Iloista tulevaa kevättä kaikille harrastajatovereille!
Vakavissa ajatuksissani olen päättänyt hankkia otsikon mukaisen koneen. Autoni on Kyoshon Inferno Kanai edition II.
Viime syksyn ajelin O.S .21 VZ-B koneella enkä päässyt mieleisiin tuloksiin. Liekö syy taidoissa ( tuskimpa :roll: vain ) vai säätöjen heikkoudessa...vai onko kone todella niin pliisu ?
Mutta, kokemuksia ja kommentteja tuosta uutukaisesta RBn kauniista pärisijästä... :?: :?: :?:
____________________________________________________
"Only the good die young, bad people live much longer."
No jos et saannus edes OSsia kunnon säätöihin, niin älä osta RB:n mottia. Ve on vielä vaikeampi säätää.
Ei tuon Ossin pitäisi mikään pliisu olla ennemminkin toisin päin. Sehän on melkein paras Ossin Off-Road-koneista. Kaverillani on samainen yksilö ja melkoisen kilpailukykyiseltähän se vaikuttaa. Suorituskyvyltään se oli ehkä jopa hieman parempi kuin silloin minulla ollut RB S7 (ammattimaisesti viritettynä). Eli ihmettelen kyllä, miten et ole päässyt mieleisiisi tuloksiin.
Itsellä ei ole kokemuksia juuri tuosta WS7 II:sta, mutta useamman RB:n kokemuksella voin vain kehua moottoreita. Koneet ovat erittäin suorituskykyisiä, luotettavia ja helposti säädettäviä. Jos nyt ihan veikkaamaan pitäisi ruveta, niin kyseinen Ossi ja harkitsemasi RB ovat suorituskyvyltään melkoisen samanlaisia.
Herätetäämpä tämäkin paikka henkiin varsinkin nyt, kun tällä loistavalla moottorimallilla voitettiin muutama päivä sitten maailmanmestaruus.
Kesä on takana ajelua tällä koneella. Voin kertoa olevani näin :mrgreen: tyytyväinen.
Tehoja riittää, polttoaineen kulutus on kohtuullinen eikä säätäminen mikään ylivoimainen tehtävä ollut.
Onkos jollain samanlainen kone? Mielenkiinnosta utelisin sekä ala- että yläneulan asentoja. Amerikan sivuilta lueskelin kavereiden säätöjä, itse en hirvinnyt vielä aivan niin säätää. Kone kiertää jo nyt niin, ettei "lähes täydelliset ajotaitonikaan" meinaa pysyä mukana.
Tähän mennessä ei ole koneesta vielä mitään edes särkynyt *koputetaan puuta kop kop kop* ja pursituksiakin on esimerkillisesti jäljellä.
Oikeanlainen polttoainekin löytyi lopulta:
Morgan Fuelin SideWinder 25 ja kone kehrää kuin kollikissa kevätauringossa =)
Niin, oliskos niitä muita tällaisen koneen omistajia täällä?
------------------------------------------------------------------------------------
http://www.tutka.net/~killik/
Joo, tuli hommattua itsellekin. Käykö tähän Ossin tai NovaRossin pillit kun ei viitsis RB:n uutta ostaa..siis adapterimalliset (ei inline).. varmaankin. Entäs tulpat? Onko OS #8 OK?
Itse en ole käyttänyt muuta kuin RB:n 63:sta ja 86:sta pillinä.
Miksipä muutkin pillit eivät kävisi? Käyrässähän on samanlainen kiinnitys useimmilla valmistajilla koneen päähän, Kyosho EI kuulu joukkoon tähän käsittämättömän pulttikiinnityksensä takia.
Tulppana olen käyttänyt RB:n suosittelemaa, tietenkin heidän omaansa, no:6:sta. Tällä tulpalla käynti on ollut miellyttävää, tehot jokseenkin riittävät ja lämpötila kohtuullinen.
Laitahan tulemaan sitten tietoa, millaisilla säädöillä sait koneen käymään mieluisasti ja mitkä ovat lämpötilat.
------------------------------------------------------------------------------------
http://www.tutka.net/~killik/
Ossin tulpat ovat hitusen lyhyempiä kuin RB:n, Novarossin tms. tulpat. En sitten tiedä kuinka paljon vaikuttaa, mutta omaani en ole viitsinyt käyttää kuin RB:n #6:tta.
OK kiitos tiedoista, katsotaan sitten
Itsekkin aion hankki WS 7 II:sen kun tuo S7 II:konen on loppu....
Noissa kahdessa motissa ei ole teknisesti muuta eroa kuin kampiakseli ja vakio kaasarit ovat eri kokoiset. Lohko ja kansi ovat vain kosmeettisia eroja...
paita sitten päälle
http://www.rbproducts.com/images/RB%20CONCEPT/01509L.jpg
OK auto MP75 on huomenna täällä ja pannu keskiviikkona tai torstaina. Periaatteessa ehtisin lauantain kisaankin jos auto on kasassa (duuni keikka jonka piti estää kishoin pääsy, onkin vasta 20. päivä, no sitä sattuu)
Anyway, kuinkahan nopeasti tuon pannun laittaa kisakuntoon? Eli millainen sisäänajo. Eipä siidä kauaa taida mennä, yksi tankillinen pätkissä pukilla ja 4-5 tankkia rikkaalla vai? Vai suoraan radalle ajamaan.. ei näistä nykyään tiedä.
Neuvoja siis, tänks.
.mika
PS. Jos jollakulla on ajokuntoinen kisapannu niin voisin ajaa sillä yhdet kisat maksua vastaan. RB:n saapuminen ja ajokuntoon saaminen kun ei ole 100% varmaa.
Jos koneen olet Suomesta tilannut, siinä tulee sisäänajo-ohjeet mukana. Ja RBn sivuilla on myöskin mainiot ohjeet.
Ei sisäänajossa kaumaa mene, todellakin tuo 1 tankki paikallaan ja sen jälkeen noin 3 tankillista todella rikkaalla turistelua. Tämän jälkeen vielä muutama tankillinen vähitellen laihentaen seosta.
=> nopea juttu
Ja sitten säädöistä...kannattaa uskoa se, mitä asiasta kirjoitellaan...alapää rikkaalla...
Joo, se on tuttua tuo alapää asia :D siis edellisistä pannuista
Tänks!
Joo pannu tulee Atalasta (Tre)
Eihän tuossa sisäänajossa tosiaan kauan mene jos ottaa asiakseen, joten ehtinet Mika kisoihin vallan hyvin.
Tuo moottorin sisäänajo tuntuu olevan salatiedettä. Syy on varmasti se, että valmistajat eivät osaa sitä kertoa. Sehän vaatisi joko webbisivun tai peräti kopioidun A4 paperin!
Jalaksen Timon ohjetta on yleisesti käytetty. Löytynee sieltä kaupan sivuilta, mutta voiko sitä suositella kun "ostetaan muualta, mutta palvelu otetaan sitten muilta". No se filosofiasta.
Tässä toinen löytämäni vaihtoehto. Asteet on Farenheitteja. Mutta mielestäni tämä tarina kuvastaa hyvin sisäänajon epätieteellisyyttä. Tämä on otettu R&W keskustelusivuilta. "Minää" en tiedä kuka kertoo. Yleisesti siis sisäänajo suoritetaan rikkaalla vaihtelevalla kierroksilla sekä riittävän lämpöisenä. Näin ajattelin itse tehdä seuraavalla kerralla. Mutta kerro miten sen Mika itse teit.
I have broken in a few negines so far, and from my experience, it seems as though the whole industry is moving away from the theory of idling for a couple of tanks. I personally go by what my mentor has taught me, and that is for the first start up, you drop a couple of drops of fuel inside the head (this lubricates the motor), then put the glow plug back on only about half way (This lowers compression enough to start it up the first time), Prime the motor (Plug exhaust with finger and bump it on the starter until fuel reaches the carb.), Put your glow igniter on and start it up. Once it is running, tighten your glow plug so it nice and snug, let it idle for 2 minutes to make sure it isn't going to stall on you. If it does, reastart it again. If it stays running for 2 minutes straight give it just a little throttle and progressively increasing to full Wide open throttle while richening the top needle out as far as you can without it stalling (Engine should be running at about 100 degrees). This step is very important too keep very close attention to the temp.
