RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: RcJack - 27.01.12 - klo: 14.45

Otsikko: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: RcJack - 27.01.12 - klo: 14.45
Niin ihmettelin tuossa kun tahtoo monissa sähköautoissa lukea moottorissa esim. 4800Kv tai 2200Kv. Mitä tuo Kv meinaa? Auttakaa te viisaammat.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: tturku - 27.01.12 - klo: 14.51
Kierroksia minuutissa / jännite volttia kohti. Eli jos ajat vaikka 2S lipolla 7.4V jännittellä, ja moottori on vaikka 4500kV, kiertää moottori 7.4*4500 = 33 300 kierrosta/min täysikaasulla.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: Bigbear - 27.01.12 - klo: 15.12
Onko samassa moottorisarjassa tai kokoluokassa samalta valmistajalta yhteyttä kv=teho eli mitä suurempi kv, niin enemmän tehoa?
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: _valtsu_ - 27.01.12 - klo: 15.36
Yleensä kun puhutaan saman sarjan moottoreista niin suurempi kv = suurempi teho. Eri sarjan moottoreiden tehoja ei kuitenkaan voi vertailla KV-arvon perusteella. Jotkut valmistajat ilmoittavat myös moottoreiden tehon watteina.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: Chili - 27.01.12 - klo: 15.56
Jos ajatellaan 2 identtistä moottoria, mutta toisessa sattuu olemaan suurempi kv
Eli:
#1 = 3000kv
#2 = 7000kv

Niin onko kv:lla minkäänlaista vaikutusta itse vääntöön, esim castle myy 4600 ja 9000 kv koneita samalla hinnalla.
Miksi monet ihmiset sitten ostaisivat 4600:sia jos kerran 9000 saa enemmän potkua samaan hintaan?
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: nestori - 27.01.12 - klo: 15.57
Koska se lämpenee paljon enemmän ja syö enemmän virtaa.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: Jukis - 27.01.12 - klo: 16.15
1:8 kokoluokan autoihin esim. valitaan 6S(22.2V) jännitteelle 1300-1800kv moottori että pysyy kierrokset tarpeeksi alhaisina ja saadaan iso vääntö kun taas 4S(14.8V) käytetään 2000-2600kv moottoreita.
Käytännössä kummallakin saadaan yhtä iso teho mutta isommalla jännitteellä saadaan virta pysymään alhaisempana. 4S(2x2S) akut on taas yleisempiä.

Moni taas olettaa että moottorista joka on suunniteltu 2S tai 4S käyttöön voi repiä helposti ylimääräistä tehoa 3S tai 6S akuilla, siinä käy niin että kierrokset nousevat älyttömän korkealle ja käyttöikä laskee dramaattisesti. Myöskin pitää olla varma että ESC oikeasti kestää 6S tai 3S jännitteen.
Yleensä 1:8 offroad autojen moottoreissa haetaan maksimiksi 28000-35000 rpm.
1:10 offroad autoissa käytetään hieman korkeampia kierroksia.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: jarkko - 27.01.12 - klo: 16.24
Lainaus käyttäjältä: Chili - 27.01.12 - klo: 15.56
Jos ajatellaan 2 identtistä moottoria, mutta toisessa sattuu olemaan suurempi kv
Eli:
#1 = 3000kv
#2 = 7000kv

Niin onko kv:lla minkäänlaista vaikutusta itse vääntöön, esim castle myy 4600 ja 9000 kv koneita samalla hinnalla.
Miksi monet ihmiset sitten ostaisivat 4600:sia jos kerran 9000 saa enemmän potkua samaan hintaan?

Noilla spekseillä esimerkin 2 moottoria eivät ole alkuunkaan identtisiä.

Harjattomat moottoritkin ovat yksilöitä, mutta erot identtisinä  (=samalla speksillä)  myytyjen moottorien välillä lienevät aika kapean haarukan sisällä (arvaus +/-10%).

Vaihtamalla toisenlaiseen roottoriin pystyy moottorin ominaisuuksia jossain määrin muuttamaan joko enemmän kiertävään suuntaan (korkeampi kv) tai enemmän vääntävään suuntaan (arvattavasti matalampi kv arvo).

Noista Castlen moottoreista 9000 kv malli antaa enemmän potkua, mutta sen ajettavuus onkin sitten ihan toinen juttu, johon vaikuttavat auto, kuski ja rata...
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: nestori - 27.01.12 - klo: 16.38
Tuo 9000kv sopii korkeintaan touringiin.Esim pedessä ihan turha yrittääkkään.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: peitsamo - 27.01.12 - klo: 16.41
Lainaus käyttäjältä: nestori - 27.01.12 - klo: 16.38
Tuo 9000kv sopii korkeintaan touringiin.Esim pedessä ihan turha yrittääkkään.

Ei se kyllä oikein käy siihenkään. Tai ainakin hyvin harvalle kuskille.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: *HOKE* - 27.01.12 - klo: 16.52
Lainaus käyttäjältä: Chili - 27.01.12 - klo: 15.56
Jos ajatellaan 2 identtistä moottoria, mutta toisessa sattuu olemaan suurempi kv
Eli:
#1 = 3000kv
#2 = 7000kv

Niin onko kv:lla minkäänlaista vaikutusta itse vääntöön, esim castle myy 4600 ja 9000 kv koneita samalla hinnalla.
Miksi monet ihmiset sitten ostaisivat 4600:sia jos kerran 9000 saa enemmän potkua samaan hintaan?

Vaikuttaa myös vääntöön, eli yleensä suuremman Kv arvon koneet eivät väännä yhtä hyvin matalemmilla kierroksilla.
Tämän takia joudutaan myös välitystä aina lyhentämään kun autoon laitetaan kireämpää moottoria.
Isomman Kv arvon koneissa teho otetaan korkeilla kierroksilla.

Kv ei ole suoranaisesti mikään tehon tae... eli jos katselee eri valmistajien moottoreita ja vertailee Kv arvoja niin missään nimessä ei voi suoranaisesti sanoa että se missä on isompi Kv arvo, on myös tehokkaampi.

Niin moni asia vaikuttaa sitten kuitenkin siihen moottorin voimaan, eli miten jaksaa vääntää jne.

Mutta jos nyt esim castlen saman sarjan moottoreita vertaa niin isommalla Kv arvolla oleva moottori on tosiaan tehokkaampi... mutta välityksen on oltava kohdallaan ja muidenkin sähköjen kestettävä kyseinen moottori.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: nestori - 27.01.12 - klo: 17.12
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 27.01.12 - klo: 16.41
Lainaus käyttäjältä: nestori - 27.01.12 - klo: 16.38
Tuo 9000kv sopii korkeintaan touringiin.Esim pedessä ihan turha yrittääkkään.

Ei se kyllä oikein käy siihenkään. Tai ainakin hyvin harvalle kuskille.
Tarkotin parkkissuttailuun.Radlla nyt kukaan tommosella aja.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: Heuli - 27.01.12 - klo: 17.13
Tuollaisilla 9000 kV koneilla ajetaan kesällä viritouringia asfalttiradoilla, esim. LRP:n X12 4,0t.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: nestori - 27.01.12 - klo: 17.14
Joo oon hieman hukassa noista moteista millä ajellaan radalla.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: Bigbear - 27.01.12 - klo: 18.39
pieni kv ja pitkät välitykset
iso kv ja lyhyet välitykset
jos välitykset säädetään samalle huippunopeudelle, niin kumoaako lyhyet välitykset väännön puutteen? periaatteesse kiihtyvyys kuulemma tulee väännöstä, mutta kai tehollakin liikutetaan autoa.

Voiko tekin 550kokoisessa 4600kv mallissa käyttää ennakko säätöjä? Kestääkö motti ennakon nostamisen entä toimiiko siinä dynaaminen ennakko(nopari tukee toimintoja)
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: Heuli - 27.01.12 - klo: 18.56
Kyllä kumoaa. Tehokas moottori (iso kv) lyhyellä välityksellä kyllä vääntää alhaalta riittävästi ja kiihtyy nopeammin kuin pitkäksi välitetty ja hyvin vääntävä moottori (pieni kv), mutta tekee autosta samalla vaikean ajettavan.

Muuttuvaa ennakkoa olen käyttänyt 540 koon 7000 kV koneen kanssa, mutta tuo riippuu ihan täysin autosta, käytöstä ja muista säätimen asetuksista että uskaltaako sitä käyttää. Kannattaa kokeilla pienin askelin ja pitää silmällä moottorin lämpöjä, siitä tunnistaa liian suuren ennakon.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: RcJack - 27.01.12 - klo: 19.22
Mikä tuo ESC on?
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: Koheltaja - 27.01.12 - klo: 19.25
Electronic speed control = nopeudensäädin = nopari :wink:
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: Hyrsleri - 27.01.12 - klo: 19.25
ElectronicSeedControl
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: *HOKE* - 27.01.12 - klo: 20.54
Lainaus käyttäjältä: Hyrsleri - 27.01.12 - klo: 19.25
ElectronicSeedControl

:grin: :grin:

Jäikös sieltä yksi kirjain välistä  :laugh:

Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: anzi - 27.01.12 - klo: 21.21
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 27.01.12 - klo: 20.54
Lainaus käyttäjältä: Hyrsleri - 27.01.12 - klo: 19.25
ElectronicSeedControl

:grin: :grin:

Jäikös sieltä yksi kirjain välistä  :laugh:

syykin taitaa  selvitä moiseen tuolta mitä tänään join osiosta, tais hyrsleri hakea kunnon santsit marketista  :tongue:
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: peitsamo - 27.01.12 - klo: 21.26
Ei siitä mitään kirjaimia välistä jääny. Käytä vaikka kuukletransleittöriä.  :afro:
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: Hyrsleri - 27.01.12 - klo: 21.30
Lainaus käyttäjältä: anzi - 27.01.12 - klo: 21.21
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 27.01.12 - klo: 20.54
Lainaus käyttäjältä: Hyrsleri - 27.01.12 - klo: 19.25
ElectronicSeedControl

:grin: :grin:

Jäikös sieltä yksi kirjain välistä  :laugh:

syykin taitaa  selvitä moiseen tuolta mitä tänään join osiosta, tais hyrsleri hakea kunnon santsit marketista  :tongue:

Mitään en myönnä  :grin: Anzi, löytyi vielä viskiä kaapista...rankat työt vaatii rankat huvit.
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: RC-sakké* - 27.01.12 - klo: 21.38
Hä? Joko sähkökäyttöinen kondomi keksittiin?  :tongue:
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: Hyrsleri - 27.01.12 - klo: 22.16
Lainaus käyttäjältä: RC-sakké* - 27.01.12 - klo: 21.38
Hä? Joko sähkökäyttöinen kondomi keksittiin?  :tongue:
Juu, sitä kutsutaan RC-autoksi?
Otsikko: Vs: Mikä ihmeen Kv???
Kirjoitti: RC-sakké* - 27.01.12 - klo: 22.18
Mie luulin että nopeuden säädin  :wink: