RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: svart - 01.05.04 - klo: 11.33

Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: svart - 01.05.04 - klo: 11.33
:shock:  Tarviiko uusi sähkömootorikin jonkunlaisen sisääajon. Olin lukevina jostain ohimennen asiasta. Tilasin integyn V 8.0 17x2 konekäämityn motin ja tossa se odottaisi asennusta mutta olisi hyvä tietää tarviiko tehdä jotain sisääajoa ja jos tarvii niin miten semmoinen kannatta suorittaa :?:
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: Serpent - 01.05.04 - klo: 11.34
Eikai sähkiksia sisään ajeta  :lol:
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: svart - 01.05.04 - klo: 11.40
No niin minäkin olen kuvitellut mutta jossain mainitiin sähkistenkin sisääajosta liekkö ollut hyvää aprillipilaa vai mitä lie?
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: Mikko M - 01.05.04 - klo: 11.41
Sähkömotit tarttee sisäänajon, jonka voi tehdä 4kennolla. Sitä tehdään niin kauan kunnes kipinöinti loppuu motista.
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: svart - 01.05.04 - klo: 11.43
entäpä jos akkua ei voi purkaa 4:ään kennoon kun on normaali 3000nimh pötkö?
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: Mikko M - 01.05.04 - klo: 11.47
Voi sen kyllä sisään ajaa 6kennolla, mikä "ei tee" hyvää moottorille verrattuna neljään kennoon.
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: svart - 01.05.04 - klo: 11.52
Eli pyöritetäänkö konetta tyhjänä kunnes kipinöinti loppuu vai? Pienillä kieroksilla luultavastikkin? -Kö. Vai auto ilmassa paikallaan mikä olis viisain tapa?
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: VesaK - 01.05.04 - klo: 11.58
Aina kun moottorissa on uudet hiilet, se kannattaa sisäänajaa. Myös uudessa moottorissa.

Jos uusien hiilien pintaa katsottaisiin mikroskoopilla, nähtäisiin, että niiden kosketuspinnat (moottorin kuparikollektoria vasten) eivät ole täysin sileät, vaan yhdenlaista "vuoristoa". Tämän "vuoriston" huippujen hiominen pois on juuri sisäänajoa.

Miksikö?
Jos hiilten ja kollektorin kosketuskohdat muodostuvat vain "vuoriston" huipuista, kosketuspinta-alaa on vain vähän. Ja kun kosketuspinta on pieni, sähkövirran tiheys näissä kohdissa on erittäin suuri. Niin suuri, että suurta virtaa (=suuri kuorma) tai suurta jännitettä käytettäessä (=monta kennoa) pinnat kipinöivät ja palavat.
Palaneet alueet kollektorilla johtavat huonosti sähköä, ja seurauksena moottorin teho heikkenee voimakkaasti.

Sisäänajo (= hiilien hiominen) suoritetaan pyörittämällä moottoria muutama minuutti pienellä jännitteellä ja ilman kuormaa. Jokaisella on oma tapansa tehdä se, mutta tässä pari nyrkkisääntöä:

- 1 minuutti kahdella kennolla + 1 minuutti kolmella kennolla + 1 minuutti neljällä kennolla (kennojen määrä on yhtä kuin jännite)

tai

- 3 volttia 3 minuutin ajan
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: Serpent - 01.05.04 - klo: 12.52
Entäs jos on kuusi kennoa ja pitäs ajaa joku viri sisään ?
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: Hermanni - 01.05.04 - klo: 13.05
Itse sisäänajan harjalliset moottorit vesilasissa (Lennokkipuolelta opittu kikka) niin kauan että vesi "likaantuu", korkeintaan 30min.
Tästä "likaantumisesta" tietää että hiilet on kuluneet himpun verran.
Tiedä "autopuolen" moottoreista mutta itselläni ei ole "Stingerit " tuosta kärsineet ja lennokkipuolen harjalliseset moottorit ainakin ovat "tykänneet" käsittelystä.
Kannattaa antaa ko käsittelyn jälkeen moottorin "pyöriä" kuivaksi jottei tule ruostetta ankkuriin.
GWS:sän moottorien elinikä (Lennokeissa) tuppaa olemaan ilman sisäänajoa tunneissa, sisään ajettuna on kestänyt kuukausia aktiivikäyttöä.
Sori pieni Off Topic mutta oli mielestäni hyvä esimerkki sisäänajon tärkeydestä.
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: VesaK - 01.05.04 - klo: 14.17
Lainaus käyttäjältä: "Serpent"
Entäs jos on kuusi kennoa ja pitäs ajaa joku viri sisään ?

Ei hyvä. Sisäänajoon pitää olla joku vanha akku, tai puolikas akkua, josta saat sähköä 2-3 kennosta.

Jos kerta kaikkiaan muuta mahdollisuutta ole, laita ainakin virikoneen ajoitus nollaan.
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: Serpent - 01.05.04 - klo: 15.21
Kiitti. Tätä juttua en tiennytkään..
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: svart - 01.05.04 - klo: 20.11
Siis motti vesilasiin ja veteenkö? Eikö ole oikosulunvaaraa tai ... ?
Mites sitten se 3v 3min niin tyhjähköllä akulla eikös sekin toteudu jos pyörittää ilman kuormaa tai 1,5v paristoista kytkemälläkin on kai mahdollista.
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: VesaK - 01.05.04 - klo: 20.52
Lainaus käyttäjältä: "svart"
Siis motti vesilasiin ja veteenkö? Eikö ole oikosulunvaaraa tai ... ?
Mites sitten se 3v 3min niin tyhjähköllä akulla eikös sekin toteudu jos pyörittää ilman kuormaa tai 1,5v paristoista kytkemälläkin on kai mahdollista.

