Kuten Model-Expossa näimme oli QRC-monsteriin tehty hieno turboahdin ja intercooleri.
Nyt heräsi innostus tehdä oma turboahdin. Keskustelua virisi tuolla model-expo topicissa, mutta tämä lienee paras ja oikea topic sille keskustelulle.
Joten tänne vaan vinkkejä ja teko-ohjeita! Niitä tullaan tarvitsemaan.
Rb-innovations on tehnyt jonkin aikaa turboja 2-tahtisiin:
http://www.rbinnovations.com/
Pistetääs yks linkki koskien rc-autojen
ahtamista (//www.tamiyanitro.com/bbs/topic.asp?topic_id=3031&whichpage=1). Muistaakseni joutuu hieman selaan alaspäin tuota sivua... Aika siistejä toteutuksia..
Toi Skyline oli kyl TÖRKEEN tyylikäs 8) 8) 8)
Lainaus käyttäjältä: "henrikhomppi"Toi Skyline oli kyl TÖRKEEN tyylikäs 8) 8) 8)
Siinä oli välijäähytin :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "GUNTHER"Siinä oli välijäähytin :mrgreen:
Tiedetään... Eikai tollaisesta taida olla enää mitään hyötyä, on meinaan sen verran pitkät ilmakanavat...
Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"Lainaus käyttäjältä: "GUNTHER"Siinä oli välijäähytin :mrgreen:
Tiedetään... Eikai tollaisesta taida olla enää mitään hyötyä, on meinaan sen verran pitkät ilmakanavat...
Nii ei kai ja se ilma ei kerkee paljoo viiletä vaikka siinä on väläri. Paljon tosta turbosta on hyötyy?
No, remmiahtimen kyllä periaatteessa vois toteuttaa helpommin kuin turbon. Tuossa QRC:ssähän on se tuulettimen hihnapaikka kampiakselilla kytkinkellon edessä... Siihen vaan remmari kiinni ja menoks. Turbo olis kyllä siistimpi...
Skylinen omistaja varmaan on aika porvari kun tommosen on mennyt väsäämään ;)!
Varmaan hienot äänet turbossa :wink: Voisi ajella vaikka gallonan päivässä...
Blenheim, pieni välikysymys : Miksi et aja serpentilläsi jo? mietit tällasia turhanpäiväisiä juttuja.. keskittyisit ajamiseen ja auton säätöön.
Me tultiin Tonin (keken) kaa just ajamasta ja hitto että oli hauskaa, pari kolme tuntia poltettiin nitroa ja vedettiin kylkimyyryä ja annettiiin pusuja tiukoissa kurveissa... ajettiin ovaalia parkkiksella.. ei siinä ahtimia tarvittu.. no niistä ajoista enemmän saitillamme myöhemmin.
Mutta mutta, keskity ajamiseen hyvä mies kun sulla on uusi autokin... ?
EDIT: Raportti eilisesta ajosessiosta löytyy saitiltaltamme, ehkä se innostaa keskittymään olennaiseen .. :-D
Mitenhän tuossa on hukkaportti tehty :mrgreen: Voipi muuten nousta ahdot pilviin ja kampura sanoo näkemiin :cry:
Olisi kiva nähdä pelkästä turbosta kuva.
Jos tarkkoja ollaan niin nuo rbinnovationsin tuoteet eivät ole turboja. Turbo toimii hukkateholla eli ottaa käyttövoimansa pakokaasun virtauksesta ja noissa kuvissa olevat kompurat ottaa käyttövoimansa kampiakselilta hihnan välityksellä. Ne on siis ns. remmiahtimia, blowereita. Välijäähdytinkin on turha kampe, koska ilma ei kulje kuuman turbon läpi.
Edit: lisätty tekstiä
Mika, Serpentti odottaa hyllyssä startteria :(. Toisaalta, voisihan sitä polkupyörästarttiakin kokeilla, jonka Jari neuvoi minulle. Ja eikä täällä ole kunnon ajoympäristöjä. Helsinkiin pitäisi päästä, tai ainakin espooseen josta voisi kaverin kanssa mennä Tattikselle.
Ja tuon turbon aion väsätä tuohon monsteriin joka on täysin tylsä laite kun ei edes eilen käynyt kunnolla huolimatta tulpan vaihdosta ja muusta kikkailusta. Uusi kone ja turbo olisi aika pähee siinä.
Ajohaluja löytyy kyllä, mutta täällä ei juuri ole kilpailukykyisiä tourinkeja eikä ajoympäristöjä.
