RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Tuumou - 26.02.04 - klo: 16.27

Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: Tuumou - 26.02.04 - klo: 16.27
Moottori on Kyoshon GS15R ja kun ajelee vähän aikaan niin sitten kun painaa kaasua niin kone sanoo mooooooo. :(  Kone sammuu tosi herkästi. Luulen, että kone ei saa polttoainetta tarpeeksi. Mitäs pitää tehdä :?:  :?:
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: gekko - 26.02.04 - klo: 16.38
Olisikohan tulpassa vikaa? Kokeile tulpan vaihtoa.
Otsikko: caca
Kirjoitti: Antti R - 26.02.04 - klo: 16.45
mulla pure teni teki nii ku laittaa beulista isommalle nii johan toimii
Otsikko: Re: caca
Kirjoitti: Tuumou - 26.02.04 - klo: 16.53
Lainaus käyttäjältä: "GUNTHER"mulla pure teni teki nii ku laittaa beulista isommalle nii johan toimii
Mistä beulista :?:  :?:
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: kukkalapio - 26.02.04 - klo: 17.22
Voi olla myös liian laihalla. :roll:

Ootko kokeillu säätää reilusti rikkaammalle ja päinvastoin?
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: Tuumou - 26.02.04 - klo: 17.25
Mulla on nytten 1 1/4 keikkaa auki.
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: kukkalapio - 26.02.04 - klo: 17.37
Joo vaikee sanoo, että monta kierrosta pitää olla auki, mutta ei siinä varmaan liikaakaan ole, niin kyllä mä koittaisin laittaa rikkaammalle vaa. 8)
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: hannu_s - 26.02.04 - klo: 17.39
kokkeileppa tasan 2 kierrosta. Toinen vaihtoehto on että pidät autoa pukilla jossa se käy ja kaastuttelet sillä.
Anna vähän aikaa käydä tyhjää ja painat kaasun ihan pohjaan.
Silleen sen saa säädettyä oikein.
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: kukkalapio - 26.02.04 - klo: 17.39
Mul on savagessa yli 4 kierrosta ja kiljuu ihan hyvin 8)

Mut se on ihan eri asia ku on eri merkkikin.
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: tux10 - 26.02.04 - klo: 19.55
Se kone on liian laihalla!!  :!:


Ei noita neulojen aukiolo määriä voi vertailla, kun ne neulat kuluu.
Mulla oli omassa GS:sässä neula kiinni ja oli siltinkin liian rikkaalla, se neula oli todellakin kulunut.  :mrgreen:
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: kukkalapio - 26.02.04 - klo: 20.00
Mul kans oli muuten vanhassa baja beetlessäni n. 1/4 kierros auki, niin rupes jo menee normaalisti, ettei röpöttänyt jatkuvasti.
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: late - 26.02.04 - klo: 20.20
Muistelisin, että toi GS15-R saa olla tosi laihalla.
Ite kans ihmettelin kesällä, kun ei meinannu kulkea, vaikka neula oli huomattavasti suositeltua kireämmällä.
Kokeileppa pitää neulaa 3/4 - 1 kierros auki.

Enpä tiedä sitten miten talvikeli vaikuttaa ko. moottorin suorituskykyyn.
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: l150040 - 26.02.04 - klo: 21.48
Melkeinpä väittäisin, että mooaaminen johtuu yleensä siitä, että kone on liian rikkaalla, eli se saa likka polttoainetta.
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: tux10 - 26.02.04 - klo: 21.53
Lainaus käyttäjältä: "l150040"Melkeinpä väittäisin, että mooaaminen johtuu yleensä siitä, että kone on liian rikkaalla, eli se saa likka polttoainetta.

Väitä sä ihan mitä tykkäät, mutta se kone on laihalla.  :x

Jos auto olisi liian rikkaalla, niin se mooaaasi hetki, eikä vasta sitten kun sillä on vähän ajettu eli se on lämmennyt.
:mrgreen:
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: hannu_s - 26.02.04 - klo: 22.28
Mullakin kylmänä juonittelee... Sammuu tai röpeltää eikä ota täysiä kierroksia. Pienen lämmittelyajon jälkeen alkaa vinkaisemaan korkealta :mrgreen:
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: l150040 - 27.02.04 - klo: 08.57
Lainaus käyttäjältä: "tux10"
Väitä sä ihan mitä tykkäät, mutta se kone on laihalla.  :x

En minä sitten enempää uskalla väittää, jos kerran noinkin varmaa tietoa löytyy. Ymmärsin ilmeisesti väärin sen, mitä tuolla sanolla mooata tarkoitetaan. Oletin sen tarkoittavan sellaista ääntä, joka tulee koneen tukehtuessa.

Rohkenen kuitenkin vastata laten kysymykseen talvikelistä. Talvella koneen tulee olla laihemmalla kuin kesällä, koska moottorin on tuotettava lisää lämpöä talvella saavuttaakseen sopivan käyntilämpötilan.
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: Mr Cale - 27.02.04 - klo: 09.03
Toisaalta talvella ilma on kylmempää, joten happea on enemmän, eli seoksesta tulee laihempi automaattisesti. "Oikeissa" autoissa talvella seosta aina rikastetaan.
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: l150040 - 27.02.04 - klo: 09.11
Tietenkin minulla meni ristiin talvet, kesät, rikkaammat ja laihemmat, eli Mr Cale on oikeassa. Ajattelin tulppia ja kirjoitin säädöstä. Tietenkin sitä konetta pitää vääntää rikkaammalle talvikelillä. Kuitenkin pitäisi käyttää sitä kuumempaa tulppaa.
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: Tuumou - 27.02.04 - klo: 14.40
Pistin 1/4 osaa kiekkaa rikkaammalle niin rupes jo olemaan mooaaamatta :mrgreen: , mutta jos laitaa enemmän nii rupee röpöttää.
Eilen kokeilin kyllä laittaa rikkaammalle mutta ei auttanut. :|
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: kukkalapio - 28.02.04 - klo: 09.22
Kun toi l150040 sanoo, että koneen pitää saada talvella kuumempi tulppa, saavuttaakseen sopivan käyntilämpötilan, niin siis tarviiko koneen olla jonkin sopivan lämpöinen ajaessa?

Pystyttekö te pitämään kättä koneen päällä jonkin aikaa, vai polttaako heti käden?

Mä pystyn aina pitää kättä koneella. :roll:

Ni aattelin, että onko se huonoks, et käy niin 'viileänä', että pystyy pitää koneesta kiinni, vai tarviiko sen käydä kuumana?
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: l150040 - 28.02.04 - klo: 13.25
Korostetaa nyt vielä, että toi tulpan vaihto on enemmänkin ohjeellista, mutta voihan sitä kokeilla. Paremman tuloksen talvella saa jos peittelee hieman niitä korissa olevia jäähdytysaukkoja.

Kyllä sen koneen tulisi olla sopivan lämpöinen. Liian kylmä tai kuuma kone ei ole hyväksi sille. Pienten koneiden (.12 ja .15) tulisi olla noin 100 asteen lämpöisiä tulpan juuresta mitattuna, kun kone on ajettu lämpimäksi. Tähän käy se perinteinen sylkitesti. Eli tippa sylkeä tulpan juureen, ja pisaran pitäisi haihtua siitä muutamassa sekunnissa. Se ei siis saa kiehahtaa välittömästi pois ja se ei saa jäädä siihen useiksi sekunneiksi. Suuremmat koneet (esim. .21) tulisi käydä hieman lämpöisempinä, eli noin 120 asteessa. Tähän ei taida olla oikein helppoa testiä. Liian kylmänä käymisen voi tietenkin todeta sillä sylkitestillä. Tällöin syljen pitäisi kiehahtaa välittömästi sieltä tulpan juuresta. Nämä on siis vain summittaisia ohjeita. Joillakin koneilla on muita suosituslämpötiloja.

Jos kone ei käy sopivan lämpöisenä, niin se pitäisi säätää uudestaan. Talvella lämpötila ero kesään on niin suuri, että kannattaa aloittaa peittämällä ne korin jäähdytysreiät korista. Toinen hieman rajumpi keino saavuttaa sopiva käyntilämpötila on vaihtaa/trimmata kansi. Eli joskus aikoinaan tuli ajettua talvellakin. Tällöin hyväksi ratkaisuksi osottautui vaihtaa talvella kanneksi malli, jossa oli puolet vähemmän jäähdytyslamelleja. Oli siis toinen kansi, josta oli sahattu puolet pois. Eli jos tätä haluaa koittaa omalla vastuulla, niin kannattaa sahata vain yksi lamelli kerrallaan pois ja kokeilla, ettei mene yli. Kokeiltiin me silloin myös versiota, jossa lamellien halkaisijaa oli sorvattu jonkun verran pois. Tälläkin tavalla saavutettiin ihan sama tulos. Sahaaminen oli kuitenkin helpompaa. Ainakin jotkut Kyoshon koneista tuppaa käymään kesällä liian kuumina, joten tällöinhän ne soveltuu paremmin kylmällä kelillä ajeluun. Jossain on suositeltu myös kaikenmaailman folioita kannen päälle, mutta aloittain kuitenkin ensin muista jäähdytystä vähentävistä tavoista.
Otsikko: Moottori sanoo mooooooo.
Kirjoitti: kukkalapio - 28.02.04 - klo: 13.50
Kiitos l150040 :!:

Mutta miksi se kone ei saa käydä liian viileänä?

Luulisi sen vain olevan sitä parempi  mitä viileämpi kone, ettei väljisty niin nopeasti :roll:  :oops:

Ja vaikuttaako seosneula vain koneen lämpöön käytännössä?
Että jos saa käymään hyvin vähän laihemmallakin, että pääsisi sopivaan lämpötilaan.
vai kuluttaako jompikumpi enemmän konetta: Laittaa laihemmalle, tai muuten estää koneen jäähdytystä?