RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: HVoltage - 24.02.11 - klo: 10.40

Otsikko: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 24.02.11 - klo: 10.40
Terve,
 
Näin uutena luokkayhteyshenkilönä avaan tämän infoketjun GT-8 luokasta kiinnostuneille.
Toivon kuitenkin, että epävirallisempi höpinä säilyy GT-rata-autoiluketjussa http://rc10.fi/index.php?topic=29512 (http://rc10.fi/index.php?topic=29512)
 
Lisään tähän ketjuun lisää tietoa kun sitä on. Pääpiirteissään mennään kauden 2010 viitoittamalla tiellä, pieniä sääntöviilauksia saatetaan tehdä mutta mitään mullistavaa ei ole odotettavissa.
 
Tärkeintä on kuitenkin se, että GT-8 luokan kilpailut ajetaan TP-10 (GPT) luokan kisojen yhteydessä (lajiryhmän päätös). Tämä on sekä mahdollisuus, että haaste, osa ajettavista radoista on vähän pienempiä kuin aiempina vuosina, mutta vastaavasti kaikki kilpailut ajetaan eri radalla.
 
Kaikki jotka tietävät tai luulee tietävänsä, että ajaisi GT-8 luokkaa tulevalla kaudella, voisi laittaa minulle tämän ennakkotietona, vaikka YV:llä. Tällä et sitoudu mihinkään vaan annat indikaation siitä millaisilla panoksilla tulevaan kauteen ollaa lähdössä.
 
KILPAILUT SIIS ON, rakennetaan yhdessä mahtava GT-8 kausi vuodelle 2011!
 
Terveisin,
 
Jethro Lehtojärvi
 
PS: Pääkaupunkiseudulla GT-8 asioiden parissa puuhastelee Petri Hoffman
 
Kaudelle 2011 ennakkoon sarjaan ilmoittautuneet (14):

12.7.2011 16:35


GT-8 2011 Lopputulokset

(http://www.lehtojarvi.net/wp-content/gallery/gt8/gt-8_2011.png)
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 10.04.11 - klo: 15.33
Tein FB:hen GT-8 luokka varten ryhmän http://www.facebook.com/home.php?sk=group_213194632024916 (http://www.facebook.com/home.php?sk=group_213194632024916)


Koitetaan kasata sinne lajin ja tulevan kauden fiilikset...
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: Riku.F - 29.04.11 - klo: 11.21
eka kisa on siis kuusaankoskella sunnuntaina???
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 29.04.11 - klo: 13.18
Juu, näin on pöytä katettu.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 04.05.11 - klo: 17.22
GT-8 Sarjasäännöt 2011 on hyväksytty, saan huomenna julkaisun esille.
 
Suurimmat muutokset:
  Pääsääntöisesti muutokset koskevat melun hillitsemistä, kisoja järjestävien kerhojen toive.
Huomenna siten enempi luettavaa...
 
GT Terveisin, Jeppe
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 05.05.11 - klo: 16.22
Tässä olisi tätä luettavaa...
 
EDIT: Pieni korjauspäivitys vielä sääntöihin, lisätty uusi moottorimerkki sekä tarkennettu pakoputkisääntöä.
 
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: Isä Aallonen - 06.05.11 - klo: 21.01
Jos RTR-kone vaidettu listan mukaiseen koneeseen, niin pitääkö olla "EFRA-pilli" vai käykö RTR-pilli?

PS. Kisat ohi, jos ei käy......
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: jarkkom - 06.05.11 - klo: 22.02
Jos RTR-kone vaidettu listan mukaiseen koneeseen, niin pitääkö olla "EFRA-pilli" vai käykö RTR-pilli?

PS. Kisat ohi, jos ei käy......

Jos nyt ei ole mukamas keltään rys... 'lainata', niin ei maksa kaupassakaan ylivoimasia; http://www.future-rc.fi/product_details.php?p=65685.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 06.05.11 - klo: 22.22
Tuo pilli tulikin mieleen kun sääntöjä selailin...
Säännöissähän lukee että pitää olla 20XX tai 30XX numeroilla olevat pillit...
Silti 9901 on kuitenkin tämänkin vuoden EFRA listalla hyväksyttynä.
Eli onko tuo nyt sitten hyväksytty GT luokkaan vai ei?
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 07.05.11 - klo: 22.49
Tuo pilli tulikin mieleen kun sääntöjä selailin...
Säännöissähän lukee että pitää olla 20XX tai 30XX numeroilla olevat pillit...
Silti 9901 on kuitenkin tämänkin vuoden EFRA listalla hyväksyttynä.
Eli onko tuo nyt sitten hyväksytty GT luokkaan vai ei?


Toki voimassa olevan EFRA-listan pillit ovat hyväksyttyjä, on huonosti ilmaistu säännöissä, my bad.


Isä Aallonen:
RTR-Pillin merkki pitäisi tietää. HN DM-1 orginaali on ainakin turhan kovaääninen.
[/font][/color]
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: juska - 08.05.11 - klo: 11.52


Isä Aallonen:
RTR-Pillin merkki pitäisi tietää. HN DM-1 orginaali on ainakin turhan kovaääninen.

Tästähän väännettiin jo viime vuonna. Honkkarin oma pilli ei ole yhtään kovaäänisempi kui n JP2 pilli joka on efra pilli. Se RTR pilli on honkkarin markkinoima pilli tai siis Ofna.


EDIT: Eli siis Alloset on numero 2 lopeetajista jos lopettavat tän sarja kun ruvetaan vaatimaan kaikkia ihmellisyyksiä. Ennestään tiedän jo yhden harrastajan kuka on lopettanut sarja tästä syystä.
Ajatus Hop in luokkana lähtee käsistä.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: -Juho- - 08.05.11 - klo: 12.27
Eikai JP-2 ole efra-pilli? Ainakaan mulla ei leimaa siinä ole.
Honkkarin 0xx-pillit on Novarossi efra98xx-kopioita, milloin lie listalla olleet ko. Novarossit.

PS. Eilen tattiksella ei kyllä omaa autoa kuullut vitosten seasta, hyvä jos varikkosuoralla (Efra2081)  :wink:
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: juska - 08.05.11 - klo: 12.54
Eikai JP-2 ole efra-pilli? Ainakaan mulla ei leimaa siinä ole.
Honkkarin 0xx-pillit on Novarossi efra98xx-kopioita, milloin lie listalla olleet ko. Novarossit.

PS. Eilen tattiksella ei kyllä omaa autoa kuullut vitosten seasta, hyvä jos varikkosuoralla (Efra2081)  :wink:

Sitten vaan muistan väärin.

Mutta,
Honkkarin sienisuodattimen mitat:
Korkeus: 43mm
ulkohalk: 35mm
liitos:      15mm
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 08.05.11 - klo: 13.36
PS. Eilen tattiksella ei kyllä omaa autoa kuullut vitosten seasta, hyvä jos varikkosuoralla (Efra2081)  :wink:

Ei koko äänten vaimennus ole perustunut mihinkään muuhun kuin siihen että kyseinen ääni ärsyttää joitain.
Ei se GT auto pidä sen kovempaa ääntä kuin vitosetkaan, mutta kun ääni on erilainen niin johan pitää olla entry luokkaa viilaamassa.

Ihan karu veikkaus on että GT tulee tänä kesänä hiljenemään entisestään... toivottavasti ei kuolemaan.
Minit ovat jo huomattavasti helpompia ja oikeita entry härveleitä, kun suoraan rtr autolla voi jo mennä ajelemaan.
Hinnoissakaan ei nyt mitenkään ihmeellistä eroa ole...
Ei eroa, koska kuitenkin lähes jokainen GT kuski haluaa hommata rtr konetta paremman koneen...tai rtr padan tultua loppuun, hommaa tilalle jonkun muun.
Tämä pakottaa heti ostamaan pillin... ja ins boxin... mitä seuraavaks???

Eli jos haluaa tehdä edes pienen panostuksen kyseiseen luokkaan niin onkin jo pakko panostaa vielä enemmän.
Ei siinä... minulle kyseinen asia ei edelleenkään olisi ongelma... Mutta mitä harrastajat tekevätkään... Mainitsevat jo täällä että jää sitten kyseinen luokka jos tarttee taas olla pilliä jne hankkimassa.

