RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: rookie78 - 12.08.12 - klo: 13.11

Otsikko: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: rookie78 - 12.08.12 - klo: 13.11
Vector x12 9.5t moottori luistaa, eli kun pidän askelista kiinni, niin moottori tärisee hieman ja pyörii tyhjää. Osaako joku sanoa, mikä voisi olla rikki ja löytyykö näihin korjaussarjoja tai kannattaako näitä ylipäätänsä yrittää korjata? ...vai meneekö uuden hankintaan...
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: Mazza - 12.08.12 - klo: 13.16
Laakerilukitteella noita on kuultu korjailtavan, mutta ainakin yksi korjaus tässä Oulussan ihan vastikään petti yhden akullisen jälkeen. Toki lukitteen lujuudella ja lämmönkestolla on paljon vaikutusta. Erilaiset epoksiliimat vois toimia hyvin.
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: miksu79 - 12.08.12 - klo: 13.19
Oliskohan magneetti irti akselista? Tuskimpa saa itse kunnolla paikalle mutta tuota ankkuria eli akseli magneetti pakettia saa varaosana esim power racingilta
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: miksu79 - 12.08.12 - klo: 13.26
Uusi roottori maksaa n 20e että ei taida kannattaa alkaa turaamaan itse kuntoon kun kestävyys on kyseenalainen. Ja se täytyis saada aika hyvin tasapainoon kiertää kuitenkin aika hyn nuo koneet
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: jon.lindgren - 12.08.12 - klo: 14.07
Kaveri korjasi lukitteella Traxxas Velineon moottorin. Magneetti oli irti akselista.
http://rc10.fi/index.php?topic=58031.msg532393#msg532393 (http://rc10.fi/index.php?topic=58031.msg532393#msg532393)
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: Koheltaja - 12.08.12 - klo: 14.17
Myös alkusarjan Tekin T8 koneen akseli tuli korjattua kovalla lukitteella. Ensin akseli pois magneetin sisältä ja reiän kunnollinen puhdistus sopivalla kalvaimella/poranterällä. Akselin puhdistus, akseli porakoneeseen pyörimään ja 600 hiomapaperilla hieman karhennusta liimapinnoille. Vähän kovaa lukitetta akseliin/reikään ja työntää akselin paikalleen, lukite keskittää akselin joten siitä ei tarvitse olla huolissaan. Sen jälkeen antaa lukitteen jämähtää rauhassa, kone nippuun ja kovaa ajoa.
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: miksu79 - 12.08.12 - klo: 15.00
Noh ihan mitenvaan itse en viitsisi 20e takia riskeerata 80e  moottoria. Eikä se lukite keskitä sitä akselia mitenkään ja toiseksi tuo tasapainoitus ei ole pelkästään se akselin keskittymisestä kiinni vaan täytyisi saada akseli samaan asentoon magneettiin nähden kun se on tehtaalla ollut pienet laakerit ja 50k kierroksia ei paljon kärsi tasapainon heittää. Mutta jos haluaa niin korjatkaa itse en lähtidi lukitteella liimaamaan. Ja harva lukite kestää noita lämpötiloja jotka roottorissa on. Ja jos tuota laakeriliimaa ei ole pakissa ennestään niin kustannuksissakaan ei paljoa säästä. Hyvä laadukas laakerilukite maksaa jo sen 15e pullo.
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: rookie78 - 12.08.12 - klo: 16.48
Suuret kiitokset nopeista ja hyvistä vastauksista. Minä kun olen aika kädetön näiden kanssa, niin tuo roottorin vaihto kuullosti hyvältä ratkaisulta. Osaako joku vielä sanoa, että voiko vian varmistaa johtuvan roottorista ja miten? En ole vielä ehtinyt avaamaan moottoria, kun ei ollut käsillä sopivaa tähtitaivasta...se lienee siis ensimäinen hankinta... Ilmeisesti kun avaan kolme ruuvia, niin moottorin sisältä tulee akseli, jonka ympärillä on magneetti (=roottori). Akselin pitäs sitten ilmeisesti olla tiukasti kiinni magneetissa, mutta minun tapauksessani luistaa hieman, jos ja kun vika roottorista?
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: miksu79 - 12.08.12 - klo: 16.59
Jep kolme ruuvia auki kuoret irti en nyt muista kumminpäin tuo aukes. Mutta kuitenkin akseli ja magneetti ulos ja niifen tosiaan pitäis olla tiukasti yhdessä. Ei tuola sisällä ile muita liikkuvia osia kuin tuo roottori eli ei ole muuta mistä voi luistaa.
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: Koheltaja - 12.08.12 - klo: 17.13
Eikä se lukite keskitä sitä akselia mitenkään