At 100 degrees Wide open throttle will not harm engine. This technique allows the bottom end spool up quicker whil properly seating the piston and sleeve without running at too hot a temperature. Do this for ONE ENTIRE FUEL SQUEEZE BOTTLE, not just one fuel tank, Now make your top needle adjustments for 140 degrees and run it at a little more than half throttle. Do this again for one squeeze bottle. Make your adjustments to run the engine at 160 degrees and run the motor at half throttle. Now make your adjustments for 180 degrees and run your engine at half throttle for one fuel squeeze bottle. Once completed with above mentioned, tune your engine for race (190-240 degrees, and run at track conditiones up to full throttle)
At all points of the break in, make sure to vary the throttle and not too just keep the throttle open at one rpm. Example: When I mentioned earlier to tune the top needle for 160 degrees and run at a little more than half throttle then you need to blip your throttle anywhere below and up to a little more than half throttle.
This is what has been passed down to me and engines will last under racing conditiones for over 8 gallons and outperform motors that have been broken in by idling. Good luck!
No olithan Mika ostanut Timoltakin, joten "saat" lukea sen webbisivuja. :mrgreen:
Ja kaikille tiukkapipoille. Tämä oli huumoria.
Kiitos Tuukka! Tätä just tarkoitan että sisäänajon suhteen on paljon uusia näkemyksiä. Esim. NovaRossi muistaakseni suosittaa heti ajoa radalla ja samoin oli Ossin RX:n (.15 kisakone) suhteen aikoinaan. Niin tein ja hyvin pelasi ja kesti. Eli heti radalle (täys)kaasua vaihdellen ja tankillisten välissä pantiin neulaa tiukemmalle. Eli vähän kuten tossa yllä. Ja so what ainahan voi ostaa uuden sylinteri sarjan. Ehkä kokeilen tota..katsotaan.
btw, Timpan sivut ovat muuttuneet; eipä taida enää löytyä sitä ohjetta vai löytyykö.
Näyttää varsin simppeliltä tuo Tuukan postaama sisäänajo-ohje. Ehkäpä koitan tuota loppuviikosta kun saan auton kasaan.
Onko muuten lämpöpuhaltimia jotka saa kiinni auton tupakansytyttimeen tai virtapaneeliin (12V) ? esim. Biltemassa.
Mites on RB:n WS7 II koneet toimineet kauden aikana. Onko moottorin hankinta ollut odotuksia vastaava?
No Katsotaan sm-tuloksi:
1. Juha, Inferno Mp7.5, RB WS7II
2. Petri, Inferno MP777, RB WS7II
Ei mikään huono moottori voi olla.... :mrgreen:
Käsitykseni mukaan ei se raaka voima merkitse kaikkea, vaan miten saat sen voiman radan pintaan. O.S Rg 1.9HV :mrgreen:
T:Rami
Nimim. Ulvilan kerho kisassa pääsuoran loppu mutkaan tullessa aina ekana? vai mitä tux10 :wink:
Heh :D
WS7 II on ollut ehdottomasti oikea valinta tälle kaudelle!
Kone on ollut kohtuullisen helppo säättää, lämmötkin pysyvät kurissa ja voimaa on. Tietenkin tälläinen heikkotaitoisempi kuski hakee sitä tehoa...luulee sillä korvaavansa puuttuvan ajotaidon...
Kotirata täällä Kainuussa on savipohjainen. Pito erittäin paljon ainakin verrattuna erääseen SM tason rataan. Tästä on seurannutkin se ainut merkittävä kiusantekijä:
voimaa paljon, pitävä rata => kytkinpalat kuluu
Ei kestä Kyoshon aluminipalat eikä Hobaon mustat "möhkäleet".
Mutta kivaa on ollut ja sehän tässä tärkeintä kai on?
--------------------------------------------------------------------------------------
http://www.tutka.net/~killik/
Osuit naulan kantaan, hauskaa pitää olla :wink: , itselläni ei huonoja kokemuksia Rb:n tuotteista, tai oikeastaan on eco mottia en suosittele.
T:Rami
Lainaus käyttäjältä: "Rph"Käsitykseni mukaan ei se raaka voima merkitse kaikkea, vaan miten saat sen voiman radan pintaan. O.S Rg 1.9HV :mrgreen:
T:Rami
Nimim. Ulvilan kerho kisassa pääsuoran loppu mutkaan tullessa aina ekana? vai mitä tux10 :wink:
Ajoin takaa vain sitä, että tänä tason kuljettaja ei varmaan ajaisi millään huonolla koneelle.... Meillä kone on ollut käyntivarman, se käy vaikka maailmatappiin jos soppaa riittää ja tulppa on ok!
Ei siinä kyll ollut S7:lla asiaa ohi kun sä sillä RG:llä ajoit! :mrgreen:
S7:ssa on kumminkin melkein yhtä paljon tehoa, kiun WS7:kassa!
No sen verran voin valaista, et se oli päältä RG :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "Rph"No sen verran voin valaista, et se oli päältä RG :mrgreen:
Voi suatana sun kanssas.... :mrgreen:
Ei se voima,eikä raaka voima,vaan kivaa on se liika voima,jos sitä liikaa voi edes olla :D
Mistäs tuo WS 7 II kannattaa suomesta hommata? Vai löytyyko euroopan puolelta sopivan hintaista nettikauppaa?
Vai täällä se Jöördis luuraa...
Sille ei saa kertoa mitään enään moottoreista,sillä on jo Sirion norsumoottori ja menee niin kovaa että meidän oma seniilisarja alkoi mennä tylsäksi loppu kesästä. Kertoisitteko mikä näistä kaikista moottoreista olisi todella tehokas ja laajalla aluella toimiva ja crossiin erittäin hyvä.Meillä on sovittuna koneen max koko on .29 .Moottorin hinnalla ei ole mitään väliä.
Keneltä sitten k.o. moottoreita voisi käydä hankkimassa?
Onko se RB,OS vai Sirio?
Tällä hetkellä on autossani kiinni OS .21 RG ja se ei sitten mene sillä kyllä mihinkään!
Katos,toinen seniili on löytänyt tänne... hitto,kohta ollaan molemmat moottori ostoksilla!! haiskahtaa että ens kesänä kökkö lentää ja autot kaatuu...
Kertokaas kuka myy euroopan puolella RB:n koneita nettikaupassa suomeen asti..
Lyhyesti ja ytimekkäästi;
http://www.modellbau-offner.de/
Kiitos ja kumarrus!
Kun tuon moottorin hankkii,millainen käyrä/pilli pitäisi tuon persuuksiin kiinnittää?
Käyräksi 01316P ja pilliksi 01350-63 vai -86?
Haluaako kukaan käytännössä kokeillut kertoa eroja?
hmmm....
Itselläni on molemmat pillit, siis 63 ja 86. Ja omien kokemusten perusteella suosittelen tuota 63:sta todella vakavasti!
Ainut ero minkä olen noiden pillien välillä käytännössä huomannut, on ääni. Tuo 86:sen ääni on aivan karmea, mielestäni paljon terävänpi ja sietämättömän kova.
Ja mitä olen seurannut maailman tapahtumia, niin näyttävät muutkin huippukuskit minun lisäkseni :wink: tuota 63:sta suosivan.
-------------------------------------------------------------------------------------
www.tutka.net/~killik
Ihailtavaa vaatimattomuutta!! Kiitos tiedosta.Sit vaan tilaukset vetämään..
Lainaus käyttäjältä: "40 ja risat!"Vai täällä se Jöördis luuraa...
Sille ei saa kertoa mitään enään moottoreista,sillä on jo Sirion norsumoottori ja menee niin kovaa että meidän oma seniilisarja alkoi mennä tylsäksi loppu kesästä. Kertoisitteko mikä näistä kaikista moottoreista olisi todella tehokas ja laajalla aluella toimiva ja crossiin erittäin hyvä.Meillä on sovittuna koneen max koko on .29 .Moottorin hinnalla ei ole mitään väliä.
Keneltä sitten k.o. moottoreita voisi käydä hankkimassa?
Onko se RB,OS vai Sirio?
Tällä hetkellä on autossani kiinni OS .21 RG ja se ei sitten mene sillä kyllä mihinkään!
Vähän off topic,mut käys kattoo toi--->
http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index¤t_op=showp&pid=PS-5001
.28 kokoinen ja jos siin on toi 3,74hp ni pitäis varmaan liikkuakin.
:wink:
Tässä haetaan mitä ilmeisemmin kisakelpoisia pannuja eli .21 :iä
Lainaus käyttäjältä: "Mika"Tässä haetaan mitä ilmeisemmin kisakelpoisia pannuja eli .21 :iä
Mutta "40 ja risat":han kirjoitti, että niillä on sovittuna koneen max koko .29. :P
On muuten aika ärjyn näkönen moottori! Ei oo kyllä kalliskaan verrattuna johonkin sirion .21 moottoreihin. Vois kyllä ampua aika lailla!! Siis minkä merkkinen se on?
Ja no sitten siitä vaan. LRP logo näyttää olevan.
Mulle ainakin kelpaa mikä vaan... meidän omassa seniilisarjassa saa olla niin iso pata ku rahalla saa...
Mutta ainakin omalla kohdallani alan kaatua jokoRB:n WS7II tai C5 koneisiin. Ajatus jos kokeilis ihan virallistakin kisaa ens kesänä..
Joten jos sais lavangon radan ympärille verkot etten hukkaa autoani kokonaan...
Aivan. .21 kandee olla kaiken varalta että kelpaa sitten (kerho)kisoihinkin.
MAC .21 uus torq malli vois olla kans kova. Sanderssonasta.
Saksasta sais WS7II + RB:n inline putkisto alle 400 euroa. Ei olisi paha...
Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"Saksasta sais WS7II + RB:n inline putkisto alle 400 euroa. Ei olisi paha...
suomesta vastaava varmaan jotain 450-500 e, itse ostin atalasta pelkkä pannu 400e
Lainaus käyttäjältä: "Mika"Tässä haetaan mitä ilmeisemmin kisakelpoisia pannuja eli .21 :iä
Ahaa...Siinä tapauksessa tästä topicista on meinannut unohtua yks "tärkee"seikka Rex(lue Novarossi)P5 :wink: Jep jep...
Niinno, kai tää oli alunperin RB pannulle tehty topicci. Hyviä pannuja on niin pirusti toi edellä mainittu tottakai edustaa kärkipäätä.
Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"Kun tuon moottorin hankkii,millainen käyrä/pilli pitäisi tuon persuuksiin kiinnittää?
Käyräksi 01316P ja pilliksi 01350-63 vai -86?
Haluaako kukaan käytännössä kokeillut kertoa eroja?
Itselläni on kokemuksia molemmista pilleistä. Noista tuo 86 on ollut jo pitkään käytössä. Ainakin minun yhdistelmälläni tuo on antanut paremman väännön ja huippunopeuden. Ääni siinä kylläkin on melkoinen. Toisaalta tuota 63:stakin on paljon käytössä, joten sekään ei todellakaan ole huono valinta. Kokeilemallahan se selviäisi :wink:
Millaisilla kytkimillä vedätte tuon moottorin kanssa? Riittääkö Hobaossa ihan proon vakio kytkin?
Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"Millaisilla kytkimillä vedätte tuon moottorin kanssa? Riittääkö Hobaossa ihan proon vakio kytkin?
Kyoshon 3-pala kytkin, joko komposiittinen tai alumiininen!
Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"Millaisilla kytkimillä vedätte tuon moottorin kanssa? Riittääkö Hobaossa ihan proon vakio kytkin?
