Miten olis? Onko kannattavaa, ja miten kannattais aloittaa?
Auto johon haluaisin taakse pakoputket, on 1/10 Seben-Racinging valmistama polttis(touring).
(Katso: Seben-Racing.com -sivulta polttomoottoriautot > touring autot > (joku vaan niistä) ja näet pohjan ja muut tiedot yms. Sivu on englanninkielinen/saksankielinen.)
Ja:
- Mistä tehdä putket? Tai miten.
- Mikä on halvin keino?
- Hyödyt ja haitat
- Mitä muutoksia pitäisi tehdä autoon?
Oon nähnyt monia r/c autoja, joissa on putket takana, ja nyt haluasin itsekkin autooni putket taakse.
Tomivia ratkaisuja on vähän.
Yleensä putki on vedetty normaalista pakoputkistosta taakse joka ei ole hyvä ratkaisu.
Valmistajista en nyt muista kuin Kyoshon tähän hätään ja sekin .21 kokoisille moottoreille.
No giga crusherissa on vakiona suorat putket taakse, toki siinä on moottori paljon edempänä kuin yleensä.
Itsellä kiinni 2 veneenputkea.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi7.aijaa.com%2Fb%2F00668%2F9528677.jpg&hash=ee3d961e641af5ac7926ca0ba343b2abfa5db623)
Nuo kyoshon alkuperäiset (http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.GG039&BildLopNr=01 (http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.GG039&BildLopNr=01)) ovat kyllä lyhempiä kuin nuo minun nykyiset putket. Joten ne voisi olla parempi aihio taakse meneville putkille.
Ja tosiaan venepuolelta löytyy paljon putkia, mistä voisi rakentaa.
Vaihtoehtona tietenkin jokin savage tyylinen ratkaisu esim. tuollainen --> http://tsais.com/products/exhaust/c5h.html (http://tsais.com/products/exhaust/c5h.html)
Feikkiputket tietenki on vielä helpompi tehä. Mites tuon tehon kanssa sit homma menee? jotenkin tarttis varmaa sitäkin miettii.
Lainaus käyttäjältä: lassii - 08.02.12 - klo: 20.21
Feikkiputket tietenki on vielä helpompi tehä. Mites tuon tehon kanssa sit homma menee? jotenkin tarttis varmaa sitäkin miettii.
"Feikkiputket"? Tarkoitat varmaan, esim. polttoaineletkuista tehtyä - kuten jotkut ovat tehneet.
Ja mitä tehosta? Tippuu / Nousee vai mitä?
En ole miettinyt sitä paljoakaan.. Mutta kyllä sitäkin pitää alkaa miettimään nyt.
Mutta varmaan kannattavinta olisi ostaa rautakaupasta alumiiniputkea ja taivuttaa sitä hieman TAI pilkkoa pienemmiksi ja käyttää hyväkseen vaikka tällaista: http://www.hobbylinna.com/silicone-exhaust-coupling-30mm-purple-p-16306.html (http://www.hobbylinna.com/silicone-exhaust-coupling-30mm-purple-p-16306.html).
Sitten herää toisenlainen kysymys pakoputkesta: Entä äänet? Jos putken halkaisija on 7mm:iä - tuleeko hieman liian kovat äänet naapureiden kannalta?
Ja asia jonka unohdin mainita; moottorin koko on .18.
Feikkiputket itse ainakin tekisin metalliputkesta, esim. alumiinistä.
Patkoputken pitäisi aiheuttaa koneelle sopiva vastapaine, jos vastapainetta on liian vähän tai iikaa, niin tehot kärsii. Jos oikeen oon käsittäny, niin vcallanki siis 2 tahtikoneessa merkitys on mainittava. Tämän vuoksi varmaaki edellä niistä tehoista mainittiin...
Lähes mikä tahansa jatke putken päässä vaikuttaa tehoihin ja melkein poikkeuksetta heikentävästi.
Varsinkin jos jostain vähänkään kapeammasta letkusta vetelee...
Pitäis olla minimissään ulostulon kokoinen, mutta siltikin on vaikutus.
En suosittele laittamaan mitään letkuja, vaikka se kieltämättä hienon näköistä onkin kun pakokaasut tulee takapuskurin alta.
