RC10.FI
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: fa-- - 18.09.10 - klo: 18.07
-
Eli onko kokemusta tai tietoa mistä sais hankittua vai löytyykö ylleensä mistään suoria akseleita kokoluokassa noin 1/5.
tänne voisi laittaa kokemusta akseleista myös oma valmmisteiset.
Kuvia-
-
http://rc4wdstore.com/2/product_info.php?cPath=19&products_id=574&osCsid=e195918e6217d316b5eda29522b01971 (http://rc4wdstore.com/2/product_info.php?cPath=19&products_id=574&osCsid=e195918e6217d316b5eda29522b01971)
varmaan näitä :shocked:
aika tyyriit
-
Kiitos kimantero juurikin näitä. olettaisin ainakin että tämä topikki oikea tähän kyselyyn vai eikä sitten? miksi? jerzirccar1.
Tosiaan vähän tyyriit on akselit tuolla http://rc4wdstore.com/2/product_info.php?cPath=19&products_id=574&osCsid=e195918e6217d316b5eda29522b01971
mutta juurikin sitä mitä tarkoitin. onkos väki tehnyt itse akseleita? ja minkälaisiin loppu tuloksiin päädytty.
-
Kiitos kimantero juurikin näitä. olettaisin ainakin että tämä topikki oikea tähän kyselyyn vai eikä sitten? miksi? jerzirccar1.
Tosiaan vähän tyyriit on akselit tuolla http://rc4wdstore.com/2/product_info.php?cPath=19&products_id=574&osCsid=e195918e6217d316b5eda29522b01971
mutta juurikin sitä mitä tarkoitin. onkos väki tehnyt itse akseleita? ja minkälaisiin loppu tuloksiin päädytty.
Menee OT puolelle
Tuntuu että täällä keskitytään nykyään enemmän vaan valittamaan turhista.
btw tuolla näköjään puhuttiin straight axlesta :embarrassed:
Tuommosen tekemiseen taasen tarviaa jo jonkunlaista CNC-konetta, tai melkoista mielikuvitusta.
-
cnc koneet on tuttuja ja niitä työkseni nykyään asennan mmm.plasmat, laaserit, mankelit, särmärit, leikkurit, puristimet, mutta ei ohjelmia jolla voisin tehdä valmiin ohjelman työstökoneelle. ja ongelmia myös sunnittelussa kuinka toteutan tuon pyörän navan/akselin yksi vaihto ehto olisi tosiaan tuo "pallo" olisi samalla suhteellisen tiivis ettei aivan karkein kiekka pääsisi sisään.
kokemuksia kaverit?
hei ja muuten jerzirccar1 se kirjoitetaan helsinki ei stadi...viisasteisitko jollain muulla saitilla...kiitos
-
jos et halua maksaa miljoonaa alumiinisesta niin Mad Forcen akseleista saa helposti levittämällä juuri niiin leveät kuin tarvitsee
http://www.rccrawler.com/forum/showthread.php?t=49048
siittä linkki lontoonkieliselle ohje sivulle
niistä voi jopa eliminoida noi ohjauspalat päistä jos haluaa aivan suorat eikä kiinnosta hifistellä taka-aurauksian kanssa
-
mad forcen akselit voisi olla muuten aivan ok ja tosiaan helpot muokattavat, mutta heikot rattaat ei kestä 1/8 koossa niin entä sitten 1/5 painot nousevat samoin tehot koneesta...
-
no ne twinin painevalu lautaspyörät voi unohtaa suoraan, se teräksinen vinoleikattu rataspari taitaa olla jo aika kestävää roinaa ja sitten siihen saa vielä karkastua suorahampaista joka on oikein shimmattuna kuulemma "ikuinen"
...on varmaan vähän käyttö tavasta kiinni :lol:
tuolla RcCrawler sivuilla porukka on ainakin tehnyt noita 1:5 / 1:6 largescale möyrijöitä madin akseleilla
-
no ne twinin painevalu lautaspyörät voi unohtaa suoraan, se teräksinen vinoleikattu rataspari taitaa olla jo aika kestävää roinaa ja sitten siihen saa vielä karkastua suorahampaista joka on oikein shimmattuna kuulemma "ikuinen"
...on varmaan vähän käyttö tavasta kiinni :lol:
tuolla RcCrawler sivuilla porukka on ainakin tehnyt noita 1:5 / 1:6 largescale möyrijöitä madin akseleilla
tuo kuulostaa jo paremmalle. laitatko linkkejä rattaisiin. luuletko että voisi kestää bensa koneen tehot? luultavasti seuraavaksi rupeaa sit jo antautumaan vetoakselit ja tasauspyörästökään ei mitään lujaa tavaraa näissä ollu. ?
-
tasauspyörästöä saa ainakin vahvistettua kun lisää sinne puuttuvat osat :cheesy:
lautaspyöriä ja pinjoneita voi etsiä osanumeroilla:
KYOMA050 (vinohampainen lautaspyörä pinjoni pari)
KYOIF21 (karkaistu 13T pinjoni suorillahampailla)
KYOIF106 (Karkaistu 43T lautaspyörä suorillahampailla)
IF parin hinnalla saa kaksi noita vinohampaisia joten luulisi että rahoilleen saa vastinetta :huh:
-
tasauspyörästöä saa ainakin vahvistettua kun lisää sinne puuttuvat osat :cheesy:
lautaspyöriä ja pinjoneita voi etsiä osanumeroilla:
KYOMA050 (vinohampainen lautaspyörä pinjoni pari)
KYOIF21 (karkaistu 13T pinjoni suorillahampailla)
KYOIF106 (Karkaistu 43T lautaspyörä suorillahampailla)
IF parin hinnalla saa kaksi noita vinohampaisia joten luulisi että rahoilleen saa vastinetta :huh:
tossa olet oikeassa tasauspyörästö tosiaan alumperin kasattu vain kahdella rattaalla vaikka sisään menee neljä tätä olettaakseni tarkoitit?
-
jeah !
-
Tämä ei aivan liity asiaan mutta täältä löytyy paljon vinkkejä tasauspuörästön,ohjauksen,iskareiden ynm. asioiden DIY valmistukseen.
http://www.rcuniverse.com/forum/forumid_234/tt.htm (http://www.rcuniverse.com/forum/forumid_234/tt.htm)
ja paljon rumia projekteja. :laugh:
-
tuollahan oli vaikkas mitä mielenkiintoista tähän aiheeseen liittyvää...kuten juurikin noista tasauspyörästöistä.
mitenkäs jos käytettäisiin peränä MCD:n rattaita ja tasaus pyörästöä olisiko tässä miään järkeä ja miksi ei? tässä olisi valmiit rattaat ja diffi joiden ympärille perän rakentaisi.
miksikäs muuten jerzin viestit on poistettu ne oli hyvin kantaa ottavia.
-
Tässä nopeaa luonnostelua jos siitä mitään selvää saa viivoja puuttuu eikä ole vielä perän mittoja mutta idean pitäs selvitä...
Ja tämä on LUONNOS joten en siedä vi...ua vaan tahdon rakentavia mielipiteitä mitä tehdä toisin ja miksi jokin asian on pielessä.
mutta mielipiteitä onko akseli visasta tehdä 3osasta. ajatuksia kuinka toteutan tuon navan ja akselin välisen liitoksen?
-
Hyvältähän tämä näyttää. Pinionin ulostulo diffistä ehkä vähän pitkä ja tarvinnee joka tapauksessa kannatin laakerin sisä- ja ulkopäähän "putkea". Noiden aiemmin linkitettyjen RC4WD:n Yota-akselien mukaisesti tehdyssä pallossa on huonona puolena heikko kääntyvyys. Yotassakin kun kääntää täydet, aukeaa palloon rako, josta lika pääsee akselin sisään, mutta ei sitten varmaan mistään ulos. Käännön kohdalla avoin ristinivel tai CVD-tyyppinen ratkaisu voisi olla toimivampi.
