RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: inferno7.5 - 07.04.12 - klo: 19.19

Otsikko: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: inferno7.5 - 07.04.12 - klo: 19.19
 Mitä pitää tehdä jos polttis inferno 7.5 sports 4 käynnistyi tunti sitten oikein mutta se sammui ja vedin sen käyntiin ja se rupesi käymään väärin päin niin minulta loppui aivo kapasiteetti AUTTAKAA JOKU HALUAN PÄÄSTÄ AJAMAAN  :cry: :cry: :cry:
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: mikari - 07.04.12 - klo: 19.24
väärä tulppa
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: inferno7.5 - 07.04.12 - klo: 19.25
mutta se kävi samalla tulpalla koko ajan
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: inferno7.5 - 07.04.12 - klo: 19.30
mitäs sanot
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: mikari - 07.04.12 - klo: 19.35
jos lähtee väärin päin niin tulpassa vois olla vika.

yritä uudestaan?

Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: inferno7.5 - 07.04.12 - klo: 19.39
voiko vika olla jossain muualla kokeilen vaitaa tulppaa just nyt
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: inferno7.5 - 07.04.12 - klo: 19.48
kiitos rupes toimii
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: inferno7.5 - 07.04.12 - klo: 22.20
nyt kyse ei oo tulpasta vaan se ei muuten vaan lähe käyntiin ja veto naru  tiukempi ku ennen
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: kipi - 07.04.12 - klo: 22.25
Johtuiskohan noista sun loistavista sisäänajo ohjeista(mitkä ovat terveestä),mitkä laitoit tuonne aloittelijoiden osioon.
Mihin kyllä tämäkin kysymys-sarja kuuluisi.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: pate - 07.04.12 - klo: 22.31
hhhhm        pakilla yli 50km/h   nice  :tongue: :roll:
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: inferno7.5 - 07.04.12 - klo: 22.47
ei semmee ihan 50 joku 40
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: inferno7.5 - 07.04.12 - klo: 22.50
mitä mää teen entajua miks se ei käynnisty ku se ei ees yritä
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: gbvb28 - 07.04.12 - klo: 22.54
Lueppa nyt aluksi "Aloittelijan polttiskysymykset" topiccikki alusta loppuun,ja suosittelen myös lukasemaan paljon muitakin topickkeja,kun ei noissa vastauksissasi ole ollut paljon järkeä (ei pelkästään tällä topicilla)

Arttu
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: jerzirccar1 - 08.04.12 - klo: 08.15
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 07.04.12 - klo: 19.24
väärä tulppa

miten voi tulppa aiheuttaa että kone menee väärinpäin.eikait siihen ole muuta syytä kuin että pyöritetään vauhtipyörää väärinpäin ja se ihan hetken vain silloinkin.
on nää kyoshot hyvin erikoisia autoja nykyään.
aikoinaan niillä sai ajaa enemmän kuin huoltaa.
siis gyllenbögelin aikaan.
jerzi
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: vihku - 08.04.12 - klo: 09.47
Mulla kans oli tota ongelmaa tossa vanhassa kyoshon moottorissa että lähti väärin päin käymää.
Mut kyl se siitä mulla se teki sitä sillon kun se jakso ja jatka yrittämistä ei se ainakaan siinä tulpasta oo kii! :cheesy:
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: mikari - 08.04.12 - klo: 09.54
mulla on semmonen käsitys että tulpn väärä lämpöarvo voi aiheuttaa takapotkun joka saa koneen käymään väärin päin

ihan muistista tollasen vedin mutta voin on taas väärässäkin!

ja toisekseen neuvoin vaihtamaan jos se aiheuttais ettei lähde käyntiin noin yleisenä asiana

täällähän ei kannata auttaa koska itse joutuu vittuilun kohteeksi
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: *HOKE* - 08.04.12 - klo: 13.23
Turhan kylmällä tulpalla voi saada koneen käymään väärinpäin.