Okei, ymmärrän. Harmi sinänsä, no ei kai siinä sitten muuta kuin ahdinta peliin ajan kuluksi.
Oliko sulla Mika starttiboxia?
Laitoin YV
taitaapi noi "ahtimet" olla pelkkiä koristeita, 2-tahtista ei voi/kannata ahtaa. Asia erikseen 4-tahtisissa.
Lainaus käyttäjältä: "ilej"taitaapi noi "ahtimet" olla pelkkiä koristeita, 2-tahtista ei voi/kannata ahtaa. Asia erikseen 4-tahtisissa.
Kyllä kaksitahtisen VOI ahtaa ja soppelilla ahtimella se jopa kannattaa, hyvänä esimerkkinä turbo-ahdetut Rotax 670 R.A.V.E-kelkan moottorit, jenkkipojat repii niistä turbon avulla yli 200hp ja Nortracin vm95 RAVE 670:nen, muuten tehdasvakio, mutta ahdettu, tehoa 30-50 hp vakiota enemmän 98 oktaanisella polttoaineella käytettäessä. Tokihan tehtaan pojilla on helppo vaan ottaa puolivalmis kelkan aihio liukuhihnalta ja muuttaa sitä hieman, että saadaan turbo kiinni... Ko. malli ei ole koskaan ollut myynnissä ja voi olla jo romutettukin, mutta mielestäni hyvä esimerkki siitä, että 2-tahtisen ahtaminenkin voi olla hyvinkin kannattavaa tehojen lisäämiseksi, ei ole meinaan helppoa ottaa yli 30hp lisää tehoja noista Rotax R.A.V.E-moottoreista
Toi kelkka onkin vähän isompi kuin tälläset pienoisdiisselikoneet :)
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Toi kelkka onkin vähän isompi kuin tälläset pienoisdiisselikoneet :)
Ehkä, mutta mielestäni hyvä esimerkki siitä, että 2-tahtisenkin VOI ahtaa ja parhaillaan se on kannattavaa tehojen lisäämiseksi. Toki jollain rc-auton moottorin ahtamisella ei yhtä isoa hyötyä saada... :wink:
Alkaa mennä niin pahasti asian vierestä eikä tompan kommentitkaan liity mitenkään pienoisautoiluun, joten siirretään keskustelu vapaalle puolelle.. jatkakaa siellä keskustelua kelkkailusta.
NOH SORI, JOS TULI VÄHÄN OT:TÄ.........
Joopa joo, tuo "RB:een" remmiahdin mikäli sitä nyt ahtimeksi voi kutsua on vain keskipakopuhallin ja näyttääpi pyörivän liki samaa nopeutta kampiakselin kanssa jotenka hyöty on minimaallinen noin pienenä toteutuksena.
Olisi kiva nähdä vähän mittaustuloksia ko totetuksella ja ilman, tuohan on mielestäni vähän sama kuin yrittäisi ahtaa PV Suzukia hiustenkuivaajalla. :D
Yleensähän remmiahtimet ovat roots tyyppisiä (Kuin kahdella hammasrattaalla tehtyjä), tosin Volkswagen on autoissaan (Polo) käyttänyt myös remmillä toimivaa keskipakopuhallinta.
Tuon kokoisesta keskipakopuhaltimesta ei paljon baareja saada, vois verrata auton ajovalojan painepesurin keskipakopumppuun joka ei paljon ilmaa "höngi" (Sekin pyörii "tyhjänä" 20000rpm-30000rpm)!
Toista on tosin veden kanssa sillä kun on aivan erillainen massa ja siihen kylläkin saadaan liikettä ja painetta (Vertaa esim samalla moottorilla varustettua lennokin ja veneen potkureita!).
Kaksitahtisessahan on ongelma ahtaessa se että myös suuri osa polttoaine ilmaseoksesta huuhdellaan pakoputkesta "pihalle" entistä vauhdikkaammin.
Tosin "pilli" voi ja toimiikin remmiahtimella mutta turbo voi sekoittaa sen toiminnan aika laillakin, aiheuttaahan sekin vastapainetta.
Toisin kuin paljon luullaan ei turbonkaan tehot tyhjästä tule vaan sen voi testata aivan yksinkertaisesti ottamalla paine putken irti ja vielä kuristamalla sen, ja sitten testaamaan kuinka kulkee. :D
Ideahan on siinä että siitä saadaan suurempi hyöty kuin mitä sen haitta on.
