RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Vatanen - 14.04.09 - klo: 22.19
-
Mulla kyllä swallow balancerilla lataa 2s lipon aina muistaakseni 8.433 V lukemaan. Liekkö noin pienellä ylityksellä merkitystä
-
Ainakin mun swallow näytti milloin mitäkin, tarkista yleismittarilla akun jännite latauksen jälkeen.
-
Hyvää informaatiota! Mitenkäs muuten lipo akut tulisi säilyttää, jos niitä ei käytä esim. viikkoihin tai kuukausiin? Täytenä, tyhjänä vai jotain siltä väliltä?
-
Yleisin ohje on n. 50% varaus pitkäaikaisessa säilytyksessä, eli n. 3,80-3,90V / kenno.
Lisään myös tuonne, hyvä huomio!
-
No ei missään nimessä tyhjänä säilytetä. Jos akku tyhjenee itsekseen ja kenno pääsee alle 3,0V alkaa olemaan huonolla mallilla akku. Tosin lipot ei hirveesti ite pura itseään, mutta ei niitä tyhjänä/ ajonjälkeen kannata kaappiin yms... unohtaa, latausta vaikka puolilleen ja sitten saa olla rauhallisin mielin, kunhan välillä muistaa ne akut tarkistaa :wink:
Edit: Beetle kerkes :roll:
-
Ainakin mun swallow näytti milloin mitäkin, tarkista yleismittarilla akun jännite latauksen jälkeen.
yleismittari oli sinun kanssa myös samaa mieltä ;)
itse olen kyllä ladannut ajojen jälkeen aina akut täyteen, siten ovat aina valmiina kun alkaa himottamaan ajelut. maksimi taitaa olla viikko mitä ovat säilytyksessä noin. jos noin lyhenee akun käyttöikä niin uusia akkujahan saa kaupasta :cool:
-
Turnigy:ssä ainakin voidaan valita max voltti, automaattisesti on tuo 4.2v/kenno.
-
Turnigy:ssä ainakin voidaan valita max voltti, automaattisesti on tuo 4.2v/kenno.
voi tuossakin. tuo oma laturi vain näyttää vähän väärin noi voltit.
parempi kuitenkin näinpäin.
-
Mistä tuo 3.0v on tullut? Eikä täällä lipokeskustelussa todettu että 2.8 on raja että "kuluu"?
-
Täältä löytyy niin monenmoista tietäjää-kaiken taitajaa että en yhtään ihmettele tuommoisia...
Intterwebbiä tutkaillessa kuitenkin jatkuvasti törmää minimisuositukseen 3,0V per kenno, saahan noita tietty purkaa vaikka nolliinkin jos persaus kestää....
Tämä ohje on kuitenkin tehty lipoihin siirtymistä helpottamaan, ja niiden turvallisen (sekä käyttäjälle että akulle) käytön kertaamiseen.
-
Lisää sinne vielä että liposäkin käyttö on suositeltavaa, ja vissiin kilpailutoiminnassa jopa pakollista???
-
Lisää sinne vielä että liposäkin käyttö on suositeltavaa, ja vissiin kilpailutoiminnassa jopa pakollista???
Muokattu!
Näin näistä saadaan oikeasti toimivat "pikaohjeet", kun ei kuitenkaan muista kaikkea itse kirjoittaa....
-
Mistä tuo 3.0v on tullut? Eikä täällä lipokeskustelussa todettu että 2.8 on raja että "kuluu"?
Omien kokemusten perusteella lipo kärsii kun sen lepojännite noin 5 minuuttia ajon jälkeen on alle 3.7 volttia. Noparin katkaisujännite taas voi akusta riippuen (siitä paljonko jännite kuorman alla notkahtaa) olla välillä 2.8 - 3.3 V.
Tarkoituksena on valita cut-off niin että akku ei mene liian tyhjäksi, sen taas voi tarkistaa tuolla lepojännitetestillä.
-
Täältä löytyy niin monenmoista tietäjää-kaiken taitajaa
E: Ja koska ite vasta tavan tietäjä olenkin, niin otan sanat takaisin ja totean, että akut tulee pidemmän säilytyksen ajaksi ladata BB:n kertomalla tavalla, eli 50...60% kapasiteetista.
-
Täältä löytyy niin monenmoista tietäjää-kaiken taitajaa
Yhtä perusteltua on säilyttää lipo täynnä kuin 50%... Lataat täyteen vaan.
Jep, ja siinä taas yksi...
Kuitenkin huomattavasti enemmän löytyy 50% säilytystä tukevia lausuntoja intterwebistä kuin noita täyteen latausta suosittelevia.. Tossa pieni lainaus joltain valmistajalta:
All Lipo manufacturers and suppliers advice that you MUST store Lipo batteries at about 50% charge. Storing at 100%/fully charged will cause an increase in the resistance of the battery, meaning that it may not be able to supply the needed current after a long storage or it will heat up more during flight, causing the battery to die much faster.
To estimate 50% charge, measure the voltage of each battery and it should be between 3.80V - 3.90V.
Toinen, maxamps.com:ilta löytyvä:
Storage: If you don’t plan on using your lipo pack for longer than a week, store it at 50-60% of the pack’s rated capacity. Make sure to cycle and/or balance your packs at least once per month since leaving them on the shelf for a prolonged period of time can cause the packs to get severely out of balance or even go dead.
-
Omien kokemusten perusteella lipo kärsii kun sen lepojännite noin 5 minuuttia ajon jälkeen on alle 3.7 volttia. Noparin katkaisujännite taas voi akusta riippuen (siitä paljonko jännite kuorman alla notkahtaa) olla välillä 2.8 - 3.3 V.
Tarkoituksena on valita cut-off niin että akku ei mene liian tyhjäksi, sen taas voi tarkistaa tuolla lepojännitetestillä.
Mihin tämä perustuu ettei saisi mennä alle 3,7V? Tai siis miksi puhutaan tosta 3V jos sinne pitääkin jäädä noin paljon ajon jäkeen?
Itellä spedessä nopari pudottaa tehot 50% lipon tyhjentyessä, lopetan silloin ajamisen. Sen jälkeen 5min päästä kennossa on 3,60V. Eipä tota vakio VXL-3 noparia taida ees pystyä ohjelmoimaan lopettamaan aiemmin.
-
-edit
-
Kertokaas tyhmälle että miten jännitemittarilla luetaan jännitteet?
Kun nyt siirryn täysin lipoihin ja moni täällä mittailee näköjään jännitteitä ihan yleismittarilla, niin miten se tapahtuu?
Ostan varmaan jonkun suht halvan jännitemittarin mitä seuraavalla kauppareissulla eteen tulee.
-
Useissa LiPo-latureissa on ns. Storage-lataus, jolla saa akut passeliin lataukseen pidempää säilytystä varten. Suositus on, monestakin lähteestä katsottuna tuo 50% lataus.
Minun kokemukseni mukaan LiPo ei kuole yhdestä tai usemmastakaan satunnaisesta alijännittestä (<3,0V), mutta jos varman päälle haluaa pelata, niin tuo 3,0V Cutoff on ihan turvallinen ratkaisu. Mikäli akku tai kenno on päässyt purkautumaan alijännitteiseksi, tärkeää on seurata balansserin avulla kennojen latautumista ja varmistaa, ettei yli 4,2V kennojännitettä muodostu.
Kun lataatte akkujanne palamattomalla alustalla, huomioittehan samalla, että alusta on sähköä johtamaton, ei siis tiskipöydällä tms.
-
-edit
-
lue yleismittarin käyttöohjeet. mittaa akun jännite ja jos moni kennoinen voi yrittää siitä balancerista ja toisen navan välistä mitata. älä osta niitä kympin mittareita ei oo kato niitä tarkimpia ja jos ostat osta kunnon elektroniikka liikkeestä joku ainaki 20€ mittari ja mitä kalliimpi sitä tarkempi ja enemmän ominaisuuksia (joille ei välttämättä ole tarvetta). clas ohlson on paikka mistä saa hieman kalliilla mutta silti hyviä mittareita. paras alusta on posliini lautanen tai joku muu keraaminen esine. tässä on varoittava video lipon yli latauksesta http://www.youtube.com/watch?v=-DcpANRFrI4
Juu noita videoita on kateltu. Kiinnostaa siis vaan tuo mistä puhuttiin että mikä on akun jännite kun nopari katkaisee menon. Ja sitähän et saa tietää muuten kuin mittarilla.
-
Omien kokemusten perusteella lipo kärsii kun sen lepojännite noin 5 minuuttia ajon jälkeen on alle 3.7 volttia. Noparin katkaisujännite taas voi akusta riippuen (siitä paljonko jännite kuorman alla notkahtaa) olla välillä 2.8 - 3.3 V.
Tarkoituksena on valita cut-off niin että akku ei mene liian tyhjäksi, sen taas voi tarkistaa tuolla lepojännitetestillä.
Mihin tämä perustuu ettei saisi mennä alle 3,7V? Tai siis miksi puhutaan tosta 3V jos sinne pitääkin jäädä noin paljon ajon jäkeen?
Siihen, että kuormalla jännite notkahtaa ja taas kun akussa ei ole mitään kuormaa niin jännite pomppaa takaisin ylös.
-
Mulla kyllä swallow balancerilla lataa 2s lipon aina muistaakseni 8.433 V lukemaan. Liekkö noin pienellä ylityksellä merkitystä
Yhdyn tähän.
Joko Swallow on arsesta, tai mittarit valehtelee mulla ja vatasella. (Liekkö A.Vatanen?)
Normi voltit heti latauksen jälkeen on n.8,42...
Oiskohan lie aika alkaa vaihtaa laturia?
-
Mulla kyllä swallow balancerilla lataa 2s lipon aina muistaakseni 8.433 V lukemaan. Liekkö noin pienellä ylityksellä merkitystä
Yhdyn tähän.
Joko Swallow on arsesta, tai mittarit valehtelee mulla ja vatasella. (Liekkö A.Vatanen?)
Normi voltit heti latauksen jälkeen on n.8,42...
Oiskohan lie aika alkaa vaihtaa laturia?
maitomies :wink:
ei kannata tasuria vaihtaa, heti latauksen jälkeen tarkistin yleismittarilla ja tasan 8.40V näytti vaikka spit&swallow näytti mulla 8.43V
-
Tuosta säilytysjännittestä on eri versioita varmaan siitäkin syystä, että suositukset ovat muuttuneet viimeaikoina. Esim. Nokialla käsittääkseni suosituksena oli vielä vuosi-pari sitten täyteen lataaminen, kun nyt suositaan tuota 50% vaihtoehtoa. Toki siellä enimmäkseen puhutaan ioniakuista, mutta silti. Sama tilanne on kennovalmistajilla, osa toimitti akut aikaisemmin täyteen ladattuna, nyt puoliksi täynnä. Tyhjäksi ajettu kenno saattaa pullahtaa pitkän säilytyksen (useita viikkoja tai kuukausia) aikana ihan omaksi huvikseen. Riippuu tosin kennon elinkaaresta.
Tuosta latausvirrasta sen verran, että Kokamihan ensimmäisenä toi myyntiin omat 2C ladattavat kennonsa, minkä jälkeen muut firmat ovat seuranneet perässä, uusimpia taitaa olla jopa 5C latausvirrat.. Monissa testeissä tosin akun purkukyky heikkenee jos kennoa ladataan yli 1C virralla. Autoissahan tosin ei _jatkuvia_ korkeita C-lukuja purussa revitä ulos, eikä ihan joka laturilla 5000mAh pakkaakaan 2C virralla ladata. Pikkukennojen kanssa elinikää saadaan pidennettyä jos pakkaa ladataan vaan 1C virralla ja pakan koko mitoitetaan sillä tavoin että purku ei tapahdu maksimiarvojen mukaan. Lentävien puolella huomaa selkeästi akun kärsivän siitä kun sitä rasitetaan jatkuvasti korkeilla purkuvirroilla, oli kennon laatu sitten mikä tahansa. Osa ottaa toki nokkiinsa enemmän kuin toiset, mutta pieni kapasiteetin nosto (ja sitäkautta parin minuutin lento/ajoajan lisäys) usein pidentää akun syklikestoa myös mukavasti.
Swallowin ylitys (oli sellaista tai ei) menee toleranssiin kyllä, jotkin halvimmat laturit tekevät jo aika järkkyjä ylityksiä. On nähty mm. auton tupakansytyttimeen liitettävä laturi mikä ei varsinaisesti osaa koskaan lopettaa, siirtyy vain äärimmäisen pieneen virtaan kun akku on täynnä. Noissa parin dollarin 800mAh laatikoissakin tuntuu olevan toleranssia niin katkaisun kuin latausvirrankin suhteen.
Myös oma kiinalainen Bantam-kopioni grillaa NiMH akut niin kuumiksi ettei niitä tykkää pitää kädessä enää latauksen jälkeen, mutta lipopuoli on hillitympi. Ei se silti ihan speksien sisällä..
-
Itellä pullistu eka lipo eilen, kovakuorinen Speedpassion alko pullistumaan latauksen jälkeen omia aikojaan pöydällä. :huh:
nyt on sit todettu että lipo reagoi hapen kanssa ja että siihen mahtuu aika paljon savua. (tämä testi suoritettiin turvallisissa ja hyvin valvotuissa oloissa) :mrgreen:
-
Ei kuumennu latauksessa eikä mitään ihmeellistä ilmenny latauksen aikana?
Ikävää jos nuo ihan ilman mitään varottamista saattaa koska vaan alkaa pullistumaan.
-
Ei kuumennu latauksessa eikä mitään ihmeellistä ilmenny latauksen aikana?
Ikävää jos nuo ihan ilman mitään varottamista saattaa koska vaan alkaa pullistumaan.
No en ainakaan huomannu mitään moista kun laturista otin pois. Oltiin lähössä ajamaan ja pakkasin akkuja laatikkoon niin huomasin.
tuo tosin tais olla akku jonka laturi on välillä "hylännyt" ei siis ole lähteny lataamaan joka kerta. Luultavasti jotain tekemistä asian kanssa
-
Tuonne ekaan postiin olisi varmaan hyvä lisätä myös lipojen sallitut maksimi ja minimi lämpötilat, kun niillä kuitenkin talvellakin ajellaan ja nyt on tullu muotiin lipojen esilämmitys että saa parhaat tehot ulos heti alusta.
-
Sellainen tyhmä kysymys vielä tähän topikkiin, että minkälainen on tuollaisen normaalin lipoakun kennojen rakenne? Sellaisen, jossa on kennot jonkun ohuen kutistemuovin sisällä? Nimittäin sellainen akku tuntuu todella 'pehmeältä'?! Kestääkö tällaiset akut minkäänlaisia kolhuja verrattuna kovakuorisiin lipoihin?
-
EI KESTÄ JUURI MINKÄÄNLAISIA KOLHUJA. Ei sitä vasaralla voi lyödä, ja tiputtaessakin pelästyisin.
-
Tarkoitan lähinnä sellaisia kolhuja, jota voi tulla vaikka auton akkutilan mekaniikasta. Eli esim. omassa vehkeessä on muovissa akkutilan molemmilla reunoilla pieniä vahvikkeita, joista voi tulla painaumia akkuun jos se kovin siellä heittelehtii. Siis kolhuja, joita voi tulla akun liikkuessa autossa.
Kai minäkin jopa sen ymmärrän, että pudottaa ei kannata ja vasaralla harvemmin noita lataan :roll:
Mutta jos ei kestä minkäänlaisia kolhuja, niin pakkohan tuommonen akku on johonkin jeesusteippiin ja 90 asteen muovikulmin paketoitava?
-
tuli sitten itelläkin sitten laitettua 50% varaus päälle kun nakkasin akut säilöön liposäkkiin. sitä se valistus teettää :grin:
-
Tarkoitan lähinnä sellaisia kolhuja, jota voi tulla vaikka auton akkutilan mekaniikasta. Eli esim. omassa vehkeessä on muovissa akkutilan molemmilla reunoilla pieniä vahvikkeita, joista voi tulla painaumia akkuun jos se kovin siellä heittelehtii. Siis kolhuja, joita voi tulla akun liikkuessa autossa.
Kai minäkin jopa sen ymmärrän, että pudottaa ei kannata ja vasaralla harvemmin noita lataan :roll:
Mutta jos ei kestä minkäänlaisia kolhuja, niin pakkohan tuommonen akku on johonkin jeesusteippiin ja 90 asteen muovikulmin paketoitava?
Laita se akku jollain tavalla kiinni sinne koteloon, akku joutuu ottamaan aikas moisia iskuja vastaan jos se siellä liikkuu.
-
-edit
-
Siirsin lipoakut topikkiin.
-
noista LRP:een lipoista ei ole tullu kehuja,
-
Pliis, kysellään noista tuolla lipoakut topikissa, pidetään (edes) tämä siistinä...
-
Lipoja ei tarvitse purkaa.
-
Mites tuo varastolataus sitten kun akku on purettu esim. 5.4v? Akku esim. 4000 niin 2000 siihen varastolatausta?
Lue tämän aiheen alusta ja koita myös ymmärtää lukemasi. LiPoja ei pureta muuten kuin ajamalla, joten älä kysy perään että mitä sitten kun on purettu esim. X,Y V. Jos LiPo-akkusi jännite on vain 5,4 V, niin varmuudella olet jo tuhonnut sen.
Sitten vielä se ehkä tärkein ohje LiPo-akkujen suhteen: Jos olet lukenut tämän aiheen alusta kirjoitukset ja edelleen mielesi tekee kysellä akun purkamisesta tai et ymmärrä miksi akun jännite ei saa olla 5,4 V, niin itsesi ja läheistesi turvallisuuden vuoksi, älä koske LiPo-akkuihin.
-
Jos akku on tuohon jännitteeseen jo päässyt, niin eipä sitä toinna enää säilytellä.
Muuten akun varastointijännite on pidetty 3,8 voltissa per kenno.
edit: jaa Pingu ehtikin jo kommentoida... :)
-
No mutta tämähän on sitten selvä. Kunhan kysyin ennenkuin aloin tehdä mitään, koska silleenhän nuo asiat selviää. Kiitokset pingviinille hyvästä ohjeistuksesta.
En kysy enää muuta...
-
Li-Po-akkuihin liittyvä kysymys.
Olen etsinyt mm. PartCon tuoteluottelosta "balancer" liittimiä: urosta ja naarasta. Tarkoituksena on tehdä pitempi jatkojohto laturin ja Li-Pon väliin. Li-Possa balancerijohdon pituus on noin 5 cm. Kuitenkin itse laturista tuleva johto on miltei metrin mittainen ja laturista virtalähteelle myöskin. ;-) 5 cm tuntuu kovin lyhyeltä ja hankaloittaa laturien sijoittelua.
