RC10.FI

Muut => Vapaa keskustelu => Aiheen aloitti: Danger - 23.02.04 - klo: 10.24

Otsikko: Nopeus / kiihtyvyys kardaaniakselista
Kirjoitti: Danger - 23.02.04 - klo: 10.24
Olen tässä kasaamassa ensimmäistä autoani ja samalla fundeerannut miten auton kiihtyvyyttä tai nopeutta voisi kellottaa. Parhaaksi vaihtoehdoksi on kehkeytynyt seuraava:

Auton kandaaniakseliin kiinnitetään "nuppi" jota luetaan optisesti (vertaa. hiiren optiset lukijat), eli saadaan pulssi/pulseja jokaiselta kardaanin kierrokselta. Näitä pulsseja luetaan mikrokontrollerilla (esim. PIC tai 8051) ja tallennetaan muistiin. Ajon jälkeen data luetaan PC:lle ja saadaan dataparvi vaikkapa EXCELiin. Välitys suhteista ja renkaan halkaisijasta saadaan kiihtyvyys ja nopeus oikein....

Hyviä puolia:
Todella kevyt ja toimii olosuhteista riippumatta.  Suhteellinen suorituskyvyn parannus voidaan mitata välitys suhteista riippumatta. Mittaustarkkuus voidaan määrittää vaikkapa millisekunnin välein. Optinen lukulaite voidaan irrottaa vaikkapa vanhassta hiirestä.

Huonoja puolia:
Renkaan sutiminen heikentää mittaus tarkkuutta. Softa pitäisi vielä kirjoittaa..
Otsikko: Nopeus / kiihtyvyys kardaaniakselista
Kirjoitti: hannu_s - 23.02.04 - klo: 11.42
Samalla tyylillä eli hiiren optilukijoita hyväksikäyttäen voitaisiiin rakentaa ABS jarrut ja sutimisen esto... Eriasia vain kuinka painavaksi ja suureksi järjestelmä tulisi.... :|
Otsikko: Nopeus / kiihtyvyys kardaaniakselista
Kirjoitti: Jukka - 23.02.04 - klo: 11.46
Luiston estot on sitten kielletty kisoissa, mutta pihasudittelussahan saa käyttää mitä tahansa vippaskonsteja.
Paras luistonesto on oman kaasusormen oikea käyttö  :wink:
Otsikko: Nopeus / kiihtyvyys kardaaniakselista
Kirjoitti: Mika R - 23.02.04 - klo: 11.51
Katopas tämä http://rc10.fi/viewtopic.php?t=5478
Otsikko: Nopeus / kiihtyvyys kardaaniakselista
Kirjoitti: Danger - 23.02.04 - klo: 12.02
Ainahan homman voi vetää äärimmäisyyksiin asti, mutta tollanen yksinkertainen kiihtyvyys/nopeus mittaus on todella helppo toteuttaa. Koodia vaaditaan vain pulssien laskemiseen (suurin työ on RS232 ohjelmointi, että kommunikointi PC:n kanssa onnistuu).

Tällaisella pystyy helposti mittaamaan miten esim. erilaiset tehoputket vaikuttavat auton suorituskykyyn.

Noh, kunhan saan testailtua, niin laitan dataa sitten,