RC10.FI
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Fullspeed RC - 06.01.12 - klo: 11.42
-
PKSRCA:n RC-koulu
Tikkurilan RC-keskuksessa aloitetaan ilmainen aloittelijoille ja muille kiinnostuneille suunnattu RC-koulu, jonka tarkoituksena on raottaa RC-autoilun saloja. Koulussa käydään läpi RC-autoiluun liittyvät keskeiset teemat: säätäminen, ajolinjat, kalusto jne.
Opettajana toimii RC-guru: DOCTOR HOKE
ajankohta: pääsääntöisesti joka maanantai klo 18-20 alkaen 16.1.12, poikkeuksista ilmoitetaan täällä tai nimenhuudossa
paikka: Tikkurilan RC-keskus, horsmakuja 8 Vantaa, sisäänkäynti P-halli 2.krs
muuta: laittakaa tähän topicciin ehdotuksia sisällösta ja mihin erityisesti haluaisitte neuvoja. Laittakaa myös infoa tänne tai nimenhuutoon, ketkä ovat tulossa, niin nähdään vähän osallistujamäärää.
TERVETULOA!!!!
-
Osallistun
-
ilman muuta sen mukaan miten työstä ja muusta kerkee :wink:
-
Heitelkäähän ehdotuksia aiheiksi...
Eli mitkä asiat olisivat niitä eniten kysymyksiä ja harmaita hiuksia aiheuttavia?
Tarkoituksenani on käydä ihan kaikki asiat läpi ihan vaikka ruohonjuuri tasolta sen mukaan mitä halutaan.
-
osallistun ja haluaisin oppia hyppäämmään kunnolla ilman että auto aina kotollaan. ja toinen on just toi saatimet ja lähettimet.
-
Erittäin tärkeä että miten löytää oikea välitys suhde millekkin moottorille/auto tyypille.
Iskarin öljyt/jouset.
Tasauspyörästöt, mitäs rasvaa ja miksi.
Di stamber eli camberin,aurauksen ja harituksen säädöt.
Jerzi
-
Hitsi kun ei ite pääse maanantaisin :(
Viimeksi sain hyviä vinkkejä camper-kulmien ja linkkien kiinnityspisteiden säätämisestä, josta saisi varmaan yhden illan aiheen. Voisiko noissa auton säätöaiheissa toimia idea, että aluksi säädetään se kyseinen säätökohde reilusti väärin, jolloin sen kyseisen säädön aiheuttama vaikutus auton käytökseen korostuu. Muutama rundi radalla ja sen jälkeen lähdetään etsimään oppilaille sitä oikeaa säätöä. Itselle ainakin vaikeinta on tunnistaa se oikea säätökohde, kun auto ei esim. käänny kunnolla - siihen kun vaikuttaa niin moni asia.
Ja myös joku auton säätämisen ABC -tunti olis hyödyllinen. Eli kun ottaa paketista auton ja lähtee saviradalle ajamaan, niin onko jotain perussäätökohteita, jotka voisi heti aluksi lukita (esim iskareiden/diffien litkut, kun ovat työläimpiä säätökohteita) ja millä alkuarvauksilla? Entä jos ratana on turffi, tai hiekka?
Paljon olis kyl kysyttävää, täytyy yrittää edes joskus päästä kuulolle :)
-
säätö, ajolinja mitä hän unohtui.............
-
Nopeudensäätimistä ois mielenkiintosta kuulla kaikki. Lisäks välitysten valitseminen, iskarit ja tietty kaikki alustan säätöön liittyvä. Ehkä joku ohjeistus perus setuppien tekoon, josta on hyvä lähtee hiomaan omaan ajoon sopivia alustasäätöjä. Mun kohdalla touring puolen jutut.
Tarkoitis ois tulla maanantaina ja samalla eka kertaa katsomaan tikkurilan rata.
Omasta autosta puuttuu nyt sähköt, joten sivusta seuraamiseksi varmaan menee.
-
- välitykset
- iskarin öljyt/jouset ja iskarien asennot
- tasauspyörästöt
- camber
- auraukset ja haritukset
- ajolinjat ja kaasun/jarrun käyttö
Jotain mitä ihan äkkiseltään tuli mieleen...
-
Alustan säädöt ja niiden vaikutus on ehkä hankalimmat.
Maanantait taitaa mennä meiltä ohi mutta ehkä näistä kuulee muilta joskus myöhemmin.
-
Olisiko tilaisuutta mahdollista kuvata, jotta muutkin, jotka eivät tilaisuuteen pääse, saisivat jotain tietoa?
-
Tulossa ollaan.
t. srela
-
Osallistun!!
-
Odotan mielenkiinnolla hoken rc koulua.
Toni
-
Olisko mitenkään mahdollista järjestää koulua lauantaisin? Kun asun noin 70 km päässä. Mutta olisin kyllä halukas osallistua.
-
Iskarin öljyt mitä mikä kin tarkottaa ja mitä vaikutuksia on iskereiden eri asennoilla. Millainen olisi hyvä radio olettelijalle. Minua kiinostaa eniten krossi puoli.
-
Noniin.
16.1. klo:18.00-20.00 alkaa ensimmäinen tikkurilan rc koulu.
Aiheina ensimmäisellä kerralla on:
-Radiolaitteiden asennus sekä perus säädöt.
-Alustasäätöjen perusteet.
Aloitellaan ensimmäisellä kerralla näin vähäisllä aihemäärällä että saadaan paremmin tuntumaa kuinka kauan aiheisiin saadaan menemään aikaa.
Mikäli huomataan että kyseiset aiheet on käyty läpi nopeasti niin otetaan pällle lisää asioita hieman sen mukaan mitä paikanpälllä toivotaan.
Tapahtuma avattu nimenhuutoon.
Ei muuta kuin ilmoittautumaan jotta saadaan suuntaa henkiömäärästä.
-
Nimenhuudon mukaan on todella vähän porukkaa tulossa :undecided:
Jerzi
-
Voiskos tuosta kuvata videoo ja tehä nettiin opetus videoita?sais muutkin joilla ei oo mahollisuutta tulla paikanpäälle jotain apuja säätöihin.
-
Voiskos tuosta kuvata videoo ja tehä nettiin opetus videoita?sais muutkin joilla ei oo mahollisuutta tulla paikanpäälle jotain apuja säätöihin.
Enlanniksi löytyy vaikka mitä... Osa täyttä sontaa.
Videon kuvaaminen on eri juttu kuin opetustilanne.
-
Nimenhuudon mukaan on todella vähän porukkaa tulossa :undecided:
Jerzi
Saman ilmiön minäkin olen huomannut!
-
ajo-linjat olisi todella kiva oppia. aja ajamaan kunnolla.
-
Ajolinjoista ja ajamisesta voi opettaa vain osan teoriatasolla.
Loput pitäisi sitten opettaa ihan korokkeella vieressä seisten ja kertoen mitä tekee väärin, missä painaa liikaa kaasua jne.
Ajamiseen liittyvää teoriaa voidaan ilmanmuuta käydä myös läpi.
Monesti kun sivusillmällä, tai muutenvaan tarkemmin radan sivusta joidenkin ajoa kun seuraa niin näkee että hyvinkin moni kuljettaja etenisi radalla paljon kovempaa kun ne perus asiat olisivat paremmin edes teoriatasolla hallussa...
Se lopullinen suoritus tietysti on sitten jokaisen itse opittava... Se on ikuinen oppimisprosessi ja aina on jokaisella paranettavaa.
Mutta kyllä hyvä aihe ja tätä tulen myös läpi käymään.
-
ajetaanko me tänään tuolla rc-koulussa????
-
Ei.
Muuten toki saa ajella, mutta RC-kouluun liittyen ei autoja ulkoiluteta.
-
Opettakaahan samalla siellä foorumikäyttäytymistä ja vaikka vähän kielioppia, ei tunnu peruskoulussa menevän perille näille natikoille.
-
Jatkuuko koulu muilla aiheilla kuten esim. ajolinjat etc ?
-
Kyllä.
-
Onko huomenna taas rc-koulu kun ei näy ainankaan nimenhuudossa.
-
Pyrin pitämään RC koulua jokatoinen maanantai jotta olisi edes hetki aikaa miettiä sisältöä, eikä kaikkea tarvitsisi improvisoida.
Mikäli pidän koulua tiheämmällä tahdilla niin ilmoitan siitä erikseen.
Ilman erillistä ilmoitusta jokatoinen viikko, eli seuraava koulu on 30.1.
-
RC-koulu 30.1. klo: 18.00
Aiheena ajolinjat ja ajaminen.
Käydään hieman läpi teoriaa ajolinjoista sekä ajamisesta.
Mahdollisesti myös ajo-opetusta käytännössä.
-
Osallistujamäärän ollessa aikalailla heikko, tämänpäivän rc-koulu peruuntui.
Siirretään aihe seuraavalle kerralle, eli kahden viikon päähän 13.2.
Silloin pidän rc koulun vaikka vähäiselläkin porukalla niin ei tarvitse ainakaan kenenkään turhan takia käydä paikalla.
Ps: vai onko aihe väärä...? Onko meillä asiat tosiaan niin hyvin että ajolinjat ja ajaminen on kaikilla senverran hyvin hallussa ettei mitään tipsejä kyseisistä aiheista kaivata???
-
Keskustelua seuranneena aiheet ovat olleet minusta hyviä ja mielenkiintoisa. Mutta onko nyt vaan niin, että harrastajajoukko on kuitenkin sen verran pieni ja Tukkurilassa kävijätkin tulevat varmaan aika laajalta alueelta (=suhteellisen pitkät välimatkat) niin tämä rajoittaa osallistumimahdollisuuksia?
Minua ainakin tuo koulu kiinnostaisi kovasti ja opille olisi kieltämättä tarvetta... Mutta kun asun Keski-Uusimaalla ja duunimatkat suuntautuu pohjoiseen, niin ei vaan pysty sovittamaan aikatauluja kohdilleen.
PKSRCA:lle ja sen aktiiveille suuri kiitos upeista harrastamisen puitteista rc-kouluineen. Kyllä hommaan todella kerhon suunnalta panostetaan!
-
Ps: vai onko aihe väärä...? Onko meillä asiat tosiaan niin hyvin että ajolinjat ja ajaminen on kaikilla senverran hyvin hallussa ettei mitään tipsejä kyseisistä aiheista kaivata???
Mä luulen, että ajamalla oikeaa linjaa oikealla nopeudella saisi aika paljon nipistettyä ajasta pois, eli tuskin aihe väärä voi olla.
Itsellä menee linjat leveäksi yliyrittämisen takia. Varmaan lähtisi ajasta sekunti (ainakin puolikas..) pois, jos malttaisi ajaa linjalla.
-
Jos vain suinkin mahdollista aion osallistua. Ajastani voisi varmasti pudota paljonkin pois oikeilla ajolinjoilla.
-
Linjalla ajamiseen auttaa kummasti kun otetaan koneesta tehoa pois vaikka epalla ja säädetään jarrua vähemmäksi. Mitä vähemmän auto räyhää, sitä paremmin oppii pitämään vauhtia radalla, ja silloin alkaa löytyä optimaaliset ajolinjat kun ei tarvii keskittyä auton radalla pitämiseen. Alkuun kannattaa unohtaa ne kärkikuskien kieroajat ja tulokset, eikä väkisin yritä runnoa autoa nopeiden kierrosaikojen toivossa, nopeus tulee ajallaan, kunhan ensin saa ajovarmuutta.
Poika kun aloitti 10 krossin niin kone pidettiin lussuna että oppi ajamaan ensin sen minkä auto kulki, joutu keskittymään vauhdin ylläpitoon ja sitä kautta ajolinjat ja ajovarmuus parani. Kun ajotaidot kasvoi niin tehokkaampaa konetta kiinni, ja taas alkoi ajamisen opettelu uudelleen, tällä kertaa ajolinjat oli jo hallussa.
Se mitä olen seurannut monien alkutaipaleella olevan kuskin ajamista, tehoa on aivan liikaa, kuten myös jarrua. Aina sutii 4 pyörää kun kaasuun kosketaan ja jarrusta 4 pyörää narahtaa melkein lukkoon. Kaasua/ jarrua pumpataan vuorotellen ja ajamisesta puuttuu kokonaan rauhallisuus, näyttää monesti siltä että kuskin energia menee tehokkaan auton radalla pitämiseen ja silloin niitä oho-tilanteita tulee tämän tästä.
Liiassa tehossa on myös se haitta että välttämättä ei tiedetä miten auton alusta todellisuudessa toimii. Auton poistumisia ja vikuroimisia laitetaan kokemattomuuden piikkiin, vikka ne vikuroinnit saataisiin poistettua kun kuski pääsisi kunnolla keskittymään ajamiseen, eikä tehojen kanssa taistelemiseen.
Tehoja pois koneesta niin että auton meno rauhoittuu, tulee fiilis että saa koko ajan ajaa kaasu pohjassa. Siinä sitten keskittymään ajolinjoihin ja toistoihin, kun auto alkaa pysyä lapasessa useamman kierroksen ajan, alkaa siinä vaiheessa huomaamaan että auton käyttäytymiselle pitäisi tehdä jotain että toimisi paremmin siinä mutkassa ja tossa hypyssä.
Ensin kannattaa opetella perusalkeet, suoritusvarmuus ja riittävät toistot. Matka nopeaksi kuskiski on pitkä ja jos ei omaa luonnollista lahjakkuutta niin ainoastaan ajamalla oppii ajamaan, siihen tosin sisältyy paljon auton säätämistä ja tuntemusta siitä mikä vaikuttaa mihinkin. Yksi hyvä keino on antaa oma auto jonkun kokeneen kuskin käsiin ja mennä itse seuraamaan radan viereen miten ajo luonnistuu, yrittää painaa mieleen kaasun käytön, jarrustuspaikat, jne.
Näin tuli tehtyä pojan kanssa jokunen vuosi sitten, poika istui pari tuntia radan varressa jakkaralla ja seurasi muutaman huippukuskin ajamista. Sen jälkeen ajamisen olemus avautui pojalle ja kehitystä alkoi tapahtua nopeuden ja varmuuden muodossa. Kannattaa ehdottomasti kuunnella ja katsella nopeiden kuskien neuvoja/vinkkejä, niistä on aivan älyttömästi apua, vielä kun sellaista on tarjolla koulun muodossa niin tilaisuus kannattaa käyttää hyväksi jos vaan on mahdollista.
-
Koheltaja kirjoittaa kyllä ihan asiaa. Sitä tehoilla reuhaamista on nähty aika tavalla. Itekkin siihen saattaa joskus syyllistyä mutta 2wd:llä sekin on kovin rajallista verrattuna nelivetoon. Eilen ajelin ekan akullisen ihan hissukseen ettei kaasu ollut pohjassa edes pääsuoralla ja koitin vain tutustua rataan pikku tauon jälkeen. Helpotti kummasti ajamista kun ajettiiin sitten corrikisaa myöhemmin illalla.
-
Tämän reuhaamisen ym hukassa olemisen takia on tarkoitus pitää koulu joka käsittelee nimenomaan ajamista ja ajolinjoja.
Kyseisen oppitunnin aikana on helppoa havainnollistaa tehon käytöt ja muut asiat mitkä menevät todella monella pieleen.
Meillä on paljon harrastajia joissa on potentiaalia edetä selvästi kovempaa kuin tällähetkellä.
Siellä vaan tapahtuu pari perus virhettä jatkuvasti.
Nyt meillä on vieläpä rata joka vaatii todella erilaisen ajotyylin.
Yhtenä esimerkkinä tuli mieleen... Kokeilin Halosen takaveto krossaria.
Ajoin reilun kymmenen kierrosta.
Jossain vaiheessa Jarno kysyi että puutuko akku kun ajo näytti niin verkkaiselta.
Ei puutunut... Ajoin vielä pari kierrosta ja kippasin auton.
Menimme katsomaan monitoria ja kello kertoi karua sanomaa.
Vaikka ajo näytti hitaalta ja siltä kuin akku olisi ollut juuri loppumassa niin ajoin kympän kovemman kierrosajan kuin Jarno oli siihen päivään mennessä ajanut. (Jarno on tällähetkellä tiksin radalla ajavista tuuppikuskeista kuitenkin nopein)
Tämän talven aikana on kaveri parantanut ajoaa jatkuvasti ja tällähetkellä menee jo tosiaan erittäin kovaa.
Eikä se ole vaatinut mitään ihmeitä...
Yksi parantanut asia on ollut juuri että minä olen muutaman kerran hänen autollaan ajanut ja siinä on jarno katsellut vieressä ajamista... On jopa katsellut miten käytän kaasuliipaisinta.
Ja parannusta on tosiaan tullut niin paljon että pitää lopettaa kun alan kohta saamaan selkään.
Vastaavasti Hattunen on parantanut ajoaan myös selkeästi.
On seisty korokkeella vieressä ja olen toistanut useamman kerran ajon aikana miten pitää pari kohtaa ajaa...
Vauhtia tuli aivan reilusti lisää.
Lopulta ajoin tällä viikolla hänen nelivetokrossarilla muutaman akun ja säätelin auton uusiksi.
Kierrosajasta poistui sekunti.
Hattunen paransi lopulta omaa aikaansa niin reilusti että on hänkin enää kympän päässä minun ajamasta läpistä kyseisellä autolla.
Näiden kokemusten johdosta olen vain vielä varmempi että ajolinjat ja ajaminen on tällähetkellä selvästi tärkein aihe rc-koulun tässä vaiheessa.
-
Jarnosta vielä sen verran että muutama vuosi sitten hemmo muistaakseni laittoi tuuppikrossiin kiinni 17.5? koneen ja opetteli ajamaan niin että auto pysyi pystyssä/radalla, kun se ei aina aiemmalla tehokkaammalla koneella oikein luonnistunut... Huomasin jo siiloin että kuski oli monesti radan vieressä silmä tarkkana seuraamassa muiden ajamista. Sitkeää yrittämistä ja halu oppia ajamaan, ja mikä onkaan tulos muutaman vuoden treenin jälkeen? Tätä kehityskaarta on ollut ilos seurata varikon reunalta :smiley:
Tämä esimerkkinä joka tulee aika pitkälti sitä mitä muutamassa aiemmassa viestissä on yritetty kertoa. Treeniä ja kuunteluoppilaana olemista, siitä se pikkuhiljaa lähtee ja kuinkas ollakkaan, kohta PKSRCA:n kuskien ajamisen taso ihan älyttömän korkealla :azn:
-
Liian suuret tehot on yhtä suuri ja yleinen ongelmien syy ja oppimista monella hidastava tekijä turistiradalla kuin krossiradallakin.
Mitä mieltä kokeneemmat ja ehkä asiaa kokeilleet ovat. Onko ja mitä eroa siinä tiputtaako tehoa lähettimen kaasun EPAa säätämällä vai vaihtamalla pienempitehoiseen moottoriin?
-
vielä palattava jarnoon kun liittyy juuri tähän tehoon.
Nyt kun jarnolle laitettiin 6.5T kone takavetoon niin johan alkoi lyyti kirjoittamaan ja ajat parani välittömästi.
Mutta siinä onkin takana paljon oikeanlaista treeniä ja ajamista. Kun kuski on oppinut parin vuoden treenaamisella, kuuntelemisella ja vierestä seuraamalla niin nyt tosiaan alkaa näkymään.
Tehoa tarvitaan ja voidaan käyttää vasta kun kaikki muu alkaa olemaan alueella... Aina ei siltikään tehosta hyödy.
-
Koheltaja muistaa aivan oikein.Ulappatorin radan aikaan tosiaan aloin ajamaan ja laitoin tosiaan 8.5T lankasen koneen tilalle 17.5T:n.
Läppiajat parani toista sekunttia ja tulos ainaki pari kierrosta!
Autolla oli paljon helpompi ajaa linjaa pitkin ku ei tullu teholla roiskittua pitkin seiniä ja paukutettua hyndiä ylipitkinä flätille :embarrassed:
Pari kuukautta käytin mietoa konetta ja kun alko tuntua ettei tulos enää parane vaihdoin takas tehokkaampaan myllyyn.
Hauskaa oli todeta ettei tehokkaammillakaan koneilla ajettu kuin n.0.6 sekkaa kovempaa läppiä ja tuloksessa ei jäänyt kierrostakaan.
Eipä sillä tehollakaan juuri mitään tee jos sen takia kiertää joka läppi toistakymmentä metriä ylimäärästä.
Pitää myös paikkansa että aina radalla ollessani pyrin seuraamaan paljon muiden ajoa ja varsinkin nopeampia kuskeja etsien paikkoja missä erot nopeudessa syntyvät.
Eli kaikki vaan Tiksiin kuuntelemaan, kokeilemaan ja oppimaan.
Itsekkin meinaan tulla paikalle jos vaikka Hoke sattuisi lipsauttamaan pari hyvää tipsiä :wink:
-
Tuntuu turhalta vastaa mutta vastaan kumminkin tulisin mielellään oppimaan mutta mulla sattuu olemaan joka toinen viikko ilta vuoro duuniss niin taas ei pääse! :cry: Mutta pitää yrittää oppii ajaamalla ja suraamalla mitä muut tekee. Joku toinen kerta ehkä. Pitää vaan yrittää.
-
Eli tosiaan viimekerralla oli senverran vähän osallistujia että koulu peruttiin.
Nyt uudella yrityksellä.
RC-Koulu 13.2. klo:18.00 eteenpäin.
Ilmoittautukaa nimenhuudossa.
Tapahtuma perustettu ja näkyy pinkkinä.
-
Edelleen erittäin vähän ilmoittautuneite maanantaiseen rc-kouluun.
Pistäkäähän ilmoituksia nimenhuutoon ettei käy kuten viimekerralla.
-
Päivä lähestyy ja edelleenkin vain 4 ilmoittautunutta...
Noh... pidän pienimuotoisen koulun tälläkertaa jokatapauksessa, vaikka osallistujia olisi vain yksi.
-
Nyt tulevana maanantaina ei ole koulua, johtuen Oulun FTT kisareissusta.
Katson jos saisin järjestettyä jotain kasaan seuraavalle maanantaille.
Yhtenä aiheena mahdollisesti iskarit ja kenties jotain alustansäätöjä.