Huomasin tuossa lukiessani, että aika monella on autokarannut käsistä radio häiriön takia tai pikemminkin virran katkeamisen tai kiteen irtoamisen takia.
No niin myös itselläni Inferno 7.5 karvalakkimalli, mutta opin tästä tai oivalsin tähän ratkaisun joka on toiminut jo hyvällä menestyksellä parikin kertaa. Asensin kevyen jousen kaasuservoon joka yksin kertaisesti kääntää kaasun pois mikäli virtakatkeaa vastarista tai yhteys katoaa NÄPPÄRÄÄ! Hinta korkeintaan 50 senttiä ja saatta pelastaa isoilta kolhuilta ja vahingoilta.
hmm... Mutta sillonhan se servo ei jaksa edes vääntää kaasua kun koittaa ajaa... Ja jos jaksaa, niin sillonhan se jaksaa painaa kaasua sillonkin kun tulee radiohäiriö, jossa servo ei vain jää paikalleen vaan kääntyy koko ajan kaasua lisäten :wink: :roll:
Lainaus käyttäjältä: "todd"hmm... Mutta sillonhan se servo ei jaksa edes vääntää kaasua kun koittaa ajaa... Ja jos jaksaa, niin sillonhan se jaksaa painaa kaasua sillonkin kun tulee radiohäiriö, jossa servo ei vain jää paikalleen vaan kääntyy koko ajan kaasua lisäten :wink: :roll:
Ei sitä jousta olekkaan tarkoitus laittaa niin kireäksi ettei kaasua jaksa lisää kääntää. Vaan säätää jousen kireyden niin, että kun painat kaasun pohjaan lähettimestä ja sitten katkaiset virran kääntyy kaasu tyhjäkäynnille. No se ei välttämättä pelasta suorannaisessa radiohäiriössä, mutta kaikessa muussa se sitten pelastaakin. Esim. akut loppuvat vastarista tai lähettimestä, kide irtoaa vastarista tai lähettimestä, virtajohto kakeaa, servon johto katkeaa jne.
RC-Carista: Laita sopiva O-rengas luistikaasarille vetämään kaasaria kiinni jos sattuu radiohäiriö. Sekin auttaa...
Jousihommeli on soveltaen jo käytössä. Vanhat kuulakärkikynien jouset kunniaan!!! Niitä tarvitsee kolme jos meinaa vakioservon saada kääntymään :D!
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"RC-Carista: Laita sopiva O-rengas luistikaasarille vetämään kaasaria kiinni jos sattuu radiohäiriö. Sekin auttaa...
Jousihommeli on soveltaen jo käytössä. Vanhat kuulakärkikynien jouset kunniaan!!! Niitä tarvitsee kolme jos meinaa vakioservon saada kääntymään :D!
Itselläni on 1kpl kykinkellon vastavoimajousia vetämässä servon laitaan.
Hommaa hoitamaan on kehitelty erilaisia elektronisia "fail safe" systeemeitä. Niitä saa valmiina ja myös teko ohjeita on netti pullolaan. Toimii siten että kun singnaali syystä tai toisesta katkeaa niin kaasu servo palautuu. Suosittu esim polttis veneissä.
Lainaus käyttäjältä: "suonke-1"Huomasin tuossa lukiessani, että aika monella on autokarannut käsistä radio häiriön takia tai pikemminkin virran katkeamisen tai kiteen irtoamisen takia.
No niin myös itselläni Inferno 7.5 karvalakkimalli, mutta opin tästä tai oivalsin tähän ratkaisun joka on toiminut jo hyvällä menestyksellä parikin kertaa. Asensin kevyen jousen kaasuservoon joka yksin kertaisesti kääntää kaasun pois mikäli virtakatkeaa vastarista tai yhteys katoaa NÄPPÄRÄÄ! Hinta korkeintaan 50 senttiä ja saatta pelastaa isoilta kolhuilta ja vahingoilta.
Savagessa tuo on ihan vakiovaruste
niin on mutta ei toimi.. kokeileppa painaa kaasu pohjaan ja sit virrat kiinni niin ei palaudu kaasunkurkku kiinni.
tai ainakaan mulla ei palautunu
mulla ainaki sisään ajossa palautu, ku joutu ottaa jousen pois et sai kurkun pysyy 1/4 osan auki
jousi tai kuminauha (o-ring) on hyvä ja auttaa myös siinä tapauksessa että sähköt menee toisin kuin fail-safe
Mulla on fail-seiffi, ja hyvin toimii. kaikki muut se pystyy estämään paitsi sen jos patteri tai akku irtoaa. Siinä kun on tunnistin joka mittaa voltteja kokoajan ja kun ne laskee tarpeeksi ni jarrua vaan.
Lainaus käyttäjältä: "Erkhart"Mulla on fail-seiffi, ja hyvin toimii. kaikki muut se pystyy estämään paitsi sen jos patteri tai akku irtoaa. Siinä kun on tunnistin joka mittaa voltteja kokoajan ja kun ne laskee tarpeeksi ni jarrua vaan.
hmm... kuulostaa hyvältä mikä hintaluokka? miten asennetaan?
Takapuhelateisista autoista tuttuina ne alkukäyrää kiinnipitävät jouset ovat varmaan omiaan noihin. Itse katselin jos niistä sais "failsafen" värkättyä serpentiin!
Onkohan vaan liian jäykkiä vakiservolle?
Noi pakokäyrän jouset on ihan omiaan tohonkin hommaan, jos
vaan saat sädettyä sen sopivalle pituudelle.
Omassa Tr:ssäni on juuri tommoinen kiinni.
Ei ollu yhtään liian kiree ainakaan Futaban kuulalaakeroidulle
servolle, jossa ei taida olla yhtään sen enempää potkua
kuin vakio servoissakaan. :?
Saiskos kuvaa tälläsestä virityksestä!? KIITOS :wink: