Laitoin tälläisen "päiväkirjan" pystyyn Brushless Maxx projektistani:
http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/emaxx.html (vaatii selaimeen Flash playerin)
http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/brushless_kuvia.html (uusia kuvia, ei vaadi Flash playeria)
(..jos vaikka joku olisi kiinnostunut..)
Tarkoitus on päästä vielä keväthangilla ajamaan.. Kaikki neuvot, kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita.
Joo tuo projektisi kiinostaa minuakin kun nuo "harjattomat" ovat lähellä sydäntä. :)
Olenkin tuossa miettinyt että tuleeko "autoporukka" tosiaankin jäljessä moottorien teknisessä kehityksessä tällä hetkellä?
Vai onko jo tullut / tulossa luokkaa missä näillä saisi kilpailla?
Sähkölennokkipuolella kun nuo harjalliset moottorit ovat jääneet "leluihin" ja satunnaiseen käyttöön nykyään, sekä "ensikoneisiin".
Rakentelevat jo nykyään CD-Rom moottoreistakin niitä itse. :shock:
Tarkoitus olisi itsekin hankkia kanssa joku "sladitteluvehje" ja varustaa se harjattomalla sekä LiPoly akuilla, painon säästö olis melkoinen ja ajoaikaa sais tietty reilusti lisää.
Niin palataksen sun projektiis vielä niin näitä harhattomia on nykyään suuret määrät eri "setupilla", esim kannattaa katsoa moottoria ostaessa mille kennomäärälle se on tarkoitettu.
Toisekseen onko se "vääntömoottori" vai "kierroskone", nykyään kun tuo suuntaus on noihin vääntäviin moottoreihin menossa.
Pääsääntöisesti nämä kaksi eroittaa siitä että "kierroskoneet" ovat perinteiseen tapaan rakennettuja (Tosin akselilla pyörivätkin magneetit) kun taas "vääntömoottoreissa" pyörii ulkokehä moottorin päädyn ollessa "kiinteä".
Näissä harjattomissa on parasta se että ne ovat lähes huoltovapaita ja kestävät suuria virtoja koska ei ole hiiliharjoja muuttamassa ampeereita lämmöksi "harakoille".
Ole muuten varovainen moottoria ostaessasi sillä samankokoinen (Noin fyysisesti) harjaton antaa lähes tuplatehon harjallisiin "serkuihinsa" verrattuna, siinä voi tulla selvää jälkeä voimansiirrosta!
Noin 100g painava harjaton antaa yleensä tehoja noin 250w ja kun lähestytään 300g niin watteja irtoaa jo 900 hujakoilla (Lähde //www.torcman.de)!!!!!
Sillä sais jo "pelit" kylmää kyytiä! :twisted:
Edit Linkki lisätty http://www.modelflight.com.au/kontronik_twist_brushless_car.htm
Moottori ja ESC on jo hankittu ja lojuvat tuossa pöydällä... :p ..molemmat on suunniteltu/markkinoitu vartavasten E-Maxxia varten.
Moottori: Plettenberg MAXXimum
http://www.plettenberg-motoren.com/HP220_maxx/HP220_maxx.htm
ESC: Schulze 18.97KWF
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/futu-e.htm
No tuolla setupilla pitäs tapahtua kun 1000 Wattia irtoo tehoo.
Tuo BigMAXXimum motti on jo järkyttävä autokäyttöön, 1800W mikä "peli" sitä kestää kun samat tehot on kuin isossa rälläkässä! :shock:
Säätimiä ei vielä ole noille harjattomille autokäyttöön kovinkaan paljon, tuo ostamasi Schulze on Hacker Masterin kanssa niitä harvoja joita suomesta saa.
Uteliaisuuttani täytyy kysyä että mistä tilasit nuo "vermeet"? :D
Tilasin tavarat suoraan Plettenbergiltä sähköpostitse/faxilla.
On muuten hyvä muistaa, että tähän E-Maxxiin saa kiinni 2 moottoria, joten teoriassa voisi pistää kiinni 2 noita 1800 Watin BigMAXXimum moottoreita.. :D
Akut on vielä hankkimatta.. ajattelin aloittaa n. 10:llä kennolla.. ehkä GP3300:ia.
Saakos muuten noita Li-Poly kennoja Suomesta helposti? Hintaluokka?
Kyllähän LiPoja Suomesta löytyy. Hintakin on tullut ihan asiallisiin lukemiin. Käsittääkseni kuitenkin, eniten Suomessa myydyt LiPot ovat suunnattu lähinnä pienivirtaisiin puistokoneisiin (itselläkin yksi paketti). Hermannilta ehkäpä sitten löytyy tietoa sopivasta kennotyypistä/konfiguraatiosta, joka kestää nuo ÄLYTTÖMÄT tehot mitä projektisi lupaa.. :wink: Tosin, luulisi paketille tulevan hintaa aikalailla, jos järkevää, virrat kestävää pakettia pystytään ylipäätään rakentamaan nykykennoilla.
Kyllä niitä pystyy rakentamaan, mutta hinta tosiaan kohoaa valtavaksi. Nykyiset HD kennot antaa jo ihan mukavasti virtaa. Tarpeeksi kennoja rinnan niin ei ongelmaa.
Joo kyllähän nuo LiPot ovat tosiaan kehittyneet paljonkin.
Jos vertaa LoPolyjä NiCD akkuihin niin painon perusteella ovat ylivoimaisia.
Itselläni on Kokam 2*1500HD pakka (7.2v) josta irtoaa 10C hetkellisesti, painoa tuolla pakalla on kaapeleineen 100g!
Eli jos tuollaisia "heittää" rinnakkain kolmet niin pitäisi irrota 45A hetkellista, sekä paino olis näillä alle 300g (4500mAh).
Tosin sehän ei riitä sun "monstemoottorille" sekun taitaa tarvita 60A-100A virtoja ja silloin NiCd jää ainoaksi vaihtoehdoksi noin rahallisesti ajateltuna! :?
Voi olla että tarvitset niitäkin kahdet rinnan että saat moottorisi "nälän" tyydytettyä.
Edit Tehokkaita LiPoly kennoja myy ainakin Sabe http://www.sabe.fi/hobby/index.php ja Printec Hobby http://www.printechobby.fi/fin.html
voipi tulla aika hieno ja mahtava maxi tuosta 8) Itellä ei kyl rahat riittäs moiseen :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"Itselläni on Kokam 2*1500HD pakka (7.2v) josta irtoaa 10C hetkellisesti, painoa tuolla pakalla on kaapeleineen 100g!
Taitaa Hermanni olla 3*1500. Just punnitsin oman 3*1500HD pakan ja painoa 110g. En kyllä keksi tuohon millä painoa sais 10g poiskaan :roll: .
Hei ihan tosi toi ei enää ole tervettä.. Mikä tekee siitä entistä mielenkiintoisempaa :lol: mahtaa virrankuluts olla "mukava". Jos oletetaan että hyötysuhde on 100% ja teho 1000W sekä jännite 14,4V niin virtaa kuluu 69,5A :lol: Todellisuudessa hyötysuhde ei kuitenkaan ole 100% eli virtaa kuluu enemmän.. Nyt on jo niin väsy että en jaksa laskea kauanko 3300mAh akku kestäisi.
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"...harjaton antaa lähes tuplatehon harjallisiin "serkuihinsa" verrattuna, siinä voi tulla selvää jälkeä voimansiirrosta!...
Tässä hieman tietoa voimansiirrosta:
- kaikki vetarit (4 + 2kpl) on vaihdettu MIP:n teräksisiin
- vaihdelaatikosta olen korvannut alkuperäiset ns. "Idler gearit" teräksisillä
- diffit on vielä päivittämättä, mutta tulen hankkimaan (kunhan saan rahat kasaan.. :D ) Unlimited Engineeringin diffit, joitten pitäisi kestää aikamoista rääkkiä..
Osaako joku arvioida, onko näillä kahdella eri diffiversiolla suurikin ero?
( http://www.unlimitedengineering.com/cgi-bin/store/13540.html )
( http://www.unlimitedengineering.com/cgi-bin/store/13540B.html )
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"......
.....Osaako joku arvioida, onko näillä kahdella eri diffiversiolla suurikin ero?
( http://www.unlimitedengineering.com/cgi-bin/store/13540.html )
( http://www.unlimitedengineering.com/cgi-bin/store/13540B.html )
Jälkimmäinen on varmaankin parempi, koska siinä on enemmän näitä spyder geareja (8kpl), ylemmässä on vain 6 spyder gearia.
En tiedä mitä tämä vaikuttaa käytännössä, hiljaisempi, kestävämpi, vakaampi, varmempi.. tms?
Suosittelen (en tiedä miksi :mrgreen: ) ostamaan tuon alemman, koska siinä on edemmän kaikenlaisia härpäkkeitä, ja on varmaan laadukkaampi, siinä voi myös olla enemmän toiminta ominaisuuksia.
Itse olin ajatellut hankkia nuo "edulliset" :) 6 spyder gear diffit..
Olen ymmärtänyt, että nuo olisivat jonkin verran kevyemmät, mutta aivan riittävän kestävät..
Diffirasvoihin/-öljyihin en ole ehtinyt vielä perehtymään.. tuolta Ameriikan forumeista luin että 50000 w silicon oil olisi sopivaa tavaraa tälläiseen Brushless Maxxin diffiin..
Lainaus käyttäjältä: "Spin"Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"Itselläni on Kokam 2*1500HD pakka (7.2v) josta irtoaa 10C hetkellisesti, painoa tuolla pakalla on kaapeleineen 100g!
Taitaa Hermanni olla 3*1500. Just punnitsin oman 3*1500HD pakan ja painoa 110g. En kyllä keksi tuohon millä painoa sais 10g poiskaan :roll: .
No niinkun kirjoitin mulla on 2kpl Kokam 1500HD kennoa sarjassa, toi kaapeli/liitinsetti mulla ton "ylimääräisen" painon tekee. :lol:
Lainaus käyttäjältä: "turtle"
Tässä hieman tietoa voimansiirrosta:
- kaikki vetarit (4 + 2kpl) on vaihdettu MIP:n teräksisiin
- vaihdelaatikosta olen korvannut alkuperäiset ns. "Idler gearit" teräksisillä
- diffit on vielä päivittämättä, mutta tulen hankkimaan (kunhan saan rahat kasaan.. :D ) Unlimited Engineeringin diffit, joitten pitäisi kestää aikamoista rääkkiä..
Osaako joku arvioida, onko näillä kahdella eri diffiversiolla suurikin ero?
( http://www.unlimitedengineering.com/cgi-bin/store/13540.html )
( http://www.unlimitedengineering.com/cgi-bin/store/13540B.html )
Joo terästä tossa tarvitaan, muuten hajoo kertaruopasulla. :twisted:
Tässä muutamia uusia kuvia projektista:
http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/brushless_kuvia.html
Tarkoitus olisi tehdä n. 3mm hiilikuitulevystä custom-alusta, jottei paino nouse liikaa.. osaako joku antaa vinkin jostain "pajasta", jossa voisi pientä korvausta vastaan :) leikauttaa hiilikuitulevyä esim. CAD-tiedoston tai sitten ihan mallikappaleen mukaan?
Mikä on harjaton moottori :?:
harjaton moottori = hiiletön moottori
Tuleeko videoita :?:
Käykääs noila sivuilla: http://www.xtremercracing.com/E_Maxx_Parts_and_Accessories.cfm
Ootko huomannut samanlaisen savagen :?:
http://nitrotrucks.surfmysites.com/brushless/hpi/index.html
no oho minä sanon!!!! siis sähkö savage mielenkiintoista!!! :mrgreen: nyt taitaa e- max jäähä kakkosex 8)
Kyllä tuo Savage on varmaankin edullisempi vaihtoehto tälläiseen Brushless monsteriin, mutta enemmän on tarjolla tietoa ja kokemuksia siitä mitä kaikkea E-Maxille pitää/kannattaa tehdä, kun hiilettömän laittaa kiinni.. ..luultavasti ihan "jees peli".
..alkuperäisiä E-Maxx osia ei minulle taida käyttöön jäädä, kuin vaihdelaatikon kuoret ja pari vaihteiston ratasta.. kaikki muu osat on vaihdettu. :shock:
turtle ootko muuten päässy jo testaa autoos. Mites pitkällä se on jo?
Hienoa! Hyvä projekti sulla, mutta itellä hyväkun rahat edes E-maxxiin riittää.
E-Maxx on hieno auto, ja se ansaitsee sun vehkees :)
Lainaus käyttäjältä: "!marco!"turtle ootko muuten päässy jo testaa autoos. Mites pitkällä se on jo?
Ajamaan en pääse vielä ainakaan kuukauteen... ei tässä mikään kiire ole. :D Paljon on osia tällä hetkellä postin kannettavana... ens viikolla pitäis tulla iso kasa tavaraa.
Iskarit ja diffit tilasin toissapäivänä, joten oikeastaan tilaamatta on enää akut (ja kunnon laturi). Ajattelin tilata ebay:sta semmosen "24 kpl GP3300 kennoja" -paketin. En ole vielä aivan varma monellako kennolla ajan, 10, 11 tai 12, saa nähdä??
Radiona mulla on Multiplexin Proficar 301 ja vastari on pikkuruinen Schulze Alpha-440.
Turtle, noista akuista tuli mieleen. Että, jos et ole mätsättyjä kennoja tilaamassa, niin mätsäämättömien GP3300:n kennohinta Suomessa on 6,60e/kenno Printec Hobbylla ( http://lennokit.net/viewtopic.php?t=4751 ). Tietty, kannattaa kysyä samasta paikasta, mistä laturin tilaat, josko sieltä kennoja sais. Tuolla määrällä kennoja pitäisi saada jo paljousalennuksella. Ajattelin vaan, että ei tarvitsisi kaikkea Suomen ulkopuolelta tilata.. :wink:
paljos toi sun harjaton konees muuten kaikenkaikkiaan makso noparin kanssa?
Kiitos hellgren jälleen loistavasta vinkistä, joo kennojen ei tarvitse olla välttämättä mätsättyjä.. tod.näk ostan 10 kennoa tuolta printeciltä ja aloittelen niillä..
!marco! moottorin ja noparin hintaa en uskalla tänne laittaa.. vaimo voi saada selville :wink: (..ja kyllä noitten hinnat netistä löytyy)
noniin.. projekti etenee hitaasti, mutta varmasti.
Käytin juuri pari kolme tuntia diffin kasaamiseen ja säätämiseen.. pääsin sen kanssa suurin piirtein puoliväliin, tarkkaa hommaa kuin kirpun n*inti :).. täytyy jatkaa huomenna loppuun.. toisen diffin kanssa uskon selviäväni alle tunnissa, nyt kun on ensimmäisen kanssa huolella harjoiteltu.
Nyt on kaikki tarvittavat osat projektiin tilattu.. laturi, akut ja kori ovat vielä matkalla Suomeen... ..teorissa voisin päästä muutaman viikon päästä jo ajelemaan, mutta saa nähdä miten käy käytännössä.
Tässä vielä kuva työmaalta:
http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/tyomaa.jpg
...
Niin jokos moottori on tullut, itseäni kiinostaa sen suorituskyky vaikkakin oma valinta on jo tehty (Lehner 4200 Basic).
Tuolla moottorillasi kun suositus on 12 kennoa ja silläkin määrällä ampeerit lähentelee sataa (Hyötusuhdettahan sille luvataan 91%)!
Tosin Plettenberg on "vanha" valmistaja ja sen malliston hyötysuhteet on pääsääntöisesti ollu 90% kummankin puolin (+/-2%).
Akut joutunet laittamaan sarjaan jotta 12 kennoa "täyttyy", no onhan autossasi tilat valmiina.
Odottelen mielenkiinolla projektisi valmistumista. :wink:
turtle, paljonkos tuli hintaa moottorille&noparille?
ajattelin ite alottaa brushless tc3 projetkin, katsoa jos sen sais kulkemaan lujempaa 8)
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Kiitos hellgren jälleen loistavasta vinkistä, joo kennojen ei tarvitse olla välttämättä mätsättyjä.. tod.näk ostan 10 kennoa tuolta printeciltä ja aloittelen niillä..
!marco! moottorin ja noparin hintaa en uskalla tänne laittaa.. vaimo voi saada selville :wink: (..ja kyllä noitten hinnat netistä löytyy)
lähetä se mulle yksityisenä viestinä.. aatein ostaa stambeden ja sitten siihen ehkä saman konen.. :)
Hermanni:
Joo, moottori ja säädin tulivat jo 3 viikkoa sitten, etkö katsonut kuvia?
http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/brushless_kuvia.html
Akut on myös tilattu.. 24 kpl GP3300 kennoja on tulossa.
!marco! ja Jethron:
Tuolta löytyy hintatietoja: (Noi on ehkä hieman yläkanttiin, mutta kyllä tosta jonkinlaisen käsityksen varmaan saa.)
http://www.gpracing.de/prices.htm
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Hermanni:
Joo, moottori ja säädin tulivat jo 3 viikkoa sitten, etkö katsonut kuvia?
http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/brushless_kuvia.html
Akut on myös tilattu.. 24 kpl GP3300 kennoja on tulossa.
