RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Tuukka - 17.05.04 - klo: 12.27
-
Olisi mukava tietää paljonko kunkin kisakiesi painoi Lavangon kisoissa. Jäi itselle kuva, että olimme painavia.
Eli autona Hobao ja 3770 g katsastuksessa.
-
3550g tai 3570 en muista
-
Kiitos JQ tiedosta. Minä ja lompakkoni kiittää. Oma kuskini pisti jo titaanin ostoon. Säästämäni rahan koroilla voin jo tarjota uudestaan ...
-
Muistan hyvin kuin lähdimme -97 EMät ajamaan. Minulla oli silloin MUGEN SUPER ATHLETE ja siinä oli jokunen titaani tuuvi että mutteri ja titaaniset tapit eikä muuta viritys osaa. Juoduin erän jälkeen katsastukseen ja kävi mäihä painoa oli 3075g MEDIAL PRON WOOPS renkailla ja olihan se helpotus että ei ollut alipainoinen.
Jerzi
-
Mitkäs nuo rajat olivat? :roll:
-
Jos minä nyt en väärin muista ne ovat ainakin ollut EM kisat 3kg ja MM 3200g. Onko näin tänään en nyt osaa sääntö kirjaa ulkomuistista.
Jerzi
-
Ei toi paino ole niin kriittinen kunes saavuttaa tietyn tason. Painavalla autolla voi hyvinkin voittaa isoja kisoja, eli ei ole pakko panostaa titaani osiin.
-
Jos haluaa keventää autoa se "voi" tulla kalliiksi sinulle. Jos nyt en ymmärrä väärin fysikkaa niin jos on 2 samanalaista auto kompleksia mutta toisessa on reilusti yli 500g lisää painoa niin mikä
A kiihtyy paremmin
B lentää paremmin
C parempi pito
D parempi nopeus
E alhaisempi moottorin lämpö
F helpompi säätöinen
G kestävämpi (????)
H mutka nopeus
I jarrutus matka
tuntuu vain niin ihmeeliseltä että nuo ylipainoiset autot toimii vielläkin. Voin sanoa että minun tuolla MUGEN autolla joka painoa juuri ja juuri sallitun painon niin sillä oli kyllä kaikki kohallaan.
Jerzi
-
Kiitos JQ tiedosta. Minä ja lompakkoni kiittää. Oma kuskini pisti jo titaanin ostoon. Säästämäni rahan koroilla voin jo tarjota uudestaan ...
MIten paljon on muuten titaani- ja alumiini-vanttiruuveilla painoeroa? :oops:
-
:mrgreen:
-
Lähetetty: 18.05.2004 9:16
--------------------------------------------------------------------------------
Ei toi paino ole niin kriittinen kunes saavuttaa tietyn tason. Painavalla autolla voi hyvinkin voittaa isoja kisoja, eli ei ole pakko panostaa titaani osiin.
_________________
HoBao/Pro-Line/PICCO/neo-buggy.net
-
joo, jos auto on tasapainossa
-
Tämä painokysely lähti siitä liikkeelle, kun ekoissa Lavangon kisoissa oli huhu, että Josen auto painaa niin vähän, kun on titaania täynnä. Että siksi kulkee niin hyvin. Kuskini tietty uskoi tämän. No nyttemmin ollaan opittu, että Suomessa ei titaania tarvita. Siis opetellaan vaan nyt ajamaan ja säätämään autoa.
Aíkaisempaan kyssäriin paljonko titaani on kevyempää kuin teräs. Vastaus lienee että vain noin kolmasosan, mutta on rautaa parempaa materiaalia, joten voi tehdä hoikemmaksi osia.
-
Minusta ihan kiinnostava aihe. Puntaroin tossa ja vaaka näytti 3380 ilman ajoakkua kokovanteilla ja Proline Crime Fightereilla. Patterikotelo tuo 110gr lisää eli 2490. Ajoakulla (5 kennoa) tuleekin jo painoa reippaasti lisää eli 3620. Siihen vielä täysi tankki päälle niin johan pompsahtaa aina ~3750 grammaa.
Mikäs teillä on tilanne? Mä olen siis samoissa Tuukan kärryn kanssa täydellä tankilla.
-
Paino"kriisin" aikoina mietittiin miten auto saataisiin keveämmäksi. Silloin tuli idea mieleen, jota ei tosin toteutettu, mutta "salaisuus" paljastettakoon. Ajateltiin tehdä "aika-ajoakut" eli niin pienet akut, että vain 10 minuuttia kestävät. Mutta toteutus on siirretty vuoteen 2010. Sitä seuraavana vuonna täytetään renkaat ilmaa keveämmällä kaasulla, ja sitten lyhennetään servojen johdot minimiin jne... 2010 vuotta odotellessa opetellaan ajamaan. :mrgreen:
-
Okei :D Eli ei muutoksia tolta osin 3770 täydellä tankilla?
-
Kyllä se auton keventäminen kannattaa, mutta sijoittamalla euron ajamiseen saa paremman hyödyn kuin auton keventämisestä saa. Tämä on puhdasta talousmatematiikkaa. Toisilla voi olla toinen tilanne niin radalla kuin lompakossa.
Kyllä automme on jo kevyempi kuin 3770. Siitä on nimittäin niin paljon pohjaa kulunut, että ei maalia/pinnoitetta ole enää jäljellä juuri ollenkaan. Kun ei vain kävis kuin mustalaisen hevoselle, että just kun se oppi olemaan syömättä niin se kuoli. No ei vaan, Jalas racing sportilta on uusi runkolevy jo hankittu. Pitäisikö se debytoida lauantain mutapaineissa...
Kauden lopussa pitäisi muuten palkita Suomen eniten kulunut runkolevy tsempparipalkinnolla!
-
Tuukka, minä taidan voittaa sen runkolevykisan, eli ei tarvitse edes järjestää sitä. Himassa taitaa olla 4 loppuunkulutettua runkolevyä, (jos en heittäny niitä jo menemään) :D
-
Kerspeles. Pitää tuoda rc-auto Lavankoon hinaamalla...
-
Mutapainia todellakin, kävin Lavangossa ja heitin muutamia rundeja ja koitin vähän testata että auto ylipäänsä toimii viimeisten muutosten jälkeen; auto näyttää aika surulliselta nyt ja on kuivumassa. Jos säät jatkuu näin niin ei sitä kannata edes hirveesti putsata tässä ennen lauantaita, ja jos sää yhtään sallii käy vähän heittämässä mutaa lisää. Huomenna pitäs olla vähän aurinkoa joten sit uudelleen nyt kun vielä lomaa jäljellä.
-
Painon pudottamisen suurin ongelma on jousitetun/jousittamattoman massan suhteen muttuminen epäedullideen suuntaan. Useimmitenhan autoa kevennetään juuri rungosta joka vie pelkästään jousitettua massaa. Ripustuksiin sijoitetut vanttiruuvit ja vastaavat taas menevät suunnilleen 50/50 jousitetun ja jousittamattoman kesken. Renkaista ja pyörien laakeripesistä, joista keventäminen olisi kaikkein järkevintä ei taas pysty juuri mitään ottamaan.
Lopputulos operaatiosta onkin sitten lähinnä kyseenalainen eli auto kyllä lähtee ja kulkee, mutta alustan säätäminen on tosi vaikeata.
Aikanaa kevensin pari MP-5 vitosta keveimmillään noin 2900grammaan (normaali kisa paino tosin vähän päälle kolme kiloa.) jolloin kulusta ei ollut pulaa mutta eipä juuri renkaatkaan koskenut maahan, jos radassa sattui olemaan kuoppia. Auto muten lähti 15 hampaisella bellillä vähintään saman minkä muutkin ja liikku huomattavasti paljon lujempaa.
Hintaa koko hommalle tuli kuitenkin huomattavan paljon ja aikaakin tuhertui älyttömästi joten nykyisin tyydyn täysin vakiopalikoihin. Eikä se juurikaan tunnu pärjäämiseen vaikuttavan.
Harjoittelu ratkaisee.
Kun vaan jaksais...
-
OK kiitos näkemyksestäsi. Ei taida tuo paino olla kovin kriittinen juttu tosiaan sen jälkeen kun auton saa haltuun ja ajo sujuu.
-
Kaivoin tämän vanhan topicin esiin ihan mielenkiinnosta..
Kun laitan oman Hobaoni puntariin niin missä paino lukemassa on syytä huolestua,ja missä olla tyytyväinen? Lienee 3500g tienoilla?
Missä liikkuu M8:n keskipainot?
Ja mikä on ihan oikea tapa mitata paino? tankki tyhjä vai täys,akulla vai ilman?
-
Itellä Lavangon SM-kisoissa paino auto tyhjällä tankilla ja akku kiinne 3350grammaa. Se on mielestäni helvetin kevyt.
En muista mikä ohjeistus sääntökirjassa on punnitsemiseen.
-
Ja se paras keino laihduttaa Hobao? Titaania vantteihin ja toinen pohjalevy? Mitä muuta?
-
En minä tiedä. Mulla on Jalaksen vanha auto jossa on kevennettyä palikkaa jos jonkinlaista. Ens kesäksi uutta autoa alle.
-
M8:ssa minimipaino on 3000g ja se punnitaan muuten ajovalmiina, mutta tankki tyhjänä ja ilman ponderia
-
Oma Hyper 7 PCR Pro autoni painoi viimeisissä Lavangon kapinoissa 3545 ajovalmiina tankki tyhjänä. Rakennettu suoraan paketista muuten, paitsi laitoin Lunsfordin titaanivanttiruuvit, joista ei painon suhteen ole hyötyä. Ihan tavallisilla teräsruuveilla rakennettu. Radiolevyn ja servosaverin tukilevyn ruuveina kaytin senkattuja ruuveja (tein itse upotukset levyihin), joka tämäkään ei montaa grammaa kevennä painoa...
Myllärin Veikko sanoi heidän Kyosho Inferno 777 auton painavan 5 grammaa enemmän.
Mun kohdalla ei ollut hyötyä senkatuista radiolevynruuveista ym kevennyksistä, kun nousufinaalissa irtosi ohjausservon sarvi, joten asiat tärkeys järjetykseen!
Hyperistä saa painoa pois laittamalla CVD vetoakselien tilalle alumiiniset koiranluuakselit (siis kardaanit ja takavetoakselit), sekä korvaamalla kaikki linkkien teräskuulat kovapinnoitetuilla alumiinisilla (HoBaon oma uusi viritys-sarja). Sarjaan kuuluu myös alumiiniset jarrukammet, servosaverin alutolpat, kallistuksenvakaajien kuulat ym ym. Lisäksi saatavana myös kevennetyt pyörän navat + mutterit, jotka eivät yksistään kevennä autoa juuri lainkaan, mutta kuulasarjan kanssa yhdessä lähtee painoa pois jo kiitettävästi.
Titaaniruuveista vielä sen verran, että titaani ei sinänsä ole vahvempaa kuin teräs, mutta sitkeämpää kyllä. Todella pirullista ainetta työstää. Kannattaa miettiä pari kertaa mihin titaaniruuveja laittaa. Esim oma kokemukseni on Yokomon SD SSG sähkötouringautostani, jossa sain mukana titaaniruuvisarjan, että ei ole kannattava ratkaisu esim iskarin kiinnitysruuveina. Ruuvit vääntyvät kovin helposti jopa pienistä kolhuista. Vastaavissa tilanteissa kovat teräsruuvit (mustat) eivät koskaan ole vääntyneet. Ruuvit siis eivät ole kovia, mutta erittäin sitkeitä. Todella vaikeita esim lyhentää kotikonstein. Olen myös käyttänyt polttiskrossikoneessa kampiakselin päässä kytkimenruuvina titaaniruuvia, mutta siinä käytössä taas ruuvin kannat menevät helposti pyöreiksi. Titaaniruuvit kyllä toimivat varmasti jossain radiolevyssä ym, mutta onko vastaavaa hyötyä sijoittaa ruuveihin niin paljon rahaa...
-
Taitaa vaan olla parempi tuhlata rahaa polttoaineeseen ja opetella vaan ajamaan :D
Tuntuis että 3500g on painona ihan jees...
-
Vaaka puhui karua kieltä... 3755g tankki tyhjänä. Autossa kiinni Medial proon vegat.
Niko,mitäs se kuula sarja ja alumiini akselit maksaa......
-
Osta jöördis edelleenkin polttoainetta. Varmaan yhdessäkään tämä kauden kisassa ei ole ollut auton alkupainolla mitään merkitystä. Ekoissa Lavangon kisoissa ajettiin voittoon, tokassa paras pölyn suodattaja oli voitolla, kolmas kisa oli sukellusvenekilpailu, jossa ei tullut yhtään autoa lyhennetyssä A-finaalissa ajamalla lujaa maaliin ja viimeinen kisa oli mutapainia vähän kankeemmalla kuralla kuin Salossa. Ekaa kisaa lukuunottamatta kisat olisi tekijä kaveri varmasti voittanut vaikka 4 kiloisella kärryllä ehkä jopa sen ensimmäisen.
-
Niinpä... tuo on totta...
Taitaa muuten olla Hyper 7 proon paino sellaisenaan kun sarjan kasaa..
-
ei sitä ensimmäistä :D
-
Älä JQ sano, sinun autosi on niin immuuni maan vetovoimalle.
-
Niko,mitäs se kuula sarja ja alumiini akselit maksaa......
Kuula ym nippelisarja: 30 eur
Alukoiranluut: 10 eur / pari
Jotkut tykkää koiranluista ihan muutenkin enemmän kuin nivelvetoakseleista.
HoBalta on nyt tullut myös muita kevennysosia:
Titaaniruuvisarja (melko hintava)
Kevennetyt rattaat diffeihin. Siis Spider- ja vakiodiffiin kevennetyt päärattaat, sekä etu/taka Spiderin- ja vakiodiffin kevennetyt rattaat. Ilmeisesti vakiona uudessa autossa.
-
Joo,laihdutuskuuri Hobaolla on edennyt ja puntari näyttää 3520g ajokunnossa,ja kuuri jatkuu....
Aika yllätys oli kun rupes vertailemaan renkaiden painoja keskenään... renkaat vaihtamalla keveisiin, saa jo 100g helposti pois,ja samalla pidon :D
-
Etkö ole antanut syötävää Hobaolle? Vai miten se on laihtunut.
Vertasitko uusia vai käytettyjä renkaita? Jos ne on käytettyjä, niin kosteuden määrä foamissa ja lian määrä renkaan sisällä varmasti vaikuttaa helposti 100 grammaa.
-
Suurin painoero oli Hobaon sarjan mukana tulleella rengas setillä ja MedialProon Vegan välillä. Vanne oli sama. Eroa oli 101g/setti. Hobaon setti ajamaton ja vegalla ajettu ilta kuivalla karkealla soralla... eli vain kokeiltu ja leikattu sen perusteella terävät kuvion ulkonurkat pois... tuskin paljoakaan p****a foamissa...
Juu,en ruoki hobaota talvella..
-
vegassa on enemmän kumia
-
Jose,mikä on muuten paras yleisrengas?
Kyllä,kumin määrä tuon eron tekee,on aika paljon kuviota tuossa renkaassa.
-
ProLine Crime Fighter, M2 seos
-
ProLine Crime Fighter, M2 seos
Onko suuri/minkälainen ero tuohon toiseen seokseen?
Eikös tuos toinen seos kestä kulutusta pikkusen enemmän?
Olikohan se seos XTR tai mikälie.
-
se on hyvä ulkomailla, ja suomessa ehkä märällä.
Kestää kulutusta paremmin
-
se on hyvä ulkomailla, ja suomessa ehkä märällä.
Kestää kulutusta paremmin
Tuli vaan mieleen että oisko se hyvä treeni rengas jos ei hirveesti eroa käytökseltään tuosta M2 seokesta, muuten kuin että pito ei ole ihan sama.
Ei vaan turhaan kuluttelis noita parempia gummeja kun alkukesästä taas rupee rullailemaan.
Helppoahan se sitten on vaihtaa pitävämpään kumiin kun on ensin saanut auton säätöön ja varsinkin ajokädet oikeaan trimmiin tauon jälkeen.
-
joo, on hyvä. Oon itsekin ajanut sillä lavangossa
-
Mikäs rengas oli kova sana tuolla Ruotsin MM areenalla?
-
Pro-line Knuckles 2.0 ja Pro-line Crime Fighter XTR alkuerissä, ja MM-seos finaaleissa. MM-seos ei ole myynnissä
-
mm-seos pelkästään Crime fightereille
-
Rata näyttää videoilla siltä että pitoa löytyy.Oliko siellä myös betonia ja kenties asfalttiakin? näyttää erittäin nopealta...
-
Turussa toimii ainakin toi XTR crime fighter ku on aika kova pinta. Ite oon ajanut nyt GRP:n jollyilla. Mun mielestä yksi parhaista renkaista meidän radalla. Muualla ei oikein toimi muuta kuin ehkä Salossa.
By the way mulla ja mun kaverilla on pikku projekti ton Hyperin painon suhteen. Ois tarkoitus tehdä auto jonka paino hipois minimirajaa, eli 3 kg painoinen kärry.
Ainakin seuraavat materiaalit on käytettävissä:
-Magnesium
-Titaani
-Hiilikuitu/kevlar
Laskelmien mukaan 3 kg ei ole mahdottomuus kestävyyden kärsimättä kun käytetään oikeita materiaaleja oikeissa paikoissa.
-
Nyt kun alkaa tuo lumipeite olla vähenemään päin niin on aika viedä hobao puntarille ja tuomio oli: 3625 grammaa tankki tyhjänä. (tuossa on alupalikkaa vähän joka nurkkaan tungettu, siitä suuri paino) Katselin hetken aikaa tuota ja ihmettelin, sitten ruuvasin renkaat irti ja puntarille uudestaan. 3141 grammaa.
Tein pikaisen päässälaskun ja laitoin kaikki rengas-sarjat vuoronperään vaa'alle:
Hobao Averger, keltaiset, Hobaon keltaiset 5-puolaiset vanteet: 418g
Hobao Vakio micropin, Hobaon harmaat 5-puolaiset vanteet: 382g
Crime Fighter M2, Hobaon valkoiset 10-puolaiset vanteet: 484g
Tosin kaikki ovat vähän ajettuja renkaita, mutta pitääkö tästä eteenpäin mennä vaa'an kanssa kauppaan?
Miten Niko laihdutuskuuri on auttanut? Tuo kevlar runko näyttää kuvien perusteella todella hyvältä. Onko sillä jo paljon ajoa takana?
- Hount
-
saman verran on omassa, enpä usko että on mikään iso ongelma jos tehoa löytyy pannussa
-
Minun autoni painaa
Reilu 3500 grammaa.
Alumiinisilla tukivarsilla ;)
-
Joo K3 on hieman kevyempi, jo pelkkä alusta säästää 40gr
-
Mun auto painaa 3270 grammaa ajokunnossa personalponderilla tankki tyhjänä.
Ruuvattiin hiilikuitupohjalevy Mertsolan Akin autoon. Ajo paino karvan päälle 3000 grammaa. Ei olla vielä juurikaan testattu.
Mun auto toimii nyt paremmin röykyissä, kiihtyy paremmin ja lentää paremmin. Kyllä se vajaa 300 grammaa vaikuttaa autoon niin että huomaa.
-
Niin se kyllä varmaan on
-
saman verran on omassa, enpä usko että on mikään iso ongelma jos tehoa löytyy pannussa
Heh... Hobaon 8Port tällä hetkellä, mutta CMB Evo2 olis tulossa heti kun seuraava tili tulee (kai sulla Niko on niitä varastossa?)
Hyvin silti on lähtenyt, ja hyvin on hyppinyt. En ole vielä tällä päässyt radalle testaamaan, kun ostin tuon auton joskus syksyllä ja armeijan takia en ehtinyt radalle ennenkuin lumi peitti kaikki.
Mitä muuta tuohon 3200grammaan, tai Akin 3:een kiloon on tehty, kuin vaihdettu se DIY-alusta? vissiin aludogbonet, alu pallosarja, muuta?
Itselläni on 5kpl cnc-alu pin-holdereita jotka muovisiin/ alkuperäisiin verrattuna tuo varmasti jonkun graman ylimääräistä painoa. Samoin luulisin että vielä tällä hetkellä oleva musta piraten pilli painaa enemmän kuin tilauksessa oleva Novarossin Inline.
Jos pistäisi nykyiset vetarit sorviin ja nappaisi lastua vähäsen?
- Hount
-
CMB EVO 2 moottorisarjan korvasi CMB RS 21 moottorisarja.
Kuvia mun autosta:
http://www.sanderssona.com/omat/niko-h7/
Pakasta tehty Hyper 7 + seuraavat osat päivitetty:
Alupallot
Titaaniruuvit
Alukardaanit (takana tavalliset teräs CVD:t)
Lasikuitujarrulevyt
Jyrsittyt ulostulot paitsi Spiderissä edessä ei ole
CNC ohjauspalat
Mitään muuta ei ole vaihdettu. Muuten täysin sarjasta tehty auto.
-
Oma XB8 pakasta vedettynä 3320 ja inaus päälle. Lipoly akuilla menis nätisti alle 3300. Eiköhän jossain vaiheessa tarvii nähdä vaivaa ja saada tosta 50-100gr vielä pois. Kevyempi kori olis pop, Hyperin oli puntarissa joku 20-30gr kevyempi :)
Ei sikäli että ajossa sitä eroa varmaan huomais, mutta yritystä pitää olla. :wink:
BTW. eikös toi Akin ollu karvan yli 3100?
-
Komea on Niko, etkös sä tolla ajnut ne Hollannin sisäkisat? Erityismaininta tuosta vihreästä CMB:n kannesta, makee ja erilainen 8)
Hount, niin just, ei se paino kauheesti varmaan, kunhan rotaatiomassa on vähäsen diffeissä, akseleissa jne. niin auttaa (itsellä ei). Painohan vaan tarkoittaa että renkaat puree tiehen paremmin 8) eikä pysähdy kun on päässyt vauhtiin..
läpinäkyvä kori on kevyt :lol:
-
Sama auto ku ajoin Hollannissa. Kansi on waaanhasta CMB:n ratamoottorista.
Niin joo sitten mulla on autossa keski- ja takadiffissä HoBaon uudet kevenetyt rattaat ja alumiiniset ristiakselit.
Tais olla Akin auto jotain 3100 mut enivei. Kevyt on.
-
CMB EVO 2 moottorisarjan korvasi CMB RS 21 moottorisarja.
Jeh, no simmonen sitte... näköjään 1 olis jäljellä, mut mut... mietintämyssy.
Kuvia mun autosta:
http://www.sanderssona.com/omat/niko-h7/
Kuvia kun kattos järjestyksessä, niin ennen kuin kori sai maalin pintaan näytti kun olisin katsonut omaa autoani, ei paljoa eroa. (eriväriset pyörän cnc-mutterit, ohjaus-servon vivusto kulkee itselläni sisäpuolella yms. pientä)
Tuommoinen 87313L olis makkia. (Long chassis CNC 4mm) Taitaa jäädä siinä kuitenkin e/gramma aika pieneksi.
- Hount
-
Suurempi hyöty siinä pohjalevyssä on se että se on vähän pidempi. Minusta parempi röykkyisella radalla, eli useimmilla radoilla.
-
Kisakauden 2005 pidempi pohjalevyinen Hobao on käynyt puntarissa. Sai aika hobaomaiset lukemat. Kokonaispaino 3588 g, josta renkaiden osuus 486 g (crime fighterit), akku 138 g, koppa 74 g. Renkaaton auto siis 3102 g. Näillä eväillä kauteen.
-
Tuukka: mitkä vanteet sulla on tossa painossa?
-
Kysyn nyt suoraan, että onko tällä painolla krossissa mitään väliä?
Muta ja hiekka menee joka koloon autossa ja näin ollen lisää painoa jo ekassa mutkassa. Saatika sitten että auto olisi kovin tasapainoinen?
Jos renkaat vetävät sisälleen vettä insertit painavat kuin synti?
Tietysti parilla ekalla kierroksella se 500 grammaa tai jopa 300 grammaa voi jotain vaikuttaa. Mutta tuskin sitten kun autossa on kilo hiekkaa tai kenties mutaa.
Suomen radoilla kuitenkin muta on aika yleistä(!?)
Mutta jos joku voi sanoa että onko painolla väliä niin on ystävällinen ja sen nyt vaikka "todistaa". :mrgreen:
Touringissa ja muissa missä ei likaa oikeastaa ole on painolla sitten tiestysti väliä.
Ja jos tähän jossain on tässäkin topicissa vastaus niin kertoisiko millä sivulla jne. :D
-
Kyllä sen huomaa, jos laihduttaa autoa selvästi satoja grammoja. Sitä paitsi ei kaikki kisat ole mutapainia. Viime kesä oli poikkeus. Mutakelillä on yks ja sama mitä se auto painaa puhtaana.
-
Itsekin voisin kuvitella että tasapaino on tärkeä; jos kaikki paino on moottorin kohdalla (sitähän on vaikea laihduttaa) niin ei sekään varmaan ole hyvä juttu.. mitä tasaisemmin paino jakautuu ympäri autoa, sen parempi, luulisin. Kevyempi auto kyllä varmaan kestää paremmin koska osat ei joudu niin kovien G-voimien rasittamiksi kuten mm. alastuloissa.
-
Luulen, että vanteet ovat Prolinen.
Harrastuksen yksi osa on rakentaa autosta mahdollisimman hyvä ja siinä paino on tietysti pahasta. Tässä vain pitäisi kokonaismassa sijasta kertoilla massan sijaintia, mutta kuka nyt sellaista osaa, voi ja jaksaa analysoida.
Tässä vaikka kysymys pohdittavaksi. Otatko mieluummin autoon lisää painoa 50 g moottorin jäähdytysripoihin vai 100 g pohjalevyyn? Mutuna itse ottaisin pohjalevyyn isomman massan.
-
tottakai pohjalevyyn, se tulee alas ekana ja painopiste alhaalla 8)
-
Menkää ajamaan :-)
-
Itseasiassa ei se ole "Tottakai pohjalevyyn". Pari mugenin tiimikuskia jenkeissä nosti pannua pari milliä (tavallaan sama kuin lisäisi painoa jäähdytysripoihin) ja sai auton kääntymään paremmin koska auto kallisteli herkemmin
-
Mielenkiintoista. Keskustellaan sitten kauden kuluessa lisää kun on käytännön kokemustakin taas.
