Tällanen ongelma tälläkertaa...
Eli tuntuu vähän siltä, että tuosta 7.2v-akusta ei ole oikein tehoa, ja ajattelin, että siihen voisi laittaa ehkä hiukan suuremman akun. Eli autoon ei OMASTA mielestä tuo 7.2 voltin akku ei riitä.
Moottorina toimii Kyoshon K-Speed 23T.
HUOM!!
Nyt en kaipaa kommentteja "osta tehokkaampi moottori".
Jos ei "Osta parempi moottori"-viestit kelpaa niin mites ois osta parempi/tehokkaampi akku. Loppuun ajetut Kyoshon omat akut eivät todellakaan innosta harrastamaan. Foorumilla on koko ajan myynnissä suht vähän ajettuja kisa-akkuja, joissa kyllä riittää potkua enemmän kuin Kyoshon vakioakuissa.
Oikeaoppinen akkujen huolto auttaa myös pitämään ne paremmassa kunnossa. Asiasta on ollut paljon keskustelua foorumilla.
8,4 volttisen eli 7 kennoisen akun voi kyl laittaa ja sillä saa jonkin verran lisää tehoa, mutta paino lisäntyy samalla.
Jees, oonkin tässä ostamassa uutta akkua, ja vähän sitä silmälläpitäen tätä kyselin.
Sitten kun tuon olen hankkinut, niin sitten tehokkaampi moottori.
Tuossa 8.4 voltin akussa arveluttaa vain se, että kärtsääkö esim. nopari... :?
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"Tuossa 8.4 voltin akussa arveluttaa vain se, että kärtsääkö esim. nopari... :?
Mikä Nopari sulla on ?? :?
Ja
Hyvää vappua!!
Olen harrastanut rc vuodesta -83 ja en ole edes kokeilut 8.4v akkua koska se ei ole mikään ratkaisu parempaan nopeuteen/ kiihtyvyytenn. Hyvään nopeuteen/ kiihtyvyyteen vaikuttaa ensi sijaisesti seuraavat asiat. Hyvin rakennettu auto, kuulalaakerit, oikea välitys, akut/ liittimet sekä moottorin että akun päässä ym ym. Tuo 8.4v ratkaisu on minun mielestä vähän huono, en suosittele sitä.
Jerzi
LainaaMikä Nopari sulla on ?? :?
Duratrax Streak.
Kummastelen vain sitäkin, että kun lainasin kaverilta lähes uuden akun, jolla hän ei ollut ajanut kuin kerran, auto ei kulkenut niin lujaa, kuin yleensä auto on kulkenut omalla akullani.
Ensinnäkin sisältääko autosi kuulalaakerisarjan?
Oletko varma että kaverisi akku ei ns. "valepiikannut" latauksessa?
Jos ostat uutta akkua osta samantien mätsätty kennosarja
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"Kummastelen vain sitäkin, että kun lainasin kaverilta lähes uuden akun, jolla hän ei ollut ajanut kuin kerran, auto ei kulkenut niin lujaa, kuin yleensä auto on kulkenut omalla akullani.
Akkuja on hyvinkin monen tasoisia. Olen itsekin törmännyt sellaisiin akkuihin, joista ei koskaan saada ulos niin suuria virtoja, että ihan laimeimmankaan aloittelijan vehkeen suorituskyky ei olisi siitä akusta kiinni. Toinen seikka on se, ettei akut anna ihan ensimmäisillä kerroilla ulos kaikkea. Se on siis hieman alkukankea ja vertyy myöhemmin.
Minä olen tuota juttua kanssa miettinyt, ja ihmetellyt miksei monstereissa suosita 8,4 voltin pötköjä. Voisi kuvitella että ko. menetelmällä saisi hieman lisää suorituskykyä ajoajan kärsimättä, ja yhden lisäkennon tuoma lisäkustannus on täysin olematon? Monsterissa kun tuo painokaan ei niin olisi ratkaiseva virhe.
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"Minä olen tuota juttua kanssa miettinyt, ja ihmetellyt miksei monstereissa suosita 8,4 voltin pötköjä. Voisi kuvitella että ko. menetelmällä saisi hieman lisää suorituskykyä ajoajan kärsimättä, ja yhden lisäkennon tuoma lisäkustannus on täysin olematon? Monsterissa kun tuo painokaan ei niin olisi ratkaiseva virhe.
