RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: zhoop - 25.05.04 - klo: 13.52

Otsikko: Moottorin kunnossa pitäminen.
Kirjoitti: zhoop - 25.05.04 - klo: 13.52
Elikkä kun minä olen pihasudittelija ja minulla ei ole käytössö kollektorisorvia millä saisin parhan sorvaus tuloksen?
Olen pari kertaa porakoneella kokeillut sorvata mutta olen pettynyt tulokseen joten osisiko mitään muuta keinoa. Tiedän kyllä että olemassa on semmosia Comm Stickejä. Mutta saako niillä paremman sorvaus tuloksen kuin porakoneella?
Otsikko: Moottorin kunnossa pitäminen.
Kirjoitti: copter - 25.05.04 - klo: 14.21
Comm Stick on tarkoitettu kollektorin, hiilien ja hiilikanavien puhdistamiseen. Ei siis mitenkään sovellu sorvaamiseen eikä näin ollen korvaa myöskään sorvia millään tapaa.
Otsikko: Moottorin kunnossa pitäminen.
Kirjoitti: 2 fast 4 u - 25.05.04 - klo: 15.22
Se comm stick kai vaan hioo kollektoria? Itse en menisi porakoneella "sorvaamaan", ole mielummin sorvaamatta.
Otsikko: Moottorin kunnossa pitäminen.
Kirjoitti: TTKoo - 25.05.04 - klo: 20.49
Uskoisin pienellä vaivannäöllä löytyvän sorvaajan.
Jollei ilmaiseksi, niin varmaan kohtuuhinnalla joka tapauksessa.

Kun en tiedä asuinpaikkaasi, niin tarkempaakaan "osoitetta" en osaa antaa.
Otsikko: Moottorin kunnossa pitäminen.
Kirjoitti: solar4 - 25.05.04 - klo: 23.17
Viitisen vuotta olen harrastanut, mutta en comm stickiä ole koskaan omistanut. Miksi? Pyyhekumilla saa aika hyvää jälkeä kollektorin _puhdistuksen_ kannalta. Stick on nimenomaan puhdistukseen.

Nykyisin en jaksa millään pyyhekumilla tahkoa, jos kollektori ei näytä hyvältä puhdistuksen jälkeen niin ei kun sorvattavaksi jollekulle.

Kannattaa moottoria puhdistaessa muistaa puhdistaa myös hiilet, tippa cleaneria vanupuikkoon saa hiilet paljon parempaan kuntoon.

Ja se sorvaaminen.. Faija joskus vuosia sitten teki kellosepän hommia. Siltä jäi perinnöksi kellosepän sorvi, jolla taannoin koitin ankkuria sorvata. Kyseinen sorvi ei ole leikkaavalla päällä varustettu, joten sorvaaminen tapahtuu eräänsortin viiloilla. Lopputulos oli ihan kohtalainen, mutta silti aika kaukana varsinaisen kollektorisorvin lopputuloksesta.
Olen siis samaa mieltä TTKoon kanssa, ei kannata leikkiä kalliin ankkurin kustannuksella vaan suosiolla lähettää sen jollekkin sorvattavaksi.

Pihasudittelijan kannataa muistaa myös hiilien merkitys. Itse olen jo pari vuotta käyttänyt tasan yhtä tyyppiä, GM:n Racing hiili. Hiili kuluu kohtalaisen hitaasti, ei pala helposti ja verrattuna erilaisiin Universal ja Longlife -hiiliin kollektorin sorvaustarve on paljon vähäisempi. Ja tehoa on varsin mukavasti. Suosittelen kokeilemaan ko. hiiltä. Ainakin Pisteellä ja Hobbylinnalla pitäisi hyllystä mokomaa löytyä.
Otsikko: Moottorin kunnossa pitäminen.
Kirjoitti: 2 fast 4 u - 26.05.04 - klo: 09.33
solar4:Kannattaa moottoria puhdistaessa muistaa puhdistaa myös hiilet, tippa cleaneria vanupuikkoon saa hiilet paljon parempaan kuntoon.


