderille. Defaulttina virransyöttö hoituu kuitenkin vastarin kautta ajoakuista.
Ainakin niissä kisoissa, missä on Similän laskentalaitteisto tuo ponderisysteemi pitäisi olla käytössä. Mutta jos meinaa kisata ainoastaan Suomessa, niin hyödyt on toistaiseksi lähinnä fiilistelypuolella. RC Pisteestä hommasin oman ponderini. Hintaa en tähän hätään muista.
Ponderin numero ilmoitetaan ilmoittautumisen yhteydessä muiden tietojen lomassa.
-
Miten toi ponderi homma toimii, jos kuvitteellisesti kaikilla on oma. Miten laskennassa erotetaan mikä on kenenkin?
-
En ole perehtynyt toimintaperiaatteeseen. Joka tapauksessa ponderi lähettää jollain tapaa jokaiselle ponderille omaa digitaalista koodia. Eri koodeja on käytännössä rajattomasti. Eikä kahta samanlaista koodia lähettävää henkilökohtaista transponderia ei ole maailmassa liikkeellä.
Tässä vielä juttua henkilökohtaisesta ponderista:
"The AMBrc Direct Powered Transponder is a much smaller and lighter transponder than the rechargeable version and is powered by the RC receiver in the car. The AMBrc Direct Powered transponder only weighs 6 grams/ 0.3 oz. The Personal Transponder can be permanently installed in the RC car allowing each driver to have his/her personal lap-times printed-out by the club or track. Once registered in the driver database in the AMBrc software, each driver is always immediately recognized by the AMBrc system. Transponder charging, handouts, and missing rechargeable transponders are now a thing of the past."
(http://www.amb-it.com/images/upload/b_1302.jpg)
Lisää voi lukea täältä (http://www.amb-it.com).
-
EFRAn kisoissa "personaalit" on yleisesti käytössä. Pondereita on tehty 9 999 999 kappaletta ja jokaisessa on oma sarjanumeronsa siis. Se ilmoitetaan laskentaan/kisajärjestäjälle, jolloin laskenta tunnistaa ponderin nimen kanssa.
Jos ponderit syö enemmän s'hkö, niin ero ei ainakaan ole huomattava, vaikutus pienempi kuin yhden mutkan pitkäksi ajaminen.
Omani homasin jenkeistä, hinta 50tollaria eli n 40e. Suomessa hinta "vaan" 80e....
-
Tuore kokemus ruotsalaisten kisasta: yhteensä noin 105 kisaajasta lähes 70%:lla oli henkilökohtainen ponderi. Se oli yhtä yleinen kaiken tasoisissa erissä, vaikka olisi luullut olevan yleisempi kärkipään aktiivikisaajien keskuudessa. Kertoo siitä, että ovat käyttäneet niitä jo jonkin aikaa.
On ihan selvä, että henkilökohtaiseen ponderiin mennään meilläkin, vaikkakin vähän jälkijunassa.
-
Riihimäellä on ainakin käytössä. Viikonloppuna harjoiteltiin jo kilvanajoa uusia laitteita hyväksi käyttäen ja kokemukset pelkästään positiivisia.
-
Mites lie, toimiikohan nuo Torpalla?
-
Yks hyvä ois kans, että sais tietää omat kierrosajat treeneissä ilman että ostaa erillistä counteria.
-
RC-pisteellä on uusi järjestelmä, eli käyttäjät ovat:
- Hyvinkää
- Lohja
- Seinäjoki
- Vaasa
- Turku
- Turenki
Lisäksi:
Riihimäellä on oma.
Mäntsälä hankkii talvella.
Ponderista on vain hyviä kokemuksia ja nyt Ruotsin kisan jälkeen vain paranee.
Esim video tykin kautta, joka treenin rulokset ovat reaalia-ajassa nähtävänä + printteinä jaettavissa erän jälkeen jokaiselle henk. koht.
-
En oikee tiedä mut nisä kisoissa jossa oon käyny ni siellä on ollu ponderit niinku lainaks ja semmonen maksaa kuulemma yli 1000 markaa :roll:
-
mikä ihme on ponderi?
-
mikä ihme on ponderi?
Ponderi, eli transponderi, on kierroslaskentalaitteiston lähetin. Jokaiseen autoon asennetaan yksilöllinen ponderi, joka lähettää tunnistussignaalia. Auton ylittäessä kierroslaskentapaikan laitteiston vastaanotin rekisteröi tämän yksilöllisen tunnistussignaalin avulla kyseiselle autolle kierroksen ajetuksi.
-
Asiasta hiukan sivuun, mutta minua kiinostaa kisoissa käytetty laitteisto ja softa kierroslaskentaan ja ajanottoon.
Mistä löytyisi lisätietoa aiheeseen?
Mitä laitteistoa radalla on ponderien seuraamiseen?
Ilmeisesti tulospalvelu hoidetaan yleensä PC:llä. Löytyykö tarvittavaa softaa jostain ns. public domain periaatteella?
Mitä muita ratkaisuja kierrosaikojen seurantaan on käytössä - valokennoja tms.