Hiilten sisäänajoa vesilasissa tosiaan näkee joskus. Se nopeuttaa sitä paljon, ja sopii hyvin lentokonemoottoreille, joiden hiilet ilmeisesti ovat erittäin kovaa laatua ja siis kulutustakestävät.
Moottoria pidetään kädessä siten, että vain sen hiilipää on vedessä.

"3V/3min" ei voi tehdä tyhjähköllä akulla, sillä se tyhjenee puuhassa kesken kaiken. 3V käyttävät ne, joilla on sopivan jännitteen antava virransyöttö. Meidän muiden on tyydyttävä ensin kahteen ja sitten kolmeen kennoon.

Paristokin käy, mutta moottori ottaa ilman kuormaakin muutaman amperin, joka on paristoille jo rasittavaa?
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: solar4 - 02.05.04 - klo: 14.43
Itse olen tupannut tekemään niin että yksinkertaisesti pistän moottorin autoon mutta jätän pinionin irti, säädän sitten ohjaimesta trimmillä jonninverran kaasua ja lähden kaffelle.

Säädin varmaankin lämpenee jonkin verran, mutta tähänmennessä ei mitään ongelmia ole ollut.

Urh, tuli juuri mieleen että mulla on kaapissa lainaksi saatu sisäänajo/moottoridyno mistä ei ole kyllä hyötyä kuin nimenomaan sisäänajossa. Pitäisi varmaan palauttaa piakkoin, ollut lainassa jo muutaman vuoden.. Laite toimii siten että pistetään täysinäinen akkupaketti siihen kiinni, moottori kiinni pukkiin ja vekotin säätää jännitettä potikan kautta. Kaupoissa en ole mokomaa nähnyt, taitaa olla jotain 80-luvun haihatuksia.
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: JuhoM - 10.05.04 - klo: 16.27
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Itse olen tupannut tekemään niin että yksinkertaisesti pistän moottorin autoon mutta jätän pinionin irti, säädän sitten ohjaimesta trimmillä jonninverran kaasua ja lähden kaffelle.

Juu, itsekkin tein tällain, mutta kipinöinti ei lopu...  :?
Pitääkö sen loppua ihan kokonaan, vai voiko kipinöintiä tulla silti?
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: zhoop - 10.05.04 - klo: 20.53
Ei mullakaan lopu kipinöinti  :cry:
Mikä neuvoksi?
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: JuhoM - 10.05.04 - klo: 21.24
Lainaus käyttäjältä: "zhoop"
Ei mullakaan lopu kipinöinti  :cry:
Mikä neuvoksi?

Juuri näin mullakin käy...
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: Mr Cale - 10.05.04 - klo: 22.36
Ei se kipinöinti sieltä lopukkaan. Lukekaa nuo VesaK:n ohjeet ja toimikaan niin. Ei voi mennä ainakaan kovin paljon pieleen.
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: CAi - 11.05.04 - klo: 10.04
Muistiapua:
300s @ 3V

Tuo, jos tekee asian todella hyvin.....

Muistakaa virikoneissa laittaa ennakko nolliin, niin ei räiski niin paljon.
Ja ennen finaalia muistakaa säätää se takaisin ettei käy niinkuin Tenhusille pari kertaakin  :mrgreen:
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: Pano92 - 11.05.04 - klo: 15.03
Ostin vasta Asso B4 Stealthin ja myyjä sanoi että pitää sisäänajaa n.15min mielellään ensin 5min ja sitten antaa moottorin jäähtyä ja ajaa loput 10min.
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: CAi - 12.05.04 - klo: 09.12
Lainaus käyttäjältä: "Pano92"
Ostin vasta Asso B4 Stealthin ja myyjä sanoi että pitää sisäänajaa n.15min mielellään ensin 5min ja sitten antaa moottorin jäähtyä ja ajaa loput 10min.


Ei mielestäni Assoa tarvi sisään ajaa  :mrgreen:
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: Speeder - 30.05.04 - klo: 15.36
Mun moottori kipinöi tällä tavalla tässä video: http://www.sunpoint.net/~piisku12/moottori2.avi
Kuuluuko se asiaan? Vai onko huonosti sisäänajettu?
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: Hermanni - 30.05.04 - klo: 20.36
Lainaus käyttäjältä: "Speeder"
Mun moottori kipinöi tällä tavalla tässä video: http://www.sunpoint.net/~piisku12/moottori2.avi
Kuuluuko se asiaan? Vai onko huonosti sisäänajettu?


Itse en olisi tuosta huolissani, onhan kulkevat virrat suurimmillaan kun "tuikataan hanat auki".
Jos se kipinöisi jatkuvasti niin asia olisikin eri, tuo on minusta ihan normalia vielä.
No itse en ole "spesialisti" näissä harjallisissa, toivottavasti joku enemmän näiden kanssa "pelannut" antaa kommentin.
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: Speeder - 30.05.04 - klo: 21.51
Selvä kiitos asiantuntevasta vastauksesta.  :wink:
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: Kuula - 31.05.04 - klo: 00.03
Lasittuuko hiilien pinnat? Joskus vaan kuulin et hiilten pinnat kannattaisi väliajoin hioa kevyesti vesihiomapaperilla (<600) Ja tämän jälkeen tehdä taas pieni sisäänajo... Itse olen muutamasti näin tehnyt ja on se koneen teho varmaan pikkuisen kasvanut...
Otsikko: Motin sisäänajoako?
Kirjoitti: fufurius - 24.06.04 - klo: 16.34
Tarviiko E-Maxxin mootorit sisäänajaa?