Noin pienillä välyksillä /2-3 satkua) olevat akselit keskittyy riittävän hyvin pelkällä lukitteella, viskositeetiltään paksuhko lukite leviää tasaisesti akselin ja reiän väliin ja keskittää akselin, aivan kuten tehdasliimauksessakin.

Tekinin roottoria kellotettiin ja pyöriteltiin ennen ja jälkeen liimauksen painopukissa ja siinä ei ollut mitään ongelmia tasapainotuksen kanssa. Mutta toi tasapainoitus oli hyvä ottaa esille.
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: Gerri - 12.08.12 - klo: 18.31
Onnistuuko moottorin akselin oikaisu kotikonstein, tai voiko sitä teettää kannattavasti jossain?
Uudella Velineonin roottorilla kun on hintaa jo 50-60 euroa.
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: miksu79 - 12.08.12 - klo: 18.53
Voihan sen varmaan oikaista mutta tuskin saa niin suoraksi että laakerit enää kestää eli sitä on vaikea saada niin suoraksi että olisi enää tasapainossa ja ei ole kannattavaa teettää. Voi äkkiä teetetty roottori maksaa parin moottorin hinnan
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: jon.lindgren - 12.08.12 - klo: 19.12
Noh ihan mitenvaan itse en viitsisi 20e takia riskeerata 80e  moottoria. Eikä se lukite keskitä sitä akselia mitenkään ja toiseksi tuo tasapainoitus ei ole pelkästään se akselin keskittymisestä kiinni vaan täytyisi saada akseli samaan asentoon magneettiin nähden kun se on tehtaalla ollut pienet laakerit ja 50k kierroksia ei paljon kärsi tasapainon heittää. Mutta jos haluaa niin korjatkaa itse en lähtidi lukitteella liimaamaan. Ja harva lukite kestää noita lämpötiloja jotka roottorissa on. Ja jos tuota laakeriliimaa ei ole pakissa ennestään niin kustannuksissakaan ei paljoa säästä. Hyvä laadukas laakerilukite maksaa jo sen 15e pullo.

Sä et tainnut seurata linkkiä ja lukea koko juttua?
Lukite maksaa, kyllä. Kysymys onkin siitä, voiko korjata vai ei. Kustannukset on sivuseikka.
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: 4wdkanootti - 12.08.12 - klo: 23.31
Seuraava akseli jonka korjaan, on kymmenes!
Annan kuivua min viikon ennen käyttöä.
1 tuli yritettyä ottaa käyttöön liian aikaisin (tiistaista lauantaihin), eikä vielä pitänyt.
Sama uusittuna ja 3 viikkoa aikaa, ni sai ajella kahdet laakerit loppuun. Hajosikin muuhun lopulta.
Ohuus antaa paremman tunnun, eli sitä jää sinne enempi.

Ja tuohon akselin uusimiseen: Castlelaiset ainakin tulee kalliiksi roottorin uusinnalla postikuluineen.
Sitten on pakko, kun akseli on poikki  :cry:   magneettomaksi keitetty  :evil:   tai käppyrä


Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: miksu79 - 12.08.12 - klo: 23.43
Mutta eikös tuossa ollu lrp koneesta kyse johon tui roottori makso n 20 eli ei mielestäni kannata lähteä itse turaamaan moista kun uusi on suht edullinen.   :tongue: vääntynyttö akselia tisiaan aika työläs oikoa. Tosin saattaisin tietää paikan jossa tuollaisen tasapainotus voisi olla mahdollista eli tuollainen penkki jossa 1/1 auton turnon akselit tasapainotetaan toki en tiedä riittääkö tuollaisen penkin tarkkuus roottorii tai onko tarpeekai herkkä noin kevyen kappaleen kanssa.
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: Ville Vainio - 13.08.12 - klo: 11.33
Lainaan topikkia sen verran että onko kukaan tilaillu 2200kV castlelaisiin laakereita, MISTÄ JA MILLASIA?
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: SSchevy - 13.08.12 - klo: 11.40
Lainaan topikkia sen verran että onko kukaan tilaillu 2200kV castlelaisiin laakereita, MISTÄ JA MILLASIA?