-
Vaikka autot on mallia "leikki", niin ajanotto on kuitenkin yhtä laadukas kuin ns. oikeissakin kilpureissa.
http://www.amb-it.com/ ja sieltä "Model Car Racing"
-
Kiitoksia linkistä!
Onpa vermeet, on. Hintaakin kertyy aikatavalla.
Onko saatavilla tai kopioitavissa 'köyhänmiehen ratkaisuja'?
Esim. ilman auton yksilöintiä valokennolla tms.
-
Tuolla näytti maksavan noin 70 €, mutta paljonko maksaa Suomessa? Ja miten tuo asennetaan? Ja vielä, pitääkö koriin tehdä reikä ponderi "lehetys säteelle"?
P.S Tää kuuluis Tekniikka-osastolle.
-
Ei tartte tehdä reikiä koriin ponderia varten jos autosta löytyy ponderin kiinnitysteline.
Kaikkia "tekniikka"-topicceja ei siirrellä uudelle alueelle vielä. Moottorikeskustelun siirsin, koska se tehtiin Tekniikka-alueen teon jälkeen.
-
Mihin nuo johdot kiinnitetään ja miten?
-
Saako hyviä personal transpondereita suomesta. Jos saa niin mistä ja paljon maksaa nyky päivänä. Se ei sais myöskään painaa paljoa, kun on tota painoa autossa muutenkin liikaa. :)
-
Saako hyviä personal transpondereita suomesta. Jos saa niin mistä ja paljon maksaa nyky päivänä. Se ei sais myöskään painaa paljoa, kun on tota painoa autossa muutenkin liikaa. :)
Kaikki personalponderit ovat saman näköisiä saman painoisia ja kokoisia :)
Ne on niitä AMB:n punasia :)
-
Saako hyviä personal transpondereita suomesta. Jos saa niin mistä ja paljon maksaa nyky päivänä. Se ei sais myöskään painaa paljoa, kun on tota painoa autossa muutenkin liikaa. :)
Rc Pisteestä saa hyviä, eikä ne maksa paljoa. Ja en muista paljon se maksoi Pisteessä, mutta voit vierailla täällä http://www.rcpiste.pp.fi
Tai sitten soitat tähän numeroon 0400716511
-
"Saa hyviä" eiköhän ne kaikki ole AMB:n valmistamia. Valion maito on yhtä hyvää S-Marketissa ja K-Kaupassa.
JP-Nitroracingista personalponderi 98€.
-
Älkää vaan sekottako esim niitä Orionin alumiinisia pondereita
näihin personaleihin, ne käy vaan niihin henkilökohtaseen käyttöön
tarkotettuihin "lap countereihin"!
-
Mihin nuo johdot kiinnitetään ja miten?
Personalponderissa on yksi kaksinapainen johto, jonka päässä on standardi liitin, joka liitetään vastaanottimen "patteriliittimeen", eli siihen kolmannen kanavan liittimeen.
Johto on värikoodattu punainen/musta eli +/- periaatteella, joten oikea asento löytyy vertaamalla esim. nopeudensäätimen piuhaan.
Laite ei toimi infrapunalla, kuten Orionin Lap Counter, joten mitään ylimääräisiä koriaukkoja tai maalaamattomia alueita ei tarvita.
-
Hmm mielenkiintoista tutkia näin etukäteen ohjelappusta (toisin kuin
perus suomalainen äijä joka lukee ohjeet savun hälvettyä) joka tuli
AMB ponderin mukana.
"Mount the transponder horizontally"
Eli pitkitäin vai? kun myöhemmin lukee:
"If no acceptable horizontal position can be found,
the transponder may be placed vertically, with the
wiring facing the left or right side of the car"
Eli poikittainkin voi laittaa jos ei muuta hyvää paikkaa
löydy, mutta onko sillä sitte loppujen lopuksi väliä?
Mutta tää oli aika ylläri:
"Make sure no metal or carbonfibre is between transponder and track."
Eli ponderin ja radan välissä ei saisi olla metallia eikä hiilikuitua :shock:
Eihän noi sit toimi täysillä muutaku muovirunkosissa autoissa :)
Kuvitelkaapa laittavanne rungon alle se esim jossain touringissa :lol:
Onko jollain huonoja kokemuksia hiilikuitu tai alumiinirungon kanssa?
Niin ja sit tääki haittaa vähä mun suunnitelmia:
"In order to avoid possible interference, keep the transponder
away from the receiver!"
Ja minä kun meinasin teipata suoraa vastarin päälle :?
Nonii kokemuksia ja vinkkejä tänne, kun näyttää olevan huonosti
valistettu aihe ja tiedän että uusia omistajia on ainaki sata :mrgreen:
-
Mutta tää oli aika ylläri:
"Make sure no metal or carbonfibre is between transponder and track."
Eli ponderin ja radan välissä ei saisi olla metallia eikä hiilikuitua :shock:
Eihän noi sit toimi täysillä muutaku muovirunkosissa autoissa :)
Kuvitelkaapa laittavanne rungon alle se esim jossain touringissa :lol:
Hehe, itselläni on ainakin krossissa radan ja ponderinvälissä vain muovinen sivusuoja! Niin kuin kai kaikissa.