Saishan tolla INS boxin hinnallakin jo jotain huomattavasti tärkeämpää...
Moniko keksii mitä?
Annetaan vihje... 2 eri tuotetta jotka molemmat ovat hyvin tärkeitä auton etenemiseen... Ilman kumpaakaan ei pysty ajamaan... ei siis pysty treenaamaan, ja se treenaaminen ja rata aika on tärkeintä... Ei se millä taajuudella auto pitää ääntä.
(okei... halvimmat boxit toki hivenen edullisempia kuin toinen näistä tuotteista... keksitään tähän siis boxi joka maksaa 30-40e+postit)
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: tturku - 08.05.11 - klo: 20.41
Toi pillihomma on terveestä, jos vanhoilla pilleillä ei pääsekään enään kisaan, mulla tosin on joku novarossi. No EuroRC on hankkinut jo tp-10 luokan ins boxeja, joiden pitäisi käydä kiinni autoihin, 12 eskoa ei ole siitä paljoa... Eli jos toi vaan käy autoon kiinni niin ei sen hankkiminen pudjettia kaada...
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 08.05.11 - klo: 23.32
Enään en jaksaisi kommentoida kaikenmaailman spekulointeihin, mutta nyt on pakko, kun alkaa taas virrata vahvaa mutuilua asian tiimoilta.
 
Lähtökohdat:
GT-kausi 2011 alkoi ilman näköpiiriä kilpailuista. Lajiryhmä ilmoitti, että GT:t sopisivat hyvin TP-10 autojen kanssa.
Kisoja järjestäviltä kerhoilta alkoi tulla viestiä, että melua on GT-meniöissä kovasti, voisiko asialle tehdä jotain.
Lääkkeet tähän on luettavissa säännöistä, se miten se vaikuttaa korvakuulolta on toinen juttu (subjektiivinen), mutta ainakin voidaan osoittaa, että asialle on tehty jotakin.
Tässä kohtaa ilmeni, että kisoja voisi jopa olla ja vielä AKK-suojeluksen alla. Nyt täytyy huomata, että kisat eivät enää ole LS-5 luokan yhteydessä.
---
Minusta on hienoa, että sääntöjä on luettu ja niihin on reagoitu.
Se mikä minusta ei ole hienoa, on se, että _vaihteeksi_ taas tietyt tahot nostavat negatiivista käyrää aiheesta, sääli. Onhan nämä uudet vaatimukset jollekkin ihmeellisyyksiä, niin näitä ne on lukuisissa SM, EFRA GP, EM ja MM yms. kisoissa ympäri pallon. Toki tämä luokkahan ei ole mitään noista mutta painoarvo olikin sanassa ihmellisyys. Negatiivisuus lähti liikkeelle siitä, että ensin maalailtiin luokalle laihaa tulevaisuutta, mikä varmasti on osaltansa totta, mutta tuskin se tulevaisuus negatiivisuudella paranee. Taisi siellä olla vertailua johonkin muuhunkin luokkaan...   ...vai oliko se luokka vielä?
 
Sitten arvioitiin luokan aloittelijaystävällisyyttä, mittaamalla pelkästään luokan aloittamiseen liittyviä kustannuksia. Jos oikein tarkkoja ollaan niin 2011 säännöillä suoraan kaupan RTR-autolla kisaaminen onnistuu sellaisenaan, 2010 säännöillä ei.
 
Mikä muu AKK:n alainen luokka on sellainen jossa voi suoraan marssia kisapaikalle kaupasta ostetulla autolla (Toki lisenssi pitää olla)? Miten jokin voisi olla aloittelijaystävällisempi? Ilmainen auto?
 
Toki onhan niitä luokkia mutta ei AKK:n alaisena, tosin niitäkin taitaa olla tuon Mini-luokka, toki jos haluaa Minillä pärjätä on syytä autoon laittaa satasella tai parilla lisäsatsauksia, kuten lipo-akku.
Kaikissa muissa RC-kilpaluokissa pitää tehdä joitakin lisähankintoja jotta pääsee ajamaan kilpaa (renkaat, moottori, pakoputket, akut ja ties mitkä).
 
Nyt tähän kohtaan viisastelevat tahot voisi vastata, että ei sillä kaupan RTR:llä pärjää, on panostettava.
Totta on tämäkin, mutta se joka haluaa tulla kokeilemaan kilpailemista voi sen tehdä myös ilman panostuksia, tuskin se suoraan RTR-kalustolla kilpailemaan tuleva on mitalisijoituksia hakemassa, ja se ketä on, on varmasti valmis heittämään autoonsa sen mitä se vaatii. Tällöin se kuskikin on varmasti eri tasolla kuin se joka on "kaupan-rtr":llä tulossa...
 
Hmm... Ainiin onhan se RB One buggy sellainen auto jolla voi suoraan marssia M8-kisapaikalle, samoin eväin kuin GT-kasi kisoihin (Lisenssi). Mutta kun, sitä RB Onea kun ei saa suomen kaupan hyllyltä (ainakaan vielä, kertokaa jos saa), tosin näppärästi se tulee ulkomailtakin, ja onhan se jo monesti tahojen toimesta todettu "kisakelvottomaksi"...
 
Arviot INS-box:n päätä nostattavista kustannuksista ja spekultointi siitä, että sen takia leikistä luovuttaisiin on mielestäni apsurdia. Noin 20eur "panostus" suodatinrunkoon joka soveltuu huomattavasti paremmin ratakäyttöön ei voi olla este, ja jos on, niin niitä lienee sitten muitakin. Vaikka ajaisi yhden kauden niin se ei kisaa kohden ole kuin yhden hehkutulpan verran/kisa.
 
Pakoputki; missä AKK:n alaisessa nitro-luokassa saa ajaa ns. villillä pakoputkella? (Tai oikeastaan EFRA-sääntöjen ulkopuolella olevalla putkella). LS-5 luokassa on db-raja. Toki eihän se efra-leima siinä putkessa anna täysiä takuita siitä, että melutaso laskee, se antaa takeen siitä, että se on ainakin jossakin tilanteessa kontrolloitu ja mitattu, kuka muistaa Hobaon krossi-efra-pillit.
Mielestäni jos jollakin on ajatuksissa satsata ja ostaa se parempi listalla oleva moottori RTR-moottorin tilalle, lienee myös erityisen järkevää hankkia ko. koneeseen sellainen pilli jonka valmistaja on siihen suunnitellut ja ajatellut. Listan kisakoneista käsittääkseni kaikkiin on saatavilla valmistajan oma pilli jossa on se hiivatin efra-teksti. Käytettynä näitä efra-pillejä saa parhaimmillaan parilla kympillä, kannattaa laittaa ostoilmoitus.
 
Jos jollakulla on ajatuksia luokan tulevaisuutta ajatellen niin kertokoon sen, sen sijaan että nostaa asiat negatiivisessa sävyssä. (Miksi ne eivät voineet olla ennallaan?, kts. kohta "Lähtökohdat")
---
Mitä kisapäiväaikatauluhin tulee niin TP-10 luokkayhteyshenkilön kanssa ollaan saatu ihan kelvollinen konsensus, toki päivän pituus on hyvin pitkälle kiinni kisaajien määrästä. Ainut suurempi huoli sieltä suunnalta oli GT-8 autojen ulosajoista aiheutuvien roskien kulkeutuminen TP-10 autojen kiusaksi radalle, näitä ratoja joissa tämä tilanne on selkeä, on vähemmistössä. Toki kaikkihan yrittää siellä ajoradalla pysyä ;).
Ratojen suhteen sanoisin, että meillä on kaksi haastetta ja kaksi tuttua, nyt on mahdollisuus kokea taas jotain uutta GT-8 auton ratissa...
---
Lopuksi voisin toivottaa kaikille mukavaa GT-8 kautta vuodelle 2011.  Jos mieleesi jäi jokin GT-asia askarruttamaan niin laita yv:tä, koitetaan yhdessä etsiä vastauksia.
PS: Moottorilistalta on jäänyt yksi moottori pois, lisätään kun keretään...
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 09.05.11 - klo: 13.12
Jos RTR-kone vaidettu listan mukaiseen koneeseen, niin pitääkö olla "EFRA-pilli" vai käykö RTR-pilli?

PS. Kisat ohi, jos ei käy......

Moi, Kyllä se varmastikkin käy, näillä lähtötiedoilla...  säännöissä sanottu seuraavaa.
 
RTR-ensiasennuspakoputket,  mikäli täyttävät EFRA melurajat.
EFRA-sääntö on max. 82db @ 40000rpm
 
Sanoisin, että pääsääntöisesti kaikki kaksikammioiset ensiasennusputket menevät tähän...
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 09.05.11 - klo: 18.50
Eli vaikka tässäkin topikissa on jo porukka "kiukutellut" jättävänsä leikin kohta kesken johtuen sääntömuutoksista niin silti se on absurdia???