Muutama akselin kannatinlaakerin paikka tuonne tarvitaan myös eli akseliputken molempiin päihin ja pyörännapoihin. No jälkimmäisiä ei ole tuossa vielä piirrettynäkään.
-
Hyvältähän tämä näyttää. Pinionin ulostulo diffistä ehkä vähän pitkä ja tarvinnee joka tapauksessa kannatin laakerin sisä- ja ulkopäähän "putkea". Noiden aiemmin linkitettyjen RC4WD:n Yota-akselien mukaisesti tehdyssä pallossa on huonona puolena heikko kääntyvyys. Yotassakin kun kääntää täydet, aukeaa palloon rako, josta lika pääsee akselin sisään, mutta ei sitten varmaan mistään ulos. Käännön kohdalla avoin ristinivel tai CVD-tyyppinen ratkaisu voisi olla toimivampi.
Muutama akselin kannatinlaakerin paikka tuonne tarvitaan myös eli akseliputken molempiin päihin ja pyörännapoihin. No jälkimmäisiä ei ole tuossa vielä piirrettynäkään.
Lisäilin parit laakerit mielipiteitä? vetoakselista tulisi siis tässä tapauksessa 3osaiset. eli diffistä osa3:lle ja siitä osa4. onko järkeä?
-
Hyvältähän tämä näyttää. Pinionin ulostulo diffistä ehkä vähän pitkä ja tarvinnee joka tapauksessa kannatin laakerin sisä- ja ulkopäähän "putkea". Noiden aiemmin linkitettyjen RC4WD:n Yota-akselien mukaisesti tehdyssä pallossa on huonona puolena heikko kääntyvyys. Yotassakin kun kääntää täydet, aukeaa palloon rako, josta lika pääsee akselin sisään, mutta ei sitten varmaan mistään ulos. Käännön kohdalla avoin ristinivel tai CVD-tyyppinen ratkaisu voisi olla toimivampi.
Muutama akselin kannatinlaakerin paikka tuonne tarvitaan myös eli akseliputken molempiin päihin ja pyörännapoihin. No jälkimmäisiä ei ole tuossa vielä piirrettynäkään.
http://clodzone.com/?p=253 tuolta löytyy axialin akselista hyvä kuva. Tuohon malliin lähtisin ite tekemään, osat sisään ja kansi kiinni. Tosin tuossahan vois olla pinjonille erillinen kansi samalla tapaa kun Yotassa. Nivellyksestä olen samaa mieltä kun Penguin.
PS. Jos saat mallinnettua jonkinlaiset osat niin voin koittaa sulle vääntää niistä cnc-koneelle ohjelmat.
-
toihan olisi hyvä vaatii vaan aikas paljon suunnittelua tommoiset keskeltä halkeavat.. ongelma jos löytäisin vetoakselit joissa toinenpää pooritettu ja toisessa sitten tämä ristinivel selviäisin vähemmillä laakereilla tuossa akselin tuennassa. taka akseli menisi yhdella vetarilla per puoli ja etuakseliin vain vetoakslei jossa ristinivel ja pyörän navan akseli.. mielipiteitä?
-
mitäs jos tekis vetarit tuohon tyyliin onkohan poorituksen moduuli tavanomainen näissä pikku autoissa meinaan vaan pystyykö kukaan tekemään vai pitäisikö etsiä valmista vetoakselia?
Ajatuksia?
-
entäs näin minusta paras ajatus tähän mennessä? elilaakerit tulis noihin kohi missä lukkoo että laakerit. ymmärtikö joku.
-
akslein pään laakerointa ja napa.
Kenelläkään MCD:n tasauspyörästöä irtaallaan tarttesin mittoja lautaspyörän koko, diffin leveys ja halkaisija, laakeriden sisäkoolien mitat. nyt ainakin semmosta tulis mieleen.
