RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: micsa.fi - 06.05.12 - klo: 10.53

Otsikko: Harjattomat moottorit ja hiekka/kura/tms
Kirjoitti: micsa.fi - 06.05.12 - klo: 10.53
Aika monissa harjattomissa moottoreissa on jäähdytysreikiä kannuissa joista mahtuu pikkukivet ja muu kura helposti sisään. Minkä verran moottorit kärsivät hiekasta off-road käytössä ja kannattaisiko krossareihin ja SC-autoihin ostaa suosiolla malleja joissa on umpinainen kannu?

Varsinkin perinteisissä takamoottorilla varustetuissa takatuuppareissa moottori on yleensä ilman suojaa hiekalta. Nelkuissa tilanne on parempi kun moottori on yleensä paremmin suojassa ja vieläpä auton pituusakselin suuntaisesti.
Otsikko: Vs: Harjattomat moottorit ja hiekka/kura/tms
Kirjoitti: Chili - 06.05.12 - klo: 10.57
Kyllä itse ainaskin suosin umpinaisia malleja, kun ajelen likaisissa ja hiekkaisissa olosuhteissa.
Sisäradalle ja tourinkiin avonaisemmat moottorit sopinevat paremmin.
Otsikko: Vs: Harjattomat moottorit ja hiekka/kura/tms
Kirjoitti: ajv - 06.05.12 - klo: 11.02
Mä oon peittänyt jäähdytysreijät suosikkijesarilla ja se on pitänyt isommat murikat kannun ulkopuolella. Hiekkapölyn sisäänpääsyn tukkiminen tuntuu olevan vaikeampi homma, mutta se nyt ei olekkaan niin haitallista.
Otsikko: Vs: Harjattomat moottorit ja hiekka/kura/tms
Kirjoitti: 4wdkanootti - 06.05.12 - klo: 12.10
Meillä käytetään metallia olevaa alumiiniteippiä sulkemaan ei toivotut tiet lian tunkea moottoriin.
Jäähtyminen on parempaa kuin kangasrunkoisella jesarilla.

Samaa laitan takalaakerinkin päälle, koska näissä CRT,5 ja SC autoissa kannun perä on takarenkaan hiekkapuhalluksessa. Öljytyn laakerin päälle pieni silmä vaseliiniä, ja teippi ilmatiiviinä kertoo imulla milloin lämönvaihtelut on ko rasvan imassu laakerille. systeemi hiekkakuoppaleikeissä tuplaa laakerin elinkaaren, mikä näissä prässätyissä koneissa onkin sitten muun koneen koko ikä sopivasti. Ainakin mun käytössä.
Kun se alkaa näyttää olevan puhkeamaisillaan, on aika pesasta laakerit ja laittaa alle uudet öljyt ja vaseliinisilmä.

Ihan viimeaikoina olen laittanut pinionin ja etulaakerin väliin myös hiekkaa blokkaavan aluteipin 5mm reijällä.
Sulkee mahdolliset ylimääräset ruuvinreijätkin, mutta jäähtymiskondensaatio saattaa sitten haihtua huonosti.
Sen tilannetta seuraan enne väittämiä suuntaan tai toiseen. Tähän mennessä varmaa, että pinionsäädöt pysyy teipistä huolimatta, aluteippi kantaa riittävästi.