RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: esa67 - 02.06.04 - klo: 17.25

Otsikko: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: esa67 - 02.06.04 - klo: 17.25
Haluaisin tietää millaisia varmennuksia teillä on krossareissa esim.akun jännitteen tippumisen varalle.
Otsikko: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: fiesta6 - 02.06.04 - klo: 17.27
Ei mitään, mutta silloin aina sattuu ja tapahtuu  :wink:
joku jousihan olisi hyvä olla kaasuservolle..
Otsikko: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: MarkusH - 02.06.04 - klo: 18.40
Miksi kasuservo jousta kaipaa. Ei se yli 1000 euron pamaus kumminkaan ole.
Otsikko: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Jartsa - 02.06.04 - klo: 18.42
Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"Miksi kasuservo jousta kaipaa. Ei se yli 1000 euron pamaus kumminkaan ole.
On se eurokin rahaa  :)
Otsikko: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: l150040 - 02.06.04 - klo: 21.50
Itse olen käyttänyt sitä jousta kaasuservossa. Olen myös vakavasti miettinyt ihan oikeata fail-safe-unittia, mutta ainakaan vielä en ole sitä hankkinut. Kerta riitti minulle ennen kuin laitoin sen jousen. Kyllä sitä melkoisen pahaa jälkeä voi syntyä kun riittävän suorituskykyinen auto karkaa täysin hallitsemattomasti. Luonnollisestikin kaasukin hirttää aina täysille. Tämän tapauksen jälkeen olen yllättäen poistanut vikaherkän virtakytkimen ja kiinnittänyt vastarinakun pomminvarmasti. Akusta ei ole paljoa hyötyä kun se on radalla ja auto jatkaa matkaa.

MarkusH: kyllä se pamaus voi olla hyvinkin sen 1000 Euron arvoinen tai jopa enemmänkin. Tuskin siihen RC-autoon tulee näin suuret vauriot, mutta voihan se osua karatessaan myös johonkin kalliseenkin. Tiedän tapauksen, jossa monsteri on karannut tuliterän Ferrarin kylkeen. Tämän sai jopa videoitua yksi kaverini työskennellessään Japanissa. Tällöin tuo 1000 Euroa tuskin riitti edes käsirahaksi.  :cry:

Eli kaikkensa kannattaa tehdä, jotta auto pysyy edes jotenkin hanskassa. Lisäksi harvoin karkaamisesta selviää halvemmalla kuin Fail-Safe-Unit tai jousi maksaisi.
Otsikko: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: solar4 - 02.06.04 - klo: 22.23
Itsellä on toi Ofnan failsafe, kerran karkasi auto ja päätyi nätisti ~puolen metrin päähän isosta kivestä. Onneksi motti oli vielä niin huonosti säädetty että tukehtui täyskaasulla.

Sille joka sanoo että "kyllähän sen huomaa kun servot hidastuu", itselleni on Sanyon kennoista tehdyn vastariakun kanssa käynyt kahdesti niin että olen vain ihmetellyt miksi auto pysähtyi. Molemmilla kerroilla huomasin että failsafe on tuupannut jarrun päälle ja ohjaus hädintuskin toimii. Eli akun purkukäyrästä riippuen joissain tapauksissa varsin hyväkin olla olemassa. Toisella vastariakulla, johon testiperiaattella ostin halvat Texcuksen kennot, purkukäyrä on niin kumilanka että ohjaus hidastuu ja hidastuu ja..

Jousi olisi ihan hyvä ajatus siltä varalta että virrat katkeaa, mutta tällä hetkellä luotan laadukkaisiin liittimiin. Akun virrat on radioboksin ulkopuolisella Deanssin Micro-liittimellä, joka on kyllä viimeinen kohta mikä törmäyksessä irtoaa.
Otsikko: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Judenza - 02.06.04 - klo: 23.09
Mulle tulossa ens viikolla Savage 25 ja tilasin samalla ofnan fail safe unitin, toimiiks toi lähes 100% varmuudella karkaustilanteessa? Ja sen jousen vois varmaanki laittaa varmuuden vuoks kaasu/jarru servolle?
Otsikko: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: solar4 - 02.06.04 - klo: 23.51
Lainaus käyttäjältä: "Judenza"Mulle tulossa ens viikolla Savage 25 ja tilasin samalla ofnan fail safe unitin, toimiiks toi lähes 100% varmuudella karkaustilanteessa? Ja sen jousen vois varmaanki laittaa varmuuden vuoks kaasu/jarru servolle?

Ei toimi 100% varmuudella. Toimii vain jos servo saa sähköä.

Eli jos servon- tai akun liitin irtoaa vastarista tai jommankumman johto katkeaa niin auto ei pysähdy.

Käytännössä Ofnan Fail Safe pelastaa vain lähettimen sammuessa, jonkun toisen häiritessä taajuutta tai vastaanottimen akun heiketessä.
Otsikko: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: rala.p - 03.06.04 - klo: 01.22
Mitä muita fail safeja on kuin tuo ofnan ja tuo siis pelastaa myös silloin kun akku rupeaa loppumaan?
Otsikko: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Mika R - 03.06.04 - klo: 02.20
Jos käytät patterikoteloa laita teippiä ympärille.

Sähkökatkaisija kannattaa polttisautoissa poistaa.

Kaasarin palauttimena porukka käyttää O-regasta, kuminauhaa tai vahvaa jousta (esim takapuhalteisen käyrän kiinnitysjousi).

Fail-safe on hyvä lisä, siltä varalta että lähettimestä katoaa signaali/se sekoittuu toiseen kanavaan tai vastarista irtoaa kide (täysin mahdollista).

Fail-safe ei käsittääkseni auta jos toinen tyyppi tulee samalle taajuudelle nyky RC laitteissa. Dual Rate -lähetin+vastari auttaa tähän.

Uusissa R/C systeemeissä (vasta tulossa) on "avain" jolla signaali koodataan, vähän niin kuin netissä ettei paketit sekoitu.

t.Mika
Otsikko: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: l150040 - 03.06.04 - klo: 08.21
Lainaus käyttäjältä: "Mika Matilainen"Mä huomasin että se jousi vähentää servon liikerataa/ servo ei jaksa vetää kaasua täysille.

Mutta jos sulla on ofnan Failsafekin tulossa,niin en usko että tarvii enään jousta.

No onkos sitä tullut käytettyä liian jäykkää jousta tai liian voimatonta servoa. Itsellä en ole havainnut mitään muutosta servon käyttäytymiseen. Kannattaa huomata lisäksi se, että mitä pitempi se jousi on sitä tasaisemmin se vetää sitä luistia takaisin. Eli hyvä jousi on sopivan jäykkyinen ja ainakin 5 cm pitkä. Jousen voi kiinnittää esim. servon varteen ja koneen runkoon (kaasulinkin rinnalle), jolloin yleensä tulee matkaa riittävästi. Tässä servon varteen kiinnityksellä on sekin hyvä puoli, että sopivalla jousella, vahvalla servolla ja riittävällä matkalla saa vedettyä ongelmatilanteessa jarruakin jonkunverran päälle.

Failsafe ei pelasta tilanteessa, jossa sähköt häviää. Eli kannattaa edelleen käyttää sitä jousta.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: make xd - 19.08.09 - klo: 19.40
Kertokaas viisaammat, että onko toi mun Ofnan FailSafe säädetty oikein kun lähettimestä ottaa virrat pois niin FailSafe vetää jarrun päälle eli siihen mihin sen olin laittavinani.

Eihän tota FailSafen toimivuutta voi oikein muuten testata?
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Stail - 19.08.09 - klo: 19.45
On oikein. Jarru pitää mennä päälle.

Tarpeeksi tyhjä akku autossa pitäisi vetää myös jarrun päälle.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: juhku1 - 19.08.09 - klo: 19.55
Lainaus käyttäjältä: l150040 - 02.06.04 - klo: 21.50
Tiedän tapauksen, jossa monsteri on karannut tuliterän Ferrarin kylkeen. Tämän sai jopa videoitua yksi kaverini työskennellessään Japanissa. Tällöin tuo 1000 Euroa tuskin riitti edes käsirahaksi.  :cry:

Olisko sulla linkkiä videoon?

Itse käytän failsafea, jos tulee joku häiriö, yhteys katkeaa ym...
Ja myös kuminauhaa kaasarin kohdalla, jos johdot katkeavat, akku irtoaa ym...
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: speedo - 19.08.09 - klo: 19.58
Kuminauha on ihan riittävä servolta kaasarille, mutta jousi on varmempi.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: peitsamo - 19.08.09 - klo: 21.28
Lainaus käyttäjältä: speedo - 19.08.09 - klo: 19.58
Kuminauha on ihan riittävä servolta kaasarille, mutta jousi on varmempi.

Kuminauha on todellakin hyvä, mutta ei sitä servoon kiinnitetä, vaan kaasarin luistin "napukan" ja kaasutimen kurkun välille, että luisti menee kiinni, jos sähköt loppuu.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: make xd - 19.08.09 - klo: 22.12
Lainaus käyttäjältä: Stail - 19.08.09 - klo: 19.45
On oikein. Jarru pitää mennä päälle.

Tarpeeksi tyhjä akku autossa pitäisi vetää myös jarrun päälle.

Ja FailSafe ei auta siihen jos auton päästä sammuu sähköt? Koska eihän FailSafella oo sillon mitään virtaa millä se vois kääntää sen jarrun päälle?
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Stail - 19.08.09 - klo: 22.27
En sanonut että katkeaa.
Jos akku liian tyhjä niin mielestäni fail safe menee päälle.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: make xd - 19.08.09 - klo: 22.53
Lainaus käyttäjältä: Stail - 19.08.09 - klo: 22.27
En sanonut että katkeaa.
Jos akku liian tyhjä niin mielestäni fail safe menee päälle.

Meenasin niinkun, että jos esim. jossain törmäyksessä menee virtakytkin off-asentoon niin sillonhan FailSafe ei auta mitään?
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Stail - 19.08.09 - klo: 23.43
Lainaus käyttäjältä: make xd - 19.08.09 - klo: 22.53
Lainaus käyttäjältä: Stail - 19.08.09 - klo: 22.27
En sanonut että katkeaa.
Jos akku liian tyhjä niin mielestäni fail safe menee päälle.

Meenasin niinkun, että jos esim. jossain törmäyksessä menee virtakytkin off-asentoon niin sillonhan FailSafe ei auta mitään?

ei auta
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: rcaa - 20.08.09 - klo: 03.39
sopiva jousi tarkotukseen...!
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: jerzirccar1 - 20.08.09 - klo: 07.44
Lainaus käyttäjältä: make xd - 19.08.09 - klo: 22.53
Lainaus käyttäjältä: Stail - 19.08.09 - klo: 22.27
En sanonut että katkeaa.
Jos akku liian tyhjä niin mielestäni fail safe menee päälle.

Meenasin niinkun, että jos esim. jossain törmäyksessä menee virtakytkin off-asentoon niin sillonhan FailSafe ei auta mitään?

Ota nyt se on/off kytkin pois ja äkkiä. Liittimet toimii kytkimenä.
Jerzi
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: speedo - 20.08.09 - klo: 10.14
Täytyykin muuttaa.kiitos
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Henko - 20.08.09 - klo: 11.15
Testasin eilen autoa jokusen vuoden tauon jälkeen, ja kerkesin miltei ajaa tankin tyhjäksi. En osaa sanoa, missä vika oli, mutta ajoin vain pienen lätäkön yli, kun ohjaus hävisi vähän ajan päästä. Radiot on Spektrumin joku perusmalli, missä on sisäänrakennettu failsafe. En oo vielä varma, oliko kosteudella tekemistä asian kanssa, kun vastarikotelo ei ollut kastunut ollenkaan. Servot sen sijaan olivat, mutta niiden pitäisi olla ihan hyvin roiskesuojatut, vaikka ei mitään kalleinta hifiä ookaan. auto ei vain totellut, pyörät ei kääntyny mihinkään, kaasu liikkui päälle/pienemmälle jossain puolen kaasun tienoilla. Jos ei ois vähän kaartanut vasempaan, niin olisi varmaan törmännyt kentän toisessa päässä olevaan autoon. Onneksi pysähtyi puskaan.
Kotona tutkin tuota, latasin vähän aikaa akkua, ja ihan pari sekuntia kerrallaan se vain toimi. Kävi sitten mielessä, että johtuisiko tuo siitä, että vastarin akun jännitteen pudotessa riittävästi failsafe ei enää osaisikaan vetää jarrua päälle, vaan alkaisi sekoilemaan. Tuokin tuli mieleen vasta sitten, kun vaihdoin radion mukana tulleen extravastarin, käyttämättömän, paikoilleen, ja ohjelmoin failsafeasennon. Sen jälkeen ohjaus toimi hetken, mutta vastarin valo alkoi vilkkumaan, ja jarru meni päälle. En vain tiedä, että olisiko johtunu vastarin vaihdosta, vai mahdollisen kosteuden haihtumisesta servoista.
Ärsyttävä juttu, jos moista sattuisi noin pienestä kosteudesta, ja täytyisi alkaa silikoneja vetämään servoihin.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: *HOKE* - 20.08.09 - klo: 12.10
Luin alle puoleenväliin viestisi... silti jo huomasin että tuo on vain ominaisuus, eikä mitä ilmeisemmin liity mitenkään tuohon lätäkköön.

Spektrumin ominaisuus on että kun akusta rupeaa virta hyytymään niin kaasuservo alkaa tekemään pumppaavaa liikettä jossain asennossa... Ja ohjaus katoaa.
Tuntuu kuin autossa olisi kummallisia radiohäiriöitä jne.

Eli... Lataa vastariakku ja huomaat "vian" kadonneen.

Ja huom... feili ei toimi mikäli jännite laskee, tai virta katkeaa.
Se suojaa AINOASTAAN radiohäiriöiltä sillon kun vastaanottimessa on varmasti virtaa.
Eli jos sammutat esim ohjaimen niin feili kytkeytyy välittömästi päälle.

Tuo servojen sekoilu johtuu nimenomaan vain siitä että vastari ei saa enää tarpeeksi virtaa jolloin sekoilu alkaa.

Et kertonut että onko sulla vastariakku vai paristokotelo jossa patterit, tai akut.

Mutta siis... Sulla ei ole sähköissä mitään vikaa, usko pois.
Tuo on vain ominaisuus joka johtuu liian matalasta jännitteestä.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Tuukka - 20.08.09 - klo: 13.20
Kyllä Hoke (ja muut) Spektrumin fail safe toimii nimenomaan myös jännitteen laskiessa. Kaasu ja ohjaus menee ohjelmoituun tilaan jännitteen tippuessa tiettyyn tasoon. Ei tietysti toimi jos jännite katoaa äkisti kokonaan.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: *HOKE* - 20.08.09 - klo: 14.15
Vaikka jo vuosia olen tämän nytkytys ilmiön kanssa kikkaillut...
Ja tuon sai nimimerkki Sykerö myös kokea jyväskylän kisoissa.

Kun akku on lopussa, kaasu alkaa joissain tietyissä asennoissa nykiä edestakas... ohjaus saattaa kadota kokonaan jne.

Itsellä esimerkiksi jarruttaessa kaasuservo pumppasi edestakaisin...
Tämän näin tapahtuvan lavangossa vuosia sitten Elffin Kimilläkin...
Ja ties kuinka monella kaverilla.
Aina on porukka kuvitellut että jotain hajos... aina on kuultu "no mut ei akku oo tyhjä ku oon ladannu sen" jne.
Ja kun olen sanonut että usko nyt vaan... lataa vastariakku ja mene ajamaan niin joop... johan toimii taas.

Ja taas koskaan en saanut spektrumia menemään feilille jännitteen laskiessa.
En nimhi akuilla, enkä varsinkaan lipoilla.
Vaikka nimhin tosiaan vetäs niin loppuun että ohjaus mateli, tai ei toiminut käytännössä ollenkaan... ei feilille... ja tässä on aina nimenomaan kaasuservo pumppaillut itsestään edestakas kun on painanut jarrua tai ylipäätään kaasua johonkin asentoon.

Tässävaiheessa jännite on kyllä ollut niin alhaalla että tosissaan edes servot eivät enää jaksa kunnolla liikkua... eikä silti vieläkään ole feilille menny...
Mikä siis on tuo tietty taso missä pitäis feilin kytkeytyä???
Kunnon servoilla ainakaan sille tasolle ei näköjään pääse.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Tuukka - 20.08.09 - klo: 14.45
Onkohan kyseessä radio- tai spektrum tyyppikohtaisesta asiasta? Meidän Futaba 3pk niin Pro kuin Hrs spektrum moduleilla sekä NiMh että lipolla stoppaa ihan nätisti jännitteen tippumiseen! Digiservo Kopropo kaasussa (oli kunnes nyt vainaa) ja digi BLS futaba ohjauksessa.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: *HOKE* - 20.08.09 - klo: 17.58
Olen nähnyt tämän saman ilmiön kuin itselläni, spektrum modulilla ja futaba 3pk radiolla... ekalla spektrum setillä, pro setillä, hrs setillä jne.
Nättiä loppumista en itseasiassa ole nähnyt koskaan... Tarkemmin kun mietin niin en muuten tosiaan ikinä.

Tätä edestakaista pumppaamista sitävastoin olen kyllä nähnyt puolen tusinalla.

Niin ja siis... mikä se spektrumin tietty jännite on milloin se vetää feilin päälle???
äkkiseltään en ole mistään manuskastakaan tuota fiitseriä löytänyt... pitänee katsella tarkemmin.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Matti Räsänen - 20.08.09 - klo: 21.32
Lainaus käyttäjältä: l150040 - 02.06.04 - klo: 21.50
MarkusH: kyllä se pamaus voi olla hyvinkin sen 1000 Euron arvoinen tai jopa enemmänkin. Tuskin siihen RC-autoon tulee näin suuret vauriot, mutta voihan se osua karatessaan myös johonkin kalliseenkin. Tiedän tapauksen, jossa monsteri on karannut tuliterän Ferrarin kylkeen. Tämän sai jopa videoitua yksi kaverini työskennellessään Japanissa. Tällöin tuo 1000 Euroa tuskin riitti edes käsirahaksi.  :cry:

Eli kaikkensa kannattaa tehdä, jotta auto pysyy edes jotenkin hanskassa. Lisäksi harvoin karkaamisesta selviää halvemmalla kuin Fail-Safe-Unit tai jousi maksaisi.

Vielä suurempi syy käyttää failsafea on henkilövahinkojen riski. Kaksinkertainen failsafe pitäisi olla vakiona polttisvehkeissä, sähköinen sekä mekaanin FS.

Jos ajellessani uteliaat alkavat olla liian lähellä ajolinjoja, sanon että menkääpä kauemmas, ei sillä että auto särkyisi, vaan että katkennenneisiin varpaisiin on vaikeampaa saada varaosia...
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Henko - 20.08.09 - klo: 22.08
Kyllä mää uskon Hokea ihan suosiolla tosta pumppaamisliikkeestä, auto toimikin tänään ihan hyvin. Mulla on vanha akku, seissyt pari vuotta, enkä ladannut kovin montaa tuntia sitä. Kummastutti vain, kun latailin hetken toista akkua, ja vaihdoin vastarin, niin failsafe toimi. Ainakin olohuoneen lattialla. Virtaa oli latautunut sen verran vähän, että renkaat kääntyivät muutaman kerran, mutta sitten kun koski kaasuun ja renkaiden kääntöön, akku hyytyi heti, ja jarru meni päälle. Vastarissa vilkkui silloin vihreä ledi nopeaan. Eiköhän se aiemmin käytössä ollutkin vastari silti ehjä ole.
Saapa nähdä sitten, miten käy tositoiomissa seuraavan kerran, kun en ehdi vaihtaa/ladata akkua.
Edit: ennen vastarin vaihtoa olin tekevinäni huomion, että ohjaus toimi hetken kun laitto virrat päälle, mutta vastarin ledi ei vilkkunutkaan selkeästi, vaan ennemmin alkoi vilkahteli epäsäännöllisesti nopeaan tahtiin, ja ledin kirkkauskin himmeni. Ihan kuin se ei tunnistais ajoissa, että virta loppuu.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Sami L - 21.08.09 - klo: 14.34
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi35.photobucket.com%2Falbums%2Fd173%2FSamiLep%2FTurhakkeet%2FIMG_0658.jpg&hash=e8bd5dc211ac02c8e0700975b7a5d9a696c06f4e)
Otinpa tuollaisen kun nyt auto kerran tässä käsissä pyöri. Tämä on tosiaan halvin ja paras ratkaisu.