Pelkkä INS boxi tuskin on esteenä... se että vaihdetaan luokkaa, johtuu monesta tekijästä ja yleensä siihen liittyy nimenomaan se että yhtäkkiä edellisen kauden vermeet ja jo valmiiksi tälle kaudelle hankitut tarvikkeet eivät sitten olekaan sallittuja.

Koko ins boxi ja efra pillit on mun mielestä täysin absurdeja kapistuksia tällaiseen luokkaan joka nyt jo polkee pohjamudissa.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: mikari - 09.05.11 - klo: 20.07
Ehkä asiaa voisi tarkastella niin että tuolla 12€ INSBOXilla säästää ilmansuodattimien määrässä joten se on aika nopeasti kuitattu. Ja kun kaikissa muissakin nitroluokissa EFRA pilli on pakollinen niin varmasti voidaan sitäkin pitää ihan hyväksyttävänä asiana, kääntöpuoli on nimittäin se, että esimerkiksi Raisiossa on sitten turha haaveilla kisaamisesta jos äänitasoja ei pystytä pitämään kurissa. Eli siinä putoaa yksi osakilpailu automaattisesti pois. Tattarisuolla vastaavasti tuskin mitään merkitystä koska siellä mikroautopuoli sellaista möykkää ja yläpuolella lentelevät helikopterit että näillä meidän melutasoilla on oikeesti aika pieni merkitys.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 10.05.11 - klo: 09.32
Eli vaikka tässäkin topikissa on jo porukka "kiukutellut" jättävänsä leikin kohta kesken johtuen sääntömuutoksista niin silti se on absurdia???

Pelkkä INS boxi tuskin on esteenä... se että vaihdetaan luokkaa, johtuu monesta tekijästä ja yleensä siihen liittyy nimenomaan se että yhtäkkiä edellisen kauden vermeet ja jo valmiiksi tälle kaudelle hankitut tarvikkeet eivät sitten olekaan sallittuja.

Koko ins boxi ja efra pillit on mun mielestä täysin absurdeja kapistuksia tällaiseen luokkaan joka nyt jo polkee pohjamudissa.

------------------------
Tämä väitteesi perustuu nyt siihen, että ne kuskit joilla ei ole RTR-putkea paikalla ovat hankkineet jostakin ei-efra putken tilalle. En tiedä saako kaupasta edes enää juurikaan ostettua ei-efra putkea. Jos vielä tarkkaan luet tuon säännön niin voi myös ajaa sillä RTR-putkella, ei efra-putki ole pakollinen.
 
Luokan "pohjamudissa" rypeminen johtuu paljon enemmän siitä, että eräs kauppias käänsi selkänsä asiakkaileen...   Toki se on helppo kääntää asia muutaman kympin INS-boxiin, kun autovalikoima luokan kohdalle on suppeampi johtuen sekä tarjonnasta, että myös nykyisistä säännöistä (kardaaniveto). Toki asiaan vaikuttaa myös se, että suomessa on kolme avarampaa rataa ko. autoille. Näistä kahdella ajetaan kilpaa nitro-luokissa kuluvalla kaudella, se millä ei ajeta, on suurin GT-autojen harrastajamäärä. HOKE voisi vaikka suunnata voimavaransa tähän suuntaan, siitä olisi paljon enemmän apua. En ymmärrä kenen lehmä sinulla on ojassa, kun et ole edes sarjaan ennakkoon ilmoittautunut ja olet näin kiinnostunut.
 
Olisi paljon hienomaa HOKE jos esittäisit edes yhden luokkaa kannustavan lauseen, tai ehdotuksen siitä miten GT-luokkaa pitäisi sinun mielestäsi kehittää.
 
Itse vielä kovasti vaadit ja vänkäsit aikoinaan kun sääntöjä sorvattiin, että kyllä tämä luokka pitää niin tehdä, että voi siitä krossiautosta sen konepaketin siirtää tähän niin säästää rahoja. Siinä krossarissa pitää olla se efra-pilli jos sillä kilpaa meinaa mennä ajelemaan. Sulla on vain taas tarve pelkästään vängätä ja vinkua ihan vain periaatteesta. Minkä takia sinun pitää olla levittämässä tuota negatiivista ilmapiiriä topikista toiseen? (Kysymys on retorinen)
------------------------
 
Kuinka moni viimekaudella ajanut on jatkamassa kuluvalle kaudelle ja kalusto ei "kelpaa" ja miksi? Voi laittaa minulle vaikka YV:tä, tai kirjoittaa tänne tai soittaa, numero on sääntöpumaskassa, s-postikin toimii, voi käyttää myös tuota FB-ryhmää.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: mikari - 10.05.11 - klo: 09.52
Ei ongelmaa nykyisen (2011) kaluston suhteen, renkaiden ja moottorien suhteen toivoisin jatkossa avoimuutta lisää, moottoreiden osalta esim. että sallitaan vaikkapa kaikki vetokäynnistimellä varustetut .21 mallit tjsp.

Vuodelle 2012 olen ehdottanut Jeppelle että harkittaisiin myös hihnavetoisten sallimista ja näin laajennattaisiin alustavalikoimaa eurooppalaisiin RG autoihin. Salliminen tapahtuisi lisäämällä lisäpainoja autoon x määrä, jolla tasoitetaan menoa (eli minimipainoraja hihna autoille riittävän ylös). Krossikytkin olisi myös pakollinen ja siten centax kielletty. RG autoja perustelen edelleen sillä että minusta autot, jotka on tähän käyttöön suunniteltu eli asfalttiajoon (kuten HN DM1) tulisi sallia luokkaan. Saatavuus ei ole ongelma koska eurooppa on kuitenkin lähempänä kuin aasia tai amerikka, EUn sisällä (ei tullimaksuja jne).

Tässä ei ole oma lehmä ojassa vaan lähinnä olen kiinnostunut luokan kehittämisestä sellaiseen suuntaan että mielenkiinto aloittelijasta edistyneeseen pysyy yllä --> tarjoaa kuskille kaluston puolesta riittävät kehittymismahdollisuudet ja kalusto ei ole siinä rajoittava tekijä. Myös mielenkiinto säilyy.

Haluan vielä mainita ettei tämä ole aloittelijalta (entry-luokalta) mitään pois, koska edelleen sillä RTR autolla voi tulla mukaan aluksi kokeilemaan kilpailemista ja sitten jos mielenkiintoa on niin samalla kalustolla kehittämään itseään kuljettajana. Kun osaaminen kasvaa niin sitten voi lähteä katselemaan vaativamman kaluston perään jos mieli tekee. Ei kuitenkaan tarvitse vaihtaa luokkaa LS5:een tai TP10:iin joka on taas askelta isompi juttu.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 10.05.11 - klo: 11.51
Höpöhöpö Jeppe.

Mä en ole koskaan puhunut mistään muusta asiasta kuin että luokan pitäis olla mahdollisimman vähän rajoitettu pikkuasioilla jotta kuskejen olisi helpompi hypätä mukaan niillä tavaroilla mitä löytyy...

Moottorisääntö on hyvä... eli pidetään moottorit edes jollain tapaa ruodussa, ettei kenenkään "tarvitse" hankkia kallista.

Mun "vinkuminen" johtuu vain ja ainoastaan siitä että tämä luokka on todella pieni... Ja tämä on pieni nimenomaan sen takia että suurin osa kaluston omistajista kokee luokkaan mukaan tulemisen liian hankalaksi... rajoitetuksi.

Autoja on tässäkin maassa vaikka kuinka ja paljon... mutta kisoissa kuskeja todella vähän.
Ja aina kun jotain sääntöä keksitään mikä pakottaa porukan hommaamaan jotain uutta niin nähdään kuinka jotku toteavat miten osallistuminen on nyt sitten niin ja näin.

Jos yhtään on lukenut mun vuosien takaiset kirjoitukset niin olen aina ollut sillä kannalla että mahdollisimman avoimet säännöt niin kauan kunnes luokkaan saadaan enemmän porukkaa... Että luokka kantaa itse itsensä vaikka muutama sieltä saattaisi uusien sääntöjen takia pois jäädäkin.

Oli mistä tahansa uudesta luokasta kyse niin aina sen käyntiin polkaiseminen on sitä tuskallisempaa mitä tiukemmat säännöt siihen laitetaan ja mitä enemmän köyritään sitä pientä pilkkua.
Nämä pilkun viilaamiset kun vaikuttaa AINOASTAAN niihin perus harrastajiin ja aloittelijoihin.
Ihan sama miten tiukat säännöt tähän luokkaan tehtäis niin sillä ei olis mitään merkitystä mun osallistumisiin... Kyllä mulla ne efra pillit jne jne jne löytyy... Ja kuten moni saattaa arvatakin niin mun budjetti koko harrastukseen on aikalailla eri tasoa verrattuna aloittelevan tai perus kuskin budjettiin.
Ei MUA haittaa mikään muutaman kympin panostus... Korkeintaan se vaikuttais nimenomaan siten että pennittömänä ei olis varaa hommata vaikkapa yhtä tonkkaa polttoainetta ja treenata, kun rahat menikin uuteen pilliin ja ins boxiin... mutta mitä sitten... Se ei mun pärjäämiseen tässä luokassa vaikuttais sijoitustakaan.

En mä ole muuten mitään sääntö uudistuksia vastaan ja tajuan kyllä että jos mennään kerrostalojen lähelle pitämään kisoja niin mahdollisesti voi olla ettei seuraavana vuonna tartte kyseisessä paikassa enää kisoja järkätä...

Silti... jos kuskejen saaminen kisoihin edes kokonaisen A finaalin täyttävässä määrin on hyvin vaikeaa niin vielä vaikeammaksi se tulee aina mitä enemmän pistetään sitä perus porukkaa hommaamaan taas jotain uutta että saavat ylipäätään edes tulla mukaan.

Ps: mikään ei teknisesti pakota hommaamaan uutta putkea mikäli RTR moottorinsa vaihtaa johonkin toiseen.
Se toimii edelleen sillä RTR pillillä... Ja saa sillä RTR pillillä ajaa eri moottorin kanssa tai ei niin silti nähtiin jo että sääntö aiheutti harrastajissa negatiivisia fiiliksiä...

Pps: koko luokka on polkenut pohjamudissa heti alusta lähtien... Siis kun tästä tuli virallinen kilpaluokka.
Siihen ei vaikuttanut se että eräs maahantuoja lopetti yhden merkin kanssa plaraamisen myöhemmin... Se polki pohjamudissa jo ENNEN.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 10.05.11 - klo: 12.06
Sulla on vain taas tarve pelkästään vängätä ja vinkua ihan vain periaatteesta. Minkä takia sinun pitää olla levittämässä tuota negatiivista ilmapiiriä topikista toiseen?


Ei todellakaan ole tarve tälläkään kertaa yhtään mihinkään.
Eikä se ole periaate mikäli porukkaa jää mielummin omille takapihoille/parkkipaikoille sudittelemaan kuin osallistuu kilpailuihin.
Eikä tarvitse ottaa hernettä nenään niin ei tunnu negatiivisen ilmapiirin levittämiselle.

Mikäli yksikään harrastaja ei ole millänsäkään uusistä säännöistä niin sitten voit sanoa että olen ainoa joka koko uudistuksessa on nähnyt jotain negatiivista...
Hmmm... paitsi että johan se tässäkin topikissa nähtiin kuinka ne säännöt johonkin vaikutti... Ei todellakaan minun teksti tai mielipide.

Ps: mikäli mun ennakkoon ilmoittautumisella on jotain merkitystä siihen onko mielipiteelläni mitään muuta merkitystä kuin se että se luetaan aina vain ja ainoastaan tiukka blocki päällä eikä edes haluta nähdä kyseistä puolta niin kai mä sitten ilmoittaudun ennakkoon...

Pps: kerrotaan nyt sitten mun inressit jos ei se muuten välity.
Mun intressi koko asiaan on vain ja ainoastaan se ettei luokasta katoaisi yhtä ainuttakaan kuskia ja jotta uusilla olisi mahdollisimman helppo tulla mukaan.
Aina ollut ja tulee aina myös olemaan... Omaa lehmää ei ole ojassa, vaan nimenomaan päinvastoin.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: mikari - 10.05.11 - klo: 12.10
Lainaus
Pps: koko luokka on polkenut pohjamudissa heti alusta lähtien... Siis kun tästä tuli virallinen kilpaluokka.

Mielenkiintoinen lause. Tarkoittaa siis sitä kun GT luokasta tuli kansallinen ja AKK:n alainen.
Mikä sun mielestä tässä on mennyt pieleen tai aiheuttanut tämän?
Ei kai siinä nyt kuitenkaan niin isoa hyppäystä ollut siihen mitä se tekeminen oli ennen tätä, siis vuosina 2008 ja 2009 - vai oliko? Kansallinen taisi alkaa viime vuonna eli 2010.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: tturku - 10.05.11 - klo: 12.23
Eipäs poijaat aloiteta sitä vääntöä taas...
Tiedossa on ollut että autoja on paljon mutta murto-osa on saatu mukaan kisailemaan, ei tähän mitään lisävääntöä tarvita enään. Se että sarja on kansallinen on sarjan edellytys, koska kukaan muukaan ei pysty järkkäämään kisoja tällä hetkellä koko sarjalle. Ihan turha avata enempää tätä keskustelua tähän säikeeseen...
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 10.05.11 - klo: 12.26
2010 säännöt olivat yhtä pikkutarkat kuin 2011, lukuunottamatta näitä kahta-asiaa.
 
Uskon vakaasti, että jos GT8 kisaaja osaa liittyä AKK-jäsenseuraan ja hankkia ajolisenssin, osaa se myös asentaa siihen jälkiasennusmoottoriinsa INS-poksin ja efra-leimaisen pakoputken, ellei halua RTR-putkea laittaa.
 
Sanoisin, että osallistumiskynnys olisi matalampi jos lisenssiä ei vaadittaisi, kertalisenssi auttaisi. Jos taas kilpasarja ei ole kansallinen niin ei ole takeita kilpailuista. Tällöin kilpasarja on täysin kerhojen omien aktiivien harteilla, kerhosarja (Miten kävi Finnish Open:n). Jos kilpailuista ei ole mitään takeita, niin kauppiaat eivät hanki tavaraa myytäväksi.
 
Noilla "5"-mineillä on vähän sama tilanne, on autoja, on kuskeja, on jopa jokunen ratakin, mutta ei kisoja (vielä), mutta siellä taustalla varmasti töitä tehdään ja aika pikkutarkat ne on nekin säännöt, mä en voi esim: osallistua mun Baja:lla jos laitan siihen minin näköisen korin päälle. (Tähän ei tarvitse kommentoida, on läppä)
 
Kansallinen alkoi 2009
 
PS: Mulla ei ole herneitä nenässä, ne on pakastepussissa pakkasessa.
 
Tommille kiitos! Valopilkku GT-sarjassa...
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 10.05.11 - klo: 12.27
Verrattuna porukkamäärään mitä meillä oli jo pelkästään tattarisuolla näissä ekan kesän epävirallisissa kisoissa... Ero oli hyvin merkittävä.
Vaikka siis uusia naamoja ilmestyi paljon niin silti kuskimäärä oli pienempi kuin näissä "kerhokisoissa"
No yksi "ongelma" tähän oli lisenssi.
Valitettava tosiasia.
Eli hyvin monille turhan suuri panostus vain yhden / kahden kisan takia mihin saattaisivat mahdollisesti osallistua.
Myös liian suuri kynnys vain käydä kokeilemassa olisiko luokka itselle the juttu.

Noh... lisenssissä on monta hyvää puolta ja kisojen järkkäämisen kannata se oli lähes välttämätöntä.

Väitän käsi sydämellä että mikäli luokkaan ei koskaan olisi tullut lisenssi pakkoa niin kuskejen määrä olisi huomattavasti suurempi.
Ja väitän myös että mitä enemmän porukkaa pistetään hommaamaan jotain uutta jo olemassa olevan tilalle niin sitä hankalammaksi asia tulee...
Siitä ei hajuakaan minkä verran hankalammaksi, mutta ei nämä ainakaan missään nimessä houkuttele kuskeja lisää.
Jos jotenkin on tarkoitus tehdä luokasta helpommin mukaan hypättävän niin näkeehän sen ettei nämä muuttelut asiaa siihen suuntaan vie.

Se on vain mielenkiintoista miksi näitä asioita sanotaan absurdiksi... kun tämän on niin moni joutunut näkemään.

Kun meissä suomalaisissa on sellainen mahtava jossittelijan taipumus niin jossitellaan vielä lisää...
JOS meillä olisi puuhamiehiä enemmän järjestämässä kisoja niin tästä ei olisi tarvinnut turhan aikaisessa vaiheessa tehdä AKK alaista luokkaa vaan vapaammilla säännöillä ja ilman lisenssipakkoa olisi luokalle saatu vakaampi harrastajakunta.
Kerhokisa sarjassa kokemuksensa hankkineen on niiiiiiin paljon helpompi hommata kerhon jäsenyys ja AKK lisenssi, koska tietää jo että kyseinen luokka on hänelle sopiva... Tietää kiinnostuksen riittävän koko kauden ympäri, eli panostus ei rahallisesti ole siis mistään kotoisin.

Mutta... Meillä ei ole suomessa tarpeeksi porukkaa järkkäämään kisoja jne.
Eli luokka on siis AKK alainen jotta ylipäätään saa edes kisat aikasiks.

Kertalisenssi olisi helpotus...
Mikäli sellainen olisi ollut viimekaudella niin se olisi ollut todella suuri helpotus.


Ps: jeppe ehtikin jo välissä puhumaan samoista asioista mistä tässä horisen.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 10.05.11 - klo: 12.32
Eipäs poijaat aloiteta sitä vääntöä taas...
Tiedossa on ollut että autoja on paljon mutta murto-osa on saatu mukaan kisailemaan, ei tähän mitään lisävääntöä tarvita enään. Se että sarja on kansallinen on sarjan edellytys, koska kukaan muukaan ei pysty järkkäämään kisoja tällä hetkellä koko sarjalle. Ihan turha avata enempää tätä keskustelua tähän säikeeseen...

Miksi se on turhaa jos tämän asian avaaminen tuo jälleen selityksen uusille kuskeille miksi lisenssi tarvitaan...

Yksinkertainen vastaus... Jotta kisat ovat ylipäätään mahdollisia tämänhetken järjestäjä määrällä.

Hyvä että se taas esiin saatiin niin ehkä jotkut saivat tähän asiaan itselleen hyväksyttävän vastauksen... Mielummin kuin parkkipaikalla lisenssin kiroominen tietämättä miksi se nyt on tällähetkellä valitettava pakko koko luokan olemassaololle.  :wink:
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: McJones - 10.05.11 - klo: 12.42
Jos kilpailuista ei ole mitään takeita, niin kauppiaat eivät hanki tavaraa myytäväksi.
SemiOT, mut eihän ne nytkään hanki. Kioso taitaa käytännössä ainoa, jonka voi hankkia kauppaan lampsimalla Suomesta.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 10.05.11 - klo: 12.43
Tällöin kilpasarja on täysin kerhojen omien aktiivien harteilla, kerhosarja (Miten kävi Finnish Open:n). Jos kilpailuista ei ole mitään takeita, niin kauppiaat eivät hanki tavaraa myytäväksi.

Eikös ne AKK alaiset kisatkin ole yhtälailla kerhojen aktiivien harteilla.
Ei niitä SM / PM kisoja täälläkään päässä ole kukaan muu tullut tekemään/ pitämään kuin samaiset henkilöt jotka näitä Finnish open kisojakin pitäisi.
Äkkiä nimenomaan joku FO sarja kuolahtaa pois jos porukalla ei ole jaksamista... Ja tottahan toki pelkästään tämä FO sarjan järkkääminen vaatii siis vielä enemmän jaksamista, koska kuitenkin kyseessä on pitkälti samat kerhot jotka järkkäävät myös AKK kisat... eli kahdet kisat...

Koko luokan alku tapahtui täällä tattarisuolla... Olikohan niin että Mika järkkäs jotku kisat ja jerry jotku...
Jokatapauksessa ihan vaan harrastajat järkkäs ekan kesän kisat tattarisuolla... oliko niitä jopa 4 yhteensä.
Porukkaa paikalla joka kisassa enemmän kuin yhdessäkään kansallisessa kisassa.
Voi kunpa näitä kisoja olis porukka jaksanut järjestää yhden vuoden verran pidemmälle...
Olis varmasti suurempi harrastajakunta kyseisessä luokassa... Ei siis haittaisi että joitain jää pois muutaman kympin lisä investoinnin takia.

Jokatapauksessa iso hatun nosto kaikille jotka näitä ekan kesän kisoja olivat puuhastelemassa... Niistä koko luokka lähti räjähdysmäisesti liikkeelle... harmi vain että tulikin sitten eräänlainen muuri vastaan mitä iso osa harrastajista ei ollut (eikä ole vieläkään) valmis ylittämään.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: mikari - 10.05.11 - klo: 12.53
Tällöin kilpasarja on täysin kerhojen omien aktiivien harteilla, kerhosarja (Miten kävi Finnish Open:n). Jos kilpailuista ei ole mitään takeita, niin kauppiaat eivät hanki tavaraa myytäväksi.

Eikös ne AKK alaiset kisatkin ole yhtälailla kerhojen aktiivien harteilla.
Ei niitä SM / PM kisoja täälläkään päässä ole kukaan muu tullut tekemään/ pitämään kuin samaiset henkilöt jotka näitä Finnish open kisojakin pitäisi.
Äkkiä nimenomaan joku FO sarja kuolahtaa pois jos porukalla ei ole jaksamista... Ja tottahan toki pelkästään tämä FO sarjan järkkääminen vaatii siis vielä enemmän jaksamista, koska kuitenkin kyseessä on pitkälti samat kerhot jotka järkkäävät myös AKK kisat... eli kahdet kisat...

Koko luokan alku tapahtui täällä tattarisuolla... Olikohan niin että Mika järkkäs jotku kisat ja jerry jotku...
Jokatapauksessa ihan vaan harrastajat järkkäs ekan kesän kisat tattarisuolla... oliko niitä jopa 4 yhteensä.
Porukkaa paikalla joka kisassa enemmän kuin yhdessäkään kansallisessa kisassa.
Voi kunpa näitä kisoja olis porukka jaksanut järjestää yhden vuoden verran pidemmälle...
Olis varmasti suurempi harrastajakunta kyseisessä luokassa... Ei siis haittaisi että joitain jää pois muutaman kympin lisä investoinnin takia.

Jokatapauksessa iso hatun nosto kaikille jotka näitä ekan kesän kisoja olivat puuhastelemassa... Niistä koko luokka lähti räjähdysmäisesti liikkeelle... harmi vain että tulikin sitten eräänlainen muuri vastaan mitä iso osa harrastajista ei ollut (eikä ole vieläkään) valmis ylittämään.

Niinno varmaan siinä koettiin etteivät pelkästään Tattiksen kisat riitä "vakavasti otettavalle" luokalle ja sitten lähdettiin perustamaan GT8 toimikuntaa joka loisi edellytykset "viralliselle" sarjalle LS5 kisojen yhteyteen josta myöhemmin syntyi sitten tämä AKK alainen GT8 sääntökirja ja kilpailuluokka. Työryhmänä taisivat suurinpiirteinen olla Laitinen, Jokinen ja Kuronen ja sitten AKK:n puolelta Korvenmaa. Menikö oikein?

"Vakavasti otettava" sarja tarkoitti monenlaisia asioita muutenkin, myös henkilöasioita, niitä sen enempää ruotimatta.

Samalla tämä vei vähän pohjaa kerhokisoilta, joita tosin vielä ajettiin vielä se viimevuotinenkin GT Open 2010 kisa, mutta toisaalta saatiin ainakin teoreettisesti koko maan kattava sarja joka mahdollistaisi muidenkin paikkakuntien mukana olon (Jyväskylä, Tampere, Oulu jne), jota siitä ei kuitenkaan tullut mitä ilmeisemmin koska ainoastaan PK-seutu ja Turku ovat käytännössä yhtään mukana.

Eli kolikon kaksi eri puolta.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 10.05.11 - klo: 13.04
Nimenomaan... Kaksi puolta.

Siksi sanoinkin että ilman tätä "lisenssipakkoa" ei koko luokkaa tällähetkellä olisi koska ei olisi kisoja.

Tätä ajoinkin takaa että voi kun porukalla olis ollut vielä seuraava vuosi voimavaroja järkkäillä kisoja ja siihen vielä mukaan muitakin kerhoja jne että koko luokkaan olisi saatu tällainen krossista tuttu FO tyylinen sarja...
Se olisi tottakai saanut porukkaa enemmän paikalle vapaampine sääntöineen ja pienempine osallistumiskuluineen.

Ja myös se että harrastajat olisivat ajaneet ylipäätään edes kerhokisoja, olisi myös vaikuttanut tähän maahantuojien tavaroiden hyllyssä pitämiseen.
Olihan tavaraa hurumycke hyllyssä kun kuskeja oli paljon... Kansalliseksi kun mentiin niin aktiivisten kuskejen määrä putos... Mikä tarkoittaa tietysti myös tavaran myymisen putoamista ja sen kannattavuutta.

Mutta... tässä nyt ollaan ja tämän kanssa eletään...
Mihinkään suuntaan on turha sormea osoittaa, koska ilman jotain ei olisi mitään jne... kaikessa kaksi puolta.


Se mihin otin kantaa, on se uusien kuskejen mukaan saaminen ja vanhojen mukana pysyminen.
Siihen puhdas mielipiteeni on että mitä enemmän jotain pikkuasioita kiristetään niin sitä vaikeammaksi asia tulee... Ei ainakaan helpota.

Siihen en ota kantaa olisko esim INS boxin olemisella tai olemattomuudella mitään merkitystä siihen saisko joillain radoilla seuraavina vuosina enää meluamisen jälkeen ajella.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 10.05.11 - klo: 23.30
Tänään mentiin tattiksella muutaman GT auton voimin...
Pienellä vertailulla INS boxi ei tuntunut vaikuttavan ääniin tippaakaan.

Katsotaan kun "poika" saa oman boxinsa, ihan mittarin kanssa mikä ero oikeasti on.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: peitsamo - 11.05.11 - klo: 08.17
Mulla on vähän sellainen tuntuma, että gt-autossa sen äänen aiheuttaa pääasiassa se kori. Siis ei kori itsessään vaan se, että se tekee sopivan kaikukopan moottorille ja pakoäänille. Tuota vaikutusta lisää vielä se, että useimmiten pillin ulostulo on korin sisäpuolella. Se räkäletkusysteemi ei ole pelastus, tiedetään. Tätä olettusta voi miettiä ottamalla autosta korin pois ja kokeilemalla mikä äänen voimakkuuden taso on ajettaessa ilman sitä.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: mikari - 11.05.11 - klo: 08.35
minusta ei korilla ole silläkään mitään vaikutusta.
centaxilla auto on selkeästi eniten korvaan sattuva, koska pannu kiertää niin perkuleesti. krossikytkin tasoittaa ja madaltaa ääniä.
seuraavaksi pilli.
sitten moottori.
viimeisenä muut asiat.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: peitsamo - 11.05.11 - klo: 10.58
minusta ei korilla ole silläkään mitään vaikutusta.

Turha on väittää, ettei sillä ole mitään vaikutusta, varmasti on. Tottakai on lisäksi monta muutakin tekijää, jotka vaikuttaa ääneen ja sen kokemiseen.

Tarkoitus oli osoittaa, että äänen "hiljentäminen" ei onnistu ainoastaan yhtä tekijää muuttamalla. Tietysti on hyvä, että jotain asialle tehdään, mutta pelkkä ins-box ei meluongelmaa ratkaise.

Jos nyt haluaa tuota koriasiaa miettiä, niin laittaa vaikka äänieristeet korin sisäpuolelle, niin huomaa miten ainakin äänen luonne muuttuu. Enkä nyt ole ehdottamassa, että korit pitäisi vuorata eristevillalla, kunhan totesin asian.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: mikari - 11.05.11 - klo: 11.26
turha väittää.. no jos sillä jonku 0.5dB eron saat aikaiseksi niin hyvä on. itse en näe korilla olevan mitään merkitystä ääniin, sen verran tuota on tullut pyöriteltyä korilla ja ilman. mun näkemys asiaan
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 11.05.11 - klo: 11.50
Kurosella hyvä lause tuo äänen voimakkuus ja sen kokeminen.
 
Muistuttaisin, että -6db on 100% vähemmän, eli -3db on puolitehoa vähemmän. -0,5db on 12% vähemmän melua.
 
Se miten korva sen melun kulee ja miten kukin se kokee on sitten ihan toinen juttu.
 
Vakavampaa asiaa, käykää laittamassa ilmoja 19.5.11 asti aikaa tehdä: http://rc10.fi/index.php?topic=57062.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=57062.0)
 
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: mikari - 11.05.11 - klo: 12.05
Tässä on nyt käynnistelty eri konfiguraatioilla noita koneita about 2 vkoa putkeen joten aika hyvä tuntuma täälläkin juuri tuosta äänen "tulkitsemisesta". Radalla ja radan ulkopuolella. Mutta hankkikaa lisää empiiristä tietoa.

Pysyn kannassani ja se siitä  :grin: mitään riitaa asiasta tässä ei tietenkään tarvita :police:

minusta ei korilla ole silläkään mitään vaikutusta.
centaxilla auto on selkeästi eniten korvaan sattuva, koska pannu kiertää niin perkuleesti. krossikytkin tasoittaa ja madaltaa ääniä.
seuraavaksi pilli.
sitten moottori.
viimeisenä muut asiat.

Pannaan tämä vielä loppuun ettei jää huomaamatta:

Vakavampaa asiaa, käykää laittamassa ilmoja 19.5.11 asti aikaa tehdä: http://rc10.fi/index.php?topic=57062.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=57062.0)
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 11.05.11 - klo: 19.35
omat kokemukset korin vaikutuksesta ääniin, on että vaikuttaa. Saa aikaan kumisevan äänen... Tosin... ääni tuntuis olevan hivenen kovempi korin kanssa lähinnä suoralla täydessä laukassa... Mutta siinäkin voimakkuus ero kohtalaisen pieni.
Mutta miten se periaatteessa tähän asiaan edes liittyy?
Autoissa pitää kuitenkin olla korit, eikä niitä todellakaan aleta vaimentamaan.
INS lootasta sitävastoin aika vähän höpinää... Jotku testanneet ovat jo kokeneet että ei vaikutusta äänenvoimakkuuteen... Korkeintaan vaikuttanut hyvin vähän muuttaen ääntä hieman.
Arsyttävyyteen se ei taas vaikuta tippaakaan... Ja tämä onkin jo yllä selitetty. Jokainen kokee äänen hieman eritavalla. Se mikä jotain ärsyttää, voi olla sulosointuja mulle jne. Eli +-0 ainakin niin pitkään ennenkuin pystytään toteamaan että ääni on muuttunut vähemmän kantavaksi.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: Koheltaja - 11.05.11 - klo: 20.24
Mistään mitään tiedä kun ei ole aiheen mukaista autoakaan mutta trollataan nyt tätäkin topiccia...

Moni Torpassa ja Myyrissä ajaneet muistaa WGT autojen omalaatuisen äänen joka tuli korin soimisesta, jos ajoi 48dp rattailla niin äänen taajuus muuttui ja ääni oli kovempi. Tämän perusteella en todellakaan sulkisi pois sitä teoriaa että kori toimisi kaikupohjana. Jollain on vanha korin raato, siihen kaksipuolisella teipillä sisäpuolelle ohutta vaahtomuovia vähentämään korin resonointia, myös korin ja koritolpan väliin pehmustetta ja radalle kokeilemaan oliko vaikutusta.

Aika alkeellista mutta antaa vähän suuntaa korin kaikupohjana toimimisesta :shocked:
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: tturku - 11.05.11 - klo: 22.17
Mistäs löytyy kilpailijan numerot? Olis kiva tietää numero jotta voi laittaa autoon numban.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 11.05.11 - klo: 22.24
Mistäs löytyy kilpailijan numerot? Olis kiva tietää numero jotta voi laittaa autoon numban.


Toimitan ekaan kisaan kaikille soveliaat kisanumerot. Koitan toki saada julkaistua kisanumerot ennen kuusaan kisaa. Viimeistään sitten kun näen lopullisen osallistujalistan, tuon ennakkoilmon perusteella kun ei täysi johtopäätöksiä tehdä.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 24.05.11 - klo: 08.16
Mistäs löytyy kilpailijan numerot? Olis kiva tietää numero jotta voi laittaa autoon numban.

Toimitan ekaan kisaan kaikille soveliaat kisanumerot. Koitan toki saada julkaistua kisanumerot ennen kuusaan kisaa. Viimeistään sitten kun näen lopullisen osallistujalistan, tuon ennakkoilmon perusteella kun ei täysiä johtopäätöksiä tehdä.

 

Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: McJones - 05.07.11 - klo: 17.07
Onkohan kiuaslistalle mahdollista saada Alphan .23-kokoinen A352?

Säännöthän sallivat listan päivitykset perustelluista syistä. Sopisiko perusteeksi, että nyt listalla vaihtoehdot on aika pitkälti .21 tai .28 -kokoiset, joten kompromissin hakeminen (teho vs. kulutus) olisi paremmin mahdollista lisäämällä mm. tuon .23-kokoisen listalle.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 05.07.11 - klo: 17.42
28 kokoiset koneethan ovat sallituja vain RTR malleista.
Ja jos vaihtaa koneen johonkin muuhun niin sitten .21 kokoiset listan mukaan.

.23 koneella tehoja on enemmän kuin .21 tai RTR .28 koneissa.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: -Juho- - 05.07.11 - klo: 21.25
On siellä Alphan T850 .28 ja RTR .28 sekä Go, SH, Force ja Mach sallituissa RTR-kössöjen lisäksi. Tankkiväli ainakin SH:n kanssa meinasi muodostua ongelmaksi, eikä tehojakaan tuntunut älyttömästi olevan.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 12.07.11 - klo: 16.40
Päivitin tuonne ketjun ekaan viestiin sarjapistetaulukon (http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=55098.0;attach=28063).
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: goos - 21.07.11 - klo: 12.39
Sääntökysymys:

huhupuheen mukaan luokassa centax kytkin on kielletty ja pitäisi olla palakytkin, Säännöt tosin sanoo näin:

"Auton voimansiirto pitää olla kardaanivälitteinen. Autoissa saa käyttää mekaanista vaihteistoa,
jossa on enintään kaksi erillistä kiinteää välityssuhdetta."

Olenko missannut jotain vai enkö vain ymmärrä?
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 21.07.11 - klo: 13.36
Minulla ei ainakaan ole sellaista kuvaa, että kytkin olisi jotekin muutoin määritelty kuin, että se pitää olla. Sen olen itselle antanut ymmärtää, että centax ei kestäisi raskaan auton tuomaa rasitusta, joku oli sitä kokeillut. Itse en ole (vielä).


Samoin tarkeintaisin harhaluuloa, että kurkkua ei saisi vaihtaa.
Kaasuttimen kurkun saa vaihtaa, tämä tulkitaan varaosaksi. Sääntö: "Moottoriin voi vaihtaa vain alkuperäisiä tai vastaavia varaosia."

Sallitua ei kuitenkaan ole esim: kaasuttimen ottaminen jostakin toisen mallisesta moottorista, tai vaihtaa ns. "tuned" mallista pyttysarjaa, vaikka olisikin tehty alkuperäisen kaltaisesta.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 21.07.11 - klo: 14.06
Centax kytkimiä on porukka kokeillut... Näitä kokeilleet ovat kommentoineet ettei kytkintä saanut hyväksi näihin autoihin.

Sitä en enää muista että mikä oli se ongelma, mutta kytkintä kokeilleet siirtyivät nopeasti takaisin perus kolmipala kytkimeen.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: Riku.F - 24.07.11 - klo: 20.46
voiko moottoriin vaihtaa turbotulpallisen kannen? valmistajan mukaan säätö helpottuisi.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: peitsamo - 24.07.11 - klo: 21.43
voiko moottoriin vaihtaa turbotulpallisen kannen? valmistajan mukaan säätö helpottuisi.

Voi

Lainaus
Moottorin, pakoputken tai kaasuttimen osia ei saa muokata. Moottoriin voi vaihtaa vain alkuperäisiä
tai vastaavia varaosia. Moottoriin ei saa lisätä mitään lisälaitteita (ahdin, ilokaasu tms.), eikä
moottorista ei saa poistaa mitään siihen alkuperäisesti kuuluvia osia, pois lukien
vetokäynnistysmekanismi, jonka voi korvata kiinteällä, vapaavalintaisella päätylevyllä. Moottorin
laakerit voi valita vapaasti. Moottoreissa voi käyttää ns. turbo-tulpalle sopivaa sylinterikantta, mikäli
sellainen on alkuperäisosana saatavilla
.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: Piedro - 30.07.11 - klo: 21.55
Onkohan kiuaslistalle mahdollista saada Alphan .23-kokoinen A352?
Onko tuosta A352 ollut sen enempää puhetta että tuleeko 2012 lailliseksi koneeksi?
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 02.08.11 - klo: 08.43
Sarjataulukko päivitetty, löytyy ketjun ekasta viestistä ja tästä linkistä -> http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=55098.0;attach=28550 (http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=55098.0;attach=28550)


EDIT: Riuttanen oli jäänyt pdf tulosteesta pois
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: Piedro - 04.08.11 - klo: 18.47
En nyt oikein tienny mihin ketjuun tää kysymys pitää heittää mutta koska se koskee GT-8
sääntöjen tulkintaa niin laitetaan tähän eli onko Hobbytech STR8RG Pro auto virallisesti
kilpailu laillinen vai ei? siksi kysyn tätä koska sääntökirjassa on lause:
"Autot perustuvat pääsääntöisesti niin sanottuina valmispaketteina (esim. RTR tai Ready Set)
myytäviin GT- ja Touring esikuvien mukaisiin autoihin."
Tuo autohan ei ole RTR tai Ready Set. Tuntuu vaan typerätä ostaa sama auto RTR:nä
kun kone ja ohjain on jo olemassa ennestään ja joka tapauksessa siihen RTR:ään tulis ajan mittaan
vaihdettua suurin osa PRO osia mikä nostaa turhaan kuluja kun ne ois tossa valmiina, eikä tarviis
alkaa RTR:stä irrotettua konetta ja ohjainta myymään suoraan eteen päin.

EDIT:
Missään ei taida olla suoraan listaa mitä kaikkia autoja on tällä hetkellä markkinoilla
mitkä on GT-8 kisalaillisia?
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: peitsamo - 04.08.11 - klo: 20.14
En nyt oikein tienny mihin ketjuun tää kysymys pitää heittää mutta koska se koskee GT-8
sääntöjen tulkintaa niin laitetaan tähän eli onko Hobbytech STR8RG Pro auto virallisesti
kilpailu laillinen vai ei? siksi kysyn tätä koska sääntökirjassa on lause:
"Autot perustuvat pääsääntöisesti niin sanottuina valmispaketteina (esim. RTR tai Ready Set)
myytäviin GT- ja Touring esikuvien mukaisiin autoihin."
Tuo autohan ei ole RTR tai Ready Set. Tuntuu vaan typerätä ostaa sama auto RTR:nä
kun kone ja ohjain on jo olemassa ennestään ja joka tapauksessa siihen RTR:ään tulis ajan mittaan
vaihdettua suurin osa PRO osia mikä nostaa turhaan kuluja kun ne ois tossa valmiina, eikä tarviis
alkaa RTR:stä irrotettua konetta ja ohjainta myymään suoraan eteen päin.

EDIT:
Missään ei taida olla suoraan listaa mitä kaikkia autoja on tällä hetkellä markkinoilla
mitkä on GT-8 kisalaillisia?

Ei ole olemassa listaa autoista.

Autoille on olemassa säännöissä tekniset määritelmät, jotka tulee täyttyä. Huomaa tuossa linkittämässäsi sääntökohdassa sana "pääsääntöisesti", eli ei ehdottomasti. Jos tekniset speksit sattuu yksiin, niin mielestäni auto käy ilman muuta GT-8 sarjaan.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: McJones - 04.08.11 - klo: 20.17
Äkisti mieleen tulee:

- Ofna/HongNor DM-1 ja DM-1 Spec sekä Ultra GTP2
- Kyosho Infergo GT ja GT2
- HoBao Hyper OneSeven (vakiotankki liian iso)
- Thunder Tiger EB-4 S3 Rally Game
- Radiosistemi Crono RS03 RallyGame
- Hobbytech STR8RG

Kisoissa on pääsääntöisesti vain parin ensimmäisen valmistajan autoja. Kolmeen viimeiseen taitaa joutua vaihteen lisäämään optiopalikoilla, mutta pakollinen se ei sääntöjen puolesta ole. M8-autoista tehdyt konversiot ovat sallittuja, minkä alle kai kaukaisesti voisi ajatella noiden kaikkien kuuluvan...
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: Piedro - 04.08.11 - klo: 20.26
Autoille on olemassa säännöissä tekniset määritelmät, jotka tulee täyttyä. Huomaa tuossa linkittämässäsi sääntökohdassa sana "pääsääntöisesti", eli ei ehdottomasti.
Jos tekniset speksit sattuu yksiin, niin mielestäni auto käy ilman muuta GT-8 sarjaan.
Näin itsekkin asian tulkitsin ajattelin vaan varmistaa vielä tulkinnan ettei tule ikäviä yllätyksiä jos innostun ton auton ostamaan.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 11.08.11 - klo: 11.47
Päivitin kauden 2011 tulokset tuonne ekaan postiin.


Tässä linkki tiedostoon -> Naps (http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=55098.0;attach=28640)


Pekalle suuret onnittelut mestaruudesta, tarkalle se meni :) Kolmostilasta onnea myös Petterille, sekä kaikille niille jotka kiillottivat sijoitustaan kaudelta 2010.


Omat tunnelmat luettavissa nettisivuiltani, vähän ehtoommalla.


(http://www.lehtojarvi.net/wp-content/gallery/gt8/gt-8_2011.png)
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: peitsamo - 11.08.11 - klo: 12.05
ISO KIITOS koko GT-8 sarjan porukalle, erityisesti Jepelle joka hoiti sarjan vetovastuun esimerkillisesti ja tarjosi loistavan vastuksen radalla.

Oli todella mukava kausi ja kiva huomata, että sarjan taso alkaa selvästi nousta kokonaisuutena ja samalla kuljettajien väliset erot kaventuu selvästi. Toinen merkittävä huomio kaudesta oli se, että autot tulivat muutamaa keskeytystä lukuunottamatta myös finaaleissa maaliin, joten kisat ratkottiin ajamalla.

Nyt kun näyttää siltä, että GT-autojen tarjonta lisääntyy myös kotimaassa, on uusien kilpailijoiden entistäkin helpompi tulla mukaan tähän hienoon sarjaan.

Ensi kaudella sitten taas.  :cool: :cool: :cool:
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: goos - 11.08.11 - klo: 12.21
Tuli seurattua nyt ekaa kertaa gt8 luokkaa sivusta ja näyttää todella aloittelijaystävälliseltä luokalta. Hyvä yhteishenki kaikilla kilpailijoilla ja helppo päästä mukaan. Mekkarista ei tarvitse myöskään ottaa stressiä koska alkuerissä ei tarvite välitankata, riittää että joku täyttää tankin lämmittelyn jälkeen.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: mikari - 11.08.11 - klo: 12.59
Miksi ei olla Kauppin kanssa jaetulla 16. sijalla kun pisteitä on yhtä paljon ja sijoituskin on ainoassa ajetussa kisassa sama (6.) ? No saa se Kari olla mua edellä, ei siinä mitään, kiinnostais vaan tietää  :wink:
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: peitsamo - 11.08.11 - klo: 13.02
Tasapisteissä sijoituksen ratkaisee ensin voittojen määrä. Jos (kun) niitä ei ole, katsotaan kumpi on sijoittunut paremmin vimeisessä kilpailussa. Kun kumpikaan ei siihen osallistunut, katsotaan viimeistä edellisen kilpailun sijoitukset.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: RoddeR - 11.08.11 - klo: 13.24
Kiitokset kaudesta kaikille kanssa kilpailijoille ja kisojen järjestäjille. Erittäin nasta kausi takana ja nyt alkaa se odotus että pääsee taas ensi kesänä vääntämään gt-8 luokassa kisaa. Toivottavasti ensi kaudella olisi osallistuja määrä edelleen kasvava. Oma kausi meni yli odotusten. Toki kaksi viimeistä kisaa meni penkin alle omien mekkaus mokien takia mutta näistä oppii ja tuskin ainakaan kovin helposti samoja virheitä tulee toistamiseen.  Kiitokset myös Jerry:lle ja Stail:lle mekkaus avusta.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: mikari - 11.08.11 - klo: 13.27
Tasapisteissä sijoituksen ratkaisee ensin voittojen määrä. Jos (kun) niitä ei ole, katsotaan kumpi on sijoittunut paremmin vimeisessä kilpailussa. Kun kumpikaan ei siihen osallistunut, katsotaan viimeistä edellisen kilpailun sijoitukset.

Ok! Tänks
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: pietro - 11.08.11 - klo: 17.56
ISO KIITOS koko GT-8 sarjan porukalle, erityisesti Jepelle joka hoiti sarjan vetovastuun esimerkillisesti ja tarjosi loistavan vastuksen radalla.

Oli todella mukava kausi ja kiva huomata, että sarjan taso alkaa selvästi nousta kokonaisuutena ja samalla kuljettajien väliset erot kaventuu selvästi. Toinen merkittävä huomio kaudesta oli se, että autot tulivat muutamaa keskeytystä lukuunottamatta myös finaaleissa maaliin, joten kisat ratkottiin ajamalla.

Nyt kun näyttää siltä, että GT-autojen tarjonta lisääntyy myös kotimaassa, on uusien kilpailijoiden entistäkin helpompi tulla mukaan tähän hienoon sarjaan.

Ensi kaudella sitten taas.  :cool: :cool: :cool:

Komppaan Peksiä.

Itseltä vielä kiitokset FAIJALLE(lue:HOKElle) mekkauksista ja säätöavusta, eikä unohdeta kaikkia jotka on kisoissa auttanut mekkauksissa, varsinkin kiitokset Juholle ja Antille raision huippu tankkaus kellotuksista. Todella maukas 2.sija siellä.

ps. Oli kyllä vähän FAIJAN karmaa Kouvolan kisassa :shocked:
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: -Juho- - 11.08.11 - klo: 20.06
Joo-o. Onnea menestyneille, mä näköjään taktikoin itteni samalle numerolle ensi kaudeksi.
Nopea yhteenveto:

Kuusankoski: n.5min ennen maalia etuiskari irti yläkiinnikkeestä "varmalta" 3.paikalta. ->7.sija
Raisio: moottori irti b-finaalissa, selkeästä johtoasemasta. ->12.sija
Hyvinkää: ponderi lakkasi toimimasta, johtoliitin rikki, jälleen b-finaalin kärjestä ->11.sija
Kouvola: alkuerien 3. ja maalissa 2.

Kouvolassa kaikki meni kuten olisi pitänyt mennä koko kauden, epäonni vaivasi turhankin kanssa.
Mukava ja tasaväkinen kausi jokatapauksessa, ensi vuonna jatketaan!

Juho H.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: wego - 24.10.11 - klo: 03.46
mistä sarjan seikkaperäiset säännöt löytyvät? pitäis saada sääntöjen mukainen auto keväällä ajoon.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: peitsamo - 24.10.11 - klo: 08.14
Säännöt löytyvät tämän viestiketjun kuudennesta viestistä.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: wego - 24.10.11 - klo: 18.05
Jep, unohdin muokata viestiä sääntöjen löytymisen jälkeen. Pääpiirteittäin voidaan siis olettaa että kaudella 2011 sääntöjenmukainen auto on sääntöjenmukainen myös kaudella 2012? Ettei mun tarvitse odottaa kauden 2012 sääntöjä kamoja hankkiessani.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 24.10.11 - klo: 20.26
Jep, unohdin muokata viestiä sääntöjen löytymisen jälkeen. Pääpiirteittäin voidaan siis olettaa että kaudella 2011 sääntöjenmukainen auto on sääntöjenmukainen myös kaudella 2012? Ettei mun tarvitse odottaa kauden 2012 sääntöjä kamoja hankkiessani.


Voisin näin luokkayhteyshenkilön roolissa sanoa, että 100%:lla varmuudella.


Tällä hetkellä sääntömuutos mitä on kaavailtu, koskisi alkueräpistejärjestelmän laajentamista samanlaiseksi kuin TP-10 luokassa. Tarkoittaa siis sitä, että neljä nopeita saa sarjapisteitä alkuerissä.
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: wego - 24.10.11 - klo: 23.38
Hieno homma, toivottavasti nähdään keväällä.

Hoidanko lisenssin itse vai yhteyshenkilön kautta?
Otsikko: Vs: GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 24.10.11 - klo: 23.41
Hieno homma, toivottavasti nähdään keväällä.

Hoidanko lisenssin itse vai yhteyshenkilön kautta?


Pitää ensin liittyä AKK:n alaiseen seuraan, maksaa jäsenmaksu ja sitten AKK:n KITI-palvelusta ostetaan lisenssi. Tämä kaikki kannattaa tehdä vasta ensi vuonna.