!marco! ja Jethron:
Tuolta löytyy hintatietoja: (Noi on ehkä hieman yläkanttiin, mutta kyllä tosta jonkinlaisen käsityksen varmaan saa.)
http://www.gpracing.de/prices.htm
Joo katsoin kyllä mutta taisi jotenkin moottorin kuvat "unohtua". :oops:
Tuo sun "kennosatsis" on aika vakuuttava. :D
Joo täälläkin projekti etenee, hitaasti, mutta varmasti.. kaikki tarvittavat osat on hankittu, nyt täytyisi vielä löytää jostain aikaa. :D
Seuraavaksi pitää avata vaihteisto ja vaihtaa sinne muovisten idler gear:ien tilalle metalliset, sitten on vielä korin maalaus, rengaskulmien säädöt, "ruuvien lukitus", moottorin + noparin kiinnitys...
Laitan pikapuoliin uusia kuvia, tästä tulee kyllä sairaan hieno peli.
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Joo täälläkin projekti etenee, hitaasti, mutta varmasti.. kaikki tarvittavat osat on hankittu, nyt täytyisi vielä löytää jostain aikaa. :D
Seuraavaksi pitää avata vaihteisto ja vaihtaa sinne muovisten idler gear:ien tilalle metalliset, sitten on vielä korin maalaus, rengaskulmien säädöt, "ruuvien lukitus", moottorin + noparin kiinnitys...
Laitan pikapuoliin uusia kuvia, tästä tulee kyllä sairaan hieno peli.
No meinasinkin jo eilen kirjoitella mistä moinen "hiljaisuus" projektissasi johtuu?
No kuvia odotellessa..............
Tässä luvatut kuvat:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Fbmaxx1.jpg&hash=96fd37e8915498c1f5f9d53d2ec2b1fa7a1edac3)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Fbmaxx4.jpg&hash=05108e2aa4172eea7fdc57649c440a9965663c5a)
TUO ON UPEAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"TUO ON UPEAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Samat sanat! 8)
Tässä vielä muutama lisäkuva faneille:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Fbmaxx2.jpg&hash=886a3671bb1818ee1dd5d38407e267cea595cccc)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Fbmaxx3.jpg&hash=9340e872ce4bf885cc4e98e7ee4b75504c26c336)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Fbmaxx5.jpg&hash=3dac2e2cbde87d53f0d3abaf951dd35fb0cc0b26)
*kuolaa* tekis samanlaisen polttisversiosta..
Millon aiot kokeilla ekan kerran, vai onko sillä jo ajettu? :D
Sisällä ku ajat ja hipaset kaasua, ni menee viel puuseinästä läpi :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"Millon aiot kokeilla ekan kerran, vai onko sillä jo ajettu? :D
Ei noin siisti autoo viiti liata! :wink: Vai mitä........
Lainaus käyttäjältä: "AssoPoika"Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"Millon aiot kokeilla ekan kerran, vai onko sillä jo ajettu? :D
Ei noin siisti autoo viiti liata! :wink:
No miksi helkatissa siihen on hankittu hienot moottorit :D No juu, ei tohtisi tuollaista käyttää
Eipä :twisted:
Katsotaan, koska pääsee ajamaan.. aika paljon on vielä tekemistä.. tosin tänään ois taas tarkoitus käännellä ruuveja ja muttereita.
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Katsotaan, koska pääsee ajamaan.. aika paljon on vielä tekemistä.. tosin tänään ois taas tarkoitus käännellä ruuveja ja muttereita.
Jep jep, täällä kanssa odotellaan koska E-Maxx liikkuu omin voimin. :D
Mutta erittäin hyvältä näyttää jo tässä vaiheessa, voiton puolellahan tuossa projektissasi jo olet!
Nätti. Sitten vaan vitejoita kehiin kun pääsee ajamaan :mrgreen:
"Aika" hieno! :shock:
:shock: Onko toi jollain "kameleonttimaalilla" maalattu? :? Siis runkoa meinaan, kun vähän näyttäis siltä..... :?
Lainaus käyttäjältä: "tomppa82":shock: Onko toi jollain "kameleonttimaalilla" maalattu? :? Siis runkoa meinaan, kun vähän näyttäis siltä..... :?
Samaa minäkin kattelin,näyttää nuo rungonosat jotenkin muovisilta......siis onhan ne alumiinia :oops: ?
Voisi muuten tulla erittäin nätti jos kopan maalaisi kameleonttimaalilla... :twisted:
Tässä hieman materiaaleista/osista, olen yrittänyt valita kaikki osat tarkkaan... tarkoitus on että auto olisi todella KESTÄVÄ, mutta samalla mahdollisimman KEVYT.
- Siniset osat on RPM:n valmistamia muoviosia.
- Alustan yläosa on 3 milliä paksua alumiinia
- Alustan alaosa, johon akut tulee on 3 milliä paksua hiilikuitua.
- Alustan alatuet 7075 alumiinia, valmistaja FullForce RC
- Skid platet pohjassa on 2 milliä paksut ja "titaania", valmistaja Great Assembly RC (GA)
- Bulkheadit on alumiinia, valmistaja GA
- Diffit ovat Unlimited Engineering:in (UE) valmistamat 6-spyder gear diffit
- Iskareita vain 4 kpl, UE:n valmistamat
- Ohjaus- ja takatukivarret on "titaania", valmistaja UE
- Kaikki vetarit MIP:tä
..tuossa oli nyt joitain tärkeimpiä... koria varten ostin Spaz Stix:in kromi-hopea maalin.
Lainaus käyttäjältä: "Jethron"turtle, paljonkos tuli hintaa moottorille&noparille?
ajattelin ite alottaa brushless tc3 projetkin, katsoa jos sen sais kulkemaan lujempaa 8)
Hiukan OT,mutta TC3:een olen itse harkinnut Novakin SS5800 tai SS4300:sta.Onkohan näistä kenelläkään kokemusta/parempaa tietoa? Saisivat vaan olla sallittuja kisoihinkin :(
Odotellaan sitä tietoa noista novakeista.. Mutta sellasen käsityksen olen saanut, että jos ei uusia malleja novakilta ole tullut.. Niin nuo novakin harjattomat ovat auttamattomasti tekniikaltaan vanhentuneita, tehottomia harjattomia. Korjatkaa nyt, jos asiaan on tullut muutosta.. Mutta käsittääkseni nämä keski-eurooppalaiset, varsinaisesti lennokkeihin suunnatut harjattomat, korjaavat potin.
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"Odotellaan sitä tietoa noista novakeista.. Mutta sellasen käsityksen olen saanut, että jos ei uusia malleja novakilta ole tullut.. Niin nuo novakin harjattomat ovat auttamattomasti tekniikaltaan vanhentuneita, tehottomia harjattomia. Korjatkaa nyt, jos asiaan on tullut muutosta.. Mutta käsittääkseni nämä keski-eurooppalaiset, varsinaisesti lennokkeihin suunnatut harjattomat, korjaavat potin.
Novakin harjatonta näin muuten jo "alennusmyynnissä" säätimen kanssa vähän yli 200$, entisen yli 400$ ovh sijaan!
En kylläkään suosittele tuota yhdistelmää koska säädin on toisaan sensoreilla varustetuille moottoreille tarkoitettu, ja jos haluat joskus ostaa tehokkaamman moottorin niin säätimelläsi et tee siinä tapauksessa mitään (Tosin moottori saattaa toimia tavallisellakin säätimellä).
Joo tuosta sensoreilla varustetusta harjattomasta tuli mieleen että kun olin itse ensimmäistä harjatonta moottoria ja säädintä ostamassa, niin myyjältä kysyessäni että tarviikos tuo moottori sensorillisen säätimen vai toimiiko ilman sesoreita johon kummastunut myyjä kysyi mitä sensoreita (Myyjä on muuten alalla kauan toiminut ja tuo maahan mm Hacker Masterin ja Kontronikin tuotteita)...... :D
Että sen verta aikaa on vierähtänyt tuostakin, no niitähän ei ei enään ole kuin tuolla yhdellä valmistajalla...........
No nyt on kulunut siitä jo puoli vuotta ja on kokemuksia neljän eri valmistajan harjattomista.
Tuokin määrite autokäyttöön tai lennokkikäyttöön on noissa harjattomissa kierroskoneissa "hämärtynyt", suurin ero niillä kuin on vain käämityksessä.
Siis onko millekä kennomäärälle käämitty ja onko ns kuumakääninen vai kylmä, näkyvin ero noilla vain on että autokäyttöön jotkut valmistajat tekevät jäähdytys ripoja kuoreen.
Todella hieno projekti. Jään odottamaan innolla sen valmistumista ja videoita :D
Kori on maalattu ja läjän akkujakin hain tullista tänään.. ..täytyypä laittaa uusia kuvia kunhan saan koriin tarrat paikoilleen.
Uusi laturi ja poweri lojuvat myös tuossa pöydällä..
