Moikka!
Minulla on autossa Kyoshon GX15CRG moottori, ja tarvitsisin siihen vähän paremman kytkimen. Towerilta löytyisi valmis setti, mutta siinä mainitaan vain GS15 moottori. Miten on, saako käymään tuohon minun mottiin?
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&W=000567220&I=LXEZV6&P=K
Kiitos avusta jo etukäteen!!
Todennäköisesti käy, voin kyllä kokeilla pienempään GX-12 moottoriin heti kun vain saan kyseisen kytkimen Jartsalta. GX-12 ja 15 koneiden välillä ei taida olla muuta eroa kuin sylinterin/männän koko. Ilmoitan tämän viikon kuluessa asiasta.
Kaikki apu on tarpeen, mutta ongelma olikin GS-moottorin kytkimen istuttaminen GX-moottoriin. Tai, sama tuo minkä moottorin kytkin, mutta pitäisi saada 3 tai 4-palainen kytkin, jotta pääsisi pito-ongelmista eroon.
Alunperin ei juurikaan ollut ongelmia kytkimen kanssa, mutta kun auto oli ollut 3 viikkoa, niin johan piti virittää :D Puristukset ylemmän, tehopilli, 25%-nitro ja kunnon "kauharenkaat" hiekalle, niin alkoi kytkin antautua. Lähdössä kytkin luistaa, mutta saa kyllä pidon. Se vain aiheuttaa nopeaa kytkimen kulumista, kytkin parissa tunnissa...
Niin, itselläni on yksi GS moottori. Ja luultavasti sopii siihen, ja kokeilen istuttaa sen myös sitten siihen GX koneeseen ja annan infoa sulle ennen kuin ostelet.
Kyllä pitäs sopia. Molemmissa koneissa on kampiakselin päässä sama 5mm kierre.
Soittelin muutamiin liikkeisiinkin, mutta niistä ei tietoa tuntunut löytyvän, hyvä että täältä sitä saa :D
Mutta, odottelen vielä Blenheimin varmistusta. Eipä tätä ole tullut harrastettua kuin hetken, mutta mielenkiintoista on ollut. On jäänyt 1:1 härväkkeiden laitto vähän retuperällä, kun näitä on kiva raplata. Osat on halpoja, nopea purkaa ja kasata, toisin kuin mitä nuo suuremmat. Jos tähän jää kunnolla koukkuun, niin pitänee ensivuonna ostaa isompi kisapeli ja alkaa harrastaa kunnolla :lol:
Tutkailin vähän noita moottoreita tuossa työpäivän jälkeen ja totesin, että jos jokin menee GS:ään niin menee kyllä GX:äänkin. Ihan identtiset ovat, paitsi GX:ssä on yksi paksu levy siinä ennen vauhtipyörää.
Mutta heti huomenna tai ylihuomenna, riippuu säästä, kun saan sen kytkimen kokeilen tuohon toiseen moottoriinkin.
Saanko kysyä, miksi koko kytkin pitää vaihtaa, jos Kyoshon surkeat kytkinpalat eivät pidä. Itse olen ihan kunnon kisavehkeissäkin pärjännyt ihan kahdella palalla, joten varmasti pärjää tuon koneenkin kanssa. Periaatteesahan kaksi- tai useampipalaisessa kytkimessä on saman verran kitkapintaa, joten toiminta on suurinpiirtein samaa. Todellisuudessa eroa on kuitenkin jonkun verran.
Eli kannattaisiko säästää muutama kymppi ja vaihtaa vain kytkinpalat kunnollisiin. Oletan siis, että nyt kytkimessä on nyt jotkut Kyoshon Pilipali-palat.
Halvemmaksi tulee vaihtaa kytkin kolmipalaiseen Kanai kytkimeen kuin ostaa vespelit. Ja taatusti alumiinipalat kestävät kauemmin. Ainakin tämä on oma mielipiteeni asiasta.
Nää Kyoshon mustat kytkipalat pitäs kyllä riittää autoon kuin autoon ja noille K:n kesyille moteille http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXT908&P=7
$4
Poista lasittumat kytkimestä ja kellosta, auttaa kiinni ottamiseen
Tää on tätä! Maailmassa on kyllä muitakin valmistajia, kuin Kyosho. Eli vaihtoehtoja on todellakin muitakin kuin todella rajun hintaiset Vespelit.
Muistaakseni omat kytkinpalani on tällä hetkellä Nuova Faor:it, jotka ovat vähintään yhtä hyvät kuin Vespelit ja maksoikin vain noin 8 Euroa. Hankinnasta on kuitenkin joku vuosi aikaa, joten nykyisestä saatavuudesta en tiedä. Eli uskoisin, että kunnolliset palat löytyy alle 10 Euron.
Kyllä kyllä, tiedetään, että on muitakin valmistajia kuin Kyosho. Ja sillä silmällä olen myös katsellut tarjontaa.