Niitä hiiliä en menisi puhdistamaan cleanerillä vaan vaikka sillä comm stickillä. Syy miksi ei kannata puhdistaa cleanerillä hiiliä on että hiilet pehmenee ja kohta rupee mureneen (kokemusta löytyy).
Otsikko: Moottorin kunnossa pitäminen.
Kirjoitti: VesaK - 26.05.04 - klo: 20.25
Ei porakoneella "sorvaaminen" ihan huuhaa-juttu ole. Jos sen tekee hyvin, jälki on parempi kuin kollektorisorvilla. Olen kokeillut, ja käyttäisin sitä, ellei sorvia olisi.

Suunnilleen näin se meni:

1. Suojalasit silmille!

2. Kiinnitä ankkuri akselistaan porakoneen istukkaan. Tässä on varottava, ettei vahingoita ankkuriakselin laakeripintoja. Kokeile, pyöriikö ankkuri ehdottoman keskeisesti. Ellei pyöri, ei kannata jatkaa.

3. Porakone kiinni jalustaan tai varovasti esim. ruuvipenkkiin. Hätätilanteessa vakaakätinen kaveri pitää porakonetta käsissään.

4. Leikkaa hienosta hiomapaperista (ei alle 200-karkeus) liuska, joka on noin 4-6cm pitkä ja vähän kapeampi kuin kollektorin leveys.

5. Laita porakone pyörimään rauhallisella nopeudella, "osakaasulla".

6. Ota hiomapaperiliuska molempien käsien peukalon ja etusormen väliin ja pidä sitä kevyesti pingotettuna.

7. Aseta suoraksi pingotettu hiomapaperiliuska kevyesti pyörivää kollektoria vasten - ehdottomasti suorassa! Kevyen kosketuksen jälkeen vedä hiomapaperi irti kollektorista ja tarkastele tulosta.

8. Toista, kunnes kollektorin pinta on puhdas ja kiiltävä.

Jos teit "sorvauksen" hyvin, hämmästyt lopputuloksesta.

9. Ota suojalasit päästäsi.

10. Puhdista puutikulla (esim. hammastikku) kollektroliuskojen kolme pientä rakoa. Sinne ei saa jäädä kuparipölyä.

11. Laita tipat öljyä ankkurin akseleiden laakeripintoihin ja kokoa ja asenna moottori.

12. Hanaa.
Otsikko: Moottorin kunnossa pitäminen.
Kirjoitti: topemu - 27.05.04 - klo: 10.50
Ilman sorvia olevana kokeilin tänään tuota porakonehiontaa pylväsporakoneessa 600 ja 800 hiomapapereilla. Ensiksi 600 kollektorin pinta puhtaaksi ja sitten vielä 800 pieni kiillotus. Mielestäni tulos oli varsin hyvä. Tietenkään en voi olla täysin varma kun en ehtinyt vielä sisäänajaa ja testata moottoreita. Mutta tänään iltapäivällä lähden kokeilemaan...
Otsikko: Moottorin kunnossa pitäminen.
Kirjoitti: Speeder - 27.05.04 - klo: 17.05
OT: Onkohan nosram vision 19t moottori hyvä?
Ostettiin juuri sellainen mutta olen vielä isän työpaikalla niin en ole vielä päässyt kokeilemaan. Moottorissa ei mielestäni tullut edes ohjeita mukana. Eli mitäköhän mun pitää eka tehdä et pääsen ajaa? Juottaa ei tarvi sen verran katsoin siinä on semmoset jutut...
Otsikko: Moottorin kunnossa pitäminen.
Kirjoitti: Sami L - 27.05.04 - klo: 18.05
Ajaa se sisään. Tästä asiasta on käyty keskustelua jossain muussakin topicissa. Ellei sille peräti omaa topicciaan olisi.
Koitappas hakua!
Otsikko: Moottorin kunnossa pitäminen.
Kirjoitti: aneboy - 27.05.04 - klo: 19.03
monta akullista pitää sisäänajaa sähkömottia...?
Otsikko: Moottorin kunnossa pitäminen.
Kirjoitti: Sami L - 27.05.04 - klo: 19.13
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=6875

Tuo löytyi ekalta sivulta, kuten aikaisemmin totesin haku kunniaan.