Tuosta löytyy castlelaisiin laakereita  >> http://www.bocabearings.com/search.aspx?SearchType=StartModel&ProductGroupID=31&MFGSYSID=806&ModelName=NEU-CASTLE%201515%201Y&Feature= (http://www.bocabearings.com/search.aspx?SearchType=StartModel&ProductGroupID=31&MFGSYSID=806&ModelName=NEU-CASTLE%201515%201Y&Feature=)
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: Ville Vainio - 13.08.12 - klo: 20.14
Oootteko laitellu ihan vakioo, eli orkkis laakereita vaiko jotain keraamisia?
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: rookie78 - 14.08.12 - klo: 17.50
No eihän tuolla lähisekatavarakaupassa ollutkaan tarpeeksi pientä tähtiavainta tohon vectorin moottoriin...satutteko tietämään kokokoodin noihin ruuveihin ja sen, että onko ne perus rautakauppakamaa, vai pitääkö tilata alan kaupasta?
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: huhtip - 14.08.12 - klo: 18.20
No eihän tuolla lähisekatavarakaupassa ollutkaan tarpeeksi pientä tähtiavainta tohon vectorin moottoriin...satutteko tietämään kokokoodin noihin ruuveihin ja sen, että onko ne perus rautakauppakamaa, vai pitääkö tilata alan kaupasta?

Joskus avasin robitronikista tähtipäät jollain tuumasella kuusiokololla.
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: Heuli - 14.08.12 - klo: 19.28
1,5mm kuusiokoloavain sopii X12 moottorin kannen kiinnitysruuveihin ja samoin päädyn suojan ruuviin.
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: Hiekkamonttu - 14.08.12 - klo: 20.04
1,5 kuusiokolo on aika yleinen muutenki rcee autoissa. Mulla melkeen kaikki kuusiokolot on 1,5 tai 2,0.
Otsikko: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: uijui - 14.08.12 - klo: 21.16
Lrp:n omat laakerit kun vaihtaa kerran vuodessa, niin riittää. Välillä tippa laakeriöljyä. Ihan älyttömän kestäviä koneita nuo x12:set.
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: neverline-n - 17.10.12 - klo: 12.34
Kysäisenpä tässä topicissa, kun laakerien vaihdon jälkeen kone ei lähde pyörimään. Auttamalla liikkeelle toimii normaalisti siihen asti kun taas pysäytetään. Vaihdoin sensorin ja sensorin johdon, mutta samat oireet jatkuu. Kokeilin myös ilman sensorin johtoa, ilman muutosta. Noparissa ledit toimii normaalisti, eli sillä oletuksella se olisi kunnossa. Onko ideoita viasta, kone on LRP Vector x12 8,5t, nopari Dualsky XC800TF?
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: HLuomanen - 18.10.12 - klo: 14.10
Itselläni toimi noin kun oli yhden vaiheen johto irti noparista (kylmäjuotos). Eli koneesi käy ehkä jostain syystä kahdella vaiheella nyt.
Otsikko: Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
Kirjoitti: neverline-n - 19.10.12 - klo: 10.59
Itselläni toimi noin kun oli yhden vaiheen johto irti noparista (kylmäjuotos). Eli koneesi käy ehkä jostain syystä kahdella vaiheella nyt.
Kiitos vinkistä, hyvin mahdollista kun johtojen juotos koneeseen oli hieman hätäinen.

Toinen mahdollisuus mikä nousi esiin on akselin suuri päittäisvälys, joka estäisi anturin toiminnan (kiitokset informaatiosta 4wdkanootille). Nyt pitäisi vaan ehtiä kokeilemaan, että mikä auttaisi...