Vielä kun saataisiin ruiskukoneet jotka syöttää polttoaineen suoraan sylinteriin niin "pikkuturboille" olisi kaikki edellytykset, viime kesänähän tuli jo lennokkipuolelle ensimmäiset polttoaineen ruiskutuksella olevat moottorit (Tosin ei vielä sylinteriin "sylje").
Niin, remmarit on asia erikseen ja nyt oli puhe turboahtimista.
Kyllähän sitä on kautta aikain ahdettu kaksitahtisia. Ja suunnittelen tuossa 3D mallinnusohjelmassa sopivia siivekemalleja ahtimen potkuriin.
Tuolla netissä oli kuvia Honda monkeysta, johon oli rakennettu remmiahdin 8) Turbo se olla pitäisi...
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Kyllähän sitä on kautta aikain ahdettu kaksitahtisia. Ja suunnittelen tuossa 3D mallinnusohjelmassa sopivia siivekemalleja ahtimen potkuriin.
Nyt täytyy kyllä rehellisesti myöntää, että jos tosiaan aiot itse suunnitella ja toteuttaa turbon pikkuautoosi, niin kolme eläköönhuutoa on enemmän kuin paikallaan. En sano etteikö se ole tehtävissä, mutta tämän projektin rinnalla kalpenee kyllä aikoinaan käydyt keskustelut kevarin moottorilla toimivasta rc-autosta. Mutta laita ihmeessä kuvia ja jonkinlainen alustava kustannuslaskelma näytille, ikäänkuin teaseriksi? :wink:
Heti kun vain saan valmiiksi hommia niin laitan kuvia. En viitti noista omista tekeleistäni 3D Studiolla laittaa kuvia, vain omaksi mallikseni. Kustannukset varmaan tulee olemaan suurehkot jos jossain täytyy teettää osia ja sopivien laakereiden löytäminen lienee työn ja tuskan takana.
Nyt tässä vaiheessa toivoisin apua IC Blowerilta ainakin tuon turbon konstruoimisessa. Oikeiden autojen turboissa käytetään nestelaakereita ja ajattelin ettei niitä varmaan näin pienenä saa kaupasta...
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Oikeiden autojen turboissa käytetään nestelaakereita ja ajattelin ettei niitä varmaan näin pienenä saa kaupasta...
Kyllä "oikeistakin" turboista löytyy kuulalaakeroituja malleja nykyään.
Öljyvoideltu turbon akseli on vaikeampi järjestää pienessä mittakaavassa koska tarvittavien tiivisteiden teko on liki mahdotonta, toisekseen tarvittaisiin öljypumppu ja lauhdutin öljylle.
Perinteisessä turbossahan akseli "kelluu" paineisen öljyn varassa eikä kosketa laakeripintaa laisinkaan, tästä johtuu myös yleisimmät turbon vauriot kun moottori sammutetaan ennenkuin turbon kierrokset on tarpeeksi laskeneet.
Kanttattaa kysyä jostain laakeriliikkestä sopivia kuulalaakereita jotka kestävät tarpeeksi kovat lämpötilat (500c-800c ehkä ylikin) ja kierrokset (noin 100000rpm).
Meillä toimii esim Mäntän laakeri joka toimittaa esim Sulzerin pumpputehtaalle erikois laakereita (Olen ostanut sieltä 1/1 auton pyörän laakeritkin. :D).
Kuulalaakeroidussa turbossa on tasapainoitus entistäkin tärkeämpää koska akseli ei pääse "elämään" laisinkaan toisin kuin öljyssä "uiva" akseli.
Täällä karjaalla en tiedä kuin yhden laakeriliikkeen ja se on Rautia. Sieltä en mene ostamaan 10 kertaa kalliimpia laakereita jotka todennäköisesti eivät tule kestämään. Eikä varmasti löydy edes sopivia...
Annakko Mäntän laakerin yhteystietoja. Voisi soittaa ja kysyä jos sieltä löytyisi sopivia.
Niin eikös tuo ahdin toimi siten että se syöttää ilmaa moottorille
Lainaus käyttäjältä: "_makke_"Niin eikös tuo ahdin toimi siten että se syöttää ilmaa moottorille
Menee hiukan OT:n puolelle (taas), mutta pitänee selostaa hiukan turboahtimen toimintaperiaateetta: Pakokaasu pyörittää pakopuolen siipiötä, josta akselilla välitetään pöyrintäliike imupuolen siipiölle. Imupuolen siipiö puolestaan ahtaa koneelle ylimääräistä paineistettua ilmaa, jolloin sylinterien täytös ja moottoriteho kasvaa suhteessa vapaasti hengittäviin moottoreihin... Tää on sitten aikalailla yksinkertaistettuna...