Kyllä riittää.
Ajattelin seuraavaksi ajaa tolla Fioronin turbo slide kytkimellä kokeeksi
Hobaon kytkinpaloilla ajettiin WS7:lla. Koska nämä koneet on yläkierroksilla parempia kuin alhaalta, kannattaa Timon ohjetta noudattaa ja porata (tai vuolla reunoilta) reikä joka kytkinpalan päähän. Tämä keventää tietty paloja ja silloin kytkin ottaa ylemmillä kierroksilla kiinni. Tällöin ei "booaa" tai ole tehoton huonoillakaan säädöillä alakierroksilla.
Näin ajettiin tänä kesänä tuolla koneella n. 8 litraa ja meno jatkuu samoilla paloilla ensi kesänäkin. Juuri ne tarkistin ja kelpoiseksi luokittelin.
Parempi alavääntöisellä toisella koneella en keventänyt Hobaon kytkinpaloja. Hyvin pelittää. Tosin se kevennetty versio on kokeilematta tälle koneelle.
Nyt sit molemmat vanhukset tilas WS7 koneet. Taitaa olla tulossa meidän kisoista kontaktilaji tätä menoa..
Millainen on tuon moottorin tavanomainen käyntilämpötila silloin kun säädöt on kohdallaan? Pitäähän sitä uutta moottoria kokeilla vielä tänä syksynä..
Saiskohan millään kasaan ihan "virallista" seniilisarjaa,eli vaikka 40+ tai 45+ pojille? Rahaa palais ja papparaiset veis mummoa kirkkoon rc-autoilla!!
Itse olen säätänyt auki jos mittari näyttää yli 13X astetta ja kiinni jos 11x tai alle. Yleensä laulaa hyvin jos vähän alle 130 astetta. Tämä kesäkeleillä (tänä vuonna torstaina) tiiä sitten syksyn kylmissä.
Vai seniilisarja? Tenat villahousuissa ja rukkaset kädessä -10 dioptereiden läpi ohjustaen! Varikkomummot parkkaa rollaattorit sitten varikon ulkopuolelle - kuuluu opastava kuulutus. Vai mitä ajattelit?!
Oikeasti se seniilisarja voisi olla ihan hyvä porkkana vaikka itsekin kokeilla! Tai joukkuekilpailu isä-poika yhdistelmällä?
Pappa sarja vois olla monelle isille paikka kokeilla itsekin kisata!
Rollaattori parkki vois olla ihan asiaa! Mutta jos kisaaminen olisi hauskaa,eikä menisi liian vakavaksi,uskoisin että kuskeja voisi löytyä. Olishan tämä kunnon kuskeille kamalaa katsottavaa kun kädettömät papat ajais hiljaa miljoona kalustolla(Pappa=Jöördis) Lavangon rataa ympäri!
Mikroautoissa aikanaan oli tällainen sarja,se vaan karkas hinnan kanssa täysin lapasesta ja kuoli ilmeisesti juuri sen takia...
Jaahas... Jokos se eläkeläinen alkoi löylyn heiton... no löylytä sinä täällä,mä pöllytän sut radalla...
Tuo lämpötila tieto on ihan hyvä asia..
Moottori on saapunut ja sitä tuli mitä tilasinkin...
Onkos tuo kaasarissa oleva punainen kuristin holkki parempi antaa olla siinä kiinni,elikäs toimii sen kanssa paremmin kuin ilman?
Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"Moottori on saapunut ja sitä tuli mitä tilasinkin...
Onkos tuo kaasarissa oleva punainen kuristin holkki parempi antaa olla siinä kiinni,elikäs toimii sen kanssa paremmin kuin ilman?
No se paikalla sinulla on 8mm kaasari ja kun ota sen pois niin sitten 9mm....
Ilman sitä se jenkaa ainakin paremmin...
Ota ihan rauhassa se vaan pois sitä!
toimii paremmin sen kanssa
Okay...
Tarkoittaako tuo Jose parempaa vääntöä?
tarkottaa sitä et säädöt toimii loogisemmin