Pikkuisen projektin valmistuminen siirtyy.. ..jouduin tilaamaan uuden pienemmän (65T) spur gearin. Kunnollisia 5mm pinioneita on vaikea löytää, joten on pakko vaihtaa hampaattomampi isoratas, että saan välitykset kohdalleen nykyisillä pinioneilla..
Samalla tuli tilattua uusi slipper kytkin ja vahvempitekoiset rattaat vaihdelaatikkoon.
..videoita tulee varmasti kunhan saan auton ajokuntoon.
Etkös sä jo kerran tilannut sinne metallirattaat ?
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Pikkuisen projektin valmistuminen siirtyy.. ..jouduin tilaamaan uuden pienemmän (65T) spur gearin. Kunnollisia 5mm pinioneita on vaikea löytää, joten on pakko vaihtaa hampaattomampi isoratas, että saan välitykset kohdalleen nykyisillä pinioneilla..
Samalla tuli tilattua uusi slipper kytkin ja vahvempitekoiset rattaat vaihdelaatikkoon.
..videoita tulee varmasti kunhan saan auton ajokuntoon.
No tuolla moottorillasi on välitykset "kunnossa" miten päin vain, toinen juttu on sitten kuinka lujaa autosi haluat kulkevan. :D
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Etkös sä jo kerran tilannut sinne metallirattaat ?
Tällä hetkelle löytyy ainoastaan teräksiset idler gearit..
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"..No tuolla moottorillasi on välitykset "kunnossa" miten päin vain, toinen juttu on sitten kuinka lujaa autosi haluat kulkevan. :D
Kunnollisia 5mm pinioneita mulla on 16T 17T ja 18T. Tuolla 65 spur gearilla toi 16 antanee huippuiksi noin 51 km/h ja 18 noin 64 km/h.. (Isompia pinioneita mulla on aina 23T asti, mutta ne on porattu "normaaleista" pinioneista 5mm akseliin sopiviksi.)
Vauhti on sopivaa luokkaa.... 8)
Toihan menee noil koneilla vaikka satasta jos haluut :D Todella hieno projekti onnitteluni. Jos viel saat sen toimivaks ja pitkä ikäseksi niin sunhan kannattaa alkaa myymään sitä ;)
Hintakin olisi käyttäjäystävällinen :wink:
Tässä näitä luvattuja kuvia:
(Kuvien laatu ei ole kummoinen, täytyy ottaa uusia kuvia päivänvalossa, niin kori pääse paremmin kiiltelemään.)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2F21bmaxx.jpg&hash=c1bf6d396c958103aa0941a0c8bab5f6371894b1)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2F23bmaxx.jpg&hash=2c2ef8ff61daee07de3c9aaf044b1cd08b9c1722)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2F22bmaxx.jpg&hash=69c8e174118bce4dcecd5ed6c32346c2c55f99ad)
"ihan" hieno 8)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.click-smilies.de%2Fsammlung0903%2Fcool%2Fcool-smiley-010.gif&hash=1a4ebf3003bbcad3abf329d93375db3e003809b2) Hiano on.
Jää muut kakkoseks :mrgreen:
Tuleeko pian videoo :?:
Miks ei oo ku yhet iskarit/rengas? :shock:
Todella hieno :o videota jään odotteleen
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Miks ei oo ku yhet iskarit/rengas? :shock:
4 kpl laadukkaita jämeriä 1/8 iskareita riittää mainiosti.. ..kuten aikaisemmin mainitsin yritän pitää auton mahdollisimman kevyenä.
Kiitoksia kaikille kehuista.. videoita tulee aikanaan, ei ihan lähiaikoina kuitenkaan.
ehkä hieman offtopic,mut käykö noi t-maxxin ja e-maxxin alustan ja voimansiirron osat kuinka hyvin keskenään?
Käy :roll:
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"ehkä hieman offtopic,mut käykö noi t-maxxin ja e-maxxin alustan ja voimansiirron osat kuinka hyvin keskenään?
Vaihdelaatikot ovat erilaiset ja itse alusta (chassis) on erilainen... muuten taitaa olla samat osat käytössä.
Aattelin laittaa nyt alkuviikosta tilaukseen E-maxx:n.Mitä olis hyvä tietää,kun noita "viriosia" alkaa hommaileen? Towerista aattelin tilailla ainakin jotain ,mut onko muita hyviä mestoja ?, ja onko tossa kyseisessä autossa joitain heikkoja kohtia ,jotka pitäs ensisijaisesti vaihtaa parempiin ?
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Etkös sä jo kerran tilannut sinne metallirattaat ?
Tällä hetkelle löytyy ainoastaan teräksiset idler gearit..
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"..No tuolla moottorillasi on välitykset "kunnossa" miten päin vain, toinen juttu on sitten kuinka lujaa autosi haluat kulkevan. :D
Kunnollisia 5mm pinioneita mulla on 16T 17T ja 18T. Tuolla 65 spur gearilla toi 16 antanee huippuiksi noin 51 km/h ja 18 noin 64 km/h.. (Isompia pinioneita mulla on aina 23T asti, mutta ne on porattu "normaaleista" pinioneista 5mm akseliin sopiviksi.)
Vielä kysymys noista pinjoneista, mistä olet niitä ostellut?
Itselläkin on tarve saada 4mm ja 5mm akselinreijällä olevia pinjoneita (Eikös "vakio" ole 3.17mm)?
Niitä tarvitsisin että pääsisin testailemaan muitakin harjattomia tuossa "spedessä".
Noi 16, 17 ja 18T kunnolliset 5mm pinionit tilasin Plettenbergiltä:
http://www.plettenberg-motoren.com/HP220_maxx/HP220_maxx.htm
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Noi 15, 16 ja 17T kunnolliset 5mm pinionit tilasin Plettenbergiltä:
http://www.plettenberg-motoren.com/HP220_maxx/HP220_maxx.htm
Thanks....
Eipä niitä 5mm reiällä olevia taida muualta saadakaan, nyt olis vielä ne 4mm akselin reiällä olevat hakusessa?
Jokos autosi on muuten liikkunut omin voimin?
Tuossa vielä 2. pinioni linkki, ihan hyvä valikoima, mutta nämä ovat normaaleista pinioneista porattuja, mutta 4mm se ei varmaan haittaa -> 5mm porattuihin ei jää toiselle puolella paljoa metallia jäljelle, joten ne eivät ehkä kestä niin hyvin brushless rääkkiä..
http://www.finedesignrc.com/cars-trucks.asp
Pientä statusraporttia:
Taas tuli pientä aikalisää... moottori on fyysisiltä mitoiltaan niin iso etten pysty käyttämään tuota 65T isoratasta ja noita hyviä 16T, 17T ja 18T pinioneita.. pitää laittaa vähintää 68T isoratas, jos noita pinioneita haluan käyttää.. multa löytis kyllä yksi 22T pinioni, mutta jos 65/22 välityksillä lähtisin ekalle testiajolle, voisi vauhtia olla hieman liikaa :D ~ 70km/h (68 ja 70 spur gearit on jo tilattu)
Vaihdelaatikko on päivitetty.. tai itseasiassa ostin kokonaan uuden, johon vaihdoin kestävämmät sisuskalut.. kyllähän sitä on hyvä olla toinen laatikko varalla..
Tavoite on että ensi viikolla pääsisin ekan kerran 'ratin taakse'.. ..saa nähdä onnistuuko.
Tässäpä uusia kuvia:
Moottori ja vaihdelaatikko:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Fmot_tran1.jpg&hash=7ad117aee458ce5463b46993fd260ff8b024f4fd)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Fmot_tran2.jpg&hash=f287c81a1878d572ece4786528858efe41e9cdbd)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Fmot_tran3.jpg&hash=793f56541e7f2a1c87bf8ba7b470790cbeb8ab51)
5mm pinionit:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2F5mm_pinion.jpg&hash=c5f767d0d1adff15c1fcb277c065022f098003c1)
Akut:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Fakut.jpg&hash=23a58aca3e96d5e4c295663554ede29656b2f946)
Laturi ja poweri:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Flatpower.jpg&hash=91538ff6d2a144579c358b4c18f1dca971cd8be0)
Diffit:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Fdiffit.jpg&hash=a4e98d192b150811d546752f244ce878cda03c7d)
Siis ei.... vetää sanattomaksi......... Siis tosta ei voi tulla muuta kun tappo kone :) Tuleekos tohon kaks mottii vai toi yks vaan? Minkälainen nopari?
Oishan siinä paikka toisellekin moottorille, mutta kyllä yksi tälläinen riittää vallan mainiosti.
Yhdellä moottorilla ja 12 kennolla taitaa tämänhetkinen e-maxxin vauhtiennätys olla 51 mph eli yli 80 km/h
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Oishan siinä paikka toisellekin moottorille, mutta kyllä yksi tälläinen riittää vallan mainiosti.