No onhan E-Maxxiinkin suositus 7 kennoa, eli 8,4 V.
Liikkuu ihan eri tavalla !
E-maxx käyttääkin 550- moottoreita jotka tykkää isommasta jännitteestä.
Kyllä seitsemäs kenno on ainakin helppo keino hankkia lisätehoja. Aikanaan neliveto rallicrossissa suurin sallittu kennojen määrä 8 kennoa! Harvat ajoivat kahdeksalla, koska sen ajan jäykähköt nelivetokrossarit aiheuttivat kohtalaisia lämpöongelmia vielä kun auto piti suojata hiekalta. Eikä sitä tehoa meinannut enää saada välitettyä tiehen. Seitsemän kennoa oli kuitenkin täysin arkipäivää.
Sen verran tarvii korjata aiempia kirjoituksia, että ajoaika lyhenee, kun kennoja lisätään.
Tässä puhutaan tästä niin kestääkö pureten alpha II perus nopari vastari ja moottori ton 8.4v virran?
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"Tässä puhutaan tästä niin kestääkö pureten alpha II perus nopari vastari ja moottori ton 8.4v virran?
Jos siinä on sama nopari kuin Alpha PureTen 3:ssa, eli Perfex KA 1, niin kestää, ja luulisi moottorinkin sen kestävän. PureTen 3:ssa vakiomoottorina X-Speed, ja se ainakin kestää.
En ole varma ja en jaksa alkaa kaivamaan enkä katsomaan luettelosta. Kiitos tiedosta!
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"Kummastelen vain sitäkin, että kun lainasin kaverilta lähes uuden akun, jolla hän ei ollut ajanut kuin kerran, auto ei kulkenut niin lujaa, kuin yleensä auto on kulkenut omalla akullani.
Jos kaverin kalustoa on lähellä, tuossa tilanteessa kannattaa kokeilla vaihtaa kaikkea ristiin, moottori, akut, nopari.
Jos teho on selvästi huonompi kuin mitä se on ennen ollut, ja akun vaikutus on poissuljettu, epäilisin
- moottorin kollektori on pikku hiljaa käytössä palanut, eikä enää johda sähköä. Jos kollektori (=kuparipinta, jota hiilet koskettavat) on tumma, se on merkki sorvauksen tarpeesta.
- hiilet ovat palaneet. Ne voivat myös olla niin lyhyiksi kuluneet, että eivät enää kosketa kollektoria kunnolla.
- nopari on menettänyt setuppinsa, ja on kalibroitava uudelleen.
Autossani on kyllä kuulalaakerit ja elektroninen nopari.
Hiilissä ei ole vikaa, eikä kollektori ollut musta...
Ehkäpä akku pitää ajaa sisään. Kaverilla tuo akku on ollut veneessä, jossa on pieni Graupnerin moottori.
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"En ole varma ja en jaksa alkaa kaivamaan enkä katsomaan luettelosta. Kiitos tiedosta!
Tämä on hieno esimerkki siitä, minkä tähden kysymyksiin ei ehkä enää vastailla samalla intensiteetillä kuin joskus taannoin. Jaksaisikohan äitisi tarkistaa jos pyydät?
Entä sitten nämä mAh:t? Vaikuttaako ne akun tehoon tai ajoaikaan?
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"Entä sitten nämä mAh:t? Vaikuttaako ne akun tehoon tai ajoaikaan?
Tehoon: ei.
Ajoaikaan: kyllä.
mAh tarkoittaa milliampeerituntia. Eli Ampeeritunnin tuhannesosaa, kuten millimetri on metrin tuhannesosa.
Yksi Ah eli ampeeritunti tarkoittaa energiamäärää, joka virtaa yhden Ampeerin suuruisena, yhden tunnin ajan.
3 Ah = 3000 mAh tarkoittaa energiamäärää, joka virtaa yhden Ampeerin suuruisena virtana kolmen tunnin ajan. Tai kolmen Ampeerin virtana yhden tunnin ajan. Tai 30 Ampeerin virtana 0,1 tunnin (=6 min) ajan. jne.
Se siis kertoo, miten paljon akkuun mahtuu sähköenergiaa. Vertauksena voi käyttää vaikka ämpäriä: on 8 litran ämpäreitä, 10 litran ämpäreitä, 20 litran ämpäreitä, jne.
3300 mAh -akussa on 10% enemmän energiaa kuin 3000mAh -akussa. Vastaavasti ajoaika on 10% pidempi.
Eli jos nyt ajan 1500 mAh:n akulla vaikka 10 min. niin 300mAh:n akulla 20 minuuttia. Vai?
Kyllä.
Onko kellään mitään kättäpidempää aineistoa tuosta kuinka paljon vaikkapa jonkun perus-mabun virrankulutus/teho kasvaa kun jännite nostetaan 7,2:sta 8,4 volttiin?
Mulla oli tosiaan tuossa aiemmassa se ajatusvirhe etten huomioinut kasvanutta virrankulutusta, kun käytetään kovempaa jännitettä.
Mitä nyt netistä olen noita videoita katsonut, niin ensin on samassa koneessa ollut 7.2 voltin akku, ja toisessa videossa on sitten ollutkin 8.4 voltin akku, ja ero oli omasta mielestä aika iso.
Vielä tuosta mAh.sta. Kun äsken mittasin 7.2 voltin akun jännitteen, se näytti 7.75, mutta kun kytkin akun autoon, auto vain nyki. Kysyin sitten isältä, että mikä tässä nyt on, kun auto ei liiku, mutta mittari näyttää 7.75:tä. Isä sitten sanoi, että akussa ei välttämättä ole mAh:ta enää jäljellä tms.
Voiko asia olla näin?
Olen päivän kuluessa testaillut kierrosaikoja eri volttimäärillä ( 7,2 ja 8,4 ) , asfalttirata.
Mielenkiintoinen huomio: Voimaa ja nopeutta tuntuu tulevan lisää 8,4 voltilla, mutta kas kummaa; aika radalla on heikompi kuin 7,2 voltilla....
Siis se yhden kennon paino ja liika "sutiminen" aiheuttaa yhdessä heikomman kierrosajan. Tietysti asia voisi muuttua taasen alustan uudelleen rakentamisella.
Eli törmätään taas vanhaan tosiasiaan: Ei se teho ole tärkeää, vaan tasapaino tehon ja ajo-ominaisuuksien kesken.
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"Eli jos nyt ajan 1500 mAh:n akulla vaikka 10 min. niin 300mAh:n akulla 20 minuuttia. Vai?
Siis 3000mAh akulla ajat 20min tässä tapauksessa, ehkä inasen pisempäänkin koska akkusi ei joudu niin "lujille" (No joo minuutin kaks riippuen moottorista).
Tosin hyvällä 1500mAh akulla saatat ajaa yhtä kauan kuin "surkealla" 3000mAh akulla........
Itse sorruin tuossa taannoin talvella 2000mAh (NiCd) "halpisakkuun" joka kyllä ladattaessa otti virtaa ylikin 2000mAh ja purki pienellä virralla melkein saman verran, mutta kun se ei jaksanut "ruokkia" Stampeden vakiomoottoria edes viittä minuuttia (Auto ei edes liikkunut enään)!
Tosin sain ne "takuuseen" vaihdettua mutta tuli yhtä p**kat tilalle, silloin meinasi "käämilanka palaa"! :evil:
No sen jälkeen olenkin tahnyt akut itse ja käyttänyt vain GP:een kennoja, ongelmat lopui siihen.
Kyoshon moottorista en tiedä paljonko se kennoja kestää, mutta kaverini on ajellut ja ajelee edelleen "spedellä" vakiomoottorilla kahdeksalla kennolla aktiivisesti.
Tosiaan huomioi ensiksi kestääkö noparisi seitsemää kennoa, kaikki eivät kestä!
Mutta jos moottorisi ei lämpiä ajossa pahemmin niin uskoisin että kyllä se yhden ylimääräisen kennon kestää, jos taas käy valmiiksi "kuumana" (Polttaa kättä) niin en suoisittele edes kokeilemaan.