Tämän lisäksi Spektrumin failsafe on ohjelmoitu laittamaan kaasu neutraalille. Täysjarrulla jos unohtuu autoon virrat päälle, niin servo saattaapi polttaa itsensä rikki, eikä ole ajotilanteissa muutenkaan mukavaa jos auto tökkää kuin seinään. (lyhyt radiohäiriö kisassa tms.)
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Tuukka - 21.08.09 - klo: 15.50
Eipä Spektrum manuska väitä tosiaan mitään jännitealenema-stoppari olevan olemassa vain signaalin katoamisen. Mitenköhän sitten meidän auton käytös on selitettävissä? Tuskin se signaalin vastaanottokyky nyt ekana tippuu kun jännite alenee?

Lisähämmennystä ymmärrykseen myös se, että ohjaus toimii vaikka kaasu menee failsafe asentoon eli juuri niinkuin futaban oma vastari tekee jännitteen aletessa!

Yksi selitys voi olla KoPropo servon ohjelmoitavuus. Ei ole itsellä ohjelmointikonetta, mutta mitenköhän se on tehtaalla asetettu. Nyt voi olla niin, että joku raja-arvo ylittyy ja servo ohjautuu neutraaliksi.

Täytynee kokeilla nyt kun on erimerkkinen servo kaasussa, että mitä se tekee huonolla akulla.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Henko - 21.08.09 - klo: 17.48
Nyt lisäks kattelin Futaban S9351:n laatikossa lukee, että Ni-Cd use only. Mulla on se pyörille siis. Ja tietty Ni-Mh akku. Käyttöohjeessa taas lukee, että "1.when using a NICAD BATTERY (mitäs muutakaan siinä lukis, kun kannessakin lukee Ni-Cd only :tongue: ) following will occur".
"2. when using systems with failsafe function it has a higher CUT-OFF VOLTAGE SETTING which willa cause shorter operation time.
En tiä, voisko erityyppisillä akuilla ja servoilla olla ongelmia keskenään. Hassu ristiriita vain, että ensin sanotaan, että nicad only, myöhemmin sanotaan, että nicadeja käyttäessä...
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Ile__ - 21.08.09 - klo: 18.05
Tuo kuminauha toimii hyvin riskeillä huippuservoilla kuten Futaba 9452, mutta tänään testasin samanlaisella kuminauhalla joka jaksaa vetää 9452:sen neutraaliasentoon, niin se ei jaksaa liikuttaa köykäisempää Futaba 3050:stä... Tarvii useamman kuminauhan.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: sykero - 23.08.09 - klo: 14.59
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 20.08.09 - klo: 14.15
Vaikka jo vuosia olen tämän nytkytys ilmiön kanssa kikkaillut...
Ja tuon sai nimimerkki Sykerö myös kokea jyväskylän kisoissa.

Kun akku on lopussa, kaasu alkaa joissain tietyissä asennoissa nykiä edestakas... ohjaus saattaa kadota kokonaan jne.

Itsellä esimerkiksi jarruttaessa kaasuservo pumppasi edestakaisin...
Tämän näin tapahtuvan lavangossa vuosia sitten Elffin Kimilläkin...
Ja ties kuinka monella kaverilla.
Aina on porukka kuvitellut että jotain hajos... aina on kuultu "no mut ei akku oo tyhjä ku oon ladannu sen" jne.
Ja kun olen sanonut että usko nyt vaan... lataa vastariakku ja mene ajamaan niin joop... johan toimii taas.

Ja taas koskaan en saanut spektrumia menemään feilille jännitteen laskiessa.
En nimhi akuilla, enkä varsinkaan lipoilla.
Vaikka nimhin tosiaan vetäs niin loppuun että ohjaus mateli, tai ei toiminut käytännössä ollenkaan... ei feilille... ja tässä on aina nimenomaan kaasuservo pumppaillut itsestään edestakas kun on painanut jarrua tai ylipäätään kaasua johonkin asentoon.