Mielestäni Kyoshon alumiinipalat ovat ainakin kokeilun arvoiset. Ja kun kerran kaverilta saa halvemmalla kuin kaupasta niin mikäs siinä. Ostan ja kerron kuinka kävi.
Eikös se kuitenkin ole viime hetkellä ostajan päätös mitä merkkiä ottaa, vai mitä?
Lainaus käyttäjältä: "l150040"Tää on tätä! Maailmassa on kyllä muitakin valmistajia, kuin Kyosho. Eli vaihtoehtoja on todellakin muitakin kuin todella rajun hintaiset Vespelit.
Muistaakseni omat kytkinpalani on tällä hetkellä Nuova Faor:it, jotka ovat vähintään yhtä hyvät kuin Vespelit ja maksoikin vain noin 8 Euroa. Hankinnasta on kuitenkin joku vuosi aikaa, joten nykyisestä saatavuudesta en tiedä. Eli uskoisin, että kunnolliset palat löytyy alle 10 Euron.
Joo, hinta mustille paloille vain 4$. Nuova Faorit, kukas myy?
Iso-Hepa on ainakin myynyt Nuova Faoria, mutta kyseiset kytkinpalat on ostettu Saksasta pari vuotta sitten omaan polttiskrossariin. Ostin viidet palat, joista toiset on nyt menossa.
No, katsotaan kuin käy. Soittelin maahantuojalle, ja sen jälkeen eräällä alan harrastajalle Turkuun. Päädyimme kokeilemaan vielä palaa KC 45, sillä vakio ja BS 125 ei ollut kestänyt. Arvelivat näet, että jos laittaa alumiinikytkimen, niin moottorista loppuu voimat kesken kytkeytymishetkellä, ennenkuin taas saa kelattua kierroksia kampiakselille :?
Sen suhteen tämä KC 45 ( vespel )ainakin on miellyttävämpi, mutta aikahan sen näyttää. Samahan tässä, mitä tuohon kokeilee, samallahan siinä viisastuu näistä kytkinasioista. Ei tietty pitäisi ryhtyä virittelemään, mutta sehän se hauskuus juuri on. Tässä vaiheessa harrastusta ei vielä osaa etsiä toisenmerkkisiä osia, kun ei niiden yhteensopivuudesta tiedä, ja kaiken joutuu tilaamaan, Lappeenrannan suunnalla kun kukaan ei myy näihin mitään.
Sen vuoksi, kun ostin auton, niin ostin samalla myös valtavan "vuoren" varaosia, kaikkea mahdollista, mitä nyt kykenin kuvittelemaan joskus tarvitsevani, mutta tietenkin unohdin takapyörän akselit... Meni pyörän akseli poikki, no uudet ei maksanut kuin 6,60 pari, mutta toimituksessa menee hetki. Siinä meni tunti rattoisasti sorvin ääressä sorvaten mitättömän hintaisia varaosia... No, nyt on nekin varalla.
P.S. Jos täällä Lappeenranna suunnalla joku tarvitsee joskus jotain hätähätä osia, niin kysäiskää, laakereita, ruuveja, letkuja, akseleita, tukivarsia, suodattimia, tiivisteitä, renkaita ja vanteita löytyy jotta ajot jatkuu, kunnes posti ehtii tuoda osia lisää. En aijo ryhtyä kauppiaaksi, mutta voin lainata jos on suuri hätä...
Vespelihän kestää isältä pojalle, mutta hinta on todella karvanen parista muovinapalasesta. :? Kun taas jonkun hpi:n säädettävän kisakytkimen ois saanu kympillä :wink:
Vespelihän on sitä kuuluisaa DuPont kamaa, joka lukee Jaguarin formulankin keulassa..
http://www1.dupont.com/NASApp/dupontglobal/corp/products/productsMain.jsp
Valaiskaahan meitä aloittelojoita. Mitkä osat on noin yleisellä tasolla vaihtokelpoisia toisista vastaavista autoista / moottoreista? Ilmeisesti siis kytkin, mutta miten iskarit yms?
Minä itse lähinnä hankin kokemusta näistä värkeistä näillä kyöstin takapotkulaudoilla, jos intoa riittää vielä tulevaisuudessakin, niin silloin pistän äänestyksen pystyyn parhaasta crossarista 1500,- budjetilla 8)
No, eipä jousissa ole ollut mitään valittamista, mutta entäs iskarit. Siinä vaiheessa kun vanhat iskarit luovuttaa, niin olisi varmaan muitakin vaihtoehtoja kuin Kyösti. Netistä vain löytyy niin huonosti mittatietoja, ettei niiden perusteella voi tilata toisen merkkisiä osia omaan autoon, ja Suomessa myyjät ivät tunnu pääsäntöisesti tietävän :(