-
50grammaa lähti kun vaihdoin:
Alupallot
Alumiiniset jarrukammet
Alu-Servosavertolpat
Alutapit diffeihin.
Silti painoa on 3090grammaa ilman renkaita. Tuo riittää mulle, se kestävyys ajaa keveyden edelle. (ehkä rotaatiomassaa vois keventää jyrsityillä diffien ulostuloilla, joskus)
- Hount
-
paino ilman renkaita ei kerro mitään.
-
koska kukaan muu ei punnitse autoa ilman renkaita. Ajokunnossa pitää punnita
-
Rengaskierroksen valinnalla voi säästää jopa 150g painossa, mutta renkaiden ykköstehtävä taitaa painon kustannuksella olla omaan ajotapaan sopiva pito, eikö?
-
koska kukaan muu ei punnitse autoa ilman renkaita. Ajokunnossa pitää punnita
No onko se parempi että kerron painon jokaisella rengassarjalla? Kuitenkin joku haluaa verrata painoa omaansa, niin hän ei varmaankaan halua arvailla että onkohan Hountilla ollut paljonkin vettä inserteissä, mimmoisetkohan vanteet hountilla on ollut, kun kuitenkin renkaita vaihdetaan ihan tuosta vaan, ja rengassarjojen paino vaihtelee jopa 150g saatika sitten kun toinen on imenyt vielä vettä ja kuraa sisäänsä.
Tiedän ettei kukaan punnitse autoaan muuta kuin ajokunnossa, mutta minäpäs punnitsen ilman renkaita, koska renkaiden paino vaihtelee kuun asennon ja aurinkopilkkujen mukaan. Eikä minulla ole tällä hetkellä kuin ajettuja renkaita jotka ovat täynnä moskaa. Niiden painot löytää kuitenkin tästä samasta treadista hieman ylempää.
Ajamattomilla Crime Fightereilla sekä Hobaon uusilla vanteilla painoa oli ajovalmiina tasan 3600grammaa.
- Hount
-
Renkaathan valitaan jonkun AIVAN muun perusteella kun painon, mutta jos jotain kiinnostaa niin tuli vähän punnittua kamoja. :) Kaikki painot ovat per kierros. Järjestyksessä painavimmasta kevyempään.
Renkaat
Medial Pro Vega 302g
Proline Crime fighter 274g
Medial Pro Easy 252g
Medial Pro Turbo 236g
Medial Pro Adherish 218g
Medial Pro Raptor II 210g
Medial Pro Woops 208g
Medial Pro Pulsar 192g
Suurin ero siis 110g.
Vanteet
Medial Pro levyvanne 172g
Hot Bodies levyvanne 162g
Medial Pro puolavanne 144g
Insertit
Medial Pro hard 38g
Proline 26g
Medial Pro medium 24g
Medial Pro soft 21g
Inserttien painosta pystyy keiken järjen mukaan päättelemään aika hyvin tiheyden.
Olis mielenkiintoista tietää Prolinen levyvanteiden paino. Taitaa olla lähellä 200g? Samoin Prolinen Knuckelsien, crimet on jo noin painavat vaikkei "kulutuskumia" ole juurikaan, rakenne on vaan tukeva. Yli 400g menee aika varmasti?
Pyörivää massaa renkaat kun on, niin selkeesti huomaa eron kiihtyvyydessä kun vaihtaa tuollaisiin tyyliin *isältä pojalle* kumeihin, esim. vega tai knuckels.
-
Ihan pakko laittaa tänne norsun paino ulvilassa 2.7 Eli hobao paino 3860g. Saas nähä jaksaako tota laihduttaa vai pitäiskös vaan yrittää opetella ajamaan. Jos ei laihdututa tota ni voi ainakin aina syyttää autoa siitä ettei pärjää.
-
Reiskan paino oli 3500.
Joka erän jälkeen oli tullu vähintään 50 grammaa lisää painoa.
-
Kyosho erän jälkeen 3374 grammaa tai jotain sinne päin :)
-
Kyosho erän jälkeen 3374 grammaa tai jotain sinne päin :)
Unohdit sitten mainita miksi autosi oli noin kevyt... :wink: Ihan vakio Kyosho ei oo noin kevyt.
-
Kyosho erän jälkeen 3374 grammaa tai jotain sinne päin :)
Unohdit sitten mainita miksi autosi oli noin kevyt... :wink: Ihan vakio Kyosho ei oo noin kevyt.