Tässävaiheessa jännite on kyllä ollut niin alhaalla että tosissaan edes servot eivät enää jaksa kunnolla liikkua... eikä silti vieläkään ole feilille menny...
Mikä siis on tuo tietty taso missä pitäis feilin kytkeytyä???
Kunnon servoilla ainakaan sille tasolle ei näköjään pääse.


Yhdyn tähän sanwan vehkeilläkin. LiPo:ni oli saanu ilmeiesti riittävästi ulkoisia tällejä ja mukamas latautui täyteen (latas x tunnin) mutta tämän jälkeen ilmoitti, että circuit broken eli ei lopettanut normaalisti latinkiaan...

Ja jarrulla alkoi pumppaus. nyt ajoin Treellä samalla servoilla ihan onnistuneesti...
uudella agulla.

mutta toki taitaa olla vain 2,4 ominaisuuksia. kun ei ole aikasemmin tllut vastaan 27/40.

Huvittavaahan täs "hajonneessa" akussa oli se, että kyllä siel näytti jännitettäkin olevan ihan normaalisti joten käytös oli siinä määrin omituista.

Pitää vielä mittailla sitä kun jaksaa ihan mielenkiinnosta ...ellei joku nyt sit spesiifistä vastausta kerkee antamaan.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: cossie - 23.08.09 - klo: 18.56
itsellä on iso O-rengas ilman putsarin kaulalta servon vivulle. O-rengas sen verran jäykkä
ja joustamaton ettei toiminut pieni rengas kaulalta kaasu vivulle..  testasin tuon palautuksen
että kaasu pohjassa ja kytki virran pois autosta niin nätisti palauttaa ja vetää hieman jarruakin päälle, servona vakio futaban 3003s.

sit mull on tos nurkas yks tommonen bluebirdin servo niin en uskois kyl siinä toimivan kun ei ilman virtoja jaksa edes käsineen käännellä, vain isoilla pihdeillä (p....a) servo.. :grin:
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Henko - 24.08.09 - klo: 10.23
Mites muuten, jos servo hajoaa, eikö sieltä yleensä mee rattaat p*skaks? Voiko se helposti jäädä lukkoon, harmillisesti osakaasulle tjsp.?
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: matti1983 - 14.11.09 - klo: 09.12
Mistäs olette hankkinut noita kaasun palautus jousia? kun tuossa uudessa mosassa jonka hankin ei näköjään ole sellaista ollenkaan :sad: ja se kaiketi oli hyvä olla :grin:
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Ile__ - 14.11.09 - klo: 10.31
Niitähän lojuu sielä sun täälä. Jos sulla ei oikeasti ole kuminauhoja, niin käy ostaan esim. Tiimarista tai mistä tahansa kaupasta...
Se kuminauha on parempi kuin esim. joissain rtr-autoissa oleva jousi...
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: matti1983 - 14.11.09 - klo: 10.59
Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 14.11.09 - klo: 10.31
Niitähän lojuu sielä sun täälä. Jos sulla ei oikeasti ole kuminauhoja, niin käy ostaan esim. Tiimarista tai mistä tahansa kaupasta...
Se kuminauha on parempi kuin esim. joissain rtr-autoissa oleva jousi...

En oikein uskalla luottaa kuminauha patenttiin.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: -Juho- - 14.11.09 - klo: 13.18
Mulla on ollut vhs-nauhurin vetohihnoja palautuskuminauhana, on muuten jämäkkä :afro:
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: juhku1 - 14.11.09 - klo: 18.15
Mulla on 5 kuminauhaa ( :grin: ) + jousi + failsafe.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: nestori - 14.11.09 - klo: 18.39
Ei ainakaan karkaa :grin: Mulla on pelkkä kuminauha.
Otsikko: Vs: Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?
Kirjoitti: Antti M - 14.11.09 - klo: 19.42
Lainaus käyttäjältä: juhku1 - 14.11.09 - klo: 18.15
Mulla on 5 kuminauhaa ( :grin: ) + jousi + failsafe.
Tohonhan tarvii 20 kiloo vääntävän servon jos haluaa saada kierroksii koneesee  :lol:

-Antti