Kaksitahtisen polttomoottorin pakoputkiston pääperiaatteet:
Alkukäyrän pituus vaikuttaa tehoalueeseen seuraavalla tavalla: Mitä lyhyempi alkukäyrä on kyseessä, sitä korkeammalle kierrosalueelle huippuvääntö nousee. Samalla huipputehokin nousee samassa suhteessa. Liian lyhyellä alkukäyrällä osa tehosta menetetään. Liian pitkä alkukäyrä taasen johtaa koneen lämpenemiseen, sekä huuhtelun tyrehtymiseen.
Hajoittaja (diffuussori): Hajoittajan muoto vaikuttaa samalla tavalla kuin mitä alkukäyrän pituus; jyrkästi kutistuva kartio tasoittaa vääntöä, kun taas pitkä toimii yläalueella. Hajoittajan tehtävä on saada aikaan alipainetta alkukäyrälle, sekä jäähdyttämällä, että myöskin laajentamalla pakokaasuja.
Kokoaja: Kokoajan tehtävänä on kerätä painetta, sekä heijastaa paineaalto takaisin sylinterille putken keskustaa pitkin. Kokoajassa pätee samat säännöt kuin Hajoittajassa.
Peräputki: Peräputken tarkoitus on luoda sopiva vastapaine, jotta muu putki toimisi oikein. Sopiva halkaisija peräputkelle on 0.55-0.65 alkukäyrän halkaisijasta. Tätä arvoa tulee seurata tarkasti, muuten putken toiminta häiriintyy suuresti. Pienemmällä putkella saadaan lisää vääntöä, suuremmalla enemmän kierroksia.
Jotenkin näin ne oppilaitaan Tekussa ohjeisti aikoinaan :wink:
Hyviä pointteja ja faktoja. Turha on lähtee keksiin pyörää uudestaan.
Samat asiat pätee myös 1:1 auton moottorissa. Liian iso putki ei tuo kun ääntä lisää jos sitäkään.
Ite lähtisin vaan tekee feikkiputket ja kunnon viripilli ja vaikka sit jotenki ohjaa kaasut auton alle nii näyttää ees joltain. Ei oo kovin miehekästä jos savua tulee mut mitään ei tapahdu :grin:
Lainaus käyttäjältä: lassii - 09.02.12 - klo: 13.22
Hyviä pointteja ja faktoja. Turha on lähtee keksiin pyörää uudestaan.
Samat asiat pätee myös 1:1 auton moottorissa. Liian iso putki ei tuo kun ääntä lisää jos sitäkään.
Ite lähtisin vaan tekee feikkiputket ja kunnon viripilli ja vaikka sit jotenki ohjaa kaasut auton alle nii näyttää ees joltain. Ei oo kovin miehekästä jos savua tulee mut mitään ei tapahdu :grin:
Joo, tosiaan pitää miettiä ääntä, kaasuja (pakokaasuja)..
En haluais vihaisia naapureita, joten ei liian isoa putkea (ehkä; 5-7mm halkaisija olis hyvä).
Kattelen jostain rautakaupasta noita alumiiniputkia, joiden halkaisija on noin 5-7mm.
Ja sitten; tiivisteitä, joilla yhdistäis ne putket ILMAN että tarvii alkaa vääntelemään putkea ja pilata sitä.
Ideoita tiivisteeksi? Ei mitään kallista, kiitos. :)
Vilaisin noit Sebenin sivuja ja näin äkkiseltään katoin että jos ton "pakosarjan"(alkukäyrä) saisi käännettyä niin että lähtö olisi taaksepäin ja siihen 90 asteen mutka silikoniputkesta ja toi vakiopilli siihen perään ni eikös se olisi sitten siinä...?
Kisaputki on kisaputki mutta kun itse vähän malttaa pähkäillä niin kyllä siitä pakarista saa ihan hyvän :police: Tuntu melkein et tos vanhas kössis olis ollu enemmän ruutia kuin aiemmin. No kössin vaki putket on mitä on... Jos teet kaksi pakarin päätä niin niiden yhteen laskettu virtaus pitää olla sen alkuperäisen yhden verrran... Noissa mun putkissa oli pienet putket sisällä, muistaakseni 3mm halkaisijalla... Vähäntee myös auto sotkeentumista pirusti nuo takaputket :wink:
Ohessa vanha photo... harmi kun ei ole yhtään kuvaa sisältä...
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi960.photobucket.com%2Falbums%2Fae89%2Fpekka_hirvonen%2FKyosho%2520pta%25202%2520evo2%2FIMG_0840.jpg&hash=9571d0e228bc3db6261a92faa2106ca13f3875d3)
Lainaus käyttäjältä: Ganja67 - 09.02.12 - klo: 16.26
Vilaisin noit Sebenin sivuja ja näin äkkiseltään katoin että jos ton "pakosarjan" saisi käännettyä niin että lähtö olisi taaksepäin ja siihen 90 asteen mutka silikoniputkesta ja toi vakiopilli siihen perään ni eikös se olisi sitten siinä...?
No sekin on vaihtoehto sinänsä... Mutta haluan kuitenkin tehdä metallista nimenomaan pakoputken.
Se on ainakin näyttävämpi joka kulmasta.. ja on enemmän tekemistä (josta pidän - muutenkin tekemisen puutetta).
Tarviin vain rautasahan ja tiivisteitä (?) ja sitten alan rakentamaan alumiiniputkesta pakoputkea + sitä "kammiota" sinne peräpäähän, jonne kerääntyy öljyt yms. mutta tulee ulos jokatapauksessa putkesta. ;-)
Pitää vain alkaa kehittelemään sinne tukia ja muuta.
Ja kiitos kun näytit oman autosi, Pekka. On kyl komean näköinen! :-D
Vaikka onkin melko simppeli. Etenkin nuo tupla putket on todella hienoja.
Yksi kysymys vielä:
Porsche 911 GT3 RS:n pakoputket vai BMW M3 E46 (GTR)? Noi on, mitä koreja mulla on siihen pirssiini.
Paitsi toi Porschen kori on vain maalaamaton (vielä), eikä ole leikattu siihen reikiä... Mutta valmiiks tulee - ja nopeasti!
Tarviit rautasahan ja tig hitsauslaitteen :shocked: . Alumiinisista sähköjohdon suojaputkista löytyy hyvää matskua tuohon hommaan. taakse poikittain poikittain saman paksusta putkea kun alkuperäinen äänenvaimennin. Leikkaat alkuperäisestä putkesta päädyn pois ja liität sen siihen putken päähän. Siinähän on yleensä valmiina painelähtö :wink: toinen pää sokkolaipalla. ja yläpuolelta tuot 10mm putkella sen moottorilta äänenvaimentimelle. Myös kemiallinen metalli vois olla hyvää kamaa tuon putken tekemiseen jos nyt ei kellään kaverilla satu tiggiä olemaan? No vaikee selittää... No kokeilemalla oppii...
Lainaus käyttäjältä: Pekka_h - 09.02.12 - klo: 17.45
Tarviit rautasahan ja tig hitsauslaitteen :shocked: . Alumiinisista sähköjohdon suojaputkista löytyy hyvää matskua tuohon hommaan. taakse poikittain poikittain saman paksusta putkea kun alkuperäinen äänenvaimennin. Leikkaat alkuperäisestä putkesta päädyn pois ja liität sen siihen putken päähän. Siinähän on yleensä valmiina painelähtö :wink: toinen pää sokkolaipalla. ja yläpuolelta tuot 10mm putkella sen moottorilta äänenvaimentimelle. Myös kemiallinen metalli vois olla hyvää kamaa tuon putken tekemiseen jos nyt ei kellään kaverilla satu tiggiä olemaan? No vaikee selittää... No kokeilemalla oppii...
En tarvitse hitsauslaitteita, jos käytän esim. kumista 90° putkea (halkaisija saman verran kuin putken). :)
Sillä voin yhdistää putket, jotka tulen sahaamaan rautasahalla alumiiniputkesta.
Yksinkertaista ja helppoa.
Ja tuosta äänenvaimentimesta.. Onko sun mielestä se pakollista, tehdessä pakoputkea? Eiks sitä vois vaa tehdä itse - sellaisen minkä itse haluaa. Ei sen luulis olevan vaikeeta.
No, katsotaan sitten minkälainen tulee! :-D Pitää vaan vaikka viikonlopun jälkeen tai viikonloppuna hankkia alumiiniputkea (kuten oon suunnitellut) ja tiivisteeksi sopivaa kumiputkea (tai muuta).
Kertokaa vain, jos tulee jotain mieleen!
Olikohan se niin et moottorin koko kertaa 1.25 saadaan 1:1 auton moottoriin optimaalinen putki. Eli jos on 1.0 moottori niin putken koko on 1.25 tuumaa.
Nää polttikset on tietenkin vielä tarkempia mut tuos on osviittaa putken koosta.
Ja huom tää on tuumamitotuksella sitten.
Lainaus käyttäjältä: lassii - 09.02.12 - klo: 19.12
Olikohan se niin et moottorin koko kertaa 1.25 saadaan 1:1 auton moottoriin optimaalinen putki. Eli jos on 1.0 moottori niin putken koko on 1.25 tuumaa.
Nää polttikset on tietenkin vielä tarkempia mut tuos on osviittaa putken koosta.
Ja huom tää on tuumamitotuksella sitten.
Tuskimpa on, koska siinä pitää myös moottoritehot huomioida. Ja onko vapaasti hönkivä vai turbo...
Ja sitten nää RC-autojen koneet yleensä on kakstahtisia, oikeissa autoissa sen sijaan on nelarikoneet nykyään aikalailla laitalukien.
Ja älkää nyt vaan alkako puhumaan 1:1 autojen putkista,ei voi verrata oikein mitenkään näihin 2T vehkeisiin.Mutta jatkakaa aiheesta :wink:
Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 09.02.12 - klo: 19.38
Lainaus käyttäjältä: lassii - 09.02.12 - klo: 19.12
Olikohan se niin et moottorin koko kertaa 1.25 saadaan 1:1 auton moottoriin optimaalinen putki. Eli jos on 1.0 moottori niin putken koko on 1.25 tuumaa.
Nää polttikset on tietenkin vielä tarkempia mut tuos on osviittaa putken koosta.
Ja huom tää on tuumamitotuksella sitten.
Tuskimpa on, koska siinä pitää myös moottoritehot huomioida. Ja onko vapaasti hönkivä vai turbo...
Ja sitten nää RC-autojen koneet yleensä on kakstahtisia, oikeissa autoissa sen sijaan on nelarikoneet nykyään aikalailla laitalukien.
Tää on vapariin laskettu, ja pelkästään suuntaa antava mutta tuosta voi soveltaa jotain. Tää tuli vaan mieleen. Ei oo pakko luottaa jos ei haluu, koitin jotain vinkkii antaa vaan.
Lainaus käyttäjältä: E30 - 09.02.12 - klo: 17.54
Lainaus käyttäjältä: Pekka_h - 09.02.12 - klo: 17.45
Tarviit rautasahan ja tig hitsauslaitteen :shocked: . Alumiinisista sähköjohdon suojaputkista löytyy hyvää matskua tuohon hommaan. taakse poikittain poikittain saman paksusta putkea kun alkuperäinen äänenvaimennin. Leikkaat alkuperäisestä putkesta päädyn pois ja liität sen siihen putken päähän. Siinähän on yleensä valmiina painelähtö :wink: toinen pää sokkolaipalla. ja yläpuolelta tuot 10mm putkella sen moottorilta äänenvaimentimelle. Myös kemiallinen metalli vois olla hyvää kamaa tuon putken tekemiseen jos nyt ei kellään kaverilla satu tiggiä olemaan? No vaikee selittää... No kokeilemalla oppii...
En tarvitse hitsauslaitteita, jos käytän esim. kumista 90° putkea (halkaisija saman verran kuin putken). :)
Sillä voin yhdistää putket, jotka tulen sahaamaan rautasahalla alumiiniputkesta.
Yksinkertaista ja helppoa.
Ja tuosta äänenvaimentimesta.. Onko sun mielestä se pakollista, tehdessä pakoputkea? Eiks sitä vois vaa tehdä itse - sellaisen minkä itse haluaa. Ei sen luulis olevan vaikeeta.
No, katsotaan sitten minkälainen tulee! :-D Pitää vaan vaikka viikonlopun jälkeen tai viikonloppuna hankkia alumiiniputkea (kuten oon suunnitellut) ja tiivisteeksi sopivaa kumiputkea (tai muuta).
Kertokaa vain, jos tulee jotain mieleen!
2-tahti vaatii vastapaineen! Se tarvii ns painekammion sen alkukäyrän jälkeen ja sitä paitsi siellä putkessa pitää olla paine jotta saat vedettyä sieltä pakarista paine letkun tankkiin jotta pystyt yleensä edes ajamaan sille polttiksella. Vaihtoehtona on tietysti ruuvata tankki metrin ylemmäksi kuin moottori :shocked: Ja sitten vielä yksi neuvo. Ne kumit sulaa siellä pakarissa... Tarvitset lämmön kestävää silikoniletkua ja sekään ei kestä kovinkaan lähellä pakoaukkoa. No toivottavasti tää jeesaa jtn? Kyllähän niiden pakarien tekoon pitää vähän käyttää älliä eli jos tutkit sitä alkuperäistä vaimentajaa kätösissä niin matkit sitä ja lopun sovellat...
