LOPPUTULOKSET - TP-10 SM I + GT-8 I
29.5.2011 Kuusankoski
TP-10
FINAALI
1. # 2 Matias Kuusinen PKSRCA 163 45:06.178
2. # 4 Teemu Saarinen HyUA 163 45:11.905
3. # 7 Sami Munck TamUA 157 45:02.879
4. # 3 Alexandr Naumov RUS 153 45:02.434
5. # 6 Niko Putkonen TamUA 152 45:12.773
6. # 29 Jarkko Mustonen PKSRCA 150 45:11.044
7. # 33 Sami Haapsaari TUA 149 45:08.580
8. # 20 Marko Salminen HyUA 145 44:08.359
9. # 12 Janne Westerlund PKSRCA 84 26:22.202
10. # 11 Daniel Kalves TamUA 36 10:35.622
SEMIFINAALIT
11. # 22 Tero Kupari LohUA 58 20:01.756
12. # 15 Aarre Sillanpää TamUA 58 20:12.073
13. # 5 Alexey Egorov RUS 58 20:19.516
14. # 31 Jari Valkola PKSRCA 55 17:37.024
15. # 14 Lassi Salo HyUA 43 13:00.991
16. # 10 Jomi Pulli KyPAK 32 9:50.529
17. # 30 Axel Toivonen PKSRCA 17 6:15.231
18. # 13 Jethro Lehtojärvi TUA 13 3:58.548
19. # 8 Ossi Kaario PKSRCA 5 6:06.019
20. # 9 Lari Jäppinen TamUA 0 -.---
1/4 FINAALI
21. # 27 Jaakko Louhi Raision SRK 42 12:35.292
22. # 16 Harri Kaasinen PKSRCA 23 8:08.252
TOP 4 Qualifiers
1. # 2 Matias Kuusinen PKSRCA 27 7:14.597
2. # 4 Teemu Saarinen HyUA 26 7:00.680
3. # 7 Sami Munck TamUA 26 7:15.204
4. # 29 Jarkko Mustonen PKSRCA 25 7:02.761
GT-8
A-FINAALI
1. # 4 Pekka Kuronen KUA 88 30:19.865
2. # 14 Jethro Lehtojärvi TUA 84 30:15.633
3. # 20 Petri Hoffman PKSRCA 83 30:18.930
4. # 17 Petteri Jäntti PKSRCA 83 30:20.268
5. # 10 Tommi Turku PKSRCA 82 30:05.228
6. # 3 Vesa Rousku PKSRCA 82 30:17.810
7. # 6 Juho Hattunen PKSRCA 76 30:00.546
8. # 22 Jaakko Mursula PKSRCA 72 30:06.779
B-FINAALI
9. # 9 Markus Aallonen AAU 39 15:15.878
10. # 24 Riku Forsström PKSRCA 35 15:03.583
11. # 21 Jarmo Kiiski KyPak 14 5:54.848
Tuloksia myös MyLapsissa (http://kypak.mylaps.com).
Kiitos järjestäjille hyvistä ja hienosti sujuneista kisoista, saitte kuin saittekin pidettyä ne vesisateet pois radan päältä :cool:
Tämä oli minulle ensimmäinen kisa Kuusankosken radalla ja tykkäsin radasta kovasti. Jostain taustalta kuului höpötystä, ettei rata sovellu GT-autoille, mutta olen kyllä toista mieltä. Totta on, että pitää ajaa vähän enemmän maltilla, mutta kaiken kaikkiaan radan profiili on ihan loistava, eikä se suinkaan liian pieni ole.
Oma kisa meni ihan nappiin, kaikilta osin. Kiitos vielä kilpakumppaneille ja mekkareille, kisoissa on aina hauskaa.
Kiitokset kisojen puuhamiehille. Olen samaa mieltä Pekan kanssa, että baana on kyllä mainio ja pienen totuttelun jälkeen sopii hyvin myös TP-10 autoille.
Harmillisesti rikoin kakkosvaihteen vetorattaan jo 10 minuuttia ennen finaalin loppumista ja jengiä lappasi joka puolelta ohi sen aikaa. Tekniikkamurheet vaan piti olla täysin poissuljettu asia, sillä tällä kertaa valmistautuminen oli kunnossa.
Mukavaa oli myös nähdä, että GT-8:t pääsi finaalissa täyden ajan.
Kiitokset mekkareille ja erityisesti Jerzille, joka ykköserässä joutui hanskaamaan useamman auton kerralla.
Järjestäjät veti hyvin ja eka TP-10 kisa on takana, olin säännöt lukenu pariin otteeseen mutta vaikea siitä on hahmottaa rytmitystä etukäteen mutta helposti siitä pääsi kiinni. Jerzille iso kiitos kun tankkasi liukuhihnalla qualifierissa.
Profiili oli hyvä, se kannusti ajamaan hitaasti ja maltilla. Kiva profiili joka rankaisee huonoista ajolinjoista, mutta ei voi teholla kompensoida. Ainoa mikä voisi olla toisin, olisi korkeammat kanttarit nyt niiden yli pysty ajamaan aika surutta tietyissä paikoissa. Missä menee oikaisun raja?
Mekkaustilat oli myös hyvät vaikka oli tuulinen päivä.
+ Erittäin hyvin järjestetty, teltat, rata, toimarit, kaikki toimi
+ Alun roiskimisen jälkeen tuntui ratakin mukavalta ja kyllä se sopi hyvin GT-8 autoille
+ Oma ajo ja auto, ei tarttenu mitään ropata koko päivän aikana
+ Kisaaminen ja fiilis varikolla "GT-8 henki", tasasta vääntöä monin paikoin
+ Kaikki 8 autoa finaalissa täydet 30 min, muutenkin pelit tais pelata kaikilla muutamaa rattaiden sorvausta lukuunottamatta. Alkaa olla hyvä varmuus autoissa.
- Oma starttiboxi antautui, kiitos Aallosille yhdestä käynnistyksestä ja Petskulle boxin lainauksesta!
Kiitokset jälleen KyPakin porukoille erinomaisen onnistuneesta viikonlopusta.
Kokosin alle vertailuun eri luokkien finaaleista kärjen tuloksia ja kierrosaikoja.
Sähköpuolella stanu on Kuusaan radalla noin kierroksen hitaampi kuin poro. Ja vastaavasti poro on noin kierroksen hitaampi kuin viri. Keskikierrosajoissa tuo näkyy noin 1 s erona luokkien välillä.
TP-10 on hieman nopeampi kuin TSM-10.
LUOKKA Kierroksia Keskikierrosaika Best lap
finaalissa (average lap) (finaaleissa)
TSS-10 16 (aika 5:01) 18,81 18,08
TSP-10 18 (aika 5:18) 17,67 16,71
TSM-10 19 (aika 5:16) 16,64 16,09
TP-10 163 16,6 15,58
GT-8 88 20,67 19,48
Järjestäjille paljon kiitoksia hyvin järjestetyistä kisoista. Kuusaalle on aina ollut ilo mennä kisaamaan.
Itse ajoin molempia sunnuntain luokkia, plussana sai ajaa paljon, mutta miinuksena se, että vire pitää aina autoa vaihtaessa vähän hakea uusiksi. Niin erilaisia tuo nitroturisti on GT-autoon verrattuna. Kiirekkin oli myös ajoittain sitä luokkaa, ettei oikein autoja ehtinyt mekkailla kun piti ravata myös varikkoapinan tehtävissä.
GT8-autot mahtuivat ennakkospekuloinneista huolimatta mainiosti kuusaan radalle. "Katuratamaista ajoa", mitään huippunopeuksia ei siis otettu. Ajoittain ainakin minun vuoden vanhoilla renkailla ajo oli osittain melkoista luistelua, ainakin ensimmäiset 4-5 minuuttia, renkaat lämpenevät ajokelpoisiksi todella hitaasti. Kolmas eräkierros taisi olla GT-autoilla se nopein jolloin aurinko oli saanut asvalttiin lämpöä. Itselläni auton pito hävisi ehtoota kohden tyystin, eikä yksi todella outo moottorin sammuminenkaan auttanut asiaan finaalissa, tosin tuli sitä sitten muutenkin koomailtua pariin otteeseen.
TP-10:ssä alkuerien 10. sija oli yllätys joka vei b-semi:n vitos ruutuun. Neljä minuuttia letkan keskivaiheilla Kalveksen ahdisteltavana johti takahihnan katkeamiseen. Haapsaaren finaalipaikka ja lopullinen 7. sija oli mukava piristysruiske Raisiolaiseen nitroturismiin, eikä tuo Stanuluokkaa hallitseva Jaakkokaan kovinkaan huonosti toiskertalaisena nitrokuskina ajanut, tekniikka vain petti sielläkin...
Kiitokset Kuusaalle...
Lainaus käyttäjältä: jarkko - 30.05.11 - klo: 17.47
Kokosin alle vertailuun eri luokkien finaaleista kärjen tuloksia ja kierrosaikoja.
Ilmeisesti noissa keskikierrosajoissa mukana polttisautojen osalta myös tankkauskierrokset? Jos esim. GT8 -luokasta ottaa tankkaukset pois (3*8s.), päästään noin 20,4 sekunnin keskikierrosaikaan.
Kierrosaika on kuitenkin yllättävän hidas verratuna esim. staunuihin.
Nuo keskikierrosajat on sähköluokissakin "väärin", koska finaaleissa kokonaisaikaan tulee lisää ne muutamat sekunnit, mitä kului ehtiä lähtöpaikalta ensimmäisen kokonaisen kierroksen alkuun.
Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 31.05.11 - klo: 13.25
Nuo keskikierrosajat on sähköluokissakin "väärin", koska finaaleissa kokonaisaikaan tulee lisää ne muutamat sekunnit, mitä kului ehtiä lähtöpaikalta ensimmäisen kokonaisen kierroksen alkuun.
Vertailussa käytetty paalulta lähteneen aikoja, jolloin kohtuullisen vertailukelpoisia ajat ovat sähköluokkien välillä. Kun poistetaan metrit ennen ekaa viivan ylitystä keskikierrosajat ovat
TSM-10 16,46 s
TSP-10 17,44 s
TSS-10 18,50 s
TSM-10 (16,46) ja TP-10 (16,40) keskikierrosajat koko erän osalta ovat hyvin lähellä toisiaan, kun huomioidaan sekä lähtöpaikat että tankkaukset.
Peitsamolle: joo, myös GT-8:ssa tankkauskierrokset mukana tuossa ensimmäisessä simppelilaskennassani. GT-8 (lähtöpaikka+tankkaus) puhdistettu keskikierrosaika on 20,36.
Minäkin yllätyin erosta TSS-10 luokan aikoihin.