Tarvitsen mielipiteitä mennäänkö metsään ja kuinka lujaa..mimmosia itse olette tehneet? kommentteja tulemaan.
-
Vielä puhe noiten Twin/mad-forcen akselien puolesta.
Sinne sisään sopii hobaon teräskuorinen Spiderdiffi, jossa on pikkurattaita sisällä 6.
Kaikkiaan siis 8. Painaa, muttei hajoa.
Kuoren voi rahalla vaihtaa alumiiniversioon. Tosin hintavaa taas.
http://www.rc4wdstore.com/2/product_info.php?products_id=645
-
Vielä puhe noiten Twin/mad-forcen akselien puolesta.
Sinne sisään sopii hobaon teräskuorinen Spiderdiffi, jossa on pikkurattaita sisällä 6.
Kaikkiaan siis 8. Painaa, muttei hajoa.
Kuoren voi rahalla vaihtaa alumiiniversioon. Tosin hintavaa taas.
http://www.rc4wdstore.com/2/product_info.php?products_id=645
mutta mutta entäs kun rengas koko kasvaa noin 170mm ja auton paino nousee väkisinkin 10kg ja hevosvoimat ja vääntö kasvaa samoin kokoon nähden tämän kokoluokan laitteissa varmaan ainut käytettävä viksu vaihtoehto voimanlähteeksi bensiini moottori. niin tulee mieleen entäs sitten vetoakselit? vai mitä olette mieltä jos oletaan että tarkoitus olisi saada suora akseli off roadiin/formula offroadiin. jossa iskut ovat kovia ja äkkinäisiä silloin voimansiirto ainakin 1/1 autoissa tuppaa antutumaan. mielipiteitä?
-
Kyllä saa olla koko järeät tuommosessa kaytössä että kestää.
Tarviaakos tuossa vetareissa nyt sitten olla sitä pooria, kun teet kemppilukon.
FOFFi käytössa varmaan toimii parhaiten, kun ei ole mitään tasauspyörästöjä haittaamassa :grin:
__
Tai lukitset sen axial tyyliin, jossa akselin pää näyttää: (__) vähän niinkuin tuolta.
Ja rattaaseen pulttaat jonkun umpimöntin jossa on vastaava kolo akseleille.
-
tarkoitus olisi jos tasasupyörästö olisi olemassa ainakin aluksi helpompi toteuttaa. saahan siihen sit tehtyä vaikka hydraulusen tai pneumaattisen lukon jos siltä tuntuu. eli jos toteuttaa akselin mcd:n rattailla ja diffillä ja akselit olisivat noi viimeisin versio eli ihan alkuperäisen näköiset mutta pyörän navalle tuleva pää olisi taas jyrsitty kahdelta kantilta jotta sinne saa top ruuvilla sitten lukittua tuon ristinivelen kiinni...?
Tuossa juurikin sain sähköpostia jossa kerrottiin MCD:n lautaspyörän halkaisijaksi 57mm joten kotelon koko kasvaa noin 65-67mm kuulostaako tämä isolle sii kotelo jonka sisässä lautaspyörä ja diffi majailee jos ajatellaan että akslein leveys on noin 450mm ja pyörät halkaisijltaan 170mm noin mittoja siis.
-
FOFFi käytössa varmaan toimii parhaiten, kun ei ole mitään tasauspyörästöjä haittaamassa :grin:
Heitit tuon vissin rautaisen kokemuksen pohjalta. Kyllä ainakin taka-akselilla on oltava diffi, joka ei ole lukittu, jos kääntyä meinaa rinteessä. Edessä voi harkita spoolia tai täysin lukittua diffiä, mutta tuo mädin akseli tarjoaisi mahdollisuuden myös torsenin käyttöön.
Mitä tulee noiden RC4WD:n akseleiden hintoihin ja kestoon foffissa, niin ei tuo $100 sinänsä paha ole, mutta toisaalta ne on vain kuoret ja kun tuon vääntään mutkalle, niin ei ole hirveän halpaa. Saa varmaan uusia samalla lähes kaiken mitä akselin sisällä on.