Sen saa jokainen itse ottaa selville =)
-
Joo, sillä mäkään en sitä maininnu mistä se keveys johtu sun kohdalla.
Kelpais kyllä mullekki. Ei vaan taida reiskaan saada.
-
Heh. Joo! Tais olla kisan kevein? Ehkä ehkä... :roll:
-
On todella kevyt. Ihmeen hyvin oot saanu laihdutettua. Titaaniruuvit, carbon fiber sivusuojat, Fioronia, mitä muuta? Triplakin painaa jotain 3600gr ajokunnossa ja hieman pienempikin.
-
:wink:
Ei muuta ku lavankoon ajelemaan niin näet tuon ihmeellisyyden.
-
Siellähän sitä ja Jartsan on auto on ainakin mulle tuttu, tosin en vielä ulkonäön perusteella keksi keveyttä.
-
Keksit heti kun sen nyt näät, ellei säästele kisoja varten.
-
No, laitan teille ihan lohdutukseksi Losini painon ilman renkaita ja vanteita. Painoa peräti 4210g...
-
Keksit heti kun sen nyt näät, ellei säästele kisoja varten.
En säästele, ei jaksa ruuvailla :)
-
Viitsisikö joku punnita pelkän ajoakun painon? Omat on sellaisia itsetehtyjä. Aiemmin tässä aiheessa olen laittanut oman akun painon. Mutta kiinnostaa onko säästettävissä paljonkin painoa.
-
Mun mielestä jos haluaa vertailla painoja, niin ainut järkevä tapa on mitata ajokuntoisen auton paino ilman renkaita ja sitten rengassarjan paino erikseen.
Näin itselläni:
Auto: 3150g (HoBao)
Renkaat: 505g (Medial-levyt - GRP-Jollyt - GRP-valetut oranssit insertit)
Tohon kun lisää auton mukana kulkevan hiekan niin painoa oli Ulvilassa erän jälkeen 3770grammaa, ja silti jaksoi aina hypätä nelosista 3 ensimäistä yhdellä, kunhan ei koukannut sieltä pehmeältä puolelta tai piilottanut autoa siihen monttuun.
Tuukka, omat akkuni painaa HoBaon akkutelineen kanssa 113 grammaa. Tuommoisia 2/3AA pötkylöitä ovat, mitälie 1100mhA nimhejä lie.
Mutta kuten tässä topicissa on monasti sanottu, painolla ei ole mitään väliä kunhan se pysyy inhimillisyyden rajoissa. Bensaan kulutetut eurot laskee kierrosaikoja paaaljon enemmän kuin tuninki.
- Hount
-
Bensaan kulutetut eurot laskee kierrosaikoja paaaljon enemmän kuin tuninki.
Naulakantaan, osu ja uppos, asiaa ei voisi paremmin ilmaista :)
-
carson painoi täydellä tankilla ulvilassa ajon jälkeen 3732gr
ei siis paha :mrgreen:
-
Minun MUGEN mbx 4 oli karvan yli 3400gr.
Jerzi
-
Mun auto (Cen ST2) painaa tasan 2 kg ilman renkaita ja renkaat painaa 350g
-
Ulvilan katsastuksessa 777 painoi ~3550g...
Sittempä tuli eräs hopamies (5 viestiä ^) ja halusi punnita autot ilman renkaita ja vastarinakkua, tuolloin autolle kertyi painoa hitusen vajaa 3kg.
Näillä siis mennään :roll:
-
Mun MP7.5 painoi Ulvilan katsastuksessa muistaakseni 3570g
-
paljon uus HYPER 8 painaa? ketään ei kyl varmaan tiedä..
-
Mun LST painaa noin 4kg ilman renkaita ja vakio renkaat noin 2kg :shock:
-
revo painaa kuivana 4,5kg
-
Hyper 8 Pro alle 3400 g riippuen vähän mitkä diffit autossa.
Hyper 7 DTQ Pro 3470 g laatikosta suoraan rakennettuna.
Molemmat painot siis tankki tyhjänä ajovalmiina.
-
minun kyosho 777 painoi 3465g eli ihan sopivasti enkä edes yritä laihduttaa sitä koska toimii hyvin :wink:
-
tänään paino 777 Lavangossa 6600gr ja toimi hyvin :mrgreen:
hyppäskin niin hitosti ja kura lensi
-
Miksi noin paljon paino :shock: .
-
Miksi noin paljon paino :shock: .
Rata-ainesta hieman autossa kelistä johtuen :)
-
:mrgreen: No ei ihme säästä johtuen :lol: .