Ja touringeisssa yleinsähän ponderi laitetaan sinne keulan vaahtomuoviin(?).
-
Minulla oli aikoinaan hiilikuituinen roiske suojat 1.8 krossi autossa ja kisa järjestäjä ilmoitti minulle että sinulla on todella heikko signaali ja kysyi mikä on homman nimi ja näytin auton niin ei auttanut kuin porata monet reiät ponderin alle ja se helpotti.
Jerzi
-
Osaako joku sanoa onko haittaa jos laittaa Spectrumi vastarin
kylkeen kiinni? Ilmeisesti ei siis kannata laittaa umpinaiseen
kohtaan alumiini tai hiilikuiturungossa ainakaan.
-
Minulla on ollut turistissa ohjausservon päällä, eikä ole ollut mitään ongelmaa.
-
Osaako joku sanoa onko haittaa jos laittaa Spectrumi vastarin
kylkeen kiinni? Ilmeisesti ei siis kannata laittaa umpinaiseen
kohtaan alumiini tai hiilikuiturungossa ainakaan.
Olettaisin että jos laitat kylkeen kiinni niin ponderi on silloin kyljellään? Pitää olla vaakasuorassa että toimii. Mulla on touring- autossa ponderi metallirattaisen servon päällä joka on kaikenlisäksi 3mm hiilikuitupohjalevyn päällä. Ei mitään ongelmia signaalin kanssa...
-
"Kylkeen kiinni" on sanontatapa, eli tarkotin tietysti päälle.
Jos siis ei saa olla kyljellään niin saako se sit olla ylösalaisin
(ajattelin monsterissa laittaa ylärungon alle)?
Jos laitan sen rungon päälle niin löytyy kyllä huippu paikka,
mutta olin ajatellu laittaa vastarin siihen kans!
Eli tietääkö kukaan onko siitä jommalle kummalle laitteelle haittaa? :roll:
-
Eli tietääkö kukaan onko siitä jommalle kummalle laitteelle haittaa? :roll:
Kaverilla taisi alunperin olla ponderi vastarin päällä kiinni -> aiheutti tosi pahat radiohäiriöt. Vastarin viereen sen voisi kyllä asentaan.
-
Eli tietääkö kukaan onko siitä jommalle kummalle laitteelle haittaa? :roll:
Kaverilla taisi alunperin olla ponderi vastarin päällä kiinni -> aiheutti tosi pahat radiohäiriöt. Vastarin viereen sen voisi kyllä asentaan.
Aha, onkos sillä kaverilla missäpäin se ponderi nyt? Ilmeisesti se
voi olla vieressäkin, jos kyljellään ei saa olla niin ilmeisesti se ei
kauheesti sivulleppäin "lähetä" juuri mitään.
Onko monella ponderi ja vastari ihan kylki kyljessä vierekkäin?
-
...
-
Aha, onkos sillä kaverilla missäpäin se ponderi nyt?
Taitaa olla etupuskurin päällä (turisti kyseessä). Itse ajoin jossain kisassa niin, että ponderi servon päällä ja servo melkein kiinni vastarissa. Kokeilemallahan se selviää, että aiheuttaako ponderi vastarin vieressä häiriöitä.
-
Niinhän se on, mutta olis kiva jos jollain olis valmista faktaa...
Pitääpä testata :roll:
-
Muistaakseni ohjeissa sanotaan, että ponderin voi laittaa myös kyljelleen, kunhan johto osoittaa eteen tai taakse.
-
Ponderi kannattaa ripustaa korista leikatun suikaleen varaan esim. puoliksi alustan ulkupuolelle niin, että sillä on vapaa yhteys maahan.
Ongelmia on ollut hiitin loppuvaiheessa, kun akun jännitteet on hiipunut tarpeeksi ja ponderilinja on mutkassa, jolloin dig. servo ottaa niin paljon virtaa, että ponderi menee "kyykkyyn" ja signaalia ei tule.
-
Mulla on mattoautossa ihan hiilikuituisen pohjalevyn päällä ja hyvin on toiminut. Ei ole kierroksia jäänyt laskematta kertaakaan vaikka kennoja on vähemmän, tosin mulla on yksi lisäkenno vastarille, josta siis myös ponderi saa virran.
-
Itsellä on tuo ponderi kiinni servoteipillä etupuskurin päällä ja se on mielestäni turvallinen paikka tuolle ponderille.
Siellä se on suojassa ja toimii hyvin.
-
Uutta tulossa AMB:lta?
http://www.rcinfos.com/2006/2006_07_31/amb_personal_transponder.jpg
With an integrated battery...
-
Mistä löytyy pondereita ja mihin hintaan?
Kuinka suuria virtasyöppöjä nuo on?
-
Mistä löytyy pondereita ja mihin hintaan?
Kuinka suuria virtasyöppöjä nuo on?
Tuossa vähän tietoa asiasta
http://www.medasec.com/do?action=group&id=60
Niitä ei vaan ole Medasecilla varastossa, mutta oisko rc pisteellä?