-
Kyllä penguin, kellään ei parempaa kokemusta varmaan asiasta olekkaan kuin minulla.
Rinteessähän käännytään perä eellä :roll:
Njoo, ilmeisesti osattiin päätellä se ettei clodin akseleita kannata turhaan kokeilla. Joten ne Yotat maksoi 300$, aika hinnakasta.
-
mutta mutta mites kuulostaako ja näyttäkö yhtään silta että akseli olisi realistista toteuttaa? voiko tuo ristinivel toimia tuossa? mielipiteitä? oliko torsenin lukko semmoinen että lukittuu kun saa riittävän iskun niin sanotusti koneelta.? vai oonko ihan hakoteillä? vähän aikkaa joskus offroadia harrastena näin muistelisin. vai sotkenko johonkin toiseen?
-
okei taas sain jotain aikaiseksi. akselisto tulee kahdesta osasta samaan tyyliin kuin madforcessa mutta vähän isompana eli noi ylimmäiset piirustukset on vanhoja..koitin ottaa kuvia madforcen akselin kanssa mutta nokialainen vähän tarkka valosta toivottavasti jotain selvää saa...ja tahdon mielipiteitä menee yksin puheluks.
-
Nyt on tulossa MCD:n perän hilut tasaus pyörästö, lautaspyörä ja pinjoni akseleineen niin saa kunnon mitat otettua.
juuri tässä mietin aluksi vain kyselin akseleita ja heittelin ajatuksia mutta tästä taisikin tulla projekti :)
joten jotta rojekti ei tyssäisi tähän tahdon ajatuksia akselin toimivuudesta... jookos.. kommenttia.
-
Nyt on tulossa MCD:n perän hilut tasaus pyörästö, lautaspyörä ja pinjoni akseleineen niin saa kunnon mitat otettua.
juuri tässä mietin aluksi vain kyselin akseleita ja heittelin ajatuksia mutta tästä taisikin tulla projekti :)
joten jotta rojekti ei tyssäisi tähän tahdon ajatuksia akselin toimivuudesta... jookos.. kommenttia.
Miksei toimisi, toimiihan tuo pienemmässäkin koossa. Ainakin mun kokemuksen olematon rintaääni sanoo että toimii.
Tuon toteutukseen tarviat vaan sorvia.
-
mutta mutta tuo ristinivel mietityttää oisko viksumpi semmoinen pallopää mikä lie nimeltään nivel? ja viimeisimpien kuvien mukaa kun attelin tehdä, toteutukseen tarttee ihan työstökeskuksen kun myös tämä pikku rattaan laakerointi on samanlainen kuin madforcessa ja akseli lohkeaa siltä kohin puoliksi. mutta katsotaan mitä saan tällä viikolla aikaiseksi koitan ainakin piirtää tarkat kuvat jos ne mitat saan. keikka hommeloihin huomenna lähdettävä niin iltaisin on aikaa miettiä hotellilla näitä....
Mutta ajatuksia?
-
Ei ole kauheesti edistynyt rojekti tällä viikolla, ei ole jaksanu millimetri paperia kaivaan laukusta esille. sen verran kuitenkin että emäntä soitti oli hyvin hyvin tyytyväinen pikku auton osista mitä saapunu postissa :) jessss. joten viikonloppuna päästään ottamaan mittoja rattaista ja diffistä,bajan lapio kumeista. koitan ehtiä piirtämään kuvat puhtaaksi myös.
jos tuo toteutus on nyt hyvä noin kommentoikaa...
-
Noniin osat tsekkailtu kyllä noista perän osiks on... tuli näköjään kaasarikin :smiley:...tarkoitus olis mitottaa akseli noille bajan lapio kumeille mutta ne näyttää aika onnettomilta tietäskö kukaan kertoa mistä löytyisi suurinpiirtein samalla halkaisijalla mutta jonkun verran leveämmät kumit ja järeämmät lapio kuviot omaavat pyörät? muut kumit on killerit fg ja fg orkkis iso sliksi niin näkee mittasuhteita. tossa kuvia.
-
ei ole leveämpi mutta lapio on "syvempi"
http://rc4wdstore.com/2/product_info.php?manufacturers_id=12&products_id=919&osCsid=a1000756f72c12427866ad47d980245a
(http://tracgear.com/product/rc4wd/tires/DesertStorm/g1/DSC_0491.jpg)
-
leveyttä renkailla saisi olla melkein tuplaten ton 160mm on whkä liikaa mutta 140 näyttäs jo realistisemmalta... löytyyköhän mistään?
-
leikkaa-liimaa-askartele :laugh:
elastista pikaliimaa vaan loctitelta ja beltit sisäpuolelle niin ei repeä saumasta, vanteiden levittäminenkin varmaan onnistuu "hitsaavalla" liimalla
-
siinä tapauksessa jos niin ruvetaaan tekemään niin vanteiden pitäisi olla halkaisijaltaan pienemmät jotta kumin profiili näyttäisi sit realistisemmalta. mutta taitaa jäädä multa tekemättä..
Piirtelin vähän tässä olis lopullinen versio akselin "keskiosasta eli tommoset tulee vastakkain ja sinne sisään jää diffit rattaineen samaantyyliin kuin madforcessa. ohessa kääntökuva samasta osasta. vielä pitäs yrittää piirrellä laakeri pesät sit tonne päihin ja niihin pyörännavat ja ne ristinivelet.
kommenttia onko hyvä noin vielä on helppo jotain muuttaa. katsokaa aine vahvuuksia toi akseli kuori on 3milliä paksua "putkea" onko riitävän vahva. noi osast kun liittää vastakkain sillon akselin leveys on 300mm ja laakeripesillä mitkä piirrän sinne päihin voi sit helposti pelata leveyden kanssa ja niihin saa helposti kiinni sitten esim 4linkin tangot.
Heip. sitten tuli semmoinen mieleen missä kulmassa tuon navan pitäisi olla siis etu akselissa. paljonko napa asteissa pysty linjassa käännetty taaksepäin? ymmärtikö joku mitä tarkoitan? tarvitsen tämän tiedon koska kun suunnittelen reikien paikat sitten siihen laakeripesään jossa kiinni pyörän napa.
edit: minulla on ongelma mietin katsokaa ensimmäistä kuvaa tarvitaan 81milliä paksu alumiini tanko jotta ton osan saapi tehtyä, olisiko sittenkin viisaampi tehdä toi osa kahdesta osasta? mielipiteitä kaivataan?
-
teen sen sittenkin näin varmaan...ajatuksia sanokaa nyt joku jotain.
onhan se aika palapeli :embarrassed:
-
Taitaa olla parempi tehdä noin osissa.
-
kiitos Bonzer.. näin ajattelin itsekkin on sentään yks joka kanssani samaa mieltä :laugh:
-
Nyt olis tarvista nivelille joko ristinivelet tai koiranluu tyylisiet. bajassa olis aika järeen kokoiset nivelet mutta onko muita vaihtoehtoja? kommenttia tulemaan niin pääsee rojekstissa etiä päin.
-
Itekkin välillä tsekkaillut, että miten on täällä edistytty. Luultavasti tämä on jo tullut valmiiksi, niinku nää projektit yleensäkin?
-
eikös yleensä projektit oo ikuisuus projekteja? :D
-
Itekkin välillä tsekkaillut, että miten on täällä edistytty. Luultavasti tämä on jo tullut valmiiksi, niinku nää projektit yleensäkin?
Ei ole tullut valmiiksi. Toni, huhuu, oletko hengissä? Pakkasia pitelee, olisi vähitellen hiukan aikaakin koneistushommiin.
-DIY