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Täällä karjaalla en tiedä kuin yhden laakeriliikkeen ja se on Rautia. Sieltä en mene ostamaan 10 kertaa kalliimpia laakereita jotka todennäköisesti eivät tule kestämään. Eikä varmasti löydy edes sopivia...
Annakko Mäntän laakerin yhteystietoja. Voisi soittaa ja kysyä jos sieltä löytyisi sopivia.
Joo kyllä vain. :D
MÄNTÄN LAAKERI OY
Louhimontie 4
35800 MÄNTTÄ
puh (03) 472 4700
fax (03) 472 4730
Kiitoksia, ottanen sinne yhteyttä heti maanantaina.
tomppa, loppuen lopuksihan tässä on kyse turboista, eli ei tuo mitenkään OT:tä ollut.
Noh, niin kyllä onkin, mutta mielestäni ei kuitenkaan niiden toiminnasta... Hyvä, jos sun mielestä toi ei ollu OT:tä, toisin kuin tää... Sorge...
http://www.jagrc.com/jaggas/
Kattokaas tuo. Olis aika kiva. :)
Mitäköhän vielä näihin RC-autoihin tulee...
Kohta varmaan änkee dvd-soittimen tollasseen RC-autoon.
Juu, tosta ilokaasusydeemistä oli tuolla harrastuksen foorumillakin keskustelua. Kaikkea sitä rc-vehkeisiinki kehitellään... 8)
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"Joopa joo, tuo "RB:een" remmiahdin mikäli sitä nyt ahtimeksi voi kutsua on vain keskipakopuhallin ja näyttääpi pyörivän liki samaa nopeutta kampiakselin kanssa jotenka hyöty on minimaallinen noin pienenä toteutuksena.
Olisi kiva nähdä vähän mittaustuloksia ko totetuksella ja ilman, tuohan on mielestäni vähän sama kuin yrittäisi ahtaa PV Suzukia hiustenkuivaajalla. :D
Yleensähän remmiahtimet ovat roots tyyppisiä (Kuin kahdella hammasrattaalla tehtyjä), tosin Volkswagen on autoissaan (Polo) käyttänyt myös remmillä toimivaa keskipakopuhallinta.
Tuon kokoisesta keskipakopuhaltimesta ei paljon baareja saada, vois verrata auton ajovalojan painepesurin keskipakopumppuun joka ei paljon ilmaa "höngi" (Sekin pyörii "tyhjänä" 20000rpm-30000rpm)!
Toista on tosin veden kanssa sillä kun on aivan erillainen massa ja siihen kylläkin saadaan liikettä ja painetta (Vertaa esim samalla moottorilla varustettua lennokin ja veneen potkureita!).
Kaksitahtisessahan on ongelma ahtaessa se että myös suuri osa polttoaine ilmaseoksesta huuhdellaan pakoputkesta "pihalle" entistä vauhdikkaammin.
Tosin "pilli" voi ja toimiikin remmiahtimella mutta turbo voi sekoittaa sen toiminnan aika laillakin, aiheuttaahan sekin vastapainetta.
Toisin kuin paljon luullaan ei turbonkaan tehot tyhjästä tule vaan sen voi testata aivan yksinkertaisesti ottamalla paine putken irti ja vielä kuristamalla sen, ja sitten testaamaan kuinka kulkee. :D
Ideahan on siinä että siitä saadaan suurempi hyöty kuin mitä sen haitta on.
Vielä kun saataisiin ruiskukoneet jotka syöttää polttoaineen suoraan sylinteriin niin "pikkuturboille" olisi kaikki edellytykset, viime kesänähän tuli jo lennokkipuolelle ensimmäiset polttoaineen ruiskutuksella olevat moottorit (Tosin ei vielä sylinteriin "sylje").
tuolla sun sivuilla kun kävin niin minkä kamera siellä autossa oli?
Offtopic:
Luin tosta "remmiahdetusta" polosta, mulla oli tokana autona Vw Golf G60, ja unelmoin tossa viikko pari sitten polttiksen saman tyyppisestä ahtamisesta. Tuo on todella yksin kertainen toi G-lader, mitä Vw käytti aikanaan g40 ja g60 malleissaan, myös saabilta löytyy melkein vastaava...
Mutta asiaan: Onkohan suomeen tulossa noita pakokaasu jarruja? Olis kiva käydä hipelöimässä tollasta mini turboa...