Lainaus käyttäjältä: Fleku - 09.02.12 - klo: 19.52
Ja älkää nyt vaan alkako puhumaan 1:1 autojen putkista,ei voi verrata oikein mitenkään näihin 2T vehkeisiin.Mutta jatkakaa aiheesta :wink:
Sitäpä just tuossa meinasinki...
Kuten tossa aiemmin kerroin kaksitahtisen pakoputkiston periaatteista siellä tarvii tosiaan olla se vastapaine kuten Pekka mainitsikin.Tarvii myös muistaa laittaa siihen putkeen se paineletku polttoainetankkia varten.Itseäni kiinnostaa tämä aihe kun meillä on pojan kanssa menossa samanmoinen proggis Mad Forceen.Laitetaan joko sivuputket kuten oli 70-luvun jenkeissä tapana tai sitten sauhut taakse kuten E30 on ajatellut.Madissa tosin ois helpompi laittaa taakse kun on putken lähtökin suoraan taakse. Sebeissä kun näyttää olevan lähtö sivulle tulee vastaan se että alkukäyrästä tulee liian pitkä jolloin kone lämpenee ja huuhtelu(pakokaasujen poisto ja takaisinvirtaus) tyrehtyy.Pitäisi laittaa varsinainen pakoputki lähemmäs konetta jolloin saataisiin alkukäyrä lyhemmäksi ja peräputket voisi pidentää siten jotta sauhut tulisi komiasti peräpäästä. Tehtaalta lähtiessä ovat varmaan suunnitelleet optimaaliseksi esim. putkien pituudet sekä halkaisijat joten kannattaa niistä ottaa mallia ja tehdä mahdollisimman lähelle kuten originaali vaikkakin putken lähtösuunta ja loppu muuttuukin radikaalisti.
Lainaus käyttäjältä: Pekka_h - 10.02.12 - klo: 01.42
2-tahti vaatii vastapaineen! Se tarvii ns painekammion sen alkukäyrän jälkeen ja sitä paitsi siellä putkessa pitää olla paine jotta saat vedettyä sieltä pakarista paine letkun tankkiin jotta pystyt yleensä edes ajamaan sille polttiksella. Vaihtoehtona on tietysti ruuvata tankki metrin ylemmäksi kuin moottori :shocked: Ja sitten vielä yksi neuvo. Ne kumit sulaa siellä pakarissa... Tarvitset lämmön kestävää silikoniletkua ja sekään ei kestä kovinkaan lähellä pakoaukkoa. No toivottavasti tää jeesaa jtn? Kyllähän niiden pakarien tekoon pitää vähän käyttää älliä eli jos tutkit sitä alkuperäistä vaimentajaa kätösissä niin matkit sitä ja lopun sovellat...
No hyvä kun kerroit! En edes muistanut tuota asiaa, että se tankin letku pitää viritellä siihen putkeen... Kun ei ole se auto lähettyvillä jatkuvasti, niin ei voi vaan muistaa.
Ja en välttämättä käytä mitään silikooniletkua - vaan sitä, mitä käytetään yleensäkkin siinä (mitä se olikaan nimeltään.. Ei tule mieleen, ei). Se ei ollut muistaakseni edes kumia, jos oikein muistan..
Mutta kyl mä tiedän sen, että siitä pakoputkesta tulee todella kuuma (yli 100°C)!
Pitänee vähän miettiä, että miten teen sen painekammion (jonka unohdin meinasin unohtaa)..
Jokin 2x5x2cm putki (alumiini/kupari/muu) ja siihen poraan reiät ja kiinnitän pienemmät putket yksinkertaisella tavalla (en hitsaamalla, kun ei oo semmosta laitetta...) joten vinkkejä kiitos. :grin:
Koitan nyt keksiä hienoja ideoita, pakoputkiin liittyviä...
Kiitos vaan, Pekka! :)
Tein itte ja säästin :wink:
Nitro crawleriin piti tehä putkisto. HPI änkkäriä piti hiukan lyhentää, kuvassa takimmaisena näkyy pätkä minkä lyhensin.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkuvablogi.com%2Fnayta%2Fprev%2Fimg3341408.jpg&hash=1213bd0e4dafc2568084d37398aa59a758f8e853)
Kaikki kasattu keinometalliila
http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=vavas2bsmmelolmn&kategoriaTunniste=ReaktiPikaliimat&path=RakRem%2FPintamateriaalit%2FKititLiimat%2FReaktiPikaliimat&osuuskauppa=ARINA&pageName=Main (http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=vavas2bsmmelolmn&kategoriaTunniste=ReaktiPikaliimat&path=RakRem%2FPintamateriaalit%2FKititLiimat%2FReaktiPikaliimat&osuuskauppa=ARINA&pageName=Main)
Liitos gumiputkina oli jonkun nitro vehkeen ilmanpuhdistajan kaulaputket, hyvin kesti lämpöä.
Jos pakopuoli noin omastapäästä tehty nii miten imupuoli :wink: (kyoshon pakoputki viel paikoillaan)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkuvablogi.com%2Fnayta%2Fprev%2Fimg3338132.jpg&hash=633fb29021708285f251bcfeaab86be191b4b8da)
Kuiten joku vääräleuka aloittaa "ei tuo voi toimia" niin kyl toimii ja ajettu on
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkuvablogi.com%2Fnayta%2Fprev%2Fimg3349525.jpg&hash=ebb5f3334c83b8b1e33f910bd213bce937a52dc6)
Eikös viritys oo onnistunu jos koneen tehot ei laske yli 30%? :grin:
Eikös jotain oppia voi ottaa kummiski isoista 2T koneista, tekniikkaa ja fysiikkaa tää vaan on eikä näillä kuuhun olla menossa.
Lainaus käyttäjältä: lassii - 10.02.12 - klo: 20.53
Eikös viritys oo onnistunu jos koneen tehot ei laske yli 30%? :grin:
Oikeissa autoissa ainakin 10% on se raja... :wink: Ja parempi kai se on, jos vähästä otetaan vain vähän, eikä niin, että siitä vähästä otettais paljo...
Onko kestänyt toi "ihmemetalli" miten?Ku o ittellä sama probleema ettei pysty itte "tiggailemaan" ja kaverille jos antaa hommax ni siit ei tuu sitä mitä o itte meinannu :sad: Eli toi ois mulle kans sopiva konsti mut joutuuko sitä sit tuubikaupalla ostamaan ja joka viikko "liimailemaan" uusix?
Valaiskaa tyhmää. Eikö oikeella putken mitotuksella ja hakasijalla saada optimaalista vastapainetta vai vaatiiko se ton pöntön?
Ehkä mietin asiaa liikaa 4-tahti koneen kautta kun nää polttikset on ihan uus juttu mulle.
Lainaus käyttäjältä: Ganja67 - 11.02.12 - klo: 21.54
Onko kestänyt toi "ihmemetalli" miten?Ku o ittellä sama probleema ettei pysty itte "tiggailemaan" ja kaverille jos antaa hommax ni siit ei tuu sitä mitä o itte meinannu :sad: Eli toi ois mulle kans sopiva konsti mut joutuuko sitä sit tuubikaupalla ostamaan ja joka viikko "liimailemaan" uusix?
On kestävää tavaraa, kun kunnolla puhdistaa liimattavat pinnat niin kyl pysyy, kunnolla kuivutta se on "metallia" :wink:
Tuolla tönkillä olen korjannu mönkiän moottorinlohkon ja pääty kopan, 80:in vauhdista petti etukartaanin ristikko ja katkennu kartaani pieksi moottorin pohjaan reiän ja kopat p..lu päreiksi. Vielä on pysynyt öljyt moottorissa.
Lainaus käyttäjältä: lassii - 11.02.12 - klo: 23.06
Valaiskaa tyhmää. Eikö oikeella putken mitotuksella ja hakasijalla saada optimaalista vastapainetta vai vaatiiko se ton pöntön?
Ehkä mietin asiaa liikaa 4-tahti koneen kautta kun nää polttikset on ihan uus juttu mulle.
Kyllä se jonkunmoisen "pöntön" tarvii tai tiettyhän sen saisi eripaksuisilla putkillakin tehtyä mutta "pönttöhän" siihen keskelle kuitenkin tulisi.Siis alkukäyrä ohuesta putkesta,keskiosa paksummasta ja loppupätkä taas ohuesta putkesta.
Itse ajattelin putkesta ja ohuesta pellistä vääntää jonkun näköistä "pönikkää" ja vuorata päältä tällä "McGyver metallilla" :smiley: ja työstää se nätin näköiseksi että olisi esteettisestikin toimiva paketti.Täytyy vielä vaan päättää että tehdäänkö se takaputki vai sivuputket :undecided: