Olisi tarkoitus asentaa 7.5 Infernooni Saiton 30 nelitahti. Olisinkin kiinnostunut onko kukaan rakennellut vastaavia? Ossillahan on auto käyttöön suunniteltu 26 nelari...
Käyttelin tänään vauhtipyörän kanssa kyseistä saiton kolmekymppistä nelitahtia ja tuntui käyvän hienosti. Moottori on aikahyvin rihlotettu sylinteriä myöten, mutta arveluttaa silti riittääkö jäähdytys, ilman jonkin näköistä lisä tuuletinta varsinkin lämpimillä ilmoilla. Vääntöä tuntuis olevan aika kivasti, mutta kierrokset varmaan jää alle 20 000 kier/min, joten huippuja ei kauheasti tulisi. En tiedä kuinka isoina kellokytkimiä saa, mutta ajattelin ensin koittaa 15 hampaista.
Ainoa tässä moottorissa on, että se on lennokki käyttöön suunniteltu ja on asteen pitemmällä kampiakselin kierteellä.
Tarkoitus olisi itse sorvata siihen vauhtipyörä sekä kytkimen laakerin akseli. Varsin yksinkertaisia hommia, mutta aikaa ja tarkkuutta vaativaa.
Jahka saan projektini täysin käynnistyyn voisin mailata vaikka kuvia autosta. Olisihan se hieno lasketella nelari infernolla ;) Vai mitä!?
Kyllä. Aina haaveillut nelarista.. jossain monsterissa ois kyl ihan sikahieno sellanen ku olisi vääntöä :D
Jees, siellä OSssin sivuilla olisi yksi mielenkiintoinen mitä voisi omaan projektiin suunnitella. (tosin rahanpuutteessa on vaikea toteutella)
http://www.osengines.com/engines/osmg2092.html
Lainaus käyttäjältä: "hannu_s"Jees, siellä OSssin sivuilla olisi yksi mielenkiintoinen mitä voisi omaan projektiin suunnitella. (tosin rahanpuutteessa on vaikea toteutella)
http://www.osengines.com/engines/osmg2092.html
En tiedä mitä ossin 26 nelari maksaa, mutta saiton karvan isompi 30 nelari tais olla uutena n. 180 ekee ei siis paljoa moottoriksi etenkään nelariksi.
Paljonhan siittä saitosta irtoaa tehoja? Nimittäin jos ajatellaan asennettavaksi savageen tai mad forgeen.
Vois olettaa, että hitusen enemmän kun ossin 26 nelarissa. On kuitenkin karvan verran enemmän iskutilavuutta. Ossilta oli kait 0.5 heppaa ilmoitettu. Se on vain niin, että nelarin ja 2-tahtisen tehojen vertailu on aivan turhaa koska se uupuva teho on korvattu väännöllä nelarissa ;)
http://horizon.hobbyshopnow.com/products/description.asp?prod=SAIE030S <--- saiton kone
http://www.osengines.com/engines/osmg2092.html <---Ossi
Saitoa myy ainakin Atala rc ---> http://www.atalarc.fi/index.htm
Mulla on on ollut 2 kpl Ossin .26 nelareita. Ne on hienoja moottoreita mutta Infernoon aivan liian tehottomia (iso auto). Pitäs olla se 40 malli, jota myydään mm. Kyöstin LandMaxiin konversiosarjan kanssa (sama auto kuin Inferno).
Silti hieman epäilen pysyykö 2-tahtien perässä. Lähtönopeus ja vääntö on selkeesti parempi mutta huippukierroksissa jää jolloin 2-tahdit menee reippasti ohi. Ne on aika rauhallisia ajettavia ja sellasia "herrasmies" koneita eli ajaminen paljon rauhallisempaa, ne ei sammu ja käy kuin juna. Välityksillä voi toki vaikuttaa jonkin verran ja LandMaxissa se vaatiikin vaihteen mutta suht kalliin hinnan takia en lähtis edes kokeilee. Crossariin nimittäin vaihdetta ei kannata laittaa.
Mutta monsterissa olisi lyömätön kapine... Harmi kun nuo boxerit on niin kalliita... Semmoinen pitäisi saada! Voisi olla vaan sovittelua savagessa tai mädissä :mrgreen:
Se on tuo boxerin käyntiääni niin lumoava ettei uskoiskaan :wink:
Siksi kait minä subaruilla ajelen :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "hannu_s"Mutta monsterissa olisi lyömätön kapine... Harmi kun nuo boxerit on niin kalliita... Semmoinen pitäisi saada! Voisi olla vaan sovittelua savagessa tai mädissä :mrgreen:
Se on tuo boxerin käyntiääni niin lumoava ettei uskoiskaan :wink:
Siksi kait minä subaruilla ajelen :mrgreen:
Osta multa poies tällainen bokseri. Taatusti vääntää vaikka infernon solmuun. :mrgreen:
Saito (http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=7127243) :wink:
Tälläinen (http://www.cactusaviation.com/Products/Engines/Signature/212/engine.html) saattaisi vääntää vetoakselit solmuun.
jeejee, muistaakseni olen sanonut tän ennenkin, ei enmpää tällasia ei ketään hyödyttäviä viestejä, jookos. muuten ryhdytään kovempiin toimiin
ollaanpa sitä niin tiukkapipoista taas
Lainaus käyttäjältä: "kalevi1"ollaanpa sitä niin tiukkapipoista taas
Kalevi1, taidat olla seuraava ehdokas Jukan banjo listalle? Jos kuitenkin haluat vielä kirjoitella forumiin niin olisi paras muuttaa viestien sisältöä asiapitoisempaan suuntaan..
Sitä paitsi tuo mun ed. viesti on kirjattu 14. pv joten ei ihan uusi juttu..
EDIT: kolmanneksi, mä olen tässä parin vuoden moderoinnin aikana nähnyt näitä suuria suunnitelmia jos minkälaisia, mutta yleensä niistä ei jää kuin iso lasku ja sutta ja sekundaa käteen, jos ne ylipäätänsä edes koskaan alkavat.. ei tarvii kovin monta topiccia selata forumia kun löytyy jos jonkinlaista duracrappia ylitehoisilla koneilla, joilla ajetaan vko ja sitten myydään ne jollekin hyväuskoiselle pois kun siinä ei oikeasti ole mitään järkeä.
Tämä on sikälikin valitettava (amerikkalainen) trendi että kaikilla pitää olla pureTen alfoista lähtien 3x koneet siihen nähden mihin ne on tarkoitettu, josta seuraa muun muassa se ettei autoissa ole enää minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia jäljellä. Ja tylsäähän sekin sitten on. Kiva tietty nähdä kun alfa lähtee kerran kiertoradalle, mutta siinä se sitten onkin.
Tottakai tehoja pitää olla sen verran että ajaminen on hauskaa, mutta rajansa kaikella. Monet pilaavat homman liian isoilla koneilla, kun autot eivät sitten pysy enää tiellä vaikka olis millaset setupit, slicksit ja niksit. Ajaminen on oikeasti paljon mielekkäämpää kun moottori vastaa tehoiltaan sitä mitä insinöörit ovat autoon sen kehitysvaiheessa suunnitelleet, oli sitten rata-auto tai crossari. Näistä monstereista en sano tässä yhteydessä mitään, mutta eihän niillä kukaan vakavasti kilpaa ajakaan (suomessa) ??
Lainaus käyttäjältä: "Mika"ei tarvii kovin monta topiccia selata forumia kun löytyy jos jonkinlaista duracrappia ylitehoisilla koneilla, joilla ajetaan vko ja sitten myydään ne jollekin hyväuskoiselle pois kun siinä ei oikeasti ole mitään järkeä.
Se oli juuri sopiva kone siihen, oisit vaan itse päässyt ajamaan sillä, niin olisi ollu hymy korvissa... Ja auto kesti paremmin kuin sillä vakiokoneella :mrgreen: Ja möin sen sen takia kun ostan isomman auton... ja möin vakiokuntoisena sen pois. Tälläinen piti vuodattaa tähän, kun kysymyksessä oli taas mun rc-puuhat.
Ainoa tässä moottorissa on, että se on lennokki käyttöön suunniteltu ja on asteen pitemmällä kampiakselin kierteellä.
Tarkoitus olisi itse sorvata siihen vauhtipyörä sekä kytkimen laakerin akseli. Varsin yksinkertaisia hommia, mutta aikaa ja tarkkuutta vaativaa.
heh, juu pienellä syötöllä saat laskee kellon sisäpinnan ja hyvällä terällä. että saat tod. tasasen muuten ei pidä ja syö kytkinpalat.
Silti hieman epäilen pysyykö 2-tahtien perässä. Lähtönopeus ja vääntö on selkeesti parempi mutta huippukierroksissa jää jolloin 2-tahdit menee reippasti ohi. Ne on aika rauhallisia ajettavia ja sellasia "herrasmies" koneita eli ajaminen paljon rauhallisempaa, ne ei sammu ja käy kuin juna. Välityksillä voi toki vaikuttaa jonkin verran ja LandMaxissa se vaatiikin vaihteen mutta suht kalliin hinnan takia en lähtis edes kokeilee. Crossariin nimittäin vaihdetta ei kannata laittaa.[/quote]
rakentelis jonkun off-road pelin niin siinä ois kova sana tollanen nelari, ja sit akselilta vaan ropelliin lenkki, ni sais hyvät jäähyt.
ootteko kattonu ahdettuja polttiksia?
http://www.tamiyanitro.com/bbs/topic.asp?topic_id=3031&whichpage=1
no onhan noita tehty, kyosholta saa valmiita sovitussarjoja ossin FS koneisiin. mutta ei ne pysy 2-tahtien perässä, toki ihan makeita pelejä.
tuo tekniikka siinä onkin se viehätys, hei mikä polttis sulla on ? aijaa, mulla on turbotettu :D
viheltäisköhän nuo,
Niinno, toiset ajaa toiset rakentaa... nelari on kuitenkin suhteellisen kallis kokeilu konversioineen, kokemusta on kahdesta nelariautosta. Hauskaahan se oli. Sillä ei kyllä ole mitään tekemistä turbojen kanssa.
tuota onko sulla videoo, nelareista?
On, mutta ei koneella vaan DV kamerassa ja mulla ei oo sopivia ohjelmia siirtää koneelle. Enkä varmaan löytäiskään "arkistosta", sen verran sekasin ovat kaikki DV nauhat.
Tossa kuva Kyöstistä Ossin nelarilla:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kolumbus.fi%2Fmika.rinne%2F33.jpg&hash=61dbafbde5db2db424b8e736d176f7eb2bb59e7e)
ja molemmat silloiset autot pari kesää sitten:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kolumbus.fi%2Fmika.rinne%2F30.jpg&hash=045a2d96cee9c3b01dd3c950cab9564faed1b420)
Supereita molemmat tietty, mutta ei HPIn.