Yhdellä moottorilla ja 12 kennolla taitaa tämänhetkinen e-maxxin vauhtiennätys olla 51 mph eli yli 80 km/h
Joopa joo :) alkaahan se olemaan aika riittävästi. Toi konehan ei kärsi vaikka joutuu kiihtymään "hiljaa" niinkuin vastaava hiilellinen tekee?
Problems problems...
Vieläkään en ole päässyt ajamaan.. parhaillaan odottelen ohjausservoa postilaatikkoon saapuvaksi. (hitec 645mg tulossa)
...mulla on/oli ohjausservoksi varattu hitecin 5945mg digiservo, mutta siitä tuli savut ulos, kun suoritin pientä digiservon "perushuoltoa". :D Noh, eipä tuo mitään onneksi tuo digiservo tuli kaupanpäällisiksi, kun aikanaan ostin tuon käytetyn e-maxx rungon.
Ihan tajuttoman hieno auto on! Hyvää työtä!
Noista sun valokuvist saa käsityksen, että sulla olis joku studio tai jotai :D
Tai sit osaat vaa hyvin käsitellä kuvia.
Joko olet Turtl3 päässyt tyypittämään Maxxia?
Eikö turtlea enään näy?
Jeps täällä ollaan... elikkä auto alkaa olla kasassa.. enään antennin paikka katsottava ja akkujen lataus... ..sitten testiajolle, ehkä jo huomenna tai sitten ensi viikonloppuna...
Laitan uusia kuvia, kunhan kerkiän.
Tässä pari uutta kuvaa:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Fbl1.jpg&hash=4ac20f344ec6755c57c4f8e179fcf192eb040218)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Fbl2.jpg&hash=71ba2f4a08a7daea46796965de388aac7948cc88)
Toi on todella hieno. Roll barit tulee tarpeeseen :lol:
Ja pistäs projektin loppusumma... :wink:
Pistä rohkeasti vaan se loppusumma, koska ei se sun vaimos täältä sitä näe. :lol: Jos näkee sanomme, että se on vaan "pikkuisen liioteltua" :wink: :mrgreen:
"ÄR TEE ÄR, BEIBI!!"
8) -> eli "suomeksi" Ready To Run:
Kylläpäs tuli siisti, vaikka itse sanonkin.. (ei johdot törrötä...)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Frtr_1.jpg&hash=bb548f5e700bd01de214a5953ddd79345577007a)
"teline antennille.."
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Frtr_2.jpg&hash=4cea58e620f62296d96ac9aa9fa210b629521c9a)
"luovaa vastarin sijoittamista.."
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.welho.com%2Fjhenriks%2Femaxx%2Frtr_3.jpg&hash=fa0c0e4ca95a89c02c6d1c035091c18d3b599b73)
Videota tulossa lähiaikoina..
Erittäin hyvällä maulla ja isolla budjetilla on tämä homma toteutettu, mutta uskaltaako noin hienoa vehjettä liata ollenkaan. Laita kuvia myös siitä sitten ajon jälkeen ja ajosta mielellään videoa.
Kyllä on juppi auto. Puku päällä ajellaan...
Ja toi radio :shock: :lol: Siinä se € on palanut...
Vielä 2 hieman laadukkaampaa kuvaa:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kolumbus.fi%2Fturtle%2Fphotos%2Frtr_4.jpg&hash=d8fba4c1f945d796e49fa6e5d93401def8aad43f)
noin 1:3 kokoinen mekaanikkoni tarkistaa 'wheelie barin' kiinnityksen..
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kolumbus.fi%2Fturtle%2Fphotos%2F%2Frtr_5.jpg&hash=b07854de92e21b1252b42014c81acccbb75429e3)
Mikä radio sinulla on tuossa?
Varmaankin muutama €uro palanut tuohon autoon...
No mitenkäs oli nuo "wheelie barin" kiinnitykset? :lol:
Niin muista kysyä tuo siltä 1:3 mekaanikolta.
Varo vain, että ei tuo mekaanikkosi muutu tallin kuljettajaksi,
siis On-Board kuljettajaksi.
On kyllä maukas peli. :D
Kyllä tuollaisella kehtaisi ajaa :D en tahdo edes tietää miten se kulkisi kahdelle moottorille. Mitä muuten teit sille toiselle ?
Radio on Multiplexin Proficar 301, ihan kätevä laite.
Miks sää laitoit 1 jousi/renga?
Lue tätä topiccia alusta lähtien niin siellä on syy.
Syy oli muistaakseni, että autosta haluttiin saada mahdollisimman kevyt ja samalla myös kestävä.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Lainaus käyttäjältä: "pegi90"Lue tätä topiccia alusta lähtien niin siellä on syy.
Syy oli muistaakseni, että autosta haluttiin saada mahdollisimman kevyt ja samalla myös kestävä.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Jo oliko se niin että nuo ovat niin hyvät iskarit että yksikin riittää ;) tai jotain tuollaista
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"Lainaus käyttäjältä: "pegi90"Lue tätä topiccia alusta lähtien niin siellä on syy.
Syy oli muistaakseni, että autosta haluttiin saada mahdollisimman kevyt ja samalla myös kestävä.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Jo oliko se niin että nuo ovat niin hyvät iskarit että yksikin riittää ;) tai jotain tuollaista
Se vastaus oli "4 kpl laadukkaita jämeriä 1/8 iskareita riittää mainiosti.. ..kuten aikaisemmin mainitsin yritän pitää auton mahdollisimman kevyenä. " :wink:
Juu ja kiitos jartsalle täydennyksestä.
:)
Nyt kun tuossa on yksi harjaton moottori niin se kulkee jo sillä kovaa, mutta ajatelkaa sitten jos siinä olisi kaksi harjatonta moottoria... :shock:
Olis vaan kiva nähdä ,että mihinkähän se kennomäärä laitettais jolla niitä ruokittaisiin,jos niitä olis 2kpl. Itsellä on Lehneriä ruokkimassa rinnan 2kpl 6kennon 3300gp pakettia ja ajoaika on +20Min. No saahan E-maxxiin valmiiksi modifioidun rungon johon mahtuu 4kpl 6kennon paketteja,mut hintaa vaan on reilut 130$ 8)
Tässäpä tämä lista komponenteista, kun joku sitä kyseli. Jotain pikkujuttuja tosta puuttuu, mutta tärkeimmät nyt tässä. (En lähtenyt osien nimiä kääntämään.)
HOPUPit:
New Era Models 3.2mm Main Chassis (Heavily modified)
Custom made Carbon Fiber lower chassis plate
FullForce RC 7075 lower chassis braces
FullForce RC BLACK OXIDE screw kit
UE diffs (6-spyder)
UE idler gears
UE Ti Hinge Pins
UE Ti Turnbuckles
UE RacerX SuperShock Kit (4 shocks)
Traxxas lightweight hardened input shaft / drive gear assembly
Traxxas lightweight hardened idler shafts
Traxxas lightweight hardened output shaft
Traxxas 6061 Hex wheel hubs
Kippster E-MAXX EXTREME SLIPPER KIT
RRP Spur Gears 66 68 70
Plettenberg 5mm pinions
Pro-Line steering system
MIP black CVDs front center & rear
GA Ti 2mm skid plates
GA 6061 bulks & braces
RPM arms
RPM knuckles
RPM shock towers & body posts
RPM front & rear wear plates
Bombproof products antenna mount
Gorilla maxx velcro battery straps
Team Orion pre-glued Meathook tires / rims
ESP wheelie bar (Modified - Dubro wheels/tires)
Unknown brand Alum servo guard
SÄHKÖT:
Plettenberg MAXXimum BL motor
Schulze 18.97KWF BL ESC
Hitec HS-645MG steering servo
Hitec HS-77BB shifting servo
Jeti REX 4 plus receiver (FM 40MhZ)
2 sets of 12-cell gp3300 batts
HPI 1200 mah 6V receiver hump pack
Multiplex ProfiCar 301 Radio
Great Planes Triton charger & RC Mart 20A 12V power supply
Täytyy kyllä sanoa, että tyylikkäin projekti, mitä tällä foorumilla on nähty. Upeat, sopivasti säädetyt kuvat ovat omiaan lisäämään vaikutelmaa. Siis minun mielipide. Ajan kanssa, tarkkaan harkiten, kärsivällisesti, näköjään syntyy hyvää jälkeä. Kulkupuolella ei enää niin ole väliä, jo nykyisellään projekti on perin vaikuttava. Vaikka, eiköhän se kulkupuoli ole ihan kohillaan tuossa pirssissä :wink:
Kiitokset mukavista sanoista. :)
Joo eiköhän se kulkupuolikin ole kelvollista, en tosin ole vieläkään päässyt testaamaan, kun mekaanikko on pahassa räkätaudissa.. :D
Kai se ilman sitäkin sen aikaa ehjänä kestää :shock:
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Kai se ilman sitäkin sen aikaa ehjänä kestää :shock:
Kumpi? Ehkä mekaanikko ei kestä :D
Nyt herää kysymy: mikä seuraavaksi? :D
Onkohan menossa ensi vuonna Model Expoon tai vaikka tänä vuonna malli expoon komeilemaan? Tommosta kelpais jo esitellä.
Sori OT mutta koska on malli expo ja missä?
Malliexpo pidetään Lahdessa yleensä loppuvuodesta, foorumilla löytyy kyllä siitä tietoa.
Lainaus käyttäjältä: "possu"Nyt herää kysymys: mikä seuraavaksi? :D
Heh.. ainahan sitä jotain pitää olla vireillä... on minulla aluillaan sellainen noin 1/24 skaalan 4wd maasturi-/monsteriprojekti, mutta siitä sitten ehkä joskus myöhemmin lisää.
Lainaus käyttäjältä: "HinJambo"Onkohan menossa ensi vuonna Model Expoon tai vaikka tänä vuonna malli expoon komeilemaan? Tommosta kelpais jo esitellä.
Tuskin lähden tätä messuille viemään näytille.. tuon yllä mainitsemani pikkuisen monsterin voisin vaikka viedäkin, jos saan sen joskus valmiiksi...
On kyllä kaikinpuolin hieno peli, se muodostuu sitten tietysti aina kysymykseksi kuinka rajua kyytiä kaunottarelle voi antaa, ilman että käy harmittamaan kun kopsahdetaan kattokerhoon.
Mutta tuo minilaite kiinnostaa todella suuresti, jos vain suinkin voit niin paljasta toki mille pohjalle laitetta rakennat? Ilmeisesti ihan tyhjältä pöydältä et ole sentään lähtenyt liikkeelle?
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"On kyllä kaikinpuolin hieno peli, se muodostuu sitten tietysti aina kysymykseksi kuinka rajua kyytiä kaunottarelle voi antaa, ilman että käy harmittamaan kun kopsahdetaan kattokerhoon.
..koreja saa aina uusia, "sisuksien" pitäisi kyllä kestää kovaakin rääkkiä
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"..Mutta tuo minilaite kiinnostaa todella suuresti, jos vain suinkin voit niin paljasta toki mille pohjalle laitetta rakennat? Ilmeisesti ihan tyhjältä pöydältä et ole sentään lähtenyt liikkeelle?
Joo ideana tässä on ollut alusta lähtien se, että käytetetään mahdollisimman paljon "valmiita osia". Laitan tässä lähiaikoina projektille oman otsikon, mutta tässä nyt joitain "avainsanoja" voimansiirtoon liittyen: Mini-X:n diffit ja dogbonet, Tamiya High Speed Gearbox ja pikkuruiset U-jointit välissä..
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Joo ideana tässä on ollut alusta lähtien se, että käytetetään mahdollisimman paljon "valmiita osia". Laitan tässä lähiaikoina projektille oman otsikon, mutta tässä nyt joitain "avainsanoja" voimansiirtoon liittyen: Mini-X:n diffit ja dogbonet, Tamiya High Speed Gearbox ja pikkuruiset U-jointit välissä..
Osuin arvauksissani suunnilleen oikeaan suuntaan. :wink:
Itselläni on kanssa tuo X:n runko yhä tallessa, tosin ajokuntoista siitä ei enää saa, ja olenkin miettinyt mainitsemillesi osille hyötykäyttöä. Voitko vielä sen verran raottaa projektia, että millä ajattelit laitteen moottoroida? Sen jälkeen lopetetaan tämän thriidin sotkeminen. :D
Semmoinen haave olisi, että muokkaisin tuota Tamiyan gearboxia, niin, että kaikki motit aina Speed 400 asti kävisivät...
..mulla on jouten yksi Team Orion Elite Coreless Micro RS4 moottori ja tuota olin ajatellut kokeilla, mutta katsotaan miten saan sen paikalleen..
..helpoin vaihtoehto olisi tietenkin käyttää tuota Tamiyan Gear Boxin mukana tullutta moottoria.
Tässä lyhyt, huono ja huonolaatuinen videoklippi testiajokeikalta..
http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/b-maxx_testi.wmv
..kuskikin on huono..
Tässä mennään ykkösellä, vauhtia oli aikasen kivasti, kaasua en ehtinyt edes tässä lyhyessä testiajossa pohjaan laittamaan, enkä kakkosvaihdetta kokeillut ollenkaan.. (Servoruuvi lähti irti n. 2 minuutin ajon jälkeen.)
Kuten näkyy, voimaa on moottorissa kivasti - 4,5 kilon auton saa aika helposti katolleen, vaikka yritin säätää ohjamesta kaasun EXPOn niin ettei se olisi liian ärhäkäs lähtemään.. Slipper kytkimen löysyydestä/kireydestä ei ole mitään käsitystä 2 minuutin ajokokemukselle.
Auto käyttäytyi yllättävän vakaasti kovassakin vauhdissa.. pitää varmaan hankkia katukumit ja lähteä joskus radalle turisteja kiusaamaan. :D
Uutta (kunnollista) videota tulossa lähiaikoina.. (Tämä oli kuvattu tavallisella digikameralla)
Noniin alkaa todella kulkemaan aikas kiitettävästi minkäs tehonen harjaton tossa olikaan kiinni? Kyllä taitaa polttiksetkin jo jäädä tolle ;D
:shock: Paljos toi moottori ja nopari maksokaan? Tuli hirvee himo ostaa tollanen. :D
Myytkö :?: Jos et mistä saa tollasen :?: :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "JUSSI"Myytkö :?: Jos et mistä saa tollasen :?: :mrgreen:
Eihän tätä mistään saa hän on itse tehnyt sen ja hinta olisi varmaan aika korkea, jos näitä myytäisiin ;D.
Lainaus käyttäjältä: "Raiser"Lainaus käyttäjältä: "JUSSI"Myytkö :?: Jos et mistä saa tollasen :?: :mrgreen:
Eihän tätä mistään saa hän on itse tehnyt sen ja hinta olisi varmaan aika korkea, jos näitä myytäisiin ;D.
Ei tästä kukaan maksaisi, niin paljoa, että kannattaisi myydä..
Kyllä tämä auto on kuitenkin vielä pääpiirteiltään Traxxas E-Maxx.. Alkuperäisiä e-maxx osia ei tosin juurikaan ole käytössä, eli melkein kaikki osat ovat ns. "aftermarket hopup" -osia, sekä muutamat osat olen tehnyt/teettänyt itse.
Iso kiitos muuten vielä minua hiilikuitualustan kanssa auttaneelle Forumin jäsenelle, jonka käyttäjänimen olen jo onnistunut hukkaamaan.
Kiitos.
Katselin kuvia valmiista autostasi ja mietin että pysyyköhän akut kyydissä kun en tehnyt kennoille koloja?
Kyllä pysyy.. siellä on Velcrot alla ja noi kiristysnauhat päällä, ei pitäisi ihan helposti lähteä irit.
Toinen syy rei'ättömyyteen on haave LiPo-kennojen käytöstä lähitulevaisuudessa. :D
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Kyllä pysyy.. siellä on Velcrot alla ja noi kiristysnauhat päällä, ei pitäisi ihan helposti lähteä irit.
Toinen syy rei'ättömyyteen on haave LiPo-kennojen käytöstä lähitulevaisuudessa. :D
Itse olen kanssa katsellut noita "LiPoja" kun nuo GP3300 kennot tuntuvat sulavan runkoon kiinni.
Parasta noissa on että ei tarvitse koskaan purkua vaan voi ladata milloin huvittaa, toisekseen ei ole kuin kaksi kennoa/pakkaa jotka tarvii silloin tällöin tasaladata.
Englannissa on ainakin myynnissä kunnon LiPoly kennoja joiden purkuvirta on max 20C (ANSA 2100 mAh). http://lipoly.co.uk/products.php?cat=16
Noita kun tällää neljä rinnan ja kahdet sarjaan (8400mAh/7.4v) päästään jo max 160A purkuvirtaan ja painoa säästyy sekä ajoaikaa löytyy (Ko pakka painaisi vain 320g)!
Tosin hinta tuossa on vielä esteennä, 8kpl*34.26=274,08€ !
No tosin itselleni riittäisi puolet tuosta jotenka vielä pääsisi 80A purkuvirtaan, mutta kapasieettia olisi vain 4200mAh (Painoa vain 160g)!
Heh.. minä tarvitsisin noita kennoja 16 kpl -> 14.8 V ja 8200 mah...
-> hinta baltiarallaa 550 Euroa... joopa joo ja kiitos ei :D
toi 20C on kyllä aika jees, mutta hinta on aivan liian korkea.. Olen kysellyt tuolta Ameriikoista ja "e-maxx asetellulle" 14.8V 6200 mah 13C paketille hintaa tulisi noin 300 Euroa.. ..eri asia on onko tuo 13C riittävä.
Ihmetyttää muuten miten eri kaupoissa samoilla LiPo kennoilla näkee eri purkuarvoja..
Aargh, sehän kävi jo katollaan, heti on naarmuja. No ei nyt noin saa ajatella. Kovaa ajoa vaan kun on "kova" autokin, mikäs järki se on virittää huippuunsa ja sitten ajella sunnuntaiajelua. Vai?
Auts! aika helpolla kippaa tosiaan ympäri, kun "polkasee kaasua"..
tehoa sen verran!
Taitaa muuten olla niin että nelivedon merkitys on suhteellisen pieni tuollaisessa vekottimessa, ainakin kiihdyttäessä. Etupyörille jäävä paino lienee grammoissa, sikäli kun ne edes ottavat asvalttiin. Pienien lisäpainojen sijoittamisella keulaan voisi olla ajo-ominaisuuksiin parantava vaikutus?
Kieltämättä, jos kaasun tällää suoraan pohjaan niin tuloksena on voltti taaksepäin.. tuossa videossa tein ko. volttitempun tahalleen (pitihän sitä kokeilla). Tuo oli noin 10 liikkeellelähdöstä ainoa kerta, kun keula kunnolla irtosi maasta... Pointtina siis se, että normaalilähdössä keula ei maasta irtoa, mutta jos välttämättä haluaa koria naarmuttaa, niin tehoja löytyy vähintäänkin riittävästi. Hauskaa olisi opetella keulimaan hallitusti.. ..wheelie baria joudun säätämään, nyt se on hieman liian ylhäällä.
Slipper kytkimen säätöjen kanssa voisi tietty myös leikkiä, jos haluaa lähdössä välttämättä lyödä kaasun pohjaan.
Kuten tuossa jo mainitsin, niin kakkoselle en ehtinyt vaihtamaan.. Täytyy katsoa, jos viikonloppuna ehtisi käydä uudestaan ajelemassa.
Täytyy vielä todeta, että tuo muutaman minuutin testiajo oli ehdottomasti minun tähänastisen RC-puuhailun ehdoton huippuhetki.
Mitkäs välitykset Turtle sulla on tuossa e-maxxissa nyt ?,kokeileppas laittaa slippery melkein kiinteeksi ja lähe liikkeelle kakkosvaihteella niin tulee hupia.... :D
Oon huomannu ainakin omalla kohdallani et 1:sellä ei keuli ihan niin rajusti kuin 2:sella,jolla auton saa nurin aikas vikkelästi ,jos ei oo varovainen kaasun kanssa.Tämä siis 18/72 välityksillä.
Missäs se video ? Kun en löytänyt vaikka toiset puhu siitä.. vai joko poistit sen turtle.. :roll:
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Missäs se video ? Kun en löytänyt vaikka toiset puhu siitä.. vai joko poistit sen turtle.. :roll:
Viides viesti ylhäältä...
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Tässä lyhyt, huono ja huonolaatuinen videoklippi testiajokeikalta..
http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/b-maxx_testi.wmv
..kuskikin on huono..
Vähän oli Swami meininkiä niin ajamisessa kuin musiikissa :D
Kyllähän tuo näytti lähtevän...
Kuinka kauan tommosilla akuilla ajelee tuota autoa ?
Sais varmaan polttiksenkin lähtemään aika samanlailla kun pistää kytkimen jäykäksi että saa kierroksia lähtöön... Mutta onko siitä niin kauheesti hyötyä kun aina menee ympäri :roll:
Tosta ajoajasta en osaa vielä sanoa tarkemmin, kun on vasta yksi lyhyt muutaman minuutin testi alla... arviolta semmoset 15-20 minuuttia ehkä jopa enemmänkin..
Kyllä vääntöä on niin paljon näissä sähkömontereissa, että "köydenvedossa" reipottelisi polttismonsteria ympäri pitäjää mennen tullen.. :P
Tänään ois taas tarkoitus käydä testaamassa, katsotaan jos saisin GPS:n mukaan, niin voisi testata noita nopeuksia.. akut on tosin ladattu yli viikko sitten, joten niistä lienee paras potku poissa.
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Heh.. minä tarvitsisin noita kennoja 16 kpl -> 14.8 V ja 8200 mah...
-> hinta baltiarallaa 550 Euroa... joopa joo ja kiitos ei :D
toi 20C on kyllä aika jees, mutta hinta on aivan liian korkea.. Olen kysellyt tuolta Ameriikoista ja "e-maxx asetellulle" 14.8V 6200 mah 13C paketille hintaa tulisi noin 300 Euroa.. ..eri asia on onko tuo 13C riittävä.
No niin tuli tilattua itselle nuo LiPot, 10kpl 1400mAh. http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/muut/tuotesivut/dynomax/BT455085.htm
Elikä akun kapasiteteetiksi tulee 7000mAh, viisi rinnan ja kaksi tällaista "pakkaa" sarjaan.
Painoa tälle tulee hivenen yli 400g, verrattuna vanhaan GP3300 pakkaan joka painaa 740g!
Tosin noilla on purkuvirta 9.8Aper kenno jolloin saan vain 49A purkuvirran, no riittänee minulle.
Hinta oli todellinen yllätys, kaikki kymmenen kennoa yhteensä 135€, alkaa olla mAh per euro kohdallaan! :shock:
Lainaus käyttäjältä: "turtle"
Ihmetyttää muuten miten eri kaupoissa samoilla LiPo kennoilla näkee eri purkuarvoja..
Niissä kennoissa tapahtunee koko ajan pienoista kehitystä, niinkuin olet huomannut.
Vanhemmilla "samoilla" kennoilla on tosiaankin pienemmät purkuarvot, näissä on kemia tosin kehittynyt paljon niinkun huomaa tästä 20C "rajapyykistäkin".
Taas käytiin testaamassa... eka akkusetti sujui mukavasti vauhtia ja voimaa on oikein kivasti ja auto on helppo ajettava. Ajoaika noin 15 min.
Toisen akullisen alussa lähti takakardaanin kiinnitys irti ja samalla vaihdelaatikon "output shaftin" pää "sorvaantui" suht pyöreäksi, joten nopeuksia ei päästy mittaamaan, vaikka GePSi olikin mukana.
Täytyy laittaa auto osiksi -> säädöt kohdilleen ja jokaikinen ruuvi kunnolla lukkoon.
Seuraavaksi lähdetään maastoon testaamaan.
Saapa nähdä kuinka kauan sulla pysyy noi kumit noilla kromivanteilla.. yleensä ei nimittäin tahdo pysyä vaikka mitä CA liimaa heittäis kehiin... kromivanteiden negaa. Otapas maastosta sitten kuvia tänne kun pääsette sinne asti! Tsemiä
Ootko ajellut paljon ja ootko ottanut videoo? Niin ja paljonko tuli maksamaan koko höskö kun en jaksa alkaa selaamaan tota.
Eikös se ollut jotain 1500 eur.
Lainaus käyttäjältä: "zhoop"Eikös se ollut jotain 1500 eur.
Niin vähän? :mrgreen: Paljonko moottori ja säädin makso? Kestäisköhän pure tollasen moottorin. ;) :mrgreen: :twisted:
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"Lainaus käyttäjältä: "zhoop"Eikös se ollut jotain 1500 eur.
Niin vähän? :mrgreen: Paljonko moottori ja säädin makso? Kestäisköhän pure tollasen moottorin. ;) :mrgreen: :twisted:
Niinpä tolla hinnalla saisi vaikka 3 e-maxxii ja jotai rihkamaa kaupan päälle. :lol:
Mutta ei voi kyllä ku sanoa että autosi on todella hieno ja muutenkin kulkee varmaan niin maan p*rkuleesti. :wink:
http://www.gmmodels.co.uk/acatalog/Steering_Wheel_Sets.html Luulin että tollanen radio maksais vähintäänkin puolet enemmän..
Mulla ei ole toiminut mitkään kuvat eikä videot :cry: . Ja kaikki kehuu niitä, mutta varmasti hieno auto. Oma Traxxas Bandit on varmasti pikkuauto sen rinnalla.
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"Mulla ei ole toiminut mitkään kuvat eikä videot :cry: . Ja kaikki kehuu niitä, mutta varmasti hieno auto. Oma Traxxas Bandit on varmasti pikkuauto sen rinnalla.
Joo ne ei toimi enään, harmi... On se kyllä komee. ;)
Juu... kuvat ja videot on toistaiseksi poissa... Muuton myötä vaihtui myös "Nettioperaattori", laitan kuvat paikoilleen ja korjailen linkit kunhan kerkiän..