Mulla moottori käy kuumana jo 6 kennolla, niin jos jätän tuon ylimääräsen kennon tuonne kauppaan...
Minkä merkkiset akut olisi hyviä 3000 mAh:n kapasiteetilla, jotta ajoaika olisi mahdollisimman pitkä, ja tehoa olisi paljon.
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"Vielä tuosta mAh.sta. Kun äsken mittasin 7.2 voltin akun jännitteen, se näytti 7.75, mutta kun kytkin akun autoon, auto vain nyki. Kysyin sitten isältä, että mikä tässä nyt on, kun auto ei liiku, mutta mittari näyttää 7.75:tä. Isä sitten sanoi, että akussa ei välttämättä ole mAh:ta enää jäljellä tms.
Voiko asia olla näin?
Täyteen ladatun 7.2V akun jännite pitäisi mitatessa olla reilusti yli 8 volttia. Eli tuo mittaamasi akku ei ollut täyteen ladattu.
Mutta eikö tuon pitäisi kuitenkin eteenpäin mennä? :?
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"Vielä tuosta mAh.sta. Kun äsken mittasin 7.2 voltin akun jännitteen, se näytti 7.75, mutta kun kytkin akun autoon, auto vain nyki. Kysyin sitten isältä, että mikä tässä nyt on, kun auto ei liiku, mutta mittari näyttää 7.75:tä. Isä sitten sanoi, että akussa ei välttämättä ole mAh:ta enää jäljellä tms.
Voiko asia olla näin?
Kyllä voi olla näin. Akun jännite on yli nimellisjännitteen (=1,2V/kenno, 7,2V/6 kennoa), vaikka akku on tyhjä. Tosin silloin ei enää, jos kennot on täydellisesti tyhjätty oikosululla, tai ne ovat viallisia.
Ilman kuormaa mitattu akun jännite ei kerro mitään. Vasta kun laitat siihen reilun kuorman, esim. 3 autolamppupolttimoa (ottavat noin 2,7A/lamppu), niin jännitemittaus alkaa kertoa jotakin akun sen hetkisestä varaustilanteesta.
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"Minkä merkkiset akut olisi hyviä 3000 mAh:n kapasiteetilla, jotta ajoaika olisi mahdollisimman pitkä, ja tehoa olisi paljon.
Jos et ole ihan kärkipään kisaaja, akun merkillä ei ole merkitystä, vaan kaikki akut antavat riittävän hyvän potkun. Kunhan se on RC-autokäyttöön tarkoitettu. Voit sijoittaa akkuun 25€ tai 100€, ja saat kalliimmasta akusta pienen lisäpotkun, jota tosin et huomaa.
Itse asiassa näiden huippuakkujen elinikä ja ajoaika tuntuu olevan lyhyempi, joten halvimmat akut ovat kaikkein parhaita kaikille muille kuin kärkikisaajille.
Itse olen juuri saamassa 28€:n 3300-akkuja, joiden kerrotaan olevan tasavertaisia saman valmistajan 95€-akkujen kanssa. Mielenkiintoista nähdä, miten on.
Tuo kyseinen akku on kyllä jo aika vanha ja kulunut, että eiköhän siitä nuo mAh:t on loppu, tms.
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"Mutta eikö tuon pitäisi kuitenkin eteenpäin mennä? :?
Eipä välttämättä, itsellänikin "tyhjä" akku näyttää yli 9v (Kahdeksan kennoa)!
Tuossa todennäköisesti käy niin että kun akku on kiinni autossa ja laitat kaasua voltit "romahtavat" alas samantien.
Koitappas jos pystyt mittaamaan nuo voltit akusta sen ollessa autossa kiinni ja sitten lisäät kaasua.......
Näitä akkuja kun ei voi oikein mitata volteilla ovatko tyhjiä vai täysiä, tosin jos kennoa kohden on voltit 1,4v niin silloin on akku todennäköisesti juuri ladattu. :D
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Voit sijoittaa akkuun 25€ tai 100€, ja saat kalliimmasta akusta pienen lisäpotkun, jota tosin et huomaa. Näiden huippuakkujen elinikä ja ajoaika tuntuu olevan lyhyempi.
Hmm mutta älkää sijoittako 20€ (Suomen huoltopalvelun akut), käy niinkuin minulle.
Tosin kyllähän siinäkin luki et RC käyttöön, no onhan se Nikkokin RC! :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "ylikar-h"Mielenkiintoinen huomio: Voimaa ja nopeutta tuntuu tulevan lisää 8,4 voltilla, mutta kas kummaa; aika radalla on heikompi kuin 7,2 voltilla....
Täsmälleen sama ilmiö, miksi monella TS-kilpailijalla tulos olisi parempi, jos malttaa vähentää moottorin ajoitusta, tai lisätä sen lankalukua :wink:
Mittailin tuossa noita akun tehoja. Tuloksena oli seuraava:
Laitoin mittarin johdot noparin virtajohtoihin kiinni, ja odottelin, että näyttöön tulisi 7.2 volttia. Kun kyseinen lukema oli tullut mittariin, painoin kaasua. Lukema laski 2-3 volttiin. Kun en enää painanut kaasua, lukema nousi taas 7.2 voltin hujakoille.
--
Eli akku ei kestä rasitusta, eli se siitä akusta.
Ainakin se on nyt tiedossa, että akku on tyhjä.
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Ainakin se on nyt tiedossa, että akku on tyhjä.
Ei, se meni silti takaisin 7.2 volttiin, kun päästin kaasun. :|
Tuossa on muutamaan kertaan jo kerrottu, että tyhjälläkin akulla voltit ovat ilman kuormaa 7,2...lähes 8,0 volttia. Silti akku on tyhjä.
Jos tyhjän akun jännite ilman kuormaa on alle 7,2V, sen kennoista joku tai jotkin on viallisia.
Kokeiles ladata se akku ja laittaa se autoon.
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Kokeiles ladata se akku ja laittaa se autoon.
Laitoin sen ehkä rikkinäisen akun lataukseen.
Laitan sitten tänne kuinka kävi.
Tuli mieleen vanha vertaus näistä sähköopin peruskäsitteistä. Laitan sen tähän, jos yhtään auttaisi ymmärtämään, mistä eri käsitteissä on kysymys.
Akkua verrataan vesiastiaan.
Akun varauskyky eli kapasiteetti [mAh=milliampeeritunti] on sama kuin vesiastian tilavuus, esim 24 litraa tai 30 litraa.
Jännite [V=voltti] on akun napojen välinen jännite-ero. Sitä voi verrata siihen, miten korkealla vesiastiaa pidetään, kun astiasta lasketaan vettä. Astiasta valuvalla vedellä on eri voima maahan iskeytyessään, jos se lorotellaan 10 cm korkeudelta tai 2 metrin korkeudelta.
Virran [A=ampeeri] määrä kertoo, millä vauhdilla akusta otetaan virtaa. Tai kuinka suuri astiasta valuva vesivirta on: pieni noro vastaa pientä virtaa ja kaiken kasteleva vesiputous suurta virtaa.
Mitä suurempi virta, sitä nopeammin astia tyhjenee.
Esimerkki: Jos vesiastiassa on 30 litraa ja sieltä valutetaan nopeudella 60 litraa/h, tyhjeneminen kestää 30/60 = 1/2 tuntia eli 30 minuuttia.
Jos moottori ottaa 3000mAh (=3Ah) akusta keskimäärin 30A:n virran, se tyhjenee 3Ah/30A=0,1 tunnissa eli 6 minuutissa. 15A virralla tyhjeneminen kestää 12 minuuttia.
Vastaavasti voi laskea akun lataamisen ajan. Jos 3000mAh akku ladataan 4A virralla, lataus kestää 3Ah/4A=0,75h=45 minuuttia (plus noin 10-15% häviöt, koska kaikki virta ei jää akkuun vaan muuttuu lämmöksi).
Ja teho [W=watti] on jännitteen ja virran tulo [V*A=W]. Suuri vesivirta korkealta pudotettuna on tehokas. Ja tästä päästäänkin sitten jo vesivoimalaitoksen teholaskentaan.. :wink:
Nyt se sitten rupes toimimaan.
Kyllä silti pitää uus ostaa, kun tosta alkaa toi teho muutenkin loppua...