Kuka tietää mikä tämän balancer-liittimen oikea nimi mahtaa olla, jotta osaisi etsiä sitä maailmalta? Sehän on vähän samaa näköä kuin korppuaseman virtajohdolla. Valkoiseen urosliittimeen tulevat johdot: musta, keltainen, keltainen ja punainen. Ja liitin on näöltään "sokerinpala".
(http://www.24.fi/emdzei/roskis/Balancer.jpg)
-
http://www.verticalhobby.com/kauppa/article_info.php?articles_id=6
Josko tuosta olisi apua, samasta puljusta saa myös liittimiä. Partcon luettelosta en ole niitä löytänyt. Myös vaasan elektroniikkakeskusessa on joitain balanseri liittimiä.
-
Ja esimerkiksi Hobbycity.com kaupasta voit tilata alle euron hintaisen jatkojodon balanceriin, mikäli akuissasi on JST-XH plugi.
E: Ja linkin topiccia käytetään vastaaviin keskusteluihin, tämän on tarkoitus pysyä lähinnä infona
http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0
-
Tässä vielä yksi hyvä video missä tehdään aika selväksi miksi lipojen kanssa kannatta käyttää lipon latauspussia:
http://www.youtube.com/watch?v=z3o_2mwRPdw
Kympin hinta pussista on aika vähän verrattuna siihen minkälaista tuhoa lipon hajoaminen saattaa aiheuttaa :police:
-
Tuossa olisi tietysti ihan hyvä kertoa että miten väärin noita akkuja on käytetty ennenkuin räjähdys on saatu aikaan.
Oikeilla latureilla ja laturin asetuksilla ladattuna lipot ovat huomattavasti turvallisempia kuin metallikennot. Huomattavasti vähemmän on näkynyt räjähtäneitä lipoja verrattuna erään valmistajan "exploding poweria" sisältäviä räjähtäneitä NiMH-kennoja :wink:
-
Tietääkö kukaan mistä saattaa johtua että lipo on yllättäen tyhjentynyt täysin. En ole käyttänyt akkua pariin viikkoon ja nyt se on mennyt nollaan volttiin. Saattaako oikosulusta seurata tämmöistä.
-
sieltä on voinut murtua liitokset. jos olis oikosessa niin luultavasti olis isompi possahdus päässyt ellei syttynyt palamaan. Entinen lipo käytännössä kuitenkin.
-
Mutta miten se suostui lataamaan sitä Nimh latauksella pari sekuntia kun kokeilin saako sen sillä eloon. (En tiennyt että niin alhaalla jännite.) Eikö voi tosiaankaan mitenkään saada kuntoon.
-
Eipä kannata yrittää edes, varsinkaan ilman että kokoajan tarkkailet akkua!!! Mulla oli kyykännyt 3racingin akusta toinen kenno ja tein saman tempun kun sinä eli vähän nimh moodissa ensin virtaa. Heräs kyllä henkiin jonka jälkeen pystyi alkaa lataamaan lipo moodissa. MUTTA akkupa ei ottanut enää normaalisti virtaa vaan alkoi pullistua!
Eli entinen se kenno on vaikka saisit sinne virtaa takaisin tuupattuakin. Erittäin hyvällä tuurilla ei ehkä pullistu mutta kuitenkin hukkaa varauksen nopeasti luultavasti, eli pilalla.
-
Mutta voiko sitä saada kuntoon jos siitä on liitokset hajalla? Tarkoititko kennojen välisiä liitoksia vai mitä? En kyllä ymmärrä miten siinä voisi niin olla käynyt kun se kuitenkin latasi sitä.
-
Mittaa jännite yleismittarilla - navan ja balanssiliittimen ja + liittimen ja balanssiliittimen väliltä. Näissä pitäisi olla kummassakin yli 3 volttia. Jos jompikumpi antaa todella pieniä jännitteitä tai nollaa niin akku on entinen, piste...
-
Tämä voi kuulostaa tyhmältä, mutta kun akku pullistuu, pitäisikö sen näkyä myös volttilukemissa? Meinaan vaan kun mulla ja kaverilla pullistu akku (vain ehkä puol senttiä) ajon aikana. Kun mittasimme sen välittömästi, voltit ainakin näytti normaaleilta. Pullistuskin hävisi, joten jatkoimme ajoa xP
-
Akkunne ovat alimitoitetut, pullistuvat kun pyydetään luovuttamaan liikaa virtaa.
-
Eli toisin sanoen teidän akuissanne on liian pieni C arvo.
-
Yleensä pienissäkin akuissa on 15-25c:tä, joten se on mahdollisempaa että kyse on liian pienestä kapasiteetistä. Varsinkin jotkut halvat esim. 2700mah akut ja 15-20c joka on 40-55 ampperia. Moni kone tietääkseni vetelee tuon verran tai enemmän.
-
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9932
Itse asiassa akut (2 koska e-maxx) ovat Zippy Flightmax 5800mAh 3s1p 30c -akut. Autossa Mamba 2200kv combo (eli sama kuin brushless edition, vaikka alunperin ei sitä mallia olekaan..)
-
Okeei, ei pitäs olla siitä kiinni. :laugh:
-
Akkunne ovat alimitoitetut, pullistuvat kun pyydetään luovuttamaan liikaa virtaa.
On niitä muitakin syitä, vaikka varmaan tuossa tapauksessa noin. Meidän pojilla pullistui crawlerin akut kesällä, kun ajelivat niin että aurinko paistoi suoraan akkuihin. Ei varmasti ollut ainakaan virrasta kiinni, kun akut turposi paikallaan ollessakin. Ei tosin ole hirveän vaikeaa arvata, että taisi olla vähän liian lämpimät oltavat akuilla silloin.
-
Mikäs on mahtanut olla syynä kun 5400 2s 50c lipo otti ja pullistui aika reippaasti muutaman ajokerran aikana?Eli pari ajosettiä ja pari latausta.
Akku tuli mulle vähän käytettynä touring kuskilta joka ei varmasti ole laiminlyönyt akkua.Eikä ole vanha akku.Hän tietääkseni uusii akut tasaisin väliajoin.
Se on ollut viime kisaamisen jälkeen(tais olla 20.10) ja vieläkin on 4.10v molemmissa kennoissa virtaa.
Auto on VTR ja koneena 17.5 joten ei luulisi olevan C-arvosta kiinni?
Tätä varmaankaan ei uskalla enää käyttää?Koska kokonaispullistuma on jotain 1cm luokkaa.Akkua on säilytetty siitä lähtien lipopussissa kaiken varalta.
Mikäs olisi paras menettely tässä vaiheessa?Akun purku esim hehkulampulla ja suolaveteen ja siitä kierrätykseen?
Kiitos etukäteen neuvoista
-
Tuo kuvaamasi menettely on aivan oikea. Ehkä kyseessä on maanantaikappale, ehkä se on purettu joskus vähän liian paljon tai syystä tai toisesta yliladattu vaikka vain vähän. Tämä jälkimmäinen on helppoa halvoilla kiinalatureilla, joiden jännitemittaus on vähän mitä sattuu.
-
Mitä pitää ostaa kun hankkii ensimmäistä lipoa ?
:huh:
-
Lipoille soveltuva laturi balanserilla, ja liposäkki
-
Mitä pitää ostaa kun hankkii ensimmäistä lipoa ?
:huh:
Osta eka kunnon laturi balancerilla ja se liposäkki ala sitten vasta miettimään millasen lipon hankit.
-
Jos laittaa kaksi lipo-pakkaa sarjaan (2S 5000mah/kpl) akkujen minimijännitteen ollessa 6v, eikös noparin low voltage cutoff pidä säätää kahteentoista volttiin? Eikös nopari näe vain sen yhteenlasketun jännitteen eikä pakkojen yksittäisiä jännitteitä?
-
Ei näe yksittäisiä jännitteitä. Noin se pitää ymmärtääkseni tehdä.
-
Älkää käyttäkö tätä topiccia kaikenmaailman kyselyihin, lukekaa vaan.
Palsta on jo täynnä mitä ihmeellisimpiä keskusteluja, käyttäkää niitä..
-
Tänään olisiko 5 minuutin -7c asteen pakkasessa ajelun jälkeen, virrat napsahtivat irti, akku oli kylmässä noin 15minuuttia, jonka jälkeen se pääsi henkilöautoon, kotona kun mittasin jännitteet, ainakin yksi kenno oli kuollut ja kokonaisjännite 3s lipossa oli 4,7v.
Onko akku vielä vaarallinen vai pitääkö se silti tyhjentää ja uittaa kuolleessa meressä pari viikkoa?
-
Mikä auto muuten oli ja mikä akku.Ethän vain ajanut niillä sun 1800 ja 1200 mah akuilla.
-
Mitä tuo Mah lukema edes tarkoittaa ja miksi akun amppeeri määrä on ilmoitettu milleinä eikä pelkkinä amppeereina?
Ja ladataanko akku siis mah lukeman mukaan esim. 4000 mah akku ladataan 4 amppeerilla? :huh: :huh:
-
Mah = Milli amppeeri tunti(hour)
Ja ladataanko akku siis mah lukeman mukaan esim. 4000 mah akku ladataan 4 amppeerilla? :huh: :huh:
Jep just näin.
Edit. "miksi akun amppeeri määrä on ilmoitettu milleinä eikä pelkkinä amppeereina?"
Koska 5000mah on myyvämpi kuin 5A(H)? Ennen vissiin mah ollut "virallinen" nimike. Tai sitten olen ihan pihalla. :lol:
-
Saattaisi olla että tosiaan 5000mAh myy paremmin kuin 5Ah.
Useimmiten akkuva ladataan 1c virroilla, elikkä 5000mAh akkua ladataan 5A virralla (1c).
Itse pidän 5000mAh:Sta enemmän, koska esim 2150mAh on paljon mukavampi kuin 2.15Ah.
Pientä pilkunviilausta, jos lukemassa ei ole tuntia mukana, se tarkoittaa purkuvirtaa käsitykseni mukaan + ainoastaa amppeeri kirjoitetaan isolla näissä tapauksissa.
-
Osaako joku selittää tämän:
Laitoin lipon lataukseen vain tarkistaakseni kennojen jänniteet, 0,5C viralla ja balanssoivalla lataukella. Akku oli laturissa alle puoli minuuttia, mutta kun otin se pois huomasin että se oli pullistunut. Akkua ei oltu käytetty noin kahteen viikkoon.
-
älä ainakaan käytä sitä vaan hävitä se ettei se räjähdä sitten tuhoten sun autoa.
joku menny latauksessa pieleen tms.
-
Tuntuu kyllä äärimmäisen epätodennäköiseltä että se tuossa parin sekunnin ihan oikeaoppisessa latauksessa hajosi. Saattaiskohan johtua siitä että akku joutui puristukseen kun yritin survoa sitä liian pieneen akkukoteloon, tämä siis tapahtui hieman ennen tätä latausta.
Miten paljon siellä kutistesukan alla on yleensä ilmaa jos se johtuu vaikkapa alijännitteestä. Tämä on hieman kohonnut päältä, muutaman millin voi painaa pintaa alaspäin. Voiko tällaista sanoa vielä pullistumisesksi?
-
Osui tuossa silmiini ihan pätevä artikkeli matkapuhelinten akuista. Jossei suoraan kosketa, niin ainakin liippaa läheltä myös meitä RC-autoilijoita:
Micro PC - Räjähdysherkkää sähköä (http://mikropc.net/nettilehti/pdf/2204201014.pdf)
-
mistä sais jonkun hyvän halvan paketin jossa on kaikki tarvittava laturi ja akku.
akku 2s yli 3500 mah ja joku hyvä tasaava laturi
-
Hobbykingiltä lipo, mutta latureiden ''hyvyydestä'' en lupaa, kannattaa käyttää kunnolla rahaa esim. laturiin ja radioihin, koska ajaminen kuitenkin perustuu niille.
-
esim tuo akku http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html
niin onko sen maksimi lataus virta 2A vai täytyykö se ladata aina tuolla 2 Ampeerilla
-
Mistä sinä sen 2A keksit?
-
no miten se menee
-
Yleensä se meenee niin että jos sinulla 5000 mAh akku niin lataat sitä 5.0A teholla.
-
Yleensä se meenee niin että jos sinulla 5000 mAh akku niin lataat sitä 5.0A teholla.
Mites jos li-po akku on 5mah ja siinä lukee lataus max 0,5c ??
Joka tarkoittaa max lataus virta 2,5A ?
Sinun "yleensä" ohjeella joku menee lataamaan 1c virralla ja polttaa kämppänsä.
Otatko vastuun?
Noi mutu tai "yleensä" ohjeet voit jättää tänne kertomatta.
Sulla on ghhgtd tämä harrastus muutenkin vasta niin alussa ja hakusessa, että jätä nämä muiden neuvomiset pois, ja keskity nyt sen oman tieto/taidon kehittämiseen.....
Tämä topikki on ollut todella hyvä ja hyvää tietoa täynnä aloittelijoille, tähän ei todellakaan tarvita mitään mutu tietoa 10 sivua, peittämään sitä TODELLISTA tietoa, jonka jälkeen seuraava aloittelija aloittaa taas sen 10 topikkia tyyliin
"tuolla on topikki, en vaan jaksa lukea sitä, joten voitteko kertoa"
Ja oravan pyörä jatkuu........
-
No onhan tämä harrastus minulla hakusessa, lähinnä auton kannalta, akuista sentään tiedän jotain, esimerkiksi juuri tämän asian minkä äsken neuvoin.
-
esim tuo akku http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html
niin onko sen maksimi lataus virta 2A vai täytyykö se ladata aina tuolla 2 Ampeerilla
Tuon akun maksimi lataus virta on 1c eli 5a.
No onhan tämä harrastus minulla hakusessa, lähinnä auton kannalta, akuista sentään tiedän jotain, esimerkiksi juuri tämän asian minkä äsken neuvoin.
Nyt oikeesti lue tuo minun aikaisempi viesti.
"yleensä" ja "mutu" tiedolla ei ole mitään arvoa täällä.
Korkeintaan joku polttaa talonsa noilla ohjeilla.
Yleensä se meenee niin että jos sinulla 5000 mAh akku niin lataat sitä 5.0A teholla.
Kun se ei "yleensä" mene noin.
Jokaisessa akussa on merkintä monellako C:llä akkua saa ladata.
Liikenteessä on viellä sellaisiakin akkuja joiden max latausvirta on 0,5c
Joten tuolla "yleensä 1c latauksella" joku voi polttaa talonsa.
Eli ET TIEDÄ tästäkään mitään varmaa tietoa!
Riittäkö rautalanka? Vai tarvitaanko jo ratakiskoa?
Edit: alla olevasta viestistä näkee, että nyt ei auta ratakiskokaan..... :undecided:
-
No väitätkö sitten ettei minun viestissäni ollut mitään järkeä? Sen siitä saa kun toisia yrittää auttaa :huh:.
edit: Saattaahan se olla ettei ratakiskokaan riitä.
-
ghhgtd:ltä puuttu vain pikku tarkennus tuosta viestistä. Eli jos max. latausvirta on 1c niin se meinaa 5000mah akun kohdalla 5a virtaa, 0,5c virralla 2,5a jne.
-
Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.
Kolme sivua - lähinnä - potaskaa täynnä jo, vaikka noita "voiko tätä ladata tällä vai tällä ja pitääkö olla jääkaapissa valot" topicceja on miljuuna... On tää kummaa porukkaa, ku osataan ainoastaan kirjoittaa, lukea ei pätkääkään.
-
Hegetus: jos näet neuvoja jotka on mielestäsi väärin tai "mututietoa" niin korjaa ne ihmeessä.
En kuitenkaan ymmärrä mitä jäkeä on alkaa haukkumaan ja lähestulkoon yrittää tuhota toisen itsetunto kokonaan tällaisen asian takia. Tuo ghhgtd:n vastaushan oli vain piirunverran väärin. Tuollainen käytös tuhoaa kokonaan halun neuvoa niistäkin asioista joista tietää enemmän. Suosittelisin ottamaan hieman rauhallisemmin.
Sori tämä OT. Olen täsmälleen samaa mieltä bluebeetlen kanssa, vaikka olen tosin itsekkin syyllistynyt tässä topicissa kyselemiseen.
-
Joo olisihan sen voinut siihen lisätä, en vain muistanut kirjoittaa ennenkuin -HL- mainitsi siitä ja ajattelin että turha sitä on enää muokata kun samalla sivulla asia luki.
-
Hegetus: jos näet neuvoja jotka on mielestäsi väärin tai "mututietoa" niin korjaa ne ihmeessä.
En kuitenkaan ymmärrä mitä jäkeä on alkaa haukkumaan ja lähestulkoon yrittää tuhota toisen itsetunto kokonaan tällaisen asian takia. Tuo ghhgtd:n vastaushan oli vain piirunverran väärin. Tuollainen käytös tuhoaa kokonaan halun neuvoa niistäkin asioista joista tietää enemmän. Suosittelisin ottamaan hieman rauhallisemmin.
Sori tämä OT. Olen täsmälleen samaa mieltä bluebeetlen kanssa, vaikka olen tosin itsekkin syyllistynyt tässä topicissa kyselemiseen.
Jos katsot ghhgtd:n viesti historiaa, niin ehkä alat ymmärtää miksi hermo alkaa jo pikku hiljaa mennä.
Kaveri on muutamaan topikkiin suoltanut jo sivutolkulla shaissea.
Kun ei perusasiat ole kunnossa, niin miksi alkaa neuvomaan foorumilla toisia aloittelijoita?
Ja edelleenkin, se piirunverran väärin oleva vastaus, voi poltaa sen toisen aloittelijan talon, joka tätä toista aloittelijaa uskoo.
Talo palaa vääristä neuvoista, vaan pikku Torstin itsetunto pysyy korkealla jatkaa tätä väärien neuvojen jakelua.
Onko se sitten oikein?
Ja tää oli vimonen OT minulta tähän topikkiin.
-
En ole kieltänyt sinua korjaamasta vääriä neuvoja, kuten jokainen lukutaitoinen voi käsittääkeseni ymmärtää.
Tällaiset kommentit vain tuppaa ärsyttämään:
Eli ET TIEDÄ tästäkään mitään varmaa tietoa!
Riittäkö rautalanka? Vai tarvitaanko jo ratakiskoa?
-
onko teillä syttyny kellään akku palamaan lautauksessa?
-
Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.
-
onko tuo hyvä lipolaturi? :huh:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11060
-
Enpä tiedä.
PS.
Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.
-
Olet kyllä jonu melko umpiluupää....
Laitetaan nyt silleensti että sinäkin (toivottavasti) tajuat:
ÄLÄ KIRJOITTELE TÄHÄN TOPICCIIN JOUTAVIA, KIITOS.
-
Onko tullut tietoon tapauksia joissa lipoakku olisi syttynyt säilytyksessä tuleen? En siis tarkoita väärinlatausta tai muuta väärinkäyttöä. Alkoi tuo "pommien" säilytys vähän askarruttamaan. Onhan niitä toki monissa laitteissa jatkuvastikkin kiini, mutta silti. Olen nähnyt kännykkäakun (n.1000mA lithium) tahallisen räjäytyksen testitilanteessa ja aika pahalta näytti.
-
Mulla tais liposta mennä johdot sisältä rikki kun heilutin akusta lähteviä johtoja, niin tuli kipinöitä. Saako noita akkuja viedä jäteasemalle? :huh:
-
Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.
Kysy tuolla: http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0
-
Mites ku oon lukenu että lipo pitää laittaa pakkasella villasukkaan. Millaiseen, ja missä raja menee? Esim voiko nyt +3 kelillä ajaa ilman sukkaa?
-
Sori tuplapostaus, mut: ku ostin lipoakun kyoshoon, on kyoshos sellanen erilainen liitin. Siis sellanen joka menee NiMh akkuun. Onko tuohon välille jotain liitintä vai mites tästä pääsis voiton puolelle? :)
-
vaihdat siihen autoon samanlaisen liittimen kuin mikä siinä akussa on
se autossa oleva "nimh akkuun menevä liitin" lienee tamiya liitin ja akussa deans liitin.
eli autoon myös deans.
kuvatkin auttais että varmistuu sitten niistä liittimistä ettei tuu turhia ostoksia.
-
Joo katoin hobbylinnan sivuilta nii autos on tamiya ja akussa deans. Pitää ostaa sellanen adapteri hobbylinnasta
-
vaihda suosiolla suoraan se deans liitin autoon. Siitä tamiyan liittimestä et saa kuin harmia. Jos et omaa kolvia niin pyydä liikkeestä tai joltain radalla apua.
-
Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.
Tästä on mainittu jo viisi kertaa samalla sivulla. Kyselkää nyt suosiolla siellä toisessa lipo-keskustelussa.
-
LiPo-kennon (3,7V nimellisjännite) MAKSIMI jännite on 4,2V.
Miten voin pitää huolta, että jännite ei mene ton 4,2v yli?
-
Laturi osaa huolehtia siitä ihan itse.
-
Laturi osaa huolehtia siitä ihan itse.
LIPO-lataustoiminnolla varustettu laturi osaa pitää siitä huolen, jos se on LIPO-latausmoodissa.
Jos laturissa ei ole LIPO-latausmoodia, ei se osaa ladata akkua OIKEIN.
-
Saattaa olla typerä kysymys, mutta väännelläämpä hieman rautalankaa nyt kuitenkin ennenkuin kokeilen.(ettei pala kämppä) =) Eli kun akussa lukee ettei saa ladata yli 2C ja akku on 5000 mah, niin tarkoittaako se että voin laittaa laturista latausvirraksi 10A. Tähän asti olen lataillut niin, että olen laittanut arvoksi saman, eli C=A. Laturi on Graupner Ultramat 14 Plus, jos sillä nyt merkitystä on.
Kitoos!
-
Jos kapasiteetti on 5 Ah (5000 mAh) ja sallittu latausvirta on 2C, tarkoittaa tämä juurikin että saat ladata akkuasi 2 x 5 -> 10 ampeerilla.
Aina kuitenkin kannattaa ladata mahdollisimman pienillä virroilla riskien välttämiseksi sekä akun eliniän pidentämiseksi.
-
Yep, 5000 mha 1C latausvirta on 5 ampeeria,
joten 2C on 10 ampeeria.
Toni
-
Minkä takia laturi katkaisee lauauksen ennen aikojaan, vaikka akku ei auton mukaan ole edes täynnä?
Lataus katkesi noin 48 min päästä aloittamisesta ja laitoin akun autoon. Vähän ajan päästä low voltage detection sammutti moottorin.
Laturi core rc uac-40 ja akku overlander 3200 11.1V. Latuasarvoina oli että lataa palanssaavassa tilassa, 3.7V/cell, 2C ja 11.1V. Mitä tein väärin vai onko tuo vain tyypillistä, että katkee ennen aikojaan? Uskaltaako laittaa heti perään uudelleen lataamaan palanssaavassa tilassa? Laitoinko C arvon oikein eli onko 3200 mah akulle 2C oikea latausvirta?
Turva aika oli 120 min, että ei johdu siitä ja turvakapasiteetti oli 3200. Muutkin katkaisuajat oli ihan normaalisti tuolle akulle.
-
Latasit 3.7V/kenno, siinä syy. Lipokennot ladataan 4,2V/kenno, eikä YHTÄÄN yli.
Ja lipot ladataan AINA 1C:llä ellei erikseen akussa mainintaa suuremmista virroista.
ELi maksimivirta siis 3,2A kun lataat, EI 6,4.
-
Ouch, se olikin A eikä C, mikä laturin paneelissa luki. Olin ladannut ennen 2.0A. Laitoin sen nyt 3.2A ja aion yrittää uudelleen.
Valikossa oli vain lipo type 3.7V/cell. Edellisen latauksen lopussa paneelissa luki jotain 12V..., että kai se sen automaattisesti säätää hieman enemmän.
-
Mikäs ihmeen lipolaturi ei muka lataa enempää kun 3.7V/kenno??
Kyl sitä arvoa pitäs saada muutettua jotenkin, muussa tapauksessa melko köpsä laturi..
-
Core RC-UAC 40. Yhdessä valikossa saa vaan valita v.type:n. siinä on lipo 3.7V eikä tuota voi muttaa. En ole ainakaan mitään muuta vaihtoehtoa löytänyt. Ihan laadukas laturi pitäisi olla.
Laturi näemmäs osaa säätää 4,2V per kenno, koska lopussa lukee aina kokonaisjännite 12,6V.
-
Hmm. alkaa vähän mietityttämään. Auto on mennyt nyt enemmänkin low voltage tilaan ja sammuttanut moottorin.
Laturissa on myös pelkkä charge toiminto lipo akulle niin alkoi mietityttämään, että onko se lipo balance pelkkä palanssi ja ei edes lataa akkua, pelkästään palansoi?
-
Kyllä balance charge-moodi nimensä mukaisesti varmastikin lataa ja balansoi samaan aikaan ja sehän on siis se ainoa vaihtoehto lipoakulle.
Lukasepas manuaalia jos siinä sellasta on, selvinnee varmasti nuo asiat..
-
Kyllä balance charge-moodi nimensä mukaisesti varmastikin lataa ja balansoi samaan aikaan ja sehän on siis se ainoa vaihtoehto lipoakulle.
Lukasepas manuaalia jos siinä sellasta on, selvinnee varmasti nuo asiat..
Tuo on kyllä laturikohtaista.
Minulla on Turnigyn halpislaturi ja siinä on LiPo balance, joka lataa ja balansoi, ja LiPo charge, joka lataa ja ei balansoi. En ole kokeillut ja tutkinut, mutta noin lukee käyttöohjeessa. Molemmat moodit loppuvat siihen, että LiPossa on 8,4V jännitettä.
Mutta onhan se niin, että jos se balancemoodi ei lataa, niin ehkä se charge moodi sitten lataa. :roll:
-
Kerran tuo auto meni myös ylijännitetilaan eli vilkutti punaista ja vihreää valoa, mutta pääasiassa on ollut vain alijännitetilassa. Täytyy koittaa varovasti käytellä autoa ja toivottavasti pienen ajan kuluttua ei enää tee tuota, että menee alijännitetilaan.
-
Koittakaa nyt PLEASE löytää parempi aihe missä spekuloitte...
-
Minkälainen pullistuminen on vaarallista? Mulla on Orion Rocket Pack LiPo 5400mAh kovakuorinen ja siitä on keskisauman liimaus pettänyt niin että pituussuunnassa on noin 1 millimetrin levyinen "vako". Ei ihan reunasta reunaan mutta kumminkin. Onkos tuo vaarallista? Ja siis kyseessä vain akun toinen pidemmistä sivuista.
-
Perus kyssäri.
Latasin akut S1 lipot kevät talvella täyteen tarkoituksena mennä radalle. No meno meni mönkään ja täydet akut jäivät lipopussiin. Nyt otin akut esiin ja kas, ne olivat hieman pullistuneet. Välissä noin 3kk.
Onko näin että lipoja ei passaa säilyttää täytenä vai mikä meni mönkään?
-
Kyllä näin on.
Tuossa juuri lueskelin SMC:n ohjeita akkujen käyttöön.
- Jos säilytät lipoa yli 2 päivää -> Jännitteen tulee olla 7.2-7.6v säilytyksen ajan.
- Ensimmäisillä 5 cyklillä lipon saa ajaa vain puolityhjäksi.
- Cut off minimi 3.4v per kenno.
Noilla ohjeilla pääsee jo pitkälle ja akuille tulee ihmeesti elinaikaa.
-
Lipo akkuni jäi koneeseen kiinni viikoksi pullistui aika härskisti ja toinen kenno 1,9v en ole viitsinyt ladata kun pulistuu pian enemmän, onko mitään vinkkejä millä pullistelu laskee vai yritänkö vaan ladata?
-
Älä missään nimessä lataa akkua,
se on roskis kamaa.
Toni
-
- Älä ylitä akun valmistajan ilmoittamaa maksimi latausvirtaa (ilmoitetaan "C" arvona joka tulee suoraan kapasiteetista eli 5000mAh akulla 1C on 5A.)
lisää edittiä: noniin vois joku selventää hieman, millä latausvirralla tommosta http://www.rfi-power.com/product/show.asp?645 akkua voi ladata.?
-
Ei hitossa ole. Vaan se 20C on PURKUVIRTA, ei MISSÄÄN NIMESSÄ latausvirta!
-
- Älä ylitä akun valmistajan ilmoittamaa maksimi latausvirtaa (ilmoitetaan "C" arvona joka tulee suoraan kapasiteetista eli 5000mAh akulla 1C on 5A.)
lisää edittiä: noniin vois joku selventää hieman, millä latausvirralla tommosta http://www.rfi-power.com/product/show.asp?645 akkua voi ladata.?
Elikkä akku on 5000mah eli 5 ampeerilla, lataus virta menee aina kapasiteetin mukaan esim. 4000mah =4amp
3000mah=3amp, 1800mah=1,5amp jos on tarkka laturi 1,8 amp mutta jos ei ole niin kannataa aina alakanttiin pistää!
-
On varmaa iha tyhmä kysymys mut jos lipo akku on 7.4v niin kuin tämä:http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-LiPo-ja-LiFe-akut/GM-V-MAXX-Lipo-6200-60C-74V-2S2P-G4-108920
Niin miksi latausta ei pidä lopettaa kun jännite on toi 7.4v??
-
7,4v on nimellisjännite, täysi 2s lipo on 8,40v.
-
Kiitos :azn:
-
Onko 2S2P akku laturille käytännösä 4S, balanceria kun miettii ?
mietin vain kun on tuollanen maxampsin 2s 8000mah akku jossa balanceriliitin vastaa jst-hx laudan 4s pinniä vaikka vain kolme johdinta mutta 5pinninen liitin(pun.must,tyhjä,tyhjä,must) niin toimiiko se sillä tuolla ultramat 14+:lla jos laittaa balancerin siihen 4S kohtaan?
edit-sekoiluja..
-
Tuo tarkoittaa että kennoja on yhteensä 4, mutta "ulospäin" se näkyy pelkkänä 2S-lipona. Käyttäjän ja lataamisen kannalta sillä ei ole mitään merkitystä että onko akku 2S1P (2 kennoa) vai 2S2P (4 kennoa). S=sarjakytkentä, P=rinnankytkentä
-
Tuo tarkoittaa että kennoja on yhteensä 4, mutta "ulospäin" se näkyy pelkkänä 2S-lipona. Käyttäjän ja lataamisen kannalta sillä ei ole mitään merkitystä että onko akku 2S1P (2 kennoa) vai 2S2P (4 kennoa). S=sarjakytkentä, P=rinnankytkentä
Juuh, osaatko sanoa tuohon balanseri liitäntään kun koitin nyt vähä selvemmin muokata tuota ensimmäistä viestiä...
-
Balanserihan tasaa vain sarjassa olevia kennoja eli tuossa tapauksessa 2S, sillä ei ole väliä että kuinka monta kennoa on kytketty rinnan (voi olla 1, 2 tai jopa 3).
-
Balanserihan tasaa vain sarjassa olevia kennoja eli tuossa tapauksessa 2S, sillä ei ole väliä että kuinka monta kennoa on kytketty rinnan (voi olla 1, 2 tai jopa 3).
eli sillon se tasaus onnistuu 4S liitännän kautta vaikkakin vain kolmella johtimella on tuo liitin varustettu, + ja molemmista puolista - takas? vai oonko ihan hakoteillä :D
-
Akkuhan on 2S lipo ja sitä tasataan kuin 2S lipoa. Missään siinä ei sanota että se olisi 4S vaikka siinä todellisuudessa on kyllä neljä kennoa, mutta ne eivät ole sarjassa.
-
minkähänlaista adapteria tuo sitten vaatisi?
-
eli eikö lataus mene niin että ladataan esim. 2s akku ensiksi ja latauksen jälkeen akku balansoidaan laturin kautta, vai on sellasta että selviää yhdellä latauksella joka balansoi akun samalla.
-
eli eikö lataus mene niin että ladataan esim. 2s akku ensiksi ja latauksen jälkeen akku balansoidaan laturin kautta, vai on sellasta että selviää yhdellä latauksella joka balansoi akun samalla.
Mulla on graupner ultramat 14+ joka lataa ja balancoi yhdellä kertaa.
-
Jos akuissasi on JST-XH-liitin niin esim tuollaisen adapterin tarvitset akun ja laturin väliin: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/3065XH-Graupner-Balancer-Adapter-JST-XH-103653
-
Jos akuissasi on JST-XH-liitin niin esim tuollaisen adapterin tarvitset akun ja laturin väliin: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/3065XH-Graupner-Balancer-Adapter-JST-XH-103653
siis juuri tuo mulla on ja siksi kysynkin että miten sitä voi ladata 2S kun 2S on neljä pinniä mutta itse akussa onkin 5pinninen liitin eli joka käy tuon balancerilaudan 4S kohtaan, mutta itse akusta tuohon balanceri liittimeen ei tule kuin 3johdinta?
(http://img228.imageshack.us/img228/7543/akku.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/228/akku.jpg/)
akun balanseri liitin: pun,mu,tyhjä,tyhjä,mu
kun taas vastaavasti bal-laudassa:
2S = 3pinniä
3S = 4pinniä
4S = 5pinniä
-
eli eikö lataus mene niin että ladataan esim. 2s akku ensiksi ja latauksen jälkeen akku balansoidaan laturin kautta, vai on sellasta että selviää yhdellä latauksella joka balansoi akun samalla.
Mulla on graupner ultramat 14+ joka lataa ja balancoi yhdellä kertaa.
onnistuuko tämä imax b6 laturilla
-
Ei tuollaisia akkuja saisi myydä missä on liian isot liittimet, kiinalaiset ovat säästäneet ja laittaneet kaikkiin akkuihin saman liittimen kennojen lukumäärästä riippumatta?
-
Ei tuollaisia akkuja saisi myydä missä on liian isot liittimet, kiinalaiset ovat säästäneet ja laittaneet kaikkiin akkuihin saman liittimen kennojen lukumäärästä riippumatta?
jaa-a, täytyypi odotella myyjän vastausta millä laudalla se on sitä lataillu b6 laturilla..
-
eli eikö lataus mene niin että ladataan esim. 2s akku ensiksi ja latauksen jälkeen akku balansoidaan laturin kautta, vai on sellasta että selviää yhdellä latauksella joka balansoi akun samalla.
Mulla on graupner ultramat 14+ joka lataa ja balancoi yhdellä kertaa.
onnistuuko tämä imax b6 laturilla
Kyllä, Imax B6 laturi on tasaava laturi, info katsottu tuolta www.hobbyking.com
Toni
-
http://www.rctech.net/forum/attachments/r-c-items-sale-trade/266610d1189803621-max-amps-2s-8000-mah-lipo-pack-w-balancer-t1r-286.jpg
näyttäis se ilmeisesti uutenakin olevan tollanen liitin mitä ny googlella löysin..
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/MR-SBL-Much-More-Cell-Balancer-2-6Cell-103691
tuossa on jossain tasaajan mallissa myös 5pinniä 2s akulle
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/3065SET-Graupner-Balancer-Adapter-Set-PQTPXH-2-6-cells-103654
tuossa olis ihan graupnerin oma malli jossa olis yhessä laatassa 5pin 2s akulle, toimiskohan tuo oikein?
-
2s 4000mah lipon voi ladata 5A virralla, mutta heikentääkö se akun ikää tai tehoa?
-
Voihan sen ladata vaikka 20A virralla mutta jos ei muita speksejä ole akulle annettu niin suositus on se 1C, eli tässä tapauksessa 4A. En tiedä vaikuttaako noin pieni ero, mutta voi mennä akku nopeammin loppuun.
2s 4000mah lipon voi ladata 5A virralla, mutta heikentääkö se akun ikää tai tehoa?
-
max lataus virta 2C.
-
Mikä sen välijohdon nimi on, jolla saddlet yhdistetään? :embarrassed:
-
Välijohto. Kaippa niitä jostain kaupoistakin valmiina saa muttei ole paha homma juottaa johdon päihin paria liitintä niin saa juuri sen mittaisen kuin tarvitsee.
-
Niin teinkin, mutta halusin vaan varmuuden vuoks tietää nimen :laugh:
-
Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.
-
Tervehdys,
Olen hypännyt lennokeista ensimmäisen sähköauton pariin (Slash 4x4 Ultimate) ja nakkasin vakioakun takaisin pakettiin -> 3S lipo paikalle ja kyllä mennään :-)
Kysymys: lennokeissa käytetään aina "Softpack" Lipoja. Mitä mieltä olette: onko iso riski käyttää niitä vai onko hardpack ainoa hyvä akku autokäyttöön?
T: Aloittelija
-
Nonni, tästä lähtee ensimmäinen viestini tälle foorumille:
Lennokkikäytössä jokainen gramma pitää optimoida tarkasti. Ja siinä käytössä kolarit yms. eivät ole arkipäivää vaikka romua joskus syntyykin. Itselläni tuli kone nokilleen jäähän, ohuelle lumelle. Oli muuten spektaakkelimainen näky kun oikoseen mennut akku savusi valkealla järven selällä koneen palasten ympäröimä.
Autokäytössä (johon minäkin näinä viikkoina ryhdyn) näkisin noviisin vakaalla tiedolla että kovakuorinen on turvallisuuden kannalta parempi jos nyt kuitenkin kolahtaa sopivasta kulmasta. Eivät mene navat oikosulkuun niin kuin em. koneen kanssa kävi. Kisoissa ei taida saada ajaa kuin kovakuorisilla? Riski lienee kohtuullisen pieni. Ovathan auton akut paremmassa suojassa kuin lentsikoissa. Mutta kun tapahtuu, niin näky on vakuuttava. Ja silloin soisi että auto ei ole esimerkiksi palamassa terassin tms alla.
Avoimella paikalla bashatessa ei akun tyypillä taida olla väliä kun mahkut osua mihinkään kovaan ovat pienet. Sitten kun on autoja paljon ajossa, mahdollisesti vielä sisällä, niin tykkään kovasti siitä että kaikilla olisi kovakuorinen akku.
Laita vaan kovakuorinen, ei ainakaan mene puhki jos pääsee kivenmurusia akkukoteloon.
-
Jep,
Samaa mä itse ajattelin. Päädyin kovakuorisiin 5000 mAh lipoihin :-)
-
Moi. Voiko harjallisen e-revon sähköillä käyttää 2x 2s lipo akkuja? virraksi tulisi tuo 16,8v mitä nopari hyväksyy.
-
Moi
Stampedeen pitäs laittaa lipo akut,ei oo yhtään niistä kokemusta,mut minkälaiset lipot ois hyvät stampedeen kun nopari on velineon vxl,ja laturi samalla,(tarjotkaa yv jos jollain on)
-
Tuolle lipolle laturi niin hobbykingistä,voiko joku auttaa?
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=10277
-
Moi. Voiko harjallisen e-revon sähköillä käyttää 2x 2s lipo akkuja? virraksi tulisi tuo 16,8v mitä nopari hyväksyy.
V = Voltti = Jännitteen yksikkö
A = Ampeeri = Virran yksikkö
2S => 7.4V tai 8.4V (ensimmäinen on nimellisjännite ja toinen on todellinen maksimijännite)
4S => 14.8V tai 16.8V
Virta taas on kiinni moottorista. Moottori ottaa toimiessaan jonkin määrän ampeereita. Joillekin moottoreille maksimimäärä ilmoitetaan. Toisille moottoreille ilmoitetaan vain T ja KV luvut, joista voi arvioida millaisen nopeudensäätimen kanssa niitä voi käyttää.
Nopeudensäätimellä on yleensä maksimijännite, jota sen kanssa voi käyttää ja maksimivirta, jota se kestää. Katsoisitko jostain ohjeesta, mitkä ne ovat? Yleisesti ottaen en usko, että voit käyttää 4S akkua suoraan E-revon normaalin noparin ja moottorin kanssa (mutta katso itse ohjeesta ollaksesi varma).
-
Oisko graupner ultramat 8 semmonen laturi että siihen ei tarvii virta lähettä ja tasaajaa,että on silleensä valmis lipo lataukseen?
-
Oisko graupner ultramat 8 semmonen laturi että siihen ei tarvii virta lähettä ja tasaajaa,että on silleensä valmis lipo lataukseen?
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-8-102670
Tuosta linkistä kun oikein silmäkädessä synää, niin saattaa nähdä että laturi toimii suoraan verkkovirrasta (sekä 12V) ja sisältää sisäisen tasaajan. Maksimi latausvirta tosin on vain 3A, joten tuon edellä linkittämäsi akun lataaminen kestää arviolta 1,5-2h. Laturin lisäksi tarvit latausjohdon ja tasurin adapterin jos nuo hobbyking akut on käytössä.
Hobbykingistä hyvä vaihtoehto laturille on imax b6 ac (vastaavat ominaisuudet kuin graupnerissa, mutta maksimi latausvirta 5A), tai sitten kotimaan kaupista Graupner ultramat14+
-
Ok,kiittos avusta!
-
Tuo laturi?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=6478
Siinä on virta lähe mukana?
-
Jep.
Jep.
-
kiitos!
-
Tuo laturi?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=6478
Siinä on virta lähe mukana?
Kannattaa vielä huomioida että virtajohto ei sovi suomalaiseen pistorasiaan. Virtajohdoksi sopii monista muista kodissa käytettävitä laitteista virtajohto, tai johtoon pitää vaihtaa oikea pää.
-
Joo,tietokoneessa on tuo laturiin menevä pää samanlainen joten se siihen piuhaks :laugh:
-
jos löytyy parikymppiä lisää niin kannattaa ostaa suoraan se ultramat 14+.
-
jos löytyy parikymppiä lisää niin kannattaa ostaa suoraan se ultramat 14+.
($39.99 + $17.95 (registered air mail)) * 1.23 (ALV) = 51€
Ultramat 14+:
99€ + 6.9€ (johto) + 7.9€ (JST-XH tasuri) + 8.95€(posti) = 122,75€
Vaikka se Graupnerin hiilikuitujäljitelmäpinta toki näyttää laadukkaalta, niin on tuo eri aika iso. Onko sinulla jotain omia kokemuksia tuon suosituksesi tueksi?
-
jos löytyy parikymppiä lisää niin kannattaa ostaa suoraan se ultramat 14+.
($39.99 + $17.95 (registered air mail)) * 1.23 (ALV) = 51€
Ultramat 14+:
99€ + 6.9€ (johto) + 7.9€ (JST-XH tasuri) + 8.95€(posti) = 122,75€
Vaikka se Graupnerin hiilikuitujäljitelmäpinta toki näyttää laadukkaalta, niin on tuo eri aika iso. Onko sinulla jotain omia kokemuksia tuon suosituksesi tueksi?
itse taas vertailin ihan suomalaisista, esim. rf:ltä:
8 maksaa 69e ja 14+ 99e.
ai että miksi?
jos nimhejä latailee, 14+ lataa 14kennoseen asti, 8 vain 10.
jos lipoja, 14+ lataa 1-6kennoset kun taas 8 vain 1-4.
14+ omaa latausvirtaa 2A enemmän joka tarkoittaa esim. 5000mah akun latauksessa heti aika hyvää säästöä ajan muodossa.
14+ omaa 12v piuhat valmiiksi laitettuna(en tätä ominaisuutta näin ulkoa muista että onko se siinä kasissa).
lisäksi 14+ näyttö on aika hyvin infoa antavaa sorttia verrattuna 8 pelkkiin ledeihin.
siinäpä pari vertailukohtaa, itse kyllä satsaisin sen parikymppiä tuohon laturiin mieluummin jos ajattelee sitä että joskus tarttee isompaa latausvirtaa tai tukea isommille lipoille.
ja tosiaan jos latailee esim. 5000mah akkuja niin onhan se kiva ladata se tunnissa kuin lähes kahdessa.
-
Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.
-
Pystyykö Graupner Ultramat 8 lataamaan traxxas 8.4v 3000mah nimh akkuja enemmällä kuin 0,5A :lla? ja kun on 7 kennonen niin voiko ladata sillä 10 kennosen asetuksella vai viiden?
-
Huoh..
http://rc10.fi/index.php?topic=11432.0
-
Ei varmaankaan ole oikea aihe mutta annan mennä. Olisi tarkoitus ostaa 1/10 crossasi. Siihen tarkoitus ostaa lipot ja laturi ymsyms. Suositelkaa jotain halpoja ja hyviä paketteja joilla voi lipo autoilun aloittaa.
-
Akut ja laturit topikki on noita kysymyksiä varten.Tää täyttyy ihan turhasta.
-
Kysymys tuosta akkujen pullistumisesta: Mikä on liikaa? Erinäisistä syistä johtuen tuossa pöydällä on pari akkua, jotka molemmat olleet täyteen ladattuna parin päivän ajan. Kummastakaan ei silmämääräisesti huomaa pullistumista, mutta pöytää vasten hienoisen pullistuman pystyy toteamaan. Tilanteen kruunaa myös se, ettei ole mitään millä noita akkuja voisi hieman koittaa purkaa... :undecided:
-
Katsoppa tuo nestorin viesti tällä sivulla.
Mutta itse pullistumisesta, oon ymmärtäny että jos esim. kuoren liimaukset tai saumat aukeaa edes vähän niin kannattaa heittää pois. Täytenähän noita ei kannata säilyttää pitkiä aikoja.
-
Ei parin päivän säilytys täytenä tee lipoille mitään. Viikoiksi jos menee säilytys niin kannattaa purkaa varausta pois. Lipotkin ovat kehittyneet, eivät ole niin herkkiä täytenä säilyttämiselle.
-
Tuli tilattua kiinasta pari 2 kennosta lipoa. Pitääkös noi jotenkin ajaa sisään tms? Molemmat kennot näyttää yleismittarilla 3.8v. Lataanko eka täyteen vai ajanko?
-
Täyteen (lipo-pussissa tietysti) vaan ja kovaa ajoa.
-
Ostin HobbyKingistä tuollaisen akun: ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 40C (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9962__ZIPPY_Flightmax_5000mAh_3S1P_40C.html)
Nyt kun sitä yrittää ensimmäistä kertaa ladata, niin Ultramat 14 Plus valittaa contact breakea. Asetukset on oikein, johdot on kytketty oikein ja balanceri on käytössä.
Onkohan akku jo valmiiksi hajalla vai mistä tuo johtuu?
-
Kuuluisikohan tämä edellinen kysäri "lipot autokäytössä"-säikeen alle. Mutta kuitenkin: Kytkentäsavulta haiskahtaa, eli jotakin irti/rikki. Mittaapa jännite virtajohtojen päistä ja sitten tasuripiuhojen välistä. Jos jostakin puuttuu niin johdin on irti tai akku mykkä. Noissa kiinan akuissa on tullut toimimattomia, harvakseltaan mutta kuitenkin.
-
Oon ihan uuno vielä näissä akkuasioissa kun slässissä akut tuli auton mukana. Eli mistä tietää mikä lipolaturi sopii latausvirraltaan minkäkin vahvuseen lipoakkuun? Voiko sitä latausvirtaa säädellä? Onko muuta huomioitavaa? (Siis tää on vasta alustavaa kyselyä.)
Aikeena ois ostaa 3s 2200mah 20c lipot tohon mun uuteen losiin.
-
Oon ihan uuno vielä näissä akkuasioissa kun slässissä akut tuli auton mukana. Eli mistä tietää mikä lipolaturi sopii latausvirraltaan minkäkin vahvuseen lipoakkuun? Voiko sitä latausvirtaa säädellä? Onko muuta huomioitavaa? (Siis tää on vasta alustavaa kyselyä.)
Aikeena ois ostaa 3s 2200mah 20c lipot tohon mun uuteen losiin.
Jatkossa kysymykset "akut ja laturit" ketjun alle.
Eli latausvirtahan säätyy sen mukaan mikä on akun koko, esim mainitsemasi 2200mah akku voidaan ladata 2.2A virralla. 5000mah akku taas 5A virralla, 3500mah akku taas 3.5A virralla. 1000mah=1A.
Joissakin latureissa voi säätää manuaalisesti latausvirtaa, halvemmissa on valittavina vain esim. 1A/2A/3A/5A jne. Kalliimmissa malleissa esim. itsellä graupnerin ultramat14+, voi säätää latausvirtaa 0.1A tarkkuudella 0-5A asteikolla. Tästä paremmassa mallissa taas 0-8A jne.
Lipo akuissa on nimheihin verrattuna vielä "tasauspiuha" jonka avulla kennojen jännitteet tasataan samoihin arvoihin, yleisin liitin on pieni valkoinen liitin jota sanotaan "jst-xh" liittimeksi.
Useimmiten jokaiseen laturiin tarvitsee erikseen "balanssilaudan" joka kytketään laturin liittimeen ja akun liitin tähän lautaan.
Muuta huomioitavaa on se, että jos ostat esim. hobbykingistä laturia niin kaikista halvimmissa malleissa ei ole virtalähdettä mukana erikseen. Jos lompakosta löytyy vajaa sata euroa sijottaa laturiin niin suoittelen tuota ultramat14+:ssaa joka itsellä ja monella muulla on käytössä.
Kannattaa lukea tämä viestiketju kokonaan läpi niin on jo jonkunverran perillä muista turvallisuus-seikoista jotka liittyy lipoihin. Ne on turvallisia käytettynä oikein, ja nimenomaan ladattuna oikein.
-
Oon ihan uuno vielä näissä akkuasioissa kun slässissä akut tuli auton mukana. Eli mistä tietää mikä lipolaturi sopii latausvirraltaan minkäkin vahvuseen lipoakkuun? Voiko sitä latausvirtaa säädellä? Onko muuta huomioitavaa? (Siis tää on vasta alustavaa kyselyä.)
Aikeena ois ostaa 3s 2200mah 20c lipot tohon mun uuteen losiin.
Näyttäis olevan hyvä laturi myytävänä myydään osiolla.
-
Moi. Ensi viikon alussa postiin tulee Inferno VE. Akkuja siinä ei tietenkään tule mukana ja lipo akut laitan siihen tietenkin. Kävisköhän 2kpl tämmösiä: http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=4001&nav=60030061&q=y (http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=4001&nav=60030061&q=y)
Ja tämmönen laturi: http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=4005&nav=60030067&q=y (http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=4005&nav=60030067&q=y)
-
Ostan sitteki 2s 5000mahin akun.
Niin siis mikä laturi? :huh:
-
Ostan sitteki 2s 5000mahin akun.
Niin siis mikä laturi? :huh:
ultramat 14+ näyttäis olevan palstalla.
-
Halvalla hyvä, niin osta iCharge 206b Tosin kaikista akuista ei irtoa enempää kuin 2c latausta, niin tuo voi olla hiukan ylimitoitettu.
-
Ostan sitteki 5000mah 11,1v 35c akun ja siihen tietenki latauspussin.
Ei kai sitä pussia tarvi tuijottaa siinä vieressä niin kauan kunnes akku on latautunu?
Riittääkö että on kuitenki vaikka samassa kerroksessa akun kanssa?
-
Turha sitä akkua siinä on vahtia. Pääasia on että on palamattomalla alustalla. Eikä akkua jätetä "yksin" latautumaan vaan aina on hyvä olla kotona. Vaikkei nyt tietenkään siinä huoneessa missä se latautuu. Ja jos pussissa sitä akkua lataat niin vahinkoja ei pitäisi syntyä jos nyt jostain syystä se akku hajoaa.
Tämä kuitenkin on aika epätodennäköistä mikäli akkua on oikein käytetty eikä ole mitään ylimääräisiä kolhuja saanut tai pullistumia tullut.
-
Okei :laugh:
-
Ostin nyt ton laturin: http://www.rcm.fi/index.php/laturit-ja-tarvikkeet/laturit/b6ac-laturi.html (http://www.rcm.fi/index.php/laturit-ja-tarvikkeet/laturit/b6ac-laturi.html) ja akku on postissa.
Lopettaako toi latauksen kun akku on täynnä vai pitääkö ite ottaa johto pois seinästä?
Tyhmä räjäyttää akkua ennen kun on ees päässy ajamaan sillä :tongue:
-
Kyllä lopettaa.
-
Tuossa yllä sanottiin että ei tule vahinkoja vaikka pussissa lataa, ei ehkä palovahinkoja mutta alla olevasta videosta voi päätellä että muuta vahinkoa kyllä tulee.
Lipo storage (http://www.youtube.com/watch?v=6M5ftkN9PtY#)
Pussiposahdus(huomioi akun koot, todellla pieniä):
Lithium Polymer Battery Explosion's (liposack) (http://www.youtube.com/watch?v=z3o_2mwRPdw#)
Tässäkin akkujen koko yli puolet pienempi mitä esim. sc autoissa nykyään käytetään:
Lipo Safe Charging and Storage Bag (http://www.youtube.com/watch?v=hcwOwf55Rtc#)
-
jos ostan hpi savage xs:n (ei kyllä ihan aiheeseen liity) nii onko tuo http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1574_116/products_id/178721/n/Thunder-Power-TP610C-AC-DC-1-6-Cell-LiPo-Charger-w-Balancer (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1574_116/products_id/178721/n/Thunder-Power-TP610C-AC-DC-1-6-Cell-LiPo-Charger-w-Balancer) hyvä/turallinen laturi. akkuna olis tuo http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1389_1393_1856/products_id/163525/n/Reedy-2S-Hard-Case-LiFe-Battery-Pack-30C-66V-4000mAh (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1389_1393_1856/products_id/163525/n/Reedy-2S-Hard-Case-LiFe-Battery-Pack-30C-66V-4000mAh). onko turvallisia ja hyviä. olisko tuolla jotain parempia tai jotain mitä tarttee
-
Omaa testiä parin vuoden takaa
http://www.youtube.com/watch?v=M_u2Msm5-hs&feature=player_detailpage#t=182s (http://www.youtube.com/watch?v=M_u2Msm5-hs&feature=player_detailpage#t=182s)
3s 2200mah akku ladattu auton laturilla ylijännitteeseen
Action alkaa n. 3 minuutin kohdalla. Piti olla linkattu suoraan 182sekunnin kohdalle..
-
nii tuohon aiempaan kysymykseeni vastaus
-
nii tuohon aiempaan kysymykseeni vastaus
riittääkö sulle 6,6V kun kaiketi olet valitsemassa life akkua?
-
jaa. en oo ihan varma mutta kai se käy. onko se hyvä ja turvallinen
-
Mulla on 2s 25c ja 4000mah lipo akut. Käytettynä ostin imax b6 laturin. Onko olemassa joku suurin sallittu latausvirta, jota isommalla virralla ei kannattaisi ladata?
-
Yleisarvo on se 1c eli noilla akuilla 4A.
-
Tuota LiPo akkua aina hypetetään vaaralliseksi. Onko täällä foorumilla jollain lipo räjähtänyt käytössä tai normaalissa latauksessa, pullistumisia ei lasketa. Olisi mielekiintoista tietää että onko jollain se akku ihan oikeasti räjähtänyt, kun noita videoita kyllä löytyy missä akku räjäytetään tarkoituksella.
LiPon saa kohtuu helposti hieman pullistumaan, mutta ei kyllä mitään sen suurempaa ole kyllä tapahtunut.
-
Tuota LiPo akkua aina hypetetään vaaralliseksi. Onko täällä foorumilla jollain lipo räjähtänyt käytössä tai normaalissa latauksessa, pullistumisia ei lasketa. Olisi mielekiintoista tietää että onko jollain se akku ihan oikeasti räjähtänyt, kun noita videoita kyllä löytyy missä akku räjäytetään tarkoituksella.
LiPon saa kohtuu helposti hieman pullistumaan, mutta ei kyllä mitään sen suurempaa ole kyllä tapahtunut.
Yksi kosahti joo,ei sitä räjähdykseksi voinu sanoa,se vaan tusahti ja sytty tuleen..Nopari paloi samalla mutta onneksi spedessä oli kaikki alumiiniä niin runko säästyi kokonaan:)Eikä ollut pullistunut tai mitään,yhtäkkiä vaan tupsahti.
-
Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.
Ei näemmä luetun ymmärtäminen ole kauhean hyvässä kurssissa kun neljättä sivua tulee...
Voisiko joku ystävällinen mode siivota topiccia vähäsen...?