Autokin on ollut telakalla jo kuukauden.. ..sekin pitäisi ehtiä laittaa takaisin ajokuntoon ennen lumien tuloa :D
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"http://www.gmmodels.co.uk/acatalog/Steering_Wheel_Sets.html Luulin että tollanen radio maksais vähintäänkin puolet enemmän..
Kaverilla on tollanen hieno digitaalinen Futaba.. Aika iso verrattuna tavalliseen radioon 8)
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Lainaus käyttäjältä: "jeejee"http://www.gmmodels.co.uk/acatalog/Steering_Wheel_Sets.html Luulin että tollanen radio maksais vähintäänkin puolet enemmän..
Kaverilla on tollanen hieno digitaalinen Futaba.. Aika iso verrattuna tavalliseen radioon 8)
Joo ja hienon värinen. :mrgreen: :wink: :lol: Turtle onko videoita saatavilla lisää!??!
Linkki videoon ei toimi. :(
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Juu... kuvat ja videot on toistaiseksi poissa... Muuton myötä vaihtui myös "Nettioperaattori", laitan kuvat paikoilleen ja korjailen linkit kunhan kerkiän..
Autokin on ollut telakalla jo kuukauden.. ..sekin pitäisi ehtiä laittaa takaisin ajokuntoon ennen lumien tuloa :D
PUUSILMÄ!!!!!½½½½111
Lainaus käyttäjältä: "Matias V"Lainaus käyttäjältä: "turtle"Juu... kuvat ja videot on toistaiseksi poissa... Muuton myötä vaihtui myös "Nettioperaattori", laitan kuvat paikoilleen ja korjailen linkit kunhan kerkiän..
Autokin on ollut telakalla jo kuukauden.. ..sekin pitäisi ehtiä laittaa takaisin ajokuntoon ennen lumien tuloa :D
PUUSILMÄ!!!!!½½½½111
Elä nää setä huuvva.. :oops:
joitain kuvia takaisin linjoilla....
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kolumbus.fi%2Fturtle%2Fphotos%2Frtr_4.jpg&hash=d8fba4c1f945d796e49fa6e5d93401def8aad43f)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kolumbus.fi%2Fturtle%2Fphotos%2Frtr_5.jpg&hash=5f61f9db07a4b8243ecab0b0cdb7cc1df1d76214)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kolumbus.fi%2Fturtle%2Fphotos%2Fbl1.jpg&hash=ae8bb05cdeb93f6f07c6ef8cb18cd1c16f471b37)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kolumbus.fi%2Fturtle%2Fphotos%2Fbl2.jpg&hash=d316b8fc43a90f429b32df4098d2634257578624)
video:
http://www.kolumbus.fi/turtle/videos/b-maxx_testi.wmv
Onko vielä autoa päivitelty vai onko jo unohdettu kapistus?
Mutta kyllä hieno on....
Todella komea peli, ja kookas!!!
kauankos noilla akuilla ajelee yhdellä latauksella?
Mistä tilasit auton jos maksoi mukan kotiin tuotuna 195€.
Lainaus käyttäjältä: "hanzu12"Mistä tilasit auton jos maksoi mukan kotiin tuotuna 195€.
En usko että noin halpa ois, joku osa ehkä voi.
Tuolla toisessa topicissa turtle kirjoitti näin: (Nyt on sitten E-Maxx saapunut Alabamasta.. hyvä kauppa tuli tehtyä.. hinta oli €195 kotiovelle toimitettuna)
Joo. Ja eiköhän siellä topicissa tehty selväksi, että auto on ostettu käytettynä. Haloohaloo.
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"Onko vielä autoa päivitelty vai onko jo unohdettu kapistus?
Mutta kyllä hieno on....
Ei oo autoa päivitelty, tuossa se on työpöydällä osina, rupesin keväällä säätämään ohjaustukivarrsien kiinnityksiä ja kesken jäi se projekti.. :D
..pitäisi laittaa joskus kasaan... jos olisi vaan aikaa.. On se säälittävää, kun "parin tonnin lelut" lojuu pöydällä. :oops:
aijai.. tuttu tunne, perhe-elämä verottaa
Päätit sitten myydä ton upeen autos, miksi :roll:
Ajan puutten uoksi.. Itse en kyllä luopuisi tosta... Mihin sää motin ja säätimen laitat?
Onko auto edelleen myynnissä vai myyty jo?
Eiköhän se vielä sieltä listalta löydy, jos vähän vaivaudut katsomaan :P Täältä löytyy (http://rc10.fi/viewtopic.php?t=8937)
Kyllä se on vielä myynnissä... ..moottori, säädin ja akut lähtevät mukaan pakettiin.
En ole ehtinyt ajamaan autolla kuin 2 testi kierrosta, ja ensi kesäksi on lisää lapsia luvassa, joten ei se ajeluaika ainakaan tule hirveästi lähiaikoina lisääntymään... :D ..lisäksi täytyy myöntää, että minulle ERITTÄIN SUURI osa tätä harrastusta on nimenomaan autojen rakentelu ja viimeistely. Itse ajaminen jää vähemmälle, vaikka hauskaa puuhaa onkin.
Eli, ei tälläistä vimpainta ole järkeä jättää pöydälle pölyttymään, myydään siis pois hyvään kotiin ja kovaan käyttöön..
Kiitos vinkistä!
Tuo on kyllä sen verran hi-tech-auto, että ostaisin kyllä pois jos olisi mahdollisuus. Ehkä hienoin auto mitä olen koskaan nähnyt :shock: :shock: :shock:
Joo samat sanat... Paljonko toi maksais?
Tollasen määkin kyllä haluisin jos saisin ostaa nuin kalliin.. Myy 300e niin voisin ostaakkin. :D
Turtle jääthän silti tänne foorumille? :)
ps. alkaa kiinnostus vähenemään tähän harrastukseen kun 7 vuotta ootellut ja ihastellut eikä mitään oo saanut..
Turtle, sano mikä on pienin hinta millä myyt ton!? Meneekö paljon yli 700e?
hmm.. Sanotaan vaikka, että voisin harkita auton myymistä, ilman sähköjä (moottori, nopari + akku/akut) tuohon hintaan...
Koko paketista pitäisi saada enemmän...
Lainaus käyttäjältä: "Mika Matilainen"Ohhoh, kova on hinta mutta jos itellä ois tollanen niin hinta olisi varmasti samaa luokkaa..
ei sen kyllä pitäisi mikään kova hinta olla.... onhan tuo paljon rahaa, mutta PALJON enemmän on kulunut tämän kasaamiseen.
Osien oikeita hintoja en viitsi listata, koska tulisi aikuiselle miehelle niin typerä fiilis, kun huomaisi paljonko sitä on sijoittanut leluautoon... :D
Niin todennäköisesti kukaan ei myisi ton auton mekaniikkaa alle tonnilla jos olisi itse sen kasannut ja rahoittanut.
Tosin onhan toi jo aika loppuun ajettu. :mrgreen:
Heh... joo onhan sillä tosiaan jo "kruisailtu" yli 20 minuuttia. :D
Auto on muuten löytänyt jo uuden kodin...
Lainaus käyttäjältä: "turtle"Heh... joo onhan sillä tosiaan jo "kruisailtu" yli 20 minuuttia. :D
Auto on muuten löytänyt jo uuden kodin...
Minne meni :?:
"Menee" vasta ensi viikolla... ilmoitelkoon uusi omistaja sitten itse autostaan ja itsestään, jos haluaa. :D
Onnea uudelle omistajalle, vaikka kyllä kateeksi käykin :?
No mites on? Käyttääkö uus omistaja tätä foorumia, jos käyttää niin voisko saada mahdollisesti videoo kun sitä rääkkä? :D
Kyllä kai ainakin tunnukset löytyy..
Auto vaihtoi omistajaa vasta eilen, joten tuskin tulee videoita ihan lähiaikoina... toivottavasti joskus kuitenkin.
Kuka uus omistaja on? :D
Lainaus käyttäjältä: "turtle"...ilmoitelkoon uusi omistaja sitten itse autostaan ja itsestään, jos haluaa. :D
Tämäkin taitaa olla kuollut ja kuopattu, harmittaa vaan kun ei taidettu saada ikinä kunnon videoo..
Sunnuntaina tuli akullinen Lahdesjärvellä ajettua. Mutta taitaa videot jäädä ensi kesään, kun ei ole omaa kameraa.
Löytyhän ton käyttäjä :mrgreen: Mites se "kulki"?
myitkö sää ne sähkötkin :?: Jos et niin paljolla myisit :?:
Toi on just karu. Kyl tol varmaan olis ihan kiva ajella!
ja tehoja löytyy varmaan vaikka muille jakaa :)
Jos en erehtynyt pahasti niin uusi omistaja on http://www.huhtis.com/emaxxkuvat.htm tuolla.. huhtis
nimellä rc-harrastuksessa.