RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: jokuajaja - 28.09.11 - klo: 18.52

Otsikko: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: jokuajaja - 28.09.11 - klo: 18.52
Tämmöistä topiccia en hausta huolimatta vielä löytänyt, ja ajattelin että mielestäni oleellinen ja hyödyllinen.
Polttomoottoriautot osioon tätä ei voinut mielestäni laittaa koska niihin liittyy paljon muutakin kuin pelkkä moottori.
Aiheena siis nitrokoneet yleisesti, huolto, ongelmat, omat välineet yms .  :smiley:

Itselläni ollut talvea varten hankinnassa jokin reilusti .21 kokoista isompi mieluusti ainakin .28, reilusta saisi olla alakierroksilla vääntöä ja pienehkö kulutus plussaa. Pieni hintakaan ei olisi pahitteeksi. Tämä kaikki pitäisi istuttaa kyoshon buggyyn.

E: jos vastaava topic on jo olemassa niin olkaa hyvä ja laittakaa linkkiä, oma haku ei tuottanut tulosta
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: mikari - 29.09.11 - klo: 22.25
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html)
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: Manny - 30.09.11 - klo: 07.40
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 29.09.11 - klo: 22.25
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html)
Thx.
Tää linkki pitää lueskella "kahvin kanssa".  :cool:
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: R3VO - 30.09.11 - klo: 07.51
itelle tuli mieleen et voiko näit nitrovehkeit 'viritellä' niinkuin mopoja sillon joskus viritetty eli imu aukkoa viilattu ym.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: nestori - 30.09.11 - klo: 08.18
Kyllähän niitä voi.http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#moottorin%20viritys (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#moottorin%20viritys)
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: jokuajaja - 30.09.11 - klo: 17.15
Nuo on sivut olen jo puhki lueskellut, noista itselleni oli ainakin tosi paljon hyötyä näin alkuun.

Eikö kellään tosiaankaan ole (ollut?) yhtään .28 konetta jota voisi suositella...?
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: Pekka_h - 30.09.11 - klo: 19.03
Go .28 pro:sta hyviä kokemuksia. Mahtava moottori, perhanasti tehoa ja löytyypi alavääntöäkin mukavasti. Force .28 koneesta myös hyvät kokemukset. Alavääntöä enemmän kuin Go:ssa mutta ei ihan niin paljon kierroksia. Lisäksi Force on halpa. Lisäksi voin kyllä suositella Alphan koneita vaikka itsellä ei niitä ole ollutkaan. Hyvä hinta - laatu suhde. Mulla on ollut noi koneet kiinni inferno 7.5 sp3:ssa ja vei kyllä autoa enemmän kuin oli autossa ominaisuuksia.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: Pekka_h - 30.09.11 - klo: 19.06
Ja kannattaa varmistaa jos olet k-kaupan autoon laittamassa tollasia koneita niin kannattaa varmistaa ettei perien rattaat ole sinkkivalu kamaa... Muuten lentävät hampaat kuuseen  :smiley: Mulla oli käytössä hpi:n teräksiset rattaat. Ja .28 koneitten kulutus on sitten ihan eri luokkaa kuin .21 kokoisten. Sanoisinko että 125ml tankki kesti noin 4-7 minuutia.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: nassikka10 - 30.09.11 - klo: 19.31
Lainaus käyttäjältä: Pekka_h - 30.09.11 - klo: 19.06
Ja kannattaa varmistaa jos olet k-kaupan autoon laittamassa tollasia koneita niin kannattaa varmistaa ettei perien rattaat ole sinkkivalu kamaa... Muuten lentävät hampaat kuuseen  :smiley: Mulla oli käytössä hpi:n teräksiset rattaat. Ja .28 koneitten kulutus on sitten ihan eri luokkaa kuin .21 kokoisten. Sanoisinko että 125ml tankki kesti noin 4-7 minuutia.

Sullahan oli .28Forcen pannu. Ei sattuis lojumaan pelkkää ylimääräistä lohkoa siihen? Virittely on mielessä ja tarttis yhden lohkon lisää... :wink:
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: Pekka_h - 30.09.11 - klo: 19.49
Eipä loju nurkissa kuin yksi risa lohko.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: jokuajaja - 30.09.11 - klo: 20.11
Ai perhana, mikä kulutus. Tämä muutti kyllä mielipiteeni. Taidan sittenkin pysyä .21 kokoisissa ja orkkis kyosho lähtee huisheleveddiin kun se onpi sen verran laiska. Entäpä onko suositella jotain .21 kokoisista halpaa ja vääntävää konetta? :D
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: Manny - 01.10.11 - klo: 10.58
Lainaus käyttäjältä: jokuajaja - 30.09.11 - klo: 20.11
Ai perhana, mikä kulutus. Tämä muutti kyllä mielipiteeni. Taidan sittenkin pysyä .21 kokoisissa ja orkkis kyosho lähtee huisheleveddiin kun se onpi sen verran laiska. Entäpä onko suositella jotain .21 kokoisista halpaa ja vääntävää konetta? :D
Totaalinen vertailukohta kaikkiin muihin autoihin puuttuu mutta Traxxasin Slayer lähtee ko kuppa töölöstä. Riittää mulle eka polttikseksi vallan mainiosti nyt kun alkaa olemaan säätämisenkin kanssa edes samalla kartalla  :grin:
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: horna - 12.10.11 - klo: 22.15
Lainaus käyttäjältä: jokuajaja - 28.09.11 - klo: 18.52
Tämmöistä topiccia en hausta huolimatta vielä löytänyt, ja ajattelin että mielestäni oleellinen ja hyödyllinen.
Polttomoottoriautot osioon tätä ei voinut mielestäni laittaa koska niihin liittyy paljon muutakin kuin pelkkä moottori.
Aiheena siis nitrokoneet yleisesti, huolto, ongelmat, omat välineet yms .  :smiley:

Itselläni ollut talvea varten hankinnassa jokin reilusti .21 kokoista isompi mieluusti ainakin .28, reilusta saisi olla alakierroksilla vääntöä ja pienehkö kulutus plussaa. Pieni hintakaan ei olisi pahitteeksi. Tämä kaikki pitäisi istuttaa kyoshon buggyyn.

E: jos vastaava topic on jo olemassa niin olkaa hyvä ja laittakaa linkkiä, oma haku ei tuottanut tulosta
Budjetti koneena voin itse suositella go28:sia. Helppo käynnistyvyys ja helppo säädettävä. Vääntöä hyvin alhaata. Kone ei kierrä mahdottomia, siis ei voi verrata esim LRP 28. Mutta talvella kun ei pitoa yleensä kauheasti ole niin ei paljoa merkitse. Onkos tuo Kyoshon kone pukilla kiinni vai suoraan koneeseen? Jos suoraan, tarvitset vielä mootoripukin joka käy autoosi.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: jokuajaja - 13.10.11 - klo: 13.27
Täytynee sitten hommata moottoripukkikin. Vähän kyllä viivästyy mopon takia tuo koneen ostaminen, josko sitä tämän talven vielä ajelisi kyoshon omalla tekeleellä.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: Manny - 13.10.11 - klo: 17.04
Sitten jos jollakulla alkaa kone käydä "tehottomaksi" ja ottaa kierroksia laiskasti, kantsii vaihtaa/ladata vastarin akut  :wink: ERÄÄLLE TOOPELLE kävi juuri näin tänä aamuna. Sain siis hilattua kaikki tarpeellinen ja 50 kiloo tarpeetontaki roinaa mukana montulle nii eiköhän vastarin akut ollu tyhjät  :evil: Eikä vara akkuja mukana tietenkään.... Ei ees pattereita.

PS. Ei ollu eka kerta kun montulta on saanu lähtä tyhjin mielin takas kotia.  :angry:
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: goos - 13.10.11 - klo: 17.05
Lainaus käyttäjältä: Manny - 13.10.11 - klo: 17.04
Sitten jos jollakulla alkaa kone käydä "tehottomaksi" ja ottaa kierroksia laiskasti, kantsii vaihtaa/ladata vastarin akut  :wink: ERÄÄLLE TOOPELLE kävi juuri näin tänä aamuna. Sain siis hilattua kaikki tarpeellinen ja 50 kiloo tarpeetontaki roinaa mukana montulle nii eiköhän vastarin akut ollu tyhjät  :evil: Eikä vara akkuja mukana tietenkään.... Ei ees pattereita.

PS. Ei ollu eka kerta kun montulta on saanu lähtä tyhjin mielin takas kotia.  :angry:
PS laturin voi kytkee auton akkuun ja ladata tarvittavat akut :=)
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: Manny - 13.10.11 - klo: 17.15
Lainaus käyttäjältä: goos - 13.10.11 - klo: 17.05
Lainaus käyttäjältä: Manny - 13.10.11 - klo: 17.04
Sitten jos jollakulla alkaa kone käydä "tehottomaksi" ja ottaa kierroksia laiskasti, kantsii vaihtaa/ladata vastarin akut  :wink: ERÄÄLLE TOOPELLE kävi juuri näin tänä aamuna. Sain siis hilattua kaikki tarpeellinen ja 50 kiloo tarpeetontaki roinaa mukana montulle nii eiköhän vastarin akut ollu tyhjät  :evil: Eikä vara akkuja mukana tietenkään.... Ei ees pattereita.

PS. Ei ollu eka kerta kun montulta on saanu lähtä tyhjin mielin takas kotia.  :angry:
PS laturin voi kytkee auton akkuun ja ladata tarvittavat akut :=)
Toki tiedän  :wink: Mutta arvaappa vain onko mulla sellasta laturia???  :laugh:
Jos ostolistaa ei huomioida...  :undecided:
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: jokuajaja - 25.10.11 - klo: 18.46
Nyt oikeesti apua ton koneen kanssa, nyt loppuu ymmärrys.
Koneen saa suht helposti käyntiin, mutta sammuu sekuntin kuluttua, kun ottaa hehkun pois, ja ottaa hieman reippaammin kierroksia ennen sammumista. Ehkäpä vielä isompi ja oudompi ongelma on koneen käyminen väärinpäin, SIIS IHAN OIKEESTI, SITÄ EI SAA KÄYMÄÄN OIKEINPÄIN, kaasua painettaessa renkaat pyörivät väärinpäin. Vika ei ole vetokäynnistimessä, sitä ei edes voi laittaa paikalleen väärinpäin.

Taas tekis mieli heittää inferno, kyoshon kalliit varaosat ja harrastus järveen...
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: Pastirolli - 26.10.11 - klo: 20.38
Lainaus käyttäjältä: jokuajaja - 25.10.11 - klo: 18.46
Ehkäpä vielä isompi ja oudompi ongelma on koneen käyminen väärinpäin, SIIS IHAN OIKEESTI, SITÄ EI SAA KÄYMÄÄN OIKEINPÄIN, kaasua painettaessa renkaat pyörivät väärinpäin. Vika ei ole vetokäynnistimessä, sitä ei edes voi laittaa paikalleen väärinpäin.

Eikö kone pyöri samaan suuntaan mihin käynnistin sitä pyörittää? Tuskin kone yhtäkkiä pysähtyy ja alkaa pyörimään takaperin.  :shocked:
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: ajv - 26.10.11 - klo: 20.41
Renkaiden väärin päin pyörimisen voi aiheuttaa myös väärin päin asennettu diffi.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: jokuajaja - 26.10.11 - klo: 21.56
No, käytin kyoshon liikkeessä tänään, mallailemassa tiger drivea tohon vetokäynnistimen tilalle, kysäisin tota samaa sieltä, ja vastaukseksi annettiin että saa liikaa polttoainetta, oli niin outo vastaus että en älynnyt kysyä kuinka se oikein vaikuttaa siihen mutta luotetaan nyt sitten tuohon.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: *HOKE* - 26.10.11 - klo: 22.43
Voisitko pitää kysymykset yhdessä paikassa, ettei tartte tulla kaikenlaista arvontalaulua peräjälkeen.

Unohda kokemattoman myyjän kommentti liiasta polttoaineesta.
Loput vastaukset annan ainoastaan topikissa missä sinulle jo vastasinkin.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: jokuajaja - 28.10.11 - klo: 17.22
Juu, anteeksi Herra!

Toivottavasti selveni homma tuolla, että hain OS:n kasin, josko sillä lähtis pelittämään, arvelivat medasecilla sitä että pidempikantainen tulppa (FirePower) lisää puristuksia, mikä taasen aiheuttaa ennenaikaisen sytytyksen joka taas aiheuttaa sitä joka taas aiheuttaa tätä jne, eli lyhyempikantaista tulppaa kokeilemaan.
Jos ei sekään auta renkaiden väärinpäin pyörimiseen niin sitted vaihdan diffit toiste päin.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: *HOKE* - 28.10.11 - klo: 19.38
Kokeiles ihan oikeesti pyörittää sitä moottoria vauhtipyörästä väärään suuntaan.

Yksisuuntalaakeri estää vetokäynnistimellä olevan moottorin pyörimisen väärään suuntaan.

Ja diffit pystyy tarkistamaan parissa minuutissa.
Ei tarvitse kuin toisesta päästä vilkaista niin selviää homma samantien.

Jos haluat päästä erittäin helpolla ja nopeasti niin teet kuten olen sanonut.
Vilkaise jompikumpi diffeistä ja kokeile vauhtipyörästä kääntämällä onko moottoria ylipäätään mahdollisuus pyörittää molempiin suuntiin.

Yksisuuntalaakerin tehtävä on tarrata akselista kiinni kun narusta vedetään ja taas se pyörii vapaasti kuten laakeri silloin kun narusta päästetään irti (jotta naru pääsee edes kelautumaan takaisin)
Ja samasta syystä yksisuuntalaakeri rullaa vapaasti silloin kun moottori käy ja pyörii oikeaan suuntaan...
Mikäli sitä käännetään väärään suuntaan tai moottori kävisi väärinpäin niin silloin yksisuuntalaakeri tarraa jälleen kiinni ja kiskoo narua sisään... Eli ei ole mahdollista moottorin käydä väärään suuntaan.

Tee palvelus itsellesi ja ruuvaa perästä noin 6 ruuvia irti jolloin saat diffikotelon auki ja näet mitenpäin diffi on paikoillaan.
Takadiffi perästä katsottuna lootassaan siten että iso lautasratas on vasemmalla... Eli yleisesti sähköautoihin verrattuna toisinpäin.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: ampperi - 28.10.11 - klo: 19.50
Tai vielä simppelimmin: renkaat ilmaan, pyörität kytkikelloa vastapäivään ja kátsot, mihin suuntaan renkaat alkaa nykimään. Nitrokoneet käy aina vastapäivään.

Jos renkaat pyörii taaksepäin, diffit on väärin päin.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: *HOKE* - 28.10.11 - klo: 21.09
Krhöm...

Riippuu jälleen täysin siitä mistä suunnasta katsoo.
Polttomoottorihan kun pyörii myötäpäivään  :wink:

Eli koneen takaa katsottuna myötäpäivään.

Polttiskrossarista kun on kyse niin spurria jos pyörittää siten että sieltä kaasuservon puolelta nostaa ylöspäin niin auton pitäisi liikkua eteenpäin.

Toisaalta... En edes ymmärrä miksi tätä asiaa pitää arpoa.
Vetokäynnisteinen moottori kun ei pysty pyörimään väärään suuntaan niin vika löytyy etu ja taka diffeistä.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: jokuajaja - 28.10.11 - klo: 23.07
Iltoja!

Niin hullulle kuin se kuulostaakin, koneen laittaminen piikimälle sai renkaiden pyörimissuunnan vaihtumaan, vetokäynnistimestä huolimatta... Älkääkä kysykö kuinka, ehkä nää kyoshot on jotenkin fysiikan lakien vastaisia vempeleitä. Siinä säätöjä haeskellessa loppui polttoaine, en tiedä milloin saa lisää, eipä nyt vielä hirveä kiire ole. Antakaas vinkkiä että mitä ruuvia säädän, kun kierrokset tuntuvat jäävän ''päälle'', eli kun päästää ohjaimesta takaisin neutraalille niin kierrokset eivät laske, vika ei ole kaasuttimen luistissa. Siitä käyntiäänestä tulee samalla hieman katkonainen, niinkuin esim: moottorijarrutuksessa.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: *HOKE* - 29.10.11 - klo: 09.56
Ei mene kyseinen selitys läpi ennenkuin todistat että kyseisen moottorin on edes mahdollista pyöriä väärään suuntaan.

Vähän kuin sanoisi hylsysarjan räikkäavaimen pyörivän väärään suuntaan ja yhtäkkiä pyöriikin oikeaan suuntaan.

Autolla ei ymmärtääkseni oltu ajamalla todettu edes että se pakittaa, koska tais olla ongelmana ettei kone käy paria sekuntia pidempään.

Mistälie saatu päähän että yksisuuntalaakerilla varustettu moottori käy väärään suuntaan, vaikka sen ei pitäisi edes olla mahdollista.
Kertaakaan ei ole edes kokeiltu vauhtipyörästä kääntämällä että onko tuo edes kyseisen moottorin kanssa mahdollista.

Olisko seuraavaks ongelmana että etupää pyörii taaksepäin ja takapää eteenpäin, ja siihen ratkaisu löytyykin säätämällä camppeeria.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: jokuajaja - 29.10.11 - klo: 11.24
No ootappas jos innostuisin ottamaan videota ja laittamaan vaikka youtubeen.
Joillekkin käynyt samalla tavalla myös rapakon takana.

http://www.rcuniverse.com/forum/m_6054040/anchors_6055715/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#6055715 (http://www.rcuniverse.com/forum/m_6054040/anchors_6055715/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#6055715)
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: *HOKE* - 29.10.11 - klo: 12.55
Ei tähän nyt mitään videoita tarvita.

Vastaa nyt vihdoin yksinkertaiseen kysymykseen jonka olen jo pariin kertaan esittänyt.
Oletko kääntänyt moottoria vauhtipyörästä väärään suuntaan ja todennut että se onnistuu??????

Ton homman olis voinu tässä muutaman päivän aikana kokeilla jo moneen kertaan.
Mut ei.
phuuh  :cheesy:


Edit.
Mielestäni en ole nähnyt vielä kertaakaan edes mainittavan mikä kone on kyseessä.
Kaupoissa pyöritään ja otetaan vaikka video, mutta ei kertaakaan edes harkittu tekevän mitä on pyydetty.
Noh... anti olla. :huh:
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: jokuajaja - 29.10.11 - klo: 13.47
Kyllä on kokeiltu moneen kertaan ja todettu sama mitä koko ajan intät, ei se pyöri vauhtipyörästä pyörittäessä väärään suuntaan. En minäkään jaksa enää tapella tästä asiasta, joten antaapa olla. Kun saan lisää polttoainetta niin voin kyllä laittaa videon jos niin haluat.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: *HOKE* - 29.10.11 - klo: 14.05
Wouw... tulihan se vastaus sieltä vihdoinkin  :cheesy:

Ei tarttis inttää jos vastaus tulis nopeemmin  :tongue:
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: Pastirolli - 30.10.11 - klo: 11.14
Taitaa kyseessä olla sellainen visuaalinen ilmiö jolloin renkaat näyttävät pyörivän väärään suuntaan. Tai sitten on huomattu diffien olevan väärinpäin muttei myönnetä vian olleen niissä.  :grin:
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: jokuajaja - 30.10.11 - klo: 13.22
Ääh, kun ne pyörivät noin suurinpiirtein kierroksen sekuntissa, eli kyllä sen huomasi aivan hyvin että pyörivät oikeasti väärinpäin, ja kaasua painettaessa pyöriminen nopeutui. Diffejä ei edes saa tuohon väärinpäin, koska pohjalevyssä on syvennykset diffille, väärinpäin ne eivät mahdu sinne.
Mutta ei nyt väitellä enempää jos kerran ette voi uskoa :)

Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: lättyäijä - 30.10.11 - klo: 15.07
Joo.
En ole itse moista kuullut mutta ei kai se ihan täysin mahdotonta ole. Kas kun ainakaan minun gxr15 koneen vetokäynnistimessä ei ole yksisuunta laakeria, vaan joku kilke jossa on ura ja itse käynnistysakselissa on tappi joka kulkee sitten siinä urassa toivottuun suuntaan liikuttaen itse käynnistysakselia pituussuunnassa.
Siis pois päin siitä itse kiertokangesta ja kampurasta, ja minulla tämä viritys ainakin jumitti tarpeeksi usein.

Eli kyllä sen periaatteessa voi saada väärin päin käymään, kyllä ainakin minun nuoruudessani suiza PV:n sai käyntiin väärin päin eikä sitä voinu eteenpäin polkea  :lipsrsealed:

Älä dumaa jos et oo dumari.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: *HOKE* - 30.10.11 - klo: 15.21
Se että PV lähtee eri suuntaan käyntiin, on ihan eri asia kuin vetokäynnistimellä varustettu nitro moottori.
PV:n vedit väärään suuntaan käymään siten että työnsit sitä takaperin.
Et polkimesta.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: lättyäijä - 30.10.11 - klo: 16.04
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 30.10.11 - klo: 15.21
Se että PV lähtee eri suuntaan käyntiin, on ihan eri asia kuin vetokäynnistimellä varustettu nitro moottori.
PV:n vedit väärään suuntaan käymään siten että työnsit sitä takaperin.
Et polkimesta.

On toki, mutta sen PV:käynnistin toimii kait pitkälti samalla tavoin kuin esim. sen gxr15 koneen vetokäynnistin jossa ei todella ole sitä yksisuunta laakeria.

En tahdo saivarrella ja kyllä mielestäni myös tuo on aika tuulesta temmattua. Veikkaanpa että pyörät pyörii väärinpäin pelkästä resonaatiosta. Silloin jos tuo minun pureten joskus sattui käymään, niin kyllä siinäkin pyörät pyöri mihin sattu, kun renkaat oli ilmassa.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: Pastirolli - 31.10.11 - klo: 15.25
Entä jos takarenkaiden pyörimissuunta olikin väärin? Katsoppa onko renkaiden kyljessä pientä nuolta.  :grin: :grin: :grin: :afro:
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: Hount - 31.10.11 - klo: 15.42
Ennen kuin tämä topicci karkaa kokonaan käsistä, niin vetokäynnistimellä varustettu kone on mahdollista saada käymään väärinpäin. Näin yhden tällaisen tapauksen missä kone kävi todella huonosti ja parin yskäyksen jälkeen lähti käymään väärinpäin. Piti vähän hieraista silmiä ja raapia päätä että mitäs tuossa kävi. Auton omistaja sammutti auton vauhtipyörästä ja vetäisi koneen uudelleen käymään. Latvia 2005.

Vähääkään kulahtanut vetokäynnistimen yksisuuntalaakeri luistaa kun voima tulee sisäakselilta. Tuossa tilanteessa jos menee vetämään vetokäynnistimestä koneen pyöriessä väärinpäin nappaa laakeri kiinni ja kone joko sammuu tai repii vetokäynnistimen narun vetokäynnistimen sisään.
En sitten tiedä oliko tuossa latvialaisen tai virolaisen kaverin autossa yksisuuntalaakeri vai tuommoinen kiilaratkaisu. Kuitenkin vetokäynnistin ja kone kävi väärään suuntaan.

Huonoissa säädöissä oleva kone lähtee yllättävän helposti käymään väärin päin. Tyhjäkäynnillä liian aikaisin syttyvä ilma-polttoaine seos potkaisee koneen käymään takaperin koska nitrokoneiden vauhtipyörä on niin kevyt ettei se yksinään riitä pakottamaan konetta seuraavalle tahdille. Siinä vaiheessa kun koneessa on kierroksia ja vauhtipyörän apuna on koko voimansiirto + renkaat, niin kone ei enää pääsekään käymään väärin päin. Tosin siinä vaiheessa kun koneen saa kiertämään niin paljon että kytkin on ottanut kiinni, niin harvemmin kone on enää niin huonoissa säädöissä että lähtisi käymään väärin päin.

- Hount
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: jokuajaja - 01.11.11 - klo: 09.46
No tuon yksisuuntalaakerin kanssa on kyllä ollut ongelmia, jos auto pääsee sammumaan kun vetokäynnistimen pää on vielä kädessä niin nykäisee aika hyvällä voimalla takaisin sisäänpäin.
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: wego - 04.11.11 - klo: 15.28
mitenkäs nyt tuo moottorien sisäänajo on parasta hoitaa? lueskelin täällä tarinoita jos toisiakin ja näemmä eri tyylejä on tähänkin olemassa joten miten te olette toimineet ja toimitte jatkossa?
Otsikko: Vs: Nitrokoneet yleisesti
Kirjoitti: Poinas2 - 04.11.11 - klo: 15.50
Ei se ole niin hirveen tarkkaa. 1-2 tankkia pukilla lämmöt yli 100, sitten sama ajellen. Antaa jäähtyä tankkien välillä ja pikkusen aina kiristelee että jaksaa mennä mutta kuitenkin on selkeesti rikkaalla. Pitää huolen että lämmöt yli 100 ettei prosessissa hakkaa veiviä väljäksi. Sitten ~10 tankin jälkeen voi konetta jo vetää säätöihin.