Kaveri heittää sisäänajo ohjeita, vaikka omat taidot on täysin onnettomat.  :huh:

Kone on tiukka käynnistellä...
Koneessa on silloin liikaa polttoainetta, eli ryypytys tehdään väärin.
Tulppa irti, kanteen rätti ja starttausta ilman ryypytystä että kone tyhjenee.
Pykälän lämpimämpi tulppa ja eiku starttaamaan.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: gbvb28 - 08.04.12 - klo: 13.59
Tässä hiukan sisäänajo ohjeita (rb tm323 motin ohjeita,mutta uskoisin että pätee pää piirteissään muihinkin moottoreihin)

Moottorin sisäänajo
Huolellinen ja oikein suoritettu sisäänajo on erittäin tärkeä koska se vaikuttaa moottorin myöhempään suorituskykyyn ja elinikään. Sisäänajo suoritetaan siksi, että moottorin kaikki liikkuvat osat hioutuvat toisiinsa. Älä koskaan aja sisään ajossa moottoria laihalla seoksella, tämä heikentää voitelua, moottori käy kuumana ja menee helposti ylikierroksille. Moottorin ikä laskee ja moottori sattaa vaurioitua. Käytä aina moottori tyypillesi suositeltua polttoainetta, myös sisäänajon aikana. Älä vaihda polttoainetyyppiä, pitäydy samassa koko moottorin eliniän ajan.
Kaasuttimen perussäätä on tehty helppoa käynnistymistä ajatellen, se ei ole sama kuin sisäänajosäätö.
  Kaasuttimessa on 3 neulaa:
  Pääneula (johon polttoaineletku tulee) säätää seoksen täydellä kaasulla.
  Pohjaneula (kaasuttimessa) säätää polttoaineen ala- ja välikierroksilla
  Tyhjäkäyntineula (kaasuttimen rungon sivussa) säätää tyhjäkäynti kierrosluvun.

1:Kun käynnistät moottorin anna sen käydä matalilla kierroksilla, tyhjäkäynnillä, kuluttaen vähintään 125cc polttoainetta, tasaisella kierrosluvulla. Jos kierrokset laskevat, kierrä pohjaneulaa kiinni (1/4 kierrosta kerrallaan) Jos kierrokset nousevat avaa neulaa (1/4 kierrosta kerrallaan) Tee tämä jotta moottorin kierrosluku pysyy vakaana

2:Kun moottori on kuluttanut 125cc polttoainetta tasaisella tyhjäkäynnillä, sammuta moottori ja anna sen jäähtyä.
Käynnistä moottori uudelleen ja avaa pääneulaa 1 kierroksen sen alkuperäisestä asennosta. Tässä tilassa tulee ajaa varovasti ja rauhallisesti, ei rajusti revittäen. Moottorin tulee käydä laiskasti ja niin rikkaalla seoksella, että palamatonta polttoainetta tulee pakoputkesta. Jos nostat kierroksia ja jos moottori vastaa reilusti, avaa pääneulaa 1 lisäkierros.
Aja tällä säädöllä 375cc ( 3,75dl)

3:Tämän jälkeen voit kiertää  pääneulaa kiinni (1/4 kierrosta kerrallaan) ja voit varovasti nostaa kierroksia. Aja  tällä säädöllä 375cc (3.75dl), kun tunnet, että moottori vastaa reilummin kaasuun ja samalla moottori käy rikkaalla, savuttaa reilusti ja pakoputkesta tulee palamatonta polttoainetta

4:Nyt voit ruveta kuormittamaan moottoria, kierrä pääneulaa kiinni 1/4 kierrosta asteittain kunnes tunnet, että moottori alkaa saavuttamaan 90-100% tehostaan. Katso tarkoin, että moottori ei ylikuumene, että malli liikkuu herkästi. Moottorilla tulee olla vakaa ja tasainen tyhjäkäynti koko sisäänajon ajan.

  Moottorin Säädöt

Kirjoitan myöhemmin
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: *HOKE* - 08.04.12 - klo: 14.21
Mistäs tuon kopioit  :wink:
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: gbvb28 - 08.04.12 - klo: 14.24
En kopsannut erityisemmin mistään ;)

Kirjoitin kopio kirjoituksena moottorin papereista
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: *HOKE* - 08.04.12 - klo: 15.36
Ja erona siinä on mikä?
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: gbvb28 - 08.04.12 - klo: 15.42
emt... en kopsannut netistä?
Tai  no... ei mitään...
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: inferno7.5 - 08.04.12 - klo: 15.47
mulla on lämmin tulppa a auto toimii jo hyvin
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: *HOKE* - 08.04.12 - klo: 16.37
No millä se nyt ratkesi???
Vaihtamalla lämpöisempään tulppaan?
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: asko1991 - 09.04.12 - klo: 22.33
Lainaus käyttäjältä: inferno7.5 - 08.04.12 - klo: 15.47
mulla on lämmin tulppa a auto toimii jo hyvin


No huhu

Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: Vehna - 14.04.12 - klo: 10.22
Mulla lähti Losi 8ight:tti väärinpäin käymään kun starttiboksi pyöräytti vauhtipyörää väärään suuntaan, mut ongelma luonnollisesti korjaantui kun vaihdoin starttiboksin moottorin kytkennän oikein. SILTI muutamalla kerralla käyntisuunta muuttui maagisesti oikeinpäin vaikka starttiboksi starttas vielä väärinpäin :shocked:

No joka tapauksessa mitä tulee tulppaan ja takapotkuun niin eikös idea ole se että kun moottori on vielä kylmä, ni palotilan paine ja tulpan lämpö sytyttävät yhdessä nitron ja takapotku (joka voi saada koneen käymään väärinpäin vaikka startti olisikin aivan oikean suuntainen) tapahtuu kun seos räjähtää ennen yläkuolokohtaa.

toisin sanoen kuumempi tulppa  -> seos räjähtää pienemmästä paineesta eli aikaisemmin, jopa ennen yläkuolokohtaa jolloin juuri liian kuuma tulppa aiheuttaisi takaperin käymisen.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: Masadist - 14.04.12 - klo: 10.25
Lainaus käyttäjältä: Vehna - 14.04.12 - klo: 10.22
No joka tapauksessa mitä tulee tulppaan ja takapotkuun niin eikös idea ole se että kun moottori on vielä kylmä, ni palotilan paine ja tulpan lämpö sytyttävät yhdessä nitron ja takapotku (joka voi saada koneen käymään väärinpäin vaikka startti olisikin aivan oikean suuntainen) tapahtuu kun seos räjähtää ennen yläkuolokohtaa.

toisin sanoen kuumempi tulppa  -> seos räjähtää pienemmästä paineesta eli aikaisemmin, jopa ennen yläkuolokohtaa jolloin juuri liian kuuma tulppa aiheuttaisi takaperin käymisen.
Juurikin näin.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: *HOKE* - 14.04.12 - klo: 10.40
Teoriaa teoriaa.

Koneita on saatu käymään nurinpäin takapotkusta johtuen ja nämä kerrat ovat olleet kylmällä kelillä ja liian kylmällä tulpalla.
Homma korjautunut aina vaihtamalla lämpöisempää tilalle.


Selittäkääpäs teoreetikot mistä syystä tunnin varikolla seissyt auto on lähtenyt käyntiin ilman hehkua, jo ryypyttäessä.
Tämä tapahtui viikonlopun aikana useamman kerran.

Moottoria ei esilämmitetty, eikä tosiaan hehkua vielä edes kädessä.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: JariV - 14.04.12 - klo: 10.43
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.04.12 - klo: 13.23
Turhan kylmällä tulpalla voi saada koneen käymään väärinpäin.

Ööh, näinkö päin se on? Ku mulle kuuma tulppa tarkottaa sitä että se sytyttää aikaisemmin kuin kylmä ja siten sitten moottori käy kuumempana johtuen suuremmasta sytkäennakosta. Tolleen se menee ainakin bensamosissa. Eikö näin olekaan nitron hehkutulpassa? Talvisin nitrolla ajaessa oon kyllä ite saanut kuumalla tulpalla lisää käymisvarmuutta.

Eli miten tää lämpimyys nyt sit menee?
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: peitsamo - 14.04.12 - klo: 10.45
Liian kylmä keli ja kuuma tulppa, silloin sytyttää liian aikaisin ja lähte pyörimään väärinpäin. Todettu käytännössä OS Vspec moottorilla ja P3 Ultrahot tulpalla.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: JiiVee - 14.04.12 - klo: 11.06
Olen todennut myös, että kylmä kone, kylmä ilma ja kylmä tulppa= kone lähtee väärinpäin käyntiin.

kyseessä on noin nolla keli, forcen .26 ja nosramin R6 tulppa.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: Masadist - 14.04.12 - klo: 11.08
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 14.04.12 - klo: 10.40
Teoriaa teoriaa.

Koneita on saatu käymään nurinpäin takapotkusta johtuen ja nämä kerrat ovat olleet kylmällä kelillä ja liian kylmällä tulpalla.
Homma korjautunut aina vaihtamalla lämpöisempää tilalle.


Selittäkääpäs teoreetikot mistä syystä tunnin varikolla seissyt auto on lähtenyt käyntiin ilman hehkua, jo ryypyttäessä.
Tämä tapahtui viikonlopun aikana useamman kerran.

Moottoria ei esilämmitetty, eikä tosiaan hehkua vielä edes kädessä.
Hmm. Mulla on ainakin usein myös ryypytyksen aikana hehku kiinni.. Ei kyllä ihan heti tule mieleen mitään, mikä tuollaisen voisi aiheuttaa..

Jos ei sitten ole käytetty normaalia tuhdimpaa nitroseosta, tulppa jäänyt sopivasti alas, että metanoli päässyt haihtumaan pyttyyn jääneestä polttoaineesta (auto sammutettu vauhtipyörästä/pakoputkesta) ja jäljellejäänyt Nitroliuos tiivistynyt niin väkeväksi, että on lähtenyt jo pelkästä paineesta (paineistaminen kehittää myös hieman lämpöä). Nitrometaani itsessään on hyvin epästabiilia ja voi lävähtää periaatteessa noissa olosuhteissa (paine+paineistamisesta kehittynyt lämpötila).
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: *HOKE* - 14.04.12 - klo: 11.18
Omat väärinpäin käynnistymiset ovat tulleet esiin vain ja ainoastaan kylmällä tulpalla.
Kone on käynnistynyt juuri kun on lopettanut starttaamisen.
Ilmeisesti mäntä pysähtynyt ennen yläkuoloa kun starttaus on lopetettu... hehku on edelleen paikoillaan, ja kun männän päällä oleva paine on saanut männän plopsahtamaan juntturasta liikkeelle, on kone pärähtänyt käyntiin.

Jokaisella kerralla siis kun kone on käynnistynyt väärinpäin niin se on käynnistynyt kun starttiboksilla pyörittämisen on juuri lopettanut... Se myös käynnistyy poksahtavalla tyylillä.

Kuumalla tulpalla jos on koneen saanut lähtemään väärään suuntaan käyntiin niin kyseessä on ollut tilanne missä kannen korkeuteen on kajottu ja kone vielä muutenkin erittäin tiukka.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: Mazza - 14.04.12 - klo: 11.19
Eikös näissäkin kylmän koneen puristuspaine ole suurempi. Tuo metanolin haihtuminen voi myös reilustikin vaikuttaa asiaan.

Sen seoksenhan kuuluu syttyä hetki ennen yläkuolokohtaa, jotta suurin palamispaine saadaan juuri yläkuolokohdan jälkeen. Kylmällä tulpalla vaaditaan suurempi puristuspaine, jotta syttyminen tapahtuu. Eli sytytysennakkoa on vähemmän, ja suurin paine jää yläkuolokohdan jälkeen, eikä siis potkaise takaisin muutoin kuin liian hitaasti startatessa.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: *HOKE* - 14.04.12 - klo: 11.30
Lainaus käyttäjältä: Masadist - 14.04.12 - klo: 11.08
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 14.04.12 - klo: 10.40
Teoriaa teoriaa.

Koneita on saatu käymään nurinpäin takapotkusta johtuen ja nämä kerrat ovat olleet kylmällä kelillä ja liian kylmällä tulpalla.
Homma korjautunut aina vaihtamalla lämpöisempää tilalle.


Selittäkääpäs teoreetikot mistä syystä tunnin varikolla seissyt auto on lähtenyt käyntiin ilman hehkua, jo ryypyttäessä.
Tämä tapahtui viikonlopun aikana useamman kerran.

Moottoria ei esilämmitetty, eikä tosiaan hehkua vielä edes kädessä.
Hmm. Mulla on ainakin usein myös ryypytyksen aikana hehku kiinni.. Ei kyllä ihan heti tule mieleen mitään, mikä tuollaisen voisi aiheuttaa..

Jos ei sitten ole käytetty normaalia tuhdimpaa nitroseosta, tulppa jäänyt sopivasti alas, että metanoli päässyt haihtumaan pyttyyn jääneestä polttoaineesta (auto sammutettu vauhtipyörästä/pakoputkesta) ja jäljellejäänyt Nitroliuos tiivistynyt niin väkeväksi, että on lähtenyt jo pelkästä paineesta (paineistaminen kehittää myös hieman lämpöä). Nitrometaani itsessään on hyvin epästabiilia ja voi lävähtää periaatteessa noissa olosuhteissa (paine+paineistamisesta kehittynyt lämpötila).

Tuollaisen voisi ymmärtää mikäli moottori olisi hetkisitten sammutettu/sammunut.
Mutta kone on ollut sammutettuna tunnin verran, mäntä alakuolossa (jolloin polttoainekaan ei pääse kaasuuntumaan tiivissää paikassa)... 25% nitroseos aivan normaalisti.
Moottori on (TOTTAKAI) sammutettu vauhtipyörästä... kuten aina.

Olen tottakai saanut itsekin käyntilämpöisen moottorin käymään ilman hehkua kun auto on startattu välittömästi sammumisen jälkeen.
Mutta koskaan ei olla nähty että moottori käynnistyy pitkän seisomisen jälkeen ilman hehkua... Ja vieläpä useampaan kertaan saman viikonlopun aikana.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: *HOKE* - 14.04.12 - klo: 11.40
Lainaus käyttäjältä: Mazza - 14.04.12 - klo: 11.19
Eikös näissäkin kylmän koneen puristuspaine ole suurempi. Tuo metanolin haihtuminen voi myös reilustikin vaikuttaa asiaan.

Sen seoksenhan kuuluu syttyä hetki ennen yläkuolokohtaa, jotta suurin palamispaine saadaan juuri yläkuolokohdan jälkeen. Kylmällä tulpalla vaaditaan suurempi puristuspaine, jotta syttyminen tapahtuu. Eli sytytysennakkoa on vähemmän, ja suurin paine jää yläkuolokohdan jälkeen, eikä siis potkaise takaisin muutoin kuin liian hitaasti startatessa.

Kyllä toki kylmän koneen puristuspaine on suurempi.
Jos koneeseen jääneestä polttoaineesta on jotain haihtunut niin se on myös koneesta poistunut, eikä ole kaasuuntunut mihinkään.

Liian hitaasta starttauksesta ei ole ollut kyse silloin kun olen saanut koneen väärään suuntaan käyntiin.
Kyse on ollut tilanteesta että kone ei käynnisty.
Starttaus lopetettu... mäntä jäänyt ilmeisesti pysähdyksiin juuri ennen yläkuoloa.
Sekunti ja kone on räpsähtänyt käyntiin väärään suuntaan.

Jos starttiboksilla käynnistää konetta niin sen vääräänsuuntaan käynnistyminen on lähes mahdotonta vaikka olisi miten kuuma tulppa tahansa.
Ellei starttiboksi pyöri väärään suuntaan, tai käy juuri vastaavalla tavalla kuin itsellä on käynyt.
Turhan aikainen sytytys ei jaksa pyörittää konetta starttiboksia vastaan ei sitten mitenkään.

Vetokäynnistimen kanssa väärään suuntaan käynnistyminen myös hyvin vaikeaa, koska yleensä näissä on yksisuuntalaakeri jolloin kone ei edes pysty pyörimään väärään suuntaan... Ellei käynnistysnaru ja jousi ole juuri katkennut.

Nämä kyseiset vääräänsuuntaan käynnistymiset ovat tapahtuneet isellä ainoastaan ulkomailla olleissa halli kisoissa.
Lämpötila +5 - +8 asteen huitamilla.
Tulppana kylmä Novarossin numero 6 tulppa.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: JQ - 16.04.12 - klo: 10.39
Minullakin on lähtenyt pannu väärinpäin käymään. Niin tapahtuu joskus, ja se on aina yhtä mielenkiintoista kuin se, kun se lähtee käymään ilman hehkua.

Yleensä se lähtee normi tulpalla kun kaikki on niin kuin pitää. Se vaan lähtee väärinpäin käyntiin. Eli ei siinä välttämättä ole mitään vikaa.

Kerran 10 vuotta sitten starttiboksin piuhat olivat väärinpäin. Sekin vaikuttaa toki asiaan.
Otsikko: Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
Kirjoitti: JQ - 16.04.12 - klo: 10.39
Ehkä sä työnsit sitä narua tai vedit